Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 345
Offentligt
1239625_0001.png
Enhed
INTØKO
Sagsbehandler
-
Koordineret med
-
Sagsnr.
2013-07026
Doknr.
85434
Dato
18.04.2013
Redegørelse for Uformelt Rådsmøde (Uformelt ECOFIN)
den 12-13. april 2013
Arbejdsfrokost: Afrapportering fra Eurogruppen, forlængelse af løbetider på lån
til Irland og Portugal og fremtidig vækst i Europa
Økonomi- og finansministrene drøftede og opnåede – med forbehold for nationale
procedurer – principiel enighed om at forlænge løbetiderne på Portugals og Irlands lån
fra EU27 (EFSM) og eurolandene (EFSF) med syv år. Ministrene blev desuden enige
om en udtalelse herom. Der var også en overordnet drøftelse af kilder til fremtidig
vækst i Europa og en afrapportering fra mødet i Eurogruppen d. 12. april, der blandt
andet drøftede genopretningsprogrammet og lånet til Cypern.
Økonomiske udsigter og finansiel stabilitet i EU
Ministrene havde en drøftelse af de økonomiske udsigter og den finansielle stabilitet
samt risikobilledet i Europa.
Fremadrettet arbejde med bankunionen
Der var en overordnet drøftelse af udviklingen af en europæisk bankunion, herunder
den fælles afviklingsmekanisme (Single Resolution Mechanism – SRM) knyttet til det
fælles banktilsyn (Single Supervisory Mechanism – SSM). Kommissionens intention er
at fremlægge et konkret forslag om en fælles afviklingsmekanisme medio 2013.
Kommissionen understregede, at det er afgørende snarest at opnå enighed om EU27-
forslaget om en fælles ramme for nationale bankafviklingsordninger. Ministrene blev
enige om en fælles erklæring. Udkastet til erklæring bekræfter forpligtelsen til at
færdiggøre de aftalte elementer i en bankunion i overensstemmelse med
konklusionerne fra Det Europæiske Råd. Erklæringen giver også udtryk for, at hvis der
på et tidspunkt måtte foreslås ændring af Traktaten i overensstemmelse med
traktatændringsprocedurerne (EU-traktatens artikel 48), herunder en evt. ændring af
artikel 127 stk. 6 vedr. ECB’s tilsynsrolle, bør forordningen om det fælles tilsyn om
nødvendigt justeres. Sådan et forslag kan klargøre det traktatmæssige grundlag for
bl.a. det fælles tilsyn. Det gælder fx at muliggøre et formelt grundlag for, at ikke-
eurolande kan deltage på lige vilkår med eurolande i det fælles tilsyn. Det gælder
også at fastslå adskillelsen af pengepolitik og tilsynsvirksomhed, og på den bagrund,
om nødvendigt, foretage tilpasninger af den relevante EU-lovgivning.
Fremadrettet arbejde med finansielle sager
Det irske formandskab gav en kort status for arbejdet med den finansielle regulering
og understregede, at dets hovedprioritet på det finansielle område fortsat er arbejdet
med en bankunion. Formandskabet nævnte, at man håber på endelig enighed i
trialogen om tilsynsforslaget snarest, ligesom man arbejder på enighed på teknisk
niveau om EU27-forslaget om en fælles ramme for nationale bankafviklingsordninger.
Formandskabet prioriterer også en række øvrige finansielle sager, herunder den nye
regulering af markeder for finansielle instrumenter (MiFID/MiFIR).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1239625_0002.png
Langsigtet finansiering af økonomisk vækst
Der var en drøftelse af mulighederne for langsigtet finansiering af den økonomiske
vækst i EU. Drøftelsen tog udgangspunkt i Kommissionens grønbog om langsigtet
finansiering af 25. marts 2013. Der ventes nedsat en ekspertgruppe, som skal arbejde
med spørgsmålet.
Forberedelse af IMF/Verdensbankens forårsmøde og G20-finansministermøde
Ministrene forberedte den fælles EU-holdning (Terms of Reference) til G20-mødet for
økonomi- og finansministre samt centralbankchefer den 18.-19. april og EU’s skriftlige
indlæg ved mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den
19.-20. april. Fokus for begge møder ventes især at være på den aktuelle økonomiske
og finansielle situation samt krisehåndteringen og de finanspolitiske udfordringer i
primært Europa og USA.
Informationsudveksling og bekæmpelse af skatteunddragelse og skattely
Ministrene havde en drøftelse vedr. informationsudveksling om skat samt
bekæmpelse af skatteunddragelse og skattely. Der var bred støtte til et initiativ fra
Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien om at styrke det europæiske og
globale samarbejde vedr. informationsudveksling om skat. Der var også bred enighed
om at sikre snarlig enighed om det forbedrede EU-direktiv om rentebeskatning og om
mandatet til Kommissionen til brug for forhandlinger med Schweiz og andre centrale
europæiske tredjelande om tilsvarende ændringer af EU’s rentebeskatningsaftaler
med disse lande. Ift. EU’s rentebeskatningsdirektiv – der indebærer, at 25 lande
udveksler oplysninger automatisk, mens Luxembourg og Østrig opkræver kildeskat af
udlændinges indskud i de to landes banker – bekræftede Luxembourg, at man vil gå
over til automatisk informationsudveksling fra 2015.
2