Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1206836_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 15. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Tirsdag den 18. december 2012
5 min. efter statsministeren er færdig i UPN, dog tidl. kl.
12.45
Vær. 2-080
Jens Joel (S), Nikolaj Villumsen (EL), Stine Brix (EL),
Erling Bonnesen (V), Claus Hjort Frederiksen (V), Lykke
Friis (V), Henrik Høegh (V), Jakob Ellemann-Jensen (V),
Pia Adelsteen (DF), Merete Riisager (LA).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt
Desuden deltog:
Pia Adelsteen fungerede som formand.
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd den 13.-14.
december 2012
KOM (2012) 0777
Det Europæiske Råd 13-14/12-12 – bilag 8 (konklusioner fra
mødet i Det Europæiske Råd 13-14/12-12)
EUU alm. del (12) – bilag 114 (forhåndsudgave af Van Rompuys
brev vedr. gennemførelsen af job- og vækstpagten) (fortroligt)
(papiromdelt på Det Europæiske Råd 13-14/12-12 – bilag 2)
Det Europæiske Råd 13-14/12-12 – bilag 5 (ØMU-rapport)
EU-note (12) – E 11 (EU-note om Van Rompuys og
Kommissionens rapporter om EU’s fremtid)
Statsministeren:
Som alle ved, var der møde i Det Europæiske Råd den 13.-14.
december. Som ventet blev diskussionen om en yderligere styrkelse af ØMU'en
et af de helt centrale temaer på mødet. Ikke mindst set i lyset af enigheden på
Økofin dagen forinden om det fælles banktilsyn. Udover det vedtog vi konklusi-
onstekster vedrørende Kommissionens årlige vækstundersøgelse, styrkelse af
den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, udvidelsen, situationen i Syrien og regi-
onale strategier. Jeg vil gennemgå de enkelte emner hver for sig.
Først et par ord om det fælles banktilsyn. Det er et meget vigtigt skridt i den rigtige
retning, at det på Økofin den 12. december lykkedes at få det fælles banktilsyn på
plads. Der er grund til at glæde sig over, at flere af de punkter, Danmark har ar-
bejdet for i forhandlingerne, er en del af det endelige kompromis. Danmark har
særligt lagt vægt på, at der skulle være den rette balance mellem rettigheder og
pligter for ikke-eurolande. Forhandlingerne på det punkt har navnlig vedrørt for-
holdet mellem det nye tilsynsråd, hvor alle deltagende lande er repræsenteret, og
ECB's øverste organ, styrelsesrådet, hvor der kun sidder eurolande. Det lykkedes
at sikre balancen ved en indsats på tre områder. Jeg vil gennemgå de tre områ-
der.
620
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
For det første fremgår det af den endelige tekst, at tilsynsrådets beslutninger står
ved magt, hvis ikke ECB's styrelsesråd aktivt modsætter sig dem inden for en frist
på ti hverdage. Hvis det skulle ske, at styrelsesrådet modsætter sig en beslutning
fra tilsynsrådet, kan ikke-eurolande vælge ikke at følge styrelsesrådet. Hvis den
mulighed misbruges, kan ECB til gengæld afslutte samarbejdet med det pågæl-
dende land.
Det andet område er, at der er indført en tekst, der siger, at styrelsesrådet skal
invitere repræsentanter for ikke-eurolande med til møder, hvor styrelsesrådet
overvejer at omgøre en beslutning, der kan få konsekvenser for banker i det på-
gældende land.
For det tredje indføres der et panel i ECB med deltagelse også af ikke-eurolande,
der skal mægle mellem tilsynsrådet og styrelsesrådet i de situationer, hvor der er
uenighed.
Derudover har Danmark lagt stor vægt på at bevare sammenholdet mellem alle
27 EU-lande og beskytte det indre marked. Særligt har Danmark arbejdet for lige-
værdig indflydelse for lande inden for og uden for det fælles tilsyn i den europæi-
ske banktilsynsmyndighed, EBA. I aftalen sikrer vi, at landene, der deltager i det
fælles tilsyn, ikke kan træffe beslutninger i EBA uden om lande, der ikke deltager i
tilsynet.
Med hensyn til spørgsmålet om dansk deltagelse vil jeg sige det samme, som jeg
sagde under forelæggelsen af topmødet: Det er fortsat for tidligt at vurdere, om
det samlet set vil være i dansk interesse at deltage. Vi kender endnu ikke de øvri-
ge elementer i det fælles banksamarbejde, hvor tilsynet kun er det første, men
centrale element. Især er det vigtigt at få klarhed over forslaget til den kommende
fælles håndtering af nødlidende banker, som Kommissionen vil fremlægge i løbet
af 2013.
Vi besluttede på topmødet, at forslagets behandling skal prioriteres med henblik
på vedtagelse inden for den nuværende parlamentsperiode. Under den diskus-
sion lagde jeg vægt på, at ordningen bør beskytte skatteyderne og være baseret
på bidrag fra den finansielle sektor selv. Det var der bred opbakning til. Derfor
blev princippet afspejlet i de endelige konklusioner fra topmødet. De understreger
også vigtigheden af, at der sker fremskridt angående andre centrale regulerings-
forslag vedrørende den finansielle sektor, især kapitalkravsdirektivet.
Når der er klarhed om den fælles håndtering af nødlidende banker, vil vi foretage
en samlet vurdering af hele pakken på bankområdet. Her vil vi se på de finansiel-
le, økonomiske, juridiske og politiske konsekvenser. På den baggrund beslutter vi
så, om Danmark skal deltage eller ej.
Enigheden om banktilsynet var et godt afsæt for den bredere diskussion om
ØMU'ens fremtid. Der har, som I ved, været mange ideer på bordet under forbe-
redelsesfasen. Nogle mere realistiske end andre. I sidste ende var der bred op-
bakning til at gå konkret til værks og fokusere på de vigtigste elementer på kort
sigt. Det gælder arbejdet om styrelse af bankerne, som jeg allerede har redegjort
for. Derudover besluttede vi et arbejdsprogram frem mod junitopmødet næste år
for en række ideer, der skal undersøges nærmere. Det indebærer, at Van Rom-
621
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
puy på topmødet i juni 2013 i tæt samarbejde med kommissionsformanden og
efter konsultationsproces med medlemslandene skal præsentere en tidsbunden
køreplan vedrørende fire spørgsmål. Jeg vil gennemgå de fire spørgsmål.
For det første koordination af nationale reformer for lande, der deltager i finans-
pagten. Tanken er, at de deltagende lande skal orientere hinanden om planlagte
større reformer og om nødvendigt koordinere dem. Det er en forpligtelse, som
allerede er indeholdt i finanspagten. Det nye er, at Kommissionen vil fremsætte
forslag til den konkrete udformning inden for rammen af den proces, vi allerede
har med det europæiske semester.
For det andet den sociale dimension af ØMU'en, herunder social dialog. Det
aspekt har ikke været foldet ud i ØMU-rapporten, så det skal nu konkretiseres.
For det tredje muligheden for og indholdet af kontrakter vedrørende konkurrence-
evne og vækst. Der er tale om et forslag, som fortsat er på tegnebrættet, og som
vil blive undersøgt nærmere frem mod juni. Udgangspunktet er, at ikke-eurolande
skal have mulighed for at indgå kontrakter på frivillig basis, hvis de måtte ønske
det.
For det fjerde solidaritetsmekanismer, der kan understøtte medlemslandenes
reformindsatser baseret på de konktakter, som jeg lige nævnte. Det er fortsat
uklart, hvad indholdet af en sådan solidaritetsmekanisme bliver. I det videre forløb
med udformningen af mekanismen er det vigtigt at sikre, at det fortsat står helt
klart, at gennemførelsen af nationale reformer er hvert medlemslands ansvar.
Diskussionen om en solidaritetsmekanisme bør også adskilles fra forhandlingerne
om vores fælles budget.
Arbejdet med de fire konkrete spørgsmål betyder selvfølgelig også, at vi ikke har
lagt os fast på de ting, der ligger længere ude i fremtiden. Det gælder også
spørgsmålet om traktatændringer, som ikke er aktuelt på nuværende tidspunkt.
Jeg er meget tilfreds med, at vi i konklusionsteksten har slået fast, at en styrkelse
af ØMU'en skal være åben og transparent i forhold til ikke-eurolande og respekte-
re det indre marked.
Det er også vigtigt, at behovet for demokratisk legitimitet – ikke mindst inddragel-
se af de nationale parlamenter – anerkendes. Det er noget, vi fra dansk side har
lagt vægt på, også på topmødet.
Udover diskussionen om ØMU'ens fremtid diskuterede vi som nævnt i min ind-
ledning også en række andre emner. Vi vedtog – som ventet – et mandat til at se
på, hvordan den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik kan styrkes. Processen blev
lagt i hænderne på udenrigsrepræsentant Ashton og Kommissionen frem mod
december næste år, hvor Det Europæiske Råd vil vende tilbage til sagen. Mange
af de tiltag, der er på bordet, er Danmark afskåret fra at deltage i på grund af for-
svarsforbeholdet, men det er positivt, at mandatet på dansk foranledning nævner,
at det er vigtigt, at EU's eksterne indsats bliver mere sammenhængende og koor-
dineret.
622
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
Derudover vedtog vi en konklusionstekst, som fastslå, at situationen i Syrien er
uhyrlig, og at presset på regimet i Damaskus skal fastholdes. Vi bød resultatet af
Syrienvennegruppemødet i Marrakech velkommen.
Endelig behandlede vi konklusionerne af Kommissionens årlige vækstundersø-
gelse. Vi hilste det generelle råds konklusioner vedrørende udvidelsen velkom-
men og vedtog en kort konklusionstekst om Kommissionens arbejde med de re-
gionale strategier.
Alt i alt synes jeg, vi fra dansk side har grund til at være tilfredse med dette top-
møde. Det var et topmøde, som – i modsætning til mange af de tidligere topmø-
der – ikke stod i krisehåndteringens tegn. Vi har nu en aftale om et fælles banktil-
syn, og vi har lagt et arbejdsprogram for den videre proces og det videre arbejde
med styrkelse af ØMU'en. Det er et godt grundlag for EU-samarbejdet i det nye
år.
Lykke Friis
syntes, det virkede, som om den ordning, man var kommet frem til
for ikke-eurolandene, var bedre end det, man diskuterede ved statsministerens
forlæggelse. Det gjaldt bl.a. det med et mæglingspanel, selv om der er tale om en
kompliceret model.
Hun forstod, at man fulgte "Junglebogsprincippet" om at fokusere på det, der er
mest, nødvendigt, først, inden man kaster sig ud i den videre proces. De ting, der
ligger på bordet, er også meget vidtgående, og mon ikke traktatændringsproces-
sen kommer i gang, når der har været et valg i et stort land syd for grænsen.
Lykke Friis henviste til, at nogle er bekymrede for dansk realkredit. Hvis statsmini-
steren ikke mener, den er i fare, skulle det være ret simpelt at tilslutte sig aftalen
under den forudsætning, at dan danske realkreditmodel fortsat kan anerkendes.
Det skulle ikke være så kompliceret at skrive det ind i en eventuel tilslutningsafta-
le.
Med hensyn til de nødlidende banker siger statsministeren, at det ikke er skatte-
borgerne, der skal betale, men bankkunder betaler vel også skat, så der kan godt
være et overlap. Lykke Friis spurgte, hvilken model statsministeren kunne forestil-
le sig, at Danmark kunne være interesseret i at tilslutte sig. I den forbindelse hen-
viste hun til, at den svenske statsminister havde sagt, at der ikke skulle gå sven-
ske penge til udenlandske banker.
Der står i topmødekonklusionerne, at man nu går i gang med de fire punkter,
statsministeren opregnede. Der skal være en høringsproces, hvor man ville høre,
hvad de enkelte lande mente. Derfor var Lykke Friis interesseret i at vide, hvad
Danmark har tænkt sig at melde ind under denne høringsproces.
Nikolaj Villumsen
forstod, at vi ville komme til at tage stilling til bankunionen som
en samlet pakke. Han spurgte, om vi kan få en garanti for, at danske skatteydere
ikke kommer til at betale for spanske og tyske banker, idet han tilføjede, at det er
den bekymring, som har fået svenskerne til at forlade bordet.
Han ville gerne vide, hvor stor den bankfond, der kommer til at være, ville blive. I
øvrigt henviste han til rygter om, at man kunne tænke sig at sætte bankunionen i
623
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
gang, før bankfonden var på plads. Det blev der i hvert fald snakket om i Bru-
xelles. Han spurgte, om det er noget, statsministeren har hørt om, og om statsmi-
nisteren havde en holdning til det.
Regeringen arbejder på, at der bliver en strammere regulering via kapitalkravsdi-
rektivet. Han spurgte, hvordan regeringen konkret ønsker at styrke denne regule-
ring.
Nikolaj Villumsen havde undret sig lidt over overskrifterne i forbindelse med fi-
nansunion. Som Lykke Friis siger, er der lagt op til meget store forandringer. Man
er blevet enige om en køreplan. De kontrakter, der er tale om, bekymrede ham
meget. Som eksempel nævnte han, hvis den forrige regering havde indgået en
kontrakt om, at Danmark skulle følge en bestemt økonomisk politik, så ville det
være rigtigt trist, hvis befolkningen valgte en anden regering, som ville føre en
anden økonomisk politik, at vi så havde en juridisk bindende forpligtelse på det
punkt. I den forbindelse pegede han på, at det står i teksten, at også ikke-
eurolande kan indgå disse kontrakter.
Statsministeren har skrevet under på, at det er målsætningen, at der efter 2014
skal være en finanskommissær, og at man skal have en fælles skatte- og ar-
bejdsmarkedspolitik. Derfor spurgte han, om det er noget, Danmark skal være
med i, og ville gerne vide, hvad konsekvenserne konkret vil være for Danmark,
hvis vi går med i det.
Merete Riisager
tilsluttede sig Lykke Friis' udmærkede spørgsmål om en garanti
for, at realkreditten ikke er truet, og for at man ikke vil bruge danske borgeres
penge – uanset om de er skatteborgere eller almindelige borgere.
Hun forstod, at banktilsynet ikke vil blive behandlet særskilt, men behandlet i for-
bindelse med en bankunion.
Hun spurgte, hvornår statsministeren mener, at Danmark er klar til at træffe en
beslutning om, hvorvidt vi vil være med eller ej.
Pia Adelsteen
henviste til, at der i forbindelse med de fire punkter står noget om
samordning af "større" nationale reformer. Hun ville gerne have en definition på
"større".
Hvad betyder det, der står om en "social dimension", reelt?
Pia Adelsteen spurgte, hvad man har tænkt sig med hensyn til solidaritetsmeka-
nismen.
Det kan i og for sig være ganske fornuftigt, at sikre sig demokratisk legitimitet,
men forestiller statsministeren sig, at det skal være i Europa-Parlamentet eller i de
nationale parlamenter? Der står, at der skal være en "passende" inddragelse af
nationale parlamenter. Derfor spurgt Pia Adelsteen, hvad man forstår ved "pas-
sende". Hun kunne godt forestille sig, at der var forskel på, hvad man mente med
"passende".
Hun var stadig bekymret for realkreditten og spurgte, om vi – hvis et flertal synes,
Danmark skal være med i en bankunion – kan risikere, at et overordnet tilsyn si-
ger: "Nu skal realkreditinstitutterne lukke." Det syntes hun var ret vigtigt for alle de
mange boligejere.
624
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
I notatet står der, at uanset hvor mange kreditinstitutter man har, så skal de tre
største altid være under det fælles tilsyn. Hun bad statsministeren fortælle, hvilke
tre institutter det drejer sig om i Danmark.
Endelig spurgte hun, om statsministeren synes, banktilsynet – med det, vi har
opnået nu – er en god idé.
Statsministeren
svarede Lykke Friis, at man først ville tage hånd om de konkrete
ting – altså følge "Junglebogsprincippet".
Med hensyn til dansk realkredit har vi været optaget af at værne om dansk real-
kredit i forhandlingerne om den finansielle regulering, særligt under forhandlinger-
ne om kapitalkravsdirektivet. I teksten vedrørende tilsynet er der indsat en tekst
om, at ECB i sit arbejde skal tage hensyn til forskelle i kreditinstitutternes størrelse
og forretningsmodeller. Statsministeren mente, det var svært at være mere kon-
kret på nuværende tidspunkt. Hun tilføjede, at reguleringen ikke først og fremmest
vil ske i forordningen om det fælles tilsyn, men bl.a. i kapitalkravsdirektivet. Vi vil
selvfølgelig være meget optaget af at sikre dansk realkredit, når de konkrete til-
synsstandarder skal fastsættes.
Statsministeren kunne godt forstå, at man diskuterede afviklingsmekanismen for
nødlidende banker. Kommissionen vil nu gå i gang med at lave et forslag, og så
vil der være en høringsrunde. Vi har gjort meget ud af at sige, at det ikke er skat-
teborgerne, men bankerne, der skal påtage sig ansvaret. Herhjemme har vi Fi-
nansiel Stabilitet. Statsministeren mente, det stod tydeligt i konklusionsteksten, at
det er samme princip, man vil følge i EU, hvilket hun var meget tilfreds med. Når
man siger, at bankkunderne også er skatteydere, er det en kritik af det system, vi
har valgt herhjemme. Statsministeren vidste ikke, hvordan svenskerne har kon-
kluderet, men de øvrige lande må jo gøre, hvad de synes er passende.
Diskussionen om en bankfond er ikke en diskussion, statsministeren har deltaget
i, sagde hun til Nikolaj Villumsen. Lige nu diskuterer vi tilsynet, og det næste skridt
er afviklingsmekanismen.
Vi har jo forhandlet kapitalkravsdirektivet under danske formandskab, og regerin-
gen er rigtigt godt tilfreds med det. Nu er det op til Europa-Parlamentet at komme
med.
Indholdet af kontrakterne er ikke udspecificeret endnu. Det er en af de fire ting,
Van Rompuy er blevet bedt om at undersøge. Statsministeren tilføjede, at hun
ikke troede, der var helt enighed om indholdet, og hvorvidt alle lande skal indgå
kontrakter, men det er frivilligt for ikke-eurolande, så de kan selv bestemme, om
det er i deres interesse at indgå sådanne kontrakter.
Statsministeren benægtede, at hun havde skrevet under på, at der skulle være en
finanskommissær. Det står der ikke noget om i konklusionerne.
Statsministeren svarede Merete Riisager, at forslagene vedrørende en bankunion
vil blive behandlet samlet som en fælles pakke. For hende gav det ikke mening at
tage stilling til, om vi skal være med, før vi har set hele pakken. Til sin tid vil rege-
ringen drøfte det med Folketinget og med de danske banker.
625
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
Der er ikke nogen definition af "større", sagde statsministeren til Pia Adelsteen.
Det indgår jo i forvejen i finanspagten, at man skal diskutere større reformer. Det
nye er, at Kommissionen vil lægge det ind i den almindelige procedure for det
europæiske semester.
Statsministeren troede, "social dimension" betyder forskellige ting for forskellige
mennesker. Hun gættede på, at det betød, at man også skulle kigge på beslut-
ninger om socialpolitik, om beskæftigelse og om social dumping, men hun pointe-
rede, at det kun var et gæt. Det er et nyt begreb i relation til ØMU-rapporten, så
det er noget, man skal gå i gang med at undersøge.
Statsministeren troede, der var tale om en bevidst uklarhed i konklusionerne, når
man talte om "solidaritetsmekanismer", idet begreber som eurobudget og fiskal
kapacitet viste sig at være for kontroversielle til, at det var noget, stats- og rege-
ringscheferne ønskede at gå videre med. Statsministeren tilføjede i den forbindel-
se, at der var en hel del ting, som stod i udkastet til konklusioner, som ikke længer
var med. Nu står det mere "løst" og "åbent."
Når vi bliver spurgt, vil vi indgå i konsultationerne med den grundholdning, at det
mest er eurolandene, der har ansvaret for euroen, men vi vil selvfølgelig aktivt
deltage i diskussionerne og synes, det er rigtigt godt, at man nu har konkretiseret
nogle ting.
Demokratisk legitimitet vedrører både Europa-Parlamentet og de nationale par-
lamenter. Der er grænser for, hvor meget de nationale parlamenter kan gå ind i et
tilsyn, ligesom der er grænser for, hvor meget de nationale parlamenter går ind i
de nationale tilsyn, vi har nu. Vi har sagt meget tydeligt, at man skal inddrage de
nationale parlamenter, og det står også ret tydeligt i konklusionsteksten.
Statsministeren sagde, at de danske banker, som direkte ville blive underkastet et
fælles tilsyn, ville være "en lille håndfuld".
Statsministeren mente, der var rigtigt mange fordele forbundet med det fælles
tilsyn. Hidtil er bankerne ikke blevet synet i tilstrækkelig grad, og der har været
meget stor forskel fra land til land. Hvis en bank går ned, påvirker det os alle
sammen. Statsministeren mente klart, et fælles tilsyn er godt for Europa.
Merete Riisager
henviste til, at i sidste uge sagde statsministeren, at Danmark
var det 18. euroland. Derfor spurgte hun, om statsministeren havde en holdning
til, hvad de andre 17 eurolande gør.
Hun mente, en solidaritetsmekanisme for bankerne ville betyde et "dræn" fra de
nordlige til de sydlige lande. Venstre bryder sig ikke om eurobonds. Mener stats-
ministeren, euroen kan rettes op alene ved styring, eller skal der en udlignings-
mekanisme til?
Nikolaj Villumsen
syntes, et internationalt tilsyn med grænseoverskridende ban-
ker var rigtigt godt, men hvorfor skal det være Den Europæiske Centralbank, der
står for dette tilsyn? Han spurgte, om statsministeren mener, der vil være tale om
suverænitetsafgivelse med den model, der ligger på bordet, når det ikke er de
folkevalgte nationalbankdirektører, som skal føre tilsyn med alle banker, hvor det i
dag er Folketinget, der har ansvaret for det danske finanstilsyn.
626
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
Det er godt, hvis bankerne er med til at betale for bankkrak, men der er forskel på,
om danske banker skal betale for danske bankkrak eller for bankkrak i Spanien
og Tyskland. Det kan i sidste ende blive forfærdeligt dyrt for skatteyderne.
Med hensyn til fremtiden kunne han forstå, at der efter 2014 er nogle meget vidt-
gående planer, og at der er forslag på bordet om, at der skal være fælles skatte-
politik og arbejdsmarkedspolitik. Han spurgte, om han skulle opfatte statsministe-
rens svar sådan, at vi kan være fuldstændig sikre på, at det ikke bliver tilfældet.
Endvidere spurgte han, om statsministeren stadig synes, at Danmark skal tilslutte
sig euroen, hvis vi kommer i den situation.
Selv om statsministeren ikke ved, hvordan kontrakterne vil blive udformet, har
statsministeren så ikke nogle forestillinger om deres indhold?
Lykke Friis
bekræftede, at Venstre ikke går ind for eurobonds, som var blevet
sammenlignet med at sælge en kasse whisky til en alkoholiker.
Hvis realkreditten slet ikke har noget at gøre med banktilsynet, men kun med ka-
pitalkravsdirektivet, hvorfor var det så nødvendigt for Danmark at arbejde for en
præambel? Hvis der ikke er nogen problemer, kan man da bare skrive det ind i
tilslutningsaftalen.
Hun ville gerne have sagt på lidt klarere dansk, hvad der kan komme til at ske
med bankerne, idet hun mente, hele ideen var at hjælpe hinanden. Så kan man
da ikke have lukkede kasser, således at danske banker kun skal betale for dan-
ske banker.
Når vi ikke er med i redningsfonden, gik hun ud fra, at vi heller ikke kan få penge
fra den til at rekapitalisere danske banker. Eller kan man forestille sig en EMS+
model?
Hun forstod, at man skulle tage stilling til bankunionen som en samlet pakke og
spurgte derfor, hvornår vi får det meget spændende notat om forholdet til grund-
lovens § 20. Får vi det først til sidst, eller kommer der dumpende et notat om
banktilsynet alene?
Jakob Ellemann-Jensen
nævnte, at topmødet også havde beskæftiget sig med
enhedspatentet, som han syntes var en fremragende idé. Han spurgte, hvad kø-
replanen er for dette, både europæisk og i Danmark.
Pia Adelsteen
spurgte igen, hvilke tre danske banker der skal være under det
fælles tilsyn.
Da vi er med i finanspagten, er vi med i samordningen af "større" reformer, men
så er vi altså med i noget, som man ikke kan definere.
Pia Adelsteen syntes, det var ganske befriende at høre statsministeren sige, at
der nok var en bevidst uklarhed om "solidaritetsmekanismer".
Hun var klar over, at man ikke havde besluttet sig med hensyn til kontrakter, og at
det er frivilligt for ikke-eurolande, om de vil tilslutte sig, men statsministerens parti
går jo ind for, at vi skal være med i euroen, hvilket et flertal af partier i Folketinget
også gør.
627
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
Det er rigtigt, at bankkrak ét sted påvirker alle, men det påvirkede jo også alle, da
Lehman Brothers gik konkurs, og man forestiller sig vel ikke, at vi kan regulere
banker i hele verden.
I Danmark har vi en mekanisme, hvor bankerne betaler selv, men de opkræver
de øgede udgifter hos kunderne. Derfor var hun ligesom Nikolaj Villumsen be-
kymret for en fælles solidaritetsmekanisme, idet hun troede, danskerne ville stejle,
hvis de skulle betale for at redde en bank i Grækenland.
Ikke-eurolande kan vælge at deltage i det fælles tilsyn, hvilket indebærer, at de
pågældende lande forpligter sig til at sikre, at de nationale myndigheder overhol-
der retningslinjerne fra det fælles tilsyn, herunder tilvejebringer de oplysninger,
som det fælles tilsyn måtte kræve. Derfor spurgte Pia Adelsteen, hvem der skal
sikre, at retningslinjerne overholdes.
Statsministeren
sagde til Merete Riisager, at hun mente, både hun selv og rege-
ringen havde en holdning, men Merete Riisager blander solidaritetsmekanismen
sammen med det fælles tilsyn, som er det, man diskuterer nu. Vi har ikke et for-
slag på bordet om afvikling af nødlidende banker. Det var statsministerens hold-
ning, at det har været rigtigt godt for euroen, at eurolandene har etableret de for-
skellige lånemekanismer. Hun pegede i den forbindelse på, at vi har bidraget til
den eksisterende solidaritetsmekanisme. Hun troede ikke, der var enighed om,
hvilke yderligere solidaritetsmekanismer der kan være tale om. Derfor kan det
være svært for Danmark at have en fiks og færdig holdning til dem. Det er selv-
følgelig det nemmeste at sige nej til det hele, sådan som Liberal Alliance gør,
men regeringen vil gerne indgå i debatten.
I forbindelse med håndteringen af nødlidende banker taler man hele tiden om at
redde banker, men der er også en afviklingsmekanisme. For det første skal vi
have et tilsyn for at undgå, at banker overhovedet kommer ud i problemer. For det
andet er der ikke nogen automatik i, at banker i problemer hver gang bliver red-
det.
Det kan meget vel være, det er en god idé med en udligningsmekanisme, når der
er tale om grænseoverskridende banker. Det er det, vi skal diskutere i det kom-
mende halve år.
Statsministeren svarede Nikolaj Villumsen, at hun ville vente med at tage stilling
til, om der er tale om suverænitetsafgivelse, til vi kender den samlede pakke.
Den Europæiske Centralbank skal faktisk ikke ind over alle afgørelser. Det er til-
synsrådet, der træffer afgørelserne, og kun hvis styrelsesrådet inden for en 10
dages frist erklærer sig uenig i afgørelsen, kommer Den Europæiske Centralbank
ind i billedet.
I dag havde statsministeren fortalt, hvad der blev diskuteret på det afholdte top-
møde. Hvad der skal ske efter 2014, skal diskuteres i juni. Her vil man også
komme ind på, om der bliver behov for traktatændringer. Det er ganske enkelt
ikke en del af topmødekonklusionerne. Det samme gælder fælles skatte- og ar-
bejdsmarkedspolitik. Det stod i udkastet, men er ikke med i konklusionerne.
Statsministeren tilføjede dog, at hun ikke kunne sige, om diskussionen kan kom-
me op igen.
628
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
Ikke-eurolande bestemmer selv, hvilke kontrakter de vil indgå med EU-
institutionerne. Vi vil gerne være med i diskussionerne, for det kan være, der er
rigtigt gode ideer; det skal vi diskutere frem til topmødet i juni.
Med hensyn til realkreditten er det primært kapitalkravsdirektivet, som jo er grund-
laget for tilsynet, sagde statsministeren til Lykke Friis. Men der er naturligvis et
"spill over" til tilsynet. Derfor har vi skrevet en præambel.
Som nævnt har vi ikke taget stilling til, om Danmark skal være med. Statsministe-
ren mente, det var relevant at diskutere, hvad der skal stå i en eventuel tilslut-
ningsaftale, når vi kommer dertil.
I relation til håndteringen af nødlidende banker er det vigtigste princip for os, at
det ikke er skatteyderne, men bankerne, der skal betale.
En EMS+ model har ikke været drøftet på Det Europæiske Råds møde.
Statsministeren svarede Lykke Friis, at det logiske ville være, at den juridiske vur-
dering ville komme, når vi kender hele pakken.
Statsministeren svarede Jakob Ellemann-Jensen, at da patentdomstolen hviler
på en mellemstatslig aftale, skal den ratificeres af de enkelte lande. Herhjemme
vil vi følge den sædvanlige procedure, og der vil formenlig være tale om suveræ-
nitetsafgivelse. Der er ingen tvivl om, at regeringen synes, enhedspatentet er en
god idé, og at det vil være rigtigt godt for vækst og beskæftigelse i Danmark. Der-
for vil den diskutere med Folketingets partier, om der kan skaffes 5/6 flertal; ellers
må vi jo have en folkeafstemning.
Statsministeren svarede Pia Adelsteen, at der formentlig vil være tale om Danske
Bank, Nykredit og Jyske Bank.
I relation til finanspagten er der endnu ikke en endelig forståelse af, hvor der er
"større" reformer, men det kan være pensionsreformer, skattereformer eller ar-
bejdsmarkedsreformer.
Merete Riisager
sagde i anledning af statsministerens udtalelse om, at det altid
er nemmere at sige nej, at det er den danske befolkning, som har sagt nej til eu-
roen. Hun mente, statsministeren sagde, vi var det 18. euroland, når det var op-
portunt, og sagde, at vi ikke var et euroland, når det var opportunt.
Selv om vi ikke har fået en definition på, hvad man skal forstå ved en solidari-
tetsmekanisme, havde Merete Riisager forstået det på den måde, at nogle lande
indskyder penge, som skal bruges til at dække tab i andre EU-lande. Derfor er det
fuldstændigt afgørende, hvilken holdning statsministeren har til en sådan meka-
nisme. Hun håbede, statsministeren ville spørge danskerne, hvis hun ville trække
Danmark langt ind i en sådan mekanisme.
I relation til spørgsmålet om en bagdør spurgte Merete Riisager, om der er en reel
mulighed for at få en undtagelse for beslutninger truffet i styrelsesrådet, altså om
man kan tænke sig situationer, hvor et ikke-euroland ikke retter sig efter en be-
slutning fra styrelsesrådet og forbliver i aftalen.
Nikolaj Villumsen
mente, det var taktisk smart at lade være med at indføre fæl-
les arbejdsmarkedspolitik og skattepolitik inden valget til Europa-Parlamentet i
2014, men det indgår jo i Van Rompuys plan, at man skal drøfte det. Han syntes
629
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
ikke, det var overdrevent negativt at spørge, om statsministeren så mener, Dan-
mark stadig væk skal være med i euroen.
Nikolaj Villumsen forstod det sådan, at Den Europæiske Centralbanks styrelses-
råd inden for 10 dage kan bestemme, at de vil være i beslutningsprocessen, og
det gælder alle beslutninger. Det fandt han meget bekymrende.
Statsministeren siger, at man ikke behøver redde alle banker, man kan også af-
vikle banker. Det lyder meget fornuftigt. Men kan statsministeren ikke bekræfte, at
det også er et muligt scenarie, at skatteborgerne kommer til at betale for at redde
banker.
Hvad synes statsministeren, det kan være fornuftigt at Danmark indgår en kon-
trakt med Kommissionen om i forhold til fremtidens økonomiske politik i Dan-
mark?
Lykke Friis
var helt med på, at der ikke kommer en check pr. automatik, men
hun forstod, at Danmark ikke ligesom den svenske statsminister på forhånd vil
sige fra over for en bankhjælp over grænserne. Da der er bankforbindelser på
kryds og tværs mellem Danmark og Sverige, ville hun gerne vide, hvad der er de
svenske motiver for at sige, som de gør. Hun spurgte, om det stadig væk er en
traktatændring, der spøger.
Lykke Friis henviste til det, der står på side 8 i den danske udgave af konklusio-
nerne under nr. 19 om, at der skal vedtages en henstilling om en ungdomsgaranti
i begyndelsen af 2013, og bad statsministeren sige lidt mere om, hvordan en så-
dan garanti skal udformes.
Henrik Høegh
takkede for den klare beskrivelse af, at vi vil se hele pakken, inden
vi tager stilling til et banktilsyn. Han ville gerne have bekræftet, at vi til den tid –
formentlig i kapitalkravsdirektivet – vil få en bedre hensyntagen til dansk realkredit
end det, statsministeren nu nævner om, at man vil tage hensyn til kreditinstitutter-
nes størrelse og forretningsmodeller.
Pia Adelsteen
spurgte, hvordan tilsynet vil virke i relation til svenske banker, hvis
vi tilslutter os, men svenskerne ikke tilslutter sig.
Hun opfattede det, der står i punkt 12a i konklusionerne om samordning af natio-
nale reformer som et overordnet pres for at føre fælles finanspolitik.
Statsministeren
syntes, Merete Riisager stadig rodede lidt rundt i det. Danmark
er ikke et euroland, men kronen er tæt på euroen, og vi er det land udover euro-
landene, som er tættest på euroen. Det var derfor, statsministeren konstaterede,
at vi i praksis er det 18. euroland. Statsministeren pointerede, at det kun er ikke-
eurolande, der kan blive bedt om at forlade samarbejdet. Statsministeren gen-
nemgik igen betingelserne og sagde, at hun syntes, det var en rigtig fornuftig løs-
ning, man havde fundet. I sidste uge havde vi ikke så stor sikkerhed for at blive
hørt, som vi har i dag.
Statsministeren sagde til Nikolaj Villumsen, at der helt sikkert var personer, som
ønskede en fælles skattepolitik og en fælles arbejdsmarkedspolitik. I den forbin-
delse mindede hun om, at Enhedslisten jo også går ind for EU-skatter, når det
gælder tobinskatten. Fælles skatte- og arbejdsmarkedspolitik var bare ikke noget,
630
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
man diskuterede på det topmøde, som statsministeren nu refererer fra. Men det
kan sagtens komme op på et senere tidspunkt.
Statsministeren pointerede, at det i første omgang er de nationale tilsyn, der på-
tager sig ansvaret for de mindre banker, men de nationale tilsyn skal følge de
fælles regler, og det fælles tilsyn har mulighed for at gribe ind. Styrelsesrådet kan
ikke træffe en ny beslutning, medmindre styrelsesrådet aktivt går ind i sagen.
Over for Lykke Friis bekræftede statsministeren, at vi ikke på forhånd har sagt nej
til at deltage. Vi mener, vi når langt videre ved at deltage i diskussionerne. Hun
mente også, erfaringerne fra dette topmøde viser, at vi får meget ud af at gå kon-
struktivt ind i forhandlingerne. Vi har fået et resultat, som giver os gode mulighe-
der for at tilslutte os, idet vi har opnået en god balance mellem rettigheder og plig-
ter.
Statsministeren havde ikke talt med svenskerne og vidste ikke, hvad de havde
sagt, men hun havde læst avisreferaterne. I øvrigt har svenskerne takket for det
samarbejde, vi har haft med dem. Det er rigtigt, at vore bankvæsener er integre-
rede. Men i dag har vi forskellige tilsyn i Sverige og i Danmark, og det kan vi vel
også leve med i fremtiden.
Med hensyn til ungdomsgarantien sagde statsministeren til Lykke Friis, at rege-
ringen støtter Kommissionens aktive fokus på ungdomsarbejdsløsheden, som vi
også var meget optaget af, da vi havde EU-formandskabet. Derfor har vi ingen
problemer med at tilslutte os konklusionsteksten. Man skal dog huske, at beskæf-
tigelsespolitikken er et nationalt anliggende, så det er op til det enkelte land, hvor-
dan det vil indrette sig. Der er tale om en henstilling, som nu skal behandles i Rå-
det. Det er noget, man skal vedtage i løbet af de næste måneder, og vi vil selvføl-
gelig være konstruktive i forhandlingerne.
Merete Riisager
præciserede sit spørgsmål: Kan man forestille sig en situation,
hvor et ikke-euroland undsiger sig en afgørelse, uden at det skal forlade tilsynet?
Nikolaj Villumsen
kunne ikke forestille sig et samarbejde, som man ikke kan
blive smidt ud af, hvis man ikke følger reglerne. England og Sverige har sagt, at
den fundne løsning overhovedet ikke er tilstrækkelig.
Den finansskat, som statsministeren nu bringer på bordet, syntes Nikolaj Villum-
sen er en glimrende idé, som han støttede – under den forudsætning at pengene
ikke går i EU-kassen, hvilket økonomiministeren havde sagt ville være det logi-
ske.
Jens Joel
takkede for statsministerens svar. Han mente, statsministeren flere
gange havde forklaret, hvordan vi sikrer balancen mellem rettigheder og forplig-
telser og får indflydelse. I anledning af Merete Riisagers spørgsmål bad han
statsministeren bekræfte, at hvis et ikke-euroland vælger at gå imod en beslut-
ning, der er truffet af styrelsesrådet, så kan man godt forestille sig, at Den Euro-
pæiske Centralbank ikke afbryder samarbejdet, idet styrelsesrådet skal vurdere,
om det vil have voldsomt negative statsfinansielle konsekvenser for det pågæl-
dende ikke-euroland, og om landet har gjort noget selv, som løser det problem,
man gerne vil have løst i en EU-kontekst, således at integriteten i det fælles tilsyn
bevares.
631
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 166: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/12-12
18. Europaudvalgsmøde
Pia Adelsteen
spurgte, om der er procedureregler for, hvad man gør, hvis et eu-
roland ikke følger beslutningerne.
Til sidst spurgte hun, om statsministeren stadig mener, vi skal være med i euroen.
Statsministeren
svarede ja til Merete Riisagers spørgsmål og var enig i den ud-
lægning, Jens Joel gav.
Hun sagde i anledning af den finansskat, Nikolaj Villumsen går ind for, at regerin-
gen ikke har ideologiske indvendinger, men stadig er bekymret for, at den kan få
negative konsekvenser for vækst og beskæftigelse og derfor ikke vil være med i
det forstærkede samarbejde om en sådan skat. Hun mente ikke, der var enighed
om, at provenuet ikke skal gå i en fælles kasse.
Hun svarede Pia Adelsteen, at hvis et euroland ikke følger reglerne, så kan det
blive indbragt for EU-Domstolen.
Med hensyn til, om hun mener, Danmark vil være bedre tjent med at være med i
euroen, sagde statsministeren, at da den danske krone er bundet op på euroen,
er der rigtigt gode grund til at overveje dansk medlemskab. Det havde hun ment i
20 år eller mere, og det mente hun stadig væk.
Mødet slut kl. 14.30.
Ref.: BE/lj
632