Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 254
Offentligt
1222625_0001.png
1222625_0002.png
1222625_0003.png
1222625_0004.png
1222625_0005.png
KOMITÉSAG - NOTAT
5.marts 2013marts
Klima-, Energi- og BygningsministerietGrund- og nærhedsnotat om forslag fra EU kommissionen om forordning der implEU-kommissionenimple-menterer direktiv 2009/125/EF med hensyn til at fastlægge krav til vandvarmere ogvarmtvandsbeholdereKOM nr. (foreligger ikke)
1. ResuméKommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energieffektivitetskrav til vandvarmvandvarme-re og varmtvandsbeholdere (komitésag). Forslaget er et led i udmøntningen af ecodesigndecodesigndi-rektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål at reducere energirelaterede produktersmiljøpåvirkning og nedbringe deres energiforbrug. Forslaget forventes sat til afstemning i enkomité efter forskriftsproceduren med kontrol den 13. marts 2013. Forslaget stiller krav tilnvandvarmeres energieffektivitet, NOxNOx-emission og støj. Endvidere stilles der krav til varmvarmt-vandsbeholderes maksimale varmetab Forslaget vurderes at have beskedne positive energivarmetab.energi-og klimamæssige konsekvenser, som følge af de omfattede produkters lavere energiforbrug,når de anvendes. Forslaget vurderes ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at have enneutral til svagt positivesamfundsmæssige konsekvenser og forventes ikke at udgøre en vesamfundsmæssigevæ-sentlig ekstra byrde for erhvervslivet. Regeringener generelt positiv overfor Kommissionensntligforslag og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har d. 19. februar 2013 fremsendt et forslag til kommissionskommissionsforordningom krav til vandvarmere og varmtvandsbeholdere, som markedsføres for første gang på detvarmere varmtvandsbeholdere,indre marked. Forordningen stiller krav til det maksimale energiforbrug, som forskellige typeraf de omfattede produkter må forbruge, når de anvendes.Forslaget forventes at blive sat til afstemning i den regulerende komité for energieffektivitettden 13. marts 2013. Afstemningen foretages i overensstemmelse med forskriftsprocedurenmed kontrol. Vedtagelse af forslaget i den regulerende komite for energieffektivitet kræverkvalificeret flertal.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21. oktokto-ber 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeSide 1
produkter (ecodesigndirektivet) specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret på Trakta-tens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstalt-ninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftsproceduren med kontrol jf. bestemmelserne iartikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til opvarmning af varmt brugsvand ivandvarmere og varmetab fra varmtvandsbeholdere.Forslaget omfattervandvarmeremed en ydelse op til og med 400 kW ogvarmtvandsbe-holderemed et lagringsvolumen op til 2000 liter.Vandvarmere, der anvender el (både direkte og via en varmepumpe) samt fossilt gas og olie,der indeholder op til 50 % biomasse, er omfattet af forslaget. De mest almindelige produkter iDanmark, der omfattes af forslaget, er elvandvarmere og brugsvandsvarmepumper. Vandvar-mere, der anvender faste brændsler er undtaget. Forslaget omfatter ikke produkter til kombi-neret rum- og brugsvandsopvarmning, da de er omfattet af forslaget om krav til kedler ogvarmepumper.Alle varmtvandsbeholdere er omfattet, også varmtvandsbeholdere, der forsynes med varmtvand produceret ved brug af fjernvarme eller solvarme.Beregning af vandvarmeres virkningsgradKommissionens forslag bygger på måling af vandvarmernes virkningsgrad med efterfølgendeberegninger og korrektioner for energiforbrug og –besparelser som følge af forskellige styrin-ger og automatik.Vandvarmernes virkningsgrad bestemmes ud fra forskellige døgntappemønstre, der afspejlertypiske varmtvandsforbrug i forskellige bygningstyper fra enfamilieshuse til større etageboli-ger.Varmtvandsbeholdernes varmetab beregnes ikke, men måles og opgives i watt uden nogenform for korrektion.Forslagets trinForslaget indføres i 4 trin.Trin 1: Fra to år efter ikrafttrædelseI første trin skal vandvarmere overholde krav til virkningsgrad. Brugsvandsvarmepumper skalderudover overholde krav til maksimal støjudsendelse. Både vandvarmere og varmtvandsbe-holdere skal overholde oplysningskrav om bl.a. tekniske parametre, genanvendelse efter op-hør af brugsfasen samt bortskaffelse. Kravene i trin 1 vurderes at kunne opfyldes uden pro-blemer af vandvarmere på det danske marked.Trin 2: Fra tre år efter ikrafttrædelse
Side 2
Trin 2 indeholder krav til maksimal NOx-emission forkonventionelle brændselsbaseredevandvarmere (uden brug af varmepumpeteknologi eller solvarme). Der har ikke tidligere væ-ret danske krav til NOx-emission på denne type produkter, men det vurderes ikke at give an-ledning til problemer for producenterne at leve op til kravene, da de er lempelige.Trin 3: Fra fire år efter ikrafttrædelseTrin 3 indeholder strammere krav til virkningsgraden for vandvarmere.Derudover kommerder krav til maksimalt varmetab for varmtvandsbeholdere.Kravene i dette trin vil især rammeelvandvarmere. Det vurderes, at det fortsat vil være muligt at installere direkte elektrisk op-varmede vandvarmere op til et rumindhold på ca. 300 liter, som er langt den største del af detdanske marked. Kravene til varmetab i dette trin er for små varmtvandsbeholdere på niveaumed det de nuværende produkter på det danske marked kan præstere, men er mere ambitiøsefor de større varmtvandsbeholdere.Trin 4: Fra fem år efter ikrafttrædelseTrinnet omfatter strammere krav til virkningsgrad for store vandvarmere (2XL-4XL). Derud-over indføres krav til NOx-emission for brændselsfyrede brugsvandsvarmepumper og vand-varmere kombineret med solvarme.Kravene er ambitiøse for vandvarmere større end 300 liter,men de vurderes at udgøre en negligibel andel af markedet i Danmark.Forslaget indeholder endvidere en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at Kommissionen se-nest 5 år efter forordningens ikrafttræden (dvs. formentlig i slutningen af 2017) skal fremlæg-ger resultaterne af en evaluering af forordningen. Evalueringen skal bl.a. indeholde en vurde-ring af, om der kan fastsættes krav til vandvarmere, der anvender biomasseproduceret gas el-ler flydende brændstoffer, mulighederne for at skærpe kravene til vandvarmeres NOx-emissioner yderligere og vurdering af om der kan stilles krav til varmepumpers klimapåvirk-ning fra kølemidler.4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure have mulighed for atudtale sig, efter at komitéen har stemt om forslaget.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet og stiller krav til den ty-pe af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de på-gældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og proce-durer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrie-rer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger for erhvervslivet.Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelse med nærheds-princippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.
Side 3
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforFor varmtvandsbeholdere og vandvarmere, der installeres herhjemme, er der krav til beholde-rens isolering i Bygningsreglementet, og dermed indirekte til energiforbrug. Reglementet erudstedt i medfør af Byggeloven, LBK nr. 1185 af 14/10/2010.Forslagets energikrav til vandvarmere og varmtvandsbeholdere forventes ikke at få væsentligbetydning for Danmark, fordi det vurderes muligt at opretholde energikrav, der er skrappere, iBygningsreglementet.Der er ikke danske regler for vandvarmeres NOx-emissioner.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet og Europa-parlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgiv-ning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolmv. Omkostningerne dækkes inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets bevillings-mæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-ter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderes imidlertid ikke at udgøre en væsentligekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav, kedelproducenter og pro-ducenter af vandvarmere og varmtvandsbeholdere allerede er omfattet af. Hertil kommer, atder i Danmark er få producenter af de omfattede produkter.Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af den beskedne reduktion af det samlede danske energiforbrug skønnes forslagetat have neutral til svagt positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Eventuelle prisstignin-ger på produkterne, som følge af producenternes meromkostninger til udvikling og produktionaf produkter med lavere energiforbrug, vil, ifølge de analyser som EU-Kommissionen har la-det udarbejde, være mindre end de besparelser, der følger af et lavere energiforbrug i produk-ternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om lavere energiforbrug og en lavere NOx-emission. På EU-niveau erder tale om betydelige energibesparelser, men i Danmark vurderes forslaget kun at give be-skedne energibesparelser i forhold til ”business as usual”.
Side 4
8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-tik. Ved høringens afslutning den 5. marts 2013 er der modtaget kommentarer fra 3 interes-senter:Dansk Fjernvarme:Ønsker at sikre at varmtvandsbeholdere, der fremstiller varmt vand på basis af fjernvarme eromfattet af kravene.VedvarendeEnergiStøtter forslaget. Opfordrer til at der arbejdes for, at krav til vandvarmeres energieffektivitet itrin 2 indføres efter 2 år i stedet for de foreslåede krav i trin 1.Det Økologiske RådStøtter forslaget. Opfordrer til at der arbejdes for, at kravene til støjudsendelse for vandvarme-re med varmepumpe strammes med 5 dB.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er generel opbakning tilKommissionens forslag, men at en række landeville have foretrukket et mere ambitiøst forslag.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, men ser gerne, at kravene bli-ver mere ambitiøse, især for energikrav til vandvarmere.Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har under forhandlingerne arbejdet for stramning afkrav til vandvarmere. Det vurderes, at det ikke er muligt at ændre forslaget væsentligt.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 5