Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3211 - miljø Bilag 1
Offentligt
1186721_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt politisk sekretariat
28. november 2012
Sagsnr.: 2012-9273
Samlenotat
Samlenotat til miljørådsmøde den 17. december 2012
1.
Kommissionens meddelelse om en plan for at beskytte Europas
vandressourcer samt Rådets konklusioner herom – KOM (2012) 673 og
DS 1712/12
-
Rådskonklusioner
Årlig vækstundersøgelse
-
Udveksling af synspunkter
Side 2
2.
Side
Undersøgelse endnu ikke modtaget
-
Eftersendes
Rådskonklusioner om det 7. miljøhandlingsprogram
Orienterende debat
3.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0002.png
Punkt 1
Kommissionens meddelelse om en plan for at beskytte Europas vandressourcer samt Rådets
konklusioner herom – KOM (2012) 673
- Rådskonklusioner
- Nyt notat
Resume
Kommissionens meddelelse om en plan for at beskytte Europas vandressourcer sigter mod at
fremme indsatsen til beskyttelse af Europas vandressourcer. I planen indgår frivillige tiltag
herunder ved hjælp af vejledninger til beskyttelse af Europas vandressourcer, håndhævelse af
eksisterende regulering samt en hensigt om fremsættelse af forslag til regulering af genanvendelse
af vand. Centralt i planen står forbedret arealanvendelse og håndtering af vandforurening,
forbedring af vandeffektivitet, øget modstandsdygtighed over for vandknaphed og forbedret
forvaltning af vandressourcerne. Ved evalueringen af vandrammedirektivet senest i 2019 vil
behovet for lovgivningsmæssige ændringer blive taget op til overvejelse i det omfang, den frivillige
tilgang viser sig at være utilstrækkelig.
1. Status
Kommissionen sendte den 14. november 2012 ovennævnte meddelelse til Rådet.
Det cypriotiske formandskab fremlagde den 15. november 2012 udkast til rådskonklusioner om
meddelelsen.
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmøde (miljø) den 17. december 2012 med
henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse
Kommissionens meddelelse sigter mod at fremme indsatsen til beskyttelse af Europas
vandressourcer. Meddelelsen bygger på Miljøagenturets
State of Water-rapport,
Kommissionens
gennemgang af medlemslandenes vandplaner, Kommissionens gennemgang af politiken vedr.
vandknaphed og tørke samt Kommissionens såkaldte fitness-tjek af EU-lovgivningen på
ferskvandsområdet.
State of Water-rapporten
og gennemgangen af medlemslandenes vandplaner viser, at kun 53 pct. af
EU’s vandløb og søer forventes at opfylde vandrammedirektivets målsætning om god økologisk
tilstand ved udgangen af 2015. Den manglende målopfyldelse skyldes især fysiske
indgreb/ændringer af vandløb, overindvinding af vand samt udledning af forurenende stoffer fra
punktkilder og diffuse kilder. Næsten en tredjedel af de ferske vandområder i 17 medlemslande har
således forhøjede næringsstofniveauer, og bl.a. forurening med medicinrester er et stigende
problem. Vandknaphed og tørke forventes at berøre ca. halvdelen af EU’s vandløbsoplande i 2030.
Forarbejderne til meddelelsen har vist, at EU-lovgivningen på ferskvandsområdet grundlæggende
kan håndtere udfordringerne, om end der er behov for øget integration med fx landbrugspolitikken,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samhørigheds- og strukturfondene samt politikkerne vedrørende vedvarende energi, transport og
integreret katastrofestyring. Kommissionen konstaterer i meddelelsen, at der kun i begrænset
omfang er behov for ny lovgivning, men at der er behov for at forbedre implementeringen af den
eksisterende lovgivning.
Kommissionen fremlægger i planen adskillige tiltag til beskyttelse af Europas vandressourcer,
herunder håndhævelse af eksisterende regulering, gennemførelse af en række aktiviteter på frivillig
basis samt mulig fremsættelse af nogle få forslag til ny lovgivning som beskrevet nedenfor.
Frivillige aktiviteter
Medlemslandene etablerede i 2001 sammen med Kommissionen en fælles implementeringsstrategi
for vandrammedirektivet
(WFD Common Implementation Strategy, CIS)
med det overordnede mål
så vidt muligt at sikre ensartet implementering af vandrammedirektivet inden for fællesskabet.
Strategien er udmøntet i et uformelt samarbejde, som bl.a. har ført til udarbejdelse af ikke-bindende
vejledninger o.lign. og til teknisk og videnskabelig bistand til medlemslandene i deres
implementering af vandrammedirektivet. Samarbejdet og den fælles strategi ændrer ikke ved, at
implementeringen af direktivet fuldt ud er det enkelte medlemslands eget ansvar. Kommissionen
lægger stor vægt på indholdet af vejledningerne i forbindelse med en vurdering af, om
medlemslandene har opfyldt deres forpligtelser. Noget tilsvarende vil kunne forventes af EU-
domstolen.
Den fælles implementeringsstrategi for vandrammedirektivet vil ifølge Kommissionens plan fortsat
spille en vigtig rolle i EU. Kommissionen foreslår flere nye vejledninger udarbejdet i CIS-regi,
hvorfor medlemslandenes opbakning er afgørende for gennemførelse af planen.
Beskyttelse mod oversvømmelser kan blandt andet ske gennem udbygning af grøn infrastruktur,
hvor der eksempelvis sker genoprettelse af flodbredsområder, vådområder og flodsletter.
Kommissionen forslår i den sammenhæng udarbejdelse af en CIS-vejledning om naturlige
vandbindingsforanstaltninger som led i integreringen af vandressourceforvaltningen i andre
politikområder.
Vandets kvantitet og kvalitet er indbydes forbundet, og den økologiske tilstand i vandområder
påvirkes negativt ved overforbrug af vand. Kommissionen foreslår derfor udarbejdelse af en CIS-
vejledning om økologisk gennemstrømning, dvs. om den vandmængde, der er nødvendig for at
opretholde økosystemfunktionen i vandområderne.
Der er tendens til øget vandknaphed og vandstress, og Kommissionen peger på behovet for at træffe
vandeffektiviseringsforanstaltninger for at nedbringe vandforbruget og samtidig spare energi.
Kommissionen fremhæver kravet i vandrammedirektivet om indførelse af en prissætningspolitik,
der tilskynder brugerne til effektiv vandanvendelse, og foreslår i den forbindelse udarbejdelse af en
CIS-vejledning om vurdering af omkostninger og fordele ved vandrelaterede foranstaltninger.
Vejledningen vil bl.a. gøre det lettere at udpege vandeffektiviseringsforanstaltninger og at
gennemføre forureneren betaler-princippet.
Ifølge Kommissionen bør medlemslandene opstille mål for vandeffektivisering i de
vandløbsoplande, der er eller potentielt er udsat for vandstress. Kommissionen foreslår, at der
udarbejdes en CIS-vejledning om vandstressindikatorer, og at der i CIS-regi udvikles en metode til
fastsættelse af vandeffektiviseringsmål. Endelig forslår Kommissionen, at der udarbejdes en CIS-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0004.png
vejledning, der kan bidrage til at udvikle handel med vand i medlemslande, som vælger en sådan
mulighed.
Blandt andre frivillige aktiviteter nævner Kommissionen inddragelse af vandrelaterede produkter i
arbejdsplanen for direktivet vedrørende mærkning af miljøvenligt design, indførelse af
peer review
af vandplaner inden for rammerne af den fælles implementeringsstrategi, fastsættelse af bedste
praksis for nedbringelse af lækage i vandforsyningsnet til et økonomisk bæredygtigt niveau,
etablering af et europæisk varslingssystem for oversvømmelse, etablering af det europæiske
tørkeobsavatorium, opgradering af WISE
(Water Information System for Europe)
samt etablering af
Innovationspartnerskabet vedrørende vand mv.
Ved evalueringen af vandrammedirektivet, som skal ske senest i 2019, vil behovet for regulering
blive taget op til overvejelse, i det omfang den frivillige tilgang måtte vise sig at være
utilstrækkelig.
Håndhævelse
Kommissionen vil have fokus på at håndhæve eksisterende lovgivning, om nødvendigt gennem
retssager mod medlemslande, der ikke opfylder deres forpligtelser. Som fokusområder peger
Kommissionen på vandrammedirektivets bestemmelse om prissætning af vand, begrænsning af
ulovlig vandindvinding, overvågning i henhold til vandrammedirektivet, direktiv om
miljøkvalitetskrav og direktiv om plantebeskyttelsesmidler, handlingsprogrammer under
nitratdirektivet, implementering af byspildevandsdirektivet og fastsættelse af
emissionsgrænseværdier for industrielle emissioner i overenstemmelse med bedste tilgængelige
teknik.
Regulering
Kommissionen fremhæver i planen genanvendelse af vand som en vandforsyningsform, der belaster
miljøet i mindre omfang end andre alternative vandforsyningskilder. Der er på nuværende tidspunkt
ingen EU-regulering eller EU-standard for, hvordan og i hvilket omfang vand må genanvendes, og
Kommissionen tilkendegiver derfor en hensigt om at fremlægge forslag til regulering af
genanvendelse af vand med henblik på at sikre, at et højt niveau for offentlig sundhed og
miljøbeskyttelse opretholdes i EU.
For at fremme målsætningerne i EU’s vandpolitik udpeger Kommissionen endvidere tværgående
reguleringsmuligheder som indførelse af specifikke krav fra vandrammedirektivet i den fælles
landbrugspolitiks krydsoverensstemmelsesmekanisme samt styrket krav om inspektion og
overvågning.
Udkast til rådskonklusioner
Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter grundlæggende Kommissionens meddelelse,
herunder blandt andet behovet for grøn vækst, behovet for implementering af eksisterende EU-
regulering, integration med øvrige politikområder, behovet for sikker finansiering, behovet for
korrekt prissætning af vand og genanvendelse af vand.
Ud over tiltag behandlet i Kommissionens meddelelse understreges det i udkastet, at det er vigtigt at
revidere de nuværende EU-støttemuligheder for så vidt angår muligheden for at i mødegå
problemer med vandknaphed og tørke samt nødsituationer forbundet med tørke.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0005.png
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser for Danmark
Hverken Kommissionens meddelelse eller formandskabets udkast til rådskonklusioner har i sig selv
økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Ligesom der i meddelelsen ikke
annonceres mulige forslag til bindende lovgivning, der vurderes at have konsekvenser for Danmark.
6. Høring
Sagen blev behandlet på miljøspecialudvalget den 28. november, hvor der blev afgivet følgende
bemærkninger. Danmarks Naturfredningsforening (DN) bemærkede at Blueprintet er retvisende for
vandmiljøtilstanden og virkningerne af diverse vandrelaterede lovgivninger i EU, men at der
desværre ikke er tilstrækkelig fokus på håndhævelsen. DN bemærkede, at der i den danske holdning
ikke er henvisninger til fx cross compliance men kun ”øget integration mellem EU politikker”. DN
mener, at der i den danske holdning bør en indgå en eksplicit henvisning til at cross compliance bør
være et element i en forstærket implementering og håndhævelse
DN beklagede, at kommissionens meddelelse ikke henviser til forpligtelsen i Vandrammedirektivet,
om at analysere væsentlige sektorers indflydelse på vandmiljøet. Direktivet fordrer som minimum
sektorerne husholdninger, landbrug og industri analyseret. DN mener at dette er af stor betydning i
forhold til at skabe en rimelig prissætning og byrdefordeling af omkostningerne ved vandindsatsen.
Dansk Industri (DI) støttede den danske holdning til konklusionerne om blueprintet med særlig
vægt på en forstærket indsats for prissætning af vand, opstilling af målsætninger for vandspild og
retningslinjer for genbrug af vand – anvendelse af sekundavand.
7. Forhandlingssituationen
Rådets miljøgruppe har drøftet Kommissionens meddelelse og formandskabets udkast til
konklusioner på møder henholdsvis 15. og 21. november 2012. Drøftelsen viste generel støtte til
Kommissionens meddelelse, herunder at fokus koncentreres om implementering af den eksisterende
lovgivning frem for udarbejdelse af ny lovgivning.
Medlemsstaterne har endvidere givet udtryk for en generel tilslutning til, at vandpolitikken i højere
grad integreres med øvrige politikområder, herunder specielt energi, landbrug og det marine, til øget
fokus på nedbringelse vandspild i forbindelse med distribution af vand og til indførelse af EU-
standarder for genanvendelse af vand. Der er ikke nævneværdig tilslutning til etablering af nye EU
finansieringsordninger til håndtering af tørkeproblemstillingen.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og er enig i behovet for en plan, der skal
medvirke til at fremme beskyttelsen af Europas vandressourcer.
Regeringen er især tilfreds med, at implementering af eksisterende lovgivning, behovet for
vandeffektivitet og behovet for innovation er fremhævet i Kommissionens meddelelse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0006.png
Implementering af eksisterende regulering
Den eksisterende EU-regulering er omfattende og adresserer i vidt omfang udfordringerne på
ferskvandsområdet. Reguleringen bygger på bl.a. forebyggelsesprincippet, princippet om udbedring
ved kilden og forureneren betaler-princippet.
Der er imidlertid fortsat udfordringer i fuldt ud at efterleve reguleringen. Regeringen er derfor enig
i, at der er behov for at fokusere på implementering af den eksisterende lovgivning på vandområdet,
og i at nye initiativer bør tage udgangspunkt i ovennævnte principper. Der er derudover behov for
øget integration mellem vandpolitikken og andre politikområder, herunder særligt energi- og
landbrugspolitikken.
Regeringen finder på den baggrund, at der er behov for fleksibilitet i landdistriktsprogrammet og i
den fælles fiskeripolitik, således at alle midler herfra kan anvendes til finansiering af
miljøfremmende foranstaltninger til bl.a. opfyldelse af målene i vandrammedirektivet.
Behov for vandeffektivitet
Opfyldelse af målet om god tilstand i vandområderne forudsætter opretholdelse af tilstrækkelige
vandressourcer og økologisk gennemstrømning. Øget vandeffektivitet og bæredygtig
vandanvendelse kan derfor bidrage til målopfyldelsen.
Vandkredsløbet kender ikke til landegrænser, og vandanvendelse og arealanvendelse i ét land kan
påvirke nedbør og vandressourcer i andre lande. Der bør derfor fokuseres på behovet for
vandeffektivisering på europæisk plan. Dertil kommer, at indvinding og behandling af vand er
energitunge processer.
Regeringen finder derfor, at der bør træffes vandeffektiviseringsforanstaltninger for at mindske
vandforbruget og for at spare energi. Regeringen ønsker således fremme af mål om vandeffektivitet,
herunder foranstaltninger, der kan reducere vandspild, effektivisere vanding af afgrøder samt en
prissætning af vand, der kan give økonomisk incitament til at nedbringe vandforbruget.
Fastsættelsen af konkrete mål for vandeffektivitet skal ske på en måde, der er omkostningseffektiv,
understøtter den økonomiske genopretning og konsolidering af de offentlige finanser og tager
hensyn til virksomhedernes konkurrenceevne.
Regeringen finder i den forbindelse, at etablering af nye EU finansieringskilder til at adressere
tørkesituationer ikke har som formål at beskytte Europas vandressourcer, men primært tjener til at
afbøde de økonomiske konsekvenser af naturgivne forhold. Regeringen finder derfor, at emnet ikke
bør adresseres i rådskonklusioner om planen for at beskytte Europas vandressourcer.
Behov for innovation
Europas vandressourcer er under pres og udfordringen kan ikke alene håndteres ved regulering.
Regeringen ønsker derfor understreget, at der ud over reguleringen er behov for innovation og
inddragelse af den private sektor, herunder til fremme af teknologiudvikling og viden på området og
understøttelse af hele processen fra ide til marked.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0008.png
Punkt 3
Det 7. miljøhandlingsprogram
- Præsentation/fremskridtsrapport
Resume
Det 6. miljøhandlingsprogram udløber den 22. juli 2012. Rådet har senest i juni 2012 opfordret
Kommissionen til at fremlægge et nyt program hurtigst muligt. Rådskonklusionerne fra juni 2012
indeholdt opfordringer til Kommissionen om indholdet af et 7. miljøhandlimgsprogram. Det
forventes, at Kommissionen på denne baggrund vil fremlægge et nyt program ultimo november
2012.
1. Status
Det 6. miljøhandlingsprogram udløb den 22. juli 2012. Rådskonklusionerne om 7.
miljøhandlingsprogram fra juni 2012 under dansk EU-formandskab opfordrede Kommissionen til at
indarbejde de forskellige elementer i rådskonklusionerne i det kommende miljøhandlingsprogram.
Det forventes at Kommissionen fremlægger et forslag til 7. miljøhandlingsprogram ultimo
november 2012. Forslaget skal behandles efter den fælles beslutningsprocedure i Lissabontraktatens
artikel 192, stk. 3.
2. Baggrund
På rådsmødet den 11. juni 2012 blev der vedtaget rådskonklusioner om Rådets ønsker til indholdet i
et 7. miljøhandlingsprogram.
Rådskonklusionerne indeholder følgende elementer.
2.1 Vision for et grønt Europa og en grøn økonomi
I rådskonklusionerne beder Rådet Kommissionen om at fremlægge et 7. miljøhandlingsprogram,
der sætter en 2050-vision og rammerne for en overordnet omstilling til et grønt Europa og en grøn
økonomi og som fastlægger prioriteter, målsætninger, troværdige mål og indikatorer frem mod
2020 for denne grønne omstilling. Konklusionerne fremhæver, at en sådan vision bør bygge på
2050-visionen i Kommissionens
Køreplan for et ressourceeffektivt Europa,
Kommissionens
Køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050
samt EU’s
biodiversitetsstrategi. Der lægges herudover vægt på, at visionen skal sigte mod et rent og sundt
miljø, natur og økosystemer, som grundlag for den Europæiske borgers livskvalitet, og som
respekterer de planetære grænser i overensstemmelse med traktatens bestemmelser.
2.2 Implementering og styrkelse af miljølovgivningen
I rådskonklusionerne beder Rådet Kommissionen om at fremlægge forslag til en styrket
implementering og styrket miljølovgivning i EU. Dette omfatter udvikling af initiativer, der skal
styrke implementeringen af eksisterende lovgivning med afsæt i de fremlagte ideer i meddelelsen
om
”Bedre udnyttelse af EU's miljøforanstaltninger: opbygning af tilliden gennem bedre viden og
aktiv handling”.
Rådskonklusionerne lister hovedelementerne i meddelelsen. Dernæst opfordres
Kommissionen og medlemslandene til at styrke implementeringen af miljølovgivningen med særlig
fokus på luft, vand, havmiljø, affald, biodiversitet, kemikalier samt klima og energi. Herudover
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0009.png
opfordres Kommissionen til – hvor relevant - at gennemføre en evaluering (fitness checks) af den
eksisterende miljølovgivning. Afslutningsvis opfordres Kommissionen til at fremlægge politikker
eller lovgivning på de få områder, hvor der er et særligt behov. Disse områder er f.eks. :
Sikkerhed ift. nano materialer ved en sammenhængende tilgang på tværs af EU
lovgivningen
hormonforstyrrende stoffer baseret på videnskabelige resultater og gennemgang af relevant
lovgivning med henblik på at mindske udsættelsen for hormonforstyrrende stoffer of
beskytte sundhed og miljø
identifikation og vurdering af kombinationseffekter ved kemikalier på tværs af sektorer ift.
at beskytte menneskers sundhed og miljøet
integration af klimatilpasning i fremtidige EU støtteordninger
udvikling af en omfattende EU strategi ift. klimatilpasning, herunder vurderingen af
konsekvenserne af klimaforandringer for vandressourcerne
vandmangel og tørke med særligt fokus på mulighederne for at sætte mål for øget
vandeffektivitet og mindsket vandtab
udvikling af en konkret plan for hvordan EU’s biodiversitets strategi og Nagoya
målsætningerne skal nås i 2020, herunder en plan for finansiering og byrdefordeling
udvikling af en omfattende EU strategi for hvordan bæredygtige byer kan bidrage til en grøn
økonomi, herunder integration af byplanlægning med ressourceeffekvitetsmål,
lavemissionsøkonomi, bæredygtig arealudnyttelse og økosystem resiliens.
2.3 Omstilling af økonomien
I rådskonklusionerne beder Rådet Kommissionen om at fremlægge forslag til en til grøn og
ressourceeffektiv europæisk økonomi i forlængelse af indholdet i Køreplan til et ressourceeffektivt
Europa. Dette omfatter udvikling af realistiske og opnåelige 2020 målsætninger for
ressourceeffektivitet og afkobling ift. centrale ressourcer, herunder vand, råmaterialer, arealer såvel
som for forbrugs- og produktionsklynger som indeholdt i Køreplanen til et ressourceeffektivt
Europa. Endelig opfordres Kommissionen til at indarbejde midler, der kan understøtte udviklingen
af et indre marked for bæredygtig vækst i sit forslag til det 7. miljøhandlingsprogram, som f.eks.:
Justering af markedsfejl igennem forureneren betaler princippet og via et skift i
beskatningen for nationale budgetter fra arbejdskraft til beskatning af ressourcer og energi
såvel som negative miljøpåvirkninger;
Rationalisering og udfasning af miljøskadelige subsidier, herunder fossil energi
Videreudvikle produktpolitikken ved udvikling af krav for ressourceeffekviteten af
produkter og dermed udvikle et indre marked for miljøvenlige produkter
Øge udbuddet, funktionaliteten, attraktiviteten, samt reducere priserne af grønne produkter,
for eksempel ved at køber opnår bedre information om produkter
Fremme miljø-innovation og andre miljømæssige sunde løsninger og teknologier
Prioritere potentielle initiativer som kan bidrage til en markedsefterspørgsel efter grønne
produkter og service, for eksempel ved at udvikle incitament og mål for offentlige grønne
indkøb
Rådskonklusionerne opfordrer endvidere Kommissionen til at indarbejde midler i sit forslag til det
7. miljøhandlingsprogram, der kan støtte udviklingen af en cirkulær og lavemissionsøkonomi, som
f.eks.:
Opsætte målsætninger for ressourceforbrug og affaldsminimering
Stimulere et sekundært marked for materialer og en efterspørgsel efter genbrugte materialer
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0010.png
Stimulere en udvikling imod en økonomi baseret på genbrug uden at kompromittere
sikkerhed, sundhed og miljøet
Fjerne barrierer for at EU opnår sine langsigtede klimamålsætninger.
Afslutningsvis opfordres Kommissionen til at udvikle initiativer, der kan fremme integrationen af
miljømål i EU’s politikker og implementeringen af disse politikker, herunder i relation til 2014-
2020 Multiannual Financial Framework. Rådet opfordrer endelig Kommissionen til at udvikle
initiativer, der understøtter aktiviteterne under Kommissionens køreplan
”BNP og mere - Måling af
fremskridt i en verden i forandring”
fra august 2009 med henblik på at forbedre målingen af social
og økonomisk fremdrift.
3. Formål og indhold
Kommissions forslag til 7. miljøhandlingsprogram er endnu ikke modtaget.
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europaparlamentets udtalelse foreligger ikke. Europa Parlamentet har den 20. april 2012 vedtaget
en resolution om evaluering af det 6. miljøhandlingsprogram og fastsættelse af prioriteterne for det
7. miljøhandlingsprogram – ”Et bedre miljø for et bedre liv” (2011/2194(INI)). Resolutionen
indeholder følgende hovedoverskrifter for indholdet i det 7. miljøhandlingsprogram: 1)
implementering og styrkelse, 2) klima, 3) effektiv og bæredygtig brug af ressourcer, 4) biodiversitet
og skove, 5) miljøkvalitet og sundhed, 6) håndhævelse, 7) integration og 8) den internationale
dimension.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Konsekvenser for Danmark
En gennemførelse af et 7. miljøhandlingsprogram, vil kunne have statsfinansielle og
samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. I forbindelse med Kommissionens fremlæggelse
af et forslag til det 7. miljøhandlingsprogram skal Kommissionen foretage en samlet
konsekvensanalyse af forslaget, herunder af statsfinansielle konsekvenser. Der bør foretages
grundige analyser af de økonomiske konsekvenser af de konkrete initiativer og evt. målsætninger
under programmet. Tilsvarende skal Kommissionen fremlægge konsekvensanalyser af konkrete
initiativer, der fremlægges som følge af rådskonklusionerne.
7. Høring
Eftersom Kommissionens forslag endnu ikke er modtaget, har forslaget ikke været sendt i høring.
Dette vil ske, når forslaget fremlægges af Kommissionen. Sagen blev behandlet på møde i
specialudvalget den 28. november 2012, hvor der blev afgivet følgende bemærkninger:
DN støttede generelt den danske holdning, og fremhævede vigtigheden af at arbejde for en hurtig
implementering af programmet.
8. Forhandlingssituationen
Forhandlingerne om forslaget er endnu ikke påbegyndt.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1186721_0011.png
Danmark imødeser, at Kommissionen fremlægger sit forslag til et 7. Miljøhandlingsprogram og vil
arbejde for et 7. miljøhandlingsprogram, der indeholder hovedelementerne fra rådskonklusionerne
fra juni 2012. Det understreges, at der skal sikres sammenhæng mellem mål, midler og finansiering
af et 7. miljøhandlingsprogram. Der lægges fra dansk side vægt på, at grundige analyser af
økonomiske konsekvenser af konkrete tiltag og evt. målsætninger i Kommissionens forslag er
påkrævede.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om udkast til rådskonklusioner om et 7.
miljøhandlingsprogram forud for Rådsmøde (miljø) den 11. juni 201
2
11