Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3202 - landrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og Internationale forhold/JWP
Sags. nr. 17763
Den 30. november 2012
FVM 102
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 28.-29. november 2012
1. Landbrugsreform: Direkte støtte
Formandskabet måtte konstatere, at der ikke var opbakning til en delvis generel indstilling på for-
slaget om direkte støtte. I stedet var der på basis af spørgsmål fra formandskabet en orienterende
debat om de grønne krav til den direkte støtte. Der var generelt opbakning til konceptet om brug af
ækvivalente ordninger til at opfylde de grønne krav. Medlemsstaterne lagde generelt stor vægt på, at
Kommissionen foretog en forhåndsgodkendelse af de ækvivalente ordninger. En stor gruppe med-
lemsstater lagde endvidere vægt på, at de ækvivalente ordninger skulle have samme effekt som de
grønne krav, men at det ikke behøvede at være de samme praksisser. Der var endvidere stor bekym-
ring for at lade de grønne krav indgå i baseline for de landbrugsmiljø og klimavenlige betalinger
under søjle II, idet kun en mindre gruppe medlemsstater støttede Kommissionens forslag om, at de
grønne krav skulle indgå i baseline.
2. Landbrugsreform: Den horisontale forordning om finansiering
Formandskabet måtte konstatere, at der ikke var opbakning til en delvis generel indstilling på for-
slaget om den horisontale forordning om finansiering af den fælles landbrugspolitik. Forslaget blev
ikke drøftet.
3. Landbrugsreform: Markedsordningen
Formandskabet måtte konstatere, at der ikke var opbakning til en delvis generel indstilling på for-
slaget om markedsordningen. I stedet var der på basis af spørgsmål fra formandskabet en oriente-
rende debat om sukkerkvoteregimet. En stor gruppe medlemsstater ønskede at forlænge sukkerkvo-
teregimet til 2020. Herunder ønskede et par medlemsstater at udvide de eksisterende kvoteordnin-
ger. En mindre gruppe medlemsstater støttede Kommissionens forslag om en afskaffelse af sukker-
kvoterne fra 30. september 2015. En stor gruppe medlemsstater ønskede endvidere at fastholde vin-
plantningsrettighederne.
4. Landbrugsreform: Landdistriktspolitikken
Formandskabet måtte konstatere, at der ikke var opbakning til en delvis generel indstilling på for-
slaget om landdistriktspolitikken. I stedet var der på basis af spørgsmål fra formandskabet en orien-
terende debat om de væsentligste udestående spørgsmål for medlemsstaterne. En gruppe medlems-
stater kunne ikke støtte kompromisteksten om de fælles kriterier for områder med naturbetingede
områder. Enkelte medlemsstater kunne ikke støtte muligheden for støtte til indkomststabilisering,
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mens andre medlemsstater støttede Kommissionens forslag. Enkelte medlemsstater støttede, at der
ikke blev mulighed for at yde investeringsstøtte til overholdelse af lovkrav indtil 3 år efter deres
ikrafttrædelse, mens enkelte andre medlemsstater ønskede at inkludere det i forslaget. Enkelte med-
lemsstater ønskede, at en større andel af landdistriktspolitikken skulle bruges til miljø og klima,
mens andre medlemsstater ønskede mere fleksibilitet.
5. Brug af mælkesyre på slagtekroppe af kvæg
Der blev hverken opnået kvalificeret flertal for eller imod forslaget om brug af mælkesyre på slag-
tekroppe af kvæg. Danmark støttede forslaget. Da der er tale om et forslag i forskriftsproceduren
med kontrol, kan Kommissionen vedtage forslaget, såfremt hverken Rådet eller Europa-Parlamentet
modsætter sig forslaget.
6. EU/Norge fiskeriforhandlinger for 2013
Der var en udveksling af synspunkter, og Kommissionen orienterede om status for den første for-
handlingsrunde med Norge den 19.-23. november 2012 i Bruxelles. Et af hovedemnerne i forhand-
lingerne er TAC for torsk i Nordsøen.
7. Fiskerimuligheder for dybhavsarter i 2013 og 2014
Der blev i Rådet opnået politisk enighed om forslaget, der indeholdt reduktioner af en række
TAC’er for dybhavsarter samt fortsat lukning af fiskeriet for en række arter som dybhavshajer og
orange savbug for 2013 og 2014.
Under
eventuelt
fremhævede Danmark behovet for en hurtigere beslutningsprocedure for fastsæt-
telse af TAC for sperling samt behovet for en langsigtet forvaltningsplan. Et par store medlemssta-
ter støttede Danmark, og Kommissionen ville positivt undersøge mulighederne for en langsigtet
forvaltningsplan.
2