Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3185 - RIA Bilag 2
Offentligt
1154772_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
7. september 2012
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Sanne Renée Stengaard
Jensen
Sagsnr.: 2012-3051/01-0010
Dok.:
530615
Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-
riets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 20. septem-
ber 2012
Side:
2-5
Dagsordenspunkt 3 Bekæmpelse af ulovlig indvandring via
den sydøstlige ydre grænse
-drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dagsordenspunkt 3: Illegal indvandring og udviklingen i det østlige
Middelhavsområde
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 20. september 2012 forventes en drøftelse af spørgsmål i
relation til bekæmpelse af ulovlig indvandring med fokus på den sydøstlige
ydre Schengen-grænse, herunder særligt Grækenland, ikke mindst i lyset
af udviklingen i Syrien. Det forventes, at EU’s grænseagentur (FRON-
TEX), og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) orienterer om status
for området, ligesom der forventes en statusredegørelse for implemente-
ringen af Grækenlands nationale handlingsplan for reform af asyl- og ind-
vandringsområdet, herunder den græske Schengen-handlingsplan. Sagen
har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, og
nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Regeringen støtter gene-
relt en styrket kontrol af de ydre Schengen-grænser samt en effektiv be-
kæmpelse af ulovlig indvandring og menneskesmugling i overensstemmel-
se med internationale forpligtelser, herunder non-refoulement princippet.
1. Baggrund
Rådet har i løbet af de seneste år løbende drøftet spørgsmål i relation til
bekæmpelse af ulovlig indvandring. I forhold til Grækenland er der de se-
nere år sket en markant stigning i migrationspresset på de ydre Schengen-
grænser i form af asylansøgere og ulovlige indvandrere. Oplysninger fra
EU’s grænseagentur (FRONTEX) viser, at der ved landegrænsen til Tyrki-
et i første halvår af 2012 er registreret en stigning i antallet af asylansøgere
og ulovlige indvandrere på 10 pct. i forhold til samme periode i 2011.
Situationen i Syrien forventes desuden at føre til øgede indrejsetal i EU.
Spørgsmålet om bekæmpelse af ulovlig indvandring har senest været drøf-
tet i forbindelse med rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 8.
marts 2012 og 26.-27. april 2012. Situationen i Grækenland på asylområ-
det har senest været berørt i forbindelse med opfølgningen på rådskonklu-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sionerne om reel og praktisk solidaritet på asyl- og migrationsområdet på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juni 2012.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. september 2012 for-
ventes FRONTEX, og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) at orien-
tere om status for området, ligesom der forventes en statusredegørelse for
implementeringen af Grækenlands nationale handlingsplan for reform af
asyl- og indvandringsområdet, herunder den græske Schengen handlings-
plan.
2. Indhold
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2012 vedtog
Rådet en generel handlingsplan om ”En fælles EU indsats over for migra-
tionspres – en strategisk reaktion”. Formålet med handlingsplanen er at
samle og udvikle mulige fælles tiltag til imødegåelse af det fortsatte pres
på EU i forhold til ulovlig indvandring. Handlingsplanen lægger blandt
andet op til en styrkelse af indsatsen på følgende områder:
Øget samarbejde med tredjelande (oprindelseslande), herunder om
tilbagetagelse af ulovlige indvandrere.
Styrket grænsesamarbejde ved de ydre Schengen-grænser.
Forebyggelse af ulovlig indvandring ved den græsk-tyrkiske græn-
se.
Styrket indsats mod misbrug af lovlige indvandringskanaler.
Forebyggelse af tredjelandsborgeres misbrug af reglerne om fri be-
vægelighed.
Styrket fælles EU-tilgang i forhold til tilbagesendelse af ulovlige
indvandrere og asylansøgere.
Den første halvårlige afrapportering forventes at ske på rådsmødet (retlige
og indre anliggender) i oktober 2012.
Medlemsstaterne og Kommissionen har ved flere lejligheder understreget
over for Grækenland, at genopbygning af asylsystemet samt kontrollen
med de ydre grænser i Grækenland i høj grad afhænger af græsk medejer-
skab og tilstedeværelsen af fornødne ressourcer. Medlemsstaterne og de
relevante agenturer har ligeledes udtrykt villighed til at støtte op om Græ-
kenlands indsats.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grækenland har oplyst, at man arbejder intensivt med at implementere sin
nationale handlingsplan for asyl og indvandring, og at man fokuserer på
følgende fire områder: 1) etablering af en ny civil udlændingemyndighed,
2) etablering af fornødne modtagefaciliteter, 3) særlige indsatser for at for-
bedre forholdene for sårbare grupper og 4) effektiv udsendelse.
Grækenland og EASO indgik den 1. april 2011 en aftale om udsendelse af
specifikke asylstøttehold til Grækenland med henblik på at sikre en effek-
tiv implementering af handlingsplanen.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. marts 2012 lagde Rådet
vægt på, at der sker fremskridt i implementeringen på en række områder,
herunder udsendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, opret-
telsen af et nationalt koordinationscenter og bemanding af den græske
kystvagt. Rådet lagde vægt på, at der fortsat er behov for forbedringer på
alle områder omfattet af den græske handlingsplan og understregede med-
lemsstaternes villighed til fortsat at støtte Grækenland, herunder på udsen-
delsesområdet.
Den generelle EU handlingsplan fra april 2012 har som anført fokus på fo-
rebyggelse af ulovlig indvandring via den græsk-tyrkiske grænse. Der er
også fokus på sikring af effektive asylsystemer i medlemsstaterne.
3. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Der er ikke – ud over den skriftlige høring af Specialudvalget for asyl- og
indvandringssamarbejdet, jf. pkt. 10 nedenfor – foretaget høring vedrøren-
de sagen.
6. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Regeringen støtter generelt en styrket kontrol af de ydre Schengen-grænser
samt en effektiv bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskesmugling
i overensstemmelse med internationale forpligtelser, herunder non-
refoulement princippet.
9. Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejdet
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for asyl- og ind-
vandringssamarbejdet med frist den 6. september 2012.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om ulovlig indvandring har senest været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 26.-27. april 2012 i forbindelse med vedtagelsen af handlingsplanen
for en fælles EU-tilgang til bekæmpelse af ulovlig indvandring.
5