Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0643 Bilag 1
Offentligt
1210904_0001.png
Kemikalier
J.nr. 001-08123
Ref. likjo
Den 4.februar 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fluorholdige drivhusgasser
KOM(2012) 643
Resume
Forslagets vigtigste element er nedtrapning af mængden af HFC-gasser, der lovligt kan
markedsføres. Producenter og importører vil fremover kunne søge om at få tildelt kvoter
af denne faldende mængde. For at sikre at HFC-gasser i importerede produkter og
udstyr også er omfattet af nedtrapningen, foreslås det, at køle-, luftkonditionerings- og
varmepumpeudstyr ikke må påfyldes med HFC-gasser, før det installeres. Forslaget
indfører derudover markedsføringsforbud mod 4 nye typer af udstyr. Kommissionen
ønsker desuden med forslaget at få tillagt beføjelser til at vedtage delegerede retsakter
på 10 områder. Kommissionen vurderer, at forslaget vil medføre en maksimal effekt på
BNP på -0,006 %. Forordningen er direkte virkende i Danmark. Danmark har siden
2002 haft nationale regler om f-gasser, som forventes fortsat at kunne opretholdes, da
forslaget indfører minimumsregler. Der vil være behov for at revidere bekendtgørelsen,
fordi der er overlap mellem den og forordningen, og der vil skulle udstedes en
bekendtgørelse om tilsyn og kontrol.
1. Baggrund
Kommissionen sendte den 7. november 2012 ovennævnte forslag til Rådet og Europa-
Parlamentet. Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1, og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den almindelige beslutningsprocedure
i TEUF artikel 294.
2. Formål og indhold
Fluorholdige gasser (herefter f-gasser) er kraftige drivhusgasser. Deres globale
opvarmningspotentiale (herefter GWP) er op til 23.000 gange stærkere end CO
2
. F-
gasser bruges bl.a. i køle- og luftkonditioneringsudstyr, i isoleringsskum og i
brandbekæmpelsessystemer. Udledning sker hovedsaglig under brug eller på grund af
lækage under drift og bortskaffelse af udstyr, der indeholder f-gasser. Kommissionens
forudgående undersøgelser peger på, at f-gasser i mange tilfælde vil kunne erstattes med
alternativer eller teknologier, der er mere sikre og mindst lige så energieffektive, og som
medfører en meget mindre påvirkning af klimaet.
Kommissionen har tre hovedmål med forslaget.
Det første
er få reduceret udslippet af f-
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210904_0002.png
gasser i EU med 79 % i 2030 i forhold til i dag.
Det andet
hovedmål er at stimulere
innovation og grøn vækst ved at opfordre til brugen af grøn teknologi baseret på
kølemidler, der er mere klimavenlige end f-gasser.
Det tredje
hovedmål er at bane vejen
for en global aftale om nedtrapning af brugen af f-gasser.
Kommissionens forslag går i hovedtræk ud på trinvist at begrænse udbuddet af de
vigtigste f-gasser (HFC-gasserne) på det indre marked, med henblik på at bringe den
tilgængelige mængde i 2030 ned på en femtedel, sammenlignet med mængden, der er
tilgængelig i dag. Samtidig indføres der forbud mod ny markedsføring af fire typer
produkter og udstyr, der indeholder f-gasser. Endelig skal forslaget forhindre udslip fra
eksisterende udstyr ved, at der indføres yderligere kontrol med udstyret, samt krav om
bedre servicering og genvinding af gasserne, før udstyret bliver til affald. Forslaget
bygger på den eksisterende forordning og opretholder langt størstedelen af dens
bestemmelser. Mange af bestemmelserne er blevet omformuleret, og strukturen er også
ændret med henblik på at forenkle og tydeliggøre de eksisterende regler.
Nye krav i forslaget sammenlignet med den gældende forordning
Nedenfor følger en mere detaljeret gennemgang af de nye krav, som Kommissionens
forslag indeholder.
Nedtrapning
Den vigtigste ændring er indførelsen af en nedtrapning af udbuddet af HFC-gasser i EU.
Nedtrapningen begynder i 2015. Målet er, at EU i 2030 skal være nede på 21 % af den
mængde, der blev solgt i perioden 2008-2011. Der foreslås etableret et kvotesystem til
uddeling af den tilgængelige mængde af HFC-gasser. 100 virksomheder i EU forventes
at anmode om en kvote. Kommissionen mener, at nedtrapningen vil få producenter til at
skifte til alternative teknologier.
Stoffer, produkter og udstyr
Et andet centralt element er de fire nye markedsføringsforbud, beskrevet i tabellen
nedenfor. Det foreslås at forbyde brandsikringssystemer og brandslukkere, der
indeholder HFC-23, samt markedsføringen af husholdningskøle- og fryseskabe med HFC
med et GWP på 150 eller derover fra 1. januar 2015. Det foreslås endvidere, at forbyde
markedsføringen af køleskabe og frysere til kommerciel brug (hermetisk lukkede
systemer), hvis de indeholder HFC med et GWP på 2500 eller derover fra 1. januar 2017,
og fra 1. januar 2020 at udvide forbuddet til også at gælde køleskabe og frysere med
HFC med et GWP på 150 eller derover. Endelig foreslås det, at forbyde markedsføringen
af mobile lokale klimaanlæg (hermetisk lukkede systemer) med HFC med et GWP på
150 eller derover fra 1. januar 2020.
Overblik over nye markedsføringsrestriktioner
Produkter og udstyr
Dato for forbud
Anvendelse af HFC-23 i brandsikringssystemer og
brandslukkere
Husholdningskøle- og fryseskabe med HFC med GWP
på 150 eller derover
Køleskabe og frysere til kommerciel brug (hermetisk
1. januar 2015
1. januar 2015
1. januar 2017 for HFC med GWP på 2 500 eller
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210904_0003.png
lukkede systemer)
Mobile lokale klimaanlæg (hermetisk lukkede
systemer) med HFC med GWP på 150 eller derover
derover
1. januar 2020 for HFC med GWP på 150 eller derover
1. januar 2020
I sammenhæng med nedtrapningen foreslås det, at visse typer af udstyr der importeres til
EU, og som ikke er hermetisk lukket, først må fyldes med HFC-gasser på
installationsstedet. På den måde sikres det, at nedtrapningen ikke omgås ved at importere
HFC-gasserne indeholdt i udstyr. Forbuddet mod forudgående fyldning af udstyr foreslås
at skulle træde i kraft 3 år efter forslagets ikrafttræden.
Fra 1. januar 2020 foreslås det at forbyde genpåfyldning af eksisterende køleudstyr med
en fyldning på over 5 ton CO
2
-ækvivalenter med f-gasser, hvis GWP er på 2 500 eller
derover. Et anlæg, der indeholder et kølemiddel med et GWP på 2500, må derfor kun
genpåfyldes, hvis anlægget indeholder under 2 kg af dette kølemiddel.
SF
6
i magnesiumstøbning foreslås totalforbudt fra 1. januar 2015.
Det foreslås at producenter skal destruere HFC-23, hvis gassen produceres som et
biprodukt i forbindelse med fremstillingsprocessen af andre gasser.
To nye HFC-gasser foreslås omfattet af bilag I. Dvs. at de bliver omfattet af kravene om
lækagekontrol, genvinding, mærkning og indberetning om produktion, import og
destruktion.
Lækagekontrol
Et eksisterende krav om lækagekontrol foreslås udvidet til også at omfatte kølelastbiler
og kølepåhængskøretøjer.
Kommissionen har foreslået, at hyppigheden af lækagekontrollen skal afhænge af
kølemidlets GWP, og ikke alene mængden af kølemidlet i udstyret. Det betyder, at
operatører skal, som det er tilfældet i dag, vide hvor mange kg kølemiddel, der er i
udstyret. Derefter skal mængdens GWP udregnes, hvilket varierer fra kølemiddel til
kølemiddel.
Registrering
Forslaget indfører nye registreringskrav. Operatører af udstyr, der indeholder f-gasser,
skal udover de pligter, der gælder i dag, oplyse hvorfor de har tilføjet f-gasser til deres
udstyr, oplyse observerede lækagerater og give identifikation af dem, der har installeret,
repareret eller demonteret udstyret. Hvis udstyret er demonteret, skal det registreres,
hvilke foranstaltninger der er truffet for at genvinde og bortskaffe f-gasserne.
Elektriske afbrydere, der indeholder SF6, foreslås omfattet af registreringspligten.
Ligeledes kølelastbiler og kølepåhængskøretøjer.
Mærkning
Skummaterialer foreslås omfattet af mærkningskravet. Derudover foreslås det, at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mængden af drivhusgasser, der er indeholdt i produkter eller udstyr, fra 1. januar 2017
både skal udtrykkes i vægt og i CO2-ækvivalent.
Indberetning
Det foreslås at indføre indberetningspligt for yderligere 40 f-gasser, der ikke er omfattet
af nogen restriktioner i forordningen, med henblik på at Kommissionen kan følge med i
udviklingen på markedet. Gasserne er valgt, fordi de har et betydeligt GWP, eller vil
kunne erstatte de f-gasser, der er omfattet af den gældende forordning.
Indberetningspligten gælder for mængder, der importeres, destrueres og som er indeholdt
i produkter.
Hvis en virksomhed skal indberette markedsføring af mere end 10.000 tons CO2
ækvivalenter af HFC-gasser, skal virksomheden inden indberetningen sikre, at
oplysningernes nøjagtighed kontrolleres af en uafhængig revisor. Virksomheden skal
opbevare verifikationsrapporten i 5 år.
Uddannelse og autorisation
Kommissionen foreslår, at uddannelsen i håndtering af kølemidler også skal indeholde
information om nye alternativer, og at persongruppen, der skal have en uddannelse,
udvides til at omfatte personer, som reparerer og demonterer udstyr. Autorisationer må
kun have en gyldighed på 5 år, men kan forlænges hvis personen deltager i en
obligatorisk efteruddannelse.
Personer, der installerer, servicerer, vedligeholder, reparerer og demonterer elektriske
afbrydere, der indeholder SF6, skal være autoriserede. I dag er der kun krav om
autorisation ved genvinding af SF6 fra højspændingsanlæg. Personer, der servicerer,
vedligeholder, reparerer eller demonterer mobile luftkonditioneringsanlæg, som
indeholder f-gasser, skal også være autoriserede. Lige nu er der kun et krav om
uddannelse for de personer, der genvinder f-gasser fra mobile luftkonditionerings anlæg.
For begge typer udstyr vil uddannelsen komme på linje med den uddannelse, der allerede
er etableret for arbejdet med stationære køleanlæg.
Personer, der udfører lækagekontrol, installerer, servicerer, vedligeholder, reparerer og
demonterer kølelastbiler og kølepåhængskøretøjer, skal være autoriserede.
Definitioner
Kommissionen har foreslået fire nye definitioner. Derudover er der sket mindre
ændringer i nogle af de eksisterende definitioner, mens andre er helt slettet.
Forholdet til Ecodesign-direktivet
Kommissionen foreslår at indføre en undtagelse til markedsføringsforbuddet for visse
produkter og udstyr, hvis det viser sig, at produktet eller udstyret i løbet af sin livs-cyklus
vil medføre et lavere udslip af CO2 emissioner på grund af højere energieffektivitet i
driftsperioden, sammenlignet med udstyr, der opfylder de relevante krav til miljømæssigt
design og ikke indeholder f-gasser.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210904_0005.png
Delegerede retsakter
For at tage hensyn til den teknologiske udvikling og udviklingen på markeder, som
berøres af forslaget, og for at sikre overholdelsen af internationale aftaler, foreslår
Kommissionen, at de skal have mandat til at ændre forordningen på 10 forskellige
områder ved delegerede retsakter. Delegerede retsakter indebærer, at Kommissionen
forholdsvis hurtigt kan foretage ændringer i forordningen der ligger indenfor mandatets
grænser. Kommissionen foreslår delegerede retsakter for en tidsubegrænset periode.
Nedenfor følger en kort beskrivelse af de 10 foreslåede beføjelser i den rækkefølge, de
forekommer i forslaget.
Lækagekontrol.
I artikel 3 beskrives, hvem der har pligten til at sikre, at der bliver
foretaget lækagekontrol, hvem der må foretage lækagekontrol, hvilket udstyr der er
omfattet af kontrollen, samt hvor ofte kontrollen skal foretages. Artiklen har ikke nogen
nærmere beskrivelse af, hvordan kontrollen skal foretages. Dette foreslår Kommissionen,
at den skal have beføjelse til, ligesom det foreslås, at Kommissionen skal have beføjelse
til at udvide listen med udstyr, der er omfattet af lækagekontrollen, på baggrund af
markedsudviklingen og det teknologiske fremskridt.
Genvinding.
Artikel 7 handler om genvinding, dvs. indsamling og opbevaring af f-
gasser fra produkter, udstyr eller beholdere i forbindelse med vedligeholdelse eller
servicering eller inden bortskaffelse. I artiklen er der opregnet fire typer af udstyr, for
hvilke kravet om obligatorisk genvinding gælder. Kommissionen foreslår, at de skal have
beføjelse til at udvide den liste i lyset af udstyrets voksende betydning på grund af den
kommercielle eller teknologiske udvikling.
Uddannelse og autorisation.
Artikel 8 handler om uddannelse og autorisation. I artiklen
beskrives,
hvem
der
skal
have
uddannelse
og
autorisation,
hvad
uddannelsesprogrammerne overordnet skal omfatte, og hvor længe en autorisation er
gyldig. Kommissionen foreslår, at de skal have beføjelse til at fastsætte minimumskrav
for uddannelse og autorisation samt fastsætte de nærmere vilkår for gensidig
anerkendelse af autorisationer.
Begrænsning af markedsføring.
Artikel 9 indeholder forbud mod markedsføring af
produkter og udstyr, der specifikt er nævnt i et bilag til forslaget (bilag III).
Kommissionen foreslår, at de skal have beføjelse til at ændre bilaget til at omfatte andre
produkter og andet udstyr, der indeholder f-gasser med et GWP på 150 eller derover,
eller som er afhængige af disse gasser for at kunne fungere, hvis det er påvist, at der
findes alternativer til anvendelsen af f-gasser eller til anvendelsen af særlige typer f-
gasser, og at anvendelsen af disse alternativer ville give lavere samlede
drivhusgasemissioner. Ligeledes skal de have beføjelser til i givet fald og for en vis
periode at undtage visse produkt- eller udstyrskategorier for hvilke alternative stoffer,
som ligger under den angivne grænse for GWP, ikke er tilgængelige af tekniske,
økonomiske eller sikkerhedsmæssige grunde.
Mærkning og produktinformation.
Artikel 10 opremser produkter og udstyr, som skal
mærkes, før det markedsføres. Artiklen indeholder endvidere information om hvilke
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oplysninger, der skal fremgå af mærkningen samt andre krav til mærkningen.
Kommissionen foreslår, at de skal have beføjelse til at ændre kravene til mærkningen
samt udvide listen over produkter og udstyr, hvis det er hensigtsmæssigt i betragtning af
den kommercielle eller teknologiske udvikling.
Reduceret markedsføring af HFC-gasser.
I Artikel 13 foreslår Kommissionen, at der
skal ske en nedtrapning af markedsføringen af HFC-gasser ved, at der for bestemte år
fastsættes en maksimal mængde af HFC-gasser, som må markedsføres. I bilag V til
forslaget er der en oversigt over, hvordan den maksimale mængde skal beregnes.
Producenter og importører kan søge om at få tildelt en kvote af den maksimale mængde.
Kommissionen foreslår, at de skal have beføjelse til at ændre de maksimale mængder,
der er anført i bilag V, i lyset af udviklingen på markedet for HFC-gasser og de dermed
forbundne emissioner. Endvidere foreslår Kommissionen, at de skal have beføjelse til at
undtage visse anvendelser fra kvoteordningen, hvis det er nødvendigt at anvende HFC-
gasser af sundheds- eller sikkerhedsmæssige årsager, og en tilstrækkelig forsyning ellers
ikke ville være sikret.
Tildeling af kvoter til markedsføring af HFC-gasser.
I artikel 14 beskrives, hvordan
Kommissionen vil beregne, hvor store kvoter producenter og importører kan få tildelt.
Der vil for hver producent og importør, der anmoder om en kvote, blive fastsat en
referenceværdi baseret på det årlige gennemsnit af de mængder HFC-gasser, som
producenten eller importøren har indberettet som produceret eller importeret fra 2008 til
2011. Hvert tredje år foretager Kommissionen en genberegning af referenceværdien.
Kommissionen tildeler kvoter til producenter og importører for hvert år fra og med 2015
ved hjælp af kvotetildelingsordningen, som er fastsat i bilag VI. Kommissionen foreslår,
at de skal have beføjelse til at ændre mekanismen til genberegning af referenceværdierne
samt ændre eller udbygge kvotetildelingsordningen i bilag VI.
Indberetning af produktion, import, eksport og destruktion.
I artikel 17 beskrives
kravene til indberetning af produktion, import, eksport og destruktion af f-gasser samt
mængden af markedsførte f-gasser indeholdt i produkter og udstyr. For hver
indberetningskategori er der en nedre tærskel for, hvornår indberetningskravet ikke
gælder. Kommssionen foreslår, at de skal have beføjelse til at ændre tærsklerne for,
hvornår indberetingspligten intræder, hvis det er relevant i lyset af udviklingen på
markedet for at undgå at betydelige mængder f-gasser, som produceres, importeres eller
eksporteres, ikke overvåges eller for at mindske den administrative byrde i de tilfælde,
hvor de indberettede mængder er ubetydelige.
Indsamling af emissionsdata.
Artikel 18 forpligter medlemsstaterne til at indføre
systemer til indsamling af emissionsdata. Kommissionen foreslår, at de skal have
beføjelse til at fastlægge krav til dataindsamlingssystemerne, og om der for specifikke
sektorer skal oprettes et sådant system.
Revision.
Kommissionen foreslår, at de skal have beføjelse til at ændre bilag I, der består
af en liste over de f-gasser, som er omfattet af kravene om forebyggelse af udledninger,
lækagekontrol, registrering, genvinding, begrænsning af markedsføring, mærkning og
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210904_0007.png
indberetning. Kommissionen ønsker at kunne udvide listen med stoffer med et betydeligt
GWP, der anvendes som erstatning for stoffer, der allerede er opført i bilaget, og som
eksporteres, importeres, produceres eller markeedsføres i betydelige mængder.
Endvidere vil Kommissionen have beføjelse til at ajourføre bilag I, II og IV på grundlag
af ny videnskabelig viden, herunder navnlig vedrørende stoffernes GWP. Bilag II
indeholder f-gasser, hvor der alene er tilknyttet en indberetningspligt om mængden, der
produceres, importeres, eksporteres, destueres og som findes i markedsførte produkter og
udstyr. Stofferne er udvalgt, fordi de enten har et betydeligt GWP, eller fordi de vil
kunne erstatte f-gasserne anført i bilag I. Bilag IV indeholder metoden til beregning af
det samlede GWP for en blanding af f-gasser.
Gennemførelsesretsakter
Kommissionen foreslår, at de på fem områder skal have gennemførelsesbeføjelser for at
sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af forslaget. Ved gennemførelsesretsakter
involveres Medlemsstaterne og Europa-Parlamentet. Nedenfor følger en beskrivelse af
indholdet af de foreslåede beføjelser. Alle gennemførelsesretsakter foreslås vedtaget efter
undersøgelsesproceduren.
Registrering.
I artikel 5, stk. 3 foreslår Kommissionen, at formatet for de registreringer,
som operatørerne skal foretage, og en præcisering af, hvordan de bør etableres og
opretholdes, kan fastlægge i en gennemførelsesretsakt.
Uddannelse og autorisation.
I henhold til artikel 8, stk. 6 skal Medlemsstaterne give
Kommissionen meddelelse om deres uddannelses- og autorisationsprogrammer.
Kommissionen foreslår i artikel 8, stk. 8, at de kan fastlægge formatet af denne
meddelelse ved hjælp af gennemførelsesretsakter
Mærkning og produktinformation.
Kommissionen foreslår i artikel 10, stk. 6 at
formatet for mærkningen af produkter og udstyr kan fastlægges ved hjælp af
gennemførelsesretsakter.
Tildeling af kvoter til markedsføring af HFC-gasser.
I artikel 14, stk. 1 og 3 forelsås
følgende: Senest den 31. oktober 2014 fastsætter Kommissionen ved hjælp af
gennemførelsesafgørelser for hver producent eller importør, som har indberettet data i
henhold til artikel 6 i forordning (EF) nr. 842/2006, en referenceværdi baseret på det
årlige gennemsnit af de mængder hydrofluorcarboner, som producenten eller importøren
har indberettet som produceret eller importeret fra 2008 til 2011. Ved beregningen af
referenceværdien tages der ikke hensyn til mængder, som overstiger kvoten.
Referenceværdierne beregnes i overensstemmelse med bilag V i forslaget.
Senest den 31. oktober 2017, og hvert tredje år derefter, foretager Kommissionen en
genberegning af referenceværdierne for de i stk. 1 og 2 omhandlede producenter og
importører på grundlag af det årlige gennemsnit af de mængder hydrofluorcarboner, der
er fremstillet eller importeret efter den 1. januar 2015, som indberettet i henhold til
artikel 17. Referenceværdierne fastsættes ved hjælp af gennemførelsesretsakter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210904_0008.png
Indberetning af produktion, import, eksport og destruktion.
I artikel 17, stk. 6,
foreslår Kommissionen, at de ved hjælp af gennemførelsesretsakter kan fastlægge
formatet og metoden for indberetningen af produktion, import, eksport og destruktion.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionens nærhedsvurdering
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
forslaget er med til at bekæmpe klimaforandringer, der er et grænseoverskridende
problem. De enkelte Medlemsstater kan ikke løse problemerne med klimaforandinger
alene. Endvidere påpeger Kommissionen, at forslaget er relevant for det indre markeds
funktion, fordi det indeholder bestemmelser om forbud mod markedsføring og
anvendelse af produkter og udstyr, der indeholder f-gasser. Forslaget bygger på
gældende EU-regler og fokuserer bl.a. på at styrke nogle af dem for at forbedre
medlemsstaternes gennemførelse og håndhævelse af forordningen.
Regeringens nærhedsvurdering
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
5. Konsekvenser for Danmark
Der gøres opmærksom på, at der er tale om foreløbige vurderinger, og at Folketinget i et
revideret grundnotat snarest vil blive oplyst om Regeringens mere konsoliderede
vurderinger af forslagets konsekvenser.
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forordninger har direkte virkning og skal ikke afspejles i hverken en lov eller
bekendtgørelse. Forordningen indeholder dog pligter til medlemsstaterne, som de skal
sørge for at gennemføre. Medlemsstaterne skal således indføre et system til at indsamle
data om emissioner, og de skal opfylde de nye krav til uddannelse og autorisation.
Danmark indsamler allerede i henhold til Kyotoprotokollen oplysninger om forbrug og
emissioner af f-gasser.
Danmark har siden 2002 haft nationale regler om f-gasser, som også kunne opretholdes
efter den gældende forordning trådte i kraft den 4. juli 2006. Bekendtgørelsen forventes
fortsat at kunne opretholdes efter ikrafttrædelse af den reviderede forordning, da
forordningen kun fastsætter minimumsregler. Som forslaget ligger nu, vil der dog være
behov for at revidere bekendtgørelsen, fordi der er overlap mellem den og forordningen.
Når forslaget er færdigforhandlet, skal der udstedes en bekendtgørelse om tilsyn og
kontrol vedrørende forordningen. Bekendtgørelsen henlægges til Miljøstyrelsen.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen vurderer, at en nedtrapning af brugen af HFC-gasser, suppleret med visse
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210904_0009.png
nye restriktioner for brugen af f-gasser, samt udvidelsen af pligten til indeslutning og
genvinding, vil medføre en effekt på BNP på mellem -0,006 % og + 0,009 %. Det
fremgår af konsekvensanalysen, at der kun er taget hensyn til de erstatningsmuligheder,
der findes i øjeblikket og nutidige omkostninger. Et sandsynligt fald i omkostningerne,
som følge af den teknologiske udvikling og stordriftsfordele, er ikke indregnet.
Erfaringer fra den danske udfasning viser, at priserne på alternative teknologier vil falde
kraftigt.
Kommissionen vurderer, at de administrative omkostninger kan holdes forholdsvis lave
og vurderer mere konkret, at den samlede administrative omkostning i forbindelse med
nedtrapningen vil være på 2 millioner Euro om året.
Kommissionen vurderer endvidere, at effekterne på konsumentpriserne er marginale, fra
0,00 til -0,01 %, og påpeger, at der er positive effekter for innovative virksomheder, som
sælger alternativt udstyr”. Investeringer skal først finde sted, når udstyret alligevel skulle
udskiftes.
Miljøstyrelsen er i gang med at vurdere, hvilke konsekvenser forslaget har for Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser.
Der kan være minimale udgifter forbundet med at tilpasse det system, der indsamler
emissionsdata.
Kommissionen vurderer, at forslaget ingen virkninger har på EU-budgettet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En række danske kølefirmaer er langt fremme med udviklingen af køleanlæg, der
anvender naturlige alternativer til HFC-gasser. En vedtagelse af forslaget om nedtrapning
af HFC-gasser forventes derfor at styrke deres markedsposition i Europa.
Der forventes ingen negative samfundsøkonomiske effekter i Danmark, da Danmark
allerede har nationale regler på området
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget vil have en positiv til neutral påvirkning af
beskyttelsesniveauet i Danmark. Brugen af de omfattede HFC gasser er stort set allerede
forbudt i Danmark, men der findes dog stadig anvendelser som er undtaget i danske
regler. Som følge af markedsudviklingen under nedtrapningen kan alternativer også blive
mere rentable for disse anvendelser, og det forventes på sigt at færre danske
virksomheder som følge af nedtrapningen af HFC-gasserne, vil benytte sig af
undtagelserne i den danske bekendtgørelse.
6. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 7. november 2012 til 64 interessenter. Der er
ved høringsfristens udløb den 30. november 2012 modtaget høringssvar fra følgende
høringsparter: Kølebranchens Miljøordning (KMO), 3F, Danfoss A/S, Advansor,
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening (AKB), Dansk Energi, Dansk Køleforening,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning og Autoriserede Danske Flyværksteder,
Brancheorganisation for værksteder (CAD), Advokatsamfundet samt Danske
MaritimeHøringssvar fra Greenpeace er indkommet efter fristens udløb.
Sagen har endnu ikke været forelagt miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret
grundnotat blive orienteret om resultatet af specialudvalgshøringen.
Brancheorganisation for værksteder, Erhvervsflyvningens Sammenslutning og
Autoriserede Danske Flyværksteder, Advokatsamfundet og Danske Maritime mente ikke
at forslaget gav anledning til kommentarer.
Bemærkningerne er opdelt efter emne.
Nedtrapningen
Danfoss A/S
bifalder nedtrapningen og bemærker, at den er ambitiøs, og at den kan
realiseres ved at anvende den nyeste teknologi, samt ved at fokusere på fortsat
innovation.
Advansor
mener, at nedtrapningen ikke er tilstrækkelig ambitiøs, og at den kan
accelereres i startfasen, fordi der med de eksisterende alternativer ikke er et teknologisk
behov for en blød indkøringsrampe. Advansor mener, at en mere ambitiøs startfase sikrer
de ønskede pionerfordele for europæiske producenter og slutbrugere, der allerede har
investeret og anvender naturlige kølemidler. Advansor mener, at det både er teknologisk
og økonomisk muligt at fremskynde nedtrapningsplanerne.
3F
bemærker, at en nedtrapning af HFC-gasserne vil have en positiv arbejdsmiljømæssig
effekt.
Greenpeace
mener, at nedtrapningen bør gøres hurtigere. De peger på, at de første trin
tillader større mængder, end Kommissionen i konsekvensanalysen vurderer, der er behov
for. De anfører også, at der i de senere trin efter 2020 ikke er taget højde for det faldende
behov som følge af markedsføringsbegrænsningerne. Endelig bør udgangspunktet for
beregningen af kvoterne ikke være det faktiske forbrug, fordi det netop afspejler, at den
gældende forordning ikke har været efterlevet i tilstrækkelig grad. Dermed har forbruget
været større, end det burde have været, og man bliver faktisk belønnet for ikke at have
overholdt reglerne.
Stoffer, produkter og udstyr
Særligt om elektriske afbrydere, der indeholder SF6, foreslår
Dansk Energi,
at
”elektriske afbrydere” erstattes af ”elektriske koblingsanlæg”, fordi det begreb er mere
dækkende for de højspændingskomponenter, som forordningen bør omhandle, idet der
også findes SF6 i andre dele end afbryderne på elektriske koblingsanlæg.
AKB
roser forsalget for at modvirke brugen af f-gasser med store klimakonsekvenser og
for at forbedre markedsmulighederne for f-gasser med ringe klimakonsekvenser samt for
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at begrænse brugen af de mest relevante f-gasser. Modsat mener
Advansor,
at
ambitionsniveauet er for lavt i forholdt til at stimulere nytænkning og fremme
bæredygtig vækst, fordi målsætningerne på kort og mellemlang sigt beskriver de
løsninger, som køleindustrien allerede anvender i dag. Advansor påpeger, at forbuddet
mod at sælge køleskabe og frysere til kommerciel brug, der indeholder kølemidler med et
GWP på 2500 eller derover er uden betydning, fordi der i dag anvendes bedre løsninger
med et GWP under 5. Advansor mener endvidere, at køleanlæg i supermarkeder, der
indeholder kølemidler med et GWP over 5, kan forbydes fra 2020. Advansor påpeger
også, at disse anlæg udgør et af de største områder for emission af kraftige drivhusgasser,
og at der i dag allerede findes en lang række løsninger med et GWP under 5.
Danfoss A/S
foreslår, at forbuddet mod forudgående påfyldning af udstyr fjernes fra
forslaget, fordi anlæggets fyldmængde har betydning for anlæggets energieffektivitet, og
et fabriksfyldt anlæg har en betydelig mere præcis fyldning, end et manuelt fyldt anlæg
vil have. Danfoss A/S mener, at forbuddet vil indebære en stor risiko for at reducere
energieffektiviteten over en bred kam.
Advansor
bemærker, at den GWP-grænse (under 2500), der er sat for f-gasser, der må
bruges til servicering efter 2020, er uden betydning, fordi der allerede i dag findes bedre
løsninger med f-gasser, der har et GWP under 1500.
Dansk Køleforening
bemærker, at
det bliver et voldsomt tabelmateriale, der skal udregnes og følges for at bestemme, om et
givet køleanlæg med en given type kølemiddel må genfyldes efter 2020. Dansk
Køleforening påpeger, at fyldningsgrænserne vil være forskellige for de respektive
kølemidler med et GWP på 2500 eller derover. De mener, at det vil være mere
hensigtsmæssigt at fastlægge en faktuel grænse i kg for kølemidler med et GWP over
2500, idet man så kan lave en liste med de kølemidler, som har et GWP på 2500 kg og så
sætte en fælles fyldningsgrænse for denne gruppe af kølemidler og ikke en forskellig
grænse for hvert kølemiddel.
Greenpeace
mener, at det er muligt at udvide markedsføringsbegrænsningerne i forslaget
til at omfatte flere typer udstyr. De peger på, at det i Kommissionens baggrundsrapport er
anført, at der eksisterer anvendelige alternativer for en række anvendelser, som ikke er
omfattet i Kommissionens endelige forslag.
Dansk Køleforening
bemærker om Kommissionens forslag om at kunne undtage (ved
delegerede retsakter) visse produkt- eller udstyrskategorier fra markedsførings-
begrænsningen, at fremtidens dispensationer bør gives restriktivt. Dansk Køleforening
oplyser, at branchen i et vist omfang oplever, at det er nemt at få dispensationer i forhold
til den danske bekendtgørelse på grund af beskrivelser, som ikke er helt fyldestgørende
rent teknisk. De foreslår, at der indføres en form for fagteknisk støtte til dem, der giver
dispensationer, i form af et udvalg med teknisk indsigt.
Lækagekontrol
KMO
udtrykker bekymring over, at hyppigheden for lækagekontrol af udstyr afgøres af
f-gassernes GWP og ikke kun den mængde af f-gasser, der findes i udstyret. KMO
mener, at det vil give anledning til diskussioner mellem de parter, der skal afgøre, om der
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal foretages kontrol, og/eller hvor omfattende kontrollen skal være. KMO mener, at det
er en forstyrrende faktor, som med sikkerhed ikke vil forhindre udslip men snarere
forøge udslip, da der vil blive foretaget et antal forkerte beslutninger.
Dansk Køleforening
er enig med
KMO
og bemærker, at denne form for grænser for
lækagekontrol absolut ikke er operationelt, og at det ikke forenkler håndteringen af
forordningen, som er et af formålene med forslaget. Dansk Køleforening mener, at det vil
være hensigtsmæssigt, at fastholde et system som i den gældende forordning, da dette er
operationelt. Dansk Køleforening er dog åben for at en enkelt eller to gradueringer med
GWP påvirkning i intervaller, så de kraftige GWP-stoffer kontrolleres lidt oftere, og de
foreslår at et GWP på 2500 anvendes som grænse.
Registrering
Dansk Energi
foreslår, at der for elektriske koblingsanlæg med instrumenter til visning af
trykket af SF6 ikke skal stilles obligatoriske krav om, at det skal være autoriserede
personer, som skal verificere, at en reparation har været effektiv. Dansk Energi mener, at
det er tilstrækkeligt, at en uautoriseret person aflæser trykket på koblingsanlægget en
måned efter reparationen og sammenligner det med trykket lige efter reparationen, og
registrerer det.
Dansk Energi efterspørger, hvad det konkrete formål er med at registrere hvert stykke
udstyr, der indeholder f-gasser, og foreslår en omformulering af artikel 5 for ikke at
bruge unødvendige ressourcer på et register, som ikke har noget formål. Dette vil lette
den administrative byrde for netselskaberne.
Mærkning
Danfoss A/S
foreslår, at der i bestemmelsen om hvilket type udstyr der skal mærkes,
indføres en bagatelgrænse for hermetisk lukkede beholdere, sådan at disse kun skal
mærkes, hvis de har en fyldning på mere end 0,1 ton CO2 ækvivalent. Dette vil undtage
termostatiske fyldninger i reguleringsventiler, som kun udgør omkring 1 promille eller
mindre af anlæggets totale fyldning. Danfoss A/S ønsker denne bagatelgrænse af to
årsager. Den ene er, at fyldningens komposition er fortrolig information, der af
konkurrencemæssige årsager ønskes hemmeligholdt. Med et mærkningskrav vil den
specifikke komposition af fyldningen kunne aflæses af konkurrerende virksomheder.
Den anden årsag er, at mærkningen vil udgøre en direkte omkostning, som Danfoss A/S
vurderer som ikke ubetydelig.
Indberetning
Ingen bemærkninger fra organisationerne.
Uddannelse og autorisation
Dansk Energi
påpeger, at det kun giver mening at sætte krav til autorisation til den del af
arbejdet på SF6 holdige elektriske afbrydere, hvor der kan forekomme risiko for kontakt
med selve SF6 gassen og dermed risiko for udslip. Dansk Energi pointerer, at eftersom
forordningens hensigt er at nedbringe udledningen af f-gasser, herunder SF6, er det
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
væsentligt, at forordningen reelt kun omhandler opgaver med konkret risiko for udslip af
disse gasser.
Advansor
mener, at efteruddannelse hvert 5. år er utilstrækkeligt i forhold til
teknologiudviklingens hastighed. Frekvensen bør som minimum være hvert 2. år for at
opnå momentum for alternativerne og for at stimulere essentiel erfaringsudveksling på
personligt plan. Advansor mener, at der bør indføres obligatorisk prøve i forbindelse med
efteruddannelse.
Dansk Køleforening
mener, at det er en god ide med obligatorisk efteruddannelse, men
påpeger, at det giver branchen væsentlige ekstraomkostninger ved efteruddannelse. De
bemærker, at det samtidig giver en stor administrativ byrde til dem, der skal sikre sig, at
efteruddannelserne rent faktisk er gennemført.
KMO
mener, at der i forordningen bør fremgå, hvor omfattende efteruddannelserne skal
være og er usikre på, om kravet om efteruddannelse også gælder for autobranchen. KMO
påpeger desuden, at det er helt afgørende, at alle virksomheder som erhverver HFC er
godkendt til netop den opgave, de har kompetence til, og at det ville være en fordel,
kontrolmæssigt set, hvis kun firmaer kunne købe HFC.
Kommissionen foreslår, at enhver person der tildeler opgaven med installering m.m. til
en anden part skal sikre, at den anden part har de fornødne autorisationer.
Dansk
Køleforening
bemærker, at dette må betyde, at en slutbruger som beder et kølefirma om
at servicere et køleanlæg skal kende disse regler og sikre sig, at kølefirmaet og montøren
er autoriseret. Dansk Køleforening mener, at dette bliver vanskeligt at få udført i praksis,
da slutbrugeren af anlægget i høj grad støtter sig til det kølefirma, som de ringer til. De
mener, at det vil være hensigtsmæssigt med en formulering om, at kølefirmaet skal sørge
for at overholde gældende regler ved udførelse af arbejde på køleanlæg for slutbrugere.
Definitioner
KMO
mener at begrebet ”operatør”, som det er formuleret i forordningen ikke har nogen
mening. KMO mener endvidere, at definitionen af ”genanvendelse” er blevet skærpet på
en uhensigtsmæssig måde, fordi den hindrer, at et aftappet kølemiddel kan aftappes og
genanvendes på samme anlæg, medmindre det er blevet renset.
I definitionen af et ”hermetisk lukket system” er et af kravene, at kølemiddelkredsløbet
ikke behøver at blive åbnet. KMO vil gerne vide, hvad der skal forstås ved ”åbnet”.
Danfoss A/S vil gerne vide, om den nye definition omfatter ventiler med ”hat” eller
”cap” – hvis ikke, mener de, at definitionen skal være uændret i forhold til ordlyden i
dag.
Danfoss A/S
vil også gerne have en definition af ”produkter” og ”udstyr”.
Forholdet til Ecodesign-direktivet
Dansk Køleforening
bemærker, at beskrivelsen bør formuleres mere læsevenlig, så det
fremgår klart, hvad formålet er. De anfører endvidere, at undtagelsen sandsynligvis er
overflødig, idet et anlæg uden HFC kan være det bedste under alle omstændigheder.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1210904_0014.png
Danfoss A/S bemærker, at det er vigtigt, at man ikke slækker kravene til
energieffektivitet, til anlæg og systemer under Ecodesign-direktivet, på vegne af valg af
kølemidler med lille GWP. Det er teknisk unødvendig og komplicerer forståelsen af love
og forordninger. F-gas forordningen bør være det eneste instrument, som bruges for at
fremme nedtrapningen af HFC-gasser
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingen er påbegyndt på arbejdsgruppeniveau den 11. januar 2013.
Formandskabet vil i januar og februar forestå en første gennemgang af forslaget. På
baggrund af kommentarer og forslag fra medlemsstater vil formandskabet efter
miljørådsmødet den 21. marts 2013 udsende et revideret forslag. På møderne er der
hovedsagligt blevet stillet uddybende og kritiske spørgsmål til Kommissionens forslag.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, og støtter behovet for en
yderligere regulering af f-gasser. Regeringen vurderer dog, at forslaget visse steder kan
gøres mere ambitiøst, fordi der allerede findes mange anvendelige alternativer.
Regeringen mener, at det er vigtigt at nedbringe udslippet af f-gasser målt i CO2
ækvivalenter. Et formindsket udslip af f-gasser fra resten af EU vil også have en positiv
effekt i Danmark.
Regeringen finder det positivt, at forslaget giver mulighed for at stimulere grøn vækst.
Det er vigtigt for Regeringen, at det danske beskyttelsesniveau ikke svækkes, og
Regeringen anser det som en fordel, hvis EU-reglerne kommer op på niveau med de
danske regler.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
14