Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3170 - udenrigsanliggender Bilag 4
Offentligt
1131829_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 6. juni 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel)
den 31. maj 2012
REDEGØRELSE
1. Grøn handelsliberalisering
Der var opbakning blandt handelsministrene til at fortsætte arbejdet med at fremme grøn
handelsliberalisering, som er sat på dagsordenen under dansk formandskab. Enkelte lande
efterspurgte konkrete initiativer fra Kommissionen for den fremadrettede indsats. Rådet op-
fordrede Kommissionen til at fortsætte indsatsen i overensstemmelse med de fire spor i
Kommissionens papir.
2. EU-Japan frihandelsaftale
Som et konkret og positivt resultat af Rådsmødet kunne Kommissionen oplyse, at forunder-
søgelserne til iværksættelse af evt. forhandlinger om en frihandelsaftale med Japan var tilende-
bragt, og at man havde til hensigt at fremlægge et udkast til forhandlingsdirektiver for Rådet i
den nærmeste fremtid. Der var en tilslutning fra en række medlemslande til at komme videre
til egentlige frihandelsforhandlinger. Nogle lande understregede dog fortsat en betydelig skep-
sis i forhold til Japans kapacitet til at levere på de indgåede forpligtelser fra forundersøgelser-
ne.
3. EU-USA handelsforbindelser
Der var en bred opbakning til afdækningen af mulighederne for en tættere handelsmæssig og
økonomisk integration med USA. Der forventes gjort status på arbejdet ved G20-mødet den
18.-19. juni 2012.
4. EU-Canada frihandelsaftale (CETA)
Kommissionen orienterede om status for forhandlingerne, som befinder sig i den afsluttende
fase, hvor de væsentligste udeståender vedr. oprindelsesregler, offentlige indkøb og udvalgte
sensitive landbrugsprodukter. Der var en bred opbakning blandt medlemslandene til at søge
forhandlingerne afsluttet inden udgangen af 2012 uden dog at gå på kompromis med de væ-
sentligste interesser på EU-siden.
5. EU-Indien frihandelsaftale
Der var under frokosten en kortfattet orientering om status for frihandelsforhandlingerne,
som pt. har mistet fremdrift på grund af bl.a. valg i Indien. Det var pt. uklart, hvad det vente-
de næste møde på politisk niveau med Indien i juni ville bringe.
6. EU-Kina handelsforbindelser
Under frokosten drøftedes de handelsmæssige relationer til Kina med fokus på den mulige
indledning af forhandlinger om en investeringsaftale mellem EU og Kina. Der var derudover
Rådsmøde nr. 3170 (Udenrigsanliggender - handel) den 31. maj 2012 - Bilag 4: Redegørelse vedr. rådsmøde udenrigsanl. - handel 31/5-12
1131829_0002.png
2
bl.a. fokus på behovet for mere faste rammer for regelmæssige strategiske drøftelser af for-
holdet til Kina.
7. Forslag til forordning om autonome handelspræferencer for Pakistan
Sagen var ikke på dagsordenen for rådsmødet.
8. Åbning af forhandling om en frihandelsaftale med Vietnam
Rådet vedtog forhandlingsdirektiver for Kommissionen med henblik på indledning af frihan-
delsforhandlinger mellem EU og Vietnam.
9. Argentinas nationalisering af det spanske energiselskab REPSOLs aktier i det ar-
gentinske energiselskab YPF
Spanien rejste under eventuelt sagen om nationalisering af det spanske firma REPSOLs akti-
ver i Argentina. Kommissionen oplyste, at man tager sagen meget alvorligt, og at der i øvrigt
er indledt WTO-konsultationer med Argentina med henblik på en evt. WTO-panelsag om
Argentinas importregime. Der var en bred støtte til Spanien i sagen.
10. Handelspolitikkens bidrag til den europæiske vækst
Der var en bred enighed om handelspolitikkens betydning for EU’s vækstdagsorden og en
stor interesse blandt medlemslandene for at sikre konkrete indspil fra handelspolitikken til
drøftelsen af vækst på Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012. Med henvisning til at 90
pct. af den globale økonomiske vækst fra 2015 skal findes uden for EU, nævnte flere med-
lemslande betydningen af, at EU i form af bilaterale frihandelsaftaler blev bedre til at koble sig
på de afgørende vækstregioner. Flere lande fandt, at EU med afsæt med i den eksterne handel
kunne søge vækst og budgetkonsolidering på samme tid.
11. Eventuelt
GSP forordningen og investeringsforordningen
Under eventuelt orienterede formanden kort om, at formandskabet havde afsluttet trilogfor-
handlingerne med Europa-Parlamentet om hhv. en ny GSP-forordning, som fokuserer told-
præferencerne for de fattigste lande, og investeringsforordningen, som sikrer den fortsatte
retsgyldighed af medlemslandenes bilaterale investeringsaftaler, efter dette område overgik til
eksklusiv EU-kompetence. Dermed er grundlaget også skabt for EU's fremtidige indgåelse af
investeringsaftaler med bl.a. Kina.
EUK