Beskæftigelsesudvalget 2011-12
KOM (2012) 0130 Bilag 2
Offentligt
1111429_0001.png
husk frigulsesi inistunut
\‘cd
Stranden $
1(61
1\o1)eflblI\fl
!‘
rt.: Cbefkonsulenr
S’rig
llaiisun
\oraard
Beskft,.
S&Sm
Vedrorende EU-kornmissionens forsiag til regule
ring af strejkeretten
Rat
lbs
hbs@kLdk
Ved
e:mail af
28.
marts
2(i12
bar Beskfnge1sesministeriut forus
purt om
KL’s hemalrknlneer
til Kommissionens fors1a ru forordnin
om
udovelse
af retten iii kolleknve skridt
inden for rommerne
urn etablerrng
sfribuden og
den frie udveksling
af
tjenestevdelser.
KL skal
i
den forbindelse bernerke foloende:
h
KL’s svar er struktureret sledes:
Hjernrnel for forsiaget
VaIg af
EL rethgt
instrument
(iundhendc rtrighcdei
2
ilmindeligu f
tct1iu
Legitumeringsriltag
via
Ill) konventioner
Forskellige ka
t
gorier
af arhejdstagere der
ornfattcs
Arhejdsgivernes ret
ru
selvforsvar
(lockout)
Forordnigrens anvendelsesonirade
Dr
3320 3208
Wd/kampsgade
10
Poslboks 3370
2300
Kobenhavrt S
T3 3370 3370
Fax 3370
3062
wwwkI di
2.
3
4.
pnnclppcu
5
6
a, \lmindclit’c interessekonfliktcr
b. (;ruiseovcrsk.ridende .ini.e.rcssc.konf1.ikte.r
Ad 1 F{jernmei for forsiaget
c
1-
r
I
(
ii
i
artikei .352 de.r sigvr:
e,i
3
hanadn (iv:
t..
./t,7onIl/it’/
1211)111)11.5 5121?
1,,t
/Olvk1)mml’r tvlAl
12511)!
I
t
/1121)11 /1)5 l1)Im../11e/’111?
/
17
lIt
aS :3’
a
Ii
10/1’
I 1
/o:
1!
1
II ‘1)
/tO/i//I’
•St’r111//1l’
1
j’r/
0.’ 101),’ 3
,’,:/imo-/lot’
Ioo’If/”
h
putence
I
1)
a
20
,ur
0
i,o
I.
u
k
ii
mud
ui
at regulere strejkeforhold, haude man ikke kunne fremkomrne
forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1111429_0002.png
forsoger at legitirnere sit vaig nied en argumentation orn at
il domstolen bar
vist at strejkeretten
tkke km
udeiukkes fra 1 rettens
;11i\eiidelSesOl]irade.
kornrnissionen
K],
finder denne arLurnentati( ni uhoidhar, I
kommissionen
far
ikke
nv
supplerende kompetence fordi
ii
dntolen hat varut
t
nt,rer til at afgore
I
‘ii
l igen (( i24 n5 mcd nogk hcni erkningci urn rrcjkcictet n
I)et bar tidhiere varer den danske reerins pohnk at brugen
af
arnkel 352
imt
JL
ii
nd1ncit
i ci 1 nic i
kun buidc
b ni
tR
1
tilt dde
b
01
I I.
i
cgu
lering var absolut nodvendigt.
KL
finder at denne nyc brug af artikel 352
but afvises.
Ad 2) VaIg
af
EU
retligt instrument
kommissionen bar valgt det rnest omfattende integratlonsinStrument den
bar rnuligbed
f
)t
nemlig en
forordning.
Den
skal
anvundes
direkte I
med
lemsstaterne uden nogen form for transformering. Faglige voidgifter,
.\r
bejdsretten. Hoesteret og andre domstole skal laigge en F1-foroi-dning til
grund for sine afgorelser bvis tie paberabes.
I n FL forordning
har forrang
for enhver dansk retskilde. Valget af det rnest integranonsfremmende
retsrniddei star
i
kontrast dl den utroligt abne formulering af selve forord
nifigen. Herved abnes der for en ganske stor inaingde rethg aktrvisme
(icr
ikke er
et
ukendt fainomen
i
FL
retten.
Kommissionen egen begrundelse
urn,
at dette vii rnindske reglernes korn
picksitet og oge retssikkerbeden. virker konstruerer og er uden fiogefi
form
for trovairdighed. ivairtimod vii retsusikkerheden blive oget med den-c valg
af retsinstrunient, KI. anbefaler brugcn af ct andet retiigt instrument end
forord
fling.
Ad 3) Grund1aggende rettigheder og almindelige EU refuge princip
per
Iastiasggclse
af
Nrrejkeretten
sum en grundlasgiende retriglied
i
en
forord
ni.ng abner for en ganske uoverskuelig .retlig situation,
I
I
0
onha, else
i
it dersdiskr nun
ni in
rh cimincic Ligr I I reti pnrcm bar di
inycsn
ha-ide
nn.hiyhed for at
tsr.
kvtos sdr mod den
cit
.udvikiin dcc hero cd
l)IeV
‘.kibt
I Daurnarks fik ciii umeJdelbsirt k nsek
cOrer
i
furhold iii funk
rionasrioven.
En tilsvarende kreariv udvikhng ornknng strcjkeretten
kan for
Ldn hr
is
pnnppet cnnernt
rcs i fon
rdnm,cn KI nmc kr F rtor
‘ni
LIC
tre p’
in
ip ud
ii
r
r(in
Ad
4)
Legitimcringstiftag via ILO konventioner
curopaiske menneskerettighedsdomstol
og
retspraksis fra den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1111429_0003.png
• Brugen af henvisninger dl ILO konventioner og deres forstáelse er ganske
svstematisk skxv. l)er hcnviscs dl
11.0 konventhrn
7
samt ekspertkomite
ens iortolkning heraf.
Men
i 11.0 konvention stAr der intet ned at den etablerer en strcjkeret. Fm
konventionens
skabelseshistorie
fremstar det ganske klan at det ncrop ikke
vat tilftldet
1)et er korrekt at ekspertkomiteen gennem arctic bar indfortolket en sadant
ret, men ckspertkomitecn a ikk.e hjcmler 1 11.0’s vedtiegter dl furtolkning
af 110 konventioner. Komiteen a udelukkende beregnet som en teknisk
komire der kommer mcd sktiftligt oplrg dl :pplikationskomiteen der I
henhold dl ILL) cedtxgtcr er det rerte forum ru fortolknlng af 11.0 kon
ventioner.
Applikarionskotniteen har aldrig anerkendt at der kan indfortolkes en srrej
keret I konvention 87. Der er saledes tale om en vildledning nit Eli kom
missionen lader det fremsti sum om der I ILL) er etableret en streikerer nit
man hat rarificeret konvcntic,n 87.
Konunissionen henviser ogsi dl afgerelser I den Europziske Menneske ret
righedsdomstol specicit sagerne Demir af 12/11 2008 samt Enerli Yapi-Yol
Sen af 12/4 2009.
Men i Demir sagen fremgar det ikke, at der er en streikeret knyttet dl men
neskerettighedskonventionen. Derimod er indgaede ovcrenskomsrer be
skyttet af konventionen.
I Encrji Yapi-Yol sagen fremgar dcr kun at strejkerctten ikke er absolur og
at visse typer af arbejdere ikke oppcbrre disse rettigheder (prrmis 32).
Dear forhold forbigis fuldstrndig af kommissionen. Bedemmelsen og
rrkkcridden af kendelsen er derfor rvivlsum.
Ad 5) Porakellige kategorier af arbejdstagere der omfattes
EU kommissionen skelner ikke mellem forskdllige bregorier af arbejdcre
dcr die tildeles de samme rettigheder i iorordziingen.
I sivel Daninark som I Tyskland a der en stor gruppe tjenestemrnd hvis
srrejkeret er eksplicit udtaget i nationalt regi. Seir urn disse grupper formo
dentlig ikke er de hvppigsre ansatte der omfattes af forordningens anvendel
sesomride, a det alligevel strrkt bekymrende, at man (bevidst?) undlader at
udtage denne gruppe ansatte for forordningen.
Ad 6) Arbejdagivemea ret dl selvforavar (lockout)
Enliver regulering af strejkeretten der undlader at ligesdile arbejdsgivernes
ret ul selvforsvar er disknminerende. ‘cd kun at regulere
OR
beskyrtc strej
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1111429_0004.png
kerutren brvder man
i1
trakratens arrikul 1 54 dur talur om en at1a1anccrut
stotte til hugge patter. trejkuretten og lockout retten bor derfor
ligestilles.
Hvilket i ovrigt ogsa er tiifaldet i henhold til traktatens artikel 153 stk. 5.
Ad
7)
Forordningens anvendelsesomráde
I oiordninicn n ntcs
1 it
tag1ic omradc kun at dckkr gran’co crkndcndu
aktiviteter. Der benvises dl sammenhamgen med etableringsfriheden og den
tri ud k1in
it
tjcn n. du l r Dun nrc u lu dde
til I n al
te
ornrade.
I
)er udclukkendc drujur
si om
en servicex der. dur luverer service
pa rvars af landegricnserne.
Men det fremgá ikke sarlig kiart at det kun er dette forhold der tamkes re
guleret.
KL skal derfor anmode om at rekstun andres sa det kiart fremgar at anvcn
delsesomrádet kun er i de tilfalde hvor der faktisk ydes en service pi tvars
af landegramserne.
Dc
situanoner
hvor dur potennelt kunne ramkes
en service
vdclse pa tvars
af landegransen skal eksplicit unddrages. I modsat fald er der overhoved
ingen
nationale strejkesituationer der
er
undraget for
reguleringen.
Pa
ovenstaunde
baggrund
nvde fremme.
mener
KI. ikke at Kommisstonens torsiag bor
\lecI
venlig
hilsen
/
-
.
I
Karsten 1 hvstru
Henrik Schilder