Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3206 - Beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1178892_0001.png
Udenrigsministeriet
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 6. december 2012
SAMLENOTAT
Forslag til forordning for globaliseringsfonden (2014-2020)
KOM (2011) 0336
Revideret samlenotat forud for rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 21.-
22. juni 2012. Nye afsnit er markeret med streg i margin.
1. Resumé
Ved rådsmødet EPSCO den 6. december 2012 vil formandskabet præsentere en fremskridtsrapport for arbejdet
med den nye forordning. Regeringen er skeptisk over for Globaliseringsfonden og ønsker den hverken forlænget
eller udvidet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. oktober 2011 fremlagt forslag til ny forordning for Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen, der skal erstatte den nuværende forordning EF
1927/2006. På rådsmødet EPSCO den 21. juni 2012 vil formandskabet præsentere en
fremskridtsrapport for arbejdet med den nye forordning.
3. Formål og indhold
Globaliseringsfonden blev oprindeligt oprettet for programperioden 2007-2013 ved forordning
(EF) nr. 1927/2006 for at give EU et instrument til at udvise solidaritet med og yde støtte til
arbejdstagere, der afskediges som følge af gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, der kan tilskrives globaliseringen, og hvor disse afskedigelser har en
betydelig negativ indvirkning på den regionale eller lokale økonomi. Ved at medfinansiere
aktive arbejdsmarkedspolitiske foranstaltninger har Globaliseringsfonden til formål at fremme
arbejdstagernes tilbagevenden til arbejdsmarkedet inden for områder, sektorer og geografiske
områder eller på arbejdsmarkeder, der kommer ud for pludselige, alvorlige økonomiske
forstyrrelser.
Forslaget til ny forordning for Globaliseringsfonden udvider anvendelsesområdet til også at
omfatte landmænd. Den nuværende grænse på minimum 500 afskedigelser før der kan søges
støtte fra Globaliseringsfonden opretholdes, med undtagelse af landbrugssektoren hvor andre
kriterier gøres gældende. Disse kriterier defineres og beregnes af Kommissionen.
Globaliseringsfonden kan støtte landbrugssektoren under tilpasning til nye markedssituationer.
Kommissionen foreslår en standard EU-finansieringsandel på 50 pct. af omkostningerne til
projekterne. Denne kan hæves til 65 % for ansøgninger fra medlemsstater med mindst én
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178892_0002.png
region på NUTS II-niveau der er støtteberettiget under samhørighedspolitikkens
konvergensmål.
Den europæiske globaliseringsfond er samtidig del af de overordnede forhandlinger om den
næste flerårige finansielle ramme. Globaliseringsfonden er af Kommissionen foreslået placeret
uden for EU´s flerårige finansielle ramme, men indgår uagtet i de overordnede forhandlinger
om den flerårige finansielle ramme.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender stemte om
ændringsforslag til forordningsforslaget den 6. november 2012. Europa-Parlamentet stiller sig
grundlæggende positiv over for forslaget. Det er endnu usikkert, om Europa-Parlamentet ved
den videre behandling vil stille sig positiv over for det element i Kommissionens forslag, der
rummer inkluderingen af landbrugsområdet.
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører den Europæiske Globaliseringsfond, kan det kun
behandles på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Forslag til ny forordning for Globaliseringsfonden skal ses i sammenhæng med forslaget til den
flerårige finansielle ramme 2014 – 2020, som vil have væsentlige statsfinansielle konsekvenser i
form af Danmarks årlige bidrag til EU’s budget.
Forslaget skal ligeledes ses i sammenhæng med Kommissionens forslag til den overordnede
strukturfondsforordning.
Kommissionen lægger op til, at der til Globaliseringsfonden anvendes 3 mia. euro, mens
støttebeløbet til landbrugssektoren ikke må overstige 2,5 mia. euro (2011 priser). Fonden må
ikke overskride et maksimalt årligt beløb på 429 mio. euro (2011) priser. Danmark finansierer i
indeværende periode ca. 2 pct. af EU’s budget. Opretholdes denne andel, indebærer det, at
Danmark vil skulle bidrage med ca. 450 mio. kr.(2011 priser) over perioden 2014 til 2020 til
finansieringen af Globaliseringsfonden.
8. Høring
Samlenotat om den europæiske globaliseringsfond er drøftet i EU-Specialudvalget for
Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold, hvor en række arbejdsmarkedsorganisationer er
repræsenteret.
9. Forhandlingssituationen
Ved EPSCO-rådsmødet den 21. juni 2012 noterede Rådet sig formandskabets
fremskridtsrapport. Kommissionen understregede ved den lejlighed vigtigheden af at videreføre
Den Europæiske Globaliseringsfond i perioden 2014-20 som et solidaritetsinstrument og
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178892_0003.png
refererede til de mange nye ansøgninger, som Kommissionen fortsat modtog. En række lande
udtrykte deres støtte til videreførelsen af fonden. Dette affødte reaktioner fra en række lande,
som ikke støtter videreførelsen.
De videre forhandlinger på teknisk niveau under EPSCO har især drejet sig om
medfinansieringsraten samt en inkludering af landbrugsområdet.
Ved rådsmødet den 6. december forventes formandskabet at præsentere en fremskridtsrapport,
som vil kunne tages til efterretning af medlemsstaterne.
I forbindelse med forhandlingerne om MFF – hvor den afgørende beslutning om en
videreførelse af fonden finder sted - har flere medlemslande tilkendegivet deres skepsis over for
etableringen af en ny globaliseringsfond.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er skeptisk over for Globaliseringsfonden og ønsker den hverken forlænget eller
udvidet. Regeringen finder, at Globaliseringsfonden ikke i tilstrækkeligt omfang er et effektivt
instrument til at sikre vedvarende, bæredygtig beskæftigelse i kriseramte regioner eller sektorer,
herunder landbrug.
Regeringen er skeptisk over for inddragelse af støtte til landmænd i den nye forordning for
Globaliseringsfonden, hvorved fondens formål udvides væsentligt.
Regeringen ser gerne, at EU-støttesatserne reduceres, da et større nationalt bidrag fremmer
ejerskab og effektivitet. Regeringen er derfor imod øgede EU-støttesatser, der betyder at
udvalgte projekter kan modtage op til 65 procent EU-finansiering. Skulle der vise sig fortsat
opbakning til Globaliseringsfonden blandt de øvrige medlemslande, er regeringen imod
anvendelsen af differentierede støttesatser.
Endelig lægger regeringen vægt på, at drøftelserne af Kommissionens forslag ikke foregriber
forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme, hvor regeringen lægger vægt på at
udgifterne til samhørighedspolitikken og landbrugspolitikken reduceres væsentligt i forhold til
Kommissionens forslag, inklusiv udgifter, der i Kommissionens forslag er opgjort uden for den
flerårige finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 14. juni 2012. Grundnotat
er oversendt til Folketingets Europaudvalg 16. december 2011.
3