Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 25
Offentligt
1234732_0001.png
Europaudvalget og Retsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
EU-forslag sender Danmark ud af Europol
Sammenfatning
Kommissionen har foreslået en ny Europol-forordning, som skal erstatte
den gældende rammeafgørelse om Europol fra 2009. Forslaget styrker
generelt Europol’s arbejde med at bekæmpe grænseoverskridende kri-
minalitet og lægger desuden politiakademiet CEPOL ind under EURO-
POL. Samtidig indfører forslaget bestemmelser om Europa-Parlamentets
og de nationale parlamenters kontrol af Europol og styrker beskyttelsen
af persondata.
Forslaget betyder imidlertid også, at Europol rammes af det danske for-
behold over for retlige og indre anliggender.
Noten kommer også ind på Danmarks muligheder for at bevare tilknyt-
ningen til Europol og CEPOL, hvis forslaget vedtages.
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1234732_0002.png
Kommissionen har den 27. marts 2013 fremsat et forslag til en ny Europol-
forordning, som dels skal afløse den gældende rammeafgørelse fra 2009 om
Europol, dels en rammeafgørelse fra 2005 om CEPOL
1
.
Europol og Cepol
Europol
er EU’s politienhed. Agenturet har sæde i Haag, Nederlandene
og blev oprindeligt stiftet som mellemstatsligt organ, men blev i 1999 fuldt
ud lagt in under EU’s budget. Europol har til opgave at gøre samarbejdet
mellem de nationale politimyndigheder mere effektivt, så man bedre kan
bekæmpe alvorlig grænseoverskridende kriminalitet. Europol har ingen be-
føjelser til magthåndhævelse, men skal lette landene i at udveksle oplys-
ninger, at analysere dem og koordinere landenes indsats. Foruden de 27
EU-lande samarbejder Europol også med tredjelande og internationale or-
ganisationer.
CEPOL
er EU’s politiakademi, oprettet i 2000 og med sæde i Bramshill,
UK. CEPOL er et agentur, som samler EU-landenes uddannelsesinstituti-
oner for ledende politifolk. Formålet er at udvikle en fælles strategi for
spørgsmål om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet via uddannel-
se, udarbejdning af harmoniserede læseplaner og formidling af bedste
praksis.
Baggrunden for forslaget
Det har længe ligget i kortene, at Europol skulle have et nyt retsgrundlag.
I 2009 fremlagde Kommissionen ”Stockholm-programmet”, som fastlagde
EU’s prioriteter for området med retfærdighed, frihed og sikkerhed – tidligere
området for retlige og indre anliggender - for perioden 2010-14. Programmet
blev vedtaget af Det Europæiske Råd i 2010.
Blandt prioriteterne i programmet var at, at Europol skulle udvikles og blive ”et
knudepunkt for informationsudveksling mellem medlemsstaternes retshånd-
hævende myndigheder, en tjenesteudbyder og en platform for de retshånd-
hævende tjenester”.
DER tilskyndede også til, at der blev indført uddannel-
sesordninger og udvekslingsprogrammer for alle med en relevant beskæfti-
gelse inden for retshåndhævelse på nationalt plan og på EU-plan.
1
KOM(2013)173.
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1234732_0003.png
Af særlig betydning for Danmark er dog også, at Lissabontraktaten fra 2009
ophøjede EU’s politisamarbejde til overstatsligt samarbejdsområde, hvilket
aktiverer retsforbeholdet.
Endelig blev det i 2009 skrevet ind i Lissabontraktaten, at Europol skulle un-
derlægges demokratisk kontrol fra Europa-Parlamentet og de nationale par-
lamenter
2
.
Hvad foreslår Kommissionen?
Generelt er Kommissionens hensigt med forslaget at gøre brug af det nye
hjemmelsgrundlag i Lissabontraktaten til at fastsætte en stærkere retlig ram-
me for Europol’s aktiviteter med hensyn til at indsamle oplysninger, analysere
dem og udveksle disse analyser med EU-landene. Forslaget lægger derfor op
til at give Europol mulighed for at yde mere konkret og målrettet støtte til nati-
onale politimyndigheder i deres grænseoverskridende samarbejde. Samtidig
skal forslaget styrke Europa-Parlamentets og de nationale parlamenters kon-
trol med Europol.
Den nye forordning styrker også forbindelsen mellem uddannelse og støtte til
det operationelle samarbejde ved at sammenlægge Cepol med Europol og
dermed gøre Europol ansvarlig for fælles uddannelses- og udvekslingspro-
grammer for politiet og andet retshåndhævende personale.
Fra mellemstatslig til overstatslig regulering
Med forslaget erstattes de gældende EU-rammeafgørelser om Europol og
CEPOL med en forordning. Dermed ophæves de eksisterende rammeafgø-
relser, som kun binder EU-landene på mellemstatligt plan. I stedet skal Euro-
pol fremover reguleres gennem en forordning, som er umiddelbart anvendelig.
Den nye form gør det bl.a. lettere at sikre ensartede anvendelse af EU-
reglerne i landene.
Effektivisering af dataindsamlingen
For at Europol virkelig kan blive EU’s knudepunkt for informationsudveksling
og analyser vedrørende alvorlig kriminalitet, styrker og præciserer forslaget
2
Artikel 88, stk. 2, i TFEU.
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1234732_0004.png
EU-landenes forpligtelse til at overføre data til Europol. Der er også forudset
målrettet finansiel støtte til undersøgelserne.
Forslaget lægger op til, at Europol hvert år skal aflægge rapport om mængden
og kvaliteten af de data, der forelægges af EU-landene.
Politiakademiet CEPOL lægges ind under Europol
Med forslaget lægges Europol og CEPOL sammen i et enkelt agentur, som vil
få sæde i Europols nuværende hovedkvarter i Haag. Ifølge Kommissionen er
målet med denne sammenlægning at skabe synergier og større effektivitet.
Hvis Europols specialviden om operationelt retshåndhævelsessamarbejde
kombineres med Cepol’s ekspertise inden for uddannelse, vil det nemlig ifølge
Kommissionen styrke forbindelserne og have synergivirkninger mellem de to
områder. Man vil dermed undgå overlappende støttefunktioner i de to agentu-
rer, og de besparelser der opnås, skal geninvesteres i uddannelseskurser.
Dette er også resultatet af sidste års interinstitutionelle aftale om decentralise-
rede agenturer. Den såkaldte ”fælles tilgang” sigter mod at opnå bedre sam-
menhæng, effektivitet, ansvarlighed og gennemsigtighed for alle disse agen-
turer, bl.a. ved at søge synergier og samle agenturer, når det er hensigts-
mæssigt.
Med den nye forordning bliver Europol således ansvarlig for gennemførelsen
af EU’s uddannelsesordning for retshåndhævelsespersonale (LETS), som
Kommissionen har skitseret i en meddelelse vedtaget samme dag som for-
ordningsforslaget
3
. Cepols nuværende sæde i Bramshill, UK, lukkes efter
beslutning af UK's egne myndigheder under alle omstændigheder i løbet af
2014.
Øget databeskyttelse
For at Europol bedre kan etablere forbindelser mellem data, som det allerede
er i besiddelse af, og siden analysere dem, bliver agenturets databehand-
lingsstruktur lavet om. Den europæiske tilsynsførende for databeskyttelse skal
fremover have ansvaret for det eksterne tilsyn med Europols databeskyttelse.
Endvidere lægger forlaget op til en styrkelse af rettighederne for enkeltperso-
ner, der berøres af Europols databehandling samtidig med, at der tages højde
for den særlige betydning af retshåndhævelsen.
3
KOM(2013)173.
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1234732_0005.png
Parlamentarisk kontrol med Europol
Lissabontraktaten bestemmer, at Europa-Parlamentet og de nationale parla-
menter fremover skal føre kontrol med Europol.
Kommissionen præsenterede i december 2010 en meddelelse om den parla-
mentariske kontrol med Europol
4
. Europaudvalget reagerede på meddelelsen
ved brev af 7. april 2010
5
, hvori det bl.a. – i lighed med en række andre natio-
nale parlamenter – udtrykte ønske om en enkelt og omkostningseffektiv me-
tode til at gennemføre den parlamentariske kontrol.
I Kommissionens forslag til den parlamentariske kontrol med Europol er det
fastsat, at formanden for Europol’s Styrelsesråd hhv. Europols direktør skal
give møde for Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter, når disse
anmoder om det. Der er ikke nærmere angivet, i hvilket forum et sådant møde
skal finde sted.
Endelig vil Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter - for at øge den
parlamentariske kontrol med Europol – ifølge forslaget blive hørt om Europols
strategiske flerårige arbejdsprogram. Både Europa-Parlamentet og de natio-
nale parlamenter vil blive holdt underrettet via årlige aktivitetsrapporter og
endelige regnskaber samt trusselsvurderinger, strategiske analyser og gene-
relle situationsrapporter.
Danmark og Europol
I dag er Danmark fuldgyldigt medlem af Europol (og af CEPOL). Det skyldes,
at Europol-samarbejdet pt. har hjemmel i en rammeafgørelse fra 2009 (før
Lissabontraktaten) fra dengang EU’s politisamarbejde var mellemstatsligt. Her
gælder det danske retsforbehold ikke.
Vedtagelsen af en (overstatslig) Europol-forordning vil imidlertid aktivere rets-
forbeholdet. Således fremgår det også af betragtning nr. 61 til forslaget, at
Danmark ikke deltager i vedtagelsen af forordningen og heller ikke er bundet
af den.
Hvad er Danmarks status, hvis forslaget vedtages?
Udgangspunktet er, at Danmark må forlade Europol, hvis forslaget vedtages.
Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at gå. Det vil dels afhænge af,
hvilke politiske forhandlingsmuligheder der er i forhold til EU-institutionerne og
4
5
KOM (2010)776.
EUU – KOM(2010)776 - Bilag 2.
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1234732_0006.png
de andre EU-lande, der er med i Europol, dels hvad den retlige konsekvens af
den nye forordning er i forhold til rammeafgørelsen fra 2009.
Parallelaftale om Europol
Den mest oplagte løsning, hvis Danmark ønsker at forblive i Europol-
samarbejdet ville være at indgå en ”parallelaftale” med de EU-lande, der del-
tager i Europol, dvs. en aftale med samme indhold som forordningen, men
indgået på medlemsstatsligt grundlag.
Men selv om dette er en mulighed betyder det ikke, at det er let at få en sådan
aftale i stand. Danmark har nemlig ikke nogen egentlig ret til at få en parallel-
aftale. I første omgang er det Kommissionen, der skal tage stilling til, om man
vil foreslå en parallelaftale. Hvis Kommissionen siger nej, er det næppe mu-
ligt, da initiativretten ligger hos Kommissionen
Kommissionen har tidligere lagt vægt på, at parallelaftaler kun kan anvendes i
undtagelsestilfælde og skal udgøre en overgangsordning, at de kun kan ac-
cepteres, hvis Danmarks deltagelse fuldt ud er i EU’s og EU-borgernes inte-
resse, og hvis de krav der stilles til Danmark, er identiske med dem, der stilles
til alle EU-landene. Kommissionen har herved lagt vægt på, at Danmark suve-
rænt kan beslutte at give afkald på forbeholdet, såfremt man fra dansk side
ønsker at blive tilknyttet samarbejdet.
6
På denne baggrund har Kommissionen to gange – i forbindelse med Bru-
xelles II-forordningen og konkursforordningen – nægtet Danmark parallel-
aftaler, som Danmark havde anmodet om.
Og selv hvis Kommissionen skulle sige ja til en parallelaftale, tager det lang
tid at forhandle aftalen på plads, og aftalen skal desuden godkendes af Euro-
pa-Parlamentet og derefter af samtlige EU-lande, der er med i Europol-
samarbejdet, i overensstemmelse med deres nationale procedurer.
Muligheder under den gældende rammeaftale
En anden mulighed kunne være, at Danmark fortsat anses for at være med i
Europol efter rammeafgørelsen fra 2009. Det er dog langt fra sikkert, at der
findes en sådan mulighed. Men at det overhovedet kommer på tale skyldes,
at Rådets Juridiske Tjeneste i december 2010 under forhandlingerne om et
nyt EU-direktiv om menneskehandel (som Danmark står uden for), udtalte at
gamle EU-retsakter, som ophæves eller erstattes af nye EU-retsakter, fortsat
6
EUU 2010-11 alm. del , endeligt svar på spørgsmål 133.
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1234732_0007.png
skulle gælde for Danmark, medmindre de andre EU-lande bestemte det mod-
satte.
I den forbindelse sendte Udenrigsministeriet og Justitsministeriet et notat til
Europaudvalget, hvori det bl.a. var anført (egen fremhævning):
”5.5. Et særligt spørgsmål er ændringer i det eksisterende ret-
lige grundlag for EU-organer inden for det politimæssige og
strafferetlige samarbejde eller etablering af et helt nyt retligt
grundlag for disse institutioner.
Rådets Juridiske Tjeneste har ikke direkte taget stilling hertil.
Danmark er på grund af retsforbeholdet selvsagt ikke med i
det nye retsgrundlag for sådanne EU-organer, der vedtages
efter Lissabon-Traktatens regler.
Hvis der alene sker ændringer i det eksisterende retsgrundlag,
vil udgangspunktet være, at de hidtidige regler […] fortsat vil
være gældende for Danmark.
Et andet spørgsmål er imidlertid, hvorvidt Danmark
i det til-
fælde, hvor det eksisterende retsgrundlag for et EU-organ
inden for det politimæssige og strafferetlige område
helt er-
stattes med et nyt retsgrundlag,
der er vedtaget efter Lissa-
bon-Traktaten, fortsat vil være bundet af den gamle retsakt
(der i forhold til de øvrige lande er ophævet).
Som nævnt ovenfor er det regeringens opfattelse, at Danmark
i dette tilfælde ikke længere vil være bundet af den gamle
retsakt.
Det er ikke muligt at sige noget endeligt om, hvad
Rådets Juridiske Tjeneste i et sådant tilfælde vil komme
frem til, at der gælder i forhold til Danmark, men det er
muligt, at tjenesten vil udtale, at det gamle retsgrundlag
for den pågældende institution fortsat vil være gældende
for Danmark (selv om det ikke længere gælder i forhold til
de øvrige medlemsstater).
Sådanne overvejelser vil f.eks. være relevant i forhold til
Rådets afgørelse af 28. februar 2002 om oprettelse af Eurojust
for at styrke bekæmpelsen af grov kriminalitet og
Rådets af-
gørelse af 6. april 2009 om oprettelse af Den Europæiske
Politienhed (Europol).”
7
7
EUU 2010-11 alm. del Bilag 128, på s. 4.
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/b6ebf294/10128.pdf
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1234732_0008.png
Med andre ord er det ifølge denne analyse endnu ikke helt udelukket, at
Danmark kan forblive i Europol efter den gældende rammeafgørelse, selv om
den ophæves og erstattes af en forordning. Det vil bl.a. afhænge af en juridisk
vurdering og Rådets efterfølgende beslutning. Det er dog umiddelbart svært
at se, hvorledes Danmarks deltagelse i Europol ville kunne fungere juridisk og
i praksis, for så vidt som Kommissionens forslag lægger op til betydelige æn-
dringer i medlemskabet og i tilrettelæggelsen af Styrelsesrådets arbejde.
Samarbejdsaftale med Europol?
Endelig er der spørgsmålet om Danmark kan blive tilknyttet Europol som
”partner” med en status svarende til den, der tilbydes tredjelande og internati-
onale organisationer, og dermed få mulighed for at deltage i informationsud-
veklingen med Europol.
Som udgangspunkt er det - som forordningsforslaget er formuleret – tvivlsomt
om Danmark overhovedet kan betragtes som ”tredjeland” i forhold til EU på
RIA området.
Og selv om det skulle lykkedes Danmark at få en sådan status, vil den under
alle omstændigheder betyde en stor ændring i Danmarks stilling i Europol.
Således har Norge, som er tilknyttet som tredjeland – fx ingen stemmeret i
Europols Styrelsesråd. Det er derfor vanskeligt at vurdere, hvilke fordele hhv.
omkostninger der kunne være forbundet med en sådan aftale.
Hvad er den videre proces?
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindeli-
ge lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Der er endnu ikke sat dato på behandlingen af forslaget i Europa-Parlamentet
eller i Rådet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
8/8