Kulturudvalget 2012-13
KOM (2012) 0596 Bilag 2
Offentligt
1201427_0001.png
Notat
18. december 2012
J.nr. 08-0198095
Supplerende grundnotat om meddelelse fra Kommissionen
til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget: Mod et samlet europæisk
regelsæt for onlinespil (KOM(2012) 596).
1. Resumé
Kommissionen har den 20. oktober 2012 fremsendt en meddelelse benævnt
”Mod et samlet europæisk regelsæt for onlinespil” til Rådet. Meddelelsen er en
opfølgning på Kommissionens grønbog om onlinespil, som var i høring i 2011.
Meddelelsen fokuserer på tiltag på 5 områder, hvor der oplistes en række
initiativer – nogle, som Kommissionen vil tage, og andre, som medlemsstaterne
opfordres til at tage.
Overordnet set har tiltagene til hensigt at skabe et bedre regelsæt for
onlinespilletjenester i EU og bane vej for et udbygget samarbejde mellem
medlemsstaternes reguleringsmyndigheder.
Kommissionen vil i 2012 oprette en ekspertgruppe med repræsentanter for
medlemsstaterne, som bl.a. skal rådgive og bidrage med ekspertise i forbindelse
med udarbejdelse af EU-initiativer.
Meddelelsen indeholder ikke umiddelbart forslag, der påvirker dansk ret.
Fra dansk side er vi positive overfor øget juridisk klarhed for behandlingen af
onlinespilletjenester i EU og et udbygget samarbejde mellem medlemsstaterne.
Forbrugerbeskyttelse, bekæmpelse af svig, hvidvask af penge samt aftalt
spil(match-fixing) er ligeledes vigtige danske prioriteter. Fra dansk side hilses
meddelelsen derfor velkommen, og vi vil arbejde konstruktivt i forbindelse med
de tiltag, som Kommissionen nævner i meddelelsen.
2. Baggrund
Kommissionen udsendte 24. marts 2011 en grønbog om online spil i det indre
marked. Baggrunden for grønbogen var, at den teknologiske udvikling skaber et
stadigt øget online spil med deraf følgende grænseoverskridende
problemstillinger på spillemarkedet, som blandt andet er karakteriseret ved
forskellige former for regulering m.v. i medlemslandene. I grønbogen stillede
Kommissionen en række spørgsmål i relation til online spil. Grønbogen blev af
Kommissionen sendt i bred høring. Der indkom næsten 260 høringssvar,
herunder et fra den danske regering, jf. Europaudvalget 2011 KOM(2011)0128
Bilag 4 og SAU alm. del. 2010-11bilag 268.
Meddelelsen ”mod et samlet europæisk regelsæt for onlinespil” er
Kommissionens opfølgning på grønbogen.
Side 1 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1201427_0002.png
3. Formål og indhold
Meddelelsen indeholder forslag til relevante foranstaltninger vedrørende en
række forskellige forhold med det formål at skabe større juridisk klarhed og
udarbejde politikker på spilleområdet for derigennem at tackle udfordringerne i
EU på området for onlinespilletjenester. Tiltagene fokuserer på følgende fem
prioriterede aktionsområder:
1. Overensstemmelse mellem nationale reguleringsrammer og EU-
lovgivningen.
2. Forbedring i forbindelse med tilsyn, administrativt samarbejde og
effektiv håndhævelse.
3. Beskyttelse af forbrugere og borgere, mindreårige og sårbare grupper.
4. Forebyggelse af svig og hvidvaskning af penge.
5. Sikring af sportens integritet og forebyggelse af aftalt spil.
Kommissionen vil i 2012 oprette en ekspertgruppe med repræsentanter for
medlemsstaterne, som skal udveksle erfaringer og eksempler på god praksis
samt rådgive og bidrage med ekspertise i forbindelse med udarbejdelse af EU-
initiativer.
Kommissionen vil evaluere gennemførelsen af meddelelsen, herunder
medlemslandenes og de berørte parters anvendelse af foranstaltningerne, i en
statusrapport, som offentliggøres senest to år efter vedtagelsen af meddelelsen. I
rapporten vil Kommissionen foretage en vurdering af, om foranstaltningerne
tilvejebringer et passende EU-regelsæt for onlinespil, eller om der skal træffes
yderligere, og om nødvendigt lovgivningsmæssige, foranstaltninger på EU-
niveau.
Ad 1. Overensstemmelse mellem nationale reguleringsrammer og EU-
lovgivningen.
Der er stor forskel på, hvordan onlinespil er reguleret i de forskellige
medlemsstater. Nogle medlemsstater forbyder onlinespil, andre har
monopolordninger, og endelig har et stigende antal medlemslande indført
licensordninger.
Alle nationale ordninger skal være i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
EU-Domstolen har gennem en række domme opstillet generelle retningslinjer
for fortolkningen af det indre markeds grundlæggende frihedsrettigheder på
spilleområdet.
Kommissionen vil:
fremskynde afslutningen af sin vurdering af nationale bestemmelser i
forbindelse med verserende traktatbrudssager og klager og om
nødvendigt træffe foranstaltninger til håndhævelse.
Side 2 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1201427_0003.png
Ad 2. Forbedring i forbindelse med tilsyn, administrativt samarbejde og effektiv
håndhævelse.
Det understreges i meddelelsen, at for at kunne tackle udfordringerne på
onlinespilleområdet er det nødvendigt, at medlemslandene har kompetente
reguleringsmyndigheder, som kan samarbejde med myndighederne i andre
lande, og som tager effektive håndhævelsesmetoder i brug.
Kommissionen opfordrer derfor medlemslandene til:
at oprette reguleringsmyndigheder på spilleområdet og give dem
entydige kompetencer samt sikre samarbejde med andre relevante
nationale myndigheder.
I rapporten anføres, at øget administrativt samarbejde er en forudsætning for at
kunne tackle de nuværende og grænseoverskridende udfordringer for onlinespil.
Det vil kunne hjælpe medlemslandene i forbindelse med håndhævelse af regler
og lette administrative byrder for myndighederne fx i forbindelse med
godkendelsesprocesser og tilsyn med operatører.
Forudsætningen for et vellykket samarbejde er en fælles forståelse af de
områder, inden for hvilke der kan udveksles oplysninger. Der skal endvidere
findes en passende struktur, som kan dække myndighedernes operationelle
behov. Det første skridt imod samarbejde er udveksling af generelle
informationer og eksempler på bedste praksis. Det næste skridt bliver, at
Kommissionen gennem dialog med medlemslandene undersøger mulighederne
for et mere struktureret samarbejde gennem fx informationssystemet for det
indre marked (IMI).
Flere grænseoverskridende problemer på onlinespillemarkedet har oprindelse
uden for EU.
Mange initiativer omkring samarbejde indebærer udveksling og behandling af
persondata. Det anføres i meddelelsen, at det er vigtigt, at de gældende EU-
bestemmelser om databeskyttelse overholdes.
Det er endvidere vigtigt, at medlemslandene kan håndhæve den nationale
lovgivning. I meddelelsen anføres, at der er forbyggende
håndhævelsesforanstaltninger, som har til formål at begrænse spillernes
indledende kontakt med ikke nationalt godkendte tilbud på tværs af grænserne –
sådanne foranstaltninger kan være undervisning og information rettet mod
spillerne og tilskyndelse til ansvarlig adfærd hos operatørerne. Herudover er der
mere afhjælpende foranstaltninger, herunder begrænsning af adgang til websider
eller blokering af betalinger fra spillerne. Det anføres, at sidstnævnte
foranstaltninger kan have både fordele og ulemper og bør undersøges nærmere.
Kommissionen vil som det vigtigste:
lette det administrative samarbejde mellem myndighederne på
spilleområdet og undersøge de muligheder, som forordningen om IMI
Side 3 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1201427_0004.png
giver for udveksling af informationer/samarbejde mellem
medlemslandene inden udgangen af 2013
indlede en dialog med tredjelande om regulering
fremme udveksling af informationer og eksempler på bedste praksis
vedrørende håndhævelsesforanstaltninger og undersøge fordele og
eventuelle begrænsninger med sådanne foranstaltninger
afklare procedurerne for anmeldelse og tiltag i forbindelse med indhold,
som ikke er godkendt, og som onlinemellemled i EU er vært for.
Medlemslandene opfordres til at:
undersøge mulighederne for at informere forbrugerne om godkendte
tilbud for at styre efterspørgslen i retning af det legale marked.
Ad 3, Beskyttelse af forbrugere og borgere, mindreårige og sårbare grupper.
Det skønnes, at ca. 6,84 millioner forbrugere i Europa deltager i onlinespil, 75
pct. af alle 6-17 årige i Europa bruger internettet, og 0,5-3 pct. af befolkningen i
EEU lider af en eller anden form for ludomani.
I meddelelsen anføres, at det er vigtigt at have foranstaltninger, der
1) får forbrugerne væk fra ikke regulerede tilbud, som potentielt er
skadelige
2) beskytter mindreårige mod adgang til spillefaciliteter
3) forhindrer spilrelaterede sygdomme i at opstå.
Den findes en del eksisterende programmer m.v., som fokuserer på
forbrugerbeskyttelsesaspekter. ALICE RAP, der fokuserer på forskning i
afhængighed, Safe Internet Programme, som er et fællesskabsprogram til
beskyttelse af børn, der bruger internet og andre kommunikationsteknologier,
EU NET ADB, der forsker i vanedannende internetbrug og internetmisbrug
blandt unge. Kommissionen vil støtte disse programmer og vurdere deres
resultater.
Det anføres endvidere, at det er vigtigt for godkendte operatører, at de kan
tilbyde tilstrækkeligt attraktive produkter, for uden troværdige og bæredygtige
tilbud vil forbrugerne benytte sig af spillewebsteder, der ikke er omfattet af
reguleringen, med eventuelle skadelige virkninger som følge.
Kommissionen vil som det vigtigste:
vedtage henstillinger om fælles forbrugerbeskyttelse og ansvarlige
reklamer på spilleområdet i 2013
støtte benchmarking og afprøvning af forældrekontrolredskaber via et
eksisterende program for sikkert internet og et program for forbedring af
systemer til aldersmærkning og indholdsklassificering
vurdere henstillinger om spillerelateret internetmisbrug blandt unge via
EU NET ADB i 2012
aflægge rapport om de relevante arbejdsgrupper under ALICE RAP i
2014 og foretage en vurdering af disse forskningsresultater
Side 4 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1201427_0005.png
vurdere markedsresultaterne for onlinespilletjenester, som er omfattet af
undersøgelsen af forbrugermarkeder (Consumer Market Monitoring
Survey) fra 2013.
Medlemslandene opfordres til at:
styrke information og forestå oplysningskampagner om de risici, der er
forbundet med spilleaktiviteter, og tilbud, der ikke er omfattet af
regulering
forbedre samarbejdet mellem reguleringsmyndigheder på spilleområdet
og forbrugerorganisationer
øge tilgængeligheden og brugen af onlinesikkerhedsforanstaltninger for
børn og unge, som skal forhindre dem i at få adgang til spillewebsteder
fortage undersøgelser og indsamle data om spilleproblemer.
Ad 4. Forebyggelse af svig og hvidvaskning af penge.
I meddelelsen anføres, at med hensyn til den offentlige orden er det
medlemslandenes vigtigste målsætning at forebygge svig på spilleområdet og
hvidvaskning af penge.
Den mest almindelige svig er i forbindelse med kreditkort og tyveri af
personlige bankoplysninger, og onlinespil kan også bruges til hvidvaskning af
penge.
Kommissionen vil som det vigtigste:
overveje at udvide anvendelsesområdet for direktivet om bekæmpelse af
hvidvaskning til at omfatte alle former for spil i 2012 (i dag er kun
kasinoer omfattet)
i forbindelse med Kommissionens politik vedrørende internetkriminalitet
opfordre til udveksling af erfaringer og god praksis inden for den
tidligere nævnte ekspertgruppe på spilleområdet, samt til udveksling
med det europæiske center til bekæmpelse af internetkriminalitet, hvis
det er passende
undersøge mulighederne for at indføre en EU-standard for spilleudstyr,
herunder spillesoftware, i 2013.
Medlemslandene opfordres til at:
fremme efteruddannelse af dommere og anklagere i spørgsmål
vedrørende svig og hvidvaskning af penge på spilleområdet.
Ad 5. Sikring af sportens integritet og forebyggelse af aftalt spil.
Hverken sportsorganisationer, sportsfolk, spillere eller spilleoperatører har
interesse i aftalt spil i forbindelse med væddemål. At løse problemer med aftalt
spil kræver en fælles indsats fra alle disse parter og et øget samarbejde mellem
dem. Samarbejdet skal være nationalt, på EU-plan og i internationalt regi.
Kommissionen vil som det vigtigste:
vedtage en henstilling om bedste praksis i forbindelse med forebyggelse
og bekæmpelse af aftalt spil i forbindelse med væddemål i 2014
Side 5 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1201427_0006.png
deltage i Europarådets arbejde med en eventuel konvention vedrørende
manipulation af sportsresultater
fremme internationalt samarbejde og dialoger om forebyggelse af aftalt
spil.
Medlemslandene opfordres til at:
oprette nationale kontaktpunkter, hvor alle de relevante aktører, som er
involveret i bekæmpelse af aftalt spil, kan mødes
udstyre nationale rets- og administrationssystemer med redskaber,
ekspertise og ressourcer til at bekæmpe aftalt spil
overveje bæredygtig finansiering af foranstaltninger til sikring af
sportens integritet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Meddelelsen er sendt til Europa-Parlamentet, som endnu ikke har afgivet
udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen indeholder ikke tiltag, som umiddelbart ændrer dansk lovgivning
og praksis.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ingen umiddelbare konsekvenser for dansk lovgivning eller
praksis.
8. Høring
Meddelelsen har med høringsfrist den 12. december 2012 været sendt til høring
i Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål samt
Dansk Onlinespil (DOGA), HORESTA , Danske Spil A/S, Det Danske
Klasselotteri A/S, Danmarks Idræts-Forbund (DIF), Dansk Boldspil-Union
(DBU), Dansk Håndbold-Forbund (DHF), Spillerforeningen, Aktivkomiteen,
Divisionsforeningen og Idrættens Analyseinstitut (Idan).
Følgende har anført, at de ikke har bemærkninger til meddelelsen:
Datatilsynet, Danske Revisorer (FSR) og Dansk Aktionærforening.
Nedenfor er kort refereret de indkomne bemærkninger fra høringen:
Dansk Idrætsforbund (DIF) anfører, at bekæmpelse af aftalt spil er vigtigt, og
nævner i den forbindelse, at de offentlige myndigheder må gå forrest i forhold
til at løfte bevisbyrden i sager om match-fixing.
Side 6 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1201427_0007.png
DIF mener, at det er vigtigt, at den enkelte idræt får rettigheder til deres
”produkt” i forhold til spil på dette. I Frankrig er spilselskaberne forpligtet til at
indgå aftale med idrætten angående brug af kampe. DIF mener, at
Kommissionen bør lade sig inspirere af den franske model og initiere, at
idrætten også får del af den gevinst, der genereres af spil på de respektive
kampe.
Danske Handicaporganisationer (DH) anfører, at der skal stilles krav om, at
både programmer og udstyr lever op til internationale og anerkendte standarter
vedrørende tilgængelighed for personer med handicap.
Divisionsforeningen og DBU finder en ambitiøs og fælles indsats mod match-
fixing vigtig. Det anføres, at det er centralt, at den enkelte sportsgren får
rettigheder til anvendelse af resultaterne i forhold til væddemål, idet dette både
vil gavne bekæmpelse af match-fixing og give en del af provenuet fra
væddemålene til den sportsgren, som spiludbyderne bruger. Divisionsforeningen
og DBU mener ligesom DIF, at der kan tages udgangspunkt i den franske
model.
Dansk Onlinespil (DOGA) roser Kommissionen for at tage skridt mod en
harmonisering af reglerne for onlinespil i EU, men beklager dog, at der i første
omgang ikke lægges op til en egentlig harmonisering af lovgivning, men alene
en blødere tilgang. DOGA ser frem til, at Kommissionen tager retslige skridt
mod lande, hvis lovgivning ikke er i overensstemmelse med EU-retten.
DOGA opfordrer til, at eksperter fra spilindustrien inddrages i arbejdet med
opfølgningen på meddelelsen. DOGA finder det særligt vigtigt, at der arbejdes
på at reducere spiludbydernes administrative byrder i forbindelse med opnåelse
af licenser i flere lande ved, at medlemslande udveksler oplysninger om allerede
foretagne undersøgelser af udbyderne, så dobbelt-kontrol undgås. DOGA
opfordrer desuden til, at der arbejdes med at sikre fælles tekniske standarder for
spiludstyr.
DOGA nævner endelig, at nogle sportsforbund har forsøgt at kæde match-fixing
problemet sammen med et ønske fra forbundene om, at sporten skal have
rettigheder til egne sportskampe og del af overskuddet på spil på disse kampe.
DOGA tager afstand fra denne tanke og advarer imod, at sportsforbundene
forsøger at kapitalisere på den alvorlige problemstilling omkring match-fixing,
som kræver samarbejde mellem myndighederne, sporten og spilindustrien.
Dansk Standard (DS) støtter, at der i meddelelsen lægges op til, at
standardisering af spiludstyr og spillesoftware kan bidrage til at reducere de
administrative byrder og forbedre sikkerheden indenfor onlinespil. DS opfordrer
til, at arbejdet med standardiseringer fremskyndes.
Det Danske Klasselotteri A/S ønsker afklaring af, om meddelelsen alene – som
overskriften antyder – berører onlinespil, og om der kun er tale om
liberaliserede onlinespil eller også monopolspil.
Side 7 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1201427_0008.png
DI ITEK mener, at den danske oversættelse af det engelske ”online gambling”
til ”onlinespil” er uheldig, idet onlinespil ordlydsmæssigt også omfatter spil,
hvor der ikke spilles om penge. Meddelelsen omfatter kun onlinespil om penge.
DI ITEK finder det glædeligt, at Kommissionen tager udgangspunkt i Traktatens
artikel 56 om frihedsrettigheder for udbud af spiltjenester. DI ITEK håber, at
dette giver anledning til afskaffelse af den danske censur af spillesteder på nettet
i form af internetblokering vis DNS-filter.
DI ITEK anser forbrugerbeskyttelse for vigtigt i forbindelse med alle tjenester
på nettet – også udbud af onlinespil. DI ITEK anser det for fornuftigt at lave en
mærkningsordning eventuelt suppleret med informationsaktiviteter om
netsikkerhed.
DI ITEK mener, at markedskræfterne skal have friere spil end i dag, og mener i
den forbindelse, at licensordninger er skadelige for markedet og fordyrer
produktet for forbrugerne. DI ITEK mener desuden, at certificering af software
er ubegrundet.
DI ITEK anfører endeligt, at da området ikke adskiller sig væsentligt fra andre
serviceprodukter i den elektroniske verden, er der ikke grund til at etablere en
særlig reguleringsmyndighed på området.
HORESTA, der bl.a. repræsenterer Dansk Kasinoforening og Dansk Automat
Brancheforening, finder det positivt, at der sættes fokus på det stærkt stigende
onlinespil, som nødvendiggør en fornuftig regulering på området, samt at hele
erhvervet reguleringsmæssigt sidestilles med onlinespil for at undgå
konkurrenceforvridning.
HORESTA ser dog gerne en højere grad af fælles regulering af onlinespil end
der lægges op til i meddelelsen, da det vil kunne betyde en større sidestilling
mellem onlinespil og de i dag meget regulerede landbaserede spil. Fx bør
onlinespil udbydere bidrage mere til arbejdet med forebyggelse og bekæmpelse
af ludomani, sådan som de landbaserede spil i dag gør, og endvidere er det
vigtigt af undgå, at unge under 18 år anvender onlinespil.
HORESTA finder det positivt, at der sættes fokus på administrativt samarbejde
og udveksling af bedst praksis mellem landene. HORESTA støtter desuden
nedsættelse af en ekspertgruppe og påpeger, at dennes succes afhænger af
sammensætningen, og om Kommissionen efterfølgende tager gruppens
anbefalinger til efterretning i kommende regulering.
HORESTA ser desuden frem til øget opmærksomhed omkring ansvarlig
reklame, da den nuværende situation med onlinekasinoers reklamer for
bonus(spil), må anses for uansvarlig i forhold til risikoen for ludomani og social
ansvarlighed.
Danske Spil A/S finder, at Kommissionens meddelelse indeholder mange
positive initiativer. Danske Spil A/S anbefaler, at spilorganisationer og
Side 8 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
spiludbydere inddrages i den videre proces, herunder mulighed for at
kommentere på udkast til henstillinger.
Danske Spil A/S anfører blandt andet, at håndhævelse af nationale regler er
vigtig. Overtræder en spiludbyder, der opererer i flere lande, lovgivningen i ét
medlemsland, bør dette få konsekvenser for udbyderen i samtlige EU-lande.
Endvidere opfordres Skatteministeriet til at støtte initiativer mod ulovlige
spiludbydere, herunder med regler om reklameforbud, internetblokering og
betalingsblokering.
I forbindelse med ludomani anfører Danske Spil A/S, at man fra dansk side ikke
bør afvente resultater fra forskningsprojektet ALICE RAP og de efterfølgende
vurderinger af tiltag på den baggrund, men opfordrer Skatteministeriet til
allerede i løbet af 2013 at gennemføre en ny ludomaniundersøgelse i Danmark.
Danske Spil A/S støtter tiltag imod mach-fixing, herunder at der indføres krav
til, at alle udbydere af sportspil forpligtes til at levere data til sportsforbundene,
hvis de konstaterer unormal spilleadfærd. Danske Spil A/S foreslår, at såfremt
en kamp har været berørt af match-fixing, bør sporten annullere kampen, som
der dermed så ikke kan opnås gevinst på.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På nuværende tidspunkt foreligger der ikke holdninger fra andre lande.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning.
Reguleringen af spil, herunder onlinespil, er reguleret meget forskelligt i
EU-landene. Imidlertid er online spil grænseoverskridende i natur, hvilket
giver særlige udfordringer blandt andet i form af begrænsning af ulovligt
udbud.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har påtaget sig et aktivt ansvar
i relation til problemstillinger på online spillemarkedet. Fra dansk side er vi
positive overfor øget juridisk klarhed for behandlingen af onlinespilletjenester i
EU og et udbygget samarbejde mellem medlemsstaterne. Forbrugerbeskyttelse,
bekæmpelse af svig, hvidvask af penge samt aftalt spil er ligeledes vigtige
danske prioriteter. Fra dansk side hilses meddelelsen derfor velkommen, og vi
vil arbejde konstruktivt i forbindelse med de tiltag, som Kommissionen nævner i
meddelelsen.
Det er regeringens vurdering, at den nuværende danske spillelovgivning, som
trådte i kraft den 1. januar 2012, er i overensstemmelse med EU-retten.
Det vurderes, at lovgivningen, kravene til spiludbyderne og
håndhævelsesmulighederne allerede efterlever hovedparten af opfordringerne til
medlemslandene.
Side 9 af 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalg er tidligere orienteret om sagen med
oversendelse af grund- og nærhedsnotat den 23. november 2012.
Side 10 af 10