Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3146 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453936_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6461/12
(OR. en)
PRESSE 48
PR CO 7
PRESSEMEDDELELSE
3146. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Beskæftigelse og socialpolitik
Bruxelles, den 17. februar 2012
Formand
Manu Sareen
Ligestillingsminister
Mette Frederiksen
Beskæftigelsesminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 5272 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
6461/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0002.png
17.II.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende debat om spørgsmålet om
kvinder i bestyrelser.
Som led i forberedelsen af sit
bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde den 1.-2. marts
havde
Rådet endvidere en orienterende debat om prioriteterne for indsatsen inden for beskæftigelse og
sociale anliggender, og det vedtog i den forbindelse konklusioner og den fælles rapport om
beskæftigelsen.
6461/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0003.png
17.II.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Kvinder i bestyrelser ............................................................................................................................ 6
Bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde den 1.-2. marts............................................................... 8
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Undersøgelse af Kommissionens lovgivningsmæssige retsakter på miljøområdet ............................................... 13
TOLDUNIONEN
Kroatiens og Tyrkiets tiltrædelse af to konventioner............................................................................................. 13
Restriktive foranstaltninger - Burma ..................................................................................................................... 14
Forbindelserne med Den Palæstinensiske Myndighed .......................................................................................... 14
Restriktive foranstaltninger - Zimbabwe ............................................................................................................... 14
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6461/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0004.png
17.II.2012
DELTAGERE
Belgien:
Monica DE CONINCK
Bulgarien:
Totyu MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan DOBEŠ
Danmark:
Mette FREDERIKSEN
Manu SAREEN
Bo SMITH
Henrik NEPPER-CHRISTENSEN
Tyskland:
Annette NIEDERFRANKE
Estland:
Hanno PEVKUR
Irland:
Joan BURTON
Kathleen LYNCH
Beskæftigelsesminister
Arbejds- og socialminister
Vicearbejds- og vicesocialminister
Beskæftigelsesminister
Minister for ligestilling og kirke og minister for nordisk
samarbejde
Mette FREDERIKSENs departementschef
Manu SAREENs departementschef
Statssekretær
Socialminister
Socialminister
Viceminister med ansvar for handicapspørgsmål,
ligestilling og psykisk sundhed, Sundhedsministeriet samt
Justits- og Ligestillingsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for beskæftigelse
Økonomi- og beskæftigelsesminister i den selvstyrende
region Aragón
Minister for solidaritet og social samhørighed
Arbejds- og socialminister med ansvar for ligestilling
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Social- og arbejdsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Minister for nationale ressourcer
Statssekretær, Økonomiministeriet
Justitsminister og minister for offentlig dialog og
familiespørgsmål
Social- og beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialminister
Grækenland:
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Engracia HIDALGO TENA
Francisco BONO RIOS
Frankrig:
Roselyne BACHELOT-NARQUIN
Italien:
Elsa FORNERO
Cypern:
Sotiroula CHARALAMBOUS
Letland:
Ilze VIŅĶELE
Litauen:
Donatas JANKAUSKAS
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Miklós RÉTHELYI
Sandor CZOMBA
Malta:
Chris SAID
Nederlandene:
Henk KAMP
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Władysław KOSINIAK-KAMYSZ
6461/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0005.png
17.II.2012
Portugal:
Álvaro SANTOS PEREIRA
Pedro MOTA SOARES
Rumænien:
Valentin MOCANU
Slovenien:
Patricia CULAR
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Janne METSÄMÄKI
Sverige:
Hillevi ENGSTRÖM
Nyamko SABUNI
Det Forenede Kongerige:
Norman LAMB
Økonomi- og beskæftigelsesminister
Minister for social solidaritet og social sikring
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Beskæftigelsesminister
Ligestillingsminister
Minister for arbejdsmarkedsforhold, forbrugerspørgsmål
og postvæsen
Kommissionen:
Viviane REDING
László ANDOR
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Mirando MRSIĆ
Minister for beskæftigelse og pensionssystemet
6461/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0006.png
17.II.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Kvinder i bestyrelser
Rådet havde en orienterende debat om spørgsmålet om kvinder i bestyrelser. Formålet var at
undersøge de forskellige måder at nærme sig dette vanskelige og politisk følsomme spørgsmål på.
Kvinder udgør ca. 60 procent af de nye dimittender fra universitetet i EU, men alligevel er de stærkt
underrepræsenteret i de stillinger, hvor der træffes økonomiske beslutninger, navnlig i toppen. I
2010 var kun 12 % af bestyrelsesmedlemmerne og beskedne 3 % af bestyrelsesformændene i de
største børsnoterede selskaber i EU kvinder.
Ministrene fik mulighed for at udveksle erfaringer og drøfte, hvad der kan gøres i EU og i
medlemsstaterne for at bekæmpe problemet med underrepræsentationen af kvinder i
virksomhedernes bestyrelser.
Som svar på en række spørgsmål fra formandskabet påpegede delegationerne, at glasloftet fortsat
forhindrer kvinder i at få adgang til virksomhedernes bestyrelser.
Selv om der ikke er juridiske eller formelle hindringer, er der fortsat kulturelle faktorer, herunder
fastlåste traditionelle kønsroller og kønsstereotyper, som lægger hindringer i vejen for kvinders
karriere.
For at fjerne disse og andre hindringer har mange lande opfordret statsejede virksomheder,
erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter til at tage initiativ til at øge antallet af kvinder i
virksomhedernes bestyrelser.
Ud over en mentalitetsændring er der behov for specifikke foranstaltninger for at øge antallet af
kvinder i virksomhedsbestyrelser. Blandt de centrale tiltag kan nævnes indførelse af
hensigtsmæssige mødre-, fædre- og forældreorlovsordninger, der gør det lettere at forene arbejdsliv
og familieliv, og plejetjenester af høj kvalitet for børn og andre, der kræver pasning. Det er desuden
vigtigt med oplysningskampagner, uddannelse og mentorordninger .
Nogle ministre slog til lyd for bindende kvoter, mens mange andre gik ind for en frivillig tilgang, i
det mindste i denne fase.
Kommissionen understregede, at en lav repræsentation af kvinder i virksomhedsbestyrelserne er
ensbetydende med spild af talent, ikke mindst i forbindelse med den aktuelle økonomiske krise og
den stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft i Europa.
6461/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.II.2012
Formandskabet afsluttede debatten med at understrege, at den nuværende krise ikke bør bortlede
medlemsstaternes opmærksomhed fra fremme af ligestilling. Formandskabet erindrede om, at
ligestilling skaber merværdi og giver fordele til samfundet som helhed.
Rådet har længe støttet en forøgelse af kvinders deltagelse i den økonomiske beslutningstagning.
Det har vedtaget en række indikatorer, der anvendes til overvågning og måling af udviklingen. Det
fremgår klart af dataene, at det går meget langsomt fremad.
Desuden opfordrer Rådet i den europæiske ligestillingspagt (2011-2020) indtrængende til en indsats
i medlemsstaterne og på EU-plan med henblik på at vedtage foranstaltninger til fjernelse af
kønsskævheder og bekæmpelse af opdeling mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet.
Kommissionen har i sin strategi for ligestilling mellem kvinder og mænd (2010-2015) erklæret, at
den vil tackle den kønsbestemte ulighed i forbindelse med beslutningstagningen i erhvervslivet ved
hjælp af målrettede initiativer. Den har også opfordret børsnoterede selskaber til senest i marts 2012
at undertegne et tilsagn om "kvinder i bestyrelsen" for derved frivilligt at forpligte sig til at øge
andelen af kvinder i deres bestyrelser til 30 % senest i 2015 og til 40 % senest i 2020 ved aktivt at
rekruttere kvalificerede kvinder til erstatning for de mandlige medlemmer, der forlader
bestyrelserne. Hidtil er det imidlertid kun meget få virksomheder, der har skrevet under.
Kommissionen vil vurdere situationen i marts 2012. Hvis der ikke kan sikres tilstrækkelige
fremskridt gennem selvregulering, vil den undersøge forskellige politiske muligheder for målrettede
foranstaltninger med henblik på at øge antallet af kvinder i virksomhedsbestyrelserne.
6461/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0008.png
17.II.2012
Bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde den 1.-2. marts
I overensstemmelse med kravene i det europæiske semester drøftede Rådet bidragene til Det
Europæiske Råds forårsmøde den 1.-2. marts på grundlag af den årlige vækstundersøgelse og andre
elementer i forbindelse med beskæftigelses- og social- og arbejdsmarkedspolitikkerne. Debatten
skal give input til formandskabets sammenfattende rapport, som ligeledes skal forelægges for Det
Europæiske Råd.
Ministrene påpegede navnlig, at den finanspolitiske konsolidering bør ledsages af forbedrede
beskæftigelses- og social- og arbejdsmarkedspolitikker. Finanspolitisk konsolidering bør ikke øge
fattigdommen eller lægge hindringer i vejen for indsatsen for at bekæmpe arbejdsløsheden, navnlig
ungdomsarbejdsløsheden.
Et stort flertal af ministrene udtrykte bekymring over den kraftige stigning i
ungdomsarbejdsløsheden, og de unges beskæftigelse skal derfor prioriteres meget højt. Der er
behov for foranstaltninger som f.eks. lærepladser og erhvervsuddannelse for at forbedre de unges
færdigheder og erhvervserfaring. Arbejdsgiverne bør tilskyndes til at ansætte flere unge gennem
skattelettelser.
I den forbindelse nævnte ministrene den såkaldte ungdomsgarantiordning, der skal sikre alle unge
ret til at få tilbudt et job, en læreplads eller uddannelse efter en vis arbejdsløshedsperiode.
Kommissionen understregede betydningen af initiativet Muligheder for Unge, der blev iværksat i
december 2011, hvor et af målene er at hjælpe medlemsstaterne til at anvende Den Europæiske
Socialfond mere effektivt. Kommissionen understregede også, at den finanspolitiske konsolidering
ikke bør undergrave social- og arbejdsmarkedspolitikkerne og den sociale sammenhængskraft.
Medlemsstaterne bør optrappe indsatsen for at øge kapaciteten i sektorer med stort vækstpotentiale
og således også stort potentiale for jobskabelse. Bortset fra kampen mod virkningerne af den
økonomiske krise er der behov for inklusiv og jobskabende vækst, der skaber mange arbejdspladser.
Formandskabet sammenfattede debatten ved at erklære, at de reformer, der er brug for i de
forskellige medlemsstater, bør være socialt velafbalancerede, at tackling af
ungdomsarbejdsløsheden er meget højt prioriteret, at arbejdsmarkedets parter skal inddrages i alle
bestræbelserne, og at eksklusion, marginalisering og fattigdom vil blive understreget i den
sammenfattende rapport.
Med hensyn til
beskæftigelse
vedtog Rådet den fælles rapport om beskæftigelsen (6252/12), som
vil blive fremsendt til Det Europæiske Råd.
6461/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0009.png
17.II.2012
Det fremgår af analysen i den fælles rapport om beskæftigelsen, at selv om de prioriterede områder
og foranstaltninger i 2011 fortsat i vid udstrækning er gyldige, og selv om det er afgørende at
fortsætte gennemførelsen af reformer, er der behov for en yderligere indsats på en række
prioriterede områder sammen med arbejdsmarkedets parter på nationalt niveau. Det hedder i
rapporten, at
– det er nødvendigt at styrke jobskabelseskapaciteten for at sikre en jobintens genopretning, der
fungerer som støtte for den økonomiske vækst og en mindskelse af arbejdsløsheden
– den vanskelige situation for unge risikerer at medføre uoprettelig skade på arbejdsmarkedet i de
fleste medlemsstater
– en høj arbejdsløshed og ringe udsigter for beskæftigelsen gør det nødvendigt med effektive
aktive arbejdsmarkedspolitikker, der støttes af rimelige systemer for støtte for at fastholde
beskæftigelsesegnetheden og hjælpe mennesker tilbage til arbejdsmarkedet
– den sociale situation og situationen på arbejdsmarkedet er blevet værre inden for de seneste
måneder, hvilket gør det nødvendigt med yderligere foranstaltninger
– faldende vækst svækker den allerede svage genopretning af beskæftigelsen og hindrer en
forbedring af beskæftigelsesfrekvensen.
Rådet vedtog desuden konklusioner (6601/12), der indeholder de vigtigste budskaber fra EPSCO-
Rådet til Det Europæiske Råd på mødet den 1.-2. marts. Det vedtog en generel indstilling
vedrørende en afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker (6068/1/12
REV 1).
Med hensyn til
sociale anliggender
godkendte Rådet udtalelsen fra Udvalget for Social Beskyttelse
om den årlige vækstundersøgelse (5851/12). Udtalelsen henleder Rådets opmærksomhed på de
aktuelle finanspolitiske konsolideringsforanstaltningers langsigtede virkninger på den sociale
situation i EU og på, hvad der skal gøres for at nå Det Europæiske Råds målsætning om at reducere
fattigdom og social udstødelse.
Det godkendte endvidere hovedbudskaberne i 2011-rapporten fra Udvalget for Social Beskyttelse
om de sociale virkninger af den økonomiske krise og den igangværende finanspolitiske
konsolidering (5858/12). Denne rapport fra Udvalget for Social Beskyttelse er den tredje
ajourføring af analysen af de sociale virkninger af krisen som led i udvalgets traktatfæstede mandat
til nøje at følge den sociale situation i medlemsstaterne.
Den ser på de væsentligste udviklingstendenser med hensyn til den sociale situation i Unionen og
de specifikke policyforanstaltninger, som medlemsstaterne har iværksat i det forløbne år for at
tackle den vanskelige økonomiske situation og dens sociale følger.
6461/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0010.png
17.II.2012
Udvalget for Social Beskyttelse har på grundlag af denne rapport udformet fem politiske
nøglebudskaber med henblik på godkendelse i Rådet, hvori det understreges, at de finanspolitiske
konsolideringsforanstaltninger skal afpasses efter alle generationers sociale behov og sikre, at
sociale beskyttelsessystemer kan afbøde eventuelle ulige virkninger af krisen og modstå
økonomiske chok .
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af
rapporten om varslingsmekanismen
(6360/12). Pakken vedrørende økonomisk styring, der går under navnet "sixpack", trådte i kraft den
13. december 2011. Den omfatter forordning nr. 1176/2011 om forebyggelse og korrektion af
makroøkonomiske ubalancer. Konstateringen af mulige ubalancer sker som led i vars-
lingsmekanismen, der fastsætter, at Kommissionen hvert år skal udarbejde en rapport med en øko-
nomisk og finansiel vurdering baseret på en resultattavle med indikatorer.
Resultattavlen med indikatorer og tærskler for disse giver oplysninger om, hvorvidt
uforholdsmæssigt store ubalancer findes eller er under udvikling. Individuelle indikatorer kan ikke
betragtes separat, men skal analyseres som en del af et samlet sæt af indikatorer med henblik på at
undersøge, om der er en makroøkonomisk tendens, der vil kunne føre til uforholdsmæssigt store
ubalancer. Resultattavlen omfatter indikatorer, som er relevante for EPSCO-Rådets arbejde, navnlig
med hensyn til tendenserne for beskæftigelse og arbejdsløshed.
6461/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0011.png
17.II.2012
Eventuelt
a)
Forberedelse af det sociale trepartstopmøde
Formandskabet underrettede Rådet om det forberedende arbejde med henblik på det sociale
topmøde, der afholdes den 1. marts om formiddagen, lige inden mødet i Det Europæiske Råd.
Det sociale topmøde bliver en vigtig lejlighed til debat med arbejdsmarkedets parter om den
sociale dialog som et nøgleinstrument/et nøgleværktøj til genopretning af vækst og
arbejdspladser. Der bør særlig fokuseres på behovet for en samlet tilgang til strukturreformer
med kraftig vægt på bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed.
b)
Overgangsordningerne for fri bevægelighed for arbejdstagere fra Bulgarien og
Rumænien
Kommissionen orienterede Rådet om ovennævnte spørgsmål (6263/12).
c)
Internationale møder
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om følgende:
i) mødet i Euro-Middelhavs-gruppen på Højt Plan vedrørende Beskæftigelse og
Arbejdsmarked (den 14. februar)
Den seneste ministerkonference mellem Euromedlandenes beskæftigelses- og arbejds-
ministre fandt sted den 21.-22. november 2010 i Bruxelles. På grund af de politiske
omvæltninger og spændinger i regionen blev der ikke afholdt møder i 2011.
Denne gruppe på højt plan holder møde for at forberede næste ministermøde, der efter
planen skal afholdes i sidste kvartal af 2012 under det cypriotiske formandskab (6233/12).
ii) forberedelse af mødet mellem G20-landenes beskæftigelses- og arbejdsministre
(maj 2012 i Mexico)
G20-Beskæftigelsestaskforcen blev nedsat under det mexicanske G20-formandskab i
overensstemmelse med mandatet fra G20-landenes beskæftigelses- og arbejdsministre
sidste år (den 26.-27. september 2011). Det første møde blev afholdt den 15.
december 2011, og der skal efter planen afholdes endnu et møde i marts. Det første
spørgsmål, der skal behandles, bliver ungdomsarbejdsløsheden.
Sideløbende hermed er der berammet tre forberedende møder om beskæftigelse (i februar,
marts og maj). Møderne i taskforcen og de forberedende møder skal bane vejen for
drøftelserne på det ministermøde, der forventes afholdt i maj (6232/12).
6461/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0012.png
17.II.2012
d)
Arbejdsprogrammerne for Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse
for 2012
Rådet noterede sig oplysningerne fra formændene for de to udvalg (5686/12,
5954/12).
6461/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0013.png
17.II.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Undersøgelse af Kommissionens lovgivningsmæssige retsakter på miljøområdet
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende retsakter fra Kommissionen om
ændring af direktiv 98/8/EF
1
om markedsføring af biocidholdige produkter:
– direktiv med henblik på at optage methylnonylketon som et aktivt stof i bilag I
(5397/12)
– afgørelse om, at naled til produkttype 18 ikke optages i bilag I, IA eller IB
(5401/12);
– direktiv med henblik på at optage saltsyre som et aktivt stof i bilag I
(5403/12)
– afgørelse om, at dichlorvos til produkttype 18 ikke optages i bilag I, IA eller IB
(5405/12);
– direktiv med henblik på at optage margosaekstrakt som et aktivt stof i bilag I
(5408/12)
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette
betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage retsakterne,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
TOLDUNIONEN
Kroatiens og Tyrkiets tiltrædelse af to konventioner
Rådet vedtog EU's holdning til en afgørelse truffet af Den Blandede Kommission EU-Den
Europæiske Frihandelssammenslutning (EFTA)om at tilbyde Kroatien og Tyrkiet at tiltræde
konventionen om en fælles forsendelsesprocedure og konventionen om forenkling af formaliteterne
i samhandelen.
1
EFT L 123 af 24.4.1998, s. 1.
13
6461/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0014.png
17.II.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Burma
Rådet har på baggrund af det bemærkelsesværdige politiske reformprogram, som er iværksat i
Burma/Myanmar, ændret EU's restriktive foranstaltninger over for Burma. Det har suspenderet
indrejserestriktioner for 87 personer, herunder medlemmer af det tidligere Nationale Råd for Fred
og Udvikling, regeringen, viceministre og deres familiemedlemmer. Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelse
6374/12.
Forbindelserne med Den Palæstinensiske Myndighed
Rådet godkendte EU's holdning i det blandede udvalg til gennemførelsen af artikel 66 i Euro-
Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel og samarbejde mellem Det Europæiske
Fællesskab og Den Palæstinensiske Befrielsesorganisation til fordel for Vestbredden og
Gazastribens Palæstinensiske Myndighed. Antallet af underudvalg, som bistår det blandede udvalg
med gennemførelsen af interimsassocieringsaftalen og handlingsplanen under den europæiske
naboskabspolitik, øges fra fire til seks. Formålet er at fremme en mere konstruktiv debat, eftersom
der afsættes mere tid til hvert emne.
Restriktive foranstaltninger - Zimbabwe
Rådet lettede EU's restriktive foranstaltninger over for Zimbabwe som en anerkendelse af de
hidtidige fremskridt og for at tilskynde til yderligere reformer. Det anerkendte Southern African
Development Communitys og den sydafrikanske mæglers indsats for at hjælpe den zimbabwiske
regering videre ad den vej.
Rådet har ophævet visumforbud og indefrysningen af aktiver for en tredjedel af de personer (51) og
to tredjedele af de enheder (20), som tidligere var opført på listen, hvilket er den vigtigste ændring
af EU-foranstaltningerne over for Zimbabwe, siden de blev indført i 2002. Det har også ophævet
visumforbuddet for to medlemmer af Zimbabwes forbindelsesudvalg med EU, udenrigsministeren
Simbarashe Mumbengegwi og justitsminister Patrick Chinamasa.
Rådet har samtidig besluttet kun at forlænge restriktionerne for udviklingsbistand med seks
måneder for at begynde at forberede et øget samarbejde, når og hvis disse foranstaltninger kan
hæves (6146/12).
6461/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453936_0015.png
17.II.2012
Trods restriktionerne har EU siden dannelsen af den nationale samlingsregering ydet hen ved
1 mia. USD i udviklingsbistand for at imødekomme det zimbabwiske folks behov, primært ved at
levere sundhedspleje og undervisningstjenester.
Rådet noterer sig, at den generelle situation i Zimbabwe er forbedret, men at der er behov for
yderligere politiske reformer i overensstemmelse med tilsagnene i den samlede politiske aftale for
at opnå et demokratisk og fredeligt Zimbabwe. Rådet er til enhver tid parat til at genoverveje
foranstaltningerne som reaktion på konkrete fremskridt i gennemførelsen af den samlede politiske
aftale og forberedelsen af et troværdigt og fredeligt valg.
Zimbabwe er samtidig stadig omfattet af en våbenembargo.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse 6458/1/12 REV 1.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet godkendte det supplerende svar på genfremsat begæring 25/c/01/11
(18214/11
ADD 1).
6461/12
15
DA