Retsudvalget 2011-12
KOM (2012) 0010 Bilag 1
Offentligt
1148225_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
16. juli 2012
Det Internationale Kon-
tor
Sagsbeh: Morten Dahm-Hansen
Sagsnr.: 2012-3756-0006
Dok.:
346622
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af fysiske per-
soner i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage
eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige
sanktioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger
KOM (2012) 10 endelig
Resumé
Forslaget til et databeskyttelsesdirektiv for de kompetente myndigheders
behandling af personoplysninger på det strafferetlige område er omfattet af
retsforbeholdet. Danmark kan dog inden seks måneder efter direktivets
vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre direkti-
vet i sin nationale lovgivning, da direktivforslaget udgør en udbygning af
Schengen-reglerne. Ifølge direktivforslaget skal dette finde anvendelse på
de kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med hen-
blik på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovsover-
trædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner. Det gælder også i for-
hold til rent nationale forhold. Forslaget er på en række punkter en videre-
førelse af den gældende regulering, men indeholder også en række væsent-
lige ændringer og nyskabelser. Det er regeringens foreløbige vurdering, at
dele af forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget
vurderes at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser,
hvis det gennemføres i dansk ret. Der ses ikke at foreligge offentlige til-
kendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. En
række tvivlsspørgsmål om forslagets indhold og rækkevidde bør afklares,
før der kan tages nærmere stilling til forslaget. Danmark er dog umiddel-
bart positiv over for dele af forslaget.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Den 4. november 2010 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse med
titlen: ”En global metode til beskyttelse af personoplysninger i Den Euro-
pæiske Union” (KOM(2010) 609 endelig). Denne meddelelse indeholder
hovedtemaerne for den reform af EU’s databeskyttelsesregler, som Kom-
missionen nu tilsigter at gennemføre bl.a. ved det foreliggende direktivfor-
slag.
I forbindelse med fremsættelsen af det foreliggende direktivforslag afgav
Kommissionen endvidere en meddelelse med titlen: ”Beskyttelse af privat-
livets fred i en forbundet verden: En europæisk databeskyttelsesramme til
det 21. århundrede” (KOM(2012) 9 endelig). I meddelelsen beskrives de
mere konkrete overvejelser, der ligger til grund for Kommissionens for-
slag. Det anføres i den forbindelse, at Kommissionen finder, at der er brug
for moderne, sammenhængende databeskyttelsesregler for hele EU, så op-
lysninger kan flyde frit mellem medlemsstaterne. Virksomhederne har
samtidig brug for klare og ensartede regler, der giver retssikkerhed og mi-
nimerer den administrative byrde. Dette er efter Kommissionens opfattelse
meget vigtigt for at sikre, at det indre marked er velfungerende og i stand
til at skabe økonomisk vækst, nye job og innovation.
Herudover anfører Kommissionen bl.a., at Lissabon-traktatens artikel 16
har skabt et nyt retsgrundlag, der muliggør en moderniseret og global til-
gang til databeskyttelse og fri udveksling af personoplysninger, som også
omfatter politimæssigt og retligt samarbejde i straffesager.
Kommissionen anfører endvidere, at den har afholdt flere offentlige hørin-
ger om databeskyttelse og ført en tæt dialog med de relevante interessenter
i de seneste år. På baggrund af de oplysninger, som Kommissionen har
indsamlet i den forbindelse, konkluderes det i meddelelsen, at både borge-
re og virksomheder ønsker, at der gennemføres en altomfattende reform af
EU's databeskyttelsesregler.
Kommissionen ønsker derfor at skabe ”en stærk og konsekvent retlig
ramme” på området på tværs af EU's politikker. Denne ramme skal bl.a.
styrke fysiske personers rettigheder og bekæmpe bureaukrati for erhvervs-
livet.
Kommissionen foreslår, at denne nye retlige ramme skal bestå af
– en databeskyttelsesforordning, der skal erstatte det gældende direk-
tiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1148225_0003.png
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger (databeskyttelsesdirektivet), og
– et direktiv, der skal erstatte den gældende rammeafgørelse
2008/977/RIA om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse
med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
Det bemærkes, at Kommissionens forslag til en forordning om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og
den fri udveksling af sådanne oplysninger (generel forordning om databe-
skyttelse) (KOM(2012) 11 endelig) behandles i et selvstændigt grund- og
nærhedsnotat.
Det danske retsforbehold
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i artikel 16, stk. 2, i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Forslaget er derfor
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten,
finder på den baggrund anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget
i henhold til TEUF 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark. Det følger af protokollens artikel 2 a, at den nævnte bestemmel-
se ligeledes finder anvendelse i forbindelse med de regler, der er fastsat på
grundlag af TEUF artikel 16 og vedrører medlemsstaternes behandling af
personoplysninger under udøvelsen af aktiviteter, der er omfattet af TEUF
3. del, afsnit V, kap. 4 eller 5.
En gennemførelse af direktivforslaget er således ikke bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
Danmark kan dog ifølge protokollens artikel 4 inden seks måneder efter
direktivets vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennem-
føre direktivet i sin nationale lovgivning, da direktivforslaget vil udbygge
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i TEUF, 3. del, afsnit V.
2. Indhold
2.1. Indledning
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af fy-
siske personer i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling
af personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage el-
ler retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sank-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tioner og om fri udveksling af sådanne oplysninger er fremsat efter TEUF
artikel 16, stk. 2, hvorefter der kan fastsættes regler for beskyttelse af fysi-
ske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger, der fore-
tages af bl.a. medlemsstaterne under udøvelse af aktiviteter, der er omfattet
af EU-retten.
Forslaget tager i en række henseender udgangspunkt i den regulering, der
følger af det gældende databeskyttelsesdirektiv (direktiv 95/46/EF), som
navnlig er gennemført i dansk ret ved lov om behandling af personoplys-
ninger (persondataloven). Herudover tager forslaget udgangspunkt i den
regulering, der følger af Rådets rammeafgørelse om beskyttelse af person-
oplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i
kriminalsager (rammeafgørelse 2008/977/RIA). Rammeafgørelsen er gen-
nemført i dansk ret ved persondatalovens § 72 a og bekendtgørelse nr.
1287 af 25. november 2010 om beskyttelse af personoplysninger i forbin-
delse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for
Den Europæiske Union og Schengen-samarbejdet. På den baggrund vil der
i det følgende hovedsageligt blive fokuseret på de væsentligste nyskabelser
og ændringer, som forslaget indeholder.
2.2. Generelle bestemmelser (direktivforslagets kapitel I)
Forslagets kapitel I beskriver direktivets formål, ligesom det fastlægger
dets materielle anvendelsesområde og indeholder definitioner af udvalgte
begreber.
Forslagets overordnede formål er at fastsætte regler om beskyttelse af fysi-
ske personer i forbindelse med de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, opdage eller
retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktio-
ner.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at fysiske personers grund-
læggende rettigheder og frihedsrettigheder, især retten til beskyttelse af
personoplysninger, beskyttes, og at udvekslingen af personoplysninger
mellem de kompetente myndigheder i EU ikke indskrænkes eller forbydes
af grunde, der vedrører beskyttelsen af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger.
Det må afgøres ved en konkret fortolkning af de enkelte artikler, om der
overlades medlemsstaterne beføjelser til at fastsætte højere krav til beskyt-
telse af personoplysninger end dem, der følger af forslaget (såkaldt mini-
mumsharmonisering). En række af bestemmelserne i direktivforslaget
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rummer således et vist spillerum for medlemsstaterne, mens andre be-
stemmelser må anses for at være mere udtømmende.
Direktivet skal ifølge forslaget finde anvendelse på de kompetente myn-
digheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge,
efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuld-
byrde strafferetlige sanktioner. Direktivet skal ifølge forslaget dog kun
finde anvendelse på behandling af personoplysninger, der helt eller delvis
foretages elektronisk, og på anden behandling end elektronisk behandling
af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
Det bemærkes, at der er tale om en væsentlig udvidelse af anvendelsesom-
rådet i forhold til den gældende regulering på EU-niveau. Det nugældende
databeskyttelsesdirektiv finder således ikke anvendelse på aktiviteter på
det strafferetlige område, og rammeafgørelsen finder alene anvendelse på
grænseoverskridende udveksling af personoplysninger inden for det poli-
timæssige- og strafferetlige område.
Behandlinger af personoplysninger, som iværksættes med henblik på udø-
velse af aktiviteter, der ikke er omfattet af EU-retten, navnlig for så vidt
angår national sikkerhed, er undtaget fra direktivforslagets anvendelsesom-
råde. Det samme gælder for behandlinger af personoplysninger, som fore-
tages af EU-institutioner, -organer, -kontorer og -agenturer.
Kapitel I indeholder endvidere definitioner af en række centrale begreber.
Visse af disse begreber er nyskabelser eller ændrede i forhold til, hvad der
følger af de gældende regler. Det kan i den forbindelse særligt fremhæves,
at direktivforslaget indeholder definitioner af ”brud på persondatasikker-
heden”, ”genetiske data”, ”biometriske data” og ”helbredsoplysninger”.
2.3. Principper (direktivforslagets kapitel II)
Direktivforslagets kapitel II indeholder en række generelle behandlings-
principper, der altid skal efterleves i forbindelse med behandling af per-
sonoplysninger, og derudover en række konkrete behandlingsregler.
De generelle behandlingsprincipper i forslaget svarer i vidt omfang til de
regler, som er fastsat i det gældende databeskyttelsesdirektiv. Det gælder
bl.a. forslagets krav om, at oplysninger skal være korrekte og om nødven-
digt ajourførte, og at oplysninger skal indsamles til udtrykkeligt angivne
og legitime formål og ikke senere må gøres til genstand for behandling,
der er uforenelig med disse formål. Efter forslagets præambelbetragtning
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nr. 18 bør navnlig de specifikke formål med behandlingen af personoplys-
ninger være udtrykkelige.
Som noget nyt indeholder forslagets kapitel II krav om, at der i videst mu-
ligt omfang skal sondres mellem personoplysninger vedrørende forskellige
kategorier af registrerede.
Det fremgår således af forslaget, at den registeransvarlige i videst muligt
omfang skal sondre klart mellem en række forskellige personkategorier
som f.eks. dømte, sigtede, mistænkte, ofre og vidner.
Det fremgår endvidere af forslaget, at der i videst muligt omfang skal son-
dres mellem de forskellige kategorier af behandlede oplysninger ud fra
forskellige grader af personoplysningers nøjagtighed og pålidelighed.
Endvidere skal der så vidt muligt sondres mellem personoplysninger, der
bygger på kendsgerninger, og personoplysninger, som bygger på personli-
ge vurderinger.
Herudover indeholder forslaget som nævnt regler, der fastlægger, hvornår
de kompetente myndigheder lovligt kan behandle personoplysninger.
Forslaget fastlægger, hvornår behandling af personoplysninger generelt er
lovlig for de kompetente myndigheder. Det er således kun lovligt for de
kompetente myndigheder at behandle personoplysninger, i det omfang
denne behandling er nødvendig for at kunne varetage et af følgende
formål:
- Udførelse af en specifik opgave med henblik på at forebygge,
efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller
fuldbyrde strafferetlige sanktioner
- Overholdelse af en retlig forpligtelse, som den registeransvarlige er
pålagt
- Beskyttelse af den registreredes eller en anden persons vitale
interesser
- Forebyggelse af en umiddelbar og alvorlig trussel mod den
offentlige sikkerhed.
Efter forslaget gælder der som udgangspunkt et forbud mod, at kompetente
myndigheder behandler særligt følsomme personoplysninger med henblik
på at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovs-
overtrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner. Efter forslaget anses
personoplysninger, der viser racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, re-
ligiøs eller filosofisk overbevisning og fagforeningsmæssigt tilhørsforhold,
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1148225_0007.png
genetiske data, helbredsoplysninger og oplysninger om seksuelle forhold
for at være særligt følsomme oplysninger.
De kompetente myndigheder kan ifølge forslaget dog behandle disse sær-
ligt følsomme personoplysninger, hvis behandlingen er tilladt i henhold til
en lovgivning, som fastlægger de fornødne garantier, hvis behandlingen er
nødvendig for at beskytte den registreredes eller en anden persons vitale
interesser, eller hvis behandlingen vedrører oplysninger, som tydeligvis er
offentliggjort af den registrerede.
2.4. Den registreredes rettigheder (direktivforslagets kapitel III)
Forslagets kapitel III fastlægger den registreredes rettigheder i forhold til
den registeransvarlige. Kapitlet indeholder nærmere bestemmelser om
udøvelsen af den registreredes rettigheder, herunder retten til information,
indsigt, berigtigelse og sletning.
Det bemærkes, at samtlige de foreslåede regler som udgangspunkt vil
medføre en betydelig udvidelse af den registreredes rettigheder inden for
det foreslåede direktivs anvendelsesområde. Dette skyldes, at de gældende
regler om oplysningspligt over for den registrerede, den registreredes ret til
indsigelse, berigtigelse, blokering og sletning af personoplysninger ikke
finder anvendelse på behandlinger, der foretages for domstolene, politi og
anklagemyndighed inden for det strafferetlige område. Herudover finder
de gældende regler om den registreredes ret til indsigt ikke anvendelse på
behandlinger, der foretages for domstolene inden for det strafferetlige om-
råde.
I forhold til personoplysninger, der udveksles eller stilles til rådighed mel-
lem myndigheder fra to forskellige medlemsstater i forbindelse med politi-
samarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for EU og Schen-
gen-samarbejdet – og som i dag er omfattet af rammeafgørelsen – er det
alene forslagets bestemmelse om oplysningspligt, som er en nyskabelse.
Efter forslaget skal den registreransvarlige træffe alle rimelige foranstalt-
ninger for at fastsætte gennemsigtige og lettilgængelige regler for behand-
lingen af personoplysninger og udøvelsen af registreredes rettigheder.
Herudover skal den registeransvarlige træffe alle rimelige foranstaltninger
for at fastlægge procedurer for udlevering af information til den
registrerede og for udøvelsen af den registreredes rettigheder.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivforslaget giver for det første den registrerede en ret til oplysninger
fra den registeransvarlige, når der indsamles personoplysninger om den
registrerede.
Den registeransvarlige skal ved indsamling af personoplysninger om den
registrerede træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at den
registrerede bl.a. modtager identitets- og kontaktoplysninger for den
registeransvarlige og for den databeskyttelsesansvarlige, oplysning om
formålene med den behandling, hvortil oplysningerne er bestemt, og om
hvor længe oplysningerne opbevares. Herudover skal den
registeransvarlige informeres om retten til at anmode om indsigt i og
berigtigelse eller sletning af personoplysninger vedrørende den
registrerede eller begrænsning af behandlingen heraf samt retten til at
indgive klage til tilsynsmyndigheden. Den registrerede skal også modtage
oplysning om modtagerne eller kategorierne af modtagere af
personoplysningerne, herunder i tredjelande eller internationale
organisationer. Endelig skal den registerede modtage yderligere
information, for så vidt denne information er nødvendig under hensyn til
de særlige forhold, hvorunder personoplysningerne behandles, for at
garantere en retfærdig behandling af den registrerede.
Den registeransvarlige skal ifølge forslaget give den registrerede de
ovennævnte oplysninger enten på det det tidspunkt, hvor
personoplysningerne indhentes fra den registrerede, eller såfremt
personoplysningerne ikke indsamles fra den registrerede, på tidspunktet
for registreringen eller inden for et rimeligt tidsrum efter indsamlingen
afhængigt af de konkrete omstændigheder for behandlingen af
oplysningerne.
For det andet tillægger forslaget den registrerede en indsigtsret. Den
registrerede har således ret til fra den registeransvarlige at få bekræftet, om
personoplysninger vedrørende vedkommende behandles.
Hvis sådanne personoplysninger behandles, skal den registeransvarlige
fremlægge en række oplysninger for den registerede. Det drejer sig bl.a.
om formålene med behandlingen, hvilke modtagere eller kategorier af
modtagere, som personoplysningerne er blevet videregivet til, hvor længe
oplysningerne opbevares, oplysninger om retten til berigtigelse og sletning
samt oplysninger om klageadgang til tilsynsmyndigheden.
Herudover skal den registrerede ifølge forslaget have ret til at modtage en
kopi af de personoplysninger, der er genstand for behandling.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den registreredes ret til oplysninger og indsigt er dog ikke absolut.
Medlemsstaterne kan ifølge forslaget begrænse eller udsætte den
registeredes ret til information og indsigt helt eller delvist, i det omfang en
sådan begrænsning er nødvendig og proportional under hensyn til den
pågældendes legitime interesser. Medlemsstaterne kan dog alene begrænse
disse rettigheder, hvis det sker for at undgå, at officielle eller retlige
undersøgelser, efterforskninger eller procedurer hindres, for at undgå, at
forebyggelsen, opdagelsen, efterforskningen og retsforfølgningen af
straffelovsovertrædelser skades, eller af hensyn til fuldbyrdelsen af
strafferetlige sanktioner. Medlemsstaterne kan endvidere begrænse den
registreredes ret til information og indsigt for at beskytte den offentlige
sikkerhed, for at beskytte den nationale sikkerhed eller for at beskytte
andres rettigheder og friheder.
Hvis den registeransvarlige meddeler den registrerede afslag på indsigt
eller begrænser indsigten, skal den registeransvarlige efter forslaget give
den registrerede en skriftlig begrundelse samt vejledning om mulighederne
for at indgive klage til tilsynsmyndigheden og indbringe sagen for en
retsinstans. Oplysningerne om de faktiske eller retlige grunde, som
afgørelsen hviler på, kan udelades af begrundelsen, hvis sådanne
oplysninger vil være til skade for et af de formål, som har begrundet
begrænsningen i indsigtsretten.
Herudover foreslås det også som noget nyt, at den registrerede, navnlig i
de tilfælde, hvor der meddeles afslag på indsigt, eller hvor retten
begrænses, har ret til at anmode tilsynsmyndigheden om at kontrollere, om
behandlingen er lovlig. Medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om,
at den registeransvarlige skal underrette den registrerede om retten til at
anmode tilsynsmyndigheden om at gribe ind.
Forslaget giver for det tredje den registerede en ret til at kræve berigtigelse
af urigtige personoplysninger. Den registrerede har i den forbindelse ret til
få gjort ufuldstændige personoplysninger komplette, bl.a. ved at kræve en
berigtigelse.
For det fjerde tillægger forslaget den registrerede en ret til at kræve
sletning af personoplysninger, hvis behandlingen ikke er i overens-
stemmelse
med
forslagets
princpper
for
behandlingen
af
personoplysninger, eller hvis behandlingen ikke overholder reglerne om,
hvornår behandling af personoplysninger er lovlig. Den registeransvarlige
skal i sådanne tilfælde foretage sletningen omgående.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1148225_0010.png
I visse situationer skal den registeransvarlige – i stedet for at slette
personoplysningerne – begrænse behandlingen af disse. Det gælder, hvis
oplysningernes rigtighed bestrides af den registrerede, indtil den
registeransvarlige har haft mulighed for at fastslå, om de er rigtige, hvis
personoplysningerne skal gemmes som bevismiddel, eller hvis den
registrerede modsætter sig deres sletning og i stedet kræver, at
anvendelsen heraf begrænses.
Den registeransvarlige kan ifølge forslaget meddele afslag på berigtigelse,
sletning eller begrænsning af behandlingen. I givet fald skal den
registeransvarlige give den registrerede skriftlig meddelelse herom.
Meddelelsen skal beskrive årsagerne til afslaget og mulighederne for at
indgive klage til tilsynsmyndigheden og indbringe sagen for en retsinstans.
Forslaget indeholder en generel undtagelse til reglerne om den
registreredes rettigheder. Medlemsstaterne kan således fastsætte regler om,
at den registreredes rettigheder skal udøves i overensstemmelse med de
nationale retsplejeregler, når personoplysningerne er indeholdt i en
retsafgørelse eller et register, der behandles i forbindelse med strafferetlige
efterforskninger og straffesager.
2.5. Den registeransvarlige og registerførerens forpligtelser mv. (di-
rektivforslagets kapitel IV)
Forslagets kapitel IV omhandler den registeransvarlige og registerføreren.
Kapitlet indeholder regler om generelle forpligtelser, datasikkerhed og ud-
pegning af en databeskyttelsesansvarlig.
Generelt bemærkes det, at dette kapitel indeholder en række forpligtelser
for den registeransvarlige, der ikke følger af de gældende regler. Blandt
disse er bl.a. indførelse af et krav om såkaldt ”indbygget databeskyttelse”.
Dette krav indebærer bl.a., at den registeransvarlige, under hensyntagen til
det aktuelle tekniske niveau og omkostningerne i forbindelse med
gennemførelsen, skal træffe passende tekniske og organisatoriske
foranstaltninger og procedurer, således at behandlingen opfylder kravene i
forslaget og sikrer beskyttelsen af den registreredes rettigheder.
Som noget nyt lægges der endvidere op til et krav om, at den registeran-
svarlige og registerføreren skal opbevare dokumentation for alle
behandlingssystemer og -procedurer, som de pågældende er ansvarlige for.
Dokumentationen skal mindst omfatte oplysninger om den registeransvar-
liges og registerførerens navn og kontaktoplysninger, om formålene med
behandlingen, om kategorien eller kategorierne af modtagere af personop-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lysninger, og om videregivelse af oplysninger til et tredjeland eller en in-
ternational organisation, herunder identifikation af dette tredjeland eller
denne internationale organisation. Denne dokumentation skal stilles til rå-
dighed for tilsynsmyndigheden efter anmodning.
En yderligere nyskabelse er indførelsen af kravet om, at den registeran-
svarlige skal anmelde brud på persondatasikkerheden til tilsynsmyndighe-
den. Efter forslaget skal anmeldelsen ske uden unødig forsinkelse og om
muligt senest 24 timer efter, at den registeransvarlige er blevet bekendt
med et persondatasikkerhedsbrud. Anmeldelsen skal bl.a. beskrive karak-
teren af bruddet på persondatasikkerheden, herunder kategorierne og antal-
let af berørte registrerede. Anmeldelsen skal endvidere indeholde en anbe-
faling af foranstaltninger, der kan afhjælpe de mulige skadevirkninger af
bruddet på persondatasikkerheden og en beskrivelse af de foranstaltninger,
som den registeransvarlige foreslår eller har iværksat for at afhjælpe brud-
det på persondatasikkerheden.
Når sikkerhedsbruddet kan forventes at krænke beskyttelsen af personop-
lysninger eller privatlivets fred for en registreret person, skal den register-
ansvarlige ligeledes uden unødig forsinkelse underrette den registrerede
om sikkerhedsbruddet. Denne underretning skal omfatte karakteren af
bruddet på persondatasikkerheden og indeholde en række af de oplysnin-
ger og anbefalinger, der også skal afgives til tilsynsmyndigheden. Det er
dog ikke nødvendigt at underrette den registrerede om et brud på person-
data-sikkerheden, hvis tilsynsmyndigheden finder det godtgjort fra den re-
gisteransvarliges side, at denne har gennemført passende teknologiske be-
skyttelsesforanstaltninger, og at disse foranstaltninger er blevet anvendt på
de data, som sikkerhedsbruddet vedrørte.
Der lægges også op til, at den registeransvarlige eller registerføreren skal
udpege en databeskyttelsesansvarlig. Den databeskyttelsesansvarlige kan
ifølge forslaget udpeges for flere enheder under hensyntagen til den
kompetente myndigheds organisatoriske struktur. Kravet om udpegning af
en databeskyttelsesansvarlig er nyt sammenlignet med den gældende
persondatalov og rammeafgørelsen.
Den registeransvarlige eller registerføreren skal sikre, at den
databeskyttelsesansvarlige inddrages tilstrækkeligt og rettidigt i alle
spørgsmål vedrørende beskyttelse af personoplysninger, og at den
databeskyttelsesansvarlige råder over de midler, der er nødvendige for at
udføre sine opgaver effektivt og uafhængigt, og ikke modtager instrukser
med hensyn til udøvelsen af hvervet.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den databeskyttelsesansvarlige har bl.a. til opgave at underrette og rådgive
den registeransvarlige eller registerføreren om deres forpligtelser i henhold
til direktivet. Den databeskyttelsesansvarlige skal endvidere overvåge gen-
nemførelsen og anvendelsen af reglerne om beskyttelse af personoplysnin-
ger, herunder fordeling af ansvar, uddannelse af det personale, der medvir-
ker ved databehandlingen, og de tilhørende kontroller.
Den databeskyttelsesansvarlige skal også kontrollere overholdelsen af kra-
vene om dokumentation, anmeldelser og meddelelser vedrørende brud på
persondatasikkerheden.
Herudover skal den databeskyttelsesansvarlige fungere som tilsynsmyn-
dighedens kontaktpunkt i forbindelse med spørgsmål vedrørende
behandling og på eget initiativ og efter behov rådføre sig med
tilsynsmyndigheden.
2.6. Videregivelse af personoplysninger til tredjelande eller internati-
onale organisationer (direktivforslagets kapitel V)
Direktivets kapitel V fastlægger bl.a. betingelserne for, hvornår de kompe-
tente myndigheder kan videregive personoplysninger til tredjelande eller
internationale organisationer. Kapitlet indeholder en række væsentlige æn-
dringer og nyskabelser i forhold til gældende ret.
Videregivelse kan efter forslaget kun ske, hvis videregivelsen er
nødvendig for at forebygge, efterforske, opdage eller retsforfølge
straffelovsovertrædelser eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner.
Ud over denne grundlæggende betingelse skal et af de tre følgende
grundlag være til stede for, at der kan finde en videregivelse sted.
For det første kan videregivelse af personoplysninger ske, hvis
Kommissionen har fastslået, at et tredjeland, et område eller en
behandlingssektor i dette tredjeland eller en international organisation har
et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau.
Efter forslaget er det Kommissionen, som skal foretage vurderingen af, om
et tredjeland, et område eller en behandlingssektor i dette tredjeland eller
en international organisation har et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau.
Ved vurderingen skal Kommissionen bl.a. tage hensyn til retsstats-
princippet (”rule of law”), relevant gældende lovgivning og de
sikkerhedsforanstaltninger, der gælder i tredjelandet eller den
internationale organisation. Kommissionen skal endvidere tage hensyn til,
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
om de registrerede tillægges effektive rettigheder, der retligt kan
håndhæves, herunder om der er effektiv adgang til administrativ og retlig
prøvelse for registrerede, hvis personoplysninger videregives, navnlig for
så vidt angår registrerede, der er bosiddende i EU. Herudover skal
Kommissionen tage hensyn til, om der i tredjelandet eller den
internationale organisation er velfungerende uafhængige tilsyns-
myndigheder, der har ansvaret for at sikre, at databeskyttelsesreglerne
overholdes, for at bistå og rådgive de registrerede, når de udøver deres
rettigheder, og for at samarbejde med tilsynsmyndighederne i EU. Endelig
skal Kommissionen tage hensyn til de internationale forpligtelser, som
tredjelandet eller den internationale organisation har indgået. Hvis Kom-
missionen finder, at et tredjeland, et område eller en behandlingssektor i
dette tredjeland eller en international organisation ikke har et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, skal medlemsstaterne ifølge forslaget sikre, at enhver
form for videregivelse af personoplysninger til tredjelandet eller et område
eller en behandlingssektor i dette tredjeland eller den pågældende interna-
tionale organisation forbydes. Efter forslaget påvirker denne afgørelse dog
ikke muligheden for at foretage videregivelsen på et af de to alternative
grundlag, der er nærmere beskrevet nedenfor.
Hvis Kommissionen ikke har truffet afgørelse om, hvorvidt et tredjeland,
et område eller en behandlingssektor i dette tredjeland eller en internatio-
nal organisation har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau eller ej, kan vide-
regivelse for det andet ske til en modtager i et tredjeland eller en internati-
onal organisation. Det forudsætter, at der i en retsakt foreligger hensigts-
mæssige garantier i forhold til beskyttelsen af personoplysninger. Videre-
givelse kan også ske, hvis den registeransvarlige eller registerføreren har
vurderet alle forhold i forbindelse med videregivelsen af personoplysnin-
ger og konkluderet, at der findes hensigtsmæssige garantier, hvad angår
beskyttelsen af personoplysninger.
For det tredje kan en videregivelse af personoplysninger til et tredjeland
eller en international organisation ske, hvis
-
-
videregivelsen er nødvendig for at beskytte den registreredes eller
en anden persons vitale interesser,
videregivelsen er nødvendig for at beskytte den registreredes legi-
time interesser, hvis det er påkrævet ved lov i den medlemsstat, der
videregiver personoplysningerne,
videregivelsen af oplysningerne er afgørende for at afværge en
umiddelbar og alvorlig trussel mod en medlemsstats eller et tredje-
lands offentlige sikkerhed,
13
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
videregivelsen er nødvendig i enkeltsager med henblik på forebyg-
gelse, efterforskning, opdagelse eller retsforfølgning af straffelovs-
overtrædelser eller fuldbyrdelse af strafferetlige sanktioner, eller
videregivelsen er nødvendig i enkeltsager med henblik på at fastslå
et retskrav eller gøre det gældende eller forsvare det ved en dom-
stol i forbindelse med forebyggelse, efterforskning, opdagelse eller
retsforfølgning af straffelovsovertrædelser eller fuldbyrdelse af
strafferetlige sanktioner.
Den registeransvarlige skal underrette modtageren af personoplysninger
om eventuelle begrænsninger for behandling og træffe alle rimelige foran-
staltninger for at sikre, at disse begrænsninger overholdes.
2.7. Uafhængige tilsynsmyndigheder (direktivforslagets kapitel VI)
Direktivets kapitel VI indeholder regler om de nationale tilsynsmyndighe-
ders uafhængige status, opgaver og beføjelser.
I forhold til de gældende regler lægges der op til en række nye og uddy-
bende krav til de nationale tilsynsmyndigheders organisering og uaf-
hængighed. Det følger således bl.a. udtrykkeligt af forslaget, at medlem-
mer af tilsynsmyndigheden ved udøvelsen af deres opgaver hverken må
søge eller modtage instrukser fra andre, og at medlemmer efter embedspe-
riodens ophør skal udvise hæderlighed og tilbageholdenhed med hensyn til
at påtage sig visse hverv eller at acceptere visse fordele. Samtidig skal
hver medlemsstat sikre, at tilsynsmyndigheden er underlagt finansiel kon-
trol, som ikke påvirker dens uafhængighed.
Det fastsættes endvidere i forslaget, at medlemsstaterne skal sikre, at til-
synsmyndigheden råder over tilstrækkelige finansielle, tekniske og menne-
skelige ressourcer, lokaler og infrastrukturer til effektivt at udføre sine op-
gaver og udøve sine beføjelser.
Efter forslaget skal medlemsstaterne vedtage bestemmelser om, at
medlemmerne af tilsynsmyndigheden udpeges af parlamentet eller
regeringen i den pågældende medlemsstat.
I forhold til tilsynsmyndighedernes organisering og opgaver følger det af
forslaget, at hver medlemsstat ved lov bl.a. skal fastsætte regler om
tilsynsmyndighedens oprettelse og status. Herudover skal medlemsstaterne
ved lov fastsætte regler om de kvalifikationer og den erfaring og
kompetence, der er nødvendig for at udøve hvervet som medlem af
tilsynsmyndigheden, og om reglerne og procedurerne for udnævnelsen af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemmerne af tilsynsmyndigheden. Endvidere skal medlemsstaterne
bl.a. fastsætte regler om handlinger og hverv, der er uforenelige med
hvervet som medlem af tilsynsmyndigheden og regler om de pligter, der
påhviler tilsynsmyndighedens medlemmer og personale.
Efter forslaget vil tilsynsmyndigheden som en ny opgave skulle deltage i
Det Europæiske Databeskyttelsesråds aktiviteter.
Herudover vil tilsynsmyndigheden skulle arbejde for at styrke offentlighe-
dens kendskab til risici, regler, garantier og rettigheder i forbindelse med
behandling af personoplysninger.
2.8. Samarbejde (direktivforslagets kapitel VII)
Direktivets kapitel VII indeholder bestemmelser om gensidig bistand og
om Det Europæiske Databeskyttelsesråds opgaver.
Efter forslaget skal tilsynsmyndighederne yde hinanden gensidig bistand
med henblik på at gennemføre og anvende de bestemmelser, der vedtages i
medfør af dette direktiv, på en ensartet måde og træffe foranstaltninger
med henblik på et effektivt samarbejde med hinanden.
For så vidt angår oprettelsen af Det Europæiske Databeskyttelsesråd hen-
vises der i direktivforslaget til bestemmelserne herom i Kommissionens
samtidige forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel forordning om
databeskyttelse). Efter forordningsforslaget skal Det Europæiske Databe-
skyttelsesråd sammensættes af direktøren for tilsynsmyndigheden i hver
medlemsstat og Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse. Her-
udover har Kommissionen ret til at deltage i Det Europæiske Databeskyt-
telsesråds aktiviteter og møder.
Det Europæiske Databeskyttelsesråd skal efter direktivforslaget bl.a. råd-
give Kommissionen om ethvert spørgsmål vedrørende beskyttelse af per-
sonoplysninger i Unionen, herunder om ethvert forslag til ændring af
direktivet. Rådet skal endvidere efter anmodning fra Kommissionen, på
eget initiativ eller efter anmodning fra et af rådets medlemmer, undersøge
ethvert spørgsmål om anvendelsen af bestemmelser vedtaget i medfør af
direktivet og udarbejde retningslinjer, henstillinger og bedste praksis til de
nationale tilsynsmyndigheder for at fremme en konsekvent anvendelse af
disse bestemmelser. Herudover skal rådet bl.a. afgive udtalelse til Kom-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
missionen om beskyttelsesniveauet i tredjelande eller internationale orga-
nisationer.
2.9. Klageadgang, ansvar og sanktioner (direktivforslagets kapitel
VIII)
Forslagets kapitel VIII indeholder bestemmelser om retten til at indgive
klage til tilsynsmyndigheden, om retsmidler (dvs. adgang til domstolsprø-
velse) over for tilsynsmyndigheden og over for den registeransvarlige eller
registerføreren, om erstatningsansvar og om ret til erstatning samt
sanktioner.
Efter forslaget skal alle registrerede have ret til at indgive klage til til-
synsmyndigheden i enhver medlemsstat, hvis de finder, at behandlingen af
deres personoplysninger ikke er i overensstemmelse med bestemmelserne,
som er vedtaget i national ret i medfør af direktivet.
Herudover følger det som en nyskabelse af forslaget, at alle organer, orga-
nisationer eller sammenslutninger, der har til formål at beskytte registrere-
des rettigheder og interesser i forbindelse med beskyttelsen af deres per-
sonoplysninger, og som er etableret i overensstemmelse med en medlems-
stats lovgivning, har ret til at indgive klage til en tilsynsmyndighed i en-
hver medlemsstat på vegne af en eller flere registrerede. Retten til at ind-
give klage forudsætter, at organet mv. vurderer, at den registreredes ret-
tigheder i henhold til direktivet er blevet krænket som følge af behandlin-
gen af personoplysninger.
De samme organer mv. har efter forslaget ret til, uafhængigt af en klage fra
den registrerede, at indgive klage til en tilsynsmyndighed i enhver med-
lemsstat, hvis de vurderer, at et brud på persondatasikkerheden har fundet
sted.
Forslaget tillægger således enhver organisation – uanset dennes størrelse
og medlemskreds – en ret til at indgive klage til enhver tilsynsmyndighed
alene på baggrund af organisationens egen vurdering af, om der har fundet
et brud på persondatasikkerheden sted.
Kapitel VIII indeholder endvidere regler om adgangen til at søge retsmid-
ler anvendt over for tilsynsmyndigheder og over for den registeransvarlige
eller registerføreren. Det følger i den forbindelse af forslaget, at enhver re-
gistreret skal have adgang til et retsmiddel, der forpligter
tilsynsmyndigheden til at reagere på en klage, hvis der ikke træffes en
afgørelse, som er nødvendig for at beskytte vedkommendes rettigheder,
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller hvis tilsynsmyndigheden ikke inden for tre måneder underretter den
registrerede om forløbet eller resultatet af en klage. Bestemmelsen
fastsætter således en indirekte pligt for tilsynsmyndighederne til – enten
foreløbigt eller endeligt – at besvare en klage inden for 3 måneder efter
tilsynsmyndighedens modtagelse af klagen.
Herudover lægges der op til, at medlemsstaterne har pligt til at fastsætte
bestemmelser om erstatning. Det foreslås, at enhver, som har lidt skade
som følge af en ulovlig behandling eller enhver anden handling, der er
uforenelig med de nationale bestemmelser, som vedtages i medfør af di-
rektivet, skal have ret til erstatning for den forvoldte skade fra den regi-
steransvarlige eller registerføreren. Det gælder dog ikke, hvis den register-
ansvarlige eller registerføreren beviser, at vedkommende ikke er skyld i
den begivenhed, der medførte skaden. I forhold til den gældende retstil-
stand er det en væsentlig nyskabelse, at der også for registerføreren fast-
lægges et sådant ansvar.
Endelig lægges der op til, at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser
om sanktioner for overtrædelse af de nationale bestemmelser, der er
vedtaget i medfør af direktivet, og træffe alle nødvendige foranstaltninger
til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal være effektive, stå i et
rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Sanktioner bør ifølge forslaget kunne pålægges fysiske eller juridiske
personer, uanset om de henhører under privat- eller offentligretlig
lovgivning.
Det er ikke nærmere fastsat, om der skal være tale om administrative eller
strafferetlige sanktioner.
2.10. Delegerede retsakter, gennemførelsesforanstaltninger og afslut-
tende bestemmelser (direktivforslagets kapitel IX og X)
Forslagets kapitel IX indeholder bestemmelser om Kommissionens mulig-
heder for at udstede delegerede retsakter og om tildeling af gennemførel-
sesbeføjelser til Kommissionen.
I forbindelse med udstedelsen af gennemførelsesretsakter skal Kommissi-
onen bistås af et udvalg, der er sammensat af repræsentanter for medlems-
staterne.
Forslaget indeholder herudover en række afsluttende bestemmelser, hvor
der bl.a. lægges op til at ophæve den gældende rammeafgørelse
2008/977/RIA.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter forslaget skal internationale aftaler, som medlemsstaterne har indgået
forud for direktivets ikrafttræden, om nødvendigt ændres inden fem år fra
direktivets ikrafttræden. Ifølge forslaget bør internationale aftaler, som
medlemsstaterne har indgået inden direktivets ikrafttræden, ændres i
overensstemmelse med direktivet for at sikre en overordnet og
sammenhængende beskyttelse af personoplysninger i Unionen.
Bestemmelsen forpligter således medlemsstaterne til at genforhandle
indgåede aftaler med tredjelande om gensidig retshjælp, hvis dette er
nødvendigt for at sikre, at aftalerne lever op til det databeskyttelsesniveau,
der er fastlagt i direktivet.
3. Gældende dansk ret
3.1. Indledning
Direktivet skal ifølge forslaget finde anvendelse på de kompetente myn-
digheders behandling af personoplysninger med henblik på at forebygge,
efterforske, opdage eller retsforfølge straffelovsovertrædelser eller fuld-
byrde strafferetlige sanktioner.
Forslaget lægger som nævnt i pkt. 2.2 i den forbindelse op til en væsentlig
udvidelse af anvendelsesområdet for den EU-retlige regulering af behand-
ling af personoplysninger på det politimæssige og strafferetlige område.
Det foreslås således, at direktivet også skal omfatte f.eks. politiets behand-
linger af oplysninger, som er rent interne i den enkelte medlemsstat, og
som således hverken er eller påtænkes udvekslet med en anden medlems-
stat, jf. anvendelsesområdet for den gældende rammeafgørelse.
Hertil kommer, at der med reglerne i kapitel III lægges op til en betydelig
udvidelse af den registreredes rettigheder i forhold til de gældende EU-
regler på det politimæssige og strafferetlige område, jf. nærmere pkt. 2.4.
I en dansk sammenhæng vil direktivet derfor i givet fald kunne få betyd-
ning for behandling af personoplysninger i alle faser af en straffesag, og
således fra f.eks. det tidspunkt politiet modtager en anmeldelse om et
strafbart forhold til Kriminalforsorgen løslader den domfældte efter endt
afsoning.
En redegørelse for gældende dansk ret vil derfor principielt set kunne om-
fatte en omtale af lovgivningen mv. om behandling personoplysninger,
herunder den registreredes eventuelle rettigheder til indsigt mv., for politi-
et, anklagemyndigheden, domstolene og Kriminalforsorgen.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I det følgende redegøres imidlertid for de mest centrale regler.
3.2. Persondataloven
I lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med se-
nere ændringer (persondataloven) er der fastsat generelle regler om be-
handling af personoplysninger for offentlige myndigheder og den private
sektor. Persondataloven er først og fremmest baseret på det gældende da-
tabeskyttelsesdirektiv.
Persondataloven indeholder bl.a. regler om, hvornår behandling af person-
oplysninger i almindelighed må finde sted, ligesom loven indeholder regler
vedrørende behandling af særlige typer oplysninger (f.eks. regler om per-
sonnumre). Loven indeholder desuden en række bestemmelser om ret-
tigheder for de personer, der behandles oplysninger om. Det gælder f.eks.
regler om den registreredes ret til information, indsigelse, indsigt, berigti-
gelse og sletning af personoplysninger.
Persondataloven gælder generelt for politiets, anklagemyndighedens og
domstolenes behandling af personoplysninger. Som nævnt i pkt. 2.4 oven-
for finder lovens bestemmelser om oplysningspligt over for den registrere-
de, den registreredes ret til indsigelse, berigtigelse, blokering og sletning af
personoplysninger dog ikke anvendelse på behandlinger, der foretages for
domstolene, politi og anklagemyndighed inden for det strafferetlige områ-
de. Herudover finder lovens regler om den registreredes ret til indsigt ikke
anvendelse på behandlinger, der foretages for domstolene inden for det
strafferetlige område.
Persondataloven fastsætter endvidere regler om datasikkerhed i forbindelse
med behandling af personoplysninger. Disse regler suppleres for offentlige
myndigheders vedkommende af bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000
om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som
behandles for den offentlige forvaltning.
Persondataloven indeholder også bestemmelser om Datatilsynets kontrol
med behandling af personoplysninger, der foretages for offentlige myn-
digheder og den private sektor, ligesom der i loven er fastsat regler om
pligt til at foretage anmeldelse til Datatilsynet i forbindelse med bestemte
typer behandling af personoplysninger.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.3. Bekendtgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse
med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for
EU og Schengen-samarbejdet
Justitsministeren har i medfør af persondatalovens § 72 a fastsat nærmere
regler ved bekendtgørelse nr. 1287 af 25. november 2010 om beskyttelse
af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samar-
bejde i kriminalsager inden for Den Europæiske Union og Schengen-
samarbejdet. Bekendtgørelsen gennemfører Rådets rammeafgørelse
2008/977/RIA i dansk ret.
Formålet med bekendtgørelsen er at sikre beskyttelsen af personoplysnin-
ger, der behandles inden for rammerne af det politimæssige og strafferetli-
ge samarbejde inden for EU.
Bekendtgørelsen finder anvendelse i forhold til personoplysninger, der ud-
veksles eller stilles til rådighed mellem en dansk og en udenlandsk myn-
dighed i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i krimi-
nalsager inden for Den Europæiske Union og Schengen-samarbejdet.
Bekendtgørelsen tager således sigte på den grænseoverskridende informa-
tionsudveksling i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i
kriminalsager. Den finder inden for dette område anvendelse på behand-
ling af personoplysninger, der helt eller delvis foretages elektronisk, og i
forhold til ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller
vil blive indeholdt i et register.
Bekendtgørelsen henviser bl.a. til en række af de grundlæggende regler for
behandling af personoplysninger i persondataloven. Den indeholder her-
udover regler om datakvalitet og behandlingssikkerhed. Bekendtgørelsen
indeholder desuden regler for specifikke former for databehandling, her-
under regler om viderebehandling af personoplysninger modtaget fra andre
medlemsstater og om videregivelse af sådanne oplysninger til private og
tredjelande samt internationale organer. Herudover udvider bekendtgørel-
sen den registreredes rettigheder med hensyn til bl.a. underretning og be-
rigtigelse af urigtige oplysninger i forhold til persondataloven.
Efter rammeafgørelsen, som bekendtgørelsen gennemfører i dansk ret, skal
Kommissionen – på baggrund af rapporter fra medlemsstaterne – senest i
november 2014 aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet med en
evaluering af rammeafgørelsens gennemførelse, følgerne af rammeafgørel-
sens bestemmelser samt eventuelle forslag til ændringer af rammeafgørel-
sen.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1148225_0021.png
3.4. Retsplejeloven
Retsplejeloven (lovbekendtgørelse nr. 1063 af 17. november 2011 med se-
nere ændringer) indeholder de grundlæggende regler i dansk ret vedrøren-
de bl.a. efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Retsplejelovens kapitel 67-75 b fastsætter således regler om politiets efter-
forskning af strafbare forhold og om gennemførelsen af tvangsindgreb,
herunder reglerne for anholdelse, varetægtsfængsling, indgreb i meddelel-
seshemmeligheden, legemsindgreb, ransagning, beslaglæggelse, edition og
personundersøgelser. Disse kapitler indeholder ligeledes grundlæggende
straffeprocessuelle regler.
Retsplejeloven indeholder endvidere regler om aktindsigt i domme, ken-
delser og andre dokumenter, der vedrører en straffesag. Udgangspunktet
er, at enhver har ret til aktindsigt i domme og kendelser mv.
Herudover kan den, der har en individuel, væsentlig interesse i et konkret
retsspørgsmål, som udgangspunkt forlange at blive gjort bekendt med do-
kumenter, der vedrører en straffesag, herunder indførsler i retsbøgerne, i
det omfang dokumenterne har betydning for vurderingen af det pågælden-
de retsspørgsmål.
3.5. Straffuldbyrdelsesloven
Straffuldbyrdelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 435 af 15. maj 2012) regu-
lerer fuldbyrdelsen af fængselsstraffe, bødestraffe, betingede domme,
domme med vilkår om samfundstjeneste og forvaring.
Straffuldbyrdelsesloven indeholder i en række tilfælde mulighed for, at
myndighederne kan behandle personoplysninger om en dømt person for at
varetage sine opgaver efter loven. Det er f.eks. tilfældet, hvor Kriminalfor-
sorgen træffer afgørelse om valg af afsoningsinstitution, om anbringelse i
åbent eller lukket fængsel, om overførsel fra åbent til lukket fængsel og
om udgang i forbindelse med afsoning af fængselsstraf.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil indebære, at den gældende danske lovgiv-
ning på området skal tilpasses direktivet, hvis Danmark inden seks måne-
der efter direktivets vedtagelse træffer afgørelse om at gennemføre direkti-
vet i dansk ret.
En gennemførelse af forslaget vil bl.a. indebære, at bestemmelserne i den
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gældende persondatalov vil skulle tilpasses direktivets regulering for den
del af de kompetente myndigheders behandling af personoplysninger, der
falder inden for direktivets anvendelsesområde.
Det er endvidere Justitsministeriets helt umiddelbare vurdering, at en gen-
nemførelse af det foreliggende forslag i dansk ret vil indebære, at reglerne
i retsplejeloven på en række områder vil skulle ændres. Det er således mu-
ligt, at forslagets bestemmelser om behandlingsprincipper og behandlings-
regler, jf. pkt. 2.3. ovenfor, efter omstændighederne vil skulle indsættes i
retsplejeloven. Herudover må det antages, at direktivforslagets bestemmel-
ser om den registreredes ret til indsigt vil indebære, at de gældende be-
stemmelser i retsplejeloven om aktindsigt vil skulle revideres.
Herudover er det Justitsministeriets foreløbige vurdering, at det kan blive
nødvendigt at revidere de gældende regler i straffuldbyrdelsesloven og be-
kendtgørelsen om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med poli-
tisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for Den Europæi-
ske Union og Schengen-samarbejdet, hvis direktivforslaget gennemføres i
dansk ret.
Det bemærkes, at vurderingen af de lovgivningsmæssige konsekvenser er
præget af en vis usikkerhed, idet det præcise indhold og rækkevidden af en
række af direktivforslagets bestemmelser giver anledning til betydelig
tvivl.
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser.
Efter et foreløbigt skøn baseret på de foreliggende forslag (forordning og
direktiv) vil reformpakken om databeskyttelse medføre øgede omkostnin-
ger. Det følger af budgetreglerne, at finansieringen af disse øgede omkost-
ninger skal holdes inden for Justitsministeriets ramme eller forelægges re-
geringens Ø-udvalg, hvis det skønnes, at dette ikke kan lade sige gøre.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.: Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Præsidenten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Dom-
stolsstyrelsen, Datatilsynet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Forbrugerom-
budsmanden, Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet
(Juridisk Institut), Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Handels-
højskolen i København (Juridisk Institut), Københavns Universitet, Syd-
dansk Universitet (Juridisk Institut), Den Danske Dommerforening, Dom-
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
merfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben Danmarks Domstole, For-
eningen af Offentlige Anklagere, Advokatrådet, Danske Advokater, DJØF,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Politiforbundet, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Dansk Fængselsforbund, Foreningen af
Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, Fængselsforbundet, HK
Landsklubben for Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen, Dansk
Socialrådgiverforening, Faggruppen af socialrådgivere i Kriminalforsor-
gen, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Kriminalpo-
litisk Forening (KRIM), Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
Høringsfristen er fastsat til den 1. oktober 2012.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at retten til beskyttelse af
personoplysninger, som er udtrykkeligt fastsat i artikel 8 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder og i TEUF artikel 16, stk. 1,
forudsætter samme databeskyttelsesniveau i hele EU.
Herudover er der ifølge Kommissionen et voksende behov for, at de rets-
håndhævende myndigheder i medlemsstaterne behandler og udveksler op-
lysninger stadig hurtigere med henblik på at forebygge og bekæmpe kri-
minalitet på tværs af grænserne og terrorisme. I den forbindelse vil klare
og sammenhængende regler om databeskyttelse på EU-plan efter Kommis-
sionens opfattelse medvirke til at styrke samarbejdet mellem de pågælden-
de myndigheder.
Der er ifølge Kommissionen desuden en række praktiske udfordringer i
forbindelse med håndhævelsen af lovgivningen om databeskyttelse og et
behov for samarbejde mellem medlemsstaterne og deres myndigheder,
som bør organiseres på EU-plan for at sikre en ensartet anvendelse af EU-
lovgivningen. I visse situationer er EU ifølge Kommissionen desuden mest
velegnet til effektivt og ensartet at sikre det samme beskyttelsesniveau for
fysiske personer, når deres personoplysninger videregives til tredjelande.
Det er Kommissionens opfattelse, at medlemsstaterne ikke selv kan mind-
ske de aktuelle problemer, navnlig ikke problemerne vedrørende de natio-
nale lovgivningers fragmentering. Der er også et specifikt behov for at
skabe en harmoniseret og sammenhængende ramme, som muliggør nem
udveksling af personoplysninger på tværs af EU's grænser, samtidig med
at alle fysiske personer i EU sikres effektiv beskyttelse.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge Kommissionen vil den foreslåede EU-lovgivning være mere effektiv
end tilsvarende lovgivning på medlemsstatsniveau på grund af problemer-
nes karakter og omfang, som ikke kun gør sig gældende for én eller nogle
få medlemsstater.
Forslagets mål kan derfor ifølge Kommissionen bedre gennemføres på
EU-niveau. Efter Kommissionens opfattelse vil et direktiv være det bedste
instrument til at sikre harmonisering på EU-plan på dette område, samtidig
med at medlemsstaterne får den nødvendige fleksibilitet til at gennemføre
principperne, reglerne og undtagelserne herfor på nationalt plan.
Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at klare og sam-
menhængende regler om databeskyttelse på EU-plan kan medvirke til at
styrke samarbejdet mellem de retshåndhævende myndigheder i medlems-
staterne med henblik på at forebygge og bekæmpe kriminalitet på tværs af
grænserne og terrorisme. På den baggrund er det regeringens foreløbige
vurdering, at nærhedsprincippet et overholdt i forhold til reguleringen af
personoplysninger, der udveksles eller stilles til rådighed mellem en dansk
og en udenlandsk myndighed i forbindelse med de kompetente myndighe-
ders forebyggelse, efterforskning, opdagelse eller retsforfølgning af straf-
felovsovertrædelser eller fuldbyrdelse af strafferetlige sanktioner.
Når det derimod gælder behandling af personoplysninger, der finder sted i
sager uden et grænseoverskridende element inden for det politimæssige og
strafferetlige område, er det efter regeringens opfattelse umiddelbart mere
tvivlsomt, om nærhedsprincippet er opfyldt. For det første kan det på nu-
værende tidspunkt ikke udelukkes, at en vedtagelse af det foreliggende
forslag vil betyde en harmonisering af (dele af) medlemsstaternes nationa-
le straffeprocessuelle regler. For det andet finder regeringen, at det endnu
er for tidligt at drage konklusioner i forhold til den praktiske værdi af
rammeafgørelsen. Det bemærkes i den forbindelse, at der endnu ikke er fo-
retaget en omfattende evaluering af rammeafgørelsen. Der kan i øvrigt pe-
ges på, at det – ifølge Kommissionens rapport om implementeringen af
rammeafgørelsen (KOM (2012) 12 endelig) – alene er Italien, Nederlande-
ne og Tjekkiet, som har oplyst, at forskellige databehandlingsregler for sa-
ger med og uden et grænseoverskridende element medfører vanskeligheder
for myndighederne. På den baggrund er det efter regeringens opfattelse
umiddelbart vanskeligt at se behovet for at udvide forslagets anvendelses-
område til også at omfatte behandlinger af personoplysninger uden et
grænseoverskridende element.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som det fremgår ovenfor, har Kommissionen anført, at der er en række
praktiske udfordringer i forbindelse med håndhævelsen af lovgivningen
om databeskyttelse. Regeringen vil i øvrigt i lyset af de indkomne hørings-
svar være opmærksom på, hvorvidt sådanne vanskeligheder også ses at fo-
religge i forbindelse med de relevante danske myndigheders opgavevare-
tagelse.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man på nuværende tidspunkt umiddelbart positivt indstil-
let over for de dele af forslaget, der regulerer behandling af personoplys-
ninger, hvori der indgår et grænseoverskridende element.
Fra dansk side er man dog foreløbigt skeptisk indstillet over for de dele af
forslaget, der regulerer behandling af personoplysninger, hvori der ikke
indgår et grænseoverskridende element. For det første kan det på nuvæ-
rende tidspunkt ikke udelukkes, at en vedtagelse af det foreliggende for-
slag vil betyde en harmonisering af (dele af) medlemsstaternes nationale
straffeprocessuelle regler, som der ikke forekommer at være et behov for.
For det andet finder regeringen, at det endnu er for tidligt at drage konklu-
sioner i forhold til den praktiske værdi af rammeafgørelsen. Det bemærkes
i den forbindelse, at der endnu ikke er foretaget en omfattende evaluering
af rammeafgørelsen. Der kan i øvrigt peges på, at det – ifølge Kommissio-
nens rapport om implementeringen af rammeafgørelsen (KOM (2012) 12
endelig) – alene er Italien, Nederlandene og Tjekkiet, som har oplyst, at
forskellige databehandlingsregler for sager med og uden et grænseover-
skridende element medfører vanskeligheder for myndighederne. På den
baggrund er det efter regeringens opfattelse umiddelbart vanskeligt at se
behovet for at udvide forslagets anvendelsesområde til også at omfatte be-
handlinger af personoplysninger uden et grænseoverskridende element.
Regeringen finder således, at det ville have været mere naturligt, hvis
Kommissionen havde afventet udfaldet af denne evaluering af rammeafgø-
relsen, før den fremsatte forslag til en ny retsakt.
Det er endvidere Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at forslagets
betingelser for videregivelse af personoplysninger til tredjelande kan få en
ikke ubetydelig indflydelse på samarbejdet med disse lande inden for det
strafferetlige område. Det bemærkes bl.a., at en positiv afgørelse om til-
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
strækkeligt databeskyttelsesniveau fra Kommissionen synes at forudsætte,
at det pågældende tredjeland eller den internationale organisation har ved-
taget regler om beskyttelsen af personoplysninger, der i vidt omfang svarer
til reglerne i direktivforslaget. Det bemærkes endvidere, at forslaget ikke
synes at tage hensyn til medlemsstaternes eksisterende forpligtelser i de bi-
laterale aftaler, som den enkelte medlemsstat har indgået med tredjelande
om gensidig retshjælp på det strafferetlige område, jf. pkt. 2.10 ovenfor.
Under alle omstændigheder er det efter regeringens opfattelse afgørende,
at de nye databeskyttelsesregler skaber den rette balance mellem hensynet
til databeskyttelsen og hensynet til, at de kompetente myndigheder kan va-
retage deres opgaver effektivt og smidigt.
Endvidere vil en stillingtagen bero på en vurdering af, om forslaget skaber
den rette balance mellem merværdi og omkostninger, herunder i form af
administrative konsekvenser.
Fra dansk side vil man bl.a. arbejde for, at omkostningerne ved en eventuel
gennemførelse af forslaget reduceres i forhold til Kommissionens forslag.
Det bemærkes i øvrigt, at det præcise indhold og rækkevidden af en række
af direktivforslagets bestemmelser giver anledning til betydelig tvivl, som
Justitsministeriet vil søge afklaret under de kommende forhandlinger. Der
vil derfor være behov for på et senere tidspunkt i forhandlingerne at fore-
tage en nøjere vurdering af forslagets indhold. En nærmere stillingtagen til
forslaget må afvente denne vurdering, der bl.a. vil finde sted på baggrund
af den iværksatte høring over forslaget, jf. pkt. 5 ovenfor, samt en vurde-
ring af de statsfinansielle og administrative konsekvenser.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg.
26