Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3137 - landbrug og fiskeri Bilag 6
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 14. december 2011
FVM 976
S
KRIFTLIG FORELÆGGELSE AF RÅDSMØDE
(L
ANDBRUG OG
F
ISKERI
)
DEN
15.-16.
DE-
CEMBER
2011
FOR SÅ VIDT ANGÅR FORSLAG TIL
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS OG
R
ÅDETS
FORORDNING OM VISSE FORANSTALTNINGER OVER FOR LANDE
,
DER TILLADER IKKE
-
BÆREDYGTIGT FISKERI
,
MED HENBLIK PÅ AT SIKRE EN BÆREDYGTIG FORVALTNING AF
FISKEBESTANDENE
(
TIL ORIENTERING
).
I forlængelse af mødet i Folketingets Europaudvalg den 9. december 2011 – dagsordenspunkt rådsmø-
de (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 – vedlægges Fødevareministeriets skriftlige fore-
læggelse og samlenotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
visse foranstaltninger over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre en
bæredygtig forvaltning af fiskebestandene (KOM (2011) 888).
Formandskabet har med kort varsel besluttet at sætte ovennævnte forslag på dagsordenen for rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 under eventuelt. Kommissæren for maritime an-
liggender og fiskeri forventes at præsentere forslaget. Der forventes ikke en drøftelse.
Sagen forelægges til orientering. Der henvises til vedlagte samlenotat.
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til generelt sanktionsinstrument til brug
overfor tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri. Forslaget fremsættes med baggrund i den nu-
værende konflikt mellem kyststaterne EU, Norge, Færøerne og Island om forvaltningen af makrelbe-
standen i Nordøst-Atlanten.
Kommissionens forslag er netop blevet fremlagt d.d., og der er behov for en nærmere analyse af for-
slaget og dets konsekvenser, før end regeringens holdning kan fastlægges.
Som udgangspunkt finder regeringen ikke anledning til at modsætte sig tilvejebringelsen af et generelt
sanktionsinstrument på det fiskeripolitiske område.
Regeringen finder, at den konkrete anvendelse af instrumentet i forbindelse med forvaltningsmæssige
konflikter med tredjelande må vurderes case-by-case, og generelt må anvendelsen af sanktioner ses
som en absolut sidste udvej, når alle forsøg på en forhandlingsløsning er udtømte. Foranstaltningerne
må i givet fald være i overensstemmelse med internationale forpligtelser, være fair og proportionale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er et meget dramatisk skridt at introducere handelsrestriktioner over for gode samarbejdspartnere,
og Danmark støtter Kommissionens indsats for at finde en forhandlingsløsning i den pågående ma-
krelkonflikt.
Såfremt der ikke findes en løsning på makrelsagen, vil en eventuel anvendelse af instrumentet i forhold
til Færøerne stille Danmark i en vanskelig situation i lyset af Rigsfællesskabet med Færøerne, der der-
udover skal balanceres over for Danmarks medlemskab af EU og deltagelse i den fælles fiskeripolitik,
herunder det nært forestående EU-formandskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
14. december 2011
FVM 976
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011
____________________________________________________________________
14.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltninger
over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre en
bæredygtig forvaltning af fiskebestandene
- Præsentation
KOM (2011) 888
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1057206_0004.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 15.-16. december 2011
14. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visse foranstaltninger
over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med henblik på at sikre en
bæredygtig forvaltning af fiskebestandene
KOM (2011) 888
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har den 14. december 2011 fremlagt forslag til generelt sanktionsinstrument til
brug overfor tredjelande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri. Forslaget fremsættes med bag-
grund i den nuværende konflikt mellem kyststaterne EU, Norge, Færøerne og Island om for-
valtningen af makrelbestanden i Nordøst-Atlanten.
Baggrund
Kommissionen har i dag onsdag den 14. december 2011 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om visse foranstaltninger over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, med
henblik på at sikre en bæredygtig forvaltning af fiskebestandene.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, og artikel 207 og skal behandles efter pro-
ceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget præsenteres på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2011 under punktet
eventuelt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder an-
vendelse.
Formål og indhold
En række medlemsstater har igennem længere tid argumenteret for, at EU bør iværksætte sanktioner
mod Island og Færøerne, der efter Kommissionens opfattelse ikke medvirker konstruktivt til en ansvar-
lig forvaltning af makrelbestanden. EU har for nuværende ikke et sanktionsinstrument, der kan bringes
til hurtig anvendelse i sådanne situationer.
Baggrunden for forslagets fremsættelse nu er den pågående konflikt om fordelingen af makrel mellem
kyststaterne (Island, Færøerne, Norge og EU). Konflikten er opstået på baggrund af, at den nordøstat-
lantiske makrelbestand har ændret sit vandringsmønster, så den i væsentligt større omfang end før be-
finder sig i færøske og islandske farvande. Derfor anser Færøerne og Island sig for berettigede til en
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1057206_0005.png
større andel af den samlede tilladte fangst (TAC) for denne bestand, hvilket samlet set har medført et
betydeligt overfiskeri.
Kommissionen ønsker med forslaget at tilvejebringe et generelt sanktionsinstrument på det fiskeripoli-
tiske område, som kan bringes i anvendelse i specifikke tilfælde over for de tredjelande, som ifølge
EU’s opfattelse ikke medvirker til en bæredygtig forvaltning
1
af fiskebestande under fælles forvaltning
med EU.
Forslaget tager sigte på at tilvejebringe en effektiv mekanisme, der omfatter handelsmekanismer samt
andre typer af tiltag, der kan aktiveres hurtigt.
Forud for forslagets fremlæggelse har Kommissionen gennemført en konsekvensanalyse og konsultati-
on af interessenter.
Kommissionen understreger i forslaget, at tiltag fra EU’s side skal være i overensstemmelse med in-
ternationale handelsregler, i særdeleshed WTO-aftalen. Tiltag skal endvidere være baseret på objektive
kriterier, samt være retfærdige og omkostningseffektive. Endvidere må tiltagene ikke diskriminere
mellem lande, hvor de samme forhold gør sig gældende.
Før eventuelle sanktionstiltag iværksættes, lægger forslaget op til, at de tredjelande, som tiltaget er ret-
tet imod, får anledning til at kommentere Kommissionens påstande, samt nå at korrigere deres ageren
før eventuelle tiltag iværksættes.
Tiltagene kan omfatte:
- identifikation af lande, som tillader ikke-bæredygtigt fiskeri,
- identifikation, hvor påkrævet, af specifikke fartøjer eller flåder som skal være genstand for til-
tag,
- importrestriktioner for fisk og fiskeprodukter fra den specifikke bestand, som ikke forvaltes
bæredygtigt af tredjelandet, fanget under ansvar af pågældende tredjeland,
- importrestriktioner på associerede fiskearter og fiskeprodukter herfra, det vil sige fisk, der er
fanget i forbindelse med udøvelse af fiskeri på den specifikke bestand, som ikke forvaltes bæ-
redygtigt af tredjelandet,
- begrænse adgang til havne, samt mulighed for servicering i havne for disse fiskerfartøjer,
- forbud mod at EU-operatører kan købe eller sælge fartøjer, der er under flag af det pågældende
tredjeland,
- forbud mod at udflage et EU-fiskerfartøj til pågældende tredjeland,
- forbud mod at medlemsstater tillader indgåelse af charteraftaler med økonomiske operatører fra
det pågældende tredjeland samt leaser kvoter fra statsborgere i pågældende tredjeland,
- forhindre at fartøjer (og redskaber) under flag af en EU-medlemsstat anvendes til det pågæl-
dende ikke-bæredygtige fiskeri,
- forbud mod at indgå i fælles fisketogter med fartøjer fra pågældende tredjeland.
Tredjelande, der via deres forvaltning – eller mangel på samme – er ansvarlig for, at en bestand fiskes ned under MSY-
niveau (Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY), som er den fiskeriintensitet, der giver det største
udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt).
3
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1057206_0006.png
Det bemærkes i forslaget, at de foranstaltninger, der iværksættes som følge af forslaget, skal understøt-
tes af et passende håndhævelsessystem hos de kompetente myndigheder.
Kommissionen lægger op til, at sanktionstiltag med baggrund i forslaget kan vedtages/implementeres
samt bringes til ophør af Kommissionen som gennemførelsesretsakter (jf. TEUF artikel 291) ved an-
vendelse af undersøgelsesprocedure
2
. Beslutning om at bringe tiltag til ophør, skal dog kunne gøres
gældende umiddelbart efter, at Kommissionen har fremsat disse, hvis særlige økonomiske eller sociale
hensyn taler herfor.
3
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse til forslaget foreligger endnu ikke.
Det Økonomiske og Sociale Udvalgs (ØSU) og Regionsudvalgets udtalelser foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget er et generelt instrument, rettet mod ikke-samarbejdende tredjelande.
Ved en vedtagelse af instrumentet vil problemerne vedrørende makrelkonflikten, såfremt der ikke fin-
des en løsning i forbindelse med de pågående forhandlinger, kunne indebære, at instrumentet første
gang vil kunne blive bragt i anvendelse over for Færøerne og Island. Makrelforhandlingerne genopta-
ges i januar 2012.
Det kan ikke afvises, at forslaget kan medføre begrænsede statsfinansielle og administrative omkost-
ninger for det offentlige i forbindelse med den nationale håndhævelse og kontrol med overholdelse af
iværksatte handelssanktioner, men en nærmere vurdering heraf udestår. Ifølge Kommissionen har for-
slaget ikke finansielle konsekvenser for EU’s budget.
Den danske fiskeforarbejdningsindustri har en høj grad af import fra tredjelande, herunder særligt
Norge, samt Grønland, Færøerne og Island. Ved iværksættelse af handelspolitiske sanktioner mod
tredjelande, vil det således kunne få konsekvenser for den danske fiskeforarbejdningsindustri, særligt i
det tilfælde at de handelspolitiske instrumenter bliver bragt til anvendelse overfor de nævnte lande. I
den nuværende strid om forvaltningen af makrel i Nordøst-Atlanten vil instrumentet, ved en eventuel
iværksættelse, være rettet mod Island og Færøerne.
Såfremt instrumentet bringes til anvendelse i den nuværende strid om forvaltningen af makrel overfor
Færøerne og Island, vil det kunne få negative økonomiske konsekvenser for de to lande, og dermed for
en del af rigsfællesskabet.
2
Jf. art. 2, stk. 2, samt art. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de ge-
nerelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbe-
føjelser.
3
Jf. art. 8 i ovennævnte forordning.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1057206_0007.png
EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Færøerne svarende til følgende værdier:
2007: 1,4 mio. € (10,4 mio. kr.), 2008: 1,1 mio. € (8,2 mio. kr.), 2009: 1,9 mio. € (14,2 mio. kr.) og
2010: 13,3 mio. € (99,1 mio. kr.)
4
.
EU har de seneste år importeret fersk og frossen makrel fra Island svarende til følgende værdier: 2007:
0,08 mio. € (0,6 mio. kr.), 2008: 0,3 mio. € (2,2 mio. kr.), 2009: 0,2 mio. € (1,5 mio. kr.) og 2010: 2,7
mio. € (20,1 mio. kr.).
Der har ikke været import ind i EU af forarbejdede/konserverede makrelprodukter fra nogen af de to
lande
5
.
Der forekommer ganske få direkte landinger i danske havne fra færøske fartøjer, og ingen fra islandske
fartøjer.
Høring
§5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens forslag er netop blevet fremlagt d.d., og der er behov for en nærmere analyse af for-
slaget og dets konsekvenser, før end regeringens holdning kan fastlægges.
Som udgangspunkt finder regeringen ikke anledning til at modsætte sig tilvejebringelsen af et generelt
sanktionsinstrument på det fiskeripolitiske område.
Den konkrete anvendelse af instrumentet i forbindelse med forvaltningsmæssige konflikter med tredje-
lande må vurderes case-by-case, og generelt må anvendelsen af sanktioner ses som en absolut sidste
udvej, når alle forsøg på en forhandlingsløsning er udtømte. Foranstaltningerne må i givet fald være i
overensstemmelse med internationale forpligtelser, være fair og proportionale.
Det er et meget dramatisk skridt at introducere handelsrestriktioner over for gode samarbejdspartnere,
og Danmark støtter Kommissionens indsats for at finde en forhandlingsløsning i den pågående ma-
krelkonflikt.
Såfremt der ikke findes en løsning på makrelsagen, vil en eventuel anvendelse af instrumentet i forhold
til Færøerne stille Danmark i en vanskelig situation i lyset af Rigsfællesskabet med Færøerne, der der-
udover skal balanceres over for Danmarks medlemskab af EU og deltagelse i den fælles fiskeripolitik,
herunder det nært forestående EU-formandskab.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater med interesser i makrelfiskeriet har i længere tid efterlyst sanktioner fra EU’s
side.
På den baggrund må der forventes bred opbakning fra øvrige medlemsstater til forslaget.
4
5
Udtræk fra Eurostat.
Udtræk fra Eurostat.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6