Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 220
Offentligt
1239564_0001.png
1239564_0002.png
1239564_0003.png
1239564_0004.png
1239564_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 22. april 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om besvarelse af Kommissionensåbningsskrivelse nr. 2013/2015 vedrørende Danmarks gennemførelse af og holdning tilRådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelseaf svin.
Med venlig hilsen
Line Groth Rasmussen
22.04.2013J.nr.: 19092/CEHL

NOTAT

Til Folketingets Europaudvalg samt Fødevareudvalget om besvarelse af Kommis-

sionens åbningsskrivelse nr. 2013/2015 vedrørende Danmarks gennemførelse af og

holdning til Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hen-

syn til beskyttelse af svin

Kommissionen har i brev af 21. februar 2013, ref. 2013/2015 C(2013) 864 final, frem-sendt en åbningsskrivelse vedrørende Danmarks gennemførelse af og holdning til be-stemmelsen om løsgående drægtige søer og gylte i Rådets direktiv 2008/120/EF omfastsættelse af mindstekrav til beskyttelse af svin.I åbningsskrivelsen anfører Kommissionen, at de danske myndigheder dels i svar på pi-lotanmodning 3985/12/SNCO, dels i brev af 21. januar 2013 skulle have forklaret, atman vil tillade, at søer omfattet af den pågældende bestemmelse holdes i individuellebåse indtil engang i første halvdel af 2013. Dette må imidlertid bero på en misforståelse,jf. nedenfor.

Baggrund

Ifølge artikel 3, stk. 4 i Rådets direktiv 2008/120/EF (kodificeret udgave)skal drægtigesøer og gylte være løsgående i grupper senest fra fire uger efter løbning til en uge førforventet faring. Reglen gælder besætninger med 10 eller flere søer. Direktivet indehol-der i artikel 3, stk. 9 en overgangsbestemmelse, der udløb 1. januar 2013.

Gennemførelse i dansk ret

Bestemmelsen i artikel 3, stk. 4 og bestemmelsen i artikel 3, stk. 9 er gennemført idansk lovgivning ved en ændring1af loven om indendørs hold af drægtige søer og gyl-te2.Kommissionen modtog underretning herom ved brev af den 28. juli 2003. Kommissio-nen har kvitteret for modtagelsen den 28. juli 2003. Oplysning om gennemførelse iLov nr. 295 af 30. april 2003 om ændring af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte og lov omindendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin2Bekendtgørelse nr. 255 af 8. marts 2013 af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylteSlotsholmsgade 121216 København KTlf. 33 92 33 01Fax: 33 14 50 42CVR-nr.: 22 50 69 19EAN 579 8000 876 910www.fvm.dkMail: [email protected]1
dansk ret er endvidere meddelt Kommissionen ved Fødevarestyrelsens brev af 8. maj2012, j.nr. 2012-15-2930-00743/BB.

Initiativer forud for bestemmelsens ikrafttræden den 1. januar 2013

Der har fra dansk side været taget en række initiativer, der havde til formål at sætte fo-kus på, at overgangsperioden for kravet om løsgående drægtige søer og gylte ville udlø-be den 1. januar 2013. Således sendte Fødevarestyrelsen i januar 2012 et brev til prakti-serende dyrlæger, hvori dyrlægerne blev opfordret til at vejlede om bestemmelsen i til-fælde, hvor besætningen ikke levede op til den kommende bestemmelse. Dyrlægernemodtog samtidig et informationsbrev, som kunne udleveres til den besætningsansvarli-ge. Brevet orienterede om bestemmelsen, om overgangsbestemmelsens udløb den 1. ja-nuar 2013 samt om sanktion ved manglende overholdelse. Kontrollører, der udførtekontrol for velfærd i svinebesætninger blev instrueret på lignende måde. Endvidere harder været en løbende og tæt dialog med den danske svinebranche med henblik på at sik-re fuldt fokus på overgangsperiodens udløb hos branchen

Kontrol af overholdelse efter bestemmelsens ikrafttræden den 1. januar 2013

Fødevarestyrelsen har særligt fokus på sobesætninger i forbindelse med den velfærds-kontrol, der skal gennemføres i 2013. Der er således udpeget ca. 200 sobesætninger tilkontrol i løbet af 2013. Desuden vil Fødevarestyrelsen fra medio april til udgangen afjuni måned gennemføre en kampagne i ca. 200 sobesætninger med fokus på bestemmel-sen om løsdrift af drægtige søer. Der vil således blive gennemført kontrol i ca. 400 so-besætninger i 2013. Disse udgør knap 20 % af danske sobesætninger. Der er tale omkontrol i væsentlig flere sobesætninger sammenlignet med tidligere år, hvor udgangs-punktet for kontrollen har været 5 % af samtlige svinebesætninger.

Danmarks holdning til åbningsskrivelsen

Som nævnt ovenfor anfører Kommissionen i brev af 21. februar 2013, at de danskemyndigheder dels i svaret på EU-pilotanmodning 3985/12/SNCO og dels i af brev af21. januar 2013 skulle have forklaret, at man vil tillade, at søer omfattet af de pågæl-dende bestemmelser holdes i individuelle båse indtil engang i første halvdel af 2013.Dette må imidlertid bero på en misforståelse. Misforståelsen bunder muligvis i, at detbåde af svaret på EU-pilotanmodningen og i brevet af 21. januar 2013 fremgår, at det erestimeret, at 6 % af danske sobesætninger ikke forventes at overholde bestemmelsen omløsgående drægtige søer og gylte inden den 1. januar 2013, men af dette forventes at skei løbet af første halvår 2013. Disse oplysninger kan dog på ingen måde tages som et ud-tryk for, at de danske myndigheder tillader eller accepterer, at bestemmelsen ikke over-holdes. Tværtimod fremgår det bl.a. af det danske svar på EU-pilotanmodningen, at ”Pågrund af den lange overgangsperiode og den fokus, der har været på bestemmelsen om
2
løsgående drægtige søer og gylte vil Fødevarestyrelsen se med stor alvor på en overtræ-delse af bestemmelsen, og derfor som udgangspunkt indgive politianmeldelse”.Kommissionen har løbende anmodet medlemsstaterne om at give en status for forventetefterlevelse af bestemmelsen. For at få et billede af situationen, besluttede Fødevaresty-relsen i november 2012 derfor at gennemføre en rundringning til et repræsentativt ud-valg af besætninger med 10 eller flere søer. Af de besætninger, der indgik i rundring-ningen, forventede 6 %, at de ikke kunne opfylde bestemmelsen om løsgående drægtigesøer og gylte den 1. januar 2013. Det er i denne forbindelse vigtigt at understrege, at ret-ten til ikke at inkriminere sig selv, som er fastsat i §§ 9 og 10 i lov om retssikkerhed vedforvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter3nødvendiggjorde, atde besætningsansvarlige, der indgik i undersøgelsen, blev garanteret anonymitet ved be-svarelsen. Det er således ikke muligt efterfølgende specifikt at udpege disse besætningertil kontrol eller at pålægge dem en sanktion. Heller ikke dette kan på nogen måde tagessom et udtryk for en accept fra myndighedernes side af, at bestemmelsen ikke er over-holdt.

Konklusion

Der har, efter de danske myndigheders opfattelse, både før og efter 1. januar 2013, un-der de givne forudsætninger, været iværksat en særdeles aktiv, god og målrettet indsatsfor at sikre overholdelse af bestemmelsen om løsgående drægtige søer og gylte. Denneindsats skal også ses i lyset af, at der ikke, som da bestemmelserne om opstaldningssy-stemer for æglæggende høner blev skærpet, er krav om registrering af opstaldningssy-stemer for søer og gylte.Det er den enkelte besætningsansvarliges ansvar at overholde gældende lovgivning, idette tilfælde bestemmelsen om løsgående drægtige søer og gylte.Det er myndighedernes ansvar at gennemføre direktivets bestemmelse om løsgåendedrægtige søer og gylte, at medvirke til at besætningsansvarlige landet over er bekendtmed overgangsordningens ophør den 1. januar 2013 og med konsekvensen af, at be-stemmelsen bliver overtrådt, at have fokus på sobesætninger ved velfærdskontrollen i2013 samt at reagere med passende sanktioner, såfremt det ved en kontrol efter 1. januar2013 viser sig, at en besætning ikke overholder bestemmelsen om løsgående drægtigesøer og gylte.Med henvisning til ovenstående er det de danske myndigheders opfattelse, at Danmarklever op til sine forpligtelser i relation til reglerne om løsgående drægtige søer.
3
Lov nr. 442 af 9. juni 2004
3
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med detovenfor anførte.
4