Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3182 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453973_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12248/12
(OR. en)
PRESSE 322
PR CO 44
PRESSEMEDDELELSE
3182. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 16. juli 2012
Formand
Sofoclis ALETRARIS
Cyperns minister for landbrug, naturressourcer og miljø
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
12248/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0002.png
16.VII.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Det cypriotiske formandskab gav en offentlig præsentation af sit
arbejdsprogram inden for
landbrugs- og fiskerisektoren.
På landbrugsområdet fandt to offentlige debatter sted i Rådet om forslagene til forordninger om
udvikling af landdistrikterne
og
den fælles markedsordning for landbrugsprodukter
inden for
rammerne af
reformen af den fælles landbrugspolitik.
På fiskeriområdet havde ministrene en udveksling af synspunkter om en meddelelse fra
Kommissionen vedrørende høring om
fiskerimuligheder for 2013.
Endelig blev Rådet orienteret om
situationen i mejerisektoren, konsekvenserne af skovbrande for
landbruget i Spanien, samarbejdet med Kina i landbrugsfødevaresektoren,
en
konference mellem
direktørerne for EU-betalingsorganerne, dyrevelfærd under transport
og
forvaltning af makrel i
det nordøstlige Atlanterhav.
12248/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0003.png
16.VII.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram ......................................................................................................... 7
Reformen af den fælles landsbrugspolitik ........................................................................................... 9
Fiskerimuligheder for 2013................................................................................................................ 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
31. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne....................................................... 13
Situationen på markedet for mælk og mejeriprodukter ..................................................................... 13
Brande i Spanien - konsekvenserne for landbruget ........................................................................... 14
Samarbejdet med Kina om landbrug.................................................................................................. 15
Dyrevelfærd under transport .............................................................................................................. 15
Makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav - handelsforanstaltninger ........................................ 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Kontraktforhold i mælkesektoren - tværnationalt samarbejde............................................................................... 17
FISKERI
Partnerskabsaftale med Danmark og Grønland - konklusion ................................................................................ 17
SUNDHED
Markedsføringstilladelser for lægemidler - medicinske anordninger .................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12248/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.VII.2012
HANDELSPOLITIK
Antidumping - meshstoffer af glasfibre - Malaysia............................................................................................... 19
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse i Danmark og Spanien af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen......................... 19
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Relevante foranstaltninger for Republikken Guinea ............................................................................................. 19
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUCAP SAHEL Niger .......................................................................................................................................... 20
EUCAP NESTOR ................................................................................................................................................. 20
EUPOL Afghanistan.............................................................................................................................................. 20
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union.......................................................................................... 20
Somalia - restriktive foranstaltninger .................................................................................................................... 20
Afghanistan - restriktive foranstaltninger.............................................................................................................. 21
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 21
12248/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0005.png
16.VII.2012
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Miroslav NAJDENOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr BENDL
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Georgia BAZOTI-MITSONI
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Frédéric CUVILLIER
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Landbrugsminister
Generalsekretær for fødevarer og landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer
og Miljø
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktsudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for landbrug og udenrigshandel
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Italien:
Marco PERONACI
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Egly PANTELAKIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Edvardas RAUGALAS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
György CZERVÁN
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Henk BLEKER
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Polen:
Andrzej BUTRA
12248/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0006.png
16.VII.2012
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Rumænien:
Daniel CONSTANTIN
Slovenien:
Franc BOGOVIČ
Slovakiet:
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Magnus KINDBOM
Det Forenede Kongerige:
Jim PAICE
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for landbrug
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og miljøminister
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær, Ministeriet for Landdistrikter
Viceminister for miljø, fødevarer og landdistrikts-
spørgsmål
Kommissionen:
Dacian CIOLOŞ
John DALLI
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Snježana ŠPANJOL
Vicelandbrugsminister
12248/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0007.png
16.VII.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Formandskabets arbejdsprogram
Det cypriotiske formandskab gav en offentlig præsentation af sit arbejdsprogram inden for
landbrugs- og fiskerisektoren (12261/12).
Formandskabets landbrugspolitiske prioriteter omfatter:
en videreførelse af reformen af den fælles landbrugspolitik ved:
at organisere fokuserede debatter om særlige spørgsmål i forbindelse med de fire
vigtigste forordninger om den fælles landbrugspolitik i landbrugsreformpakken
(direkte betalinger, landdistriktsudvikling, fusionsmarkedsordningen og finansie-
ringen af den fælles landbrugspolitik)
at forberede vedtagelsen af en delvis generel indstilling med hensyn til de vigtigste
elementer i landbrugsreformpakken i november
i enighed med Europa-Parlamentet at vedtage de forslag, der vedrører
overgangsforanstaltninger for direkte betalinger og vinsektoren.
afstemning af landbrugslovgivningen med Lissabontraktaten, hvor formandskabet håber at nå til
enighed med Europa-Parlamentet om visse forslag, såsom regionerne i den yderste periferi og de
mindre øer i Det Ægæiske Hav
kvalitetsordninger for landbrugsprodukter, hvor formandskabet vil sikre den endelige vedtagelse
af teksten, efter der blev opnået enighed med Europa-Parlamentet under det danske
formandskab.
For så vidt angår fødevare- og veterinærspørgsmål agter formandskabet at arbejde med:
revisionen af hygiejnepakken og forordningen om offentlig kontrol
den nye dyresundhedslovgivning
den nye forordning om selskabsdyr, der omfatter ikkekommerciel transport af selskabsdyr og
dyresundhedsmæssige betingelser i EU's interne handel og ved import af selskabsdyr.
12248/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.VII.2012
Prioriteterne for fiskeripolitikken vil fokusere på:
reformen af den fælles fiskeripolitik ved at:
uddybe debatten om visse dele af reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik
(den nye grundforordning, den nye markedsordning og en ny Europæisk Hav- og
Fiskerifond 2014-2020) på grundlag af den generelle indstilling, som blev vedtaget i
juni 2012
forberede en delvis generel indstilling med hensyn til forslaget om Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond (EHFF) 2014-2020
debatten om den årlige meddelelse fra Kommissionen om fiskerimuligheder for 2013, som vil
danne grundlag for de politiske aftaler om samlede tilladte fangstmængder (TAC'er) og kvoter
(fiskerimuligheder for visse fiskebestande for EU-fartøjer, for dybhavsområder, Østersøen og
Sortehavet)
færdiggørelsen af forslagene om forlængelse af flere bilaterale protokoller til
fiskeripartnerskabsaftaler
andre vigtige forslag:
tekniske foranstaltninger (ændring af forordning nr. 850/98) skal tilpasses for at sikre
kontinuitet i de midlertidige tekniske foranstaltninger, der udløber ved årets udgang
12-sømile-adgangsordningen (artikel 17 i de nuværende bestemmelser om den fælles
fiskeripolitik), der udløber den 31. december 2012, skal forlænges, indtil den nye
fælles fiskeripolitik er vedtaget
handelsforanstaltninger, der bør vedtages under dette formandskab
fjernelse af hajfinner, hvor formandskabet vil stræbe efter at nå til enighed ved
førstebehandlingen.
12248/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0009.png
16.VII.2012
Reformen af den fælles landsbrugspolitik
Ministrene havde to orienterende debatter inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. Drøftelserne fokuserede på specifikke spørgsmål i:
forslaget til forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (forordningen om udvikling af
landdistrikterne) (15425/11)
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter (forordningen om
fusionsmarkedsordningen) (15397/2/11).
Udvikling af landdistrikterne
Et flertal af delegationerne var enige om, at risikostyring er blevet afgørende for landbrugerne i
lyset af de udfordringer, som det moderne landbrug står over for som følge af klimaændringer og
prisvolatilitet. Mange medlemsstater støttede desuden Kommissionens forslag om risikostyring
gennem anden søjle, som giver medlemsstaterne fleksibilitet i gennemførelsen samt mulighed for at
kombinere foranstaltningerne med andre tiltag under søjle II.
Nogle delegationer var imidlertid ikke overbevist om støtten til risikostyring under anden søjle og er
navnlig imod indkomststabiliseringsredskabet, da de var betænkelige ved, om foranstaltningen vil
kræve et højt finansieringsniveau og derfor optage en stor del af deres nationale bevillingsramme på
bekostning af andre foranstaltninger såsom klima- og miljøtiltag. Ifølge dem udgør bestemmelserne
i søjle I et tilstrækkeligt sikkerhedsnet for landbrugerens indkomst.
For så vidt angår støtteniveauet fandt flertallet af delegationerne de satser, som Kommissionen har
foreslået, passende. Ikke desto mindre udtrykte nogle af delegationerne ønske om, at niveauet for
støtteintensiteten øges for at modsvare de nuværende støtteniveauer. Flere delegationer ønskede
desuden, at tærsklen på 30 % for, hvornår en landbruger er berettiget til støtte, sættes ned. Denne
tærskel er baseret på WTO-regler. Nogle delegationer anmodede om fleksibilitet til at fortsætte
eksisterende ordninger og redskaber, såsom indeksering, der blev nævnt som en værdifuld løsning
med hensyn til at forenkle tabet af indkomstberegninger.
12248/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.VII.2012
Fusionsmarkedsordningen
Der var bred støtte i Rådet til de foreslåede ekstraordinære støtteforanstaltninger. Ikke desto mindre
mente nogle medlemsstater, at den foreslåede tilgang ikke var tilstrækkelig ambitiøs, og at der kan
være behov for mere.
For så vidt angår bestemmelsen om markedsforstyrrelser (artikel 154) ville nogle delegationer
foretrække en klar definition af krise eller bedre forsikring om, at disse foranstaltninger kun ville
blive anvendt i yderst ekstraordinære tilfælde. På den anden side fandt mange af delegationerne, at
Kommissionen skal være i stand til at reagere hurtigt og fleksibelt på uforudsigelige situationer og
faktorer.
Et flertal af medlemsstaterne støttede en udvidelse af anvendelsesområdet for denne bestemmelse til
at omfatte alle produkter (dvs. at lade artikel 154, stk. 2, udgå).
For så vidt angår foranstaltninger vedrørende dyresygdomme og manglende forbrugertillid som
følge af risici for folke-, dyre- eller plantesundheden (artikel 155) var de fleste lande tilfredse med
formandskabets tekst og udvidelsen af anvendelsesområdet for foranstaltningerne vedrørende
manglende forbrugertillid til alle sektorer i fusionsmarkedsordningen.
Nogle af delegationerne anmodede endvidere om en højere EU-medfinansieringssats.
Med hensyn til foranstaltningerne til løsning af specifikke problemer (artikel 156) anerkendte de
fleste medlemsstater denne bestemmelses betydning og gik ind for at bevare en høj grad af
fleksibilitet for Kommissionen til at handle.
Landbrugsreformpakken blev fremlagt af Kommissionen på samlingen i Landbrugsrådet i
oktober 2011. Rådet har allerede holdt generelle orienterende debatter om forslagene til
forordninger om direkte betalinger, landdistriktsudvikling og fusionsmarkedsordningen på
samlingerne i Landbrugsrådet i november og december sidste år og i januar i år.
I marts i år drøftede ministrene en forenkling af den fælles landbrugspolitik. På samlingen i april
havde Rådet en orienterende debat om unge landbrugere, mindre landbrugere, frivillig koblet støtte
og supplerende betalinger til landbrugere i områder med naturbetingede begrænsninger samt om
intern fordeling, definitionen af "aktiv landbruger" og loftet for støtten til store bedrifter. I maj holdt
Rådet en anden orienterende debat om en miljøvenlig fælles landbrugspolitik og endnu en så tidligt
som i juni om spørgsmål om landdistriktsudvikling.
Ud over disse debatter fremlagde det danske formandskab ligeledes en statusrapport, der
understreger de fremskridt, der er gjort i første halvdel af 2012 med hensyn til de vigtigste
spørgsmål i forslagene til reformen af den fælles landbrugspolitik.
12248/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0011.png
16.VII.2012
Fiskerimuligheder for 2013
Rådet blev orienteret og havde en udveksling af synspunkter om en meddelelse fra Kommissionen
vedrørende høring om fiskerimuligheder for 2013 (10746/12).
De fleste medlemsstater anerkendte den overordnede forbedring af fiskeressourcernes tilstand. For
så vidt angår de bestande, hvor data er mangelfulde, anførte mange delegationer, at de ville
foretrække en vurdering fra sag til sag på grundlag af de nuværende samlede tilladte fangstmængder
(TAC'er).
I forbindelse med drøftelsen om fiskerimuligheder henviste flere delegationer til den aftale, der blev
indgået i juni i år under det danske formandskab, om at nå et maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY)
inden udgangen af 2015, hvor det er muligt (f.eks. når der forelå videnskabelig rådgivning om
bestandene i den fornødne detaljegrad), og senest i 2020.
Flere delegationer nævnte nødvendigheden af at revurdere fiskeriindsatsen med hensyn til torsk for
at tilpasse den til bestandens faktiske situation. Udarbejdelse af flerårige planer blev generelt
betragtet som afgørende af et flertal af medlemsstaterne.
Mange delegationer beklagede videreførelsen af sidste års praksis med fremlæggelse af to forslag
vedrørende fiskerimulighederne for 2013 for visse fiskebestande for EU-fartøjer: et vedrørende
interne bestande og et andet vedrørende delte og internationale bestande.
I sin fremlæggelse anførte Kommissionen, at fiskebestandenes tilstand generelt er bedre end sidste
år med den øgede andel af bestande på MSY-niveau. Kommissionen fremhævede ligeledes de
forbedrede videnskabelige oplysninger, der er til rådighed om fiskebestandene: Andelen af bestande
med mangelfulde data, hvor der ikke forelå kvantitativ rådgivning, var blevet kraftigt nedbragt
siden sidste år.
Meddelelsen beskriver den generelle tilgang, Kommissionen vil anlægge, når den udformer sine
forslag til fiskerimuligheder. Kommissionen ønsker at konsultere de regionale rådgivende råd og
alle relevante interessenter gennem en offentlig høring.
Dokumentet skitserer fiskebestandenes tilstand. Meddelelsen giver ligeledes en begrænset oversigt
over EU-flådens økonomiske resultater og understreger tilsagnet om langsigtede forvaltningsplaner
og forvaltning i overensstemmelse med den videnskabelige rådgivning. De første videnskabelige
data tyder på en mere positiv rådgivning i forhold til sidste år.
12248/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.VII.2012
Meddelelsen skitserer den foreslåede arbejdsmetode til fastlæggelse af de samlede tilladte
fangstmængder (TAC'er). Langsigtede forvaltningsplaner og internationale aftaler gennemføres
direkte. Hvad angår de arter, for hvilke Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) har udviklet
en MSY-ramme, agter Kommissionen at anvende den direkte, selv om den har antydet, at en
gradvis gennemførelse i tiden frem til 2015 kan accepteres, hvis det er foreneligt med rådgivningen.
Desuden bør vejledende videnskabelig rådgivning, hvor en sådan foreligger, anvendes til
fastsættelse af TAC'er, og hvor der ikke foreligger foreløbig videnskabelig rådgivning, anbefales
det at anvende forsigtighedsprincippet.
Endelig skal det bemærkes, at:
forvaltning i funktionelle enheder skal overvejes for de relevante bestande, såsom
jomfruhummer
der ikke foreslås en "horisontal" løsning for bestande med mangelfulde data som sidste år.
Indsatsforvaltningsordningen vil blive revideret i en proces, der omfatter en bred vifte af
interessenter.
For så vidt angår fiskerimulighederne for 2013 for visse fiskebestande for EU-fartøjer agter
Kommissionen i år at fortsætte sidste års praksis med fremlæggelse af to forslag: et vedrørende
interne bestande og et andet vedrørende delte og internationale bestande. Det første formelle forslag
vil blive fremlagt for Rådet i september og det andet i november.
Kommissionens forslag vedrørende dybhavsområder, Østersøen og Sortehavet vil blive fremlagt for
Rådet i henholdsvis september, oktober og november.
12248/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0013.png
16.VII.2012
EVENTUELT
31. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne
På initiativ af den danske delegation blev ministrene orienteret om de generelle konklusioner fra
den 31. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne, som fandt sted i Horsens
(Danmark) den 20. og 21. juni 2012 (12231/12).
Den danske delegation orienterede Rådet om de konklusioner, der blev draget af direktørerne for
betalingsorganerne under denne konference, og som nævnte en mulig risiko for, at reformforslaget,
som det forelå, kan medføre en øgning af omkostningerne og den administrative byrde. Flere
medlemsstater havde sammen med Danmark det synspunkt, at disse konklusioner støttede behovet
for en forenkling af den fælles landbrugspolitik.
Hovedtemaet på konferencen i Horsens var den praktiske gennemførelse af det nuværende forslag
til reform af den fælles landbrugspolitik. Arbejdsgrupper udførte en detaljeret analyse af
vanskelighederne ved gennemførelsen på tre specifikke områder:
miljøvenlighed
det fremtidige markidentifikationssystem (LPIS)
betalingsorganernes rolle i vurderingen af fejlrater.
Konferencen er et halvårligt møde mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne, repræsentanter
for institutioner i landbrugssektoren i EU-kandidatlandene og repræsentanter for EU-institutionerne.
Målet med mødet er at drøfte spørgsmål, som er af interesse for EU-betalingsorganerne, udveksle
idéer og bedste praksis med hensyn til gennemførelse af opgaver og at drøfte problemer i
forbindelse med betalingsorganernes drift.
Situationen på markedet for mælk og mejeriprodukter
Polen og Litauen anmodede Kommissionen om passende foranstaltninger til at imødegå den
forværrede situation på markedet for mælk og mejeriprodukter i EU (12448/12). Kommissionen
meddelte derefter Rådet sin vurdering af situationen (12236/12).
12248/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0014.png
16.VII.2012
Nogle medlemsstater støttede anmodningen fra Polen og Litauen til Kommissionen om
markedsforanstaltninger:
på kort sigt en midlertidig genindførelse af eksportrestitutioner
på længere sigt en forhøjelse af de nuværende reference- og interventionspriser på
smør og skummetmælkspulver.
Andre medlemsstater anerkendte den situation, som Polen og Litauen beskrev, men havde dog
sammen med Kommissionen det synspunkt, at der ikke på nuværende tidspunkt var behov for
foranstaltninger, eller at de ikke ville have nogen virkning. De ønsker, at Kommissionen fortsat
overvåger situationen på markedet for mælk og mejeriprodukter.
I sin rapport om situationen på markedet for mælk og mejeriprodukter i de første måneder af året
noterede Kommissionen sig, at det nuværende fald i mælkepriserne skyldtes flere faktorer, herunder
den globale stigning i mælkeproduktionen og produktionens sæsonbetingede karakter. Den noterede
sig ligeledes, at dette fald i priserne er mere udtalt i visse medlemsstater, som befinder sig i en
særlig situation og har strukturelle problemer i denne sektor.
Kommissionen nævnte dog, at den stadig følger udviklingen på markedet for mælk på tæt hold. På
grundlag af sin evaluering af situationen vil Kommissionen vende tilbage til sagen på en senere
rådssamling, når det er relevant. Den er klar til at sætte passende foranstaltninger i værk, når det
vurderes, at der er behov for det.
Brande i Spanien - konsekvenserne for landbruget
Ministrene blev af den spanske delegation orienteret om konsekvenserne af skovbrandene for
landbruget i landet (12480/12).
For ganske nylig brød de værste skovbrande i Spanien i mere end et årti ud i den østlige del af
landet nær byen Valencia. Den skade, som brandene forårsager, kan betyde, at regionen vil opleve
en alvorlig forringelse af skovøkosystemerne, affolkning af landområderne og opgivelse af
bedrifter, hvilket vil bringe regionens økonomiske stabilitet, og dermed dens sociale og økologiske
stabilitet, i fare. På baggrund af den aktuelle økonomiske krise og regionens økonomiske, sociale og
miljømæssige problemer med at genoprette normale forhold anmodede Spanien om støtte fra EU.
For så vidt angår konsekvenserne af skovbrandene for skovbrugs- og landbrugsaktiviteter erklærede
Kommissionen sig klar til hurtigt at undersøge en anmodning fra Spanien inden for rammerne af
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne.
12248/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0015.png
16.VII.2012
Samarbejdet med Kina om landbrug
Kommissionen orienterede Rådet om indholdet af Samarbejdsplanen mellem EU og Kina
vedrørende landbrug og landdistriktsudvikling, som kommissær Dacian Ciolos undertegnede med
den kinesiske minister med ansvar for landbrug under sit besøg i Kina fra den 8. til
den 13. juni 2012 (12456/12).
Planen tager sigte på at styrke samarbejdet mellem EU og Kina med henblik på at tackle fælles og
globale udfordringer mere effektivt, navnlig med hensyn til fødevareforsyningssikkerhed,
bæredygtig anvendelse af naturressourcer, klimaændringer, fødevaresikkerhed,
landdistriktsudvikling og økologisk landbrug.
Dyrevelfærd under transport
Efter vedtagelsen i juni af Rådets konklusioner om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (10478/12
ADD1)
orienterede Østrig og Nederlandene Rådet om husdyrs velfærd under transport (12403/12).
Da der i konklusionerne er taget højde for beretningen fra Kommissionen om virkningen af
forordning nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport, fandt Østrig og Nederlandene det
afgørende, at EU forpligter sig til at styrke de nuværende retlige rammer på dette område ved at
lægge op til en revision af forordning nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport, særlig ved at
sætte en tidsbegrænsning på transporten af dyr.
Nogle medlemsstater støttede Østrig og Nederlandene, idet de anmodede om en revision af de
nuværende retlige bestemmelser vedrørende beskyttelse af dyr under transport, mens andre afviste
en sådan revision.
Kommissionen vurderer i sin beretning, at en ændring af forordningen ikke ville være den mest
hensigtsmæssige måde at løse de konstaterede problemer på, og at en stabil juridisk situation vil
give medlemsstaterne og interesseparterne mulighed til at fokusere på håndhævelsen inden for en
stabil juridisk ramme. Denne holdning gentog Kommissionen som svar på de østrigske og
nederlandske anmodninger, idet den gav tilsagn om at få alle relevante oplysninger behandlet.
12248/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.VII.2012
Makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav - handelsforanstaltninger
Den irske delegation redegjorde med støtte fra Frankrig, Spanien og Portugal for situationen
vedrørende den dårlige forvaltning af makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav og anmodede
Kommissionen om yderligere oplysninger om de mulige handelsforanstaltninger, som kan forventes
i denne sag.
Flere andre medlemsstater støttede Irland, Frankrig, Spanien og Portugal i beskrivelsen af
forværringen af situationen for makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav, som skyldes enorme
TAC'er, der ensidigt er blevet fastsat af Island og Færøerne i de seneste år. De ønsker, at der træffes
restriktive foranstaltninger inden for rammerne af de bestemmelser, som Rådet og Europa-
Parlamentet er nået til enighed om, hvis forhandlingerne med Island og Færøerne skulle slå fejl
igen.
Kommissionen erklærede, at den var klar til at iværksætte handelsforanstaltninger, hvis det skulle
blive nødvendigt. En forhandlingsrunde med Island og Færøerne var planlagt til september.
I juni blev der opnået enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet om en forordning om
handelsforanstaltninger over for lande, der tillader ikkebæredygtigt fiskeri. Denne forordning udgør
en ramme, som gør det muligt for EU at træffe restriktive foranstaltninger, såsom begrænsninger på
EU's import, med henblik på at beskytte fiskebestande mod tredjelande, der udøver en
ikkebæredygtig praksis i forvaltningen af de fiskeressourcer, som de deler med EU. Når alle trin i
proceduren er fuldført, bør denne forordning blive vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen, sandsynligvis i slutningen af september i år.
Når instrumentet er vedtaget, kan det gøre det muligt at håndtere situationer som den, der i
øjeblikket truer makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav, hvor enorme samlede tilladte
fangstmængder (TAC'er), der generelt overstiger de videnskabeligt anbefalede TAC'er, ensidigt er
blevet fastsat af Island og Færøerne.
12248/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0017.png
16.VII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Kontraktforhold i mælkesektoren - tværnationalt samarbejde
Forordning nr. 261/2012 om ændring af forordning nr. 1234/2007 for så vidt angår kontraktforhold i
mælke- og mejerisektoren bemyndiger Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter
(12020/12).
Formålet med den delegerede retsakt, der foreslås af Kommissionen, er at fastsætte regler for:
anerkendelsen af tværnationale producentorganisationer og tværnationale sammenslutninger
af producentorganisationer
iværksættelsen af og betingelserne for den administrative bistand, der skal ydes af de
relevante kompetente myndigheder i forbindelse med tværnationalt samarbejde
beregningen af de mængder af rå mælk, der er omfattet af forhandlingerne mellem
anerkendte producentorganisationer, forarbejdningsvirksomheder og virksomheder, der
indsamler rå mælk.
Kommissionen meddelte denne retsakt den 28. juni 2012. I overensstemmelse med forordning
nr. 1234/2007 kan Rådet gøre indsigelse imod denne delegerede retsakt inden for en periode på to
måneder fra meddelelsen (dvs. indtil den 28. august 2012). I betragtning af de tidsmæssige
begrænsninger på denne tid af året og for at gøre det muligt at udøve sine rettigheder behørigt
valgte Rådet at forlænge indsigelsesfristen for denne delegerede forordning med to måneder.
FISKERI
Partnerskabsaftale med Danmark og Grønland - konklusion
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på EU's vegne og midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet
i fiskeripartnerskabsaftalen med Danmark og Grønland (11116/12).
12248/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0018.png
16.VII.2012
EU på den ene side og Danmark og Grønland på den anden side paraferede en
fiskeripartnerskabsaftale i 2006. Den nuværende protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder
og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen, trådte i kraft den
1. januar 2007. Da den nuværende protokol udløber den 31. december 2012, blev en ny protokol
paraferet den 3. februar 2012. Den nye protokol giver EU-fiskerfartøjer fiskerimuligheder i
grønlandske farvande og skal anvendes midlertidigt fra den 1. januar 2013.
Desuden vedtog Rådet en forordning om fastsættelse af metoden og fristen, i tilfælde af at
fiskerimuligheder i medfør af denne protokol ikke udnyttes fuldt ud (11115/12). Denne forordning
fastlægger, at Kommissionen skal underrette de berørte medlemsstater, hvis det viser sig, at det
antal fiskeritilladelser eller de fiskerimuligheder, som EU har fået tildelt i henhold til denne
protokol, ikke udnyttes fuldt ud. Modtages der ikke noget svar inden udløbet af fristen, som skal
fastsættes af Rådet, betragtes det som en bekræftelse af, at den pågældende medlemsstats fartøjer
ikke udnytter deres fiskerimuligheder fuldt ud i den relevante periode.
SUNDHED
Markedsføringstilladelser for lægemidler - medicinske anordninger
Rådet vedtog ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende to kommissionsforordninger:
forordning om ændring af Kommissionens forordning nr. 1234/2008 om behandling af
ændringer af betingelserne i markedsføringstilladelser for humanmedicinske lægemidler og
veterinærlægemidler (9425/12).
forordning om særlige krav for så vidt angår kravene i Rådets direktiv 90/385/EØF og
93/42/EØF med hensyn til aktivt, implantabelt medicinsk udstyr og medicinsk udstyr, der er
fremstillet af animalsk væv (9264/12).
Kommissionens forordninger er underlagt "forskriftsproceduren med kontrol". Det betyder, at
Kommissionen kan vedtage dem, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
12248/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0019.png
16.VII.2012
HANDELSPOLITIK
Antidumping - meshstoffer af glasfibre - Malaysia
Rådet vedtog en forordning om udvidelse af den endelige antidumpingtold, der er indført ved
forordning nr. 791/2011 på importen af visse åbne meshstoffer af glasfibre med oprindelse i Kina,
til også at omfatte importen af visse åbne meshstoffer af glasfibre afsendt fra Malaysia, uanset om
varen er angivet med oprindelse i Malaysia eller ej (11742/12).
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse i Danmark og Spanien af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
Rådet vedtog to afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 7,76 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget i
Danmark og Spanien. Et beløb på 6,46 mio. EUR tildeles til arbejdstagere i den danske
skibsbygningsindustri, som er blevet afskediget, efter at produktionen er blevet flyttet til lande uden
for EU med lavere omkostninger som følge af den nuværende finansielle og økonomiske krise. Et
beløb på 1,30 mio. EUR anvendes til afskedigede arbejdstagere i den spanske byggesektor, hvor
efterspørgslen på nye huse er faldet betydeligt som følge af et fald i lånene til denne sektor og til
privatpersoner i kølvandet på krisen.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Relevante foranstaltninger for Republikken Guinea
Rådet vedtog at forlænge anvendelsesperioden for de relevante foranstaltninger fastsat i afgørelse
2011/465/EU for Republikken Guinea, og om ændring af denne afgørelse. Se:
11652/12.
12248/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0020.png
16.VII.2012
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EUCAP SAHEL Niger
Rådet gav grønt lys til en ny mission under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik med henblik på
at støtte kampen mod organiseret kriminalitet og terrorisme i Sahelregionen:
EUCAP SAHEL Niger. Se pressemeddelelse
11999/12
for yderligere oplysninger.
EUCAP NESTOR
Rådet udarbejdede det retlige grundlag for en civil FSFP-mission til støtte for den regionale
maritime kapacitetsopbygning i staterne på Afrikas Horn og i det vestlige Indiske Ocean. Samtidig
godkendte Rådet missionens operationskoncept. Se pressemeddelelse
12562/12
for yderligere
oplysninger.
EUPOL Afghanistan
Rådet godkendte et nyt budget for EU-politimissionen i Afghanistan: EUPOL Afghanistan får
56,87 mio. EUR til rådighed for perioden fra den 1. august 2012 til den 31. maj 2013.
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union
Rådet forlængede Gary QUINCEs mandat som EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske
Union indtil den 30. juni 2013.
Somalia - restriktive foranstaltninger
Rådet forbød import og transport af trækul fra Somalia, uanset om dette trækul hidrører fra Somalia.
Det forbød ligeledes forsikring og finansiel støtte i forbindelse hermed. Desuden ajourførte Rådet
listen over personer og enheder, der er omfattet af restriktive foranstaltninger. Disse afgørelser
afspejler de ændringer, der er foretaget i FN's sanktionsordning over for Somalia.
12248/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453973_0021.png
16.VII.2012
Afghanistan - restriktive foranstaltninger
Rådet tilpassede EU's restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i Afghanistan til de
ændringer, der er foretaget på FN-niveau. Med ændringerne blev tre personer og to enheder føjet til
listen over personer og enheder, der er omfattet af foranstaltningerne. Samtidig blev to personer
slettet fra listen.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Piero LACORAZZA, Piero FASSINO og Mauro D'ATTIS (Italien)
(12157/12),
Jasna GABRIČ (Slovenien)
(12284/12)
og Javier FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ (Spanien)
(12199/12) som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs.
indtil den 25. januar 2015.
12248/12
21
DA