Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
1302728_0001.png
1302728_0002.png
NotatJ.nr. 13-0154384Den 21. november 2013Person og Pensionmw
Notat til Folketingets Europa-udvalg og Folketingetsskatteudvalg om Kommissionens åbningsskrivelse ved-rørende beregning af personfradrag ved udenlandskindkomstKommissionen har den 25. april 2013 (modtaget den 26. april) fremsendt åb-ningsskrivelse nr. 2012/4169 vedrørende beregningen af dansk personfradrag itilfælde, hvor den skattepligt har såvel dansk som udenlandsk indkomst.Danmark overholder efter Kommissionens opfattelse ikke TEUF artiklerne21, 45 og 63 samt EØS artiklerne 36 og 40, idet Danmark ikke i fuldt omfangtager hensyn til den skattepligtiges personlige og familiemæssige forhold, hvisden pågældende har indkomst fra såvel Danmark som fra en anden EU/EØS-medlemsstat.Problemet kan illustreres med det eksempel, at en person, som har bopæl iDanmark, har en indkomst på 200.000 kr. fra Danmark og en indkomst på200.000 kr. fra udlandet. Hvis Danmark skal undgå dobbeltbeskatning ved densåkaldte exemptionsmetode, hvor den udenlandske indkomst ikke beskattes iDanmark, vil halvdelen af personfradraget blive henført til den udenlandskeindkomst og vil dermed være tabt for den skattepligtige.Efter Kommissionens opfattelse er det danske personfradrag en begunstigelseaf personlig og/eller familiemæssig karakter, da det sikrer den skattepligtige etindkomstskattefrit eksistensminimum. Sådanne begunstigelser skal iflg. Kom-missionen gives fuldt ud i bopælslandet, med mindre de personlige og famili-emæssige forhold er taget betragtning ved beskatningen i arbejdsstaten.Kommissionen baserer sin opfattelse på domsparksis, jf. C-385/00De Groot,C-234/01Gerritseog C-169/03Wallentin.Når Danmark ved anvendelse af exemptionsmetoden beregningsteknisk hen-fører en forholdsmæssig del af personfradraget til den udenlandske indkomst,er dette efter Kommissionens opfattelse en hindring for den fri bevægelighed,da personer med udenlandsk indkomst dermed bliver dårligere stillet end per-soner, der har hele deres indkomst i Danmark.
1/2
Det kan tilføjes, at problemstillingen tilsvarende gør sig gældende i de – få –tilfælde, hvor dobbeltbeskatning skal undgås ved anvendelse af creditmetoden,og hvor den udenlandske skat er højere end den dansk.Med udgangspunkt i domspraksis på området må det anses for usandsynligt, atDomstolen i denne sag skulle give Danmark medhold. Skatteministeriet erderfor af den opfattelse, at beregningsmetoderne bør ændres, således at detsikres, at de danske regler på dette område bringes i overensstemmelse medEU-retten.Regeringen har underrettet Kommissionen i overensstemmelse hermed.
2/2