Europaudvalget 2011-12
3175 - transport, tele og energi
Offentligt
1453960_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11135/12
(OR. en)
PRESSE 259
PR CO 37
PRESSEMEDDELELSE
3175. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Punkter vedrørende energi
Luxembourg, den 15. juni 2012
Formand
Martin Lidegaard
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11135/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0002.png
15.VI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede
energikøreplanen 2050.
Det noterede sig fremskridtrapporterne om et udkast til forordning om
energiinfrastruktur
og om
et udkast til forordning om sikkerheden i forbindelse med
offshore olie- og gasaktiviteter.
Formandskabet orienterede ministrene om den aftale, der er opnået med Europa-Parlamentet om
direktivet om energieffektivitet under sjette og sidste trilog, der fandt sted den 13. juni.
11135/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0003.png
15.VI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Energiinfrastruktur ............................................................................................................................... 6
Sikkerheden af offshoreaktiviteter ....................................................................................................... 7
Energikøreplanen 2050 ........................................................................................................................ 8
Strategi for vedvarende energi ............................................................................................................. 8
Eventuelt .............................................................................................................................................. 9
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
CO
2
-lækage ........................................................................................................................................................... 12
UDENRIGSANLIGGENDER
Østasien ................................................................................................................................................................. 12
Syrien – restriktive foranstaltninger ...................................................................................................................... 12
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11135/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0004.png
15.VI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Evgenia HARITONOVA
Den Tjekkiske Republik:
Martin KUBA
Danmark:
Martin LIDEGAARD
Morten BÆK SØRENSEN
Tyskland:
Stefan KAPFERER
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Pat RABBITTE
Grækenland:
Konstantinos MATHIOUDAKIS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Fernando MARTÍ SCHARFHAUSEN
Frankrig:
Nicole BRICQ
Italien:
Claudio DE VINCENTI
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Daniels PAVĻUTS
Litauen:
Arvydas SEKMOKAS
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Ungarn:
Pál KOVÁCS
Malta:
Patrick MIFSUD
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for økonomi, energi og turisme
Industri- og handelsminister
Klima-, energi- og bygningsminister
Vicestatssekretær, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Energi og
Klimaændringer
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for energi
Minister for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Statssekretær for økonomisk udvikling
Minister for handel, industri og turisme
Økonomiminister
Energiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel
Statssekretær for klimaændringer og energi
Stedfortrædende fast repræsentant
11135/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0005.png
15.VI.2012
Nederlandene:
Maxime VERHAGEN
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Waldemar PAWLAK
Portugal:
Artur TRINDADE
Rumænien:
Rodin TRAICU
Slovenien:
Igor ŠALAMUN
Slovakiet:
Tomáš MALATINSKÝ
Finland:
Marja RISLAKKI
Sverige:
Anna-Karin HATT
Det Forenede Kongerige:
Charles HENDRY
Økonomi-, landbrugs- og innovationsminister,
vicepremierminister
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Vicepremierminister, økonomiminister
Statssekretær for energi
Statssekretær, Økonomi-, Handels- og Erhvervsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Fysisk
Planlægning
Økonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
It- og regionsminister
Viceminister for energi og klimaændringer
Kommissionen:
Günther OETTINGER
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Kroatien:
Irena ANDRASSY
Medlem
Stedfortrædende fast repræsentant
11135/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0006.png
15.VI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Energiinfrastruktur
På en offentlig samling noterede Rådet sig en fremskridtsrapport (9879/12) om et udkast til
forordning om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur.
Fremskridtsrapporten skitserer status i forbindelse med forslaget efter behandlingen under det
danske formandskab i Rådets Energigruppe, idet der særlig fokuseres på kapitel II (Projekter af
fælles interesse) og kapitel IV (Regulering) og tilhørende bilag.
Hensigten med forslaget er at hjælpe EU med at tilvejebringe de enorme investeringer inden for
energiinfrastruktur, der kræves for at udskifte ældre infrastruktur, sikre forsyningssikkerheden,
klare overgangen til en lav-CO
2
-økonomi og gennemføre det indre marked for energi.
Målet er at foretage en grundig revision af den nuværende strategi og finansieringsramme for de
transeuropæiske energinet (TEN-E) for at forbedre infrastrukturen og tilpasse den til de aktuelle
udfordringer, som energisektoren står over for, og til EU's generelle energipolitiske mål. Ifølge
forslaget skal der gives prioritet til tolv strategiske transeuropæiske energikorridorer og -områder,
og forslaget omhandler især udvælgelsen af projekter af fælles interesse, strømlining af
tilladelsesprocedurerne og omkostningsfordelingsreglerne.
Kommissionen forelagde sit forslag i oktober (15813/11) efter at være blevet opfordret hertil af Det
Europæiske Råd i februar 2011 (2/1/11).
EU-finansieringen af denne forordning skal forhandles i forbindelse med finansieringsinstrumentet
"Connecting Europe-faciliteten", der har tilknytning til den næste flerårige finansielle ramme (2014-
2020). Kommissionen forelagde sit forslag i juni 2011 (16176/11) med det formål at fremme
færdiggørelsen af prioriterede energi-, transport- og digitalinfrastrukturer med et beløb på
40 mia. EUR, hvoraf 9,1 mia. EUR afsættes til energiinfrastruktur. Rådet nåede på samlingen den
7. juni til enighed om en delvis generel indstilling til forslaget (se
pressemeddelelsen, side 9).
Forordningsudkastet fastlægger betingelser, metoder og procedurer for Unionens finansielle bidrag
til TEN-projekterne, idet udviklingsstrategierne, prioriteterne og gennemførelsesforanstaltningerne
for den enkelte sektor fastlægges i sektorspecifikke politikretningslinjer, som vil blive vedtaget
særskilt.
11135/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0007.png
15.VI.2012
Sikkerheden af offshoreaktiviteter
På en offentlig samling noterede ministrene sig en fremskridtsrapport fra formandskabet (10205/12)
om et udkast til forordning om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og gasprospektering,
-efterforskning og -produktion.
Fremskridtsrapporten skitserer de hovedspørgsmål, der er blevet drøftet, og delegationernes
betænkeligheder under behandlingen af forslaget i Energigruppen. Navnlig følgende
hovedspørgsmål kræver mere indgående overvejelser: karakteren af det juridiske instrument, da et
flertal af delegationerne har taget forbehold med hensyn til forslaget til forordning, den kompetente
myndigheds rolle og kompetence samt ansvarsordningen og de beføjelser, der er delegeret til
Kommissionen, som har foreslået, at der anvendes delegerede retsakter, når bilagene til
forordningen skal tilpasses den seneste udvikling af teknologier og procedurer.
I Europa foregår størsteparten af olie- og gasproduktionen på havet. En større ulykke på et
europæisk offshoreanlæg kan forventes at medføre materielle tab og skader på miljøet, økonomien,
lokalsamfund og samfundet som helhed, foruden at der kan være fare for arbejdstageres liv og
helbred. Muligheden for en større ulykke i EU's farvande skal mindskes.
Dette forslag, som Kommissionen vedtog i oktober 2011 (16175/11), tager sigte på at mindske
risikoen for en større ulykke i EU's offshore olie- og gassektor og at begrænse virkningerne, hvis en
sådan ulykke alligevel sker.
Dette mål vil blive realiseret ved hjælp af følgende fire specifikke foranstaltninger:
sikring af en konsistent brug af bedste praksis for begrænsning af større farer ved
olie- og gasindustriens offshoreaktiviteter, hvis de kan berøre Unionens farvande
eller kyster
gennemførelse af bedste praksis for regulering i alle europæiske jurisdiktioner, hvor
der finder offshore olie- og gasaktiviteter sted
skærpelse af EU's beredskab og indsatsevne i tilfælde af nødsituationer, som kan
berøre EU's borgere, økonomi eller miljø
forbedring og tydeliggørelse af gældende EU-bestemmelser om erstatningsansvar og
erstatning.
11135/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0008.png
15.VI.2012
Som svar på katastrofen på boreplatformen Deepwater Horizon i Den Mexicanske Golf i april 2010
forelagde Kommissionen i oktober 2010 en meddelelse med titlen "Håndtering af sikkerheden i
forbindelse med olie- og gasaktiviteter offshore (14768/10,
14768/10 ADD1).
Meddelelsen
omhandler de første områder af en EU-indsats, bl.a. ændring af gældende lovgivning og nye forslag.
På grundlag af denne meddelelse vedtog Rådet i december 2010 konklusioner om sikkerhed i
forbindelse med olie- og gasaktiviteter offshore (16943/10), der omhandler en vej frem for mulige
yderligere tiltag vedrørende kulbrinteefterforskning og -produktion, navnlig for at opnå de højest
mulige niveauer af sikkerhed og miljøbeskyttelse og en ansvarsordning.
Europa-Parlamentet forventes at stemme om sit udkast til betænkning i oktober 2012.
Energikøreplanen 2050
Rådet gennemgik udkastet til konklusioner om energikøreplanen 2050.
Kommissionens meddelelse om energikøreplanen 2050 (18597/11) udstikker muligheder for de
forskellige metoder til dekarbonisering af det europæiske energisystem senest i 2050. Den søger at
udforme en langsigtet, stabil politikramme med henblik på et bæredygtigt, konkurrencedygtigt,
økonomisk overkommeligt og sikkert energisystem med lave CO
2
-emissioner i 2050.
Teksten blev udsendt som formandskabets konklusioner og opnåede støtte fra 26 medlemsstater
(11553/12).
Strategi for vedvarende energi
Kommissionen forelagde ministrene sin nye meddelelse "Vedvarende energi: en stor aktør på det
europæiske energimarked".
Meddelelsen blev vedtaget af Kommissionen den 6. juni. Den forklarer, hvordan vedvarende energi
bliver integreret i det indre marked. Den udstikker visse retningslinjer i forbindelse med den
nuværende ramme frem til 2020 og skitserer eventuelle politikmuligheder i tiden efter 2020 for at
sikre kontinuitet og stabilitet, således at Europas produktion af vedvarende energi kan fortsætte
væksten frem til 2030 og derefter.
Se
http://ec.europa.eu/energy/renewables/communication_2012_en.htm
for yderligere oplysninger.
11135/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0009.png
15.VI.2012
Eventuelt
Status for de aktuelle lovgivningsforslag
Energieffektivitet
Formandskabet orienterede ministrene om den aftale, der er opnået med Europa-Parlamentet om
direktivet om energieffektivitet under sjette og sidste trilog, der fandt sted den 13. juni (10493/12).
Nærmere oplysninger findes i pressemeddelelse
11414/12.
Energy Star
Formandskabet orienterede Rådet om status for de to lovgivningsforslag vedrørende Energy Star-
aftalen med USA om energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr. Aftalen tager sigte på en løbende
begrænsning af energiforbruget for kontorudstyr som f.eks. computere, skærme, printere,
kopimaskiner m.v. (10494/12). Aftalen får en varighed af yderligere fem år.
Internationale forbindelser på energiområdet
Rådet blev af formandskabet og Kommissionen orienteret om de begivenheder og den udvikling,
der har fundet sted i de internationale forbindelser under det danske formandskab, eller som
forventes at finde sted i den nærmeste fremtid (9880/12).
Orienteringen omfattede bl.a. Rio+20, FN-konferencen om bæredygtig udvikling (den 20.-22. juni i
Rio de Janeiro), ministermødet mellem EU og OPEC (den 28. juni i Bruxelles), mødet på højt plan
mellem EU og Kina om energi (den 3. maj i Bruxelles), topmødet mellem EU og Indien (den
10. februar i New Delhi), udviklingen i den sydlige gaskorridor, forbindelserne mellem EU og
Rusland, forhandlingerne mellem EU, Rusland og Hviderusland, forbindelserne mellem EU og
USA og det første møde i Den Strategiske Gruppe for Internationalt Energisamarbejde (den
24. april i Bruxelles).
11135/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0010.png
15.VI.2012
Stresstestning af atomkraftværker
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om status for stresstestningen af
atomkraftværker (10495/12).
Katastrofen på atomkraftværket i Fukushima i Japan i marts 2011 satte spørgsmålet om nuklear
sikkerhed øverst på EU's dagsorden og udløste en række møder og begivenheder. Det Europæiske
Råd konkluderede på mødet den 24.-25. marts 2011 (10/1/11,
punkt 31),
at sikkerheden i
forbindelse med alle EU's atomkraftværker bør kontrolleres på grundlag af en omfattende og
gennemsigtig risiko- og sikkerhedsvurdering.
European Nuclear Safety Regulators Group (Ensreg) og Kommissionen nåede i maj 2011 til
enighed om omfanget af og de nærmere retningslinjer for disse vurderinger og besluttede, at der
skal indføres en dobbeltsporet proces for at dække sikkerheden. I medfør af denne aftale blev
sikkerhedsvurderingen af atomkraftværkerne indledt den 1. juni, og den omfatter ekstraordinære
udløsende begivenheder såsom jordskælv og oversvømmelser og konsekvenserne af alle andre
begivenheder, der kan opstå og føre til tab af sikkerhedsfunktioner og kræve håndtering af alvorlige
ulykker, samt menneskelige og organisatoriske faktorer. Ad hoc-gruppen vedrørende Nuklear
Sikkerhed blev nedsat i juli 2011 på baggrund af en afgørelse truffet af De Faste Repræsentanters
Komité (Coreper) om at behandle sikkerheden på atomkraftanlæg i EU i forbindelse med tyveri,
sabotage, uautoriseret adgang, uautoriseret flytning af nukleart materiale eller andre bevidst
skadevoldende handlinger.
Den 26. april godkendte Ensreg peer review-bestyrelsens rapport, der var udarbejdet på baggrund af
mandatet fra Det Europæiske Råds møde i marts 2011. Rapporten vil blive fremsendt til Det
Europæiske Råds møde i juni til orientering.
Coreper noterede sig den endelige rapport fra Ad hoc-gruppen vedrørende Nuklear Sikkerhed den
6. juni (10616/12). Rapporten vil blive forelagt Det Europæiske Råd på mødet i juni.
Yderligere oplysninger om stresstestene kan findes på:
http://ec.europa.eu/energy/nuclear/safety/stress_tests_en.htm
11135/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0011.png
15.VI.2012
Forelæggelse af det kommende formandskabs program
Den cypriotiske delegation forelagde det kommende formandskabs arbejdsprogram for
energisektoren (10496/12). Formandskabet vil fokusere på lovgivningsforslag om
energiinfrastruktur og sikkerhed af offshoreaktiviteter samt Kommissionens meddelelse om vedva-
rende energi.
Det uformelle ministermøde vil finde sted den 17. september i Nicosia og den formelle samling i
TTE-Rådet (om energi) den 3. december i Bruxelles.
11135/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453960_0012.png
15.VI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
CO
2
-lækage
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens afgørelse om ændring af
afgørelse 2010/2/EU og 2011/278/EU for så vidt angår de sektorer og delsektorer, der anses for at
være udsat for en betydelig risiko for carbon leakage (9590/12
+
COR 1).
Kommissionens retsakt er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette betyder,
at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelsen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
UDENRIGSANLIGGENDER
Østasien
Rådet reviderede retningslinjerne vedrørende EU's udenrigs- og sikkerhedspolitik i Østasien
(11492/12).
Syrien – restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog gennemførelseslovgivning om visse EU-sanktioner over for Syrien: forbuddet mod
eksport af luksusvarer og yderligere produkter med dobbelt anvendelse til Syrien. Yderligere
oplysninger findes i pressemeddelelse
11222/12.
11135/12
12
DA