Europaudvalget 2012-13
3213 - transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
1203456_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
2012 - 3776
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 20. december 2012 i Bruxelles
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om etablering og drift af de Europæiske
satellitnavigations systemer (Galileo)
Forslaget til forordning om etablering og drift af de europæiske
satellitnavigations systemer (Galileo) blev fremsat af Kommissionen den 30.
november 2011. På rådsmødet den 7. juni 2012 blev der opnået delvis generel
indstilling om forslaget. På rådsmødet den 20. december var sagen sat på
dagsordenen til fremskridtsrapport.
Hovedformålet med den europæiske politik for satellitnavigationssystemer er
at forsyne EU med to satellitsystemer (Egnos og Galileo), som begge omfatter
satellitter og jordstationer.
På rådsmødet den 20. december 2012 præsenterede det cypriotiske
formandskab en fremskridtsrapport. På arbejdsgruppeniveau havde man
drøftet spørgsmålet om finansiering af applikationer, men havde ikke kunnet
nå til enighed. Det cypriotiske formandskab valgte at udskyde denne del af
forslaget, bl.a. i lyset af den uafklarede situation omkring forhandlinger om
EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
Fremskridtrapporten blev godkendt, selvom bl.a. formandskabet og
Kommissionen beklagede, at det ikke lykkedes at opnå enighed om forslaget
under cypriotisk formandskab. Et væsentligt udestående mellem Rådet og
Europa-Parlamentet og internt i Rådet er netop finansieringen af udviklingen
af applikationer.
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om periodisk syn af køretøjer
Kommissionen fremsatte den 13. juli 2012 forslag om en forordning om
periodisk syn af personbiler, varebiler, lastbiler, busser og påhængskøretøjer.
Formålet med forslaget er at forbedre færdselssikkerheden og beskytte miljøet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1203456_0002.png
Forslaget om periodisk teknisk kontrol af køretøjer var sat på dagsordenen til
generel indstilling, hvilket Rådet enstemmigt kunne vedtage. Rådet valgte at
ændre det anvendte juridiske instrument til direktiv i stedet for forordning,
hvilket giver landene videre rammer ved gennemførsel af reglerne i national
lovgivning.
Samtidig er Kommissionens forslag om årlige periodiske syn af person- og
varebiler, når de er over seks år, fjernet og erstattet med periodiske syn hvert
andet år, når de er over seks år, svarende til reglerne i Danmark i dag. Desuden
er motorcykler, knallerter, mellemstore påhængsvogne og campingvogne
fjernet fra anvendelsesområdet.
Fra dansk side udtrykte man tilfredshed med, at der ikke var årlig teknisk
kontrol af køretøjer over seks år, da Kommissionens oprindelige forslag om
øget frekvens vil indebære betydelige omkostninger, som i Danmark klart vil
overstige de gavnlige virkninger for trafiksikkerheden og miljøet.
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om oprettelse af Connecting Europe-
faciliteten
Forslaget til forordning om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten blev
fremsat den 19. oktober 2011. Der blev opnået delvis generel indstilling på
forslaget på rådsmødet den 7. juni 2012. På rådsmødet den 20. december 2012
var sagen sat på dagsordenen til fremskridtsrapport. Rådet tog
fremskridtsrapporten til efterretning.
Via Connecting Europe Facility kan der ydes finansiel støtte til projekter, der
udfylder hullerne i den europæiske infrastruktur inden for områderne
transport, energi samt informations- og kommunikationsteknologi.
Forslaget
fastlægger kriterierne for, hvilke projekttyper der kan opnå EU-støtte og med
hvilken grad af EU-medfinansiering (støtteprocentsatser).
Der kan ikke opnås en endelig aftale om CEF’en, før stats- og regeringscheferne
har afsluttet
forhandlingerne af EU’s budget, den såkaldte flerårige finansielle
ramme.
Dagsordenspunkt: Kommissionens meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet om EU’s luftfartspolitik over for tredjelande –
indsats i forbindelse med fremtidige udfordringer
Kommissionen fremlagde på rådsmødet sin meddelelse om fremtiden for EU’s
luftfartspolitik over for såkaldte tredjelande. Meddelelsen var sat på
dagsordenen til rådskonklusioner, som blev vedtaget uden bemærkninger fra
landene.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1203456_0003.png
Kommissionen argumenterer i sin meddelelse for, at der er brug for en større
og hurtig ændring af EU’s luftfartspolitik over for tredjelande, hvilket skal ske i
en langt mere koordineret europæisk strategi end tidligere.
På rådsmødet takkede Kommissionen for de ambitiøse konklusioner, og
fremhævede særligt det vanskelige forhold til Rusland, hvor Kommissionen vil
præsentere en køreplan for det fremtidige samarbejde.
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om
undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af luftfartsaftale
mellem EU og Israel
Kommissionen fremlagde på rådsmødet forslaget om en undertegnelse af en
luftfartsaftale mellem EU og Israel, som blev vedtaget uden bemærkninger fra
landene. Kommissionen oplyste, at man havde forhandlet med Israel i tre år og
at forhandlingerne havde været vanskelige.
Dagsordenpunkt evt.: Prioriteter for det indkommende irske
formandskab
Det kommende irske formandskab
fremlagde sine prioriteter, og fokuserede
særligt på CEF/TEN-T, fjerde jernbanepakke, lufthavnspakken samt en
revision af passagerrettighedsforordningen på luftfartsområdet.
Side 3/3