Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3165 - Landbrug og fiskeri
Offentligt
1453957_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9625/12
(OR. en)
PRESSE 194
PR CO 27
PRESSEMEDDELELSE
3165. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 14.-15. maj 2012
Formand
Mette GJERSKOV
Danmarks minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9625/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0002.png
14.-15.V.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Vedrørende fiskeri havde ministrene en offentlig debat om de
miljømæssige aspekter af den fælles
fiskeripolitik (FFP)
og om
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF)
i forbindelse med
reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik.
Vedrørende landbrug havde Rådet en offentlig debat om det specifikke spørgsmål om en
miljøvenlig fælles landbrugspolitik
i forbindelse med landbrugsreformen.
Rådet blev derefter orienteret om en
konference om akvakultur,
om
konsekvenserne af lukningen
af fiskeriet fra EU-fartøjer i Mauretaniens farvande
og om
kravene til dyrevelfærd inden
slagtning.
9625/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0003.png
14.-15.V.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI .............................................................................................................................................. 6
Reform af den fælles fiskeripolitik ...................................................................................................... 6
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 9
Reform af den fælles landbrugspolitik - en miljøvenlig landbrugspolitik ........................................... 9
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Akvakultur - konferencen i Salzburg ................................................................................................. 11
Lukning af fiskeri fra EU-fartøjer i Mauretaniens farvande .............................................................. 12
Dyrevelfærd - bedøvelse af dyr inden slagtning ................................................................................ 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Partnerskabsaftaler mod ulovlig skovhugst med Centralafrika og Liberia............................................................ 14
EU-retningslinjer med henblik på mødet mellem G20-landenes vicelandbrugsministre ...................................... 14
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9625/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0004.png
14.-15.V.2012
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Carlo DI ANTONIO
Kris PEETERS
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Minister for offentlige arbejder, landbrug, landdistrikter,
natur, skovbrug og kulturarv
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Kontorchef, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Miljøminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Generaldirektør for landbrugs-, fødevare- og landdistrikts-
politik i Landbrugsministeriet
Rådgiver for den Faste Repræsentation (Coreper 1)
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Statssekretær under landbrugsministeren, medlem af
parlamentet
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktsudvikling
Bulgarien:
Miroslav NAJDENOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr BENDL
Danmark:
Mette GJERSKOV
Hanne LAUGER
Tyskland:
Ilse AIGNER
Robert KLOOS
Estland:
Keit PENTUS
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Georgia BAZOTI-MITSONI
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Eric ALLAIN
Sophie MARTIN LANG
Italien
Mario CATANIA
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Edvards SMILTĒNS
Litauen:
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
György CZERVÁN
9625/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0005.png
14.-15.V.2012
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Henk BLEKER
Derk OLDENBURG
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Marek SAWICKI
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
Assunção CRISTAS
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Daniel CONSTANTIN
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Franc BOGOVIČ
Slovakiet:
�½ubomír
JAHNÁTEK
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Jim PAICE
Richard BENYON
Minister for ressourcer og landdistriktsspørgsmål
Minister med ansvar for landbrug og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og miljøminister
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Minister for landdistrikter
Viceminister for miljø, fødevarer og landdistrikts-
spørgsmål
Statssekretær for naturmiljø og fiskeri
Kommissionen:
Maria DAMANAKI
Dacian CIOLOŞ
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Snježana ŠPANJOL
Vicelandbrugsminister
9625/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0006.png
14.-15.V.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
Reform af den fælles fiskeripolitik
Rådet havde to offentlige debatter inden for rammerne af reformen af den fælles fiskeripolitik
(FFP). Den første debat fokuserede på at opnå miljømæssig bæredygtighed ved hjælp af et
maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) og integration af miljøretlige krav i forslaget, der dækker de
grundlæggende bestemmelser i den fælles fiskeripolitik (12514/11)). Den anden debat fortsatte
gennemgangen af forslaget til forordning om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF), som
erstatter den eksisterende europæiske fiskerifond (17870/11).
Miljøaspekterne ved FFP og MSY
Alle medlemsstater var enige om inddragelse af MSY som et mål i den fælles fiskeripolitik for at
sikre bæredygtigheden af ressourcer og bedre udsigter for fiskerisektoren. De fleste delegationer
opfordrede dog indtrængende til en gradvis tilgang: Fristen for at nå MSY for visse fiskebestande
kunne fastsættes i 2015 i overensstemmelse med EU's internationale forpligtelser (Johannesburg),
hvis den videnskabelige rådgivning foreligger, og ingen tredjelande er involveret i fiskeriet. I andre
tilfælde, især når der kun er ringe videnskabelige oplysninger, kan der fastsættes en frist senest i
2020. De fleste medlemsstater gik ind for en målrettet politisk målsætning i grundforordningen,
hvorimod detaljer om gennemførelsen bør løses gennem individuelle flerårige planer.
For så vidt angår blandet fiskeri betragtede de fleste medlemsstater det som en udfordring at nå
MSY på samme tid for alle bestande fanget i et blandet fiskeri. Dette gælder især Middelhavet, hvor
blandet fiskeri er reglen, og hvor fiskeriet deles med tredjelande. De fleste delegationer erkendte
behovet for at forene målene for de forskellige bestande på en pragmatisk måde på grundlag af
specifik videnskabelig rådgivning. For at undgå, at mere sårbare bestande overfiskes, anmodede
delegationerne om indførelse af tekniske foranstaltninger (fiskeredskabsselektivitet, lukkede
områder eller sæsoner) inden for de flerårige planer, der gennemfører MSY-målsætningen. Nogle
delegationer understregede, at de videnskabelige metoder til at forvalte blandede bestande er i sin
vorden, og at der derfor er behov for en fleksibel ramme. Andre påpegede, at samspillet mellem
bestandene også spiller en rolle, og at en underfisket bestand kan være et problem med hensyn til
andre bestande, som den giver næring til.
9625/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2012
Mens medlemsstaterne generelt var af den opfattelse, at EU's miljøkrav bør indarbejdes i den fælles
fiskeripolitik, påpegede nogle delegationer, at socioøkonomiske faktorer bør opveje miljøkrav.
Relevante dele af havstrategirammedirektivet og Natura 2000-direktivet bør tages i betragtning i
den fælles fiskeripolitik, hvis bestemmelserne bringes i overensstemmelse. EHFF kan udgøre et
redskab til bedre at integrere de miljømæssige krav. I nogle tilfælde kan det regionale niveau spille
en vigtig rolle på dette område, hvor Kommissionen er ansvarlig for udbredelse af god praksis.
EHFF
Forslaget om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond skal ses i sammenhæng med Kommissionens
forslag til den flerårige finansielle ramme (FFR) for 2014-2020 og pakken til reform af den fælles
fiskeripolitik.
Der var bred enighed blandt delegationerne om forslaget om EHFF, idet de påpegede, at EU bør
finansiere det ambitiøse forslag til FFP-reform. Flere medlemsstater rejste tvivl om, hvorvidt den
del af fonden, der vedrører kontrol og data indsamling af data, er tilstrækkelig i det nuværende
forslag. Ud fra dette synspunkt nævnte nogle lande en eventuel overførsel fra tildelingerne til den
direkte forvaltning til tildelingen til delt forvaltning.
Meningerne var delte om, hvorvidt finansieringen til modernisering af fiskerflåden og ophugning af
fiskerfartøjer skal opretholdes gennem EHFF, som det er tilfældet nu. Ifølge det nuværende forslag
har Kommissionen ingen planer om at fortsætte denne finansiering. Medlemsstaterne var også delt i
spørgsmålet om oplagringsstøtte, som er en del af Kommissionens forslag til EHFF: Nogle
delegationer fandt dette tiltag nødvendigt som et sikkerhedsnet for fiskemarkedet, mens andre var
imod at yde offentlige midler til sådanne markedsinterventioner og var bekymret over deres
konkurrenceforvridende virkning.
Mange delegationer fandt, at kriterierne for fordeling af midler mellem medlemsstaterne ikke er
præcise nok, og ventede stadig på tallene for fordelingen efter beslutningen om FFR. Flere
medlemsstater så positivt på kriterierne vedrørende ikkeindustrielt fiskeri og kriterierne for
akvakultur (Se "Eventuelt").
9625/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2012
I juli 2011 havde Rådet en indledende offentlig udveksling af synspunkter om Kommissionens
forslag til reform af den fælles fiskeripolitik.
Hvad angår denne reform havde Rådet desuden orienterende debatter i marts om de tre vigtigste
forslag til forordning i reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik: den fælles fiskeripolitiks
grundlæggende bestemmelser, en fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter og
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF). Debatten om forslaget til forordning om den fælles
fiskeripolitik fokuserede på spørgsmålet om et forbud mod udsmid.
På sidste rådssamling i april omfattede de orienterende debatter regionalisering og omsættelige
fiskekvoteandele, to specifikke spørgsmål, der var blevet rejst i de grundlæggende bestemmelser i
den fælles fiskeripolitik.
En slutdebat om den "generelle indstilling" vedrørende reformen af den fælles fiskeripolitik vil
blive arrangeret af formandskabet i juni.
9625/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0009.png
14.-15.V.2012
LANDBRUG
Reform af den fælles landbrugspolitik - en miljøvenlig landbrugspolitik
Ministrene havde en orienterede debat om en miljøvenlig landbrugspolitik inden for rammerne af
landbrugsreformen (9599/12). Debatten omhandlede bestemmelser i tre af landbrugsreformpakkens
vigtigste forslag:
forordningen om direkte betalinger til landbrugere (15396/1/11)
forordningen om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik
(den "horisontale" forordning) (15426/1/11)
forordningen om udvikling af landdistrikterne (15425/1/11).
Delegationerne støttede generelt princippet om en miljøvenlig fælles landbrugspolitik i perioden
2014-2020 under søjle I, men gjorde det dog klart, at det er nødvendigt at justere de bestemmelser,
Kommissionen har foreslået, hvis denne ambition skal føres ud i livet.
De fleste delegationer understregede, at yderligere grønne tiltag skal være i overensstemmelse med
deres specifikke objektive omstændigheder, at de skal være enkle at anvende og kontrollere, at
omkostningerne for deres gennemførelse skal være rimelige, og at unødigt bureaukrati skal undgås.
En mere fleksibel tilgang kan bidrage til at tage hensyn til de mange forskellige typer landbrug, der
findes i EU, og vil forhindre en standardiseret tilgang.
Mange medlemsstater mente, at betydningen af landbrugspraksis, der er "miljøvenlig pr.
definition", skal udvides til også at omfatte miljøvenligt landbrug under søjle II samt praksis, der er
omfattet af nationale eller regionale miljøcertificeringsordninger. Kommissionen var villig til at
overveje at justere sit forslag for at tage hensyn hertil.
9625/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.V.2012
Med hensyn til de tre obligatoriske grønne tiltag foreslog delegationerne en række justeringer:
for så vidt angår afgrødediversificering mente de fleste delegationer, at det er nødvendigt at
forhøje minimumstærsklen og minimumsantallet af krævede afgrøder og justere
definitionen af afgrøde; desuden skal der tages hensyn til jord, der hovedsagelig er dækket
af permanente græsarealer.
for så vidt angår bevarelsen af permanente græsarealer at bevare forvaltningen af disse på
regionalt eller nationalt plan i stedet for på bedriftsniveau som foreslået af Kommissionen
for så vidt angår de økologiske indsatsområder og tærskelværdien på 7 % ønskede de fleste
delegationer mere fleksibilitet og foreslog en tærskel for minimumsarealet for en
landbrugsbedrift; der skal tages hensyn til arealer, der er omfattet af ordninger for
miljøvenligt landbrug under søjle II, der er meget gunstige for miljøet og klimaet.
I stedet for de tre obligatoriske grønne tiltag, som Kommissionen har foreslået
(afgrødediversificering, permanente græsarealer og økologiske indsatsområder) foretrækker nogle
delegationer en "menubaseret" tilgang, hvor medlemsstaterne kan vælge fra en liste med
foranstaltninger. Andre medlemsstater foretrækker at gøre landbrugspolitikken grønnere ved hjælp
af de eksisterende instrumenter, særlig krydsoverensstemmelse under søjle I og ordninger for
miljøvenligt landbrug under søjle II.
Endelig vurderede et stort antal delegationer, at niveauet for de sanktioner, der skal finde
anvendelse, hvis målene for miljøvenlighed ikke opfyldes, ikke bør går videre end niveauet for den
grønnere betaling og derfor ikke bør påvirke selve grundbetalingen.
Landbrugsreformpakken blev fremlagt af Kommissionen på samlingen i Rådet (landbrug) i
oktober 2011. Rådet havde allerede holdt orienterende debatter om forslagene til forordninger om
direkte betalinger, landdistriktsudvikling og fusionsmarkedsordningen på de tre sidste samlinger i
Rådet (landbrug) i november og december sidste år og i januar i år. I marts i år drøftede ministrene
en forenkling af den fælles landbrugspolitik. På sin seneste samling i april havde Rådet en
orienterende drøftelse om unge landbrugere, mindre landbrugere, frivillig koblet støtte og
supplerende betalinger til landbrugere i områder med naturbetingede begrænsninger samt om intern
fordeling, aktive landbrugere og loftet for støtten til store bedrifter.
Det danske formandskab har til hensigt at afholde en orienterende debat i juni om forslaget om
udvikling af landdistrikterne og fremlægge en statusrapport om reformen af den fælles
landbrugspolitik.
9625/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0011.png
14.-15.V.2012
EVENTUELT
Akvakultur - konferencen i Salzburg
Ministrene blev briefet af Kommissionen om en konference om "den fælles fiskeripolitik: hvilken
fremtid for akvakultur?", som fandt sted i Salzburg den 11. maj 2012.
Som en opfølgning af denne konference i Østrig underskrev 21 medlemsstater en fælles erklæring
om den fremtidige rolle for ferskvandsakvakultur i den fælles fiskeripolitik (Østrig, Belgien,
Bulgarien, Den Tjekkiske Republik, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn,
Italien, Irland, Letland, Litauen, Luxembourg, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien og
Spanien) (9839/12). Denne erklæring understreger betydningen af akvakultur i EU, der kan give
langsigtet bæredygtighed i økologisk, økonomisk og social henseende og bidrage til
tilgængeligheden af fødevareforsyninger og genopretningen af fiskebestande. I betragtning af at
akvakultur spiller en afgørende rolle for økonomien, beskæftigelsen og livskvaliteten i
landdistrikterne, bør denne sektor derfor opmuntres og fremmes, navnlig gennem EHFF (se
foregående punkt).
Østrig og Kommissionen var vært for en konference på højt plan om fremtiden for akvakultur.
Formålet var at diskutere, hvordan medlemsstaterne, Kommissionen, Europa-Parlamentet og de
berørte parter kan hjælpe til med at frigøre potentialet for den videre udvikling af akvakultur,
navnlig ferskvandsakvakultur i Europa. Kommissionen finder, at en reformeret fælles fiskeripolitik
kan understøtte bæredygtig vækst i EU's akvakultur. Der blev på konferencen nævnt idéer til,
hvordan man fremmer akvakultur gennem en EU-koordineret tilgang på grundlag af strategiske
retningslinjer, fælles prioriteter og udveksling af bedste praksis.
Denne konference indledte en høringsproces om akvakultur, som slutter med en konference i
Spanien i november 2012. På grundlag af denne høring vil Kommissionen næste år fremlægge
retningslinjer om dette spørgsmål.
9625/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0012.png
14.-15.V.2012
Lukning af fiskeri fra EU-fartøjer i Mauretaniens farvande
Rådet blev orienteret af den polske delegation om konsekvenserne af lukningen af fiskeriet fra EU-
fartøjer i Mauretaniens farvande (9835/12).
Flere medlemsstater støttede den polske anmodning til Kommissionen om en indsats for at
overvinde det nuværende dødvande i forhandlingerne med Mauretanien, idet de mindede om denne
partnerskabsaftales store betydning for EU's fiskerflåde.
I øjeblikket er fartøjer fra seks medlemsstater (Polen, Nederlandene, Litauen, Letland, Det Forenede
Kongerige og Tyskland) stærkt påvirket af beslutningen om at lukke det pelagiske fiskeri i
Mauretaniens farvande fra den 24. april 2012.
Denne beslutning blev truffet af Kommissionen, fordi den årlige EU-kvote for dette område næsten
er opbrugt. Lukningen påvirker frysetrawlere under fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og
Mauretanien, der primært fisker efter pelagiske arter som sardin, sardinel og makrel. De berørte
medlemsstater er blevet informeret om denne beslutning, som blev truffet for at undgå overfiskeri.
Denne fiskeriaftale tillader EU-fartøjer fra 12 EU-lande at fiske i mauretanske farvande. Den
nuværende protokol står overfor at udløbe den 31. juli 2012, og forhandlingerne med Mauretanien
bør snart genoptages.
9625/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0013.png
14.-15.V.2012
Dyrevelfærd - bedøvelse af dyr inden slagtning
Den svenske delegation orienterede Rådet om håndhævelsen af det generelle krav om bedøvelse af
dyr inden slagtning (9704/12).
En række medlemsstater tilsluttede sig den svenske delegations betænkeligheder med hensyn til, at
muligheden for at slagte dyr uden forudgående bedøvelse muligvis anvendes i alt for stort omfang.
Kommissionen erindrede om den gældende EU-ramme og opfordrede medlemsstaterne til at sørge
for, at undtagelsen ikke anvendes ud over formålet. Henstillinger om rituel slagtning er blevet
offentliggjort i 2011, og der er blevet iværksat en undersøgelse for at evaluere muligheden for at
oplyse forbrugerne om denne type slagtning med obligatorisk mærkning.
I henhold til direktiv 93/119 skal dyr bedøves inden slagtning. Når det gælder dyr, der slagtes efter
særlige metoder, der kræves i forbindelse med visse religiøse ritus, finder dette krav ikke
anvendelse. Denne mulighed for slagtning uden bedøvelse anvendes angiveligt i større omfang i
visse medlemsstater, end dette var forudset af lovgiver.
På grund af den stadig større interesse for dyrevelfærd hos forbrugerne opfordrede Sverige andre
medlemsstater til at træffe passende tiltag med henblik på at forhindre misbrug af de religiøse
fritagelser for bedøvelse. Sverige foreslog desuden, at Kommissionen f.eks. kunne tage initiativ til,
at Levnedsmiddel- og Veterinærkontoret (FVO) foretager målrettede kontrolforanstaltninger, eller
udarbejde en harmoniseret procedure til godkendelse og kontrol af virksomheder, som udfører
slagtning uden bedøvelse. Desuden foreslog Sverige specifik mærkning som et redskab til at oplyse
forbrugerne om slagtemetoden.
9625/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0014.png
14.-15.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Partnerskabsaftaler mod ulovlig skovhugst med Centralafrika og Liberia
Rådet vedtog to afgørelser om indgåelse af frivillige partnerskabsaftaler om retshåndhævelse, god
forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT). Den første aftale blev indgået
mellem EU og Den Centralafrikanske Republik (14034/11
+
14036/11)
og den anden aftale mellem
EU og Republikken Liberia (11101/11
+
11104/11).
Partnerskabsaftalerne med Centralafrika og Liberia blev undertegnet henholdsvis den 14. novem-
ber 2011 og den 22. juli 2011. Europa-Parlamentet godkendte indgåelsen af disse aftaler under
mødeperioden fra den 17. til den 20. januar 2011.
I oktober 2003 vedtog Rådet konklusioner om en EU-handlingsplan for retshåndhævelse, god
forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT), som Kommissionen havde forelagt,
og hvori den opfordrede til, at der træffes foranstaltninger til at bekæmpe ulovlig skovhugst gennem
frivillige partnerskabsaftaler med træproducerende lande. EU har allerede FLEGT-
partnerskabsaftaler med Ghana, Congo og Cameroun.
EU-retningslinjer med henblik på mødet mellem G20-landenes vicelandbrugsministre
Rådet godkendte udkastet til EU-retningslinjer med henblik på mødet mellem G20-landenes
vicelandbrugsministre den 17.-18. maj 2012 i Mexico City.
Det mexicanske G20-formandskab har anmodet G20-landenes vicelandbrugsministre om at
fremsætte henstillinger vedrørende landbrugsproduktion og -produktivitet som opfølgning af
handlingsplanen fra 2011 vedrørende fødevareprisvolatilitet og landbrug, der skal forelægges på
G20-topmødet i Los Cabos (den 18.-19. juni 2012).
9625/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453957_0015.png
14.-15.V.2012
Henstillingerne tager højde for en rapport udarbejdet af en række internationale organisationer og
koordineret af FAO og OECD med titlen: "Improving Global Sustainable Agricultural Productivity
Growth and Bridging the Gap for small family farms". Den 12.-13. april 2012 mødtes G20-landenes
vicelandbrugsministre i Mexico City for at drøfte et udkast til ovennævnte rapport. G20-landenes
vicelandbrugsministre mødes igen den 17.-18. maj 2012 i Mexico City for at afslutte deres
drøftelser og nå til enighed om de henstillinger, der skal forelægges på G20-topmødet.
På landbrugsområdet fokuserer det mexicanske G20-formandskab på to prioriteter:
at sikre overensstemmelse mellem de forpligtelser, der blev fastlagt i erklæringen fra
Cannes i november 2011, og handlingsplanen vedrørende fødevareprisvolatilitet og
landbrug
at skabe konsensus om specifikke initiativer, der kan bidrage til at øge
landbrugsproduktiviteten i verden, med fokus på små landbrugere.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Detlef MÜLLER (Tyskland) som medlem af Regionsudvalget for den resterende
del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(9540/12).
9625/12
15
DA