Europaudvalget 2012-13
Det Europæiske Råd 18-19/10-12 Bilag 12
Offentligt
1168533_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 19. oktober 2012
(OR. en)
EUCO 156/12
CO EUR 15
CONCL 3
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
18.-19. OKTOBER 2012
KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 18.-19. oktober 2012).
________________________
EUCO 156/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0002.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
Det Europæiske Råd gentog i dag, at det er fast besluttet på at handle resolut for at afhjælpe spæn-
dingerne på det finansielle marked, genoprette tilliden og stimulere vækst og beskæftigelse.
Det gennemgik nøje gennemførelsen af vækst- og beskæftigelsespagten. Det hilste de hidtidige frem-
skridt velkommen, men opfordrede også til en prompte, beslutsom og resultatorienteret indsats for
at sikre en fuldstændig og hurtig gennemførelse af den.
I forlængelse af forelæggelsen af den foreløbige rapport om ØMU'en opfordrede Det Europæiske
Råd til at gå videre med arbejdet med forslagene om den fælles tilsynsmekanisme som en prioritet
med sigte på at nå til enighed om den lovgivningsmæssige ramme senest den 1. januar 2013, og det
blev enigt om en række retningslinjer med henblik herpå. Det noterede sig også spørgsmål vedrø-
rende en integreret budgetramme og en integreret ramme for den økonomiske politik samt demo-
kratisk legitimitet og ansvarlighed, som bør undersøges nærmere. Det var enigt om, at processen
hen imod en styrket økonomisk og monetær union bør bygge på EU's institutionelle og retlige ram-
mer og være kendetegnet ved åbenhed og gennemsigtighed over for medlemsstaterne uden for
euroområdet og respekt for det indre markeds integritet. Det så frem til en specifik og tidsbunden
køreplan, der skal forelægges på mødet i Det Europæiske Råd i december 2012, så det kan komme
videre med alle centrale byggesten, som en egentlig ØMU bør baseres på.
Det Europæiske Råd drøftede forbindelserne med EU's strategiske partnere og vedtog konklusioner
om Syrien, Iran og Mali.
I.
ØKONOMISK POLITIK
1.
Den europæiske økonomi står over for vanskelige udfordringer. Det er derfor afgørende, at
Den Europæiske Union sætter alt ind på hurtigt at gennemføre de foranstaltninger, der er op-
nået enighed om i de seneste måneder med henblik på at sætte fornyet gang i vækst, investe-
ringer og beskæftigelse, genoprette tilliden og gøre Europa mere konkurrencedygtigt som
produktions- og investeringssted.
Vækst- og beskæftigelsespagten
2.
Det Europæiske Råd er fortsat fast besluttet på at stimulere vækst og beskæftigelse inden for
rammerne af Europa 2020-strategien. Vækst- og beskæftigelsespagten, som der blev truffet
afgørelse om i juni i år, er den overordnede ramme for indsatsen på nationalt plan, i euro-
området og på EU-plan og mobiliserer alle løftestænger, instrumenter og politikker. Alle de
tilsagn, der er beskrevet deri, skal indfries fuldt ud og hurtigt. Der er allerede gjort betydelige
fremskridt, hvilket fremgår af skrivelsen af 8. oktober 2012 fra formanden for Det Europæiske
Råd samt af formandskabets og Kommissionens rapporter. Der kræves imidlertid en større
indsats på visse områder som angivet nedenfor.
EUCO 156/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0003.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
a)
Investeringer i vækst: Der gøres betydelige fremskridt med gennemførelsen af pagtens
finansieringspakke på 120 mia. EUR. Navnlig forventes EIB inden for de kommende
uger at vedtage en forhøjelse af sin kapital på 10 mia. EUR med sigte på at styrke sit
kapitalgrundlag og øge sin samlede udlånskapacitet med 60 mia. EUR. Dette skulle der-
efter føre til yderligere investeringer på op til 180 mia. EUR over de næste tre år. Der
arbejdes på at sikre, at de 55 mia. EUR fra strukturfondene mobiliseres hurtigt og effek-
tivt. Kommissionen vil fortsat hjælpe medlemsstaterne med at omprogrammere struktur-
fondene, så de i højere grad fokuserer på vækst og beskæftigelse. Der bør være tilstræk-
kelig opmærksomhed på at sikre alle medlemsstater rimelig adgang til finansiering.
Pilotfasen for projektobligationer gennemføres med 100 mio. EUR, som allerede er
godkendt, og de resterende 130 mio. EUR, der skal mobiliseres i begyndelsen af næste
år, hvilket i alt skulle kunne tilvejebringe investeringer på op til 4,5 mia. EUR i pilotfa-
sen. Det Europæiske Råd vil afholde et særligt møde i november for at opnå enighed om
den næste flerårige finansielle ramme og derved sikre, at den vedtages inden årets ud-
gang. Det Europæiske Råd, som erindrer om, at det er nødvendigt at fortsætte en diffe-
rentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering, ser frem til Kommissionens
rapport om kvaliteten af de offentlige udgifter og om, hvad der kan gøres inden for
grænserne af EU's og medlemsstaternes finanspolitiske rammer.
b)
Styrkelse af det indre marked: Der er gjort fremskridt med akten for det indre marked I,
men der skal udfoldes flere bestræbelser på at afslutte arbejdet med de udestående for-
slag, bl.a. om regnskaber, erhvervsmæssige kvalifikationer, offentlige indkøb og
venturekapitalfonde. Kommissionens nye meddelelse om akten for det indre marked II
indeholder yderligere 12 nøgleaktioner, som bør yde et stort bidrag til bæredygtig euro-
pæisk vækst, beskæftigelse og social samhørighed. Det Europæiske Råd hilser det vel-
kommen, at Kommissionen agter at forelægge alle centrale forslag i akten for det indre
marked II senest i foråret 2013, og opfordrer til, at forslagene behandles hurtigt med
henblik på vedtagelse senest ved afslutningen af indeværende valgperiode. Det er også
vigtigt at handle hurtigt i tråd med Kommissionens meddelelser om gennemførelse af
servicedirektivet og om forvaltning af det indre marked.
EUCO 156/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0004.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
c)
Connecting Europe: Den fremtidige Connecting Europe-facilitet vil udgøre et vigtigt in-
strument til at fremme vækst gennem investeringer i transport-, energi- og ikt-
forbindelser. På transportområdet er det afgørende at fjerne lovgivningsmæssige hin-
dringer og håndtere flaskehalse og manglende forbindelser på tværs af grænserne for at
garantere, at det indre marked fungerer effektivt, og fremme konkurrenceevne og vækst.
Digitale teknologier og infrastrukturer er også en nødvendig forudsætning. Det
Europæiske Råd, som minder om nødvendigheden af at fuldføre det indre marked for
energi senest i 2014 i overensstemmelse med de aftalte tidsfrister og sikre, at ingen
medlemsstater forbliver isolerede fra de europæiske gas- og elnet efter 2015, opfordrer
til, at der hurtigt opnås enighed om forslaget om transeuropæiske energinet, og ser frem
til Kommissionens kommende meddelelse og handlingsplan med henblik på at tackle de
fremherskende udfordringer.
d)
Realisering af et fuldt fungerende digitalt indre marked senest i 2015: Dette kunne ska-
be yderligere vækst på 4 % i perioden frem til 2020. Det Europæiske Råd opfordrer der-
for til, at arbejdet med forslagene om e-signatur og kollektiv rettighedsforvaltning frem-
skyndes, og ser frem til de kommende forslag om nedbringelse af omkostningerne i for-
bindelse med indførelsen af højhastighedsbredbånd og om e-fakturering. Den kommen-
de midtvejsrevision af den digitale dagsorden bør bruges til at identificere områder,
hvor der skal gøres mere. Det er nødvendigt at modernisere Europas ophavsretsordning
for at lette adgangen til indhold, samtidig med at de intellektuelle ejendomsrettigheder
respekteres og der tilskyndes til kreativitet og kulturel mangfoldighed.
e)
Fremme af forskning og innovation: Det er vigtigt at sikre, at forskning og innovation
omsættes til konkurrencefordele. Det Europæiske Råd opfordrer til, at der hurtigt gøres
fremskridt med de foreslåede nye programmer for forskning og innovation (Horisont
2020) og for virksomheders konkurrenceevne og SMV'er (Cosme), og understreger, at
det er vigtigt med ekspertise i EU's forsknings- og innovationspolitikker, samtidig med
at bred adgang for deltagere i alle medlemsstater fremmes. Det gentager nødvendighe-
den af at færdiggøre det europæiske forskningsrum senest ved udgangen af 2014 og un-
derstreger betydningen af en integreret tilgang til centrale støtteteknologier.
EUCO 156/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0005.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
f)
Forbedring af industriens konkurrenceevne: Kommissionens meddelelse om en ny
EU-industripolitik understreger vigtigheden af at udvikle en integreret tilgang med hen-
blik på at styrke den industrielle konkurrenceevne for at understøtte vækst og beskæfti-
gelse, samtidig med at energi- og ressourceeffektiviteten forbedres. Det er navnlig vig-
tigt for de europæiske industrier at opretholde og udvikle deres teknologiske førerposi-
tion og fremme investeringer i nye nøgleteknologier i de tidlige faser og med henblik på
aktioner tæt på markedet.
g)
Fastlæggelse af de rette lovrammer for vækst: Det er specielt vigtigt at reducere den
samlede regelbyrde på EU-plan og på nationalt plan med særligt fokus på SMV'er og
mikrovirksomheder, bl.a. ved at lette deres adgang til finansiering. Det Europæiske Råd
ser frem til Kommissionens meddelelse, der forventes i december, og som vil gøre sta-
tus over fremskridt samt pege på yderligere foranstaltninger, der skal træffes senest ved
afslutningen af indeværende valgperiode, herunder opfølgning af de 10 mest byrdefulde
retsakter for SMV'er. Det Europæiske Råd, der tager i betragtning, at det er en særlig
prioritet at fremme konkurrenceevne, bæredygtig vækst og beskæftigelse, ser med til-
fredshed på Kommissionens hensigt om at trække et antal fremsatte forslag tilbage og
pege på eventuelle områder, hvor regelbyrden kan lettes.
h)
Udvikling af en skattepolitik for vækst: Der bør ske en videreførelse af arbejdet med og
drøftelserne om forslagene vedrørende energibeskatning, et fælles konsolideret sel-
skabsskattegrundlag og revision af rentebeskatningsdirektivet, og der bør hurtigt opnås
enighed om forhandlingsdirektiverne vedrørende rentebeskatningsaftaler med tredjelan-
de. Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens meddelelse om god forvaltnings-
praksis vedrørende skattely og aggressiv skatteplanlægning, der skal forelægges inden
årets udgang. Det Europæiske Råd noterer sig en række medlemsstaters anmodning om,
at der iværksættes forstærket samarbejde om en afgift på finansielle transaktioner, hvil-
ket Kommissionen vil undersøge hurtigt med henblik på at fremsætte sit forslag, så
snart betingelserne er opfyldt.
EUCO 156/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0006.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
i)
Styrkelse af beskæftigelse og social inklusion: Arbejdet på dette område er fortsat en
yderst vigtig prioritet. Rådet opfordres til at arbejde videre med de forskellige elementer
i beskæftigelsespakken og til at sikre hurtige fremskridt med forslagene vedrørende er-
hvervelse og bevarelse af grænseoverskridende pensionsrettigheder for EU-arbejds-
tagere og håndhævelse af direktivet om udstationerede arbejdstagere. Det Europæiske
Råd ser frem til den kommende meddelelse om uddannelse og færdigheder samt ung-
domsbeskæftigelsespakken, herunder udvikling af initiativer vedrørende ungdomsgaran-
tier og lærlingeuddannelser og praktikophold af høj kvalitet samt forbedring af de unges
mobilitet. Arbejdskraftens mobilitet i hele EU bør lettes. Det Europæiske Råd fremhæ-
ver vigtigheden af at videreudvikle jobannonceportalen Eures og understreger behovet
for at øge og udvide inddragelsen af beskæftigelsestjenester på tværs af medlemsstater-
ne. Medlemsstaternes erhvervsuddannelsesordninger spiller en særlig rolle for bekæm-
pelse af ungdomsarbejdsløsheden. Det er også vigtigt at fremme reaktiveringen af ældre
arbejdstagere. Medlemsstaterne bør intensivere indsatsen for at afhjælpe de sociale føl-
ger af krisen og bekæmpe fattigdom og social udstødelse i overensstemmelse med
Europa 2020-strategiens mål.
j)
Gennemførelse af Europa 2020-strategien: Det Europæiske Råd erindrer om nødven-
digheden af en resolut gennemførelse af de landespecifikke henstillinger for 2012. Det
opfordrer formandskabet til at forelægge en "sammenfattende rapport" om erfaringerne
fra processen i forbindelse med det europæiske semester 2012 og opfordrer til, at der fo-
retages en række forbedringer i 2013-processen - større vægt på specifik vejledning og
gennemførelse, nye vilkår for at øge medlemsstaternes ejerskab til processen, især gen-
nem dybere og mere kontinuerlig dialog, opbygning af et partnerskab med Europa-
Parlamentet, de nationale parlamenter og arbejdsmarkedets parter og stærkere forbindel-
se mellem arbejdet i relevante rådssammensætninger. Det Europæiske Råd, som under-
streger nødvendigheden af en grundig forberedelse af det europæiske semester 2013, ser
frem til Kommissionens snarlige forelæggelse af sin årlige vækstundersøgelse og rap-
porten om varslingsmekanismen i slutningen af november og opfordrer det kommende
formandskab til at fremlægge en køreplan for tilrettelæggelsen af arbejdet med henblik
på det europæiske semester 2013.
EUCO 156/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0007.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
k)
Udnyttelse af handelspotentialet: Det Europæiske Råd understreger, at en ambitiøs
handelsdagsorden på mellemlang sigt vil kunne medføre en samlet stigning i væksten
på 2 % og skabelse af over 2 mio. job, og gentager, at EU er fast besluttet på at fremme
fri, fair og åben handel og samtidig gøre sine interesser gældende på et gensidigt grund-
lag og til fælles fordel. I denne ånd opfordrer det til, at der opnås enighed om forhand-
lingsdirektiverne for en frihandelsaftale (FTA) med Japan med henblik på at indlede
forhandlinger i de kommende måneder, og at FTA-forhandlingerne med Canada og
Singapore afsluttes i de kommende måneder. Det Europæiske Råd ser frem til den en-
delige rapport fra EU-USA-højniveaugruppen og forpligter sig til at arbejde hen imod
målet om at indlede forhandlinger om en omfattende transatlantisk handels- og investe-
ringsaftale i 2013. Det vil i februar 2013 gå mere i dybden med forbindelserne mellem
EU og USA og med det bidrag, som handel kan yde til vækstdagsordenen. Det opfor-
drer endvidere til, at der gøres fremskridt med at indlede eller fremme forhandlinger
om vidtgående og brede frihandelsaftaler med de af EU's nabopartnerlande, der er rede
til det. Kommissionens forslag om adgang til markederne for offentlige indkøb i tredje-
lande bør behandles hurtigt.
Fuldførelse af ØMU'en
3.
I lyset af de grundlæggende udfordringer, som Den Økonomiske og Monetære Union står
over for, er det nødvendigt at styrke den for at sikre økonomisk og social velfærd samt stabili-
tet og varig velstand.
4.
Efter den foreløbige rapport, der er forelagt af formanden for Det Europæiske Råd i tæt sam-
arbejde med formændene for Kommissionen, Eurogruppen og Den Europæiske Centralbank
(ECB), vil de uformelle drøftelser om de forskellige spørgsmål, der skal undersøges, fortsætte
med medlemsstaterne og Europa-Parlamentet. Det Europæiske Råd ser frem til en specifik og
tidsbunden køreplan, der skal forelægges på dets møde i december 2012, så det kan komme
videre med alle centrale byggesten, som en egentlig ØMU bør baseres på.
EUCO 156/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0008.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
5.
Processen hen imod en styrket økonomisk og monetær union bør bygge på EU's institutionelle
og retlige rammer og være kendetegnet ved åbenhed og gennemsigtighed over for de med-
lemsstater, som ikke anvender den fælles valuta, og ved respekt for det indre markeds integri-
tet. Den endelige rapport og køreplan bør indeholde konkrete forslag til, hvordan dette kan
opnås.
Integreret finansiel ramme
6.
Vi skal bevæge os i retning af en integreret finansiel ramme, som i det omfang, det er muligt,
er åben for alle medlemsstater, der ønsker at deltage. I den forbindelse opfordrer Det Europæ-
iske Råd lovgiverne til at gå videre med arbejdet med lovgivningsforslagene om den fælles
tilsynsmekanisme som en prioritet med sigte på at nå til enighed om den lovgivningsmæssige
ramme senest den 1. januar 2013. Arbejdet med den operationelle gennemførelse vil foregå i
løbet af 2013. I den forbindelse er det afgørende at respektere det indre markeds integritet
fuldt ud.
7.
Det er nødvendigt at sikre en klar adskillelse mellem ECB's pengepolitik og tilsynsmæssige
opgaver og en retfærdig behandling og repræsentation af de medlemsstater både i og uden for
euroområdet, der deltager i den fælles tilsynsmekanisme. Ansvarlighed finder sted på det ni-
veau, hvor beslutningerne træffes og gennemføres. Den fælles tilsynsmekanisme skal bygge
på de højeste standarder for banktilsyn, og ECB skal på en differentieret måde kunne føre di-
rekte tilsyn. ECB skal også være i stand til at anvende de faktiske beføjelser, den tillægges af
lovgivningen, så snart denne træder i kraft. Derudover er det af altafgørende betydning, at der
udarbejdes et fælles regelsæt til underbygning af det centraliserede tilsyn.
EUCO 156/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0009.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
8.
Det er vigtigt at sikre lige vilkår for de medlemsstater, som deltager i den fælles tilsynsmeka-
nisme, og dem, som ikke gør det, med fuld respekt for integriteten i det indre marked for fi-
nansielle tjenesteydelser. Der er behov for en acceptabel og afbalanceret løsning vedrørende
ændringer af afstemningsregler og afgørelser i henhold til forordningen om Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA) under hensyn til den eventuelle udvikling i deltagelsen i den
fælles tilsynsmekanisme og med henblik på at sikre ikkediskriminerende og effektiv beslut-
ningstagning i det indre marked. På dette grundlag bør EBA bibeholde sine eksisterende befø-
jelser og ansvarsområder.
9.
Det Europæiske Råd opfordrer til en hurtig vedtagelse af bestemmelserne vedrørende harmo-
nisering af nationale afviklings- og indskudsgarantirammer på grundlag af Kommissionens
lovgivningsforslag om genopretning og afvikling af banker og om nationale indskudsgaranti-
ordninger. Det Europæiske Råd opfordrer til en hurtig færdiggørelse af det fælles regelsæt,
herunder enighed om forslagene om bankkapitalkrav (CRR/CRD IV) senest ved årets udgang.
10.
I alle disse spørgsmål er det vigtigt at sikre en fair balance mellem hjemlande og værtslande.
11.
Det Europæiske Råd noterer sig, at Kommissionen har til hensigt at foreslå en fælles afvik-
lingsmekanisme for medlemsstater, der deltager i den fælles tilsynsmekanisme, så snart direk-
tivforslagene om genopretning og afvikling og om indskudsgarantiordninger er vedtaget.
12.
Eurogruppen vil udarbejde de præcise operationelle kriterier for direkte rekapitalisering af
banker via den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM) i fuld overensstemmelse med erklæ-
ringen fra euroområdetopmødet den 29. juni 2012. Det er bydende nødvendigt at bryde den
onde cirkel mellem banker og stater. Når der er etableret en effektiv fælles tilsynsmekanisme,
der omfatter ECB, vil ESM for bankerne i euroområdet efter en almindelig afgørelse få mu-
lighed for at rekapitalisere bankerne direkte.
EUCO 156/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0010.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
En integreret budgetramme og en integreret ramme for den økonomiske politik samt demo-
kratisk legitimitet og ansvarlighed
13.
Det Europæiske Råd opfordrer lovgiverne til at nå til enighed, så den anden pakke om øko-
nomisk styring ("twopack") kan vedtages senest ved udgangen af 2012. Dette er, sammen
med den styrkede stabilitets- og vækstpagt, traktaten om stabilitet, samordning og styring
samt pakken om økonomisk styring ("sixpack"), en af de centrale retsakter, der er nødvendige
for styrkelsen af den nye økonomiske styring i EU. Det opfordrer de nationale myndigheder
og EU-institutionerne til at gennemføre alle disse fuldt ud i overensstemmelse med deres rol-
ler i henhold til EU-traktaterne. I forbindelse med det igangværende lovgivningsarbejde i
EU's banksektor noterer Det Europæiske Råd sig forslagene fra højniveauekspertgruppen om
strukturen i EU's banksektor, som Kommissionen i øjeblikket er ved at gennemgå, herunder
deres mulige indvirkning på målet om oprettelse af et stabilt og effektivt banksystem.
14.
En integreret budgetramme er en del af en økonomisk og monetær union. I den forbindelse vil
yderligere mekanismer for euroområdet blive undersøgt, herunder en passende finanspolitisk
kapacitet. Undersøgelsesprocessen vil foregå uden forbindelse med fastlæggelsen af den næ-
ste flerårige finansielle ramme.
15.
Hvis ØMU'en skal fungere effektivt, er der behov for kraftigere og bæredygtig økonomisk
vækst, beskæftigelse og social samhørighed, og det kræver stærkere samordning, konvergens
og gennemførelse af den økonomiske politik. I den henseende vil der blive set nærmere på
tanken om, at euromedlemsstaterne indgår individuelle ordninger af kontraktmæssig karakter
med EU-institutionerne om de reformer, som de forpligter sig til at iværksætte, og gennemfø-
relsen heraf. Sådanne ordninger kan være knyttet til de reformer, der er udpeget i de landespe-
cifikke henstillinger, som Rådet har vedtaget, og bygge på EU-procedurer.
EUCO 156/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0011.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
16.
Styringen i euroområdet bør forbedres yderligere på grundlag af traktaten om stabilitet, sam-
ordning og styring og tage hensyn til erklæringen fra eurotopmødet den 26. oktober 2011.
Måder til sikring af, at alle planlagte større reformer af den økonomiske politik forinden vil
blive drøftet og, når det er hensigtsmæssigt, samordnet inden for rammerne af EU's økonomi-
ske styring, i overensstemmelse med artikel 11 i traktaten om stabilitet, samordning og sty-
ring, bør undersøges af de deltagende medlemsstater. Euroområdets stats- og regeringschefer
vedtager en forretningsorden for deres møder.
17.
Der er behov for stærke mekanismer for demokratisk legitimitet og ansvarlighed. Et af de le-
dende principper i denne sammenhæng er at sikre, at der er demokratisk kontrol og ansvarlig-
hed på det niveau, hvor beslutningerne træffes og gennemføres. Det bør i denne ånd undersø-
ges, hvordan der kan sikres en debat inden for rammerne af det europæiske semester både i
Europa-Parlamentet og i de nationale parlamenter. I denne henseende noterer Det Europæiske
Råd sig, at de medlemsstater, som er part i traktaten om stabilitet, samordning og styring, har
til hensigt at forbedre graden af samarbejde mellem de nationale parlamenter og Europa-
Parlamentet på grundlag af artikel 13 i traktaten om stabilitet, samordning og styring og pro-
tokol (nr. 1) til TEUF.
II.
STRATEGISKE PARTNERE
18.
Det Europæiske Råd havde en udveksling af synspunkter om EU's forbindelser med sine stra-
tegiske partnere. Det opfordrede til fuld gennemførelse af de interne arrangementer, der blev
opnået enighed om i september 2010 for at forbedre EU's forbindelser udadtil.
EUCO 156/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0012.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
III. ANDRE PUNKTER
19.
Det Europæiske Råd er forfærdet over den forværrede situation i
Syrien.
Det tilslutter sig de
konklusioner, som Rådet vedtog den 15. oktober, og støtter de yderligere restriktive foran-
staltninger over for det syriske regime og dets støtter. Det støtter fuldt ud Lakhdar Brahimis
indsats for at finde en politisk løsning på den syriske krise. Alle nøgleaktører, navnlig dem i
regionen og alle medlemmerne af FN's Sikkerhedsråd, bør stå ved deres ansvar og støtte den
fælles repræsentants bestræbelser. EU forpligter sig til at samarbejde tæt og i udstrakt grad
med internationale partnere for at sikre hurtig støtte til Syrien, når overgangen finder sted. EU
forpligter sig endvidere til at styrke sin støtte til kapacitetsopbygningen i civilsamfundet med
henblik på deltagelse i det fremtidige Syrien. Alle oppositionsgrupper bør nå til enighed om et
sæt fælles principper med henblik på at opnå en inklusiv, velordnet og fredelig overgang.
Det Europæiske Råd fordømmer skarpt de syriske styrkers beskydning af tyrkisk territorium
og opfordrer alle til at forhindre optrapning og de syriske myndigheder til fuldt ud at respekte-
re alle nabolandes territoriale integritet og suverænitet. EU vil fortsat yde humanitær bistand
og opfordrer alle donorer til at øge deres bidrag i forbindelse med de seneste appeller fra FN.
Det Europæiske Råd opfordrer indtrængende alle parter til at respektere den humanitære fol-
keret (herunder ukrænkeligheden af alle medicinske faciliteter, sundhedspersonale og medi-
cinske køretøjer). Alle parter bør bringe alle former for vold til ophør, træffe særlige foran-
staltninger til at beskytte alle sårbare grupper og give mulighed for fuld og sikker adgang for
ydelse af humanitær bistand i alle dele af landet. De ansvarlige for krænkelser af den interna-
tionale menneskerettighedslovgivning skal drages til ansvar.
EUCO 156/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0013.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
20.
Det Europæiske Råd understreger sin alvorlige og stadig dybere bekymring over
Irans
atom-
program og støtter den resolution, som IAEA's Styrelsesråd vedtog for nylig. Det Europæiske
Råd erindrer om, at Iran handler i åbenbar modstrid med sine internationale forpligtelser og
afviser at samarbejde fuldt ud med IAEA. Det Europæiske Råd ser derfor med tilfredshed på
Rådets konklusioner af 15. oktober og støtter dets vedtagelse af yderligere restriktive foran-
staltninger, som har til formål at få det iranske regime til at engagere sig seriøst og menings-
fyldt. Det Europæiske Råd bekræfter på ny sit engagement i tosporstilgangen og støtter fuldt
ud den højtstående repræsentants indsats på vegne af E3+3 for at inddrage Iran i meningsfyld-
te og konstruktive drøftelser. Det iranske regime kan handle ansvarligt og bringe sanktionerne
til ophør, men så længe det ikke gør dette, forbliver EU besluttet på i tæt samarbejde med sine
internationale partnere at øge presset over for Iran inden for rammerne af tosporstilgangen.
21.
Det Europæiske Råd tilslutter sig de konklusioner, som Rådet vedtog den 15. oktober, og ud-
trykker alvorlig bekymring over den fortsatte politiske, sikkerhedsmæssige og humanitære
krise i
Mali.
Denne situation udgør en umiddelbar trussel for Sahelregionen, for Vestafrika,
for Nordafrika og for Europa. EU er fast besluttet på at yde omfattende støtte til Mali i snæ-
vert samarbejde med internationale og regionale partnere. EU vil navnlig støtte Mali i dets be-
stræbelser på at genetablere en retsstat og en demokratisk regering, der har fuld suverænitet
over hele landets territorium. EU vil gradvis genoptage udviklingssamarbejdet, så snart der er
vedtaget en troværdig og konsensusbaseret køreplan for tilbagevenden til den forfatnings-
mæssige orden. I mellemtiden vil EU intensivere sin humanitære indsats. Desuden vil EU un-
dersøge, om der er støtte til den påtænkte internationale militære styrke i overensstemmelse
med FN's Sikkerhedsråds resolution 2071, og fremskynde planlægningen af en eventuel mili-
tær mission i FSFP-regi med henblik på at bidrage til at reorganisere og optræne Malis væb-
nede styrker. EU vil fastholde muligheden for at vedtage målrettede restriktive foranstaltnin-
ger mod dem, der er involveret i de bevæbnede grupper i nord, og dem, der måtte hindre til-
bagevenden til den forfatningsmæssige orden.
*
*
*
EUCO 156/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1168533_0014.png
Konklusioner - den 18.-19. oktober 2012
Det Europæiske Råd er taknemmeligt for, at Den Europæiske Union har fået tildelt Nobels freds-
pris. Prisen er en ære for alle europæiske borgere og for alle EU's medlemsstater og institutioner.
Nobelkomitéen minder med rette om, hvordan "Unionen og forløberne for den i mere end 60 år har
bidraget til at fremme fred og forsoning, demokrati og menneskerettigheder i Europa". I en tid
præget af usikkerhed er denne hyldest til tidligere resultater en stærk opfordring til at sikre og styr-
ke Europa til gavn for den næste generation. Medlemmerne af Det Europæiske Råd er bevidste om,
at det kræver en konstant indsats og en urokkelig vilje at fremme dette fællesskab af fredelige inte-
resser, og de ser det som deres personlige ansvar at sikre, at Europa forbliver et kontinent med
fremgang og velstand.
________________________
EUCO 156/12
13
DA