Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3177 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453966_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11386/12
(OR. en)
PRESSE 266
PR CO 39
PRESSEMEDDELELSE
3177. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Luxembourg, den 21. og 22. juni 2012
Formand
Mette FREDERIKSEN
Danmarks beskæftigelsesminister
Karen HÆKKERUP
Danmarks social- og integrationsminister
Astrid Krag KRISTENSEN
Danmarks minister for sundhed og forebyggelse
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8026 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11386/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0002.png
21-22.VI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Beskæftigelse og socialpolitik
Rådet havde en orienterende debat om
Europa 2020-strategien og det europæiske semester 2012
inden for beskæftigelses- og socialpolitikken og Kommissionens
beskæftigelsespakke.
Det noterede sig en fremskridtsrapport om
udstationering af arbejdstagere
og nåede frem til en
delvis generel indstilling til EU-programmet
for social udvikling og innovation.
Det noterede sig også en statusrapport om forordningen for
Den Europæiske Fond for Tilpasning
til Globaliseringen
og om direktiver vedrørende
elektromagnetiske felter
og princippet om
ligebehandling.
Rådet støttede hovedbudskaberne i rapporten vedrørende
pensioners tilstrækkelighed
og vedtog
konklusioner om
demografiske udfordringer
og om
ligestilling og miljøet.
Sundhed og forbrugerpolitik
Ministrene nåede til enighed om en delvis generel indstilling om det tredje flerårige
EU-handlings-
program for sundhed for perioden 2014-2020.
Ministrene havde en orienterende debat om et
udkast til afgørelse om
alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler.
Derudover vedtog de
konklusioner om følgerne af
antimikrobiel resistens
for menneskers og dyrs sundhed.
Pressekonferencer og offentlige begivenheder på videostreaming:
http://video.consilium.europa.eu/
Se og download videooptagelse i broadcastkvalitet (MPEG4):
http://tvnewsroom.consilium.europa.eu
Billeder af begivenheden findes i vores billedgalleri på
www.consilium.europa.eu/photo,
hvor de
kan downloades i en høj opløsning.
11386/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0003.png
21-22.VI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK........................................................................................ 8
Europa 2020-strategien og det europæiske semester 2012 .................................................................. 8
Udstationering af arbejdstagere og retten til kollektive skridt........................................................... 10
Program for social udvikling og innovation ...................................................................................... 12
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (2014-2020) ............................................ 13
Elektromagnetiske felter .................................................................................................................... 14
Ligebehandling .................................................................................................................................. 15
Rapport om pensioners tilstrækkelighed............................................................................................ 16
Demografiske udfordringer................................................................................................................ 17
Ligestilling og miljøet........................................................................................................................ 18
EVENTUELT .................................................................................................................................... 18
Resultater inden for beskæftigelse, socialpolitik og ligestilling under det danske formandskab ...... 18
Nationale strategier for romaernes integration................................................................................... 18
Ratifikation og gennemførelse af FN-konventionen om handicappedes rettigheder......................... 18
G20-mødet mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene ................................................................ 18
Det kommende formandskabs arbejdsprogram.................................................................................. 19
Rådet noterede sig den cypriotiske delegations orientering.SUNDHED .......................................... 19
SUNDHED ........................................................................................................................................ 20
Sundheds- og vækstprogrammet 2014-2020...................................................................................... 20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11386/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21-22.VI.2012
Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler ............................................................................... 21
Antimikrobiel resistens ...................................................................................................................... 22
EVENTUELT .................................................................................................................................... 24
Resultater under det danske formandskab ......................................................................................... 24
Europæisk innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring.................................................. 24
Forsyninger med råmaterialer til farmaceutisk brug.......................................................................... 24
Medicrimekonventionen .................................................................................................................... 24
Det kommende formandskabs arbejdsprogram.................................................................................. 24
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til teknisk bistand ................................ 25
SELSKABSRET
Revision af regnskabskravene til virksomheder .................................................................................................... 25
Toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter ................................................................................. 26
Toldsatser for industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter........................................................................................ 26
FØDEVARELOVGIVNING
Tilsætningsstoffer og aromaer ............................................................................................................................... 26
FISKERI
Partnerskabsaftalen mellem EU og Salomonøerne - forhandlinger om ny protokol ............................................. 27
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - furfuraldehyd - Kina ............................................................................................ 27
Antidumping - rør af jern eller stål - Ukraine........................................................................................................ 27
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Golfsamarbejdsrådet ............................................................................................................. 28
ØKONOMI OG FINANS
Prospektdirektivet.................................................................................................................................................. 28
11386/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21-22.VI.2012
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Samarbejdet med Tyrkiet ...................................................................................................................................... 29
Cepols beretning for 2011 ..................................................................................................................................... 29
Europols årsberetning for 2011 ............................................................................................................................. 29
BESKIKKELSER
Dommere og generaladvokater ved Domstolen .................................................................................................... 30
11386/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0006.png
21-22.VI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Monica DE CONINCK
Philippe COURARD
Beskæftigelsesminister
Statssekretær for sociale spørgsmål, familier og
handicappede med ansvar for erhvervsrisici under social-
og sundhedsministeren
Sundhedsminister
Vicearbejds- og vicesocialminister
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister
Beskæftigelsesminister
Integrations- og socialminister
Minister for sundhed og forebyggelse
Forbundsminister for arbejds- og socialspørgsmål
Forbundssundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Socialminister
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Sundheds- og børneminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for social sikring
Statssekretær for sundhed og forbrug
Økonomi- og beskæftigelsesminister i den selvstyrende
region Aragón
Arbejds-, beskæftigelses- og erhvervsuddannelsesminister
og minister for arbejdsmarkedsdialog
Vicesocial- og vicesundhedsminister
Sundhedsminister
Arbejds- og socialminister med ansvar for ligestilling
Arbejdsminister og minister for social sikring
Sundhedsminister
Velfærdsminister
Sundhedsminister
Sundhedsminister
Vicesocial- og vicearbejdsminister
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Sundhedsminister, socialminister
Bulgarien:
Desislava ATANASOVA
Zornitsa ROUSSINOVA
Den Tjekkiske Republik:
Leoš HEGER
Jaromir DRÁBEK
Danmark:
Mette FREDERIKSEN
Karen Angelo HÆKKERUP
Astrid Krag KRISTENSEN
Tyskland:
Ursula VON DER LEYEN
Daniel BAHR
Guido PERUZZO
Estland:
Hanno PEVKUR
Irland:
Richard BRUTON
James REILLY
Grækenland:
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Tomás BURGOS GALLEGO
Pilar FARJAS
Francisco BONO RIOS
Frankrig:
Michel SAPIN
Michèle DELAUNAY
Italien:
Renato BALDUZZI
Elsa FORNERO
Cypern:
Sotiroula CHARALAMBOUS
Stavros MALAS
Letland:
Ilze VIŅĶELE
Ingrīda CIRCENE
Litauen:
Raimondas ŠUKYS
Audrius BITINAS
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Mars DI BARTOLOMEO
11386/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0007.png
21-22.VI.2012
Ungarn:
Zoltán BALOG
Miklós SZÓCSKA
Malta:
Chris SAID
Mario GALEA
Nederlandene:
Paul de KROM
Derk OLDENBURG
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Harald GÜNTHER
Polen:
Władysław KOSINIAK-KAMYSZ
Igor RADZIEWICZ-WINNICKI
Portugal:
Álvaro SANTOS PEREIRA
Pedro MOTA SOARES
Pedro SILVA MARTINS
Fernando LEAL DA COSTA
Rumænien:
Mariana CÂMPEANU
Vasile CEPOI
Slovenien:
Patricia
ČULAR
Brigita
ČOKL
Slovakiet:
Zuzana ZVOLENSKA
Alexander MICOVČIN
Finland:
Paula RISIKKO
Maria GUZENINA-RICHARDSON
Sverige:
Hillevi ENGSTRÖM
Jan OLSSON
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Anne MILTON
Kommissionen:
László ANDOR
Minister for Menneskelige Ressourcer
Statssekretær, Ministeriet for Nationale Ressourcer
Justitsminister og minister for offentlig dialog og
familiespørgsmål
Statssekretær for ældrespørgsmål og lokale behandlings-
og omsorgstilbud
Statssekretær for socialspørgsmål og beskæftigelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og socialminister
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Økonomi- og beskæftigelsesminister
Minister for social solidaritet og social sikring
Statssekretær for beskæftigelse
Attacheret statssekretær under sundhedsministeren
Arbejds-, familie- og socialminister
Sundhedsminister
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Social- og sundhedsminister
Sundheds- og socialminister
Beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelsesminister
Statssekretær (folkesundhed)
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Rajko OSTOJIĆ
Irena ANDRASSY
Sundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
11386/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0008.png
21-22.VI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK
Europa 2020-strategien og det europæiske semester 2012
EPSCO-Rådet havde en orienterende debat og godkendte beskæftigelsesaspekterne i de
landespecifikke henstillinger. Følgende delegationer fremsatte erklæringer med henblik på
optagelse i Rådets protokol: Cypern, Polen, Belgien og Bulgarien.
Formandskabet opsummerede debatten ved at fastslå, at der var generel opbakning til de
landespecifikke henstillinger, og selv om medlemsstaterne ikke altid var helt enige i
Kommissionens forslag, var der bred enighed om, hvilke spørgsmål som udgør en udfordring for
EU og medlemsstaterne. De påpegede, at Kommissionen i forbindelse med udarbejdelsen af de
landespecifikke henstillinger skulle arbejde tættere sammen med medlemsstater, så der tages fuldt
hensyn til de forskellige nationale sammenhænge.
Hvad angår beskæftigelsespakken fremhævede ministrene flere områder, hvor der kan gøres en
yderligere indsats for at styrke jobskabelsen: effektive foranstaltninger til bekæmpelse af
ungdomsarbejdsløshed og segmentering af arbejdsmarkedet, bedre adgang til arbejdsmarkedet,
forhøjelse af erhvervsfrekvensen for ugunstigt stillede grupper, styrkelse af
arbejdsmarkedsparternes rolle, investering i uddannelse, især den grønne økonomi.
Delegationerne kommenterede de landespecifikke henstillinger og navnlig tværgående spørgsmål
som f.eks. pensioner, lønpolitikker og skattekilen for arbejde, som også behandles af Økofinrådet,
og de fandt, at EPSCO-Rådet bør bevare det fulde ejerskab over disse spørgsmål, der er af fælles
interesse.
Ministrene anerkendte den vanskelige situation, som Europa står over for. De understregede, at
reformer er nødvendige, og nogle gentog, at det er op til medlemsstaterne at træffe beslutning om
og gennemføre dem. De landespecifikke henstillinger blev betragtet som mere afbalancerede end
sidste år og nyttige for at identificere og analysere de politiske reaktioner på de udfordringer på
arbejdsmarkedet, som de forskellige medlemsstater står over for.
Selv om det må anerkendes, at der er sket fremskridt på en række områder, omfatter de
landespecifikke henstillinger for 2012 i vidt omfang de samme politikområder som i 2011. De
afspejler vedvarende udfordringer på arbejdsmarkedet og behovet for, at medlemsstaterne gør
yderligere fremskridt på de udpegede områder. Dette gælder navnlig øget beskæftigelsesfrekvens og
deltagelse, øgede investeringer i nødvendige kompetencer og kvalifikationer, mere effektive aktive
arbejdsmarkedspolitikker og arbejdsincitamenter samt supplerende inklusionsstrategier for de mest
sårbare grupper.
11386/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0009.png
21-22.VI.2012
De landespecifikke henstillinger er – sammen med den mere målrettede multilaterale overvågning -
centrale i Rådets bestræbelser på at styrke den overordnede gennemførelse af Europa 2020-
strategien. Derudover vil øget brug af kvalitative og kvantitative værktøjer og statistiske data også
kunne bidrage til at synliggøre de beskæftigelsesmæssige og sociale aspekter af EU's fælles
bestræbelser på at fremme økonomisk genopretning.
Rådet godkendte den
fælles udtalelse
fra Beskæftigelsesudvalget (EMCO) og Udvalget for Social
Beskyttelse (SPC) (10886/12), som viser, at det går fremad med at gennemføre henstillingerne.
Medlemsstaterne erkender situationens alvor og presser på med reformer for at tackle de centrale
udfordringer. Strukturelle arbejdsmarkedsreformer er imidlertid ofte omfattende, og det kan derfor
tage tid, før de er gennemført og giver resultater. Dertil kommer, at der bør tilstræbes ejerskab for
alle interessenter, navnlig arbejdsmarkedets parter, hvis reformerne skal lykkes.
Desuden havde Rådet sin første drøftelse om
beskæftigelsespakken,
som Kommissionen
fremlagde i april på det uformelle EPSCO-møde i Danmark (9309/12). Formålet med
beskæftigelsespakken er at fremlægge et sæt foranstaltninger med henblik på at styrke jobs og
muliggøre et opsving med høj beskæftigelse. Der påvises måder, hvorpå medlemsstaterne kan
tilskynde til nyansættelser ved at reducere beskatningen af arbejde og støtte
virksomhedsetableringer. Andre aspekter vedrører øget mobilitet og bedre kvalifikationer samt
udpegningen af de områder, der har det største jobskabelsespotentiale i fremtiden, f.eks. den grønne
økonomi, sundhedsydelser og ikt.
Rådet godkendte også
overvågningen af beskæftigelsesresultater,
som EMCO havde udarbejdet
(10884/1/12
REV 1).
Overvågningen kan anvendes til meget hurtigt at identificere EU's og
medlemsstaternes vigtigste beskæftigelsesudfordringer.
11386/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0010.png
21-22.VI.2012
Udstationering af arbejdstagere og retten til kollektive skridt
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport om håndhævelse af direktivet om udstationering af
arbejdstagere og forordningen om retten til kollektive skridt (10571/12 +
COR 1).
Forslaget om
udstationering af arbejdstagere
skal tydeliggøre og lette gennemførelsen,
anvendelsen og håndhævelsen af direktiv 96/71/EF i praksis. Forslaget tager navnlig sigte på:
at fastsætte mere ambitiøse standarder for at oplyse arbejdstagere og virksomheder om deres
rettigheder og forpligtelser
at udforme tydeligere regler for samarbejde mellem de nationale myndigheder med ansvar for
udstationering
at præcisere de elementer, der indgår i begrebet udstationering
at præcisere mulighederne for at anvende nationale kontrolforanstaltninger og definere
bestemmelserne om nationale tilsyn
at fremme en bedre håndhævelse af rettigheder, herunder behandling af klager og indførelse af et
begrænset system for solidarisk hæftelse på EU-niveau
at fremme fuldbyrdelse på tværs af grænserne af administrative sanktioner og bøder for
manglende overholdelse af udstationeringsdirektivet ved at indføre et system til gensidig bistand
og anerkendelse.
Det vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Det fremgår af drøftelserne i Rådets gruppe, at delegationerne anerkender merværdien af forslaget
til håndhævelsesdirektiv og har en positiv indstilling til de overordnede målsætninger.
Bortset fra spørgsmålet om grænseoverskridende fuldbyrdelse af administrative bøder og sanktioner
(kapitel VI) har der været substansdrøftelser om de fleste dele af forslaget, og der er sket betydelige
fremskridt i drøftelserne om nogle spørgsmål.
11386/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21-22.VI.2012
Der er behov for en yderligere gennemgang af kapitel VI og for yderligere grundige drøftelser om
spørgsmålene vedrørende nationale kontrolforanstaltninger, fristernes længde samt om det
foreslåede system for solidarisk hæftelse.
For så vidt angår de øvrige væsentlige udestående artikler er mange aspekter blevet drøftet i
detaljer, og der synes derfor at være tilstrækkeligt grundlag for substantielle fremskridt i forbindelse
med nogle af disse spørgsmål i den nærmeste fremtid, bl.a. på baggrund af gennemførelsen af akten
for det indre marked.
Forslaget om
retten til kollektive skridt
bekræfter den grundlæggende ret til kollektive
forhandlinger og til at tage kollektive skridt, herunder retten til at strejke, og de økonomiske
friheder, der er af lige så stor betydning. Den fastsætter de generelle principper med hensyn til
udøvelse af retten til at strejke inden for rammerne af etableringsfriheden og den frie udveksling af
tjenesteydelser. Den indeholder også en ny varslingsmekanisme for faglige konflikter i
grænseoverskridende situationer.
Vedtagelsen kræver enstemmighed og Europa-Parlamentets godkendelse.
Mange delegationer har forbehold med hensyn til merværdien af dette forslag, eller de har udtrykt
betænkeligheder ved indholdet under drøftelserne i Rådets gruppe.
Kommissionen har hørt de nationale parlamenter. Ved udløbet af tidsfristen på otte uger for høring
den 22. maj havde 12 nationale parlamenter indsendt begrundede udtalelser til Kommissionen.
I henhold til protokol nr. 2 til TEU om anvendelse af nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet skal Kommissionen tage forslaget op til fornyet overvejelse og kan
herefter beslutte at opretholde eller ændre det eller trække det tilbage.
11386/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0012.png
21-22.VI.2012
Program for social udvikling og innovation
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling om en forordning om et EU-program for social
udvikling og innovation - delvis, fordi dette program indgår i pakken for den flerårige finansielle
ramme (FFR), og alle budgetmæssige og finansielle afgørelser forhandles horisontalt (10211/1/12
REV 1).
Programmet er en del af udkastet til lovgivningspakken, som fastlægger samhørighedspolitikken for
2014-2020, der blev vedtaget af Kommissionen i oktober 2011, og integrerer tre eksisterende
programmer, nemlig Progress, Eures og den europæiske mikrofinansieringsfacilitet Progress. Dette
forslag skal supplere og styrke Den Europæiske Socialfond og øge sammenhængen i EU's
foranstaltninger i forhold til beskæftigelsesområdet og det sociale område.
Under Progressprogrammet vil det nye forslag yderligere omfatte social innovation og navnlig
sociale eksperimenter. I modsætning til i dag vil mikrofinansieringsfaciliteten også yde støtte til
sociale virksomheder. Det nye program sigter også på at fremme arbejdstageres geografiske
mobilitet gennem støttetjenester af højere kvalitet, f.eks. den forbedrede Euresportal.
Ud af den samlede bevilling til programmet afsætter Kommissionen i sit forslag 60 % til aksen
Progress, 15 % til aksen Eures, 20 % til aksen mikrofinansiering og socialt iværksætteri, mens de
resterende 5 % fordeles mellem akserne på årsbasis i overensstemmelse med politiske
prioriteringer.
Under gennemgangen af forordningen i Rådets Socialgruppe blev der opnået bred enighed med
følgende vigtige ændringer:
– underinddeling af aksen Progress i tre områder med minimumstildelinger svarende til det
nuværende Progressprogram
– fastsættelse af loftet for sociale virksomheders adgang til mikrofinansiering til 30 millioner
– tilføjelse af specifikke bestemmelser om medfinansiering
– fordeling af reserven på 5 % på de forskellige akser
– ændring af definitionen af sociale virksomheder af hensyn til forskellige EU-tekster vedrørende
sociale virksomheder.
11386/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0013.png
21-22.VI.2012
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (2014-2020)
Rådet noterede sig en statusrapport om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) (10490/12 +
COR 1).
Kommissionens forslag lægger op til, at EGF skal bevares under den næste FFR-programmerings-
periode (2014-2020) som et udtryk for solidaritet i lyset af den nuværende krise.
Målene med den foreslåede fond er blevet udvidet i forhold til den nuværende EGF og omfatter nu
følgende: at bidrage til økonomisk vækst og beskæftigelse ved at give EU mulighed for at udvise
solidaritet med de arbejdstagere, der afskediges som følge af globalisering, handelsaftaler, der
påvirker landbruget, eller en uventet krise, og hjælpe dem økonomisk med hurtigt at vende tilbage
til arbejdsmarkedet eller med at ændre eller tilpasse deres landbrugsaktiviteter.
Drøftelserne om forslaget i Rådets gruppe kan opsummeres som følger:
Visse delegationer hilste Kommissionens forslag velkommen og mente, at EGF er et meget vigtigt
solidaritetsinstrument, som har bevist sit værd.
En lang række delegationer så med skepsis på forslaget:
– Det vigtigste spørgsmål var udvidelsen af EGF til at omfatte landbruget. Alt for mange aspekter
blev overladt til Kommissionens skønsbeføjelser, hvilket indebærer en fare for, at Kommissionen
forhandler om handelsaftaler på bekostning af landbrugssektoren.
– Der blev sat spørgsmålstegn ved det store beløb, der skal afsættes til landbrugssektoren.
– Der blev ydermere udtrykt tvivl med hensyn til den ekstra værdi, fonden tilfører.
– Nogle udtrykte også bekymring over samfinansieringssatsen, forbindelsen til samhørighed og
over, at fonden ser ud til at blive mere og mere permanent og blive rent sektorspecifik.
– Der var tvivl om den overdrevne brug af "delegerede retsakter" i forbindelse med fastlæggelsen
af betingelser for udløsning af EGF.
Hvad angår FFR-processen indeholder den seneste udgave af formandskabets FFR-forhandlings-
ramme fra juni 2012 kun én mulighed, nemlig nedlæggelse af EGF.
11386/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0014.png
21-22.VI.2012
Elektromagnetiske felter
Rådet noterede sig det igangværende arbejde med direktivet om minimumsforskrifter for sikkerhed
og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser
(elektromagnetiske felter) (10690/1/12
REV 1
+
COR 1).
Det nye direktiv ændrer direktivet fra
2004 (2004/40/EF), som aldrig er trådt i kraft som følge af gennemførelsesproblemer.
Den nuværende tekst er blevet behandlet af Rådets gruppe i næsten et år nu, og i princippet er der
opnået et kompromis om bilagenes opbygning med forbehold af yderligere ikkevæsentlige
redaktionelle ændringer. Der er blevet tilkendegivet bred opbakning til undtagelserne - navnlig
undtagelsen for magnetisk resonansbilleddannelse (MRI).
I april 2012 fremlagde det danske formandskab sit første kompromisforslag om bilag II og III og
om artikel 3. Det kompromis, som siden er blevet opnået, vedrører bilag II og III om værdier og
eksponeringsgrænseværdier og artikel 13 om Kommissionens vejledning, hvor alle de nødvendige
oplysninger er nævnt. Medlemsstaterne støtter generelt formandskabets kompromisforslag om
artikel 3 med en særlig bestemmelse for MRI-sektoren og en generel undtagelse for andre
industrisektorer og de væbnede styrker (NATO), men der var konsensus om, at der skal arbejdes
yderligere på artikel 3 under det cypriotiske formandskab.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afsluttet sin interne planlægning af procedurerne, men har
uofficielt angivet, at det afventer Rådets holdning, navnlig om direktivets tekniske aspekter.
11386/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0015.png
21-22.VI.2012
Ligebehandling
Rådet noterede sig en statusrapport (8724/12) om direktivet om ligebehandling, hvis mål er at
forbyde forskelsbehandling på grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
Det foreslåede direktiv, som Kommissionen fremlagde i juli 2008, vil forbyde forskelsbehandling af
ovennævnte grunde på følgende områder: social beskyttelse, herunder social sikring og
sundhedspleje, sociale goder, uddannelse samt adgang til varer og tjenester, herunder boliger.
Under drøftelserne i Rådets gruppe hilste et stort flertal af delegationerne forslaget principielt
velkommen, idet mange bakker op om dets formål, som er at supplere den gældende retlige ramme
ved at tackle alle fire grunde til forskelsbehandling gennem en horisontal tilgang.
De fleste delegationer har bekræftet betydningen af at fremme ligebehandling som en fælles social
værdi i EU. Især har flere delegationer understreget forslagets betydning i forhold til FN's
konvention om handicappedes rettigheder. Nogle delegationer ville imidlertid have foretrukket
mere ambitiøse bestemmelser vedrørende handicap.
Visse delegationer opretholder deres generelle forbehold, selv om de understreger betydningen af at
bekæmpe forskelsbehandling, og sætter spørgsmålstegn ved behovet for Kommissionens forslag,
som de ser som en indgriben i de nationale beføjelser vedrørende visse spørgsmål og som værende i
konflikt med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Visse andre delegationer har desuden bedt om afklaringer og udtrykt betænkelighed ved navnlig
den manglende retssikkerhed, kompetencefordelingen og forslagets praktiske, finansielle og
juridiske konsekvenser.
Forslaget er blevet gennemgået i Rådet siden 2008. Trods de velkendte vanskeligheder er
bestræbelserne på at afklare de forskellige spørgsmål, som er opstået, fortsat. Under det danske
formandskab har eksperterne fokuseret på forskelsbehandling på grund af alder.
Drøftelserne har medført visse fremskridt og har gjort teksten mere præcis. Der skal dog stadig
gøres en stor indsats.
11386/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0016.png
21-22.VI.2012
Rapport om pensioners tilstrækkelighed
Rådet tilsluttede sig hovedbudskaberne (10488/12) i 2012-rapporten om pensioners tilstrækkelighed
(2010-2050), som Kommissionen og Udvalget for Social Beskyttelse har udarbejdet i fællesskab
(10488/12
ADD 1).
Hovedbudskaberne er et meget vigtigt supplement til de konklusioner, som Økofin vedtog den
15. maj om de offentlige finansers bæredygtighed på baggrund af befolkningens aldring. De
understreger navnlig, at der for at tackle udfordringen i forbindelse med pensioners tilstrækkelighed
kræves en målrettet indsats for at fremme længere og sundere arbejdsliv gennem politikker for
beskæftigelse og arbejdsmarkedsrelationer.
EU's evne til at nå sit mål om at reducere antallet af personer, som er truet af fattigdom eller social
udstødelse, senest i 2020 vil i høj grad afhænge af, i hvilket omfang pensionsordningerne fortsat
bidrager til at forebygge fattigdom blandt ældre.
Formålet med pensionsrapporten er at styrke EU's kapacitet til at vurdere nuværende og kommende
pensionssystemers tilstrækkelighed og udpege offentlige strategier, som kan sikre tilstrækkelige
pensioner og sociale ydelser i aldrende samfund på den mest omkostningseffektive måde.
Rapporten ser på analysen af pensioners tilstrækkelighed fra et bredere og mere multidimensionelt
perspektiv. Den fokuserer på pensionssystemernes nuværende og fremtidige kapacitet til at sikre en
anstændig levestandard for de ældre og reducere fattigdommen blandt de ældre.
Den undersøger også for første gang, hvordan pensionspolitikken virker sammen med andre
politiske områder om at skabe rimelige vilkår for pensionister.
11386/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0017.png
21-22.VI.2012
Demografiske udfordringer
Rådet vedtog også konklusioner om imødegåelse af de demografiske udfordringer gennem øget
deltagelse for alle på arbejdsmarkedet og i samfundet (11639/12).
Disse konklusioner skal sikre, at aktive politikker og innovative foranstaltninger fastlægges og
gennemføres på en række centrale politikområder med henblik på at investere i alle generationers
menneskelige kapital for at sikre økonomisk vækst og mindske ulighederne, så den sociale
samhørighed styrkes.
De vigtigste prioritetsområder er: investering i uddannelse for at fremme ungdomsbeskæftigelse,
udvikling af ligestillingspolitikker, bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse, der går i arv fra
generation til generation, forøgelse af ældres deltagelse på arbejdsmarkedet, foranstaltninger
vedrørende lige muligheder, der støtter bedre vilkår for familier og børnepasning, udvikling af
politikker, der bekæmper forskelsbehandling, samt fremme af en effektiv anvendelse af de
tilgængelige budget- og finansieringsinstrumenter for at sikre mest valuta for pengene.
11386/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0018.png
21-22.VI.2012
Ligestilling og miljøet
Rådet vedtog konklusioner om "Ligestilling og miljøet: bedre beslutningstagning, kvalifikationer og
konkurrenceevne inden for politikken for modvirkning af klimaændringer i EU" (11638/12).
Konklusionerne er baseret på en rapport fra Det Europæiske Ligestillingsinstitut (8876/12
ADD 1).
Dagens og morgendagens miljøpolitik er tæt forbundet med økonomien. Som forskning udført af
ligestillingsinstituttet har vist, skal der gøres langt mere, så kvinder kan bruge deres evner inden for
naturvidenskab, teknologi, ingeniørvirksomhed og matematik ("STEM"). Både kvinder og mænd
skal have indflydelse på beslutningsprocessen på miljøområdet, navnlig hvad angår
klimapolitikken. Og det hænger på alle måder sammen med det bredere spørgsmål om den grønne
vækstøkonomi, en sektor, der er afgørende for beskæftigelse og vækst. Både kvinder og mænd skal
kunne bidrage til udviklingen af den grønne økonomi.
Konklusionerne indeholder et sæt indikatorer til måling af fremskridtene med at forbedre
ligestillingen på alle beslutningsniveauer vedrørende klimaændringer og på de relevante
uddannelsesområder. Dette arbejde finder sted inden for rammerne af Beijinghandlingsprogrammet
og FN's dagsorden for kvinders indflydelse og har store konsekvenser. Hvis alle borgere får
mulighed for at bidrage, uanset om de er kvinder eller mænd, vil Europa få en stærkere miljøpolitik,
en stærkere økonomi og en stærkere grøn sektor.
EVENTUELT
Resultater inden for beskæftigelse, socialpolitik og ligestilling under det danske formandskab
Det danske formandskab orienterede Rådet om de forskellige konferencer og andre arrangementer,
som var blevet afholdt under dets formandskabsperiode (11373/12).
Nationale strategier for romaernes integration
Kommissionen orienterede Rådet om sin meddelelse, jf. dokument
10226/12.
Ratifikation og gennemførelse af FN-konventionen om handicappedes rettigheder
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger (11171/12).
G20-mødet mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene
Formandskabet og Kommissionen orienterede Rådet om G20-mødet mellem arbejds- og
beskæftigelsesministre, som fandt sted den 17.-18. maj i Mexico.
11386/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0019.png
21-22.VI.2012
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig den cypriotiske delegations orientering.
11386/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0020.png
21-22.VI.2012
SUNDHED
Sundheds- og vækstprogrammet 2014-2020
Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling
1
om det tredje flerårige EU-handlings-
program for sundhed for perioden 2014-2020 (10769/12).
Målet med programmet er at fremme innovation i sundhedssektoren, øge sundhedssystemernes
bæredygtighed, forbedre EU-borgernes sundhed og beskytte dem mod grænseoverskridende
sundhedstrusler.
Disse generelle målsætninger vil blive forfulgt gennem tiltag, der er grupperet under fire specifikke
mål:
1)
2)
3)
4)
innovative og bæredygtige sundhedssystemer
øget adgang til bedre og sikrere sundhedsydelser
forebyggelse af sygdomme og fremme af sundhed
beskyttelse mod grænseoverskridende sundhedstrusler.
Den generelle indstilling er delvis, da det budget, der stilles til rådighed til EU's næste
folkesundhedsprogram, afhænger af resultatet af forhandlingerne om den næste flerårige finansielle
ramme. Kommissionen foreslog, at det nye program støttes med et beløb på 446 mio. EUR (i
løbende priser).
Det nye sundhedsprogram indgår også som led i Europa 2020-strategien. Det fremhæver potentialet
i sundhedssektoren som drivkraft for økonomisk vækst og kilde til beskæftigelse.
Programforslaget bygger på det aktuelle program, der løber frem til slutningen af 2013, og
fokuserer på nogle få konkrete aktioner, der indebærer en klar EU-merværdi.
1
En generel indstilling er en politisk enighed i Rådet i afventning af Europa-Parlamentets
førstebehandlingsholdning.
20
11386/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0021.png
21-22.VI.2012
Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler
Ministrene havde en orienterende debat om et udkast til afgørelse med sigte på at styrke EU's
kapaciteter og strukturer til at sikre en effektiv indsats over for alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler (18509/11
+
(10770/12).
Medlemsstaterne fremhævede betydningen af være forberedt på alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler og fandt, at det kan opnås gennem koordinering og udveksling af oplysninger
blandt medlemsstaterne inden for Udvalget for Sundhedssikkerhed (HSC), snarere end ved en
forpligtelse til forudgående høring af eller henstillinger fra Kommissionen. Dette anses for at være
vigtigt med henblik på at sikre overholdelse af nationale beføjelser på sundhedsområdet og
overensstemmelse med artikel 168 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Ministrene tilsluttede sig Kommissionens forslag om at tildele Udvalget for Sundhedssikkerhed et
juridisk mandat. Hvad angår sammensætningen af dette udvalg, gik de fleste ministre ind for et
stående udvalg af højtstående repræsentanter, der udnævnes af offentlige sundhedsmyndigheder,
med mulighed for at invitere eksperter i enkeltsager.
Medlemsstaterne bekræftede deres ønske om at lade artikel 12 i Kommissionens forslag udgå, idet
den indebærer muligheden for bindende fælles midlertidige folkesundhedsmæssige foranstaltninger
på EU-plan. De delte i stedet den opfattelse, at grænseoverskridende sundhedstrusler, der kræver en
øjeblikkelig indsats, bør tackles af medlemsstaterne gennem HSC.
Drøftelsen sikrede retningslinjer for det fremtidige arbejde med dette emne, som vil fortsætte under
det kommende cypriotiske formandskab.
Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler kan være hændelser fremkaldt af overførbare
sygdomme, biologiske agenser, der forårsager ikkeoverførbare sygdomme, samt trusler af kemisk,
miljømæssig eller ukendt oprindelse, herunder trusler om bevidst ondsindede handlinger. Trusler,
der udspringer af virkningerne af klimaforandringer (dvs. hede- og kuldebølger), kan også
indlemmes i afgørelsens anvendelsesområde.
Formålet med Kommissionens forslag (18509/11) er:
at styrke den epidemiologiske overvågning i EU samt systemet for tidlig varsling og reaktion
at give mulighed for, at flere EU-medlemsstater kan foretage fælles indkøb af medicinske
modforanstaltninger (f.eks. vacciner)
at tilvejebringe et retsgrundlag for Udvalget for Sundhedssikkerheds funktionsmåde.
11386/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0022.png
21-22.VI.2012
Antimikrobiel resistens
Rådet vedtog konklusioner om følgerne af antimikrobiel resistens (AMR) for menneskers og dyrs
sundhed (10347/12), idet det tilskynder medlemsstaterne til at udarbejde og gennemføre nationale
strategier eller handlingsplaner for bekæmpelse af AMR. Disse nationale strategier eller
handlingsplaner bør bl.a. indeholde følgende elementer:
nationale retningslinjer for behandling af mennesker og dyr med antimikrobielle stoffer
kommunikationsretningslinjer og programmer for uddannelse af fagfolk
håndhævelse af national lovgivning til forebyggelse af alt ulovligt salg af antimikrobielle stoffer,
bl.a. ulovligt salg på internettet
begrænsning af brugen af kritisk vigtige antibiotika til tilfælde, hvor det er fastslået ved mikro-
biologisk diagnosticering og følsomhedstestning, at ingen anden type antimikrobielt stof vil være
effektiv
begrænsning af profylaktisk brug af antimikrobielle stoffer til tilfælde med definerede kliniske
behov
begrænsning af ordinering og brug af antimikrobielle stoffer i behandlingen af dyrebesætninger
til tilfælde med en klar klinisk eller epidemiologisk begrundelse herfor.
I konklusionerne tilskyndes medlemsstaterne og Kommissionen ligeledes til at undersøge
betingelserne for ordinering og salg af antimikrobielle stoffer for at konstatere, om praksis i
sundheds- og veterinærsektoren kan føre til overdreven ordinering, overforbrug eller misbrug af
antimikrobielle stoffer. Kommissionen opfordres til at fremskynde revisionen af
lovgivningsmæssige retsakter for i højere grad at tage hensyn til antimikrobiel resistens. Dette gør
sig især gældende for direktiv 90/167/EØF om fastsættelse af betingelserne for tilberedning,
markedsføring og anvendelse af foderlægemidler i Fællesskabet og direktiv 2001/82/EF om
oprettelse af en fællesskabskodeks for veterinærlægemidler.
Kommissionen orienterede om, at det forberedende arbejde med hensyn til de ønskede tiltag alle-
rede er begyndt.
11386/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0023.png
21-22.VI.2012
I konklusionerne tages der hensyn til resultatet af konferencen om "Bekæmpelse af antimikrobiel
resistens - tid til fælles handling", som blev afholdt af det danske formandskab den 14.-
15. marts 2012 i København.
Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO)
1
opstår der hvert år omkring 440 000 nye tilfælde af
multiresistent tuberkulose, som forårsager mindst 150 000 dødsfald. En høj procentdel af
infektioner, der erhverves på hospitalerne, skyldes meget resistente bakterier, som f.eks.
meticillinresistent
Staphylococcus aureus
(MRSA).
1
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs194/en/.
23
11386/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0024.png
21-22.VI.2012
EVENTUELT
Resultater under det danske formandskab
Den danske delegation orienterede Rådet om de resultater, der er opnået på sundhedsområdet under
dens formandskab (10790/12).
Europæisk innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring
Kommissionen orienterede Rådet om sin meddelelse "Opfølgning af den strategiske
gennemførelsesplan, som det europæiske innovationspartnerskab inden for aktiv og sund aldring har
udarbejdet" (7293/12).
Forsyninger med råmaterialer til farmaceutisk brug
Med tilslutning fra den belgiske, rumænske og polske delegation orienterede den luxembourgske og
den franske delegation Rådet om situationen med hensyn til forsyninger med råmaterialer, som
f.eks. virksomme stoffer, til farmaceutisk brug i EU (10795/12).
Medicrimekonventionen
Den franske delegation opfordrede medlemsstaterne til at ratificere Medicrimekonventionen om
forfalskning af lægemidler, der blev undertegnet den 28. oktober 2011 i Moskva under Det
Europæiske Råds auspicier (10796/12).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den cypriotiske delegation orienterede ministrene om sit arbejdsprogram på sundhed- og
forbrugerpolitikområdet i sin egenskab af kommende formandskab for Rådet for Den Europæiske
Union.
11386/12
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0025.png
21-22.VI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til teknisk bistand
Rådet vedtog en afgørelse om mobilisering af 730 000 EUR under Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til at dække teknisk bistand vedrørende EGF. Formålet med
den tekniske bistand, der skal ydes af Kommissionen, er at finansiere aktiviteter forbundet med
overvågning, kommunikation og informationsudveksling samt udføre en endelig evaluering af EGF.
SELSKABSRET
Revision af regnskabskravene til virksomheder
Rådet nåede frem til en generel indstilling
1
til revision af regnskabskravene for EU-virksomheder
(11442/12).
Enigheden baner vej for indledning af forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på hurtig
vedtagelse.
De centrale målsætninger for revisionen er:
– at mindske den administrative byrde og anvende forenklede regnskabsregler, navnlig for små og
mellemstore virksomheder (SMV'er)
– at øge klarheden og sammenligneligheden af regnskaber og
– at øge gennemsigtigheden i forbindelse med betalinger til myndigheder foretaget af
virksomheder inden for udvindingsindustrien og skovning af primærskove.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
11710/12.
1
En generel indstilling er en aftale om de væsentlige elementer i en retsakt i afventen af
Europa-Parlamentets udtalelse.
25
11386/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0026.png
21-22.VI.2012
TOLDUNIONEN
Toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 7/2010 om åbning og forvaltning af
autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter (10149/12).
Toldsatser for industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 1344/2011 om midlertidig suspension af den fælles
toldtarifs autonome toldsatser for visse industri-, landbrugs- og fiskeriprodukter (10150/12).
FØDEVARELOVGIVNING
Tilsætningsstoffer og aromaer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende fire kommissionsforordninger:
en forordning om tilladelse til anvendelse af benzoesyre - benzoater (E 210-213) som
konserveringsmiddel i alkoholfrie produkter baseret på vin ved ændring af bilag II til forordning
1333/2008 (8859/12)
en forordning om tilladelse til anvendelse af polysorbater (E432-436) i kokosmælk ved ændring
af bilag II til forordning 1333/2008 (8931/12)
en forordning om overgangsforanstaltninger vedrørende EU-listen over aromaer og
udgangsmaterialer i bilag I til forordning 1334/2008 (9739/12)
en forordning om tilladelse til anvendelse af talkum (E 553b) og carnaubavoks (E903) på
farvede kogte æg med skal og anvendelse af shellak (E 904) på kogte æg med skal ved ændring
af bilag II til forordning 1333/2008 (9975/12).
Kommissionens forordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette
betyder, at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage retsakterne,
medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
11386/12
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0027.png
21-22.VI.2012
FISKERI
Partnerskabsaftalen mellem EU og Salomonøerne - forhandlinger om ny protokol
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på vegne
af Den Europæiske Union om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med Salomonøerne.
Fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Salomonøerne blev undertegnet ved afgørelse 2010/397
af 3. juni 2010 og er blevet midlertidigt anvendt siden den 9. oktober 2009.
Formålet med forhandlingerne er at indgå en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU
og Salomonøerne i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om
Kommissionens meddelelse af 14. juli 2011 om den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension.
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - furfuraldehyd - Kina
Rådet vedtog en forordning om afslutning af interimsundersøgelsen af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af furfuraldehyd med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og om ophævelse af disse foranstaltninger
(10395/12).
Antidumping - rør af jern eller stål - Ukraine
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 954/2006 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af visse sømløse rør af jern eller stål med oprindelse i Kroatien,
Rumænien, Rusland og Ukraine
(10307/12).
11386/12
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0028.png
21-22.VI.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Golfsamarbejdsrådet
Rådet godkendte udkastet til dagsorden for det 22. fælles råds- og ministermøde mellem EU og
Golfsamarbejdsrådet, der afholdes den 25. juni i Luxembourg. Det vedtog også EU's holdning til
udkastet til elementer i medformændenes erklæring/fælles kommuniké.
ØKONOMI OG FINANS
Prospektdirektivet
Rådet modsatte sig ikke forordningen fra Kommissionen med henblik på ændring af forordning
(EF) nr. 809/2004 for så vidt angår oplysninger om tilsagnet til prospektets anvendelse, oplysninger
om underliggende indekser og kravet om en rapport udarbejdet af uafhængige revisorer (10789/12).
Forordning 809/2004 om gennemførelse af direktiv 2003/71/EF ("prospektdirektivet") for så vidt
angår oplysninger i prospektet samt disses format, integration af oplysninger ved henvisning og
offentliggørelse af sådanne prospekter samt annoncering indeholder en præcis angivelse af, hvilke
oplysninger der skal indgå i et prospekt i forbindelse med de forskellige former for værdipapirer.
Prospektdirektivet, som blev vedtaget i 2003, er et grundlæggende instrument til gennemførelsen af
det indre marked, der fremmer den videst mulige adgang til investeringskapital i hele EU gennem
udstedelse af et "fælles pas" til udstedere. I november 2010 blev direktivet ændret for yderligere at
fremme initiativets oprindelige målsætninger om at sikre investorbeskyttelsen og
markedseffektiviteten.
Kommissionens nye forordning er en delegeret retsakt. Rådet har ikke rejst indvendinger, og den vil
derfor træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet ikke modsætter sig.
11386/12
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0029.png
21-22.VI.2012
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Samarbejdet med Tyrkiet
Rådet vedtog
konklusioner
om udvikling af samarbejdet med Tyrkiet inden for retlige og indre
anliggender.
Cepols beretning for 2011
Rådet noterede sig og støttede Cepols (Det Europæiske Politiakademis) årsberetning for 2011
(styrkelse af politisamarbejdet gennem læring). Beretningen (10020/12), som opsummerer
aktiviteter såvel som Cepol-projekter og eksterne forbindelser m.v., videresendes til Europa-
Parlamentet og Kommissionen til orientering og offentliggøres.
Europols årsberetning for 2011
Rådet noterede sig og støttede den generelle beretning om Europols aktiviteter i 2011 (10036/12) og
sendte den til Europa-Parlamentet til orientering.
Denne beretning udarbejdes hvert år af Europols Styrelsesråd og beskriver Europols aktiviteter i det
forløbne år, herunder de opnåede resultater med hensyn til de prioriteter, der er fastlagt af Rådet.
11386/12
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453966_0030.png
21-22.VI.2012
BESKIKKELSER
Dommere og generaladvokater ved Domstolen
Den 20. juni blev Antonio TIZZANO og Paolo MENGOZZI (Italien) af repræsentanterne for
medlemsstaternes regeringer genudnævnt til en yderligere embedsperiode som henholdsvis dommer
og generaladvokat ved Domstolen for perioden fra den 7. oktober 2012 til den 6. oktober 2018.
De udnævnte også Christopher VAJDA (Det Forenede Kongerige) til dommer ved Domstolen i
samme periode.
Elleve dommere og tre generaladvokater ved Domstolen blev allerede udnævnt den 25. april 2012
(jf.
pressemeddelelse
9179/12,
s. 23).
Domstolen består af 27 dommere og otte generaladvokater. De udnævnes for en mandatperiode på
seks år, der kan forlænges. Dommerne ved Domstolen vælger Domstolens præsident af deres midte
for en periode på tre år, der kan forlænges.
11386/12
30
DA