Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 29
Offentligt
1238439_0001.png
Europaudvalget og Miljøudvalget
EU- konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Forslag om maritim fysisk planlægning og integreret kystzonefor-
valtning
Sammenfatning
Kommissionen har fremsat et direktivforslag, der forpligter medlemsstater-
ne til at udarbejde fysiske planer for det maritime rum og strategier for inte-
greret kystzoneforvaltning. Forslaget forpligter desuden medlemsstaterne til
at samarbejde på tværs af grænserne i havregionerne. Formålet er at ska-
be sammenhæng og sikre effektiv implementering af de mange politikker,
der påvirker kyst- og havområder. Visse nationale parlamenter undersøger
i øjeblikket, hvorvidt nærhedsprincippet overholdes med dette forslag.
Baggrund og formål
Kommissionen fremlagde den 12. marts 2013 et direktivforslag om rammerne
for maritim fysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning.
1
Hovedformå-
let er at fremme en bæredygtig udvikling af kyst- og havbaserede aktiviteter
og en bæredygtig udnyttelse af kyst- og havressourcerne. Der skal ske ved at
1
KOM(2013) 133 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammerne for maritim
fysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238439_0002.png
opstille en ramme for maritim fysisk planlægning i EU-farvandene og integre-
ret forvaltning af medlemsstaternes kystzoner.
Ifølge Kommissionen er der et øget pres på kyst- og havområder. Det skyldes
dels konsekvenser af klimaforandringer og naturfænomener som erosion, dels
mere intensiv udnyttelse gennem aktiviteter såsom fiskeri, søfart, akvakultur-
anlæg, turistaktiviteter, havvindmøller og andre anlæg til vedvarende energi.
Disse aktiviteter koordineres ikke i tilstrækkeligt grad, hvilket medfører spildt
potentiale, manglende forudsigelighed om adgangen til det maritime rum. Der
er derfor ikke et optimalt erhvervsklima for investorer, hvilket kan betyde tab af
arbejdspladser. Samtidig har manglende koordinering konsekvenser for miljø
og bæredygtighed.
Helt overordnet skal forslaget således støtte gennemførelsen
af Europa2020-
strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst.
Sammenhængen er
nærmere beskrevet i Kommissionens meddelelse
Blå vækst – mulighederne
for bæredygtig vækst i den maritime økonomi.
2
Hvad foreslås der med direktivets bestemmelser?
Direktivforslaget forpligter medlemsstaterne til at udarbejde fysiske planer for
det maritime rum og strategier for integreret kystzoneforvaltning. Disse planer
og strategier skal udarbejdes ud fra en økosystembaseret tilgang og være i
overensstemmelse med national ret, international ret samt EU-lovgivning på
området.
Direktivforslagets forståelse af
maritim fysisk planlægning:
”en offentlig
procedure, der omfatter analyse og planlægning af den rumlige og tidsmæssi-
ge fordeling af menneskelige aktiviteter i havområderne med det formål at
realisere økonomiske, miljømæssige og sociale mål. Det overordnede formål
med maritim fysisk planlægning er at udarbejde planer, der kortlægger udnyt-
telsen af det maritime rum til de forskellige havbaserede aktiviteter”.
Direktivforslaget forståelse af
integreret kystzoneforvaltning:
”et værktøj til
integreret forvaltning af alle politiske procedurer, der berører kystzonerne, og
som har til formål at styre og koordinere samspillet mellem land- og havbase-
rede aktiviteter i kystzonerne henblik på at sikre en bæredygtig udvikling af
kyst- og havområderne. Integreret kystzoneforvaltning sikrer, at der er sam-
menhæng på tværs af sektorerne mellem de forskellige forvaltnings- og udvik-
lingsbeslutninger.”
2
KOM (2012) 494
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1238439_0003.png
De to værktøjer er gensidigt supplerende og deres geografiske anvendelses-
område overlapper hinanden.
Medlemsstaterne skal fastlægge procedurer, der dækker hele cyklussen fra
problemformulering, indsamling af oplysninger, planlægning, beslutningsta-
gen, forvaltning, overvågning, gennemførelse og inddragelse af berørte parter.
Direktivet fastlægger en række minimumskrav til disse procedurer. Der skal
blandt andet foretages en miljømæssig vurdering af fysiske planer og strategi-
erne i overensstemmelse med Direktivet om vurdering af bestemte planers og
programmers indvirkning på miljøet.
3
EU deltager ikke i disse procedurer, idet selve planlægningen og fastlæggel-
sen af forvaltningsmål overlades til medlemsstaterne.
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at samarbejde på tværs af grænserne
i havregionerne og dermed skabe sammenhæng i forvaltningen på tværs af
havområderne. Medlemsstaterne skal blandt andet indsamle og udveksle
oplysninger.
Retsgrundlag og sammenhæng med andre politikker
Forslaget skal hjælpe med virkeliggørelse af politikker vedtaget under fire
specifikke områder og er derfor baseret på TEUF artikel 43, stk.2 om fælles
landbrug og fiskeripolitik, artikel 100, stk. 2 om transport, artikel 192, stk. 1 om
miljøpolitik samt artikel 194, stk. 2 om energi. Tiltagene er således ikke sek-
torspecifikke, men dækker de politikområder i traktaten, der har indvirkning på
kyst- og havområederne. Forslaget indebærer ikke ændringer i nugældende
lovgivning.
Der er en mængde EU-lovgivning med mål og regler, der gælder for hav og
kystområder. Det drejer sig om EU’s integrerede havpolitik (IMP) og dets mil-
jøsøjle, havstrategirammedirektivet.
4
Dertil kommer direktivet om vedvarende
energi
5
, initiativet "Motorveje til søs"
6
og habitatdirektivet.
7
3
4
Direktiv 2001/42/EF
Direktiv 2008/56/EF
5
Direktiv 2009/28/EF
6
Beslutning 884/2004/EF
7
Rådets direktiv 92/43/EØF
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Konsekvenser af forslaget i Danmark
Regeringen vurderer foreløbigt, at en gennemførsel af forslaget vil medføre, at
eksisterende sektorplaner og tilladelser til aktiviteter på havet integreres og
sammentænkes ved planlægning på tværs af sektorerne. Direktivets krav om
en planlægningsproces på havet kan forventes at medføre behov for at etab-
lere en fælles, digital infrastruktur for geodata om det maritime rum. Det vur-
deres, at gennemførslen – især på havet - vil kunne bidrage positivt til vækst i
den maritime økonomi samt påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt.
En foreløbig vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser peger på, at en
gennemførelse af forslaget i Danmark vil have statsfinansielle konsekvenser,
der omfatter omkostninger til etablering af fælles database og forøget års-
værk, men at det ikke vil have væsentlige erhvervsadministrative konsekven-
ser.
Forslaget er sendt i høring med frist 17. april 2013
Hvordan argumenterer Kommissionen for overensstem-
melse med nærhedsprincippet?
Ifølge Kommissionen forudsætter en effektiv implementering af EU-lovgivning
på området en fælles ramme for planlægning på havet og integreret kystzone-
forvaltning.
Forslaget respekterer ifølge Kommissionen medlemsstaternes beføjelser til at
tilpasse indholdet af disse planer og strategier til deres egne individuelle øko-
nomiske, sociale og miljømæssige prioriteringer samt nationale sektorpolitiske
mål og juridiske traditioner. Indholdet af planerne fx spørgsmål om prioriterin-
ger, valg af løsninger, hvor investeringer skal foretages, hvilke områder, der
skal udvikles osv. er således overladt til medlemsstaterne.
Kommissionens konsekvensanalyse konkluderer, at til trods for at ikke-
bindende foranstaltninger (som fx retningslinjer) giver visse fordele, vil juridisk
bindende regler i form af et direktiv være bedst egnet til at sikre forudsigelig-
hed, stabilitet og gennemsigtighed.
Folketingets indledende behandling af forslaget
De nationale parlamenter i EU har mulighed for at sende en begrundet udta-
lelse til Kommissionen, hvis de mener, at forslaget strider mod nærhedsprin-
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
cippet, dvs. hvis de mener, at medlemsstaterne kan realisere forslagets formål
gennem national lovgivning. Den begrundede udtalelse skal fremsættes
inden 8 uger fra forslaget er fremsat på alle sprog, det vil sige senest
den 13.
maj 2013.
I alt ti kamre i otte lande behandler forslaget med henblik på at undersøge et
evt. brud på nærhedsprincippet. Det er dog uvist om disse parlamenter pri-
mært vil se på, om forslaget lever op til nærhedsprincippet eller om de vil kon-
centrere sig om forslagets indhold. Folketinget har nemlig også mulighed for
at afgive bemærkninger til forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af
Folketingets udtalelse, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og
ikke til overholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
5/5