Europaudvalget 2011-12
3171 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
Europaudvalget 2011
3171 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
14. juni 2012
REDEGØRELSE
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi - transport)
den 7. juni 2012
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transportmi-
nisteriets redegørelse for rådsmøde (transport, telekommunikation og
energi - transport) den 7. juni 2012.
Nicolai Wammen
Rådsmøde nr. 3171 (transport, telekommunikation og energi) den 7.-8. juni 2012 - Bilag 3: Redegørelse vedr. rådsmøde transpotr, tele og energi 7-8/6-12
1479673_0002.png
Europaudvalget 2011
3171 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
Den 14. juni 2012
2012 - 1630
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 7. juni 2012 i Luxembourg
Dagsordenspunkt 1:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om oprettelse af Connecting Europe Facility (CEF).
Forslaget fastsætter rammerne for tildeling af støtte i form af EU-midler til
henholdsvis transport-, telekommunikations- og energiprojekter i EU. I for-
slaget fastsættes, hvilke typer projekter der kan modtage støtte fra CEF, samt
ansøgningsprocedurerne og støttesatserne for de forskellige typer projekter.
Forslaget er på transportområdet tæt knyttet til de nye retningslinjer for det
transeuropæiske transportnet (TEN-T), som Rådet vedtog generel indstilling
om ved rådsmødet den 22. marts 2012. Sammen har de to forslag til formål at
styrke den grænseoverskridende mobilitet i EU og på den måde understøtte
forudsætningerne for økonomisk vækst.
Hvor mange EU-midler, der afsættes til CEF, afventer forhandlingerne af de
flerårige finansielle rammer. Derfor havde Formandskabet sat sagen på dagsor-
denen til delvis generel indstilling, og Rådet nåede til enighed om dette.
Der var næsten fuld bordrunde om forslaget.
Størstedelen af landene mente, at formandskabet havde fundet frem til et ba-
lanceret forslag. En række lande tilkendegav samtidig ønsker om mindre juste-
ringer eller tilføjelser, der skulle tilgodese særlige nationale behov på transport-
området. En række lande ønskede en tilføjelse, der vil gøre det muligt at mod-
tage CEF-midler til grænseoverskridende vejprojekter, mens andre lande mod-
satte sig dette. Flere lande ønskede at øge støttesatsen til ”Motorways of the
Sea”-projekter, og andre lande med isolerede jernbanenet, ønskede at få tilføjet
tekst, der tager højde for deres særlige forhold.
Der kunne konstateres støtte til et kompromisforslag, hvori der åbnes for med-
finansiering af grænseoverskridende vejprojekter på 10 %, hvor støttesatsen til
”Motorways of the Sea”-projekter blev hævet fra 20 % til 30 %, samt tages hen-
syn til lande, der har særlige forhold omkring nationale jernbaner.
Dagsordenspunkt 2:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om etablering og drift af de europæiske satellitbaserede naviga-
tionssystemer.
Rådsmøde nr. 3171 (transport, telekommunikation og energi) den 7.-8. juni 2012 - Bilag 3: Redegørelse vedr. rådsmøde transpotr, tele og energi 7-8/6-12
1479673_0003.png
Side 2/3
Forslaget fastsætter rammerne for forvaltningen og organiseringen af det euro-
pæiske satellitnavigationssystem Galileo fremadrettet. Disse rammer skal bl.a.
via instrumenter relateret til de offentlige udbudsprocesser sikre en stærk bud-
getdisciplin. Forslaget fastlægger en klar og entydig ansvarsfordeling mellem
de involverede organer og forpligter desuden Kommissionen til regelmæssigt at
afrapportere på status for programmet til Rådet og Europa-Parlamentet. For-
slaget skal sikre, at Galileo-programmet kan blive færdiggjort efter planen i
2020.
Hvor mange EU-midler, der afsættes til Galileo, afventer forhandlingerne af de
flerårige finansielle rammer. Derfor havde Formandskabet sat sagen på dagsor-
denen til delvis generel indstilling.
Efter en drøftelse om en mindre tilføjelse vedrørende underleverandører kunne
det konstateres, at der var opbakning til forslaget blandt medlemslandene.
Dagsordenspunkt 3:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om fastsættelse af bestemmelser og procedurer for indførelse af
støjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne inden for en afbalanceret
strategi og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/30/EF.
Forslaget har til formål at sikre, at regulering af støj i EU’s lufthavne frem-
adrettet sker i overensstemmelse med den ”balancerede strategi”, der er ved-
taget i FN’s Internationale Organisation for Civil Luftfart (ICAO). Rammerne i
den balancerede strategi indebærer, at man søger at mindske antallet af borge-
re, der udsættes for høje støjniveauer fra lufthavne, mens man samtidig tager
behørigt hensyn til de erhvervsmæssige behov i luftfartssektoren.
Formandskabet havde sat sagen på dagsordenen til generel indstilling, og Rå-
det nåede til enighed om dette.
Resultater på transportområdet under EU-formandskabet:
Rådsmødet den 7. juni var det sidste under dansk EU-formandskab på trans-
portområdet. De danske prioriteter for formandskabet på transportområdet er
blevet indfriet.
EU's transportministre opnåede enighed om:
Nye retningslinjer for det transeuropæiske transportnet, TEN-T, der
definerer hvilke korridorer og knudepunkter, der skal udgøre et sam-
menhængende europæisk transportnet- og system fremadrettet. I ret-
ningslinjerne opstilles krav, der forpligtiger medlemslandene til at sør-
ge for, at infrastruktur på TEN-T-nettet lever op til en høj standard. På
den måde skal det på sigt sikres, at de flaskehalse og huller, der pt. er i
den grænseoverskridende infrastruktur i EU afhjælpes og lukkes.
Rådsmøde nr. 3171 (transport, telekommunikation og energi) den 7.-8. juni 2012 - Bilag 3: Redegørelse vedr. rådsmøde transpotr, tele og energi 7-8/6-12
1479673_0004.png
Side 3/3
Oprettelsen af Connecting Europe Facility, der danner rammerne for
tildeling af EU-støtte til netop infrastrukturprojekter på TEN-T-nettet.
De nye retningslinjer for TEN-T samt oprettelsen af CEF vil være ud-
slagsgivende i forhold til at sikre, at vigtige grænseoverskridende pro-
jekter, der ellers ikke var mulige, kan blive til virkelighed og på den
måde lukke huller i et sammenhængende europæisk transportnet. Der
er tale om to vanskelige og tunge sager, der både pålægger medlemslan-
dene at foretage investeringer i centrale infrastruktur-korridorer og
samtidig udstikker, hvor megen EU-støtte medlemslandene kan få til
store, omkostningstunge infrastrukturprojekter mellem 2014-2020 og
videre.
Effektivisering af groundhandling-ydelser i EU’s lufthavne. Ved at øge
konkurrencen mellem serviceudbydere af groundhandling-ydelser skal
forslaget højne kapaciteten i de europæiske lufthavne og således imøde-
komme den markante stigning i antallet af luftfartspassagerer, der ven-
tes i de kommende år.
Mere ensartede rammer for begrænsning af støj i de europæiske luft-
havne i overensstemmelse med den ”balancerede strategi”, der er ved-
taget i FN’s Internationale Organisation for Civil Luftfart (ICAO). For-
slaget skal sikre, at færre EU-borgere bliver udsat for støj fra lufthavne i
fremtiden, på en måde der samtidig tager højde for, at den europæiske
luftfartssektor forbliver konkurrencedygtig.
Nye rammer for forvaltning af det europæiske satellitnavigationssystem
Galileo. De nye rammer har til formål at sikre, at programmet kan fær-
diggøres på en hurtig og omkostningseffektiv vis. Når programmet er
operationelt, vil det kunne levere bedre og mere pålidelig satellitnaviga-
tion til bl.a. den europæiske transportbranche.