Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3203 - udenrigsanl.
Offentligt
1453991_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16943/12
(OR. en)
PRESSE 498
PR CO 66
PRESSEMEDDELELSE
3203. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Handel
Bruxelles, den 29. november 2012
Formand
Neoklis SYLIKIOTIS
Handelsminister for Cypern
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16943/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0002.png
29.XI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet bemyndigede Kommissionen til sideløbende at starte forhandlinger om en frihandelsaftale og
en bilateral rammeaftale med
Japan.
Rådet hilste også begyndelsen på forhandlinger om et "vidtgående og omfattende" frihandels-
område med
Marokko
velkommen. Dette kommer efter en meddelelse fra Kommissionen denne
måned om den vellykkede afslutning på "indkredsningsøvelsen" for Marokko.
16943/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0003.png
29.XI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Beslutningsprocedurer i forbindelse med handelspolitik..................................................................... 7
Udenlandske direkte investeringer - tvistbilæggelse ........................................................................... 8
Handelsforbindelserne mellem EU og Japan ....................................................................................... 9
Handelsforhandlingerne mellem EU og Canada................................................................................ 10
Handelsforhandlingerne mellem EU og Singapore ........................................................................... 11
Handelsforbindelserne med de sydlige Middelhavslande.................................................................. 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Syrien...................................................................................................................... 14
EU-Israel - liberalisering af landbrugs- og fiskeriprodukter.................................................................................. 14
HANDELSPOLITIK
Tiltrædelse af WTO: Tadsjikistan ......................................................................................................................... 14
MILJØ
CO2-emissioner fra køretøjer ................................................................................................................................ 14
Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr ..................................................................................................... 15
TRANSPORT
1
Indlandstransport af farligt gods............................................................................................................................ 15
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16943/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.XI.2012
TELEKOMMUNIKATION
Verdenskonferencen om international telekommunikation ................................................................................... 15
16943/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0005.png
29.XI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Dimiter TZANTJEV
Tjekkiet:
Milan HOVORKA
Danmark:
Pia OLSEN DYHR
Tyskland:
Anne Ruth HERKES
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Richard BRUTON
Grækenland:
Panagiotis MITARACHI
Spanien:
Jaime GARCÍA-LEGAZ PONCE
Frankrig:
Nicole BRICQ
Italien:
Massimo VARI
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Charalambos ROUSOS
Letland:
Juris PŪCE
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
János MARTONYI
Malta:
Marlene BONNICI
Nederlandene:
Lilianne PLOUMEN
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Andrzej DYCHA
Portugal:
Miguel MORAIS LEITÃO
Rumænien:
Mihnea MOTOC
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Fast repræsentant
Viceminister for industri og handel
Handels- og investeringsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Udenrigsminister
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Viceminister, Ministeriet for Udvikling,
Konkurrenceevne, Infrastruktur, Transport og Netværk
Statssekretær for handel
Minister for udenrigshandel
Statssekretær, Ministeriet for Økonomisk Udvikling
Minister for handel, industri og turisme
Formand for Handelspolitikudvalget
Statssekretær, Økonomiministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Minister for udenrigshandel og udviklingssamarbejde
Fast repræsentant
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Attacheret statssekretær under udenrigsministeren med
ansvar for Europaspørgsmål
Fast repræsentant
16943/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0006.png
29.XI.2012
Slovenien:
Uroš RO�½IČ
Slovakiet:
Tomáš MALATINSKÝ
Finland:
Alexander STUBB
Sverige:
Ewa BJÖRLING
Det Forenede Kongerige:
Stephen GREEN
Statssekretær, Ministeriet for Økonomisk Udvikling og
Teknologi
Økonomiminister
Europaminister og minister for udenrigshandel
Handelsminister
Viceminister med ansvar for handel og investeringer og
regeringens talsmand, Ministeriet for Erhverv, Innovation
og Erhvervskompetencer og Ministeriet for Udenrigs- og
Commonwealth-anliggender
Kommissionen:
Karel DE GUCHT
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Denis
ČAJO
Chef for statskontoret for handelspolitik
16943/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0007.png
29.XI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Beslutningsprocedurer i forbindelse med handelspolitik
Rådet gjorde status over det igangværende arbejde med "omnibus I & II"-forslagene om
beslutningsprocedurerne i henhold til EU's fælles handelspolitik (7455/11 +
11762/11).
De to udkast til forordning sigter mod at ændre en række forordninger vedtaget mellem 1972 og
2009 og tilpasse dem til beslutningsprocedurerne i Lissabontraktaten
1
.
Målet er at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet om disse tekster i december.
For så vidt angår vedtagelsen af delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter i henhold til EU-
forordninger, indførte traktaten følgende bestemmelser:
Delegerede retsakter: artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
giver lovgiveren, dvs. Europa-Parlamentet og Rådet, mulighed for til Kommissionen at
delegere beføjelser til at vedtage almengyldige ikkelovgivningsmæssige retsakter, der
udbygger eller ændrer visse ikkevæsentlige bestemmelser i en basisretsakt. Artikel 290,
stk. 2, i traktaten fastlægger to betingelser, som lovgiveren kan stille i forbindelse med en
delegation af beføjelser: for det første en ret til at tilbagekalde delegationen og for det
andet en ret til at "gøre indsigelse", dvs. en indsigelsesret.
Gennemførelsesretsakter: artikel 291 i TEUF gør det muligt at delegere
gennemførelsesbeføjelser til Kommissionen. Regler og generelle principper for, hvordan
medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelserne,
er fastsat i forordning 182/2011.
Ifølge omnibusforslagene skal procedurer, der benyttes i henhold til særlige eksisterende
forordninger, hvor Rådet var inddraget i beslutningsprocedurer, som ikke byggede på Rådets
afgørelse 1999/468/EF om gennemførelsesprocedurer, konverteres til enten delegerede retsakter i
henhold til artikel 290 eller gennemførelsesretsakter i henhold til artikel 291 i TEUF. Ifølge
forslagene skal alle andre beslutningsprocedurer i handelspolitisk lovgivning benytte den i
artikel 290 fastsatte ordning for delegerede retsakter.
Da de to forordninger er baseret på artikel 207, stk. 2. i TEUF, skal vedtagelsen ske med
kvalificeret flertal i Rådet i forståelse med Parlamentet.
1
Lissabontraktaten trådte i kraft i december 2009.
7
16943/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0008.png
29.XI.2012
Udenlandske direkte investeringer - tvistbilæggelse
Rådet gjorde status over det igangværende arbejde med et udkast til forordning, der har til formål at
fastsætte en retlig og finansiel ramme for tvistbilæggelsesprocedurer mellem investorer og stater
som led i en bredere ramme for udenlandske direkte investeringer (11868/12). Rådet udvekslede
synspunkter.
Lissabontraktaten har betydet, at udenlandske direkte investeringer nu hører ind under EU's fælles
handelspolitik og dermed EU's enekompetence. I forbindelse med internationale aftaler om
udenlandske direkte investeringer har investor mulighed for at gøre krav gældende over for en stat,
såfremt investor finder, at staten har handlet på en måde, der er i strid med aftalen. Når sådanne
tvister finder sted, pådrager staten sig omkostninger og kan, hvis den taber, pålægges at betale
erstatning.
Udkastet til forordning, som Kommissionen fremlagde i juni, fastsætter en ramme for forvaltningen
af de økonomiske konsekvenser af sådanne tvister og beskriver, hvordan samarbejdet mellem
Kommissionen og medlemsstaterne skal struktureres i specifikke tilfælde.
Ifølge forslaget vil det økonomiske ansvar som følge af en tvistbilæggelse blive pålagt enten EU, en
medlemsstat eller begge afhængig af oprindelsesstedet for den foranstaltning, som investoren har
indgivet klage over.
Forslaget er et af de centrale elementer i etableringen af en EU-investeringspolitik, der indebærer
forhandlinger om nye regler for investeringer med vigtige handelspartnere
1
og videreførelse af
nuværende bilaterale investeringsaftaler mellem medlemsstater og tredjelande.
Da forordningen er baseret på artikel 207, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, skal vedtagelsen ske med kvalificeret flertal i Rådet i forståelse med Parlamentet.
1
Rådet har vedtaget forhandlingsdirektiver om investeringer med Canada, Indien, Singapore,
Tunesien, Marokko, Jordan og Egypten.
8
16943/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0009.png
29.XI.2012
Handelsforbindelserne mellem EU og Japan
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Japan om en frihandelsaftale. Afgørelsen indeholder som bilag de relevante udkast til
forhandlingsdirektiver.
Rådet godkendte endvidere, uden debat, indledningen af forhandlinger om en bredere bilateral
rammeaftale med Japan. Forhandlingerne vil foregå sideløbende.
Den 20. juli forelagde Kommissionen Rådet sit forslag til et mandat efter den vellykkede afslutning
på en "indkredsningsøvelse", der blev iværksat i maj 2011 i Bruxelles, med henblik på at fastlægge
det potentielle omfang af og ambitionsniveau for en frihandelsaftale.
Forhandlingsdirektiverne lægger op til at opnå en aftale, der vil gennemføre en gradvis og gensidig
liberalisering af handelen med varer, tjenesteydelser og investeringer såvel som regler for
handelsrelaterede spørgsmål og afskaffelsen af ikketoldmæssige forhindringer.
Japan er EU's syvendestørste handelspartner, mens EU er Japan's tredjestørste handelspartner med
henholdsvis 3,6 % og 11 % af den anden parts handel med varer i 2011.
16943/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0010.png
29.XI.2012
Handelsforhandlingerne mellem EU og Canada
Rådet drøftede de resterende udestående spørgsmål i forhandlingerne med Canada om en
omfattende økonomi- og handelsaftale. Det blev informeret af Kommissionen om den seneste
udvikling.
I oktober opfordrede Det Europæiske Råd til at afslutte forhandlingerne i de kommende måneder.
Kommissær Karel De Gucht mødtes med den canadiske handelsminister Ed Fast den 22. november
i Bruxelles.
Kommissionen har bekræftet, at forhandlingerne har nået den sidste fase. Men mens der er opnået
en
ad referendum-aftale
på mange områder, er der stadig mange åbne spørgsmål, herunder
vedrørende landbrug.
Den 30. oktober 2012 nåede man til enighed med Canada om det kapitel i aftalen, der vedrører
strafferetlig håndhævelse af intellektuel ejendomsret. Dette blev forhandlet af det cypriotiske
formandskab på vegne af medlemsstaterne, eftersom spørgsmålet falder ind under medlemsstaternes
kompetence.
16943/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0011.png
29.XI.2012
Handelsforhandlingerne mellem EU og Singapore
Kommissionen orienterede Rådet om den seneste udvikling i forhandlingerne med Singapore om en
frihandelsaftale (FTA). Det drøftede vigtige udestående spørgsmål og mulighederne for at opnå en
aftale.
I oktober anmodede Det Europæiske Råd om at få afsluttet forhandlingerne i de kommende
måneder. En frihandelsaftale med Singapore vil skabe præcedens for frihandelsaftaler med andre
ASEAN-lande
1
.
ASEAN er EU's tredjestørste handelspartner uden for Europa. Singapore er EU's vigtigste
investeringspartner i blokken og tegner sig for en tredjedel af EU-handelen med ASEAN.
Efter suspenderingen af forhandlingerne om en frihandelsaftale mellem regioner med ASEAN-
landene besluttede Rådet i december 2009 at føre forhandlinger på bilateralt plan, navnlig med
Singapore, samtidig med at det strategiske mål om en frihandelsaftale mellem regioner med
ASEAN bevares.
1
Sammenslutningen af Stater i Sydøstasien.
11
16943/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0012.png
29.XI.2012
Handelsforbindelserne med de sydlige Middelhavslande
Rådet overvejede skridt hen imod en indledning af frihandelsforhandlinger med Egypten, Jordan,
Marokko og Tunesien. Det blev orienteret af Kommissionen om fremskridt i
"indkredsningsøvelserne", der har til formål at fastlægge omfanget af og ambitionsniveauet for
"vidtgående og omfattende" frihandelsområder med de fire lande.
Rådet hilste også den snarlige indledning af forhandlinger om et "vidtgående og omfattende"
frihandelsområde med Marokko velkommen.
Den 14. november meddelte Kommissionen, at indkredsningsøvelsen for Marokko var vel afsluttet,
og den 23. november var Handelspolitikudvalget enigt med Kommissionen i, at Marokko er i stand
til og parat til at forhandle om et "vidtgående og omfattende" frihandelsområde.
Imens er processen med Tunesien stadig i gang, og der er behov for mindst endnu et bilateralt møde
for at kunne færdiggøre det tekniske arbejde. På nuværende tidspunkt fortsætter det forberedende
arbejde med Jordan og Egypten.
Som reaktion på begivenhederne under "Det Arabiske Forår" bad Det Europæiske Råd i marts 2011
Kommissionen om at forelægge forslag til, hvordan man yderligere kan fremme handel og direkte
udenlandske investeringer i det sydlige Middelhav på kort, mellemlang og lang sigt.
I december 2011 godkendte Rådet, at der indledtes forhandlinger, og vedtog forhandlingsdirektiver
om "vidtgående og omfattende" frihandelsområder med Egypten, Jordan, Marokko og Tunesien.
Rådet præciserede, at forhandlingerne først kan indledes efter høring af Handelspolitikudvalget på
grundlag af en rapport fra Kommissionen.
Forhandlingerne vil tage sigte på at forbedre de eksisterende Euro-Middelhavs-associeringsaftaler
med Egypten, Jordan, Marokko og Tunesien med henblik på at forbedre markedsadgangen markant,
forbedre investeringsklimaet og støtte økonomiske reformer i landene under hensyntagen til de
særlige omstændigheder i det enkelte partnerland.
16943/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0013.png
29.XI.2012
Eventuelt
EU-ordningen med forudgående tilsyn for stål
Efter anmodning fra den italienske delegation drøftede Rådet, om det vil være hensigtsmæssigt at
forlænge EU-ordningen med forudgående tilsyn for stål ud over 2012.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene udviklingen som følge af
Ruslands
tiltrædelse af WTO i
august, navnlig med hensyn til Ruslands gennemførelse af de forpligtelser, landet påtog sig under
tiltrædelsesprocessen, og spørgsmålet om, hvorvidt dets handelsrestriktioner er forenelige med
WTO-reglerne.
Ministrene drøftede endvidere udsigterne for handels- og investeringsforbindelserne med
Kina,
herunder en mulig indledning af forhandlinger om investering og Kinas forslag om at undersøge
mulighederne for en frihandelsaftale.
16943/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0014.png
29.XI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Syrien
Rådet forlængede EU's restriktive foranstaltninger over for Syrien, som var fastsat til at udløbe den
30. november 2012.
EU-Israel - liberalisering af landbrugs- og fiskeriprodukter
Rådet godkendte indgåelsen af en aftale om ændring af protokol nr. 1 og 2 til EU-Israel-
associeringsaftalen om gensidig liberalisering af foranstaltningerne for landbrugsprodukter,
forarbejdede landbrugsprodukter, fisk og fiskevarer (7433/12).
HANDELSPOLITIK
Tiltrædelse af WTO: Tadsjikistan
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af EU's holdning i Det Almindelige Råd under
Verdenshandelsorganisationen (WTO), der støtter Republikken Tadsjikistans tiltrædelse af WTO
MILJØ
CO2-emissioner fra køretøjer
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF og Kommissionens forordning (EF)
nr. 692/2008 for så vidt angår bestemmelse af CO
2
-emissioner fra køretøjer, der underkastes
etapevis typegodkendelse (15606/12).
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, kan vedtage dem, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
16943/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453991_0015.png
29.XI.2012
Farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
Rådet bekræftede sin hensigt om ikke at gøre indsigelse mod to delegerede retsakter fra Kommis-
sionen, som med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling ændrer bilag III til direktiv
2011/65/EU for så vidt angår undtagne anvendelser af cadmium (14904/12) og bly (14902/12).
Kommissionen fremlagde de delegerede retsakter den 10. oktober. I henhold til direktiv
2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
kan Rådet gøre indsigelse mod en delegeret retsakt i op til tre måneder efter meddelelsen. Dette
indebærer, at de delegerede retsakter, medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse, offentliggøres
i Den Europæiske Unions Tidende og træder i kraft på tyvendedagen efter deres offentliggørelse.
TRANSPORT
Indlandstransport af farligt gods
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om tilpasning
af EU's regler om indlandstransport af farligt gods med ændringer af relevante internationale aftaler
(15825/12). Medlemsstaterne skal gennemføre denne ajourføring i national lovgivning inden
udgangen af juni 2013.
Udkastet til direktiv, der ændrer bilagene til direktiv 2008/68 om indlandstransport af farligt gods,
er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, og da Rådet nu har givet sin tilslutning, kan
Kommissionen vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
TELEKOMMUNIKATION
Verdenskonferencen om international telekommunikation
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning med henblik på revisionen af det
internationale telekommunikationsreglement, som EU skal indtage på verdenskonferencen om
international telekommunikation, der holdes fra den 3.–14. december 2012 i Dubai.
ITR blev vedtaget af den verdensomspændende administrative telegraf- og telefonkonference i 1988
i Melbourne og er ikke blevet revideret siden. I øjeblikket er 178 lande, herunder Den Europæiske
Unions 27 medlemsstater, bundet af ITR.
16943/12
15
DA