Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3197 - økofin
Offentligt
1453986_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15745/12
(OR. en)
PRESSE 457
PR CO 59
PRESSEMEDDELELSE
3197. samling i Rådet
Økonomi og finans
og Forligsudvalget
Bruxelles, den 9. november 2012
Formand
Andreas D. MAVROYIANNIS
Cyperns viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 5394 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15745/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0002.png
9.XI.2012
De vigtigste resultater af Forligsudvalgets møde som noteret af Rådet
Rådet og Europa-Parlamentet, der mødtes i Forligsudvalget, kunne endnu ikke nå til enighed om
EU's budget for 2013 og de øvrige elementer i forhandlingspakken. Trods enighed om visse
elementer i pakken, var der navnlig fortsat divergerende holdninger til det beløb, hvormed EU's
budget for 2012 skal forhøjes for at mindske hullet mellem de betalinger, der blev aftalt i fællesskab
sidste år, og den faktiske gennemførelse. Forligsudvalget nåede dog til enighed om hurtigst muligt
at anvende et beløb på 670 mio. EUR fra EU's Solidaritetsfond til fordel for Italien, der færdiggøres
i den overordnede aftale. For så vidt angår de resterende udestående spørgsmål, vil det cypriotiske
formandskab fortsætte arbejdet med at forlige de forskellige holdninger inden forligsperiodens
udløb den 13. november.
Rådets samling forud for og efter Forligsudvalgets møde og den fælles pressekonference med
Cyperns viceminister med ansvar for Europaspørgsmål, Andreas D. MAVROYIANNIS, og
kommissæren med ansvar for finansiel programmering og budget, Janusz LEWANDOWSKI, kan
ses på videostreaming:
http://video.consilium.europa.eu/
Se og download videooptagelsen af pressekonferencen i broadcastkvalitet på
http://tvnewsroom.consilium.europa.eu
15745/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0003.png
9.XI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE ...........................................................................................................................................4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Forslaget til EU's budget for 2013 ..............................................................................................................6
Detaljer om de øvrige elementer i forhandlingerne ....................................................................................9
Ændringsskrivelse nr. 1 til forslaget til budget for 2013 ............................................................................9
Forslag til ændringsbudget til EU-budgettet for 2012 ................................................................................9
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
-
-
Iran - restriktive foranstaltninger.......................................................................................................12
Hviderusland - restriktive foranstaltninger........................................................................................12
BESKIKKELSER
-
Det Økonomiske og Sociale Udvalg .................................................................................................12
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presset-
jenesten.
15745/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0004.png
9.XI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Dirk WOUTERS
Bulgarien
Dimiter TZANTJEV
Den Tjekkiske Republik:
Jan GREGOR
Danmark:
Bjarne CORYDON
Tyskland:
Peter TEMPEL
Estland:
Matti MAASIKAS
Irland:
Brian HAYES
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister, Finansministeriet
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister med ansvar for reform af de offentlige
tjenester og for kontoret for offentlige bygge- og
anlægsarbejder, Ministeriet for Offentlige Udgifter og
Offentlige Reformer
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister under præsidenten med ansvar for
Europaspørgsmål
Formand for Budgetudvalget
Statssekretær, Finansministeriet
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Understatssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Grækenland:
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Alfonso DASTIS QUECEDO
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Andreas MAVROYIANNIS
Florentia EVRIPIDOU
Letland:
Sanita BAJĀRE
Litauen:
Edmundas �½ILEVIČIUS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Péter Benő BANAI
Malta
Marlene BONNICI
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Domingos FEZAS VITAL
Rumænien:
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Rado GENORIO
15745/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0005.png
9.XI.2012
Slovakiet:
Vazil HUDAK
Finland:
Jan STORE
Sverige:
Hans LINDBLAD
Det Forenede Kongerige:
Greg CLARK
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Statssekretær med ansvar for budgetspørgsmål,
Finansministeriet
Statssekretær for finansielle anliggender, Finansministeriet
Kommissionen:
Janusz LEWANDOWSKI
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vladimir DROBNJAK
Fast repræsentant
15745/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0006.png
9.XI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Forslaget til EU's budget for 2013
Rådet og Europa-Parlamentet, der mødtes i Forligsudvalget
1
, kunne endnu ikke nå til enighed om
EU's budget for 2013 og andre punkter i tilknytning hertil
2
.
Rådet og Europa-Parlamentet var enige om, at EU's budget for 2013 først og fremmest skal
koncentreres omkring vækst og beskæftigelsesfremmende tiltag. Rådet ønskede dog samtidig at
sikre, at der også tages hensyn til de aktuelle budgetmæssige begrænsninger i alle de berørte
medlemsstater. Uenigheden går navnlig på, hvor meget EU's budget for 2012 skal øges for at
mindske hullet mellem de betalinger, der blev aftalt i fællesskab sidste år, og den faktiske
gennemførelse (forslag til ændringsbudget nr. 6 for 2012), og om Kommissionen i sit forslag har
udnyttet alle muligheder for omfordeling.
Forligsudvalget nåede dog til enighed om hurtigst muligt at anvende et beløb på 670 mio. EUR fra
EU's Solidaritetsfond til fordel for Italien som foreslået af Kommissionen i forslag til
ændringsbudget nr. 5 for 2012, der færdiggøres i den overordnede aftale.
Det cypriotiske formandskab vil fortsætte arbejdet med at finde et kompromis. Forligsperioden på
21 dage, som er fastsat i Lissabontraktaten, udløber den 13. november.
1
2
Forligsudvalget er sammensat af Rådets 27 medlemmer og et tilsvarende antal medlemmer
af Europa-Parlamentet.
Der er navnlig tale om:
Ændringsskrivelse nr. 1 til forslaget til budget for 2013,
der sigter mod at begrænse det
beløb, der kræves under udgiftsområde 2 (beskyttelse og forvaltning af naturressourcer) med
25,1 mio. EUR i forpligtelser og betalinger, i tråd med Kommissionens nye skøn over
landbrugsudgifter,
Forslag til ændringsbudget nr. 6 for 2012,
der sigter mod at forhøje dette års budget med
9,0 mia. EUR i betalinger med henblik på at mindske hullet mellem det beløb, der blev aftalt
sidste år, og den faktiske gennemførelse. Forslaget til ændringsbudget nr. 6 for 2012
omfatter også et revideret overslag over egne indtægter med en nettoforhøjelse i EU's
indtægter på 3,08 mia. EUR fortrinsvist fra bøder og renter. Som følge heraf vil
nettovirkningen af dette forslag til ændringsbudget for medlemsstaternes bidrag til EU-
budgettet således beløbe sig til 5,9 mia. EUR.
6
15745/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0007.png
9.XI.2012
Hvis der kan opnås enighed inden den dato, har Rådet og Europa-Parlamentet 14 dage til formelt at
godkende aftalen efter den endelige gennemgang af teksten (jf. flowdiagrammet på sidste side).
Hvis ikke der opnås forlig, skal Kommissionen forelægge et nyt budgetforslag for 2013.
Såfremt budgettet ikke er vedtaget i begyndelsen af 2013, kan der afholdes månedlige udgifter på
indtil en tolvtedel af de bevillinger, der er opført under det pågældende kapitel i budgettet for 2012
eller i Kommissionens budgetforslag, afhængigt af hvad der er mindst, jf. artikel 315 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Rådet indvilligede i sin holdning vedtaget den 24. juli i at begrænse EU's budget for næste år til
132,70 mia. EUR i betalinger, hvilket svarer til 0,99 % af EU's bruttonationalindkomst (BNI). Det
udgør en stigning på 2,79 % sammenlignet med 2012, hvilket overstiger inflationen
1
og afspejler
den kendsgerning, at 2013 er det sidste år i den nuværende flerårige finansielle ramme. Hvad angår
forpligtelser, beløber Rådets holdning sig til 149,78 mia. EUR, hvilket udgør en stigning på 1,27 %.
I Europa-Parlamentets holdning vedtaget den 23. oktober anmoder det om et beløb på
151,15 mia. EUR i forpligtelser (+2,20 %) og 137,90 mia. EUR i betalinger (+6,82 %
2
).
Kommissionen har for 2013 foreslået et beløb på 150,93 mia. EUR i forpligtelser og
137,92 mia. EUR i betalinger, hvilket medfører en stigning på henholdsvis 2.05 % og 6.85 %
sammenlignet med 2012.
1
2
http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2012/pdf/ee-2012-
7_en.pdf, side 17.
Under hensyntagen til ændringsbudget nr. 1-4 for 2012.
7
15745/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0008.png
9.XI.2012
1
Beskrivelse
FB
FB 2013
BB
FB
1
2
Rådets holdning
til FB 2013
BB
3
Europa-Parlamentets holdning
til Rådets holdning 2013
FB
BB
FB
3-2
Forskel
(beløb)
BB
1
BÆREDYGTIG
UDVIKLING
MARGIN
70 530 996 883 62 527 845 408 70 054 447 793
116 003 117
592 552 207
59 030 453 016 70 681 649 037 62 595 796 863
- 34 649 037
+ 627 201 244 +3 565 343 847
- 627 201 244
1.a Konkurrenceevne for vækst og
beskæftigelse
MARGIN
16 032 047 846 13 552 811 245 15 562 898 756
90 952 154
560 101 244
11 655 162 155 16 173 000 000 13 615 562 700
- 50 000 000
+ 610 101 244 +1 960 400 545
- 610 101 244
1.b Samhørighed for vækst og
beskæftigelse
MARGIN
54 498 949 037 48 975 034 163 54 491 549 037
25 050 963
32 450 963
47 375 290 861 54 508 649 037 48 980 234 163
15 350 963
+ 17 100 000 +1 604 943 302
- 17 100 000
2
BESKYTTELSE OG
FORVALTNING AF
NATURRESSOURCER
MARGIN
herunder markedsrelaterede
udgifter og direkte betalinger
MARGIN
60 307 511 416 57 964 879 132 59 971 444 488
981 488 584
44 130 348 610
808 641 390
44 112 931 204
1 317 555 512
43 795 348 610
1 143 641 390
57 474 312 204 60 274 311 416 57 930 279 132
1 014 688 584
43 776 431 204
44 086 548 610
852 441 390
44 069 131 204
+ 302 866 928
- 302 866 928
+ 291 200 000
- 291 200 000
+ 455 966 928
+ 292 700 000
3
UNIONSBORGERSKAB,
FRIHED, SIKKERHED OG
RETFÆRDIGHED
MARGIN
2 081 641 200
294 358 800
1 574 600 126
2 057 175 617
318 824 383
1 514 079 543
2 105 891 200
270 108 800
1 591 770 126
+ 48 715 583
- 48 715 583
+ 77 690 583
3.a Frihed, sikkerhed og
retfærdighed
MARGIN
1 392 227 200
268 772 800
928 328 376
646 271 750
1 377 280 417
283 719 583
877 353 593
636 725 950
1 398 727 200
262 272 800
931 298 376
660 471 750
+ 21 446 783
- 21 446 783
+ 53 944 783
+ 23 745 800
3.b Unionsborgerskab
MARGIN
689 414 000
25 586 000
679 895 200
35 104 800
707 164 000
7 836 000
+ 27 268 800
- 27 268 800
4
EU SOM GLOBAL
PARTNER
MARGIN
9 467 168 711
391 946 289
7 311 588 051
8 545 518 496
p.m.
6 182 568 787
9 295 470 596
563 644 404
6 277 295 936
8 399 333 899
p.m.
11 301 525 402
9 583 118 711
275 996 289
7 272 888 051
8 507 416 568
p.m.
6 208 849 260
+ 287 648 115
- 287 648 115
+ 995 592 115
+ 108 082 669
5
6
ADMINISTRATION
MARGIN
8 544 418 496
636 581 504
8 398 233 899
782 766 101
8 506 866 568
674 133 432
+ 108 632 669
- 108 632 669
KOMPENSATIONER
TILSAMMEN
MARGIN
p.m.
2 420 378 294
p.m.
3 575 342 607
p.m.
2 200 278 068
150 931 736706 137 924 431213 149 776 772393 132 695 474598 151 151 836 932 137 898 150 740 +1 375 064 539 +5 202 676 142
-1 375 064 539
-5 092 676 142
BEVILLINGER I % AF BNI
1,13 %
1,03 %
1,12 %
0,99 %
1,13 %
1,03 %
1
FB = forslag til budget.
8
15745/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0009.png
9.XI.2012
Detaljer om de øvrige elementer i forhandlingerne
Ændringsskrivelse nr. 1 til forslaget til budget for 2013
Ændringsskrivelse nr. 2 til budgetforslaget for 2013 (15222/12), "landbrugsændringsskrivelsen",
sigter mod at reducere det beløb, der foreslås under udgiftsområde 2 med 25,1 mio. EUR i
forpligtelser og betalinger. Dette er et resultat af:
Et fald i landbrugsudgifterne på 29,8 mio. EUR i tråd med Kommissionens nye skøn. Mere
konkret bliver de øgede behov for interventionsforanstaltninger på landbrugsmarkeder, direkte
støtte og revision af landbrugsudgifter mere end kompenseret af de formålsbestemte indtægter,
der kan overføres fra 2012, som er større end forventet.
En forhøjelse af beløbet for internationale fiskeriaftaler med 4,7 mio. EUR som følge af en
stigning på budgetposten for internationale fiskeriaftaler med 18,5 mio. EUR, hvilket delvist
skyldes, at reserven er sat ned med 13,8 mio. EUR.
Forslag til ændringsbudget til EU-budgettet for 2012
Forslag til ændringsbudget nr. 5 for 2012
(13960/12) sigter mod at anvende 670,19 mio. EUR i
forpligtelser og betalinger fra EU's Solidaritetsfond med henblik på at yde økonomisk bistand til
Italien, der blev ramt af en række jordskælv i maj 2012. Kommissionen foreslog at finansiere
beløbet ved at forhøje det samlede beløb for forpligtelser og betalinger i budgettet for 2012.
Forslag til ændringsbudget nr. 6 for 2012
(15272/12), der sigter mod at forhøje dette års budget
med 9,0 mia. EUR i betalinger med henblik på at mindske hullet mellem det beløb, der blev
vedtaget sidste år, og den faktiske gennemførelse. Den foreslåede forhøjelse vedrører følgende
udgiftsområder og underudgiftsområder:
Underudgiftsområde 1a: en stigning på 625,3 mio. EUR fordelt på flere programmer: det
syvende rammeprogram for forskning og udvikling (+ 344,8 mio. EUR), programmet Livslang
læring (+ 180 mio. EUR), herunder Erasmus (+ 90 mio. EUR), rumforskning og
sikkerhedsforskning
(+ 78 mio. EUR), Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (+ 17,7 mio. EUR) og
de europæiske satellitbaserede navigationsprogrammer (Egnos og Galileo) (+ 4,8 mio. EUR).
15745/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.XI.2012
Underudgiftsområde 1b: en stigning på 7,17 mia. EUR, hvoraf 3,09 mia. EUR går til Den
Europæiske Socialfond, 2,72 mia. EUR går til Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, og
1,35 mia. EUR går til Samhørighedsfonden.
Udgiftsområde 2: et supplerende beløb på 1,17 mia. EUR, der skal opfylde behovene under
programmerne til udvikling af landdistrikterne (+ 1,04 mia. EUR) og dække afslutningen af
programmerne under Den Europæiske Udviklings- og Garantifond for Landbruget for 2000-2006
(+ 111 mio. EUR) og programmerne for udryddelse og overvågning af dyresygdomme
(+ 17 mio. EUR).
Underudgiftsområde 3a: en stigning på 10 mio. EUR til Den Europæiske Tilbagesendelsesfond.
Udgiftsområde 4: et supplerende beløb på 67,1 mio. EUR, hvoraf 23,7 mio. EUR går til
programmer for humanitær bistand, 17,0 mio. EUR går til programmer til fødevarehjælp,
14,4 mio. EUR går til internationale samarbejdsprogrammer på sundhedsområdet, og
12,0 mio. EUR går til den europæiske naboskabspolitik.
For så vidt angår forpligtelser foreslår Kommissionen at begrænse beløbet i budgettet for 2012 med
133,4 mio. EUR.
Forslaget til ændringsbudget nr. 6 for 2012 omfatter også et revideret overslag over egne indtægter
med en nettoforhøjelse i EU's indtægter på 3,08 mia. EUR. Det skyldes en stigning i indtægterne fra
bøder og renter (+ 3,53 mia. EUR), et fald i de forventede traditionelle egne indtægter
(- 950 mio. EUR) og en stigning på 497 mio. EUR i forhold til de anslåede egne indtægter baseret
på momsindtægter og bruttonationalindkomsten (BNI).
Som følge heraf vil nettovirkningen af dette forslag til ændringsbudget for medlemsstaternes bidrag
til EU-budgettet således beløbe sig til 5,9 mia. EUR.
15745/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0011.png
9.XI.2012
Budgetprocedure efter Lissabontraktaten (artikel 314)
Kommissionen forelægger Rådet og Europa-Parlamentet (EP) et
budgetforslag
senest den 1. september i år n–1
Rådet vedtager sin holdning til budgetforslaget med kvalificeret flertal (kf) og sender den til EP senest den 1. oktober i år n–1
EP vedtager ændringer med et flertal af sine medlemmer
EP godkender Rådets holdning inden for en frist på
42 dage eller undlader at udtale sig
Formændene for Rådet og EP indkalder Forligsudvalget
(FU), hvor Rådets 27 medlemmer og de
27 repræsentanter for EP træder sammen
Budgettet er endeligt vedtaget
Rådet godkender inden for en frist på ti dage alle EP's ændringer med kvalificeret flertal
FU bestræber sig på inden for en frist på 21 dage at nå til enighed om et fælles udkast med kvalificeret flertal af Rådets medlemmer
og med flertal af repræsentanterne for EP
• Hvis FU når til enighed om et fælles udkast, har Rådet og EP hver især en frist på 14 dage til at godkende det
. Hvis FU ikke når til enighed om et fælles udkast, forelægger Kommissionen et nyt budgetforslag
EP og Rådet godkender det
fælles udkast eller
undlader at træffe
afgørelse, eller en af disse
institutioner godkender
det, mens den anden
undlader at træffe
afgørelse
EP, der træffer afgørelse
med et flertal af sine
medlemmer, og Rådet
forkaster det fælles udkast,
eller en af disse
institutioner forkaster det,
mens den anden undlader
at træffe afgørelse
EP, der træffer afgørelse
med et flertal af sine
medlemmer, forkaster det
fælles udkast, mens Rådet
godkender det
EP godkender det fælles
udkast, mens Rådet
forkaster det
Budgettet er endeligt
vedtaget
Kommissionen forelægger et nyt
budgetforslag
EP kan med et flertal af sine
medlemmer og tre femtedele
af de afgivne stemmer
beslutte at bekræfte alle eller
nogle af sine ændringer.
Hvis en ændring foretaget af
EP ikke bekræftes,
bibeholdes den holdning, der
er godkendt i FU
FU = Forligsudvalget
EP = Europa-Parlamentet
kf = kvalificeret flertal
15745/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453986_0012.png
9.XI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
AFGØRELSER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Iran - restriktive foranstaltninger
Rådet tilføjede endnu en enhed til listen over enheder, der er omfattet af restriktive foranstaltninger
som følge af EU's alvorlige og stadig dybere bekymring over Irans atomprogram. Afgørelsen blev
vedtaget ved skriftlig procedure, der afsluttedes den 6. november.
Se også:
Faktablad om Den Europæiske Union og Iran
Hviderusland - restriktive foranstaltninger
Rådet ændrede gennemførelseslovgivningen vedrørende EU's restriktive foranstaltninger over for
Hviderusland som følge af sin afgørelse af 15. oktober om at forlænge foranstaltningerne med
yderligere 12 måneder og præcisere kriterierne for at rette sanktioner mod personer og enheder.
Afgørelsen blev vedtaget ved skriftlig procedure, der afsluttedes den 6. november.
Se også:
Rådets konklusioner af 15. oktober
og
Faktablad om Den Europæiske Union og
Hviderusland
BESKIKKELSER
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Den 7. november udnævnte Rådet ved skriftlig procedure Rikke EDSJÖ (Danmark)
(15345/12),Christophe
ZEEB (Luxembourg)
(15347/12)
og Richard BALFE (Det Forenede
Kongerige)
(15349/12)
til medlemmer af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg for den
resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 20. september 2015.
15745/12
12
DA