Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2012) 0055 Bilag 1
Offentligt
1095402_0001.png
Social- og Integrationsministeriet
Ydelseskontoret
J.nr. 2011-0015545
tsh
marts 2012
Folketingets Europaudvalg
Kopi til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Kopi til Folketingets Socialudvalg
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Hvidbog: En dagsorden for tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pensioner
COM(2012) 55 final
1. Resumé
Kommissionen har den 20. februar 2012 sendt Rådet for Den Europæiske Uni-
on en hvidbog om ”En dagsorden for tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pen-
sioner”.
I hvidbogen præsenteres 20 initiativer på EU-plan til støtte for nationale re-
former af pensionssystemerne. Initiativerne vedrører støtte til medlemsstaterne
til at opnå bedre balance mellem erhvervsaktive år og pensionsår, bedre mu-
ligheder for sikker supplerende privat pensionsopsparing, herunder i arbejds-
markedspensioner og individuelle ordninger samt at sikre en helhedsorienteret
tilgang til pensionsområdet gennem bedre koordinering og overvågningsværk-
tøjer.
Initiativerne vedrører blandt andet overførelse af pensionsrettigheder og regu-
lering af arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser samt en række foranstalt-
ninger, der skal give arbejdstagerne mulighed for at blive længere på arbejds-
markedet.
Regeringen har noteret sig, at hvidbogen ikke anfægter, at pensioner primært
er medlemsstaternes ansvar. Danmark har et velfungerende pensionssystem.
Regeringens udgangspunkt er, at den konkrete udmøntning af hvidbogen ikke
må vanskeliggøre grundlaget for den danske pensionsmodel.
Regeringen ser positivt på initiativer på EU-plan med henblik på støtte til med-
lemsstaterne til at opnå en bedre balance mellem erhvervsaktive år og pensi-
onsår samt bedre muligheder for sikker supplerende private pensionsopspa-
ring. Regeringen ser også positivt på en helhedsorienteret tilgang til pensions-
området.
Side
1
af
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvidbogen indeholder Kommissionens forslag i overskriftform. De mere detal-
jerede udspil kommer senere, og regeringen vil fastlægge sin holdning hertil,
efterhånden som de bliver fremlagt.
2. Baggrund
Kommissionen har den 20. februar 2012 sendt Rådet for Den Europæiske Uni-
on en hvidbog om ”En dagsorden for tilstrækkelige, sikre og bæredygtige pen-
sioner”.
Hvidbogen afspejler blandt andet resultaterne af høringen over den grønbog om
”Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige pensionssystemer i Europa”, som Kom-
missionen udsendte den 7. juli 2010.
Formålet med grønbogen var at få en bred offentlig debat om pensionssyste-
merne i Europa og deres rammebetingelser med henblik på at sikre, at de er
tilstrækkelige og bæredygtige.
Den daværende regering afgav høringssvar den 4. november 2010.
Det fremgår bl.a. af høringssvaret:
at EU bør støtte medlemslandene i bestræbelserne på at gennemføre refor-
mer, der kan øge arbejdsudbuddet, herunder øge den gennemsnitlige tilba-
getrækningsalder;
at EU bør støtte medlemslandene i bestræbelserne på at forbedre de offent-
lige finansers holdbarhed gennem reformer, der tilskynder til øget opspa-
ring til alderspension og mindre afhængighed af offentligt finansierede
pensioner;
at regeringen er enig i, at pensionsområdet må ses i en større sammenhæng,
og at debatten bl.a. fokuserer på pensionsområdet i relation til kravene i
stabilitets- og vækstpagten og på at skabe overensstemmelse mellem pensi-
onsreformer og Europa 2020-strategien samt det indre markeds funktion og
udveksling af varer og tjenester over grænserne i EU til gavn for forbrugere
og virksomheder;
at regeringen ikke ser det som en opgave for EU at arbejde for ændringer i
den danske pensionsmodel, herunder forslag som kan vanskeliggøre grund-
laget for arbejdsmarkedspensionsordningernes hidtidige virke og dermed
skade et centralt element i et velfungerende dansk pensionssystem.
Hvidbogen henviser til, at en aldrende befolkning er en stor udfordring for pen-
sionssystemerne i alle medlemsstaterne. Medmindre befolkningen, som lever
længere, også bliver længere i beskæftigelse og sparer mere op til pension, kan
tilstrækkelige pensioner ikke garanteres, da den nødvendige stigning i udgifter-
ne underminerer bæredygtigheden.
Hvidbogen peger på, at kombinationen af en forøget levetid og pensioneringen
af de store årgange vil have vidtrækkende økonomiske og budgetmæssige kon-
sekvenser i EU, idet mulighederne for økonomisk vækst reduceres, og der ud-
øves pres på de offentlige finanser.
Hvidbogen henviser også til, at disse udsigter forværres yderligere af den nu-
værende finansielle og økonomiske krise. Træg økonomisk vækst, budgetun-
derskud og gældsbyrder, finansiel ustabilitet og lav beskæftigelse har gjort det
vanskeligere for alle pensionssystemerne at leve op til pensionstilsagnene.
Side 2 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pensionssystemer, som finansieres løbende, påvirkes af faldende beskæftigelse
og dermed lavere pensionsbidrag. Fondsbaserede ordninger påvirkes af akti-
vernes faldende værdi og lavere afkast. Det er derfor ifølge hvidbogen blevet
mere presserende end nogensinde at udvikle og indføre omfattende strategier
for at tilpasse pensionssystemerne til skiftende økonomiske og demografiske
forhold.
Hvidbogen henviser endvidere til, at økonomierne og samfundene i medlems-
staterne bliver mere og mere integrerede. Pensionernes centrale betydning for
Europas sociale og økonomiske succes og den øgede risiko for, at nationale
pensionspolitikker har grænseoverskridende virkninger, betyder, at pensioner i
stadig højere grad bliver et spørgsmål af fælles interesse i EU.
Vellykkede pensionsreformer i medlemsstaterne vil påvirke EU's evne til at nå
to af de fem mål i Europa 2020-strategien – forøgelse af beskæftigelsesfre-
kvensen til 75 % og reduktion af antallet af personer, som er truet af fattigdom,
med mindst 20 millioner.
3. Formål og indhold
Kommissionens foreslår 20 initiativer på EU-plan til støtte for nationale refor-
mer af pensionssystemerne.
Initiativerne vedrører støtte til medlemsstaterne til at opnå a) bedre balance
mellem erhvervsaktive år og pensionsår, og b) bedre muligheder for suppleren-
de privat pensionsopsparing, herunder arbejdsmarkedspensioner og individuel-
le ordninger. Endvidere foreslås c) initiativer, der skal sikre en helhedsoriente-
ret tilgang til pensionsområdet gennem bedre koordinering og overvågnings-
værktøjer.
a. Balance mellem erhvervsaktive år og pensionsår
For at opnå en bedre balance mellem erhvervsaktive år og pensionsår foreslås:
1) Inden for rammerne af Europa 2020-strategien vil Kommissionen nøje over-
våge og tilskynde til pensions- og arbejdsmarkedsreformer i overensstemmelse
med de årlige vækstundersøgelser og de landespecifikke henstillinger med
henblik på senere pensionering.
2) Kommissionen vil støtte Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Økonomisk
Politik og Udvalget for Social Beskyttelse i deres overvågning af pensionsre-
formerne og tilbyde finansiel støtte til medlemsstaterne.
3) Kommissionen vil bede de relevante udvalg (bl.a. Udvalget for Social Be-
skyttelse og Det Rådgivende Udvalg for Ligestilling mellem Mænd og Kvin-
der) om at identificere og anbefale bedste praksis med hensyn til at mindske de
kønsbestemte pensionsforskelle.
4) I løbet af Det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne (2012) vil Kommissionen skabe øget bevidsthed om fordelene
ved og mulighederne for at blive længere på arbejdsmarkedet.
5) Inden for rammerne af Europa-2020 vil Kommissionen øge sin støtte til
politikkoordineringen og den fælles indsats for at gøre det muligt for og til-
skynde ældre arbejdstagere, navnlig kvinder, til at blive længere på arbejds-
markedet.
Side 3 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6) Inden for rammerne af den europæiske sociale dialog vil Kommissionen
anmode arbejdsmarkedets parter om at udvikle metoder til tilpasning af praksis
vedrørende arbejdsplads og arbejdsmarked.
7) Kommissionen vil på basis af sine forslag til Den Europæiske Socialfond i
programperioden 2014-2020 tilskynde medlemsstaterne til at gøre brug af Fon-
den til at støtte en aktiv og sund aldring.
8) Kommissionen vil høre arbejdsmarkedets parter om, hvordan en uhensigts-
mæssig obligatorisk pensionsalder kan revideres i kollektive aftaler og national
lovgivning.
b. Udvikling af supplerende private pensionsopsparinger
Med henblik på at styrke de supplerende private pensionsopsparingers rolle
foreslås følgende:
9) Kommissionen vil fra 2012 i samarbejde med medlemsstaterne vurdere og
optimere virkningen og omkostningseffektiviteten af skattemæssige og andre
incitamenter til privat pensionsopsparing,
10) Kommissionen vil opfordre Udvalget for Social Beskyttelse til at undersø-
ge god praksis vedrørende pensionsopgørelser med det formål at tilskynde
medlemsstaterne til at forbedre informationen til enkeltpersoner om deres pen-
sionsplanlægning.
11) Kommissionen vil i 2012 fremsætte et forslag til lovgivning om revision af
direktivet om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser. Formålet er at opret-
holde ens spilleregler og fremme grænseoverskridende aktiviteter på området
og medvirke til at forbedre de samlede pensioner i EU.
12) Kommissionen vil i 2012 tage initiativ til at sikre en mere effektiv beskyt-
telse af arbejdstageres arbejdsmarkedsrelaterede pensionsrettigheder i tilfælde
af arbejdsgiverens insolvens.
13) Kommissionen vil senest i 2013 forelægge et initiativ, der tager sigte på at
hæve kvaliteten af pensionsprodukterne i tredje søjle for kvinder og mænd og
forbedre forbrugeroplysningerne og beskyttelsesstandarderne via frivillige ko-
dekser og eventuelt en certificeringsordning for sådanne produkter.
14) Kommissionen vil i samarbejde med en række aktører udvikle en kodeks
for god praksis for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger (2.søjle), her-
under bedre dækning af arbejdstagere, udbetalingsfasen, risikodeling og risiko-
reduktion, omkostningseffektivitet og evnen til at absorbere udsving.
15) Kommissionen vil i 2012 i tæt samarbejde med Rådet og Europa-
Parlamentet genoptage forhandlingerne om et forslag til direktiv om overførel-
se af pensioner med fastsættelse af minimumsstandarder for optjening og beva-
relse af supplerende pensionsrettigheder. Kommissionen vil fremme den græn-
seoverskridende pensionsmobilitet for alle erhverv.
16) Kommissionen vil i 2012 vurdere muligheden for at udvide anvendelses-
området for forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sik-
ringsordninger til at omfatte visse arbejdsmarkedsrelaterede ordninger.
Side 4 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17) Kommissionen vil fremme udviklingen af pensionsoplysningstjenester, der
hjælper med at holde styr på de forskellige pensionsrettigheder, som man har
optjent i forskellige job.
18) Kommissionen vil undersøge, om skatteregler vedrørende i) grænseover-
skridende overførsler af arbejdsmarkedsrelateret pensionskapital og livsforsik-
ringskapital, ii) livsforsikringsbidrag, der indbetales til pensionsselskaber, der
er etableret i et andet EU-land, og iii) afkast af pensionsselskabers og livsfor-
sikringsselskabers grænseoverskridende investeringer, herunder disses indtæg-
ter fra fast ejendom og kapitalgevinster, udgør diskriminerende skattemæssige
hindringer for grænseoverskridende mobilitet og grænseoverskridende investe-
ringer. Om nødvendigt vil Kommissionen indlede overtrædelsesprocedurer.
Kommissionen og medlemsstaterne vil også drøfte, hvordan man kan mindske
risikoen for, at grænseoverskridende pensioner dobbeltbeskattes (eller slet ikke
beskattes).
19) Kommissionen vil undersøge behovet for at fjerne aftaleretlige forhindrin-
ger for udformning og distribution af livsforsikringsprodukter med opspa-
rings/investeringsfunktioner med henblik på at gøre det nemmere at distribuere
visse private pensionsprodukter på tværs af grænserne.
c. Koordinering og overvågning
Kommissionen vil i tæt samarbejde med Udvalget for Social Beskyttelse og
Udvalget for Økonomisk Politik overvåge de fremskridt, medlemsstaterne gør
med hensyn til tilstrækkelige, bæredygtige og sikre pensioner, herunder ved
hjælp af benchmarkingindikatorer i forbindelse med Europa-2020.
20) Kommissionen vil sammen med Udvalget for Økonomisk Politik udsende
rapporten om befolkningsaldringen 2012, hvori man vurderer de økonomiske
og budgetmæssige konsekvenser af aldring. Kommissionen vil endvidere i
2012 sammen med Udvalget for Socialbeskyttelse også udarbejde en rapport
om pensioners tilstrækkelighed, som inden for rammerne af platformen mod
fattigdom kan hjælpe medlemsstaterne med at vurdere pensionssystemernes
tilstrækkelighed for kvinder og mænd.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse om hvidbogen foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er
ikke
relevant.
7. Konsekvenser
Spørgsmålet om konsekvenser er ikke relevant, da de foreslåede initiativer ikke
er konkretiserede.
8. Høring
Hvidbogen har været sendt i høring i Specialudvalget for arbejdsmarkedet og
sociale forhold og Specialudvalget for den finansielle sektor.
Der er modtaget svar fra Akademikernes Centralorganisation (AC), Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Danske Regioner, Dansk Aktionærforening, For-
Side 5 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sikring og Pension (F&P) og Landsorganisationen i Danmark (LO) og Kom-
munernes Landsforening (KL).
AC
mener ikke, at der for indeværende er behov for generelt at styrke EU’s
rammer på pensionsområdet. Opgaven er at indrette pensionssystemet på en
transparent, omkostningseffektiv og fair måde, så den brede opbakning, der er
blandt arbejdstagere til at indbetale til solidariske ordninger, fastholdes. AC er
enig i, at mulighederne for at blive længere på arbejdsmarkedet afhænger af
bl.a. arbejdets tilrettelæggelse, livslang læring, etc. Den fremtidige indretning
af pensionssystemerne må ikke alene fokusere på manuel nedslidning, men
have et bredere sigte.
AC
vedrørende de konkrete forslag:
Forslag nr. 3:
Under henvisning til de
relativt nyligt vedtagne danske regler om deling af pensioner ved skilsmisse vil
AC foreslå, at Kommissionen tager afsæt i de grundlæggende principper, som
disse regler bygger på.
Forslag nr. 11 og 15:
AC bakker stærkt op om arbejdet
med at etablere en fælles europæisk pensionsfond for forskere. Behovet for
ændrede regler om overførsel af pensioner grundet grænseoverskridende aktivi-
tet må bero på de konkrete forslag, idet sammenhængen i det danske pensions-
system ikke bør bringes i spil. For så vidt angår udarbejdelsen af minimums-
standarder for optjening mv. mener AC, at det er et nationalt anliggende samt
et anliggende for de involverede parter.
Forslag nr. 17:
AC ser etableringen af
pensionsoplysningstjenester i medlemsstaterne som en klar fordel for den en-
kelte. AC henviser til, at vi i Danmark med Pensionsinfo allerede har et velfun-
gerende system, som kan skabe overblik, og foreslår Kommissionen at tage
udgangspunkt heri i sine videre overvejelser.
DA
henviser til, at pensionssystemerne i de enkelte medlemslande har stor
betydning for den samlede økonomi i EU, hvorfor området bør følges tæt af
EU-systemet. DA finder, at pensionssystemerne i deres indretning bør under-
støtte længere arbejdsliv og privat pensionsopsparing. Kommissionen synes
ifølge DA ikke at inddrage den forbedring af befolkningernes sundhedstilstand,
som den længere levealder er udtryk for. Hertil kommer, at arbejdsmarkedet
ikke slider på folks fysik i samme omfang som tidligere.
DA
vedrørende de konkret forslag:
Forslag nr. 12:
Efter DA’s opfattelse er der
ikke behov for at revidere direktivet om beskyttelse af arbejdstagernes stilling
ved arbejdsgiverens insolvens. DA har ikke kendskab til sager, hvor der er
afsløret et behov for en revision af direktivet.
Forslag nr. 14:
DA anfører med
hensyn til udvikling af en guide for bedste praksis for søjle II pensioner, at det
europæiske pensionsmarked er vidt forskelligt og i høj grad præget af forhol-
dene i den enkelte medlemsstat, hvorfor det vil være meget vanskeligt at for-
mulere forslag, som giver mening på tværs af EU.
Forslag nr. 15:
DA finder
ikke, at der er behov for at genoptage arbejdet med direktivet om portabilitet.
Direktivet indeholder standarder for optjeningsbetingelser for pensionsordnin-
ger i den enkelte medlemsstat, hvilket det er op til EU-medlemsstaterne at re-
gulere.
Dansk Aktionærforening
mener, at pensionssystemerne skal ændres, så pay-
as-you-go-systemerne fra de offentlige kasser fylder mindre. Det anføres, at
det er vanskeligt at lave en ordentlig planlægning af supplerende pensionsop-
sparing på grund af ændringer af regler for de offentlige pensioner vedrørende
pensionsalder og beskatning. Hvidbogen underspiller det centrale budskab, at
det er op til forbrugeren selv at sikre sig, så pensionsydelserne har den ønskede
købekraft. Opsparing til pensionisttilværelsen skal være større end tidligere.
Side 6 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Aktionærforening
vedrørende de konkrete forslag:
Forslag nr. 9-19
om udvikling af supplerende private pensionsordninger: Dansk Aktionærfor-
ening mener, at dette vil ændre balancen mellem pensionsopsparing (investe-
ring) og opsparing (investering) i frie midler. Det bør give anledning til overve-
jelser i forhold til værdipapirmarkedernes funktion, til selskabsret og corporate
governance.
Forslag nr. 10:
Dansk Aktionærforening finder det vigtigt, uanset
om pensionsområdet reguleres gennem egentlig lovgivning eller blød lovgiv-
ning, at forbrugerne er repræsenterede under udarbejdelsen af reglerne gennem
investor- eller forbrugerorganisationer.
Forslag nr. 13:
Forbrugeroplysningerne
og beskyttelsesstandarderne skal for alle investeringsprodukter (opsparingspro-
dukter) gøres bedre. Frivillige kodekser er næppe tilstrækkelige. Certificerings-
ordninger kan være et middel. Kravene bør principielt være de samme til alle
produkter, svarende til reglerne for UCITS og det kommende forslag til pakke-
produkter for private investorer (PRIPS). Det bør principielt være de samme
oplysningskrav og beskyttelsesstandarder for alle opsparings- og investerings-
produkter inklusive pensioner og livsforsikringer.
Forslag nr. 14:
I overvejel-
serne om en kodeks for god praksis for arbejdsmarkedspensioner bør det også
vurderes, om ordningerne dækker lønmodtagere, der flytter, skifter arbejdsgi-
ver eller udsættes for forskellige socialbegivenheder. Der bør i arbejdet inddra-
ges repræsentanter for forbruger- og investororganisationer som repræsentanter
for de egentlige brugere af ordningerne.
Forslag nr. 17-19:
Dansk Aktionær-
forening er positiv over for disse forslag, og henviser bl.a. til, at det indre mar-
keds skal fungere.
Danske Regioner
ser det som en styrke, at hvidbogen påpeger, at spørgsmålet
om pension er medlemsstaterne rolle, og anerkender arbejdsmarkedets parter
rolle. Danske Regioner mener, at forholdene og udformningen af de nationale
pensionssystemer varierer markant fra medlemsstat til medlemsstat, hvilket
stiller krav om differentierede løsninger og hensyn fra Kommissionens side
Danske Regioner har den 27. januar 2012 vedtog en pensionspolitik for det
regionale område, der adresserer en række af de temaer der behandles i Kom-
missionen hvidbog. Politikken udstikker rammerne for de regionale arbejds-
markedspensioner.
F&P
bakker op om langt de fleste af hvidbogens konklusioner og anbefalinger.
F&P finder, at Hvidbogens anbefalinger af supplerende pensionsordninger,
bedre balance mellem arbejdslivets længde og pensionstilværelsens længde og
af robuste og langtidsholdbare pensionssystemer ligger godt i tråd med den
udvikling, som det danske pensionssystem har været igennem de seneste årtier.
F&P anfører, at hvidbogen i vidt omfang må ses som en anbefaling af det dan-
ske pensionssystem.
F&P
giver i høringssvaret en beskrivelse af udviklingen i Danmark i tilknyt-
ning til temaer i hvidbogen:
a) Folk skal tro på pensionsopsparing:
F&P påpeger, at det ved gennemførslen
af reformer er vigtigt at sikre, at det fortsat kan betale sig at spare op og henvi-
ser i den forbindelse til, at tilbagetrækningsreformens regler om modregning i
efterlønnen trækker i modsat retning. F&P henviser også til, at den tillid folk
har til pensionssystemet og den tradition, vi har for forudselighed, nemt kan
sættes over styr. F&P anfører i den forbindelse, at der har været gennemført en
række lovgivningsinitiativer, for eksempel udligningsskatten på 6 pct., mod-
regning i efterløn også for pensioner, som ikke er under udbetaling, loftet for
fradrag ved ratepensioner og nedsættelsen heraf, der kan trække i retning af en
begyndende underminering af pensionssystemets fleksibilitet og robusthed.
F&P understreger vigtigheden af et samspil mellem de offentlige pensioner og
Side 7 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de private pensionsordninger sker på en måde, der understøtter den private
pensionsopsparing, således at systemets robusthed bevares og således at de
private pensioner kan aflaste de offentlige finanser i fremtiden.
b) Værn om det gode danske pensionssystem:
F&P henviser til, at hvidbogen
særligt fokuserer på, hvordan supplerende private pensionsopsparinger under
søjle II og III kan bidrage til at fastholde passende pensionsudbetalinger. F&P
konstaterer, at det allerede sker i meget høj grad i Danmark, for de danske ar-
bejdsmarkedspensioner og firmapensionsordninger er veludbyggede og også
supplerende pensionsindbetaling til søjle III-pensioner er udbredt. De danske
pensionskasser og pensionsselskaber er stramt reguleret i sammenligning med
pensionsfonde i andre lande. I Danmark er pensionskasser og pensionsselska-
ber reguleret efter de samme principper som forsikringsselskaber, som de sene-
ste 10 – 15 år er blevet underlagt risikobaseret regulering. I modsætning til
pensionssektorerne i de fleste andre lande efterlever den danske pensionssektor
allerede i dag størstedelen af de kommende krav til kapital, forsvarlig ledelse
og tilsyn m.m., som med Solvens II indføres i Europa i de kommende år. De
danske pensionsselskaber og pensionskassers efterlevelse af Solvens II bidrager
derfor også til, at de danske pensionsordninger er sikre og omkostningseffekti-
ve. Forsikring & Pension kan fuldt ud støtte Kommissionen i, at tilsvarende
risikobaserede krav bør stilles til pensionsfonde omfattet af IORP-direktivet,
som i dag og fremover stilles til forsikringsselskaber som følge af indførelsen
af Solvens II. Men derudover mener F&P ikke, at det er en opgave for EU at
lovgive om design af de nationale pensionssystemer.
c) Pensionsvalg på et oplyst grundlag giver bedre pension.
F&P støtter Kom-
missionens ønsker og intentioner om mere og bedre forbrugerinformation. F&P
ser Danmark som foregangsland hvad god forbrugerinformation angår. Denne
position helt i front er opnået gennem fælles målsætninger om åbenhed og gen-
nemsigtighed og en tæt parløb mellem de danske myndigheder og pensions-
branchen. Vedrørende Kommissionens forslag om at fremme et pensions-
opsporingssystem i Europa, henviser F&P til, at et sådant system allerede er
oprettet i Danmark: PensionsInfo, som er blevet til i et samarbejde mellem
pensionskasser, livsforsikringsselskaber, banker, sparekasser og offentlige
myndigheder. Forsikring & Pension har sympati for tanken om et tilsvarende
systemet på europæisk plan, men udfordringerne skal ikke undervurderes.
d) Arbejdsstyrkens skrumper og vi lever længere.
F&P konstaterer under hen-
visning til Kommissionen understregning af, hvor vigtigt det er, at der er en
fornuftig balance mellem den tid, vi er på arbejdsmarkedet og den tid, vi er på
pension, at Danmark også er foran på dette punkt, jf. velfærdsreformen og til-
bagetrækningsreformen. F&P hæfter sig ved Kommissionens opfordring til at
formidle klart, at når levealderen stiger, så fører et længere arbejdsliv ikke til,
at folk skal nyde er kortere otium.
e) Seniorordninger - supplerende pension eller supplerende arbejde?
F&P
henviser til, at Kommissionen anbefaler landene at sørge for, at der rent faktisk
er plads til de ældre lønmodtagere på arbejdsmarkederne. F&P mener, at vi skal
revidere vores forestillinger om ældre på vej på pension. Ældre medarbejdere
er i dag sundere og mere aktive end nogensinde, og det bør afspejles i de mu-
ligheder, der er tilgængelige for dem. I Danmark har seniorer gode muligheder
for at arbejde – også efter pensionsalderen er nået. F&P mener dog, at der helt
sikkert kan gøres mere for at få en mere fleksibel overgang fra arbejdslivet til
pensionstilværelsen. Fleksibiliteten i pensionssystemet bør ikke reduceres, blot
Side 8 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fordi pensionsalderen opnås eller pensionerne kommer til udbetaling helt eller
delvist.
f) Kommissionen opfordrer til mere ligestilling.
F&P anfører, at de supplerende
pensionsopsparinger i Danmark typisk udgør en procentdel af vores løn. Der-
med afspejler opsparingen den tid, vi er på arbejdsmarkedet. Den manglende
ligestilling i størrelsen af pensionsopsparingerne afspejler de forskelle mellem
mænd og kvinders erhvervsindkomst, som findes på arbejdsmarkedet i det hele
taget. Når man vurderer forskelle i mænd og kvinders pensionsindkomst skal
det overvejes, om det er forskellene i absolut pensionsindkomst, der er relevant,
eller om det er forskellene i dækningsgrader. Typisk sparer kvinder i beskæfti-
gelse lige så meget - eller mere - op af deres løn som mænd. Og dermed er
deres dækningsgrader ofte lige så høje som mænds. Forsikring & Pension er af
den opfattelse, at den konstaterede ulighed udspringer af forhold på arbejds-
markedet og af kultur og tradition. Pensionssystemet kan vanskeligt kompense-
re for disse forhold.
g) Bedre mobilitet - med pensionen i behold.
F&P henviser til, at der er nem
adgang til, at lønmodtagere kan flytte deres pensionsrettigheder med sig i mel-
lem danske pensionsinstitutter. I relation til mobilitet på tværs af EU-lande og
medflytning af pensionsrettigheder er danske lønmodtagere stillet relativt gun-
stigt. F&P mener, at det i første omgang er vigtigere at sikre lønmodtagernes
muligheder for at flytte pensionsrettigheder med sig inden for de enkelte EU-
landes grænser - end på tværs af EU-landene. Det er vigtigt at være opmærk-
som på, at forskelle i skattesystemerne, sociale ydelser, indkomst-
/udgiftsniveauer mv. mellem medlemslandene bevirker, at selv ensartede pen-
sionsrettigheder ikke vil have samme værdi i forskellige lande.
h) Mindre tvivl – større opsparingslyst.
F&P anfører afslutningsvis i deres svar,
at F&P endnu engang vil opfordre politikerne til ikke at slå yderligere ind på
vejen med mere særbeskatning af pensioner. Under forudsætning af, at indbeta-
linger og udbetalinger af pension behandles skattemæssigt "symmetrisk", er det
Forsikring & Pensions holdning, at beskatning bør ske på udbetalingstidspunk-
tet. Beskatningen sker da nærmere på det tidspunkt, hvor den enkelte pensions-
opsparer forventeligt vil få brug for hjælp eller støtte og dermed vil trække
mere på de offentlige kasser. Desuden er der tegn på, at skattemæssige fradrag i
sig selv øger lysten til at spare op – også selvom der ved pensionsopsparing
først og fremmest sker en tidsmæssig forskydning af beskatningen og ikke en
skattesubsidiering af pensionsopsparingen.
LO
mener overordnet, at indretningen af medlemslandenes pensionssystemer
er et rent nationalt anliggende, herunder sikring af tilstrækkelige pensioner og
fastlæggelse af en holdbar finanspolitik inden for rammen af vækst- og stabili-
tetspagten. For LO er det vigtigt, at arbejdsmarkedspensioner indgår i de kol-
lektive overenskomster. LO finder, at EU bedst kan bidrage til udviklingen af
medlemslandenes pensionssystemer ved opbygning af erfaringsbaseret viden,
og så gerne at den åbne koordinationsmetode stod stærkere i hvidbogen. LO er
bekymret over, at der i mange EU-lande sker en udhuling af de skattefinansie-
rede pensionssystemer og finder det problematisk, at hvidbogen så snævert
fokuserer på at sætte gang i udbudsdrevne reformer.
LO
vedrørende sin umiddelbare holdning til de konkrete forslag:
Forslag 1:
LO anfører med hensyn til, at Kommissionen nøje vil overvåge og tilskynde til
pensions- og arbejdsmarkedsreformer, at det allerede sker, og da EU ikke har
Side 9 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kompetence på området, er det kun anbefalinger.
Forslag 2.
LO mener, at det
er en god idé med Kommissionens støtte til overvågning af pensionsreformerne
og tilbud om finansiel støtte, så længe at initiativerne kommer fra medlemssta-
terne, og EU kun understøtter de reformer, som medlemslandene foreslår. Det
må ikke være reformer styret fra EU.
Forslag 3-12 og 16-17:
LO er som ud-
gangspunkt generelt positiv overfor disse forslag, men anfører dog, at endelig
stillingtagen må bero på de konkrete forslag.
Forslag 13:
LO vil gerne under-
strege, at en fremme af en eventuel privat opsparing under søjle 3 ikke må ske
på bekostning af en generel svækkelse af søjle 1, da langt de fleste lønmodtage-
re i Europa er fuldstændig afhængig af denne. LO deler således den europæiske
fagbevægelses synspunkt at der ikke må ske en skævvridning af forholdene for
pensionister til fordel for de bedrestillede.
Forslag 14:
LO mener, at det er en
god ide med en kodeks for god praksis for arbejdsmarkedsrelaterede pensions-
ordninger. I sådan en kodeks er det centralt at får indskrevet, at medlemmerne
skal sikres bedst mulig pension uden at foretage egne valg.
Forslag 15:
LO
anfører, at det er centralt for et eventuelt direktiv om overførsel af pensioner, at
det ikke svækker de overenskomstbaserede (kollektive) pensionsordninger,
således at det fortsat er aftalen mellem arbejdsmarkedsparter, som udstikker
rammerne for, hvem der skal forvalte de indbetalte pensionsmidler.
Forslag 18:
Som udgangspunkt anser LO skatteregler for et nationalt anliggende, men det
er dog hensigtsmæssigt at der dæmmes op for dobbeltbeskatning, da det ellers
vil være en hindring for den vandrende lønmodtager. Dog er det vigtigt, at der
sker en ligebehandling af lønmodtagerne, hvad enten de er vandrende eller ej.
Forslag 19:
LO anfører, at det ikke må påvirke de overenskomstbaserede (kol-
lektive) pensionsaftaler i søjle II, hvor det er arbejdsmarkedsparter som indgår
de nærmere aftaler.
Forslag 20:
LO finder det positivt, hvis Kommissionen
gennem diverse overvågningsredskaber kan fremme erfaringsudveksling og
bedst praksis. LO mener, at den åbne koordinationsmetode er et meget velegnet
redskab til at fremme dette, og derfor havde LO gerne set, at denne metode stod
endnu stærkere i hvidbogens forskellige initiativer.
KL
finder det vigtigt at notere sig, at der over en række år er sket en udvikling i
Kommissionens tilgang til pensionsområdet, således at der nu er langt større
forståelse for de meget forskelligartede europæiske pensionssystemer. KL fin-
der dette positivt, men beklager dog, at de gamle direktivforslag om styrkelse
af supplerende pensionsordningers portabilitet stadig er en mulighed. Danmark
har et velbygget system med kollektive og solidariske arbejdsmarkedspensio-
ner, som i stor udstrækning tilgodeser behovet for at sikre det livsvarige forsør-
gelseselement. Dette ville kunne udhules via overførsler af pensionsopsparing
til mere kortsigte pensionsformer, som ville have været en mulighed ved
Kommissionens tidligere forslag om portabilitet. KL konstaterer, at mange af
hvidbogens anbefalinger til reformer på pensionsområdet allerede er eller er i
færd med at blive implementeret i Danmark. KL henleder opmærksomheden
på, at de kommunale arbejdsmarkedspensionsordninger i EU sammenhæng og
sprogbrug betegnes som supplerende pensionsordninger. KL finder det derfor
vigtigt, at der i forbindelse med grænseoverskridende pensionsordninger bør
skelnes yderligere mellem arbejdsmarkedsrelaterede og individuelle pensions-
ordninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige landes holdninger til hvidbogen kendes endnu ikke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 10 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen har noteret sig, at hvidbogen ikke anfægter, at pensioner primært er
medlemsstaternes ansvar. Danmark har et velfungerende pensionssystem. Re-
geringen udgangspunkt er, at den konkrete udmøntning af hvidbogen ikke må
vanskeliggøre grundlaget for den danske pensionsmodel.
Regeringen ser som udgangspunkt positivt på initiativer på EU-plan til støtte
for nationale reformer af pensionssystemerne, herunder initiativer vedrørende
støtte til medlemsstaterne til at opnå bedre balance mellem erhvervsaktive år og
pensionsår, og initiativer til at forbedre mulighederne for supplerende privat
pensionsopsparing, herunder i arbejdsmarkedspensioner og individuelle ord-
ninger. Regeringen er også positiv over for initiativer, der skal sikre en hel-
hedsorienteret tilgang til pensionsområdet.
Regeringen ser positivt på Kommissionens planer om at genoptage arbejdet
med direktivet om overførelse af pensioner, og fastsættelse af minimumsstan-
darder for optjening og bevarelse af supplerende pensionsrettigheder.
For regeringen er det dog på dette tidlige stadie vigtigt at pege på, at en eventu-
el løsning skal respektere den danske model, herunder særligt de danske ar-
bejdsmarkedspensionsordninger, der er kendetegnet ved at være obligatoriske
og solidariske.
Ligeledes forudsættes det, at det fortsat vil stå medlemsstaterne frit for at indfø-
re ordninger til beskyttelse af anvendelsen af deres skattelove i sammenhæng
med grænseoverskridende ydelser af pensioner, jf. Kommissionens meddelelse
fra 2001 om afskaffelse af skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
ydelse af arbejdsmarkedsorienteret pension.
Hvidbogen indeholder Kommissionens forslag i overskriftform. De mere detal-
jerede udspil kommer senere, og regeringen vil fastlægge sin holdning hertil,
efterhånden som de bliver fremlagt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Hvidbogen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 11 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12 af 12