Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0011
Offentligt
1516766_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. april 2015
Forvaltningsretskontoret
Katrin Thorsvig Hansen
2015-0032/06-0010
1536455
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 Kom (2012) 0011, som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 16. marts
2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Mette Frederiksen
/
Carsten Madsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 10 Kom (2012) 0011 fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvad det er for danske særregler, der
fraviger/præciserer/specificerer den generelle regulering, som
følger af persondataloven (som gennemfører det nugældende
databeskyttelsesdirektiv), og hvorfor regeringen ikke mener,
disse danske særregler kan bibeholdes i forordningsforslaget
nuværende form. Spørgsmålet stilles på baggrund af, at der på
rådsmødet i december 2014 blev opnået enighed om spørgsmå-
let om medlemsstaternes fleksibilitet, dvs. medlemsstaternes
mulighed for at opretholde og vedtage national lovgivning om
persondatabeskyttelse, som skal kunne gælde ved siden af den
generelle forordning om databeskyttelse. Spørgsmålet stilles på
baggrund af justitsministerens forelæggelse af rådsmøde nr.
3376 (retlige og indre anliggender, 12.-13. marts 2015) på Eu-
ropaudvalgets møde den 27. februar 2015.”
Svar:
1.
Danmark har under forhandlingerne af forslaget til en generel forord-
ning om persondatabeskyttelse lagt meget stor vægt på og prioriteret meget
højt, at der skabes den fornødne fleksibilitet for medlemsstaterne til i den
nationale lovgivning at fastsætte regler om behandling af personoplysnin-
ger på særområder. I dansk lovgivning er der således fastsat en lang række
regler, som fraviger eller præciserer den generelle regulering, som følger
af persondataloven (som gennemfører det nugældende EU-direktiv). Det
drejer sig bl.a. om regler om videregivelse til kreditoplysningsbureauer af
oplysninger om gæld til det offentlige, regler om kreditoplysningsbureau-
ers virksomhed, videregivelsesregler i den sociale retssikkerhedslov og i
lovgivning inden for sundhedsområdet samt regler om behandling af per-
sonoplysninger til brug for forskning, statistik og historiske formål.
2.
På rådsmødet for retlige og indre anliggende den 4. og 5. december
2014 blev der opnået enighed om dele af forordningsforslaget, som vedrø-
rer spørgsmålet om medlemsstaternes fleksibilitet i forhold til at oprethol-
de og vedtage national lovgivning om persondatabeskyttelse.
Enigheden, som blev støttet af et stort flertal af medlemsstaterne, blev op-
nået med følgende forbehold:
1) Den er ikke til hinder for, at man på et senere tidspunkt i forhand-
lingerne vender tilbage til teksten.
2) Den berører ikke udestående horisontale spørgsmål, herunder
spørgsmålet om valget af retsakt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3) Den giver ikke formandskabet beføjelse til at indgå i trilogforhand-
linger med Parlamentet.
I overensstemmelse med det mandat, som blev givet i Folketingets Euro-
paudvalg den 28. november 2014, støttede Danmark enigheden.
3.
Af forordningsforslaget, som det forelå i december 2014, fremgår det
udtrykkeligt i præambelbetragtning nr. 8, at medlemsstaterne inden for det
manøvrerum, de bliver tildelt med forordningen, kan opretholde sektorspe-
cifik lovgivning, som medlemsstaterne har vedtaget inden for rammerne af
direktivet om persondatabeskyttelse fra 1995. Det fremgår endvidere af
præambelbetragtning nr. 35a, at forordningen indeholder generelle regler
om persondatabeskyttelse, og at forordningen ikke udelukker national lov-
givning, som bl.a. definerer omstændighederne ved en specifik behand-
lingssituation, herunder ved at fastlægge under hvilke betingelser en be-
handling er lovlig.
Det fremgår også af både artikel 1, stk. 2a, og artikel 6, stk. 3, at medlems-
staterne kan opretholde og vedtage national lovgivning om behandling af
personoplysninger inden for visse rammer. Endvidere giver artikel 21
medlemsstaterne mulighed for at fravige visse af forordningens bestem-
melser.
Det er på baggrund heraf Justitsministeriets opfattelse, at forordningsfor-
slaget, som det ser ud på nuværende tidspunkt, i vidt omfang giver mulig-
hed for, at medlemsstater opretholder og vedtager national lovgivning om
persondatabeskyttelse. Der er altså sikret en fleksibilitet for medlemssta-
terne.
Det bemærkes dog, at teksten vil kunne blive ændret, herunder i forbindel-
se med trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til justitsministerens forelæggelse af
forslaget til generel forordning om persondatabeskyttelse på mødet i Fol-
ketingets Europaudvalg den 28. november 2014.
4.
I forlængelse af forordningens endelige vedtagelse og inden dens ikraft-
træden vil gældende danske regler om behandling af personoplysninger
skulle gennemgås med henblik på at vurdere, om de ligger inden for for-
ordningens overordnede rammer.
3