Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1318918_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Komitesag: Ændring af auktionstidsplanen for CO2-kvoter, der er
fastsat i Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010.
Kontor/afdeling
EUFUT
2. januar 2014
1. Resumé
EU-Kommissionen har den 19. december 2013 offentliggjort et revideret
forslag til ændring af den auktionstidsplan for CO2-kvoter der er fastsat i
EU-Kommissionens forordning (EU) nr. 1031/2010. EU-Kommissionen
foreslår, at forsinke auktioneringen af 900 mio. CO2-kvoter fra årene
2014-16 til årene 2019-20. Med henblik på at fremskynde forslagets
vedtagelse har Kommissionen d. 19. december 2013 indkaldt til et eks-
traordinært møde i Klimakomiteen d. 8. januar 2014, hvor forslaget er sat
på dagsordenen til afstemning. Forslaget påvirker ikke beskyttelsesn i-
veauet. Regeringen støtter forslaget, som er en beskeden teknisk æn-
dring af det oprindelige forslag og en følge af den forsinkede vedtagelse
af det såkaldte ’backloading-forslag’.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet og Rådet har for nylig opnået enighed om vedtage l-
se af et ændringsforslag til EU-Kommissionens forslag fra juli 2012 til
ændring af Kvotehandelsdirektivet, hvormed Kommissionen bemyndiges
til at fremlægge et forslag om forsinket auktionering af 900 mio. kvoter i
perioden 2013-20.
Direktivændringsforslaget blev i november 2012 efterfulgt af et forslag fra
EU-Kommissionen om at ændre Kommissionsforordning 1031/2010 (auk-
tioneringsforordningen). EU-Kommissionen foreslog dengang, at udsky-
de auktionering af 900 mio. kvoter fra årene 2013-15 til årene 2019-20.
Kommissionen har valgt at kalde denne forsinkelse for "backloading".
Pga. den forsinkede vedtagelse af ændringsforslaget til Kvotehandelsdi-
rektivet er det ikke længere muligt at tilbageholde kvoter allerede fra
2013, hvorfor Kommissionen d. 19. december 2013 har fremlagt et revi-
deret forslag til ændring af auktioneringsforordningens auktionstidsplan.
Kommissionen ønsker, at forslaget træder i kraft hurtigst muligt. Med
J nr. 2013-350
suntg
Energistyrelsen
J nr.
Ref. skn/slr
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318918_0002.png
henblik på at fremskynde forslagets vedtagelse har Kommissionen d. 19.
december 2013 indkaldt til et ekstraordinært møde i Klimakomiteen d. 8.
januar 2014, hvor forslaget er sat på dagsordenen til afstemning. På
denne baggrund er der tale om en relativt kort frist for medlemsstaternes
stillingtagen op til juleferien, hvilket dog kan ses i relation til, at der er
tale om en relativt beskeden teknisk ændring af EU-Kommissionens op-
rindelige forslag fra 2012.
3. Formål og indhold
Det reviderede forslag indebærer, at der forsinkes 900 mio. CO2-kvoter
fra årene 2014-16 til årene 2019-20. I 2014 reduceres mængden af CO2-
kvoter der auktioneres i EU med 400 mio. CO2-kvoter, i 2015 med 300
mio. CO2-kvoter, og i 2016 reduceres med 200 mio. CO2-kvoter. Dette
svarer til de årlige mængder i EU-Kommissionens oprindelige forslag,
idet opstarten blot forsinkes fra 2013 til 2014. De tilbageholdte CO2-
kvoter auktioneres i 2019 og 2020 med hhv. 300 mio. og 600 mio.
Forslaget har indbygget en mekanisme, som automatisk vil nedjustere
mængden af kvoter der forsinkes i 2014, såfremt vedtagelsen af forslaget
måtte trække ud tidsmæssigt. Mængden af kvoter der forsinkes i 2014 vil
blive reduceret med 100 mio. CO2-kvoter, for hvert kvartal i 2014, hvor
tilbageholdelsen af CO2-kvoter ikke måtte være nået at træde i kraft.
Hvis der pga. ovennævnte mekanisme forsinkes færre end 400 mio.
CO2-kvoter i 2014 forsinkes et tilsvarende antal ekstra CO2-kvoter for-
delt ligeligt over årene 2015 og 2016. Der vil således under alle omstæn-
digheder blive tilbageholdt 900 mio. CO2-kvoter i perioden 2014-16. EU-
Kommissionen har fremsendt nedenstående forklarende tabel, som dog
ikke indgår i selve forslaget.
Tabel: Årlig tilbageholdelse af kvoter, afhængigt af forslagets opstart.
2014 2015 2016
Januar 2014
400
300
200
Februar 2014
400
300
200
Marts 2014
400
300
200
April 2014
300
350
250
Maj 2014
300
350
250
Juni 2014
300
350
250
Juli 2014
200
400
300
August 2014
200
400
300
September 2014
200
400
300
Oktober 2014
100
450
350
November 2014
100
450
350
December 2014
100
450
350
Forslaget indeholder endvidere nogle tekniske bestemmelser, som ved-
rører medlemslande, der i stedet for at auktionere CO2-kvoter, har fået
midlertidig særtilladelse til at tildele gratis kvoter til elproducenter. Da n-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318918_0003.png
mark er ikke omfattet af denne særregel, hvorfor disse tekniske bestem-
melser ikke beskrives nærmere i dette notat.
Forslaget vil alene ændre timingen/tidsprofilen i auktionerne, men det vil
ikke påvirke den samlede mængde af CO2-kvoter, der skal auktioneres i
EU frem mod 2020.
EU-Kommissionens forslag adresserer den problemstilling, at overskud-
det af CO2-kvoter ifølge EU-Kommissionen kan stige til ca. 2 mia. kvoter.
Kommissionen anfører, at udskudt auktionering på kort sigt forventes at
bidrage til at stabilisere kvoteprisen.
Forslaget ledsages ikke af en opdateret konsekvensanalyse, idet EU-
Kommissionen offentliggjorde en konsekvensanalyse i forbindelse med
det oprindelige forslag. I forslagets betragtninger henvises bl.a. til denne
konsekvensanalyse og andre analyser.
Forslaget vil træde i kraft dagen efter offentliggørelse i EU-tidende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog d. 10. december 2013 et ændringsforslag til
EU-Kommissionens forslag fra juli 2012 til ændring af Kvotehandelsdirek-
tivet, hvormed Kommissionen bemyndiges til at foreslå forsinket auktio-
nering af 900 mio. CO2-kvoter i perioden 2013-20 i komiteprocedure.
Europa-Parlamentet betingede støtten til forslaget af en analyse, som
viser, at industrien ikke vil blive udsat for en signifikant risiko for CO2-
lækage som følge af forslaget.
I forhold til det nærværende forslag om ændring af auktioneringsforord-
ningen inddrages Europa-Parlamentet efter komiteproceduren.
5. Nærhedsprincippet
Procedurer vedrørende auktionering af kvoter i EU’s kvotehandelssystem
er harmoniseret gennem EU’s direktiv for handel med kvoter for drivhu s-
gasemissioner. Kommissionen vurderer på den baggrund, at ændringer
af disse procedurer kun kan ske på foranledning af forslag fra Kommissi-
onen, og at nærhedsprincippet er overholdt.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, da forslaget er en naturlig følge af Kommissionens kompeten-
cer til ændring af procedurerne for auktionering af kvoter, der følger af
EU’s direktiv for handel med kvoter for drivhusgasemissioner.
6. Gældende dansk ret
Direktiv 2003/87/EF (kvotehandelsdirektivet) og direktiv 2008/101/EF
(luftfartskvotedirektivet) er gennemført i dansk lovgivning ved lov om
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318918_0004.png
CO2-kvoter.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af ændringen til auktioneringsforordningen vurderes ikke
at nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning. Forordningen vil have
direkte bindende retsvirkning i medlemslandene.
Forslaget kan have potentielt betydelige konsekvenser for medlemssta-
ternes – herunder Danmarks – provenu fra salg af CO2-kvoter. I første
omgang i årene 2014-15 og senere i årene 2019-20. Over perioden frem
til 2020 må forslaget forventes at være nogenlunde provenuneutralt. Den
fremtidige kvotepris – samt den isolerede effekt af en udskydelse af 900
mio. CO2-kvoter for kvoteprisen - er meget vanskelig at estimere. Den
præcise konsekvens vil afhænge af priseffekten ved udskydelse.
Kommissionen er ikke selv i stand til at estimere de kortsigtede priseffek-
ter ved udskydelse, hvorfor konsekvensanalysen, der blev offentliggjort i
forbindelse med Kommissionens oprindelige forslag i 2012, beror på
estimater fra en række markedsanalytikere:
Markedsanalytikerne forventede dengang, at den foreslåede ud-
skydelse isoleret set vil øge kvoteprisen. Kommissionen havde
fremlagt et regneeksempel, baseret på disse estimater, som an-
slog, at Danmarks provenu vil stige med ca. 875 mio. kr. i perio-
den 2013-15 ved udskydelse.
Omvendt er det også muligt, at forslaget ikke påvirker kvoteprisen
i tilstrækkeligt omfang til at kompensere for det mindre antal aukti-
onerede kvoter. I så fald ville konsekvensen af forslaget med da-
værende kvoteprisskøn være, at Danmarks provenu falder med op
mod 400 mio. kr. i perioden 2013-15.
Det fremgik ikke dengang, hvad konsekvensen bliver i 2016-2020, hvor
de tilbageholdte CO2-kvoter auktioneres.
Siden EU-Kommissionen i 2012 offentliggjorde sin konsekvensanalyse er
kvoteprisen faldet til et lavere niveau. Og forskellige markedsanalytikere
synes p.t. at have lavere forventninger til den potentielle stigning i kvot e-
prisen som følge af forslagets vedtagelse. Kvoteprisen har, i forbindelse
med Europa-Parlamentets indledende afvisning af forslaget i foråret
2013, kortvarigt været nede omkring 20 kr.. Kvoteprisen svingede efter
Europa-Parlamentets vedtagelse af forslaget i december 2013 kortvarigt
op over 35 kr.
I det omfang forslaget har en længerevarende indvirkning på kvoteprisen
i opadgående retning, vil forslaget have økonomiske konsekvenser for
dansk erhvervsliv i den indledende del af perioden frem mod 2020.
Forslaget påvirker ikke beskyttelsesniveauet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318918_0005.png
8. Høring
Indeværende notat har været sendt i høring i klima-, energi- og byg-
ningspolitisk specialudvalg i perioden d. 20. december 2013 – 2. januar
2014. Der er indkommet følgende høringssvar:
Landbrug & Fødevarer forholder sig skeptiske overfor Kommissionens
forslag og finder det problematisk, at konsekvenserne af forslaget, her-
under særligt for kvoteprisen, er præget af stor usikkerhed. Landbrug &
Fødevarer mener derudover, at en strukturel ændring som Kommissio-
nens forslag bør følge af mere grundig analyse og reform af EU’s klima-
og energipolitik.
Vedvarende Energi støtter forslaget, men foreslår, at kvoter svarende til
900 tons CO
2
tilbageholdes således at kvoter svarende til 700 mio. tons
CO
2
tilbageholdes i 2014 og 200 mio. tons CO
2
i 2015 for derved at und-
gå en udskydelse i forhold til den oprindeligt planlagte tilbageholdelse.
Kommissionens forslag til ændring af kvotedirektivet har været sendt i
teknisk høring af Energistyrelsen i perioden 21. – 31. august 2012 samt i
kort skriftlig høring i Klima-, Energi- og Byggepolitisk Specialudvalg d.
13. september 2013. Der henvises til høringssvarene fra høringen af di-
rektivændringen, som er resumeret i samlenotat om ændringen af kvote-
handelsdirektivet, der blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den
16. september 2013.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet på et møde i klimakomiteen d. 11. december
2013, hvor en række lande udtrykte sympati for Kommissionens forslag,
mens kun få lande var skeptiske.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter EU’s kvotesystem som udgangspunktet for den fælles
regulering af CO2-udledningerne inden for EU. Den aktuelle kvotepris og
risikoen for fortsatte fald kan betyde, at kvotemarkedet reelt bryder
sammen. Kommissionens forslag kan muligvis have en stabiliserende
effekt.
Regeringen arbejder, jf. regeringsgrundlaget, for at øge EU's mål for r e-
duktion af drivhusgasudledningen fra 20 pct. til 30 pct. i 2020 ift. 1990.
Én mulig måde at indfri disse målsætninger er at annullere CO2-kvoter
permanent.
Regeringen mener endvidere, at eventuelle indgreb på kvotemarkedet
bør følges op med mere strukturelle reformer og målsætninger for perio-
den efter 2020, der kan skabe langsigtede investeringshorisonter for e u-
ropæiske virksomheder.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318918_0006.png
Regeringen foretrækker, at der annulleres CO2-kvoter og arbejder derfor
for strukturelle reformer af kvotemarkedet.
Regeringen kan dog i lyset af forhandlingssituationen som et første skridt
støtte Kommissionens forslag om midlertidig forsinkelse af CO2-kvoter.
Regeringen har støttet op om EU-Kommissionens forslag til ændring af
kvotedirektivet for at præcisere rækkevidden af EU-Kommissionens befø-
jelser. Regeringen har i den forbindelse valgt - i samarbejde med andre
lande - at afgive en erklæring om behovet for en strukturel reform af kvo-
tehandelssystemet.
Regeringen kan tiltræde forslaget om ændring af auktioneringsforordnin-
gen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Komitésagen om ændring af auktioneringsforordningen har ikke tidliger e
været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af kvotedirektivet er
oversendt til Folketinget den 28. september 2012. Samlenotater om sa-
gen er oversendt den 25. februar 2013 og d. 16. september 2013. Sagen
har været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg ved
samråd d. 1. marts 2013 og igen d. 20. september 2013.
6