Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 537
Offentligt
1274285_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 40. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Tirsdag den 2. juli 2013
Kl. 13.30
Vær. 2-133
Jens Joel (S), fungerende formand, Camilla Hersom
(RV), Finn Sørensen (EL), Erling Bonnesen (V) og Jakob
Ellemann-Jensen (V).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt
Desuden deltog:
Jens Joel fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd den 27.-28. juni 2013
Det Europæiske Råd 27-28/6-13 – bilag 14 (konklusioner fra mødet i DER)
Statsministeren:
Som I ved, var der torsdag og fredag i sidste uge møde i Det Euro-
pæiske Råd. Der var mange emner på dagsordenen, men hovedtemaet var, hvordan vi
håndterer den alt for høje ungdomsarbejdsløshed i Europa.
Vi har haft et godt møde, og vi har afsluttet sæsonen med en række vigtige beslutninger.
Vi har lagt retningslinjerne for det arbejde, vi skal fortsætte med på den anden side af
sommeren. Og jeg synes, vi skal glæde os over, at vi afrunder sæsonen med at byde
Kroatien velkommen som det 28. medlem af EU.
1. Ungdomsarbejdsløshed
Statsministeren:
Alle lande er optaget af at komme ungdomsarbejdsløsheden til livs. Vi
kan gøre noget fra Bruxelles, men det er også vigtigt at få sagt, at beskæftigelsespolitik-
ken er medlemslandenes eget ansvar. På mødet blev vi derfor enige om forskellige tiltag,
der bringer os tættere på at gøre ungegarantien til virkelighed i de medlemslande, hvor
ledigheden er allerstørst. Lande, der kan få midler fra det nye ungeinitiativ på EU’s kom-
mende flerårige budget, skal inden årets udgang have vedtaget en plan for, hvordan de
vil gennemføre ungegarantien. De øvrige lande bliver opfordret til at vedtage en sådan
plan i 2014, og Kommissionen vil følge op på implementeringen af ungegarantien i 2016.
Det er et stort skridt for mange lande at få gennemført en ungegaranti. Derfor skal vi bru-
ge de fælles værktøjer til at støtte, at landene går i gang. Vi blev på mødet enige om at
fremrykke de 45 mia. kr., vi har afsat i perioden fra 2014-2020 til de regioner, der er hår-
dest ramt af ungeledighed, så alle pengene kan komme ud at virke allerede i 2014 og
2015.
1552
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 537: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 2/7-13
40. Europaudvalgsmøde 02/07-2013
Medlemslandene vil også have særligt fokus på at bekæmpe ungeledighed, når de bru-
ger strukturfondsmidler, og vi er enige om, at uforbrugte midler i budgettet kan målrettes
unge. Endelig er vi enige om at fremme praktikbaserede uddannelser, praktikpladser og
unges mobilitet.
Når det er sagt, er det allervigtigste, vi kan gøre for de unge, at skabe mere vækst og
herigennem flere jobs. Til det har vi et godt udgangspunkt med væks- og beskæftigelses-
pagten, der blev vedtaget under det danske formandskab. Men arbejdet med at gennem-
føre den skal op i tempo, så vi kan udnytte det fulde potentiale. Og der er et stort uudnyt-
tet potentiale, f.eks. estimeres det, at gennemførelsen af det digitale indre marked kan
øge EU’s BNP med 5 pct., og øget frihandel vil også kunne give et markant skub til væk-
sten.
Den Europæiske Investeringsbank har øget sine udlån betydeligt på baggrund af den
kapitaludvidelse på 10 mia. euro, der indgik i vækst- og beskæftigelsespagten. Det bety-
der eksempelvis flere udlån til små og mellemstore virksomheder. Det arbejde skal vi
fortsætte og styrke for at sætte gang i væksten, bl.a. gennem et tættere samarbejde mel-
lem banken, Kommissionen og medlemslandene.
Finn Sørensen
syntes ikke, det fremgik særlig tydeligt af DER’s konklusioner, hvorhenne
den økonomiske støtte skal gå til, og hvad betingelserne for den er. Der stod på s. 2, at
der ved gennemførelsen af strukturfondene skal fokuseres særligt på ungdomsbeskæfti-
gelse, bl.a. ved at uudnyttede midler omprogrammeres. Det virkede ikke i hans øjne som
en klar plan. På samme side står der, at de disponible margener under budgetlofterne for
årene 2014-2017 skal anvendes til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden, og at de
medlemsstater, der er omfattet af initiativet, skal vedtage en plan for håndtering af ung-
domsarbejdsløsheden. Hvor konkret skal et land beskrive sine initiativer for at modtage
den økonomiske støtte?
Statsministeren
svarede, at de regioner, hvor ungdomsarbejdsløsheden er over 25 pct.,
kan få del i de fremrykkede 45 mia. kr., de uforbrugte midler og strukturfondsmidlerne. De
nærmere mekanismer er dog ikke fastlagt endnu. Danmark, der ikke har en ungdomsar-
bejdsløshed på 25 pct., kan altså ikke få del i midlerne.
Finn Sørensen
bad om at få konkretiseret, hvad pengene kan blive brugt til. Han fandt
det mest fornuftigt at bruge dem på nye arbejdspladser.
Jakob Ellemann-Jensen
antog, at midlerne skal bruges på at få indført ungegarantien i
nogle af de lande, der ikke har haft råd til den.
Statsministeren
svarede, at de fremrykkede 45 mia. kr. bl.a. kan bruges på ungegaran-
tien. Derudover har Kommissionen udsendt en ungemeddelelse den 19. juni, hvori de
tilbyder teknisk assistance til brug af EU-midler, f.eks. strukturfondsmidler. Man skal dog
huske på, at EU-midlerne bare er et hjørne af den samlede indsats.
1553
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 537: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 2/7-13
40. Europaudvalgsmøde 02/07-2013
Beskæftigelsespolitikken er landenes egen kompetence, og det er indsatsen i de enkelte
lande, der skal gøre den store forskel. Der er grænser for, hvad der kan gøres på euro-
pæisk plan. Det fastlægges i sektorretsakter, og derfor henviste hun til ressortministrene
for en præcisering af, hvad pengene bliver brugt til.
Finn Sørensen
ville henvende sig til ressortministrene. Han opfordrede statsministeren til
at følge sagen nøje. Han gik ud fra, at det bliver et rådsanliggende at fastlægge betingel-
serne for at få del i midlerne.
Statsministeren
var enig i, at pengene skal følges, så man kan sikre sig, at man får mest
muligt ud af dem. Beløbet skal dog ikke gøres større, end det er; medlemslandene har
stadig hovedansvaret for at bekæmpe arbejdsløsheden. Hun mente, at de fremrykkede
midler vil gøre det muligt at indføre ungegarantien hurtigere.
Finn Sørensen
henviste til sidste møde, hvor statsministeren ikke havde kunnet svare
på, om vækst- og beskæftigelsespagten havde skabt arbejdspladser. Han frygtede, at det
samme gjaldt ungegarantien, og gentog sin opfordring til at følge pengene og diskussio-
nen om, hvilke betingelser der stilles for at få del i dem.
1554
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 537: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 2/7-13
40. Europaudvalgsmøde 02/07-2013
2. Det europæiske semester
Statsministeren:
En anden helt central forudsætning for vækst er sunde økonomier, og
her er det europæiske semester et vigtigt redskab. På vores møde godkendte vi de lan-
despecifikke anbefalinger, der stiller skarpt på de udfordringer og reformer, der skaber
mere vækst og beskæftigelse i de enkelte lande. Vi skal både have styr på de offentlige
budgetter og skabe vækst og flere arbejdspladser. Samtidig er vi enige om, at indsatsen
skal afspejle de udfordringer, landene hver især står over for. Anbefalingerne blev god-
kendt uden ændringer og skal vedtages formelt af økonomi- og finansministrene. Nu er
det vigtigt, at landene følger op på dem.
3. Banksamarbejde
Statsministeren:
På mødet diskuterede vi også det styrkede banksamarbejde og det
arbejde, vi har foran os. Vi bød økonomi- og finansministrenes aftale om direktivet vedrø-
rende genopretning og afvikling af nødlidende banker velkommen. Næste skridt i styrkel-
sen af banksamarbejdet er, at Kommissionen inden for kort tid fremlægger et forslag til en
fælles mekanisme for håndtering af kriseramte banker. Her skal man gå fra national til
fælles håndtering af kriseramte banker. Vi fastslog på DER, at vi skal have en aftale i
Rådet inden udgangen af året.
Finn Sørensen
nævnte, at man som et led i den fælles tilsynsmekanisme vil indføre en
bagstopperordning. Han ville gerne vide, om det er skatteborgerne, der skal være bag-
stoppere.
Statsministeren
svarede, at bagstopperfunktionen er beskrevet i rådskonklusionerne.
Den er national.
Finn Sørensen
konkluderede, at det ikke kan udelukkes, at skatteborgerne får regningen
for bankredninger.
Statsministeren
gentog, at Kommissionen vil fremlægge sit forslag til fælles håndtering
af nødlidende banker i juli. Indholdet kendes ikke endnu, men regeringen arbejder for at
sikre bailinprincippet. Det skal diskuteres, når Kommissionens forslag er klar.
Finn Sørensen
spurgte igen, om statsministeren ville tilkendegive, at det ikke bliver skat-
teborgerne, der skal dække bankernes tab i tilsynsmekanismens nationale bagstopper-
ordning.
Statsministeren
henviste til konklusionerne og til de prioriteter, hun havde gjort rede for.
Man må afvente Kommissionens forslag, før man tager stilling til, hvad Danmark skal del-
tage i.
1555
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 537: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 2/7-13
40. Europaudvalgsmøde 02/07-2013
4. Styrkelse af ØMU’en
Statsministeren:
I forhold til det øvrige arbejde med at styrke den økonomiske og mone-
tære union fastlagde vi på Det Europæiske Råd en tidsplan, der indebærer en ordentlig
diskussion af, hvilke tiltag der er nødvendige, herunder også en grundig inddragelse af
medlemslandene. Det er vigtigt at sikre, at nye tiltag ikke kopierer eller overlapper de go-
de redskaber, vi allerede har, eller tilføjer nye tunge procedurer. Det handler om at skabe
en konkret effekt og ikke om at gennemføre regler for reglernes skyld. Kommissionen vil
komme med konkrete forslag, som vi kan basere vores arbejde på. Vi vender tilbage til
emnet i oktober og træffer endelige beslutninger i december.
Finn Sørensen
spurgte om, hvilke større økonomiske reformer der skal samordnes ifølge
det forslag, som Kommissionen vil forelægge til oktober.
Statsministeren
svarede, at der allerede i finanspagten er en vis samordning af økono-
miske reformer. Hvordan det helt konkret vil fungere i virkeligheden, er man endnu ikke
klar over. Det er den samme ex ante-diskussion, man har om samordning af reformer om
ØMU’en. Det vil blive diskuteret i løbet af efteråret, når Kommissionens meddelelser
kommer, og der vil blive konkluderet i december.
Finn Sørensen
var bekendt med, at samordning af økonomiske reformer indgår i de tidli-
gere aftaler, og at det også ligger i det europæiske semester. Enhedslisten mener ikke
som statsministeren, at Kommissionen skal vende og dreje Danmarks økonomiske politik.
Han spurgte, om der i formuleringerne ligger yderligere opstramninger.
Statsministeren
understregede, at forhåndskoordinering af reformer allerede er indbefat-
tet i finanspagten, og at der kan være noget fornuft i at orientere hinanden om større re-
former. De nærmere mekanismer er ikke fastlagt. Regeringen er optaget af at undgå
dobbeltarbejde.
Finn Sørensen
mente, at der er forskel på at orientere hinanden og på at samordne poli-
tikkerne. I en samordning er man politisk forpligtet til at afstemme reformer med hinan-
den.
1556
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 537: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 2/7-13
40. Europaudvalgsmøde 02/07-2013
5. Udvidelse af EU
Statsministeren:
På mødet blev vi enige om, at vi senest i starten af 2014 indleder opta-
gelsesforhandlinger med Serbien, parallelt med at der skal forhandles med Kosovo om en
stabiliserings- og associeringsaftale. Inden forhandlingerne med Serbien kan gå i gang,
skal Kommissionen dog fremlægge et forslag til en forhandlingsramme, der skal vedtages
i Rådet og bekræftes af DER. Derfor kommer vi til at vende tilbage til sagen, formentlig på
topmødet i december, inden vi kan gå endelig i gang med optagelsesforhandlingerne
med Serbien. Fra dansk side var vi gerne gået endnu hurtigere frem. Det er vigtigt, at
Serbien og Kosovo bliver belønnet for deres politiske mod, og vi har nu sendt et klart sig-
nal om, at Serbien hører til i EU.
6. Det flerårige budget
Statsministeren:
Endelig blev der den 27. juli indgået en aftale om EU’s flerårige budget
for perioden 2014-2020(MFF) mellem Kommissionsformanden, formanden for Europa-
Parlamentet og det irske formandskab. Den aftale blev efterfølgende godkendt af Det
Europæiske Råd. De vigtigste ekstra imødekommelser i Europa-Parlamentet er en lidt
større fleksibilitet i forhold til overførsel af uforbrugte midler til kommende budgetår og en
fremrykning af forskningsmidler. Kompromisset giver også mulighed for frivillig tilførsel af
midler fra medlemsstater til fødevarefonden for socialt udsatte på op til 1 mia. euro. I afta-
len fra DER fra februar er der allerede afsat 2,5 mia. euro fra selve EU-budgettet.
Den samlede aftale om MFF opfylder Danmarks tre hovedprioriteter: Danmark beholder
sin rabat på 1 mia. kr. årligt, budgettet bliver reduceret og det bliver gjort mere moderne
og vækstskabende. Europa-Parlamentet skal være med til at godkende denne aftale på
sin plenarforsamling i juli.
Finn Sørensen
spurgte, om man på nuværende tidspunkt kan opgøre, om Danmark får
en nettobesparelse på mindst 1 mia. euro.
Statsministeren
svarede, at Danmark uden tvivl har fået sin rabat, og at regnestykket er
meget kompliceret.
Finn Sørensen
forstod, at man må vente på det endelige regnestykke om, hvis man vil
vide, om der er en nettobesparelse på 1 mia. kr.
Statsministeren
bekræftede, at Danmark netto sparer 1 mia. kr. årligt ifølge den aftale,
som Europa-Parlamentet skulle godkende. Hun henviste til finansministeren for en uddy-
belse.
Finn Sørensen
var godt tilfreds, hvis det forholdt sig sådan.
1557
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 537: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 2/7-13
40. Europaudvalgsmøde 02/07-2013
Den fungerende formand
foreslog, at finansministeren fremsender et skriftligt notat om,
hvordan rabatten udregnes.
Statsministeren
gentog, at flerårsbudgettet bevarer rabatten. Med hensyn til nettoeffek-
ten af den, henviste hun til finansministeren.
1558
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 537: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 2/7-13
40. Europaudvalgsmøde 02/07-2013
7. Eventuelt
Finn Sørensen
spurgte, om regeringen stadig har tillid til USA, efter at landets overvåg-
ning af bl.a. EU-institutioner og ambassader er blevet afsløret.
Statsministeren
kaldte de anklager, der er bragt frem i den tyske presse, for meget al-
vorlige. Hvis de holder stik, er det ikke en måde at samarbejde på for to så tætte allierede
som EU og USA. EU’s udenrigsrepræsentant, Catherine Ashton, har forlangt en forklaring
fra de amerikanske myndigheder. Indtil man har fået den, ville statsministeren ikke kom-
mentere sagen yderligere.
Finn Sørensen
forstod ikke, at statsministeren tøvede med at kritisere USA. Frankrigs
præsident Hollande har truet med, at det kan få konsekvenser for den frihandelsaftale,
der for øjeblikket forhandles mellem USA og EU, hvis ikke USA undskylder og standser
overvågningen. Han spurgte, om statsministeren var enig med Mogens Lykketoft i, at det
er et tillidsbrud. Han opfordrede statsministeren til at foreslå, at man sætter forhandlin-
gerne i bero, indtil USA ændrer og undskylder sin praksis.
Statsministeren
gentog, at de anklager, der er blevet fremlagt i tyske medier, er meget
alvorlige, og at EU har bedt USA om en forklaring, som hun ville vente på, før hun kom-
menterede sagen yderligere. Statsministeren kunne ikke se sammenhængen mellem fri-
handel og aflytning. Hvis man, som Finn Sørensen, ønsker flere i arbejde, skal man ikke
afblæse forhandlingerne om en entydigt positiv aftale.
Finn Sørensen
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt statsministeren var enig med Mogens
Lykketoft i, at det er et alvorligt tillidsbrud, hvis aflytningen har fundet sted, som han hav-
de udtalt til Berlingske Tidende. Han forstod ikke, hvorfor statsministeren ikke mente, det
betød noget for frihandelsforhandlingerne. Han foretrak at standse forhandlingerne, indtil
sagen var afklaret.
Statsministeren
mente, at det ville være synd for de arbejdsløse at standse frihandels-
forhandlingerne med USA pga. den eventuelle aflytning. Hun havde ikke yderligere at
sige og mente, at det lå meget langt fra afrapporteringen fra DER.
Den fungerende formand
bemærkede, at aflytningssagen lå langt uden for dagsorde-
nen.
Finn Sørensen
forstod på statsministeren, at hun anså præsident Hollande for at være
ude i hampen, når han siger, det kan få konsekvenser for frihandelsaftalen. Han undrede
sig over, at statsministeren ikke kunne se sammenhængen mellem overvågningen og
forhandlingerne.
Den fungerende formand
pointerede, at statsministeren ikke havde sagt, at den franske
præsident er ude i hampen, og at USA’s aflytning lå uden for dagsordenen.
1559