Europaudvalget 2011-12
3156 - Transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
Europaudvalget 2011
3156 - Transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
27. marts 2012
REDEGØRELSE
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi - transport)
den 22. marts 2012
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transportmi-
nisteriets redegørelse for rådsmøde (transport, telekommunikation og
energi - transport) den 22. marts 2012.
Nicolai Wammen
Rådsmøde nr. 3156 (transport, telekommunikation og energi - transport) den 22.-23. marts 2012 - Bilag 4: Redegørelse vedr. rådsmøde (transport, tele og energi) 22/3-12
1479214_0002.png
Europaudvalget 2011
3156 - Transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
27. marts 2012
2012-737
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 22. marts 2012 i Bruxelles
Dagsordenspunkt 1:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om Unionens retningslinjer for det transeuropæiske transport-
net (’Nye TEN-T-retningslinjer’).
Forslaget har til formål at styrke det indre marked med fri bevægelighed for va-
rer og arbejdskraft, bl.a. ved at prioritere den grænseoverskridende infrastruk-
tur og bekæmpe flaskehalse i transportsystemet. Retningslinjerne fastsætter
bestemte krav til infrastrukturen for det transeuropæiske transportnet(TEN-T-
nettet), der består af infrastruktur til jernbaner, sø-og lufttransport, veje og in-
dre vandveje samt fragtterminaler, og prioriteterne for udviklingen af dette.
Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til generel indstilling og Rådet
nåede til enighed om dette.
Den generelle indstilling vil danne grundlag for drøftelser mellem Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet, hvis godkendelse også er nødvendig for vedtagelsen af ret-
ningslinjerne. Der var næsten en fuld bordrunde om forslaget.
Størstedelen af landene mente, at formandskabet havde fundet frem til et ba-
lanceret forslag. Flere lande kommenterede tidsfristerne for opfyldelse af kra-
vene til infrastrukturen på hovednettet og det samlede net i hhv. 2030 og 2050.
For størstedelen af landene var det vigtigt sikre, at der blev taget hensyn til
medlemslandenes nationale planer og budgetmæssige situation, herunder at
det skulle stå helt klart, at medlemsstaterne selv havde ret til at træffe beslut-
ning om hvilke projekter, der skal udføres på deres område. Der blev omdelt
kompromisforslag der yderligere understregede dette, hvilket blev medtaget i
kompromisteksten.
I forbindelse med drøftelsen ønskede flere lande, at der i højere grad blev taget
hensyn til medlemslandenes nationale planer, og at der i forbindelse med revi-
sionen af gennemførelsen af hovednettet i 2023, blev taget hensyn til udvi-
delsen af EU.
Enkelte lande ønskede mindre ændringer til de kort, der beskriver det samlede
net og hovednettet, og som fremgår af bilag til forslaget. Der blev på den bag-
grund omdelt et korrigendum på mødet med de mindre rettelser, der kunne
Rådsmøde nr. 3156 (transport, telekommunikation og energi - transport) den 22.-23. marts 2012 - Bilag 4: Redegørelse vedr. rådsmøde (transport, tele og energi) 22/3-12
1479214_0003.png
Side 2/2
medtages. Enkelte andre medlemsstater havde ønsker til ændringer i kortene,
som ikke kunne imødekommes, men disse lande modsatte sig ikke teksten.
Dagsordenspunkt 2:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om groundhandling-ydelser i EU’s lufthavne og om ophævelse
af Rådets direktiv 96/67/EF.
Groundhandling er en fællesbetegnelse for en lang række serviceydelser i en
lufthavn, såsom påfyldning af brændstof og bagagehåndtering.
Formålet med forslaget er at forøge effektiviteten og kvaliteten af groundhand-
ling-ydelserne. Dette skal bl.a. ske ved at udvide antallet af groundhandlere i
store lufthavne, og der skal sikres et højt serviceniveau ved at tilvejebringe fæl-
les minimumsstandarder, der skal overholdes af groundhandling-udbyderne.
Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til generel indstilling og Rådet
nåede til enighed om dette.
Hovedparten af medlemslandene accepterede formandskabets kompro-
mistekst, og ganske få medlemslande afstod fra at støtte forslaget.