Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
KOM (2012) 0164 Bilag 2
Offentligt
1325210_0001.png
Notat
J.nr. 11-0296534
Den 21. januar 2014
Miljø, Energi og Motor
Ck
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-
VALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
forenklede regler for overførsel i det indre marked af mo-
torkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat
KOM(2012)164, som ændret senest ved dokument nr. 16398 af 3. december
2013.
Forslaget er af formandsskabet omskrevet til et direktiv ved dokument nr. 17680/13 af
13. december 2013. Dette notat tager udgangspunkt i dette udkast til et direktiv.
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 4. april 2012 stillet forslag til en forordning om genregistre-
ring af køretøjer.
Formålet er at styrke det indre marked gennem forenkling og harmonisering af regler for
overførsel af registrerede køretøjer til andre medlemsstater. Europa-Kommissionen har vurde-
ret, at forslaget vil kunne resultere i samlede besparelser for borgere, virksomheder og myn-
digheder på mindst 1.445 mio. EUR om året.
Forslaget omfatter alene køretøjer, der allerede er registreret i en medlemsstat.
Forslaget består dels af regler om, i hvilken stat et køretøj kan registreres, dels af regler om
procedurer for genregistrering af køretøjer.
1 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0002.png
Reglerne om, i hvilken stat et køretøj kan registreres, begrænser medlemsstaternes ret til at
registrere et køretøj, hvor det bruges. Det får blandt andet betydning ved leasing af køretøjer i
udlandet og ved tildeling af firmabiler fra virksomheder i udlandet.
I og med et køretøj i praksis beskattes i den stat, hvor køretøjet er registreret, og Danmark
har den højeste beskatning af køretøjer i EU, har forslaget potentiale for betydelige negative
statsfinansielle og miljømæssige konsekvenser i Danmark.
Procedurereglerne bygger i det væsentligste på, at medlemsstaterne skal genbruge de oplysnin-
ger, der er registreret om et køretøj i eksportlandet, ved genregistrering af køretøjet i import-
landet. Dette genbrug skal i vidt omfang ske ved elektronisk dataudveksling mellem med-
lemsstaternes registreringsmyndigheder.
Procedurereglerne indeholder også forslag til fælles regler for midlertidig registrering ved over-
førsel af et køretøj fra en medlemsstat til en anden medlemsstat, og forslag til fælles regler for
professionel registrering (svarer til den danske ordning med prøveskilte).
Formandsskabet har efter ønske fra en række medlemsstater omskrevet Europa-
Kommissionens forslag fra en forordning til et direktiv, jf. dokument nr. 17680 af 13. de-
cember 2013.
Formandsskabet er på et møde i Coreper den 18. december 2013 bemyndiget til at indlede
forhandlinger med Europa-Parlamentet om direktivforslaget, bortset fra den del, der regule-
rer, i hvilken medlemsstat et køretøj kan registreres (artikel 3).
Formandskabet og Europa-Parlamentet tilstræber en hurtig afvikling af disse forhandlinger.
Danmark kan, grundet de potentielle betydelige negative statsfinansielle konsekvenser, ikke
støtte forslaget i dets nuværende form. Men udgår bestemmelsen om, hvor et køretøj kan
registreres, kan regeringen støtte forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 4. april 2012 stillet forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om forenklede regler for overførsel i det
indre marked af motorkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat,
jf. KOM(2012)164.
Som baggrund for forslaget anfører Europa-Kommissionen:
”Uanset den fremadskridende integration af det indre marked udgør pro-
blemer med indregistrering af motorkøretøjer fortsat en hindring for det
indre marked, både for virksomheder og borgere. Problemerne med indre-
gistrering af motorkøretøjer blev fremhævet som et af de 20 største pro-
blemområder i det nuværende indre marked på en liste opstillet af Kom-
missionen. I rapporten om unionsborgerskab 2010 ”Afskaffelse af hindrin-
ger for unionsborgernes rettigheder”
1
identificerede Kommissionen pro-
1
KOM(2010) 603 af 27.10.2010.
2 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0003.png
blemerne med indregistrering af køretøjer som en af de største hindringer
for borgerne i den daglige udøvelse af deres rettigheder i henhold til EU-
lovgivningen og meddelte blandt de planlagte foranstaltninger til fjernelse
af disse hindringer en forenkling af formaliteterne og betingelserne for om-
registrering af køretøjer, der allerede har været indregistreret i en anden
medlemsstat (foranstaltning 6 i rapporten om unionsborgerskab 2010).
Forpligtelsen til at lade et motorkøretøj, der er registreret i oprindelsesmed-
lemsstaten, omregistrere i værtsmedlemsstaten har i mange år givet anled-
ning til klager og retssager. Borgere og virksomheder, der køber et motor-
køretøj i et andet land og tager det med tilbage til det land, hvor de normalt
bor, skal igennem komplekse og tunge registreringsprocedurer og tidskræ-
vende ekstra papirarbejde.
Som konsekvens heraf har problemerne med registrering af motorkøretøjer
negative konsekvenser for den frie bevægelighed for varer, en grundlæg-
gende frihed, som er en af hjørnestenene i EU. Dette er understreget i Eu-
ropa 2020 – En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst,
2
hvori
det blev fremhævet, at erhvervslivet og borgerne hver dag oplever, at der
fortsat er flaskehalsproblemer i forbindelse med tværnationale aktiviteter,
selv om det indre marked eksisterer retligt.
I sin udtalelse af 11. marts 2011 støttede Gruppen af Højtstående Uaf-
hængige Interesserede Parter vedrørende Administrative Byrder et eventu-
elt kommissionsinitiativ om forenkling af registreringsbetingelser og -
formaliteter. Derudover opfordrede gruppen de nationale myndigheder til
at stræbe mod en forbedring af registreringsprocesserne snarest muligt,
navnlig vedrørende gensidig anerkendelse af de fornødne oplysninger, og
undlade besværlige anmodninger om supplerende oplysninger.
Alle medlemsstater har et registreringssystem for motorkøretøjer. Det ud-
gør den administrative tilladelse til ibrugtagning af et køretøj, som omfatter
identificering af køretøjet og tildeling af et registreringsnummer. Oplysnin-
ger i køretøjsregistre anvendes ved beskatning af motorkøretøjer. Ved af-
slutningen af registreringsproceduren udsteder medlemsstaterne en regi-
streringsattest, som attesterer, at køretøjet er registreret i en medlemsstat.
Registreringsattesten indeholder også navn og adresse på den person, i hvis
navn et køretøj er registreret (”indehaveren” af registreringsattesten, som
ikke nødvendigvis er ejeren af motorkøretøjet).
Hvis et motorkøretøj er registreret i én medlemsstat og ofte anvendes i en
anden medlemsstat, opstår der ofte to vigtige kategorier af problemer:
1) Borgere, der flytter til en anden medlemsstat, grænsearbejdere, biludlej-
ningsfirmaer og personer, der leaser et motorkøretøj i en anden med-
lemsstat, er ofte forpligtet til at registrere køretøjet der, hvor de bor, el-
2
KOM(2012) 2020 af 3.3.2010.
3 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ler hvor køretøjet anvendes, selv om motorkøretøjet allerede er registre-
ret i en anden medlemsstat. Dette er eksempelvis tilfældet, når indehave-
re af registreringsattester skifter bopæl og flytter permanent til en anden
medlemsstat med deres motorkøretøj. Men det er dog et besværligt pro-
blem for borgere, der bor en del af året i én medlemsstat og resten af
året i en anden, samt for grænsependlere, der i deres egen medlemsstat
bruger et motorkøretøj, som er registreret af deres arbejdsgiver i en an-
den medlemsstat. I dette tilfælde registreres motorkøretøjet i en af med-
lemsstaterne, men indehaveren anmodes ofte af den anden medlemsstat
om at lade køretøjet registrere på dets område. Leasingvirksomheder
står også over for registreringsproblemer, i det mindste hvis de er inde-
havere af registreringsattesten, og hvis motorkøretøjet anvendes af en
person, der er etableret i en anden medlemsstat. Endelig er biludlej-
ningsfirmaer, som ønsker at flytte en del af deres bilpark til en anden
medlemsstat for en kort periode for at efterkomme en sæsonpræget ef-
terspørgsel, almindeligvis nødt til at registrere de pågældende motorkø-
retøjer i den pågældende medlemsstat.
2) Omregistreringsformaliteterne for et motorkøretøj, der overføres fra en
medlemsstat til en anden, er ofte meget besværlige og langvarige. Indfø-
relse af et motorkøretøj i en anden medlemsstat for en længere periode
medfører nyt papirarbejde i værtsmedlemsstaten og normalt også ekstra
papirarbejde, når køretøjet skal afmeldes fra registrering i oprindelses-
medlems-staten. Den ekstra byrde skyldes hovedsageligt, at registre-
ringsmyndighederne i værtsmedlemsstaten kun har få eller ingen oplys-
ninger om motorkøretøjet ud over de oplysninger, der findes på regi-
streringsattesten. Hvis køretøjet skulle omregistreres i den samme med-
lemsstat, kunne registreringsmyndighederne anvende oplysninger i deres
nationale databaser.”
Europa-Kommissionens udvalg for konsekvensanalyse vurderer i en udtalelse
af 16. december 2011, at forslaget som fremsat vil give betydelige administra-
tive forenklinger for virksomheder, borgere og registreringsmyndigheder på
mindst 1.445 mio. EUR om året.
Forslaget er stillet med hjemmel i TEUF, artikel 114 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende det indre markeds funktion. Det
begrundes med, at de aktuelle problemer og forskelligheder i forbindelse med
de administrative regler på nationalt plan for så vidt angår omregistrering af
motorkøretøjer, som er registreret i en anden medlemsstat, hæmmer den frie
bevægelighed for disse køretøjer inden for EU.
Tyskland har den 6. december 2013 i rådsarbejdsgruppen anfægtet dette
hjemmelsgrundlag og anført, at hjemlen rettelig bør være TEUF, artikel 91 om
fælles regler for transportområdet, jf. MD R 66/13. Rådets Juridiske Tjeneste
undersøger spørgsmålet.
4 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En række medlemsstater har påpeget, at et køretøj i praksis beskattes i den
stat, hvor køretøjet er registreret, og spurgt om ikke forslaget skal behandles
efter reglerne for beskatning. Rådets Juridiske Tjeneste har tilkendegivet, at
forslaget formelt intet har med beskatning at gøre.
Det oprindelige forslag fra Europa-Kommissionen havde form af en forord-
ning. Dette blev begrundet med, at lovinstrumentet kun ville finde anvendelse
i grænseoverskridende situationer inden for EU, hvorfor en forordning vil
skabe retssikkerhed og forenkling i det indre marked. Derudover ville en for-
ordning ifølge Europa-Kommissionen være et mere effektivt instrument til
organisering af den elektroniske informationsudveksling mellem de nationale
registreringsmyndigheder og fjerner risikoen for, at medlemsstater ville indfø-
rer særlige genregistreringsregler.
Forslaget er nu efter ønske fra en bred kreds af medlemsstater omskrevet til et
direktiv, hvilket betyder, at forslaget skal implementeres gennem national lov-
givning. Dette vil øge medlemsstaternes mulighed for at vælge nationale løs-
ninger.
Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, arti-
kel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget skal ses i sammenhæng med Europa-Kommissionens strategiske
initiativ til relancering af det indre marked. Målet er at gøre det enklere og
billigere for borgere og virksomheder at flytte et køretøj fra en medlemsstat til
en anden.
Europa-Kommissionen anfører om forslagets formål:
”Det generelle formål med dette initiativ er at forbedre det indre markeds
funktion gennem fjernelse af de administrative barrierer, der er forbundet
med omregistreringsprocedurer for motorkøretøjer, og som på nuværende
tidspunkt hindrer den frie bevægelighed for varer.
De specifikke mål med initiativet er at harmonisere, ensrette og forenkle
procedurer for omregistrering af motorkøretøjer, der er registreret i en an-
den medlemsstat, for borgere, arbejdstagere, arbejdsgivere, biludlejnings-
og leasingfirmaer og registreringsmyndigheder. Formålet er med dette initi-
ativ er desuden at reducere de administrative byrder for alle berørte aktører
uden at hindre trafiksikkerheden eller forebyggelsen af lovovertrædelser el-
ler svig.
Følgende operationelle mål skal nås gennem initiativet:
afgøre, i hvilken medlemsstat et motorkøretøj, som er overført mellem
to medlemsstater, bør indregistreres
reducere tidsforbruget til omregistreringsprocedurer
5 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0006.png
reducere den administrative byrde for borgere og virksomheder ved at
begrænse antallet af dokumenter, som kræves for at gennemføre omre-
gistreringsproceduren, og lette dataudvekslingen mellem de nationale re-
gistreringsmyndigheder.”
De opstillede mål søges primært nået ved at regulere følgende fire forhold:
1) Regler for, i hvilken medlemsstat et køretøj kan registreres.
2) Regler for anerkendelse af den kontrol, en anden medlemsstat har fo-
retaget i forbindelse med registrering af et køretøj.
3) Regler for udveksling mellem medlemsstaterne af information om re-
gistrerede køretøjer.
4) Regler for midlertidige registreringer ved køb af et køretøj i en anden
medlemsstat og regler for erhvervsmæssig køretøjsregistrering (prø-
veskilte).
Forslaget består således af to hovedelementer. Det ene er en regulering af, i
hvilken medlemsstat et køretøj kan registreres. Det andet er en regulering af de
procedurer, der skal følges ved overførsel af et registreret køretøj til en anden
medlemsstat.
Et mål for Europa-Kommissionen med reguleringen af, hvor et køretøj kan
registreres, er at udvide adgangen til kørsel i andre medlemsstater uden omre-
gistrering, for derigennem at styrke det indre marked. Dette mål skal vurderes i
lyset af, at der i EU-området er mindst 28 registreringsmyndigheder, og at et
køretøj i praksis administreres, herunder beskattes i den stat, hvor køretøjet er
registreret.
Artikel 1:
Forslaget omfatter alene køretøjer, der er eller har været registreret, og regi-
streringen skal senest været sket i en anden medlemsstat. Forslaget omfatter
således ikke køretøjer registreret uden for EU (men forslaget har relevans for
EØS-landene).
Forslaget omfatter ikke nye uregistrerede køretøjer.
Forslaget omfatter nærmere definerede køretøjer, herunder motorkøretøjer og
påhængskøretøjer.
Forslaget begrænser ikke medlemsstaternes ret til at friholde køretøjer fra regi-
strering.
I lyset af den bekymring, der er i mange medlemsstater, for, hvilken betydning
forslaget vil få for statens muligheder for at beskatte køretøjer, er der efter
fremsættelsen indføjet bestemmelser om, at forslaget ikke begrænser med-
lemsstaternes ret til at beskatte køretøjer eller bekæmpe skatteunddragelse.
Artikel 2:
6 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0007.png
Forslaget til, i hvilken medlemsstat et køretøj kan registreres, bygger på, i hvil-
ken medlemsstat indehaveren af registreringsattesten er hjemmehørende.
Begrebet ”indehaver af en registreringsattest” er i artikel 2, nr. 3, defineret som
den person, i hvis navn et køretøj er indregistreret i en medlemsstat, identifice-
ret i overensstemmelse med bilag I til direktiv 1999/37/EF om registrerings-
dokumenter for motorkøretøjer.
Direktiv 1993/37/EF indeholder dog ikke en definition af begrebet, men blot
en angivelse af, at den, der efter den enkelte medlemsstats bestemmelse regi-
streres som indehaver af registreringsattesten, skal anføres på registreringsatte-
sten som sådan. Det er således op til den enkelte medlemsstat at bestemme,
hvem der kan registreres som ”indehaver af en registreringsattest”.
Artikel 3:
Et centralt element i det samlede forslag er en regulering af, i hvilken med-
lemsstat et køretøj kan registreres. Herom anføres indledningsvis, at et køretøj
kun kan kræves registreret i den medlemsstat, hvor indehaveren af registre-
ringsattesten har sin sædvanlige bopæl.
Denne regulering skal som nævnt ovenfor om artikel 2 ses i lyset af, at det er
op til den enkelte medlemsstat at bestemme, hvem der i den pågældende med-
lemsstat er indehaver af registreringsattesten. Eksempelvis kan ejeren af et
køretøj være indehaver af registreringsattesten i en medlemsstat, mens bruge-
ren af det samme køretøj kan være indehaveren af registreringsattesten i en
anden medlemsstat.
Bestemmelsen er dermed ikke en entydig mellemstatslig regulering af,
hvor et køretøj kan registreres.
Til fastlæggelse af, hvor indehaveren af en registreringsattest har sin sædvanli-
ge bopæl, opstilles følgende kriterier,
der alle udvider den gældende adgang til at bruge
et køretøj i udlandet uden genregistrering:
a) ”For et selskab, en forening eller anden juridisk person, den medlems-
stat, hvor den centrale administration er etableret.
b) For et selskabs eller en forenings filial, agentur eller lignende virksom-
hed, den medlemsstat, hvor filialen, agenturet eller den lignende virk-
somhed er etableret.
c) For en fysisk person, der handler som led i sin erhvervsmæssige virk-
somhed, den medlemsstat, hvor den pågældende har etableret sin ho-
vedvirksomhed.
d) For andre fysiske personer:
i.
Den medlemsstat, hvor en person sædvanligvis opholder sig, dvs. i
mere end 185 dage inden for et kalenderår, som følge af sin personli-
ge eller erhvervsmæssige tilknytning, eller, når der er tale om en per-
son uden erhvervsmæssig tilknytning, som følge af den personlige til-
knytning, der viser, at der består en tæt forbindelse mellem personen
og dennes bopælssted.
7 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0008.png
ii.
En person, som ikke har erhvervsmæssigt og privat tilhørsforhold til
samme medlemsstat, og som derfor er nødsaget til skiftevis at tage
ophold på forskellige steder i to eller flere medlemsstater, anses dog
for at have sædvanligt opholdssted på stedet for det private tilhørs-
forhold på betingelse af, at den pågældende regelmæssigt vender til-
bage hertil.
Betingelsen i litra d, (ii), kræves ikke opfyldt, når den pågældende opholder
sig i en medlemsstat med henblik på udførelse af en arbejdsopgave af be-
stemt varighed. At følge undervisningen på et universitet eller en skole
medfører ikke overflytning af det sædvanlige opholdssted.”
Ifølge litra a kan eksempelvis et leasingselskab lease biler over hele Europa
med registrering i den medlemsstat, hvor leasingselskaber er etableret, hvis
leasingselskabet i den pågældende medlemsstat er indehaver af registreringsat-
testen. Tilsvarende gælder virksomheder, der stiller firmabiler til rådighed for
medarbejdere i andre stater.
Tilknytningskriterierne efter litra d (i) og (ii) for fysiske personer er i vidt om-
fang en videreførelse af tilsvarende kriterier i artikel 7 i direktiv 83/182/EØF
om afgiftsfritagelse inden for Fællesskabet ved midlertidig indførelse af visse
transportmidler.
Direktiv 83/182 indeholder dog en særlig undtagelse for Danmark. Herefter
kan Danmark som udgangspunkt opretholde gældende regler for sædvanligt
opholdssted, således at alle i direktivet anførte tilfælde anses for at have sæd-
vanligt opholdssted i Danmark, hvis den pågældende opholder sig dér et år
eller 365 dage inden for en periode på 24 måneder, jf. artikel 9 i direktivet.
Artikel 4:
Efter forslaget skal der ved flytning af sædvanlig bopæl til en anden medlems-
stat ske registrering i tilflytterstaten inden for en periode på 30 dage, regnet fra
tidspunktet for etableringen af den sædvanlige bopæl.
Ved erhvervelse af et køretøj registreret i en anden medlemsstat, gives der en
periode på 30 dage til omregistreringen. Perioden regnes fra tidspunktet for
overførsel af køretøjet.
Efter forslaget skal der ved anmeldelse af et køretøj til genregistrering i en
anden medlemsstat alene forevises køretøjets registreringsattest. På det grund-
lag skal registreringsmyndigheden i modtagerstaten indhente nærmere angivne
oplysninger direkte fra registreringsmyndigheden i den medlemsstat, hvor kø-
retøjet hidtil har været registreret. Fysisk kontrol af køretøjet må kun kræves i
nærmere angivne tilfælde.
Efter forslaget skal den medlemsstat, der genregistrerer et køretøj, underrette
den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, om genregistrerin-
8 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0009.png
gen. Den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, skal herefter
uden forsinkelse afmelde køretøjet.
Artikel 5:
Bestemmelsen regulerer, i hvilke tilfælde en medlemsstat kan nægte at genregi-
strere et køretøj.
Efter forslaget
en medlemsstat i visse nærmere angivne tilfælde ikke genre-
gistrere et køretøj, og i andre nærmere angivne tilfælde
kan
en medlemsstat
afvise at genregistrere et køretøj.
De tilfælde, hvor et køretøj ikke må genregistreres, er tilfælde, hvor ansøgeren
ikke identificerer sig eller mangler ret til at begære køretøjet genregistreret, og
tilfælde hvor køretøjets registreringsattest ikke fremlægges.
Et afslag på genregistrering skal begrundes, og det skal være muligt at klage
over et afslag.
Artikel 6:
Efter forslaget kan enhver, der har købt et køretøj i en anden medlemsstat end
hjemstaten, eller hvis indehaveren af en registreringsattest overfører køretøjet
til en anden medlemsstat, anmode registreringsmyndigheden i den medlems-
stat, hvor køretøjet er registreret, om at udstede en midlertidig registrering for
en periode på højst 30 dage med henblik på at overføre køretøjet til den anden
medlemsstat.
Efter forslaget skal, henholdsvis kan, en sådan anmodning kun afvises i nær-
mere angivne tilfælde.
Artikel 7:
Efter forslaget skal medlemsstaterne give registreringsmyndigheden i en anden
medlemsstat, der skal genregistrere et køretøj, direkte adgang til nærmere an-
givne oplysninger om køretøjet under anvendelse af den fælles softwarestan-
dard EUCARIS.
De oplysninger, der gives adgang til, er nu i vidt omfang defineret gennem
henvisninger til datasæt fastsat i andre EU-retsakter, og ikke som i det oprin-
delige forslag fra Europa-Kommissionen defineret udtømmende i bilaget til
forslaget.
Der sondres mellem oplysninger, der skal kunne udveksles, og oplysninger,
der kun skal kunne udveksles, hvis de er tilgængelige.
Kun registreringsmyndigheder må få direkte adgang til de registrerede oplys-
ninger. Registreringsmyndighederne skal beskytte disse data mod misbrug.
9 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0010.png
Behandling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med direktiv
95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, og national
lovgivning om databeskyttelse.
Oplysninger udvekslet efter dette direktiv må kun anvendes til registrerings-
formål og ikke til formål, der er uforenelige hermed.
Den medlemsstat, der erhverver oplysninger, skal efter anmodning informere
den medlemsstat, der har leveret oplysningerne, om brugen af de modtagne
oplysninger.
Medlemsstaterne skal sikre, at udleverede oplysninger er korrekte og ikke mere
omfattende end nødvendigt.
Den enkelte medlemsstat skal bære omkostningerne ved denne dataudveks-
ling.
Europa-Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter for fælles procedu-
rer og tekniske ordninger for funktionaliteten af softwareprogrammet EUCA-
RIS. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren i
artikel 12, stk. 2.
Dette indebærer, at Europa-Kommissionen får til opgave at udstede regler for
IT-anvendelse ved udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne efter
denne artikel.
Artikel 8:
Efter forslaget fastsættes fælles regler for ”Erhvervsmæssig køretøjsregistre-
ring” (reglerne kan sammenlignes med den danske ordning med prøveskilte,
hvorefter virksomheder kan få udleveret særlige nummerplader til midlertidig
eller lejlighedsvis kørsel med uregistrerede køretøjer).
Kørsel med ”erhvervsmæssig køretøjsregistrering” efter disse regler skal aner-
kendes af de øvrige medlemsstater.
En medlemsstat kan udstede ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” til hjem-
mehørende virksomheder, der distribuerer køretøjer eller leverer reparations-,
vedligeholdelses-, forsknings- eller prøvningsydelser vedrørende køretøjer.
En medlemsstat bevarer retten til at fastsætte nationale regler for ”Erhvervs-
mæssig køretøjsregistrering” ved kørsel på statens territorium.
Et køretøj med ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” må kun bruges er-
hvervsmæssigt af den, der har fået tilladelsen, og ansatte hos denne.
10 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0011.png
Køretøjer med ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” må ikke anvendes, hvis
køretøjet er til fare for færdselssikkerheden. Køretøjet må ikke anvendes til
transport af gods eller personer, uanset om transporten er erhvervsmæssig
eller privat.
”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” skal ikke anerkendes af andre med-
lemsstater, hvis kørslen sker med det formål, at genregistrere køretøjet.
Retten til ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” kan ikke overdrages til en
anden virksomhed eller person, der ønsker et køretøj solgt af rettighedsinde-
haveren.
Artikel 9:
Efter forslaget skal hver medlemsstat oprette ét nationalt kontaktpunkt med
ansvar for dataudveksling efter direktivet.
Kommissionen laver et register over medlemsstaternes nationale kontaktpunk-
ter.
Medlemsstaterne skal sikre, at information om registreringsprocedurer i med-
lemsstaten er let tilgængelige for offentligheden.
Artiklerne 10-12:
Efter forslaget tillægges Europa-Kommissionen beføjelse til at vedtage delege-
rede retsakter om revision af bilag I om de oplysninger, der skal være tilgænge-
lige for automatisk søgning efter artikel 7.
Revision skal ske i lyset af den tekniske udvikling, specielt med det formål at
tilpasse bilaget til relevante ændringer af unionens retsakter med direkte rele-
vans for opdatering af bilaget og dette direktiv.
I og med angivelsen af de data, der skal kunne udveksles, nu alt overvejende er
beskrevet gennem en henvisning til datasæt fastsat i andre EU-retsakter, er
delegationskompetencen meget begrænset, om ikke overflødig.
Artiklerne 11 og 12 indeholder standardformuleringer om Europa-
Kommissionens administration af bemyndigelsen efter artikel 10.
Artikel 12a:
Efter forslaget skal medlemsstaterne tilvejebringe effektive, proportionale og
afskrækkende sanktioner i tilfælde, hvor indehaveren af registreringsattesten
undlader at anmode om genregistrering inden for fristerne i artikel 4.
Disse sanktioner kan indebære restriktioner for anvendelse af køretøjet.
Artikel 13:
Efter forslaget evalueres forordningen efter tre år.
11 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0012.png
Artikel 13a:
Efter forslaget får medlemsstaterne 3 år til at implementere direktivet.
Artikel 14:
Efter forslaget træder forordningen i kraft på tyvendedagen efter offentliggø-
relsen i Den Europæiske Unions Tidende. Det skal have virkning tre år deref-
ter.
Bilag I:
Forslaget indeholder som Bilag I ”Datasæt til automatisk søgning af oplysnin-
ger i køretøjsregistre som omhandlet i artikel 7.”
Bilaget er i den nu foreliggende form reduceret betragteligt som følge af, at der
i artikel 7 om dataudveksling nu henvises til datasæt fastsat i andre retsakter.
Bilag II:
Forslaget indeholder som Bilag II ”Anvendelse af softwareprogrammer som
omhandlet i artikel 7.”
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der er den 22. juli 2013 afgivet REPORT of The Committee on the Internal
Market and Consumer Protection (IMCO), ved rapporteur Toine Manders.
I rapporten stilles forslag om 81 ændringer. En række af disse forslag er indar-
bejdet i det nu foreliggende forslag til et direktiv. Andre forslag er forældede,
idet det samlede forslag er undergået væsentlige ændringer siden juli 2013.
Generelt ser komiteen gerne en yderligere harmonisering af registreringsreg-
lerne.
Komiteen foreslår en ændring af reguleringen af, hvor et køretøj kan registre-
res, således at der i højere grad end foreslået af Europa-Kommissionen kan
ske registrering, hvor et køretøj bruges.
Komiteen foreslår, at medlemsstaterne skal tilbyde borgere og virksomheder
valg mellem nationale nummerplader og særlige EU-nummerplader (anderle-
des end de nuværende).
5. Nærhedsprincippet
Folketinget har modtaget forslaget i dansk sprogudgave den 13. april 2012, jf.
Lissabontraktatens protokol nr. 2 om kontrol med nærhedsprincippet.
Der er udarbejdet et grund- og nærhedsnotat af 16. maj 2012, der er sendt til
FEU i maj måned 2012.
12 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har ikke medtaget et selvstændigt afsnit om nærhedsprincip-
pet, men anfører under overskriften ”Retsgrundlag - retsaktens form” bl.a.:
”De aktuelle problemer og forskelligheder i forbindelse med de administra-
tive regler på nationalt plan for så vidt angår omregistrering af motorkøre-
tøjer, som er registreret i en anden medlemsstat, hæmmer den frie bevæge-
lighed for disse køretøjer inden for EU. EU har derfor ret til at handle på
grundlag af artikel 114 i TEUF for at sikre, at det indre marked fungerer,
når det gælder brugte motorkøretøjer, som er købt i en anden medlemsstat.
Derudover vil dette forslag ligeledes være nyttigt for borgere, der indfører
et motorkøretøj i en anden bopælsmedlemsstat, for borgere, der anvender
et motorkøretøj, som er registreret i beskæftigelsesmedlemsstaten, samt for
biludlejningsfirmaer (og i mindre omfang leasingfirmaer), der som følge af
registreringskrav gældende for dem eller deres kunder støder på hindringer
for den grænseoverskridende anvendelse af disse køretøjer.”
Regeringen er enig med Kommissionen i, at nationale regler for registrering af
køretøjer udgør en barriere for overførsel af et køretøj fra en medlemsstat til
en anden.
Regeringen finder på denne baggrund, at det er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, at der fastsættes fælles regler for registrering af køretøjer, der
er registreret i en anden medlemsstat.
6. Gældende dansk ret
Efter lov om registrering af køretøjer skal biler og motorcykler registreres, før
de tages i brug på færdselslovens område. Det samme gælder i et vist omfang
traktorer, knallerter, påhængs- og sættevogne, campingvogne, påhængsredska-
ber og motorredskaber.
Nærmere regler om registrering af køretøjer er fastsat administrativt i be-
kendtgørelse nr. 20 af 15. januar 2013 om registrering af køretøjer m.v., som
ændret ved bekendtgørelse nr. 1273 af 31. oktober 2013, herunder regler for,
hvornår et køretøj skal registreres her i landet frem for i udlandet.
Efter bekendtgørelsen skal et køretøj registreres her i landet (i Køretøjsregiste-
ret), hvis køretøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet. Et køre-
tøj kan ikke samtidig være registreret i flere stater.
Selv om en ejer af et køretøj har bopæl eller hjemsted her i landet, skal der
ikke ske registrering i Køretøjsregisteret, hvis 1) der ifølge en skriftlig aftale er
en bruger af køretøjet, 2) ejeren i brugsaftalen har givet afkald på brugsretten
til køretøjet i brugsperioden, og 3) brugeren ikke har bopæl eller hjemsted her i
landet.
Selv om ingen ejer af et køretøj har bopæl eller hjemsted her i landet, skal der
dog ske registrering i Køretøjsregisteret, hvis der er en bruger af køretøjet, og
denne har bopæl eller hjemsted her i landet. Som bruger anses i denne sam-
13 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
menhæng en fysisk eller juridisk person, der i 30 dage eller mere råder over
køretøjet på færdselslovens område.
En person, der er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her i
landet, anses at have bopæl her i landet. En person, der ikke er registreret i
Det Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses at have bopæl her i
landet, hvis den pågældende opholder sig her i landet i 185 dage eller mere,
eller den pågældende opholder sig her i landet i afbrudte perioder på tilsam-
men 185 dage eller mere inden for 12 måneder.
Med hjemsted for en virksomhed sidestilles et fast driftssted.
I tilfælde, hvor en ejer eller bruger af et køretøj samtidig har bopæl i flere sta-
ter mv., anses den pågældende at have bopæl i den stat mv., hvor den pågæl-
dende er hjemmehørende. Ved fastlæggelse af, hvor en person er hjemmehø-
rende, tages udgangspunkt i de tilknytningskriterier, der er opstillet i direktiv
83/182/EØF om afgiftsfritagelse inden for Fællesskabet ved midlertidig ind-
førelse af visse transportmidler.
Ved tilflytning her til landet skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret inden
14 dage efter tilflytningen.
En herboende må som udgangspunkt ikke føre et køretøj, der er registreret i
udlandet, her i landet.
Hvis en herboende indfører et i udlandet registreret køretøj her til landet, skal
køretøjet, hvis det skal registreres i Køretøjsregisteret, anmeldes til registrering
i Køretøjsregisteret inden 14 dage efter, at køretøjet er taget i brug på færdsels-
lovens område. Dog skal SKAT over internettet underrettes om ibrugtagnin-
gen på færdselslovens område inden 24 timer efter, at ibrugtagningen er sket.
Den, der anmeldes som ejer af et køretøj, registreres som indehaver af køretø-
jets registreringsattest. Registreringsmyndigheden foretager normalt ikke en
prøvelse af det civilretlige ejerforhold til køretøjet.
I Danmark har vi ordninger med prøveskilte og prøvemærker til midlertidig
eller lejlighedsvis kørsel med uregistrerede køretøjer.
Prøveskilte udleveres for perioder af 5 år til erhvervsdrivende fysiske eller juri-
diske personer, der vedvarende og i et ikke uvæsentligt omfang har brug for
prøveskilte i deres erhverv. Prøveskilte må kun anvendes til kørsel med nær-
mere angivne formål, og køretøjer med prøveskilte må kun føres af nærmere
angivne personer. Danske prøveskilte anerkendes af de nordiske lande og
Tyskland.
Prøvemærker udleveres til fysiske og juridiske personer, der ikke er berettiget
til at få prøveskilte. Prøvemærker må som udgangspunkt ikke anvendes i vide-
14 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0015.png
re omfang end prøveskilte. Danske prøvemærker anerkendes af Tyskland.
Danmark har ikke regler om midlertidig registrering af køretøjer i forbindelse
med en herboendes køb af et køretøj i udlandet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Selv om forslaget nu er ændret fra et forslag til en forordning til et forslag til et
direktiv, nødvendiggør en vedtagelse af forslaget kun dansk lovgivning for så
vidt angår implementering af bestemmelsen i artikel 12a om sanktioner. Det
vil i givet fald blive en ændring af lov om registrering af køretøjer
Det vurderes, at implementeringen af de øvrige artikler kan ske administrativt.
Statsfinansielle konsekvenser
Artikel 3 om registrering af køretøjer
Den danske værnsregel, hvorefter herboende som udgangspunkt ikke må føre
udenlandske køretøjer her i landet, modvirker, at artikel 3 om kørsel med
udenlandsk køretøj uden genregistrering får statsfinansielle konsekvenser.
Værnsreglen udgør dog ikke et sikkert værn, da det er usikkert, om reglen kan
opretholdes, såfremt forslaget vedtages.
Uden denne værnsregel kan artikel 3 potentielt medføre et betydeligt statsligt
mindreprovenu. Danmark kan så ikke forhindre, at herboende undgår danske
bilafgifter ved fx at lease en bil eller være bruger af en firmabil, som er regi-
streret i en anden medlemsstat.
På grund af den høje danske bilbeskatning sammenlignet med andre EU-
lande, vurderes Danmark at være meget sårbar heroverfor. I fx både Tyskland
og Sverige betales der ikke registreringsafgift, og i Tyskland udgør momsen
endvidere alene 19 pct. Der er enkelte medlemsstater, der slet ikke beskatter
køretøjer. Det er imidlertid særdeles vanskeligt at vurdere, i hvilket omfang
muligheden vil blive udnyttet. Men tilskyndelsen vil være forholdsvis stor, især
for de større og dyrere biler, hvor de danske bilafgifter udgør en stor andel af
udgiften til bil.
Den nuværende danske bilbeskatning har betydelige miljømæssige konsekven-
ser. Bliver det muligt fx at lease en udenlandsk indregistreret bil i Danmark
betydeligt billigere end i Danmark, vil det have negative konsekvenser for mil-
jø- og klima i Danmark.
Forslagets øvrige elementer
Forslagets øvrige elementer, ekskl. artikel 3, skønnes med stor usikkerhed at
medføre et umiddelbart mindreprovenu fra bilafgifterne på i størrelsesordnen
10 mio. kr. årligt pga. senere registrering af køretøjer i Danmark. Det skyldes
primært den længere frist for registrering ved tilflytning og ordningen med
midlertidig registrering.
15 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0016.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det vil med forslaget blive betydeligt enklere at få genregistreret et registreret
køretøj i en anden medlemsstat.
Forslaget kan endvidere potentielt give borgere og virksomheder økonomiske
lettelser derved, at de i videre omfang end i dag vil kunne anvende udenland-
ske køretøjer her i landet, og dermed spare danske køretøjsafgifter.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vil med forslaget blive betydeligt enklere at få genregistreret et registreret
køretøj i en anden medlemsstat.
Fælles regler for brug af prøveskilte er efterspurgt af erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for SKAT
Forslaget skønnes foreløbigt med betydelig usikkerhed at medføre administra-
tive engangsomkostninger på op til 3 mio. kr. og løbende omkostninger på
netto omkring 16 mio. kr. årligt, jf. tabellen nedenfor.
Aktivitet
Engangsomkostninger
Ændring af Motorregi-
stret
Nye registreringsattester
til prøveskilte
Engangsomkostninger i alt
Løbende omkostninger
Ressourceforbrug
hos
SKAT på udveksling af
data med andre landes
registreringsmyndigheder
Omkostningsskøn
1-2 mio. kr.
0,1-1 mio. kr.
1,1- 3 mio. kr.
Ca. 1 årsværk, sva- Ca. 0,5 årsværk svaren-
rende til 0,6 mio. kr. de til 0,3 mio. kr.
(i en årrække indtil
alle medlemsstater
kan udveksle data
uden tekniske pro-
blemer)
0,1-0,4
20-25 årsværk sva-
rende til 12-15 mio.
kr.
16 mio. kr.
0,3 mio. kr.
Skønnet besparelses-
potentiale
-
-
Øgede it-driftsudgifter
Øget kontrolindsats
Løbende omkostninger i alt
De bemyndigelser, Europa-Kommissionen er tillagt i forslaget, kan medføre
yderligere administrative omkostninger.
Eventuelle merudgifter for det offentlige, der følger af forslaget, afholdes in-
den for ressortministeriets eksisterende rammer, jf. Budgetvejledningen 2.4.1.
8. Høring
16 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0017.png
Høring af specialudvalg
Forslaget har i maj 2012 været sendt i høring i Specialudvalget for Transport,
Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugsspørgsmål, og Spe-
cialudvalget for Skatter og Afgifter.
Der er modtaget høringssvar fra ATP, Danmarks Skatteadvokater, Dansk Ak-
tionærforening, Dansk Erhverv (DE), Danske Revisorer (FSR), Datatilsynet,
Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, og Erhvervsflyvningens Sammenslut-
ning (ES), og ITD - Brancheorganisationen for den danske vejtransport.
ATP, Dansk Aktionærforening, DE, FSR og ES havde ingen bemærkninger til
forslaget.
Danmarks Skatteadvokater (DS) er generelt positive over for forslagets to
overordnede formål om forbedre det indre markeds funktion ved at fjerne
administrative barrierer forbundet med omregistrerings-procedurer samt har-
monisere og forenkle procedurer for omregistrering af køretøjer registreret i
en anden medlemsstat samt at reducere de administrative byrder for de invol-
verede aktører uden samtidig at hindre trafiksikkerheden.
DS påpeger, at forslaget mangler stillingtagen til, hvorvidt bruger eller ejers
forhold er afgørende i forbindelse med fastlæggelsen af, hvilken stat køretøjet
skal registreres i.
DS påpeger i øvrigt, at forslaget lægger op til, at hvis et køretøj er registreret i
en virksomheds navn i virksomhedens etableringsmedlemsstat, men anvendes
af en arbejdstager med fast bopæl i en anden medlemsstat, så kan den sidst-
nævnte medlemsstat ikke stille krav om indregistrering af køretøjets i dens
områder. Denne retstilstand efter DS opfattelse betænkelig, da det åbner for
mulighed for, at undgå registrering i medlemslande, herunder Danmark, med
højt beskatningsgrundlag.
Datatilsynet anfører, at danske myndigheders behandling af personoplysninger
skal leve op til persondataloven.
Tilsynet anfører, at det følger af direktiv 95/46/EF artikel 12, b), at medlems-
staterne sikrer enhver registreret ret til hos den registeransvarlige efter om-
stændighederne at få oplysninger, som ikke er blevet behandlet i overens-
stemmelse med dette direktiv, berigtiget, slettet eller blokeret, navnlig hvis de
er ufuldstændige eller urigtige. Bestemmelsen er implementeret ved national
lovgivning, for dansk rets vedkommende i persondatalovens § 37.
Tilsynet påpeger, at den danske køretøjsregistreringsmyndighed skal iagttage
persondatalovens regler om oplysningspligt (lovens §§ 28-30), når myndighe-
den modtager personoplysninger - herunder fra en anden myndighed.
17 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0018.png
Tilsynet anfører, at det fremgår af forslagets artikel 7, stk. 4, at Kommissionen
vedtager gennemførelsesretsakter for at fastsætte fælles procedurer og specifi-
kationer for det i stk. 2 omhandlede software-program. Datatilsynet opfordrer
til, at man fra dansk side sikrer sig, at sikkerheden i den anvendte løsning skal
leve op til persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen.
Tilsynet forudsætter, at adgangen til systemet tilrettelægges i overensstemmelse
med persondataloven. Dette medfører navnlig, at de enkelte brugeres adgang
skal begrænses til de oplysninger, som det er nødvendigt for dem at få adgang
til, og som de lovligt må behandle.
Tilsynet er af den opfattelse, at der er behov for sporbarhed med hensyn til
videregivelserne, herunder at det bl.a. registreres, hvilke oplysninger der er
videregivet og til hvem.
Forbrugerrådet ser sig ikke i stand til at forholde sig til forslaget på grund af
den korte svarfrist.
Forsikring & Pension har kun den bemærkning, at det må anses for en forud-
sætning, at der til enhver tid er tilknyttet en lovpligtig ansvarsforsikring til det
pågældende motorkøretøj.
ITD - Brancheorganisationen for den danske vejtransport er overordnet posi-
tiv over for forslagets intentioner om administrative lettelser såvel ved over-
førsel af motorkøretøjer mellem medlemsstaterne som ved eventuel omregi-
strering af disse. ITD anfører dog, at organisationen ikke oplever de nuværen-
de nationale procedurer på området som værende specielt komplicerede eller
bureaukratiske for tunge køretøjer vedkommen.
ITD hilser enhver harmonisering af reglerne omkring midlertidig registrering,
leje og leasing velkommen. Hvad angår overførelse af køretøjer mellem med-
lemsstaterne, såvel nye som brugte, f.eks. i forbindelse med specialopbygning
eller ved almindelig handel, imødeses enklere procedurer for midlertidig regi-
strering eller lignende løsninger med glæde af store dele af erhvervet. Der er
ligeledes et bestående ønske om gensidig anerkendelse af prøveskilte, på tværs
af EU's grænser, eventuelt alene for tunge køretøjer, der ikke medfører gods
eller passagerer.
ITD ser positivt på forslaget om øget adgang til andre landes registreringsda-
tabaser og udveksling af køretøjsdata i øvrigt, hvis datasikkerhed, retssikkerhed
mv. sikres.
Høring af interesseorganisationer
Forslaget har i den 29. maj 2012 været sendt i høring hos brancheorganisatio-
ner.
Der er modtaget høringssvar fra Advokatrådet, CAD-Brancheorganisationen
18 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0019.png
for værksteder, DAF-Danmarks Automobilforhandler Forening, Danske Bil-
udlejere, DBFU-Dansk Bilforhandler Union, DI, DTL-Dansk Transport og
Logistik, ERFAgruppen-bilsyn, FDM, Motorcykel Importør Foreningen og
Motorhistorisk Samråd.
Advokatrådet, DI, og Motorcykel Importør Foreningen havde ingen bemærk-
ninger til forslaget.
CAD-Brancheorganisationen for værksteder vurderes samlet set, at forslaget
potentielt vil få stor betydning for ikke blot foreningens medlemmer, men
også for registreringssystemet.
Organisationen anfører, at forslaget synes at være et hensigtsmæssigt tiltag, om
end der udtrykkes betydelig bekymring for rækkevidden og betydningen af
indførelsen af erhvervsmæssige registreringsattester og de afgiftsmæssige kon-
sekvenser af en tilflytterregistreringsfrist på 6 måneder.
DAF-Danmarks Automobilforhandler Forening vurderer, at forslaget til artik-
lerne 6-8 vil gøre det lettere for foreningens medlemmer at ind- og udføre
køretøjer.
Organisationen udtrykker bekymring for forslaget til artikel 4, stk. 1, om en
frist på 6 måneder ved tilflytning her til landet, der kan medføre, at trafik- og
miljøskadelige køretøjer kan anvendes her i landet uden kontrol af trafiksik-
kerhed for forureningsniveau.
Organisationen foreslår, at artikel 3 suppleres med en bestemmelse om, at
medlemsstaterne ex officio udveksler oplysninger om køretøjer, der er betinget
godkendt eller ikke er godkendt ved syn i registreringslandet. Det bør ikke
være muligt ”at gemme sig” i et andet medlemsland med et køretøj, der ikke er
i færdsels- og miljømæssigt forsvarlig stand, ligesom det skal være muligt for
en medlemsstats myndigheder på en nem måde at undersøge, om et konkret
køretøj er godkendt ved syn i registreringslandet.
Organisationen anfører, at det i relation til artiklerne 3 og 4 bør sikres, at med-
lemsstaternes niveau for færdselssikkerhed og forurening vedrørende køretøjer
ligger på tilnærmelsesvis samme niveau, såfremt den kontrol, der er foretaget i
forbindelse med registrering i ét medlemsland skal kunne anerkendes i et andet
medlemsland.
Danske Biludlejere anfører, at biludlejningsvirksomhederne generelt ser for-
slaget som en forbedring af selskabernes forhold, når det drejer sig om inter-
national biludlejningsvirksomhed inden for EU-området.
Organisationen anfører, med henvisning til bemærkningerne til artikel 1 om at
medlemsstaterne fortsat frit kan udøve deres beskatningskompetence, at føl-
gende to forhold i forslaget kan være er tvivlsomme:
19 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0020.png
Hvis et køretøj med udenlandsk registrering anvendes i Danmark til
udlejning til borgere fra 3. lande, er der ikke nogen overensstemmelse
mellem forslaget og de danske registreringskrav. Problemet vil opstå i
den situation, hvor et udenlandsk registreret køretøj anvendes til ud-
lejning til herboende og dansk skattepligtige. Skal man forstå forslaget
således, at bilen kan registreres i et andet medlemsland, men blive be-
skattet i Danmark?
Ved overførsel af et køretøj fra en medlemsstat til en anden, bør det
umiddelbart være muligt at omregistrere køretøjet i det medlemsland,
hvor køretøjet fremover skal anvendes. Betyder indslaget eksplicit, at
biludlejningsselskabet skal anmode den stat, hvorfra køretøjet ekspor-
teres, om en refusion af registreringsafgiften og efterfølgende foretage
en ny registrering i Danmark efter de danske afgiftsregler?
Organisationen anfører vedrørende artikel 3, hvorefter en virksomhed, der er
etableret i en medlemsstat, kan registrere alle sine køretøjer i denne stat, selv
om nogle af dens ansatte har deres sædvanlige bopæl og anvender køretøjet i
en anden medlemsstat. Organisationen forstår forsalget således, at sådanne
køretøjer vil skulle betale delregistreringsafgift for den periode, hvor køretøjet
anvendes i Danmark i henhold til gældende regler. Problemet i forhold til
EU’s grundlæggende princip om vare- og tjenesteydelsers fri bevægelighed
opstår i forhold til afgiftsbetalingen, idet det pågældende køretøj kan være
pålagt afgift allerede i det land, hvor det er registreret. Ved også at betale
dansk afgift pålægges den EU-baserede virksomhed således dobbelt beskat-
ning af deres køretøjer.
Organisationen spørger vedrørende artikel 6 om midlertidig registrering ved
eksport, om køretøjet i de 30 dage ikke kræves særskilt forsikret, således at
køretøjet forsikres af medlemsstaterne?
Organisationen anfører, at forslaget, der lemper mulighederne for at anvende
udenlandsk registrerede køretøjer i andre medlemsstater, kan indebære et al-
vorlig konkurrencemæssigt problem for danske biludlejningsfirmaer, i det om-
fang køretøjerne udlejes til herboende, jf. de danske regler om afgiftsfri ud-
lejning til valutaudlændinge.
DBFU-Dansk Bilforhandler Union ser positivt på forslaget.
Organisationen lægger særlig vægt på, at samhandelen med brugte biler inden
for EU gøres lettere ved at harmonisere reglerne for midlertidig registrering af
køretøjer.
Organisationen anfører, at der i større udstrækning bør tages højde for, at der
ikke hersker ensartede regler i de enkelte medlemsstater for godkendelse af
køretøjer ved periodisk syn, ligesom det er almindelig kendt, at der i visse
medlemsstater kan opnås en synsgodkendelse vis bestikkelse, hvorfor vi kan
20 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0021.png
risikere at se dansk registrerede køretøjer med en væsentlig ringere sikker-
hedsmæssig stand end nu.
DTL-Dansk Transport og Logistik spørger, om det også omfatter transport-
virksomheder, når forslaget slår fast, at for en medarbejder med firmabil, hvor
medarbejderen er bosiddende i en anden stat end virksomhedens hjemsted, så
kan der ikke stilles krav om, at køretøjet skal registreres i medarbejderens
hjemland?
DTL spørger endvidere, om hvilken sammenhæng der er til forordning
1071/2009 om adgang til erhvervet, hvor det kræves, at man er etableret med
et hjemsted, hvor køretøjerne ligeledes er indregistreret?
ERFAgruppen-bilsyn modtager forslaget positivt, idet forslaget må anses som
et konstruktivt tiltag i forbindelse med forenkling, ensretning og harmonise-
ring af regler vedrørende dette område inden for EU.
Organisationen forudsætter, at det i forslaget omtalte softwareprogram til ud-
veksling af oplysninger om køretøjer er noget registreringsmyndighederne
påtager sig at håndtere, og at det dermed ikke er et tiltag, der vil medføre ud-
gifter for de virksomheder, der fungerer som nummerpladeoperatører.
Organisationen anfører, med henvisning til at forslaget angives at ville give
betydelige besparelser som følge af en nedbringelse af den administrative byr-
de, at forslaget inden for bilsynsområdet vil få den betydning, at størstedelen
af de syn i forbindelse med import af biler, der foretages i dag, vil forsvinde.
Organisationen anfører, med henvisning til at syn af et køretøj i et EU-land
skal anerkendes i et andet EU-land, at medlemslandene i et vist omfang natio-
nale regler for køretøjer. Sådanne nationale regler kan gøre det nemmere at
syne og registrere køretøjer i ét medlemsland frem for et andet medlemsland.
Sådanne forskelle kan primært give problemer ved import af biler fra 3. lande,
hvor import gennem ”nemme” medlemslande vil være attraktivt. Organisatio-
nen anfører på den baggrund, at det må være målet, at reglerne for køretøjer
harmoniseres i bredere omfang end tilfældet er i dag.
FDM finder det positivt, at der arbejdes for at gøre det simplere at indføre et
motorkøretøj til en anden medlemsstat, da det nuværende system til tider kan
virke unødigt komplekst og tidskrævende.
Organisationen anfører, at det vil være en fordel for alle, at behovet for dob-
belt indregistrering fjernes, og at der indføres klare og enkle regler, fx. At der
kun kræves indregistrering i den medlemsstat, hvor man har sin sædvanlige
bopæl, og at firmabiler skal indregistreres i firmaets hjemland i stedet for ar-
bejdstagers hjemland.
21 / 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1325210_0022.png
Organisationen anfører, at det vil lette hverdagen for borgere, der flytter til et
andet EU-land, at der gives en frist på 6 måneder til at få omregistreret bilen.
På samme måde vil en harmonisering af reglerne for midlertidig registrering og
gensidig accept af prøveplader betyde, at et praktisk behov for mange borgere
vil blive opfyldt.
Organisationen anfører, at det er prisværdigt, at man søger at begrænse mulig-
hederne for svig med motorkøretøjer generelt ved at sikre, at eksempelvis klo-
nede køretøjer ikke kan indregistreres i andre lande.
Motorhistorisk Samråd kan tilslutte sig forslaget, dog med den bemærkning, at
de eksisterende lempelige regler for afgiftsberigtigelse mv. af veteranmotorkø-
retøjer bibeholdes.
Organisationen mener, at artikel 6, stk. 1, er uklar, idet der henvises til køretø-
jer uden registreringsattest. Organisationen spørger, om der hermed blot for-
stås køretøjer, der er afmeldt fra registrering, eller køretøjer, der (slet) ikke har
en registreringsattest.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under forslagets behandling i Arbejdsgruppen for Teknisk Harmonisering har
mange medlemsstater afgivet mange skriftlige bemærkninger. Der er derfor
foretaget en del ændringer i forhold til det forslag, Europa-Kommissionen
fremsatte i april 2012.
Det vurderes, at der er almindelig opbakning til forslaget. Der er dog en ud-
bredt bekymring over artikel 3.
Flere af de store lande anfægter skønnet over administrative besparelser for
myndighederne, idet de er bekymrede for udgifterne ved at gennemføre den
foreslåede dataudveksling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter intentionen om at forenkle procedurerne for genregistre-
ring af køretøjer i EU.
Regeringen støtter, at forslaget omskrives fra en forordning til et direktiv,
hvorved der skabes manøvrerum for at tilpasse de fælles genregistreringspro-
cedure til de enkelte medlemsstaters registreringsordninger.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at forslaget til artikel 3 ikke vedtages
som foreslået af Europa-Kommissionen. Køretøjer bør kunne registreres,
hvor de bruges. De øvrige dele af forslaget gør det meget enkelt at få genregi-
streret et køretøj, hvilket mindsker behovet for, at køretøjer skal kunne bruges
i udlandet uden genregistrering.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
FEU har i maj 2012 fået tilsendt et grund- og nærhedsnotat af 16. maj 2012.
22 / 22