Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3149 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1080887_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 16. februar 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 27. februar 2012
SAMLENOTAT
1. Serbien ...........................................................................................................................................2
2. Syrien.............................................................................................................................................4
3. Egypten .........................................................................................................................................7
4. Mellemøsten .................................................................................................................................9
5. Sydlige Kaukasus/Georgien ....................................................................................................... 11
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080887_0002.png
1. Serbien
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. januar 2012. Nye afsnit er
markeret med en streg i margenen. Identisk med samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender) den 28.
februar 2012.
1. Resumé
Der ventes på udenrigsrådet en drøftelse af situationen med særligt fokus på den EU faciliterede dialog mellem
Serbien og Kosovo. På det generelle råd ventes en drøftelse om eventuel tildeling af kandidatstatus til Serbien.
2. Baggrund
En EU-faciliteret dialog mellem Beograd og Pristina blev igangsat den 8.-9. marts 2011, og en
række aftaler blev indgået i løbet af de første dialogmøder. Uenighed om toldstempler for varer
med oprindelse i Kosovo førte imidlertid i sommeren 2011 til uroligheder ved flere grænseover-
gange. KFOR og EULEX måtte indsætte styrker ved de omstridte grænseovergange mellem Ser-
bien og det etnisk-serbisk dominerede nordlige Kosovo, hvor lokale serbere havde etableret en
række vejspærringer. Situationen i det nordlige Kosovo er forsat spændt, og der er stadig lejlig-
hedsvis uro i området, om end de fleste af vejspærringerne nu er blevet fjernet. Der er siden i
regi af den EU-faciliterede dialog mellem Beograd og Pristina fundet et kompromis fsva.
spørgsmålene om toldstempler og om hvem, der skal bemande de omstridte grænseovergange
(IBM – Integrated Border Management).
Kommissionen fremlagde den 12. oktober 2011 sin udtalelse om Serbiens medlemskabsansøg-
ning. Udtalelsen noterede sig de opnåede reformfremskridt i Serbien og herunder ikke mindst
den succesfulde tilfangetagelse og udlevering af de to tilbageværende krigsforbrydertiltalte, Ratko
Mladic og Goran Hadzic. Kommissionen anbefalede på den baggrund, at Serbien tildeles kandi-
datstatus under forudsætning af, at Beograd i de kommende måneder genoptager dialogen med
Pristina og fortsætter implementeringen af de allerede indgåede aftaler. Derudover anbefalede
Kommissionen, at optagelsesforhandlinger med landet påbegyndes, så snart Serbien har taget
skridt til at normalisere forholdet til Kosovo.
På rådsmødet (almindelige anliggender) og på Det Europæiske Råd i december kunne der ikke
opnås enighed om at tildele Serbien kandidatstatus. Visse medlemslande fandt ikke, at Serbien
havde bidraget tilstrækkeligt til dialogprocessen med Pristina. I stedet besluttede Det Europæiske
Råd at sætte spørgsmålet på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 28. febru-
ar 2012, hvor Rådet skal vurdere, om Beograd har 1) bidraget konstruktivt til dialogen med Pri-
stina, 2) indgået et kompromis om Kosovos deltagelse i regionalt samarbejde og 3) bidraget ak-
tivt til, at EULEX og KFOR kan udføre deres mandater i det nordlige Kosovo. En eventuel be-
slutning om tildeling af kandidatstatus til Serbien vil skulle endosseres af Det Europæiske Råd
den 1.-2. marts 2012. Blandt de opstillede kriterier vurderes ikke mindst spørgsmålet om Koso-
vos deltagelse i regionalt samarbejde at være centralt. Spørgsmålet om tildeling af kandidatstatus
til Serbien i foråret vil kunne få betydning for det parlamentsvalg, der skal afholdes senest i maj
2012.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080887_0003.png
Der har siden decemberkonklusionerne været nogen fremskridt at spore i forhold til de opstille-
de kriterier, men det er endnu for tidligt at vurdere, om alle medlemsstater vil finde kriterierne
tilstrækkelig opfyldt til, at der på rådsmødet (almindelige anliggender)den 28. februar 2012 kan
opnås enighed om at tildele Serbien kandidatstatus. Et planlagt møde i den EU-faciliterede dia-
logproces er blevet udskudt til foreløbigt den 21. februar. På både udenrigsrådet og det generelle
råd vil ministrene modtage en orientering om forløbet af dialogmødet.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender) ventes at drøfte situationen i Serbien og Kosovo. Der forventes en
orientering om status på den EU-faciliterede dialog mellem Serbien og Kosovo. På rådsmødet
(almindelige anliggender) forventes der en drøftelse om eventuel tildeling af kandidatstatus til
Serbien. Der forventes endvidere vedtaget rådskonklusioner om eventuel tildeling af kandidatsta-
tus til Serbien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Såfremt Serbien tildeles kandidatstatus vil dette medføre statsfinansielle
konsekvenser i form af øget førtiltrædelsesstøtte gennem EU’s budget, hvoraf Danmarks andel
udgør ca. 2 pct.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes endelige holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt, men der forventes gene-
relt enighed om synspunkter svarende til de danske.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark finder det vigtigt, at både Serbien og Kosovo engagerer sig konstruktivt i dialogen,
som EU har påtaget sig at facilitere. Fra dansk side støttes Kommissionens anbefaling om, at
Serbien tildeles kandidatstatus under forudsætning af, at Beograd bidrager konstruktivt til at op-
fylde de på DER opstillede kriterier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. januar 2012.
Spørgsmålet om kandidatstatus til Serbien blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg den 30. november 2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080887_0004.png
2. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at diskutere udviklingen i Syrien i lyset af afstemningen i FN’s Sikkerhedsråd den 4. februar, de-
batten i Generalforsamlingen den 13. februar og den Arabiske Ligas indsats og henstilling til FN. Rådets ventes
at vedtage yderligere tiltag på sanktionsområdet til understøtning af det diplomatiske spor.
2. Baggrund
Udviklingen i Syrien er over de seneste uger eskaleret betydeligt. Regimet var i de første uger ef-
ter den arabiske observatørmissions ankomst i december mere tilbageholden, og der blev ikke
gennemført egentlige militære operationer. De seneste uger er volden dog eskaleret dramatisk.
Regimet synes opsat på en gang for alle at sætte hårdt mod hårdt og nedkæmpe opstanden.
Rusland og Kina nedlagde lørdag den 4. februar veto imod et resolutionsforslag i FN’s Sikker-
hedsråd vedrørende Syrien, der var fremlagt af Marokko og co-sponsoreret af en række arabiske
og vestlige lande. De øvrige 13 medlemmer stemte for forslaget, der blandt andet krævede et
øjeblikkeligt stop for volden og bakkede op bag den Arabiske Ligas bestræbelser.
Frankrig har efter det dobbelte veto i FN’s Sikkerhedsråd stillet forslag om en arabisk ledet in-
ternational vennegruppe , der efter det dobbelte veto i Sikkerhedsrådet skal fortsætte presset for
implementering af den Arabiske Ligas fredsplan. De nærmere detaljer for gruppen er fortsat un-
der udarbejdelse, men det forventes, at der afholdes et første møde i Tunesien den 24. februar.
Den Arabiske Liga holdt den 11.-12. februar møde i Cairo. Ligaen besluttede at bringe den mid-
lertidigt suspenderede observatørmission til ophør, henstille til alle medlemmerne at afbryde di-
plomatiske og økonomiske forbindelser til Syrien, og indlede en dialog med syriske oppositions-
grupper samt at yde disse politisk og økonomisk støtte. Endvidere besluttede Ligaen at henstille
til FN’s Sikkerhedsråd, at tage skridt til at standse volden, samt at vedtage en resolution om en
fælles FN-Arabisk Liga fredsbevarende styrke.
Mandag den 13. februar briefede FN's Højkommissær for Menneskerettigheder Navi Pillay FN's
Generalforsamling om situationen i Syrien. Der var i drøftelsen en massiv fordømmelse af de
åbenlyse menneskerettighedskrænkelser i Syrien, herunder fra EU og en række europæiske landes
side.
Den 6. februar valgte USA at lukke deres ambassade i Damaskus på grund af sikkerhedshensyn. I
protest mod regimets fortsatte vold valgte UK, Frankrig, Spanien, Italien, Belgien og Nederlan-
dene samtidig den 6. og 7. februar at hjemkalde deres ambassadører til konsultationer. Danmark
har fastholdt sin ambassadør, blandt andet fordi ambassadøren er en vigtig kanal til den syriske
opposition inde i landet.
Den syriske opposition står fortsat splittet og udvikler kun meget langsomt sine kapaciteter til at
koordinere internt.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU opretholder fortsat omfattende sanktioner over for Syrien. Sanktionslisterne blev senest ud-
videt den 23. januar. Rådets forventes at stramme og udvide sanktionerne ved rådsmødet (uden-
rigsanliggender) den 27. februar 2012. Det endelige indhold af de nye sanktioner er endnu ikke
færdigforhandlet, men forventes at vedrøre den syriske finans- og transportsektor, ligesom man
formentlig vil foretage yderligere listinger af personer/entiteter.
3. Formål og indhold
Rådet ventes som opfølgning på drøftelserne på rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. januar
2012 at drøfte udviklingen i Syrien med fokus på evt. yderligere tiltag i retning af øget internatio-
nalt pres, herunder på sanktionsområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Syrien forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet. En stramning af sanktionsregimet over for Syrien må dog
alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i
forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregimer og for-
bud for såvel produkter samt finansielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves
efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle eks-
tra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien.
Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser
af EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i
lighed med nuværende Iran-sanktioner.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af Syrien og mulighederne for
øget international pres samt vedtagelse af yderligere stramninger af sanktionsregimet mod Syrien.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Syrien. Danmark arbejder for et øget internatio-
nalt pres over for Syrien, herunder en styrkelse af EU’s sanktioner over for Syrien og øget pres i
FN sporet. Danmark støtter også aktivt den Arabiske Ligas bestræbelser på at løse krisen, lige-
som Danmark støtter kontakter til den syriske opposition.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. januar 2012.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080887_0007.png
3. Egypten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at diskutere situationen i Egypten efter parlamentsvalget. Der ventes fokus på den stigende uro og
civilsamfundsorganisationernes vilkår i landet. Desuden kan spørgsmålet om relationernes til de nye magthavere og
muligheder for makrofinansiel støtte blive bragt op.
2. Baggrund
Som efterdønninger efter tragedien i Port Said og i optakt til etårsdagen for Mubaraks tilbagetræ-
den den 11. februar fortsatte sammenstødende i Cairo og andre større byer mellem sikkerheds-
styrker og demonstranter. Demonstranterne kræver Militærrådets og overgangsregeringens af-
gang og en øjeblikkelig overførsel af magtbeføjelserne til underhuset. Demonstranterne har op-
fordret til civil ulydighedskampagne og generalstrejke med begyndelse 11. februar. Opfordringen
blev ikke fulgt op og situationen er efterfølgende mere rolig.
Flertallet af det nyvalgte Underhus bestående af salafisternes el-Nour parti (25 %), det sekulære
al-Wafd (8 %) og de muslimske brødres Friheds- og Retfærdighedsparti (47 %) ønsker at følge
militærrådets transitionsplan for at undgå destabilisering og forværring af den økonomiske situa-
tion.
Militærrådet har forsøgt at vise vilje til en hurtigere overdragelse af magten til civile myndigheder
ved i første omgang at fremskynde åbningsdatoen for præsidentkandidater til at indgive deres
nominering til den 10. marts. Desuden har feltmarskal Tantawi gentaget ønsket om, at valgpro-
cedurerne generelt må gennemføres hurtigt. Der er dog fortsat ikke udmeldt nye datoer for selve
afholdelsen af valget eller for overdragelsen af magtbeføjelser til en valgt præsident.
De egyptiske myndigheders razzia mod civilsamfundsorganisationer i december herunder mod
udenlandske civilsamfundsorganisationer har resulteret i sigtelser mod amerikanske og tyske
statsborgere, hvoraf flere har fået udrejseforbud. De egyptiske myndigheders insisteren på at
gennemføre retssagerne mod dem for ulovligt at finansiere politiske grupper i Egypten har an-
spændt forholdet til USA, hvor kongressen truer med at nedstemme den årlige bistandspakke til
landet på $1.3 mia.
Den egyptiske økonomi er særdeles anstrengt og har fået den midlertidige regering og Militærrå-
det til allievel at anmode IMF om et lån på de $ 3.2 mia., som de tidligere har afvist. I EU over-
vejes på den baggrund om man kan bidrage til at stabilisere udvikling ved at yde makrofinansielt
lån.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte udviklingen i Egypten efter parlamentsvalget. Der ventes fokus på den
stigende uro og civilsamfundsorganisationernes vilkår i landet. Desuden kan spørgsmålet om
relationernes til de nye magthavere og muligheder for makrofinansiel støtte blive bragt op.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Såfremt Egypten tildeles makrofinansiel støtte vil
dette medføre statsfinansielle konsekvenser gennem EU’s budget, hvoraf Danmarks andel udgør
ca. 2 pct.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om behovet for at bidrage til en stabil udvikling i demokratisk
retning i Egypten. Der forventes en stærk position vedrørende civilsamfundsorganisationernes
vilkår fra særligt de mest udsatte landes side.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Egypten, herunder vilkårene for civilsamfundsor-
ganisationerne i Egypten og spændingerne mellem militærrådet og demonstranterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Egypten har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 30. november
2011 som del af forelæggelsen vedr. de Sydlige Naboskab.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080887_0009.png
4. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. januar 2012. Nye afsnit er
markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen.
2. Baggrund
De direkte forhandlinger mellem palæstinensere og israelere har været indstillet siden september
2010, hvor det israelske bosættelsesstop ikke blev forlænget, hvilket medførte, at palæstinenserne
afbrød forhandlingerne. De to parters chefforhandlere har imidlertid i januar 2012 i Amman
gennemført møder, hvor de forhandler om at genoptage de direkte forhandlinger. Disse møder
er led i Kvartettens bestræbelser for at fremme en fredsløsning. Kvartetten udsendte den 23. sep-
tember 2011 en erklæring, hvori de to parter opfordres til straks og uden forhåndsbetingelser at
genoptage direkte bilaterale forhandlinger. Fokus for drøftelserne mellem parterne er i henhold
til Kvartettens erklæring i første omgang på grænser og sikkerhed.
På FN´s Generalforsamling indgav præsident Abbas den 23. september 2011 ansøgning om sta-
ten Palæstinas FN-medlemskab til FN´s generalsekretær. FN´s Sikkerhedsråd har ikke haft
spørgsmålet til afstemning, da ingen af Sikkerhedsrådets 15 medlemmer hidtil har ønsket dette.
Det er forventningen, at man fra palæstinensisk side vil vurdere det videre forløb af møderne i
Kvartetregi og på den baggrund overveje videre skridt i FN-sporet, herunder i sikkerhedsrådsre-
gi. Den 31. oktober 2011 blev Palæstina indvalgt som fuldt medlem af UNESCO. Indtil videre
har præsident Abbas og det palæstinensiske selvstyre valgt at afstå fra at søge medlemskab af
yderligere FN-organisationer.
EU er ved udenrigsrepræsentant Ashton stærkt engageret i sammen med særligt de øvrige Kvar-
tetmedlemmer at finde en formel, som kan sikre, at det videre forløb vil føre til en genoptagelse
af fredsforhandlingerne.
Fatah og Hamas indgik i maj 2011 en forsoningsaftale. Aftalens gennemførelse har siden stået i
stampe. Der blev i starten af februar 2012 indgået endnu en aftale mellem Fatah og Hamas om
palæstinensisk forsoning – den såkaldte ”Doha Agreement”. Et af de vigtigste punkter i aftalen
er etableringen af en overgangsregering bestående af ”teknokrater og uafhængige”. Regeringen
skal lede palæstinenserne frem til afholdelse af parlaments- og præsidentvalg, der ifølge den tidli-
gere aftale fra foråret 2011 skal afholdes i 2012. Regeringens nøjagtige sammensætning forventes
præsenteret i Cairo den 18. februar. Den nuværende præsident Mahmoud Abbas vil lede over-
gangsregeringen.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der forventes sær-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080887_0010.png
ligt fokus på situationen i lyset af Kvartettens fortsatte bestræbelser på at fremme forhandlings-
sporet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund, at understøtte fredsforhandlingerne. Grundstam-
men herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke ændret sig. Fra dansk
side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsopbygning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. januar 2012.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1080887_0011.png
5. Sydlige Kaukasus/Georgien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i det sydlige Kaukasus og EU’s samarbejde med landene i regionen. Der
forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
I juli 2010 har Armenien, Aserbajdsjan og Georgien indledt forhandlinger om associeringsaftaler
med EU. Det er forudset, at associeringsaftalen som en vigtig komponent skal omfatte en aftale
om dyb og omfattende frihandel (Deep and Comprehensive Free Trade Agreement, DCFTA).
Forhandlingerne om en DCFTA med Georgien blev formelt åbnet i december 2011. Første
egentlige forhandlingsrunde finder sted i marts 2012. Det er Kommissionens forhåbning, at der
vil kunne indledes forhandlinger med Armenien i løbet af 2012. Med Aserbajdsjan er ikke forud-
set forhandlinger om en DCFTA, så længe landet ikke er medlem af WTO.
Inden for det østlige partnerskab forudses tillige aftaler mellem partnerlandene og EU om visum-
facilitering og tilbagetagelse. En aftale herom med Georgien trådte i kraft den 1. marts 2011. Ge-
orgien ønsker at gå skridtet videre til visumliberalisering, hvilket ifølge Kommission må bero på
implementeringen af visumfaciliterings- og tilbagetagelsesaftalen. Med Armenien og Aserbajdsjan
forventer Kommissionen at kunne indlede forhandlinger om visumfaciliterings- og tilbagetagel-
sesaftaler i slutningen af februar eller begyndelsen af marts 2012.
Den såkaldte Minsk-gruppe blev i 1992 etableret som forum for forhandlinger om en løsning på
Nagorno-Karabakh-konflikten mellem Armenien og Aserbajdsjan. Der er endnu ikke tale om et
gennembrud i retning af en løsning. Rusland har gennem de seneste tre år været drivkraften bag
trilaterale møder om konflikten mellem den armenske, aserbajdsjanske og russiske præsident.
Seneste møde fandt sted i Sochi i Rusland den 23. januar 2012. Mødet producerede ikke noget
gennembrud.
Der udestår fortsat en løsning på de to konflikter i henholdsvis Sydossetien og Abkhasien. Der
er kun opnået få fremskridt under de internationale drøftelser mellem konfliktens parter i Ge-
nève, og der er ikke udsigt til en snarlig løsning på konflikterne. Efter august-krigen i 2008 de-
ployerede EU en monitoreringsmission (EUMM) i Georgien for at overvåge våbenhvilen. EU og
USA fører en politik i to spor: engagement og ikke-anerkendelse af udbryderregionerne.
3. Formål og indhold
Topmødet i Warszawa i Det Østlige Partnerskab den 29.-30. september 2011 bekræftede EU’s
vilje til at udbygge samarbejdet med partnerskabslandene baseret på
more-for-more-princippet.
I
lyset heraf ventes Rådet at drøfte status for EU’s samarbejde med landene i regionen med accent
på forhandlingerne med Georgien om en dyb og omfattende frihandelsaftale samt udsigten til
indledning af forhandlinger herom med Armenien. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter svarende til de danske.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter en uddybning af samarbejdet med landene i regionen. Fra dansk side hilses
fremskridt i forhandlingerne om associeringsaftaler og indledning af forhandlinger med Georgien
om en dyb og omfattende frihandelsaftale velkommen. Ligeledes støtter Danmark, at der indle-
des forhandlinger herom med Armenien, når betingelserne herfor er opfyldt. Danmark støtter de
internationale bestræbelser på at finde løsninger på konflikterne i Georgien (Abkhasien og
Sydossetien) samt Nagorno-Karabakh-konflikten mellem Armenien og Aserbajdsjan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. maj 2011.
12