Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3194 - miljø Bilag 1
Offentligt
S AM L ENOT AT
Klima-, Energi- og Bygningsmini-
steriet
2. oktober 2012
Rådsmøde (miljø) den 25. oktober 2012
1. Rådskonklusioner: Forberedelse af FN’s klimakonference COP18/CMP8, Doha, Qatar, d. 26. no-
vember – d. 7. december 2012
-
vedtagelse af rådskonklusioner
1.
Resumé
På rådsmødet den 25. oktober 2012 lægger det cypriotiske formandskab op til vedtagelse af rådskonklusio-
ner til forberedelse af FN’s klimakonference i Doha til november/december. Konklusionsudkastet fokuserer
særligt på de udestående spørgsmål i relation til indgåelsen af en ny forpligtelsesperiode under Kyotoproto-
kollen, som EU gav foreløbigt tilsagn om på COP17 i Durban til gengæld for en beslutning om, at der skal
forhandles om en ny global aftale, der skal indgås senest i 2015, have juridisk virkning for alle og gælde
senest fra 2020. Herudover understreger konklusionsudkastet vigtigheden af at få implementeret beslutnin-
gerne fra COP17. De største uenigheder om rådskonklusionerne forventes at koncentrere sig om spørgsmål
relateret til en ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen, især en EU-holdning til overførsel og brug af
AAU’er fra første til anden forpligtelsesperiode.
2.
Baggrund
Det cypriotiske formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner som forberedelse til FN’s klima-
konference (COP18/CMP8) i Doha, Qatar, som afholdes 26. november - 7. december 2012. COP17 levere-
de flere væsentlige fremskridt på en række områder, bl.a. blev der truffet beslutning om operationalisering af
Den Grønne Fond, Teknologimekanismen og Tilpasningskomitéen. Herudover gav EU sit tilsagn om at ville
indgå i en ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen, hvilket blev gengældt af en beslutning om at par-
terne dels vil indgå en ny global aftale senest i 2015, der skal have juridisk virkning for alle og gælde senest
fra 2020, dels et arbejdsprogram for at øge ambitionsniveauet for reduktioner frem mod 2020. Som en del af
aftalen fra COP17 enedes parterne endvidere om, at forhandlingssporene for hhv. Kyotoprotokollen (AWG-
KP) og Konventionen (AWG-LCA) skal afsluttes på COP18.
På trods af de nævnte fremskridt er der fortsat en række uafklarede spørgsmål i forhandlingerne. Det skal
blandt andet afklares, hvilke elementer en ny global aftale skal indeholde og hvilket indhold arbejdspro-
grammet for øget ambitionsindsats skal have, ligesom flere regler fortsat mangler at blive udviklet. Endvidere
udestår visse spørgsmål før en ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen kan træde i kraft, bl.a. læng-
den af forpligtelsesperioden, hvor EU arbejder for en 8-årig forpligtelsesperiode, og håndteringen af de over-
skydende landekvoter fra første forpligtelsesperiode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Formål og indhold
Generelt
Det primære formål med rådskonklusionerne er at få fastlagt EU’s forhandlingsposition til COP18, herunder i
forhold til udestående spørgsmål, især håndtering af overskydende landekvoter. Konklusionerne indeholder
en henvisning til de beslutninger, der blev truffet på COP17 i Durban, herunder at forhandlingssporene for
hhv. Kyotoprotokollen (AWG-KP) og Konventionen (AWG-LCA) skal afsluttes på COP18, samt at der skal
forhandles om en samlet juridisk bindende klimaaftale med forpligtelser for alle parter til vedtagelse i 2015 og
ikrafttrædelse senest i 2020 (Durban Platform for øget aktion - ADP). Det understreges, at et resultat på
COP18 i EU’s optik skal fremstå balanceret i forhold til alle elementer i den aftale, parterne enedes om på
COP17 i Durban, hvilket vil sige at forhandlingssporene for hhv. Kyotoprotokollen og Konventionen skal af-
sluttes på COP18 ligesom der skal ske fremdrift i forhandlingerne om en samlet klimaaftale. Yderligere un-
derstreges vigtigheden af at lukke hullet mellem 2 gradersmålsætningen og de reduktionstilsagn, der allere-
de er fremlagt. Herudover fremhæves behovet for at opnå enighed om konkrete reduktionsmål for udlednin-
ger fra international skibs- og luftfart. Det cypriotiske formandskab lægger op til særskilt konklusionstekst om
klimafinansiering i de kommende ECOFIN-konklusioner, hvorfor miljørådskonklusionerne understreger vig-
tigheden af at fortsætte støtte til tilpasnings- og reduktionsindsatser i de fattigste og mest udsatte ulande. De
indeholder endvidere en henvisning, dels til ECOFIN-rådets konklusioner fra februar 2012 om opfølgning på
COP17 i Durban og maj 2012 om opstartsfinansiering, dels til ECOFIN-rådets fortsatte fokus på klimafinan-
siering i perioden frem mod 2020.
Durban Platformen for øget aktion
For så vidt angår Durban Platformen for øget aktion (ADP) fremgår det af konklusionsudkastet, at EU øn-
sker, at forhandlingerne under ADP’en kommer godt i gang i Doha, således at man i overensstemmelse med
mandatet fra Durban senest i 2015 kan vedtage en juridisk bindende global klimaaftale med forpligtelser for
alle parter. Det understreges, at en fremtidig global aftale skal gælde for alle parter, men at der skal være en
vis grad af fleksibilitet i forhold til graden af forpligtelser afspejlende parternes formåen på baggrund af mo-
derne økonomiske forhold. EU ønsker endvidere, at man i Doha opnår enighed om en arbejdsplan for for-
handlingerne under ADP’en indeholdende en række milepæle for forhandlingerne frem mod 2015. I forhold
til den globale reduktionsindsats for perioden frem mod 2020 understreges vigtigheden af, at denne indsats
dels bringes videre, eksempelvis ved at få lande, der endnu ikke har fremlagt reduktionstilsagn, til at gøre
dette, dels ved at den nuværende reduktionsindsats suppleres med komplementære initiativer, eksempelvis i
form af udfasning af fossile brændsler, benyttelse af vedvarende energi samt energieffektiviseringstiltag.
En ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen, herunder længden og håndtering af overskydende lande-
kvoter – AAU’er
I forhold til spørgsmålet om en ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen understeges, at EU er villig til
at påtage sig en ny forpligtelsesperiode, men at dette sker som en del af et balanceret resultat på COP18
indeholdende alle elementer fra den aftale, parterne enedes om på COP17 i Durban. Endvidere understre-
ges, at EU ønsker en 8-årig forpligtelsesperiode, som vil sikre parallelitet med en ny global aftale, der skal
træde i kraft senest i 2020. For at undgå, at Kyotolandenes ambitionsniveau i en anden forpligtelsesperiode
låses fast på det nuværende niveau, ønsker EU endvidere, at en 8-årig forpligtelsesperiode kombineres med
en simplificeret proces for opjustering af en parts ambitionsniveau, f.eks. i forbindelse med det på COP15
aftalte og på COP16 bekræftede ”review” af den hidtidige indsats i 2013-2015. I forhold til spørgsmålet om
håndtering af overskydende landekvoter under Kyotoprotokollen har formandskabet lagt op til, at EU kom-
mer nærmere en position. Det foreslås således, at EU bliver enige om, hvilke overordnede principper, man
ønsker skal gælde for en international løsning. Dette blandt andet for at sikre, at EU på COP18 kan agere i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1162728_0003.png
forhold til forslag fremlagt i forhandlingerne af andre parter. Formandskabet lægger op til en løsning med fuld
overførsel af landekvoter, men med en streng begrænsning, både på eget brug og på salg til andre parter.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Der er tale om rådskonklusioner, som ikke har umiddelbar retsvirkning i forhold til dansk ret.
7.
Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne. Det kan på nuværende tidspunkt
ikke forudses, om udmøntning af Durbankonferencens resultater vil have konsekvenser for statsfinanser og
samfundsøkonomi. Et eventuelt nyt globalt klimaregime kan dog være forbundet med væsentlige statsfinan-
sielle konsekvenser for de i-lande, der deltager i dette regime, herunder Danmark. Omfanget vil selvsagt
afhænge af en sådan aftales nærmere udformning, såvel som af en intern byrdefordeling i EU af sådanne
konsekvenser.
8.
Høring
Sagen blev forelagt for Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 28. september 2012. Følgen-
de bemærkninger fremkom:
WWF anførte, at regeringen bør arbejde for en 5-årig forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen, da det vil
sikre et tilstrækkeligt højt ambitionsniveau samt er et væsentligt krav fra EU’s allierede blandt de progressive
ulande. Endvidere anførtes, at vigtigheden af klimafinansiering i perioden efter 2012 og spørgsmålet om
opskalering af klimafinansiering i perioden frem mod 2020 bør reflekteres i rådskonklusionerne. Herudover
efterlystes mere klarhed i forhold til, hvordan regeringen forestiller sig et balanceret resultat på COP18, her-
under i forhold til en mulig afslutning på COP18 af forhandlingerne under konventionssporet, hvor der fortsat
er en række udeståender, som skal håndteres. Endelig ønskedes oplyst, om regeringen støtter EU’s ønske
om på COP18 at få vedtaget retningslinjer for en ny markedsmekanisme.
Det Økologiske Råd efterlyste en henvisning til at vigtigheden af at fastsætte reduktionsmål for udledninger
fra international skibsfart.
Landbrug og Fødevarer ønskede oplyst, om regeringen støtter, at man på COP18 arbejder videre med et
arbejdsprogram for landbrug.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at de største uenigheder vil samle sig om afsnittene vedrørende en ny forpligtelsespe-
riode under Kyotoprotokollen, herunder særligt spørgsmålet om en EU position vedr. spørgsmålet om over-
førsel af overskydende landekvoter.
For så vidt angår AAU’erne kom man på embedsmandsniveau langt med en model internt i EU under
COP17 i Durban, men de efterfølgende politiske drøftelser under dansk EU formandskab ifm. drøftelsen af
EU’s rådskonklusioner til opfølgning på Durbankonferencen viste, at der fortsat er stor politisk uenighed om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modellen. Det cypriotiske formandskabs forslag til en model i rådskonklusionerne ligger ret tæt op ad den
model, det danske EU formandskab tog udgangspunkt i efter drøftelserne på embedsmandsniveau i Durban,
men en række lande vil formentlig fortsat ønske at ændre modellen i en retning, der tillader størst mulig over-
førsel og brug af AAU’erne. Andre lande vil derimod holde på en forholdsvis stram model med maksimal
begrænsning på både overførsel og brug af AAU’ere.
Endvidere forventes en række drøftelser i forhold til spørgsmålet om, hvor klart EU skal signalere, at en ny
forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen er en del af et samlet kompromis fra COP17 i Durban, som in-
debærer, dels at der skal forhandles om en ny global aftale, der skal indgås senest i 2015, have juridisk virk-
ning for alle og gælde senest fra 2020 (ADP’en), dels at forhandlingerne under konventionssporet (LCA’en)
skal afsluttes på COP18 i Doha. Det må forventes, at en del medlemslande vil lægge afgørende vægt på, at
det af rådskonklusionerne fremgår, at en beslutning i Doha skal reflektere og være balanceret i forhold til den
aftale, partnerne enedes om på COP17 i Durban.
10.
Regeringens generelle holdning
Det er generelt regeringens holdning, at et resultat på COP18 i Doha bør være balanceret og reflektere alle
elementer i beslutningen fra COP17 i Durban. Det betyder, at en ny forpligtelsesperiode under Kyotoproto-
kollen for EU og en række andre ilande skal modsvares af fremdrift i forhandlingerne under ADP’en samt at
forhandlingerne under konventionssporet (LCA’en) skal afsluttes på COP18.
I forhold til forhandlingerne om en samlet juridisk bindende aftale fra 2020 er det regeringens holdning, at EU
skal gå efter en toleddet ambitiøs strategi med fokus, dels på forhandlingerne fremadrettet, herunder mile-
pæle for forhandlingerne frem mod 2015, dels på substans, dvs. hvilke elementer en ny aftale bør indeholde,
herunder tydeliggøre EU’s holdning til karakteren af det fremtidige juridiske instrument og at det skal afspejle
moderne økonomiske realiteter.
I forhold til reduktionsindsatsen frem mod 2020 er det regeringens holdning, at de nuværende reduktionstil-
sagn for perioden bringes videre og suppleres med yderligere og nye tiltag med henblik på globalt set at øge
ambitionsniveauet for reduktionsindsatserne.
I forhold til en ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen er det fortsat regeringens holdning, at længden
af en forpligtelsesperiode bør være 8 år, da det vil sikre parallelitet med en ny global aftale, der skal træde i
kraft senest i 2020. For at undgå at Kyotolandenes ambitionsniveau i en anden forpligtelsesperiode låses
fast på det nuværende niveau, er der regeringens holdning, at det skal være mere simpelt at opjustere ambi-
tionsniveauet undervejs i forpligtelsesperioden, f.eks. i forbindelse med det på COP15 aftalte og på COP16
bekræftede ”review” af den hidtidige indsats i 2013-2015.
I forhold til AAU-spørgsmålet er den danske regerings holdning fortsat, at der principielt bør ske en fuld an-
nullering af alle overskydende landekvoter af hensyn til den miljømæssige integritet. I lyset af den model, der
blev drøftet i Durban og på rådsmødet i marts under Danmarks EU formandskab, vil regeringen dog kunne
arbejde for, at der skabes fremskridt på rådsmødet i oktober med henblik på at få udmøntet de der opregne-
de principper i de afgørende, konkrete elementer i en løsning. Disse elementer bør bygges på de oplæg til
en løsning, der uformelt blev drøftet intenst i EU under COP17 og under dansk EU formandskab, men uden
at man dog nåede til endelig enighed.
I forhold til klimafinansiering er det regeringens holdning, at der i rådskonklusionerne bør være en henvisning
til vigtigheden af at fortsætte klimafinansiering i perioden efter 2012 med henvisning til ECOFIN rådets ar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bejde med klimafinansiering. Den danske regering arbejder i regi af ECOFIN for, at EU kan sende et signal
om, at medlemsstaterne fortsat vil levere klimafinansiering efter 2012. Regeringen finder endvidere, at ECO-
FIN bør videreudvikle EU’s position i forhold til øvrige finansieringsspørgsmål, herunder spørgsmålet om
opskalering frem mod 2020.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.