Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del
Offentligt
1218052_0001.png
1218052_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriSagsnr.: 10831Dokumentnr.:500039Den 21. februar 2013
Notat om resultat af forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for2020-2014 og betydningen for landbrugsstøttenIndledningsvis skal det fastslås, at den aftale, der blev indgået i Det Europæiske Råd den 7.-8.februar 2013 ikke er endelig. Før aftalen kan vedtages, skal den godkendes af Europa-Parlamentet. Det er usikkert, hvornår det vil ske, men det bliver formentlig i løbet af førstehalvår af 2013. Det skal også pointeres, at de tal, der præsenteres, er baseret på foreløbige skønog beregninger. Konklusionerne for Det Europæiske Råd indeholder udelukkende overordnedebudgetrammer for direkte støtte. Der er ikke kommet nogen officielle udmeldinger omfordelingen mellem medlemsstaterne.Overordnet er der tre faktorer, der reducerer den direkte støtte:Generelle budgetreduktioner:EU's budget er overordnet blevet reduceret. Detgælder også landbrugsbudgettet. Disse reduktioner rammer alle medlemsstater.Reduktioner som følge af ekstern omfordeling:De 12 medlemsstater, der har denhøjeste gennemsnitsstøtte per hektar skal aflevere en del af deres støtte til de 12 med-lemsstater, der har den mindste gennemsnitsstøtte per hektar. Det vil sige, at allemedlemsstater, der i dag modtager under 90 % af EU-gennemsnittet pr. hektar skalkompenseres. De vil således gradvist frem mod 2020 få tildelt en 1/3 af forskellenmellem deres nuværende støtte og 90 % af den gennemsnitlige EU-støtte (eksempel:medlemsstater der i dag modtager 75 % af EU-gennemsnittet vil i 2020 modtage 80% af EU-gennemsnittet). Der er endvidere indsat et minimumsniveau på 196 € perhektar i 2020, hvilket alene hæver støtten i Estland, Letland og Litauen. Omfordelin-gen finansieres ved at reducere støtten progressivt blandt de medlemsstater, der mod-tager over 100 % af den gennemsnitlige støtte. I praksis vil det sige, at for eksempelNederlandene, der i dag modtager en meget høj gennemsnitlig støtte per hektar, skalafgive en relativt stor andel af deres direkte støtte. Andre medlemsstater som for ek-sempel Frankrig og Tyskland skal afgive noget mindre, da deres direkte støtte perhektar ikke er nær så høj.Reduktioner som følge af inflation:Den direkte støtte har aldrig været inflations-sikret. Den har været fastholdt på det samme nominelle niveau siden den blev indførti 1990’erne. Det vil sige, at den langsomt er blevet udhulet af inflation, hvilket vide-reføres i den kommende 7-årsperiode, og rammer alle medlemsstater lige. Denuændrede nominelle fastfrysning udgør klart den største del af reduktionen i den di-rekte støtte til danske landmænd.
1/2
Reduktionerne indledes med et initialt fald i 2014 og indfases herefter gradvist henover perioden.Det har derfor stor betydning for vurderingen af de samlede reduktioner, hvilke år dersammenlignes. Det har også betydning, om der benyttes faste inflationskorrigerede priser, ellerom der regnes i løbende priser.Et foreløbigt skøn for direkte støtte til Danmark i 2014-2020 er følgende (2013 er taget med forat give et sammenligningsgrundlag):(mia. kr.)2011-priserLøbende priser2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 20202014-206,96,56,46,26,05,85,75,542,07,26,96,96,86,86,76,66,647,3
Nedenfor gennemgås forskellige estimater, der har været fremme i pressen:Den direkte støtte reduceres i gennemsnit med ca. 900 mio. kr. pr. år i faste 2011-priser:Her tages udgangspunkt i den akkumulerede direkte støtte over hele 7-årsperioden i faste 2011-priser. Det giver ca. 42,0 mia. kr. til Danmark. Dette tal divideres med 7 for at få dengennemsnitlige årlige støtte i faste priser. Det bliver ca. 6 mia. kr. om året i faste 2011-priser. I2013 udgør den danske andel af den direkte støtte ca. 6,9 mia. kr. i faste 2011-priser. Så når manser på, hvad danske landmænd gennemsnitligt vil modtage årligt i direkte støtte i den kommendebudgetperiode i forhold til, hvad de modtager i 2013, så er der tale om et fald på ca. 900 mio.kroner årligt svarende til ca. 13 % (faste 2011-priser).Den direkte støtte reduceres i gennemsnit med 1,4 mia. kr.:Her er også tale om en beregningi faste 2011-priser. Her sammenlignes året 2013 med året 2020. I 2020 anslås den direkte støttetil at blive ca. 5,5 mia. kr. i faste 2011-priser. Det tilsvarende tal for 2013 er ca. 6,9 mia. kr. Dettegiver en reduktion på ca. 1,4 mia. kr. eller ca. 20 % i faste 2011-priser.2013 og 2020 sammenlignes i løbende priser:I 2013 fik Danmark tildelt ca. 7,2 mia. i direktestøtte i løbende priser. I 2020 antages det tilsvarende tal at være ca. 6,6 mia. kr. Det er et fald påca. 600 mio. kr. eller ca. 8,5 % i løbende priser. Hovedparten af denne reduktion udgøres afinflation.Frankrig reduceres kun med 4 % i direkte støtte:I denne beregning tages udgangspunkt istøtteåret 2013 i løbende priser. For Danmarks vedkommende er det ca. 7,2 mia. kr. Det antagesat dette støtteniveau opretholdes i hele den kommende budgetperiode. I faste 2011-priser er detca. 44,6 mia. kr. Hvis det sammenlignes med de ca. 42,0 mia. kr. svarer det til en reduktion påomkring 6,0 %. Det tilsvarende tal for Frankrig er omkring 4 %. Det skyldes, at Frankrig betalermindre til den eksterne omfordeling, da den gennemsnitlige direkte støtte per hektar er lavere iFrankrig end i Danmark.
2/2