Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3153 - Økofin Bilag 3
Offentligt
1090420_0001.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
International økonomi
Dato: 02.03.12
Samlenotat vedr. Rådsmødet (ECOFIN) den 13. marts 2012
9)
Makrofinansiel assistance til Kirgisistan
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 13. marts 2012,
men forventes vedtaget på et senere rådsmøde.
KOM(2011) 925
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090420_0002.png
2
Dagsordenpunkt 9:
Makrofinansiel assistance til Kirgisistan
Resumé
Kommissionen har i december 2011 fremsat forslag om makrofinansiel assistance til Kirgisistan på
op til 30 mio. EUR, heraf 15. mio. EUR i lån og 15. mio. EUR i gavebistand. Dette sker på bag-
grund af den økonomiske krise og den folkelige opstand i Kirgisistan i 2010, som havde negative
økonomiske følgevirkninger og som ifølge Kommissionen har resulteret i et markant udækket fi-
nansieringsbehov for betalingsbalancen og de offentlige finanser i Kirgisistan. Forslaget forhandles
aktuelt med henblik på enighed om en generel indstilling i Rådet, hvorefter trialogforhandlinger med
Europa-Parlamentet vil kunne indledes. Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 13. marts
2012.
KOM(2011) 925
Baggrund
En folkelig opstand i Kirgisistan i 2010, affødt af et krav om vidtgående demokratiske og økonomi-
ske reformer, destabiliserede i første omgang yderligere en i forvejen ustabil politisk og økonomisk
situation i Kirgisistan, og havde store negative økonomiske følgevirkninger, herunder for de offent-
lige finanser i Kirgisistan som følge af omkostninger til genopbygning. Overgangsregeringen i Kirgi-
sistan sikrede gennemførelsen af demokratiske reformer i en forfatningsafstemning afholdt i juni
2010. Dette blev fulgt op af parlamentariske valg i oktober 2010. Der blev afholdt præsidentvalg i
oktober 2011, og den nyvalgte præsident tiltrådte i december 2011.
En international donorkonference blev afholdt i juli 2010 til fordel for Kirgisistan som konsekvens af
de negative følgevirkninger af opstanden og indvirkningerne af den globale økonomiske krise. Det
internationale samfund afgav dengang løfter om støtte på i alt 1,1 mia. USD, herunder 117,9 mio.
EUR fra EU. I maj 2011 nåede de offentlige myndigheder i Kirgisistan og IMF til enighed om et
tilpasnings- og reformprogram.
Kommissionen indledte på den baggrund i maj 2011 drøftelser med de kirgisiske myndigheder om
den potentielle tildeling af makrofinansiel assistance (MFA) til Kirgisistan. Kommissionen vurderer,
at der udestår et væsentligt udækket finansieringsbehov i Kirgisistan relateret til betalingsbalancen
og de offentlige finanser.
Kommissionen har på den baggrund i december 2011 fremsat forslag om MFA
1
til Kirgisistan på op
til 30 mio. EUR, heraf 15. mio. EUR i lån og 15. mio. EUR i gavebistand. Assistancen er betinget af
eksistensen og opfyldelsen af det IMF-program, som er indgået mellem Kirgisistan og IMF. Det er
endvidere betinget af implementeringen af det reformprogram i tilknytning til MFA med nærmere
fastlagte økonomisk-politiske betingelser fastlagt i et ’Memorandum of Understanding” (MoU).
Forslaget forhandles aktuelt med henblik på enighed om en generel indstilling i Rådet, hvorefter
trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet vil kunne indledes. Sagen er ikke på dagsordenen for
ECOFIN den 13. marts 2012, men forslaget ventes vedtaget som A-punkt på et senere rådsmøde.
MFA er et instrument i EU’s eksterne samarbejde med tredjelande, som er geografisk, politisk og
økonomisk tæt på EU. MFA er et krisefinansieringsinstrument, som skal lette kortvarige betalings-
balancevanskeligheder for modtagerlande. MFA kan tage form af enten låne- eller gavebistand
eller en kombination heraf. MFA skal supplere og på visse områder sikre egen merværdiskabelse
ved EU-involvering ift. IMF- og Verdensbankprogrammer. MFA søger merværdiskabelse gennem
initiativer, der kan understøtte makroøkonomisk stabilitet, herunder en holdbar betalingsbalance-
udvikling.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090420_0003.png
3
Indhold
Kommissionen fremfører i sit forslag, at den kirgisiske økonomi oplevede en markant vækstned-
gang i 2009 til en real BNP-vækst på 2,9 pct. sammenlignet med gennemsnitligt 8,5 pct. i perioden
fra 2007 til 2008 som følge af dels faldende eksportefterspørgsel, faldende udenlandske direkte
investeringer mv. Det reale BNP ventes som følge af de politiske begivenheder i 2010 at falde med
1,4 pct. Fremadrettet ventes den økonomiske genopretning at finde fodfæste med reale BNP-
vækstrater i fremskrivningsperioden udgørende omtrent 6 pct.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udvalgte makroøkonomiske indikatorer for Kirgisistan, 2009 (faktisk), 2010 (foreløbig) og 2011-2014 (fremskriv-
ning)
2009
BNP (mio. USD)
BNP per indbygger (USD)
Real BNP-vækst (pct.)
Offentlig saldo (pct. af
BNP)
Offentlig gæld (pct. af
BNP)
Inflation
Kredit til privat sektor (pct.
af BNP)
Betalingsbalance (pct. af
BNP)
Udenlandske direkte
investeringer (pct. af BNP)
Ekstern offentlig gæld (pct.
af BNP)
Gældsservicering (pct. af
eksport af vare- og tjene-
steydelser)
Ekstern finansiering af
offentligt underskud (pct.
af BNP)
Internationale reserver (i
måneders import)
4683
880
2,9
-3,5
58
6,8
12,9
0,7
4
52,8
2010
4615
863
-1,4
-6,5
62,6
7,8
13
-2,1
5,1
57,3
2011
5187
960
6
-7,6
56,5
20
13
-8,7
4,2
51
2012
5695
1044
6
-7,1
56,1
8,7
13,4
-8,2
4,2
50,3
2013
6187
1123
6
-6,9
57,5
7,5
15,2
-6,1
4,2
50,5
2014
6766
1216
5,8
-6,8
58,4
7,5
16,4
-5,4
4,2
50,1
3,2
3,6
2,8
2,5
2,4
2,3
7,4
3,2
5,2
3,7
3,9
3,8
4,9
4,2
4,1
3,9
3,8
3,8
Kilde: IMF formidlet af Kommissionen
Det offentlige budgetunderskud steg fra 3,5 pct. af BNP til 6,5 pct. af BNP, hvilket afspejler de bud-
getmæssige virkninger af kriserelaterede tiltag og virkningen af lavere økonomisk aktivitet på skat-
teindtægter. I 2011 ventes det offentlige underskud at udgøre 7,6 pct. af BNP. Underskuddet ven-
tes som følge af konsolideringsindsatsen at nå 4,4 pct. i 2014.
Kirgisistan opretholder et flydende valutakursregime, og har oplevet en markant depreciering af
den lokale valuta overfor USD under den globale økonomiske krise, men har nu stabiliseret sig.
IMF vurderer, at den lokale valuta overordnet afspejler de underliggende forhold i økonomien.
Betalingsbalancens løbende poster oplevede en markant forværring fra et overskud i 2009 på 0,7
pct. af BNP til et underskud på 2,1 pct. af BNP i 2010. Underskuddet ventes i 2011 at stige til 8,7
pct. af BNP faldende gradvist til 5,4 pct. af BNP i 2014. Forværringen af betalingsbalancen kan
tilskrives markant stigende råvarepriser, faldende landbrugseksport, energiproduktion og aktivitet i
turisterhverv som følge af de politiske begivenheder i 2010, som delvist modvirkes af stigende pri-
ser på guld, som er Kirgisistans vigtigste eksportvare. Igangsatte eksternt finansierede genopbyg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090420_0004.png
4
nings- og investeringsprojekter med en høj importandel vil bidrage yderligere til underskuddet fra
2011 og frem.
Direkte udenlandske investeringer (FDI) og privat kapitaltilførsel blev negativt påvirket af den øko-
nomiske krise i 2009, men oplevede en stigning i 2010 til 5,2 pct. af BNP, og ventes at holde sig
omtrent konstant fremadrettet til 2014.
Udenlandske valutareserver (i måneders import) oplevede en støt fremgang til 2009, men oplevede
i 2010 et fald som følge af stigende import. Kommissionen vurderer, givet Kirgisistans underudvik-
lede finansielle system og relativt lave internationale økonomiske integration, at det nuværende
niveau af valutareserver er tæt på passende, men uden officiel støtte vil falde til under det tilrådeli-
ge niveau.
Kirgisistans eksterne (andel af gæld ejet af udenlandske kreditorer) offentlige gæld steg fra 41 pct.
af BNP i 2008 til 57,3 pct. af BNP i 2010.
Givet fremskrivningerne for betalingsbalancen, de direkte udenlandske investeringer og private
kapitaltilførsel og officiel låntagning, estimerer IMF-programmet ifølge Kommissionen et finansie-
ringsbehov for betalingsbalancen på 271 mio. USD i 2011 og 149 mio. USD i 2012,
jf. tabel 2.
Det-
te efterlader et residualt eksternt finansieringsbehov (eksternt finansieringsbehov korrigeret for
finansiering fra IMF og Verdensbanken) i 2011 og 2012 på hhv. 211,2 mio. USD og 119,3 mio.
USD, som Kommissionen udover finansiering via MFA særligt forventer finansieret af EU’s budget-
støtteprogram, EURASEC (sammenslutning af lande med økonomiske samarbejdsformål beståen-
de af Hviderusland, Kasakhstan, Kirgisistan, Rusland, Tadsjikistan, Usbekistan, Moldova, Ukraine
og Armenien (de tre sidstnævnte som observatører)) og Den Asiatiske Udviklingsbank (ADB). Den
foreslåede MFA vil bidrage til at dække Kirgisistans eksterne finansieringsbehov og behov relateret
til budgettet, herunder genopbygningsprojekter. Det foreslåede MFA-program vil på baggrund af
IMF’s skøn dække anslået 12,4 pct. af det residuale finansieringsbehov i perioden 2011-2012.
Tabel 2
Eksternt skønnet finansieringsbehov for Kirgisistan i 2011 og 2012 (mio. USD)
2011
Betalingsbalancens løbende poster
Kapitalkontoen
Finansiel konto
Samlede balance
Bruttoreserver (stigning)
Samlet finansieringsbehov
Ekstraordinær finansiering af IMF og Ver-
densbanken
Residualt finansieringsbehov, heraf finan-
sieret af
EU-budgetstøtte
Det eurasiske økonomiske samarbejdsområ-
de (EURASEC)
Den Asiatiske Udviklingsbank (ADB)
Andre
EU makrofinansiel assistance (MFA)
-453
289
60
-104
-167
271
59,8
211,2
16,4
106,7
50,6
10
20,5
2012
-464
-1
362
-104
-45
149
29,7
119,3
17,1
-
-
-
20,5
MFA af residualt finansieringsbehov for 2011
og 2012 (pct.)
12,4
Anm.: Forslaget om MFA forudsætter beregningsteknisk en valutakurs på USD/EUR = 1,37
Kilde: IMF og Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Kommissionens finder, at en MFA-operation til Kirgisistan er berettiget, idet MFA bl.a. kan bidrage
til at:
dække det residuale finansieringsbehov for betalingsbalancen, jf. tabel 2.
tilskynde til økonomiske og strukturelle reformer, som kan understøtte økonomisk og poli-
tisk stabilitet og øge effektiviteten af andre EU-instrumenter.
støtte prodemokratiske kræfter, som kan forhindre, at den etniske konflikt blusser op igen,
hvilket kan få negative afsmittende virkninger for de øvrige lande i regionen.
sende et politisk signal om EU’s opbakning til demokratiske reformer i Centralasien, i over-
ensstemmelse med EU’s politik overfor regionen og EU-erklæringer.
Retningslinjer for makrofinansiel assistance
Kommissionen vurderer, at forslaget om MFA til Kirgisistan er i overensstemmelse med de ret-
ningslinjer som gælder herfor, de såkaldte Genval-kriterier, herunder at assistancen er af ekstraor-
dinær karakter, komplementerer finansiering fra IMF og Verdensbanken, opfylder nærmere fastlag-
te økonomisk-politiske betingelser, eksistensen af særlige politiske forudsætninger, herunder de-
mokratiske værdier, respekt for menneskerettigheder og retsstatsprincipper, og stærk finansiel
disciplin.
Ekstraordinær karakter
Kommissionen anfører, at MFA til Kirgisistan vil være af ekstraordinær karakter og tidsmæssigt
begrænset. Kommissionen foreslår efter en eventuel beslutning om MFA til Kirgisistan, at den til-
delte MFA på 30 mio. EUR, hvoraf 15. mio. EUR tildeles i lån mens 15. mio. EUR tildeles i gavebi-
stand, udbetales i to rater i løbet af hhv. 1. og 2. halvår 2012, hvert indeholdende et låne- og gave-
element. MFA stilles til rådighed for en 2-årig periode.
Den foreslåede fordeling mellem lån og gavebistand ventes fastholdt i Rådets generelle indstilling.
Komplementaritet
Kommissionen anfører, at MFA skal supplere assistancen til Kirgisistan under det indgåede IMF-
program og delvist dække det residuale finansieringsbehov i perioden 2011 og 2012. Kommissio-
nen vurderer, at et program for MFA i størrelsesorden 30 mio. EUR svarende til skønnet 12,4 pct.
af finansieringsbehovet, er konsistent med retningslinjerne for en passende byrdefordeling, hvor
MFA iht. disse maksimalt kan finansiere 1/3 af finansieringsbehovet.
Økonomisk-politiske betingelser
Udbetalingen er som vanligt betinget af IMF’s godkendelse af løbende evalueringer af Kirgisistans
programimplementering samt de økonomisk-politiske betingelser forbundet med MFA.
Kommissionen fastlægger i samarbejde med de relevante myndigheder i modtagerlandet de økono-
misk-politiske betingelser forbundet med udbetalingen af MFA mv. De økonomisk-politiske betingelser
vedtages ifølge forslaget af Kommissionen iht. komitologiproceduren (iht. rådgivningsproceduren),
hvor Kommissionen bistås af et udvalg bestående af repræsentanter fra medlemslandene.
Rådets generelle indstilling lægger op til anvendelsen af undersøgelsesproceduren iht. komitologipro-
ceduren, som giver en stærkere position for Rådet i fastlæggelsen af disse betingelser.
Kommissionen vil, i givet fald en beslutning om MFA til Kirgisistan vedtages, forhandle om de
nærmere økonomisk-politiske betingelser for assistancen med de kirgisiske myndigheder. Det er
intentionen med dette MFA-program at understøtte den strukturelle reformproces og finansiel stabi-
litet i Kirgisistan, herunder særligt sikre gennemsigtighed og effektivitet i styringen af de offentlige
finanser og styrke regulering og tilsyn med den finansielle sektor i Kirgisistan.
Politiske forudsætninger og relationer til EU
MFA er, foruden de økonomiske og geografiske betingelser, forbeholdt tredjelande, som respekte-
rer demokratiske principper, menneskerettigheder og retsstatsprincipper. Kommissionen anfører, at
om end Kirgisistan befinder sig uden for dets normale geografiske virkefelt for MFA, da forudser
retningslinjerne for MFA i særlige tilfælde alligevel instrumentets anvendelse under hensyntagen til
de økonomiske og politiske omstændigheder. Kommissionen vurderer, at Kirgisistan har udviklet
sig til det første parlamentariske demokrati i Centralasien i opfølgning på de seneste forfatnings-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090420_0006.png
6
mæssige reformer og har gennemført en generelt fri og fair parlamentarisk valgproces. Der er af-
holdt et præsidentvalg i oktober 2011, som har sikret en demokratisk valgt præsident. Valgproces-
sen blev generelt vurderet positivt af observatører.
Finansiel disciplin og byrdefordeling
Kommissionen gør gældende, at forpligtelsesbevillingerne på EU-budgettet for makroøkonomisk
bistand er tilstrækkelige til finansiering af MFA til Kirgisistan på 30 mio. EUR.
Kommissionen vurderer, at MFA til Kirgisistan på 30 mio. EUR, heraf 15. mio. euro i lån og 15. mio.
EUR i gavebistand, er berettiget under hensyntagen til Kirgisistans udviklingsniveau (særligt ind-
komstniveau suppleret af fattigdomsindikatorer), gældsholdbarhedsindikatorer, og vurderer Kom-
missionen, er konsistent med anvendt praksis af IMF, Verdensbanken og ADB.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 209 og vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslag om MFA har statsfinansielle konsekvenser gennem indvirkningen på EU’s budget inden for
rammen af EU-forpligtelsesbevillingerne.
Gavebistandskomponenten af MFA til Kirgisistan på 15 mio. EUR finansieres over budgetposten
vedrørende makroøkonomisk bistand inden for rammen af forpligtelsesbevillingerne på EU-
budgettet.
Ved låneelementet af MFA til Kirgisistan på 15. mio. EUR får Kommissionen tildelt beføjelser til at
optage lån på kapitalmarkederne på vegne af EU, som vil kunne videreformidle låneprovenuet til
Kirgisistan på lignende vilkår. Af et låneelement ville 9 pct. af lånebeløbet skulle tilføres garantifon-
den på EU-budgettet i overensstemmelse med Rådets forordning nr. 480/2009 om oprettelse af en
garantifond for aktioner i forhold til tredjelande. Tilførsel af midler til garantifonden sker med to års
forskydning ift. lånetilsagnet.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Kirgisistan, i det
omfang forslaget bidrager til at understøtte den makroøkonomiske og finansielle stabilitet, herunder
bl.a. sikrer en holdbar betalingsbalanceudvikling. I det omfang forslaget bidrager til en tættere øko-
nomisk integration mellem Kirgisistan og EU, kan forslaget potentielt også have positive samfunds-
økonomiske konsekvenser i medlemslandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090420_0007.png
7
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen kan støtte Kommissions forslag om MFA til Kirgisistan på 30 mio. EUR.
Regeringen finder principielt, at MFA i langt overvejende grad bør tildeles som lån frem for gavebistand
under hensyntagen til modtagerlandets udviklingsniveau, gældsholdbarhedsindikatorer og særlige
forhold i øvrigt, og lægger generelt vægt på, at en fordeling af MFA mellem lån og gavebistand baseres
på saglige og gennemsigtige kriterier. Regeringen kan på den baggrund acceptere forslagets ligelige
fordeling mellem lån og gavebistand.
Regeringen lægger vægt på en effektiv programimplementering som en forudsætning for MFA og at
Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) konsulteres i Kommissionens implementering af MFA til
Kirgisistan.
Andre landes holdning
Medlemslandene støtter generelt Kommissions forslag om MFA til Kirgisistan. Nogle lande er dog
skeptiske og mener, at MFA til Kirgisistan ligger uden for instrumentets normale geografiske virkefelt
og at Kirgisistans behov for assistance fra et kortvarigt betalingsbalanceinstrument, ikke er tilstrække-
ligt begrundet.