Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2012) 0130 Bilag 2
Offentligt
1111427_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Att.: Stig Hansen Nørgaard
Den17. april 2012
Høring over forslag til Rådets forordning om udøvelse af retten
til kollektive skridt inden for rammerne af etableringsfriheden
og den frie udveksling af tjenesteydelser
LO og FTF er anmodet om bemærkninger til forslag til Rådets forordning om
udøvelse af retten til kollektive skridt inden for rammerne af etableringsfriheden og
den frie udveksling af tjenesteydelser. LO og FTF anerkender, at udkastet til
forordning er et forsøg på at imødekomme den europæiske fagbevægelses kritik af
EU-dommene om forholdet mellem det frie marked og konfliktretten. Desværre er
udkastet helt utilstrækkeligt.
Forordningen, der udstedes med hjemmel i traktatens art. 352, skal vedtages med
enstemmighed. Det er oplyst, at Frankrig allerede har erklæret sig som modstander og
en række andre medlemslande er stærkt kritiske.
LO og FTF har altid været imod lovregulering af konfliktretten. Følgelig kan LO og
FTF heller ikke støtte en EU-regulering af konfliktretten. EU ses ej heller at have
hjemmel til at regulere konfliktretten. Dette fremgår klart af traktatens art. 153, stk. 5,
der da også er nævnt flere steder i forslaget; fx side 11 og 13. Det nytter ikke, at det
påstås, at forordningen ikke regulerer konfliktretten. Det fremgår tydeligt fx af
forslagets art. 2, at der sker en regulering af konfliktretten. I stedet kunne man vælge
en ikke-retlig form for instrument.
Forordningen bygger på EU-domstolens praksis, jfr. afsnit 3.4.2 med note 40 i
bemærkningerne side 12. Denne praksis er helt utilfredsstillende, da den vægter
hensynet til det fri marked højere end hensynet til de fundamentale rettigheder
jævnfør art. 28 i Charteret for grundlæggende rettigheder. En regulering på dette
grundlag har ingen berettigelse.
Endelig er EU-domstolens praksis i strid med praksis ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol og ILO. Praksis ved Menneskerettighedsdomstolen
nævnes i note 48 side 15 i forslaget og ILO’s praksis nævnes side 9, 2. afsnit uden at
forslaget dog forholder sig til uoverensstemmelsen. Det er vigtigt, at de faglige
organisationer bevarer adgangen til at iværksætte konflikt med henblik på at sikre
ligebehandling mellem nationale og udenlandske arbejdstager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1111427_0002.png
Forordningsforslaget afhjælper altså på ingen måde den uheldige retstilstand, som
dommene har skabt. Den bliver tværtimod cementeret.
Samtidig bygger det på et særdeles kritisabelt hjemmelsgrundlag.
Det er tillige problematisk, at der i udkastet art. 4 foreslås indført et varslingssystem,
hvorefter medlemsstaterne har pligt til at orientere Kommissionen om en konflikt.
Dermed tvinges de nationale myndigheder til at forholde sig til en arbejdskonflikt
mellem arbejdsmarkedets parter.
På denne baggrund opfordrer vi regeringen til at modsætte sig forordningen.
Med venlig hilsen
Marie-Louise Knuppert
LO
Bente Sorgenfrey
FTF
2