Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1319855_0001.png
1319855_0002.png
1319855_0003.png
1319855_0004.png
1319855_0005.png
1319855_0006.png
1319855_0007.png
1319855_0008.png
1319855_0009.png
1319855_0010.png
1319855_0011.png
1319855_0012.png
1319855_0013.png
1319855_0014.png
1319855_0015.png
1319855_0016.png
1319855_0017.png
1319855_0018.png
1319855_0019.png
NOTAT
19. december 2013
Vandrende arbejdstageres rettigheder under Be-skæftigelsesministeriets ressort
J.nr. 2013-8816
Beskæftigelsesministeriet har som opfølgning på møde i Folketingets Europaud-valg den 22. november 2013 udarbejdet et notat vedrørende vandrende arbejdstage-res rettigheder i forhold til ydelser, der hører under Beskæftigelsesministeriets res-sort.Notatet indeholder en gennemgang af regler, omfang og omkostninger forvandrende arbejdstagere i Danmark i perioden 2008-2012, og hvor muligt for 2013.I det følgende redegøres iafsnit 1for det relevante EU-regelsæt for vandrende ar-bejdstagere og EU/EØS-borgeres adgang til ydelser. Herefter gennemgås iafsnit 2regelgrundlaget for de enkelte ydelser sammen med opgørelser over antallet afmodtagere og omkostninger herved for de enkelte ydelser under Beskæftigelsesmi-nisteriets ressort. Det bemærkes, at EU/EØS-borgere har samme rettigheder ogpligter, som andre ydelsesmodtagere i forhold til at stå til rådighed og til deltagelsei aktivering.1. Grundlæggende EU-reglerDanmark har med sit medlemskab af EU tilsluttet sig tre grundlæggende retsakter,der har betydning for vandrende arbejdstageres ret til ydelser:Forordningen om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU (forordning492/11), der bl.a. fastslår, at vandrende EU/EØS-arbejdstagere har ret tilsamme sociale fordele som danske arbejdstagere, jf. afsnit 1.1.Forordningen om koordination af EU-landenes sociale sikringsordninger(forordning 883/04), der har betydning for muligheden for at eksportereydelser og muligheden for at medregne beskæftigelsesperioder mv. fra an-dre EU-lande, jf. afsnit 1.2.Opholdsdirektivet, som ligger under Justitsministeriets ressort, fastlæggerbetingelserne for, hvornår EU-borgere kan færdes og opholde sig lovligt iandre medlemslande.
Opholdsdirektivet har indirekte betydning for, hvor længe personer kan have ret tilkontanthjælp, da opholdsdirektivet indeholder bestemmelser om bevarelse af ar-bejdstagerstatus og dermed ret til de fordele, der følger af arbejdstagerstatus, jf. ne-denfor. Bortset fra dette aspekt af opholdsdirektivet, berøres direktivet ikke i dettenotat.
De samme regler og principper, som regulerer disse forhold, gælder også for EØS-landene (Island, Lichtenstein, Norge) og for borgere fra Schweiz.1.1. Arbejdskraftens frie bevægelighed
Arbejdskraftens frie bevægelighed (forordning 492/11) giver vandrende EU/EØS-arbejdstagere ret til samme sociale og skattemæssige fordele som indenlandske(fastboende) arbejdstagere.Heraf følger bl.a. adgang til sociale ydelser. Baggrunden for dette er primært et øn-ske om at sikre borgere i EU/EØS-landene reelle muligheder i forhold til at bevægesig mellem landene uden at risikere at miste ret til sociale fordele, herunder socialeydelser.Arbejdstagerstatus afhænger af en konkret vurdering. Det er afgørende, om der ertale om udøvelse af faktisk og reel beskæftigelse. Ved vurderingen af, om der er ta-le om faktisk og reel beskæftigelse, lægges der vægt på, at den pågældende præste-rer ydelser mod vederlag for en anden og efter dennes anvisninger. Det anses nor-malt som en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse i minimum 10-12timer ugentligt. I sidste ende er det dog op til en konkret vurdering.1.2. Koordination af sociale sikringsydelser
Forordning om koordination af sociale sikringsydelser (forordning 883/04) koordi-nerer EU-landenes regler om social sikring for personer, der udnytter retten til fribevægelighed. Der er ikke tale om en harmonisering af reglerne. Der er ikke krav iEU-retten om, at de enkelte ydelser skal indrettes eller finansieres på en bestemtmåde.Det er til gengæld et grundlæggende krav, at man som borger i EU/EØS ikke måmiste ret til ydelser ved at bevæge sig mellem EU/EØS-landene, og krav om lige-behandling.En kontantydelse kan i EU-rettens forstand have karakter af ensocial fordelellerdet mere snævre begreben social sikringsydelse.Alle ydelserne er sociale fordele,men kun sociale sikringsydelser er omfattet af de detaljerede koordineringsregler iforordning 883/04.1.2.1. Sociale fordele
Kontanthjælp er en social fordel. Efter EU-Domstolens praksis skal en social fordelfortolkes bredt, og det omfatter udover kontanthjælp fx SU og ret til pasning afbørn. Sociale fordele har allevandrende arbejdstagere (og selvstændige) og deresfamiliemedlemmerret til.Spørgsmål om krav om bopæl, mulighed for eksport m.v., afgøres efter EU-rettensalmindelige principper (som sagligt formål og proportionalitet).Retten til en social fordel opstår, når der er indtrådt arbejdstagerstatus, jf. afsnit 1.1.
2
1.2.2. Sociale sikringsydelser
Arbejdsløshedsdagpenge og sygedagpenge er eksempler på sociale sikringsydelser.En ydelse kan anses for en social sikringsydelse, såfremt den tildeles uden nogenindividuel og skønsmæssig bedømmelse af personlige behov, men efter lovbestem-te kriterier og forudsat, at den vedrører én af de risici, der udtrykkeligt er anført iforordning 883/04. Koordineringen af sociale sikringsydelser har hjemmel i EU-traktaten, og området har været reguleret siden 1958.Forordningen koordinerer følgende sociale sikringsydelser:ydelser i anledning af sygdom og moderskab (sygehjælp og syge- og bar-seldagpenge),ydelser ved invaliditet, herunder ydelser, der tager sigte på at bevare ellerforbedre erhvervsevnen (pension og revalidering),ydelser ved alderdom (pension),ydelser til efterladte (pension),ydelser i anledning af arbejdsulykker og erhvervssygdomme,ydelser ved dødsfald (begravelseshjælp),ydelser ved arbejdsløshed,efterløn,familieydelser.Følgende principper regulerer koordinationen af de sociale sikringsydelser:Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet sikrer, at statsborgere i en medlemsstat i relation til ad-gangen til de (ovenfor nævnte) sociale sikringsydelser stilles lige med statsborgerei den medlemsstat, i hvilken de er bosat eller beskæftiget. Det gælder omvendt og-så, at de skal bidrage til den ordning, de er dækket af. Forordningen medfører der-for, at krav om statsborgerskab i de nationale sikringslovgivninger ikke kan gøresgældende over for de personer, der er omfattet af forordningen.Ligebehandlingsprincippet indebærer desuden et forbud mod både direkte og indi-rekte diskrimination, f.eks. ved at opstille tildelingskriterier som statens egne stats-borgere lettere kan opfylde end andre EU/EØS-borgere.Sammenlægningsprincippet
Sammenlægningsprincippet sikrer, at personer ikke mister rettigheder, fordi deflytter til en anden medlemsstat eller får arbejde i en anden medlemsstat.Sammenlægning for at erhverve ret til en ydelse medfører, at hvor et lands lovgiv-ning indeholder bestemmelser om, at en person skal være forsikret eller beskæftigeti en vis tid, inden den pågældende kan opnå ret til ydelser, skal der ved afgørelsenaf, om disse betingelser er opfyldt, tages hensyn til pågældendes bopæls-, forsik-rings- eller beskæftigelsesperioder (kvalifikationsperiode) i en anden medlemsstat.Eksportabilitetsprincippet
Eksportabilitetsprincippet indebærer, at de sociale sikringsydelser kan udbetalesoveralt inden for EU/EØS.
3
Princippet går ud på at sikre de berettigede mod indtægtstab som følge af flytningtil (eller ophold i) en anden medlemsstat end den, hvorfra ydelsen udbetales. Ek-sportabilitetsprincippet beskytter således erhvervede rettigheder. Der kan væreundtagelser fra dette princip, hvilket er særligt relevant for arbejdsløshedsdagpen-ge. Disse kan alene eksporteres i 3-6 måneder og under særlige betingelser.Pro rata temporis-princippet
Pro rata temporis-princippet giver den berettigede ret til en forholdsmæssig ydelse,hvis pågældende - fordi han eller hun skifter arbejdssted - ikke har nået at optjenetilstrækkelige rettigheder til at kunne få en fuld ydelse.Princippets anvendelse er begrænset til pensionsordninger og fordelingen af udgif-terne til visse erstatninger efter lovgivningen om erhvervssygdomme.2. Regelgrundlag for og EU/EØS-borgeres adgang til de enkelte ydel-ser under Beskæftigelsesministeriets ressortEU/EØS-borgeres adgang til forskellige ydelser under Beskæftigelsesministerietsressort er i udgangspunkt de samme, som for andre borgere. Eksempelvis gælderfor dagpenge, at borgeren skal være forsikret i en arbejdsløshedskasse og have haft1.924 timers beskæftigelse inden for de seneste 3 år mv. Og for kontanthjælp, atder er et behov, der er udløst af en social begivenhed. Gennemgangen i dette afsnitfokuserer på de særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til EU/EØS-borgere.I de følgende afsnit vil der for hver af ydelserne på Beskæftigelsesministeriets res-sort blive præsenteret opgørelser over antallet af EU/EØS-borgere, der modtagerydelsen. Tallene for de enkelte ydelser er opgjort for 2008-2012. Der er tale om ab-solutte tal opgjort for antal helårspersoner på ydelserne. Disse tal kan dække overflere berørte personer.Det bemærkes generelt, at i alle opgørelserne indgåralleEU/EØS-borgere, der harophold i Danmark. Opgørelserne omfatter dermed også EU/EØS-borgere, der kanvære født og opvokset i Danmark eller har boet i Danmark i mange år. Statsborger-skabet er opgjort ultimo året.Udviklingen i befolkning og beskæftigede fra EU/EØS i Danmark
EU/EØS-borgeres adgang til ydelser i Danmark har ofte sammenhæng til deres be-skæftigelse i Danmark, da ret til ydelser under Beskæftigelsesministeriets ressorttypisk er betinget af krav om en form for tilknytning til det danske arbejdsmarked,herunder status som arbejdstager og påbegyndt beskæftigelse.Tabel 1viser udviklingen i antallet af beskæftigede i Danmark fra EU/EØS ogEU10 fra 2008 til 2012. Tabellen viser en stigning i antallet af beskæftigede, sær-ligt fra EU10.
4
Tabel 1. Antallet af fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med EU/EØS statsborgerskab,fordelt på herboende og pendlere uden dansk adresse samt antallet af EU/EØS-statsborgere i aldersgruppen 16-66 år bosiddende i Danmark ultimo året – samt antal-let for Danmark i alt2008EU/EØS i altBopæl i DK (16-66 år)Heraf beskæftigedePendlereBeskæftigede i altEU10Bopæl i DK (16-66 år)Heraf beskæftigedePendlereBeskæftigede i altDanmark i altBefolkning 16-66 årBeskæftigede i alt3.678.5522.283.9643.684.4272.202.6213.690.6862.158.0633.696.8512.154.0253.698.7692.143.43927.92513.2707.78521.05533.97716.1054.71520.82039.25717.6184.74922.36745.99020.5785.31825.89653.70523.9955.78729.782101.80638.12429.90768.031111.89241.66223.05564.717120.26043.55721.26364.820129.49947.75420.95868.712140.56752.36520.44672.8112009201020112012
Anm.: Ekskl. udstationerede i Danmark for udenlandske virksomheder.Kilde: Jobindsats.dk, Cpr.nr.register, Danmarks Statistik
Ultimo 2012 var der knap 141.000 EU/EØS borgere i aldersgruppen 16-66 år, dervar bosat i Danmark, heraf knap 54.000 fra EU10. Siden 2008 er der kommet ca.39.000 flere borgere fra EU/EØS til Danmark, svarende til en stigning på 38 pct.,heraf er ca. 26.000 fra EU10, svarende til en stigning på ca. 92 pct.2.1. Arbejdsløshedsdagpenge
Arbejdsløshedsforsikringen er en frivillig forsikringsordning, der administreres afde statsanerkendte arbejdsløshedskasser, og finansieres dels ved obligatoriske med-lemsbidrag fra medlemmerne, dels ved skattebetaling.Arbejdsløshedsdagpenge udbetales ved ledighed, og formålet er at dække en del afdet indkomsttab, der følger af ledigheden.2.1.1. Kriterier, der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Dagpenge karakteriseres som en social sikringsydelse og dermed gælder EU-reguleringen for koordination af sociale sikringsydelser. I det følgende gennemgåsderfor de rettigheder og pligter, der følger af koordinationsreglerne på dagpenge-området.Mulighed for sammenlægning af forsikrings- og arbejdsperioder fra hjemlandEU/EØS-borgere kan under visse betingelser medregne tidligere forsikrings- og ar-bejdsperioder fra andre EU/EØS-lande ved optagelse i en dansk arbejdsløshedskas-se. Det er en betingelse, at EU/EØS-borgeren søger om optagelse i en dansk ar-bejdsløshedskasse inden 8 uger fra det tidspunkt, hvor pågældende ophørte med atvære forsikret i det andet EU/EØS-land.
5
Det er yderligere en betingelse, at EU/EØS-borgeren inden for de 8 uger påbegyn-der arbejde i Danmark af mindst 296 timers varighed i løbet af 3 måneder.Eksport af arbejdsløshedsdagpengeDet er muligt for et medlem af en a-kasse at tage til et andet EU/EØS-land for atsøge arbejde og samtidig modtage arbejdsløshedsdagpenge fra Danmark (eksportaf EØS-dagpenge) i en periode på 3 måneder.Perioden med danske EØS-dagpenge kan ikke forlænges ud over 3 måneder. For-ordningen giver medlemslande mulighed for at tillade eksport ud over 3 månederop til 6 måneder, men denne mulighed benytter Danmark ikke.Rådighed og pligter for modtagere af arbejdsløshedsdagpengeAlle ledige, der får udbetalt arbejdsløshedsdagpenge i Danmark, skal stå til rådig-hed for arbejdsmarkedet i Danmark, herunder kunne overtage job med dags varsel,og have bopæl i Danmark. Der gælder samme krav til ret og pligt for alle modtage-re af arbejdsløshedsdagpenge.Det skal bemærkes, at personer der har medtaget/eksporteret dagpenge til et andetEU/EØS-land i op til tre måneder, ikke er underlagt de danske regler om rådighed,men reglerne i det land de tager ophold i.2.1.2.Brug af arbejdsløshedsdagpenge
Antallet af borgere fra EU/EØS og EU10, der modtager dagpenge, er steget i desenere år, og de udgør en lidt større andel af alle dagpengemodtagere, jf. tabel 2.Tabel 2. DagpengeAntal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)2008EU/EØS i alt- som andel af alle modtagereEU10- som andel af alle modtagereAlle modtagere1.4152,7%2330,4%53.27720092.6492,7%4670,5%99.11720103.7862,9%8860,7%130.76120114.1913,3%1.3151,0%128.02920124.9213,8%2.0451,6%128.720
Anm.: Både passiv ledighed og aktivering indgårKilde: RAM og CPR-registret
Stigningstakten skal blandt andet ses i lyset af, at der var relativt få personer fraEU/EØS-lande, der modtog dagpenge i 2008. Udviklingen afspejler også, at der erkommet flere borgere fra EU for at arbejde i Danmark.I tabel 3 fremgår udgifter til dagpenge i perioden 2008-2012.
6
Tabel 3. Udgifter dagpenge (mio. kr. 2012 priser)Mio. kr.EU/EØS i altEU10Alle omkostningerKilde: RAM og CPR-registret
2008209327.866
20094197116.396
201063915023.475
201169721823.019
201284134522.375
Brug af dagpenge i forhold til arbejdsstyrke
Stigningen i antallet af dagpengemodtagere fra EU/EØS skal ses i lyset af, at flereEU-borgere bidrager til den danske arbejdsstyrke, og bør derfor ses i forhold tildenne. Arbejdsstyrken for EU10- og EU/EØS-borgere er opgjort på baggrund afDanmarks Statistiks opgørelse af den registerbaserede arbejdsstyrke (RAS).Sættes antallet af dagpengemodtagere i forhold til arbejdsstyrken, er andelen fraEU10 på arbejdsløshedsdagpenge steget fra 1,3 pct. i 2009 til 5,9 pct. i 2012.Ledigheden for EU10 var i 2012 på 5,9 pct., mens andelen for alle i Danmark var4,9 pct. Andelen af arbejdsstyrken på arbejdsløshedsdagpenge for EU/EØS-borgerei 2012 var på 5,6 pct.Tabel 4. Antal dagpengemodtagere som andel af arbejdsstyrkePct.EU/EØS i altEU10Alle20082,11,31,920093,62,13,620104,93,54,920115,14,44,820125,65,94,9
Anm: Arbejdsstyrken er opgjort efter principperne i Danmarks Statistiks registerbaserede arbejdsstyrke(RAS), som dækker beskæftigede plus de ledige, der betragtes som arbejdsmarkedsparate, og somanvendes til de officielle ledighedstal. RAS-arbejdsstyrken baseres på en opgørelse fra november åretfør af Danmarks Statistik, således at fx 2012tallet er opgjort november 2011. For EU/EØS borgere (her-under også EU10) er arbejdsstyrken kraftigt stigende i de seneste år, og der er derfor for disse grupperanvendt en ”medioficeret” arbejdsstyrke, som er et gennemsnit af ultimo-opgørelsernefor to på hinan-den følgende år.Kilde: Danmarks Statistik og Cpr.nr.-register
For så vidt angår arbejdsløshedsdagpenge er desuden opgjort de senest mulige talfor 2013. De er opgjort som helårspersoner på baggrund af perioden januar til sep-tember 2013 og dermed beregningsteknisk opregnet til et helårsniveau. For at kun-ne sammenligne den senest tilgængelige udvikling i 2013 med niveauet i 2012, erantallet af helårspersoner opgjort på samme måde for 2012. Tallene er ikke direktesammenlignelige med helårstallene i tabel 2, idet der er tale om foreløbige helårs-opgørelser.Tallene i tabel 5 viser, at stigningen i antallet af dagpengemodtagere fra EU/EØSog EU10 er fortsat ind i 2013.
7
Tabel 5. Antal dagpengemodtagere januar-september for 2012 og 2013HelårspersonerEU/EØS i altEU10Danmark i altJan-sep 20124.7871.924129.516Jan-sep 20135.2582.684112.668
Anm.: Der er taget udgangspunkt i RAM-udbetalingsåret og brutto-ledigheden. Sidstnævnte betyder, atbåde passiv ledighed og aktivering indgår. Der er foretaget en beregningsteknisk opregning til helårsni-veau.Kilde: RAM, CPR-registeret
Eksport af arbejdsløshedsdagpenge
Det er, som beskrevet i afsnit 2.1.1., muligt at medtage arbejdsløshedsdagpenge iforbindelse med jobsøgning i et andet EU/EØS-land i optil 3 måneder.I tabel 6 herunder ses antallet af dagpengemodtagere, der har medtaget arbejdsløs-hedsdagpenge fra Danmark til et andet EU/EØS-land og i tabel 7 fremgår, hvortil,der er medtaget dagpenge.Tabel 6. Antallet af dagpengemodtagere, der har medtaget dagpenge fra Danmarktil et andet EU/EØS-land2010EU/EØS-borgere i altEU10-borgereDanske statsborgere2414980220112951078102012430203933
Anm: Ledige a-kassemedlemmer kan efter en vis periode søge arbejde i et andet EU/EØS-land på dan-ske dagpenge. Omregningen til fuldtidspersoner er baseret på, at personerne bruger den maksimaleperiode på 3 mdr. fuldt ud.Kilde: SFR udstedte PDu2 tilladelser
Tabel 7. Antallet af EU/EØS-borgere, der opholder sig i et andet EU/EØS-land meddanske dagpenge2010Ophold i EU/EØS-lande i altOphold i EU101013742011107812220121338226
Anm: Som til tabel 6. Forskellen i antallet mellem personer i tabel 6 og 7 er personer, der har taget de-res dagpenge med til Schweiz, dette er muligt gennem EFTA samarbejdet.Kilde: SFR udstedte PDu2 tilladelser
Medlemskab af a-kasse
Der er krav om at være medlem af en a-kasse i forhold til at kunne modtage ar-bejdsløshedsdagpenge. I tabel 8 ses antallet af a-kassemedlemmer for de forskelli-ge grupper. Det samlede antal af medlemmer i en a-kasse er faldet fra 2009, mensantallet af medlemmer fra EU/EØS og særligt EU10 er steget.
8
Tabel 8. A-kasse-tilknytningen for EU/EØS borgere i årene 2009-20122009EU/EØS i altEU10Danmark i altAnm: A-kasse medlemskabet er opgjort ultimo året.Kilde: Cpr og Hamr-registeret
201045.28912.286
201149.83815.842
201256.46620.617
41.2839.229
2.065.140 2.055.036 2.043.160 2.030.949
2.2. Kontanthjælp
Formålet med kontanthjælp er at skabe et økonomisk sikkerhedsnet, der sikrer for-sørgelse til den, der ikke kan forsørge sig selv. Ret til kontanthjælp kommer af etobjektivt kriterium, der alene bygger på, om vedkommende har mistet sit forsørgel-sesgrundlag eller ej. Der skal med andre ord være indtrådt en social begivenhed,der bevirker, at den pågældende ikke længere kan forsørge sig selv.2.2.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Modtageren skal desuden som altovervejende hovedregel (bortset fra ferie, udnyt-telse af samværsret mv.) have bopæl og opholde sig lovligt i Danmark. Kontant-hjælpen er i forhold til EU-retten kategoriseret som en social fordel og forsorgs-ydelse, der ikke er eksportabel. Der skal i forhold til vandrende arbejdstageres rettil kontanthjælp være godtgjort status som ”arbejdstager”,jf. definition afsnit 1.1.Kontanthjælpsmodtagere skal udnytte deres arbejdsmuligheder (stå til rådighed forarbejdsmarkedet) for at have ret til kontanthjælp. Dette gælder også EU/EØS-statsborgere, der har arbejdstagerstatus.Hvis der er tvivl om rådighed for arbejdsmarkedet, kan kontanthjælpsmodtagerensrådighed afprøves fx ved indkaldelse til møder, aktivering, eller der kan pålæggesat søge job.Hvor længe en EU-statsborger, der mister sit arbejde, kan opretholde status somarbejdstager, beror på en konkret vurdering af, om den pågældende opfylder deEU-retlige betingelser herfor. Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 3, stk. 2, kan enEU-statsborger bevare sin status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdri-vende i tilfælde af midlertidig sygdom, overgang til erhvervsuddannelse og i tilfæl-de af uforskyldt arbejdsløshed. I tilfælde af uforskyldt arbejdsløshed efter beskæf-tigelse af under 12 måneders varighed bevares status som arbejdstager eller selv-stændig erhvervsdrivende i 6 måneder.2.2.2. Brug af kontanthjælp
Antallet af EU/EØS-borgere på kontanthjælp er steget i perioden fra 2008 til 2012.EU10-borgeres brug af ydelsen er også steget set over hele perioden, men har dogværet relativt stabil siden 2010, jf. tabel 9.
9
Tabel 9. KontanthjælpAntal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)2008EU/EØS i alt- som andel af alle modtagereEU10- som andel af alle modtagereAlle modtagere2.1692,3%4530,5%92.66720093.2243,0%8340,8%109.03920103.8923,2%1.2761,1%120.46420114.0323,2%1.3521,1%127.46320124.4113,2%1.5701,1%137.561
Anm: Både passiv ledighed og aktivering indgår.Kilde: Jobindsats.dk på baggrund af kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, samt CPR-registret
I tabel 10 fremgår udgifter forbundet med kontanthjælp i perioden 2008-2012.Tabel 10. Udgifter kontanthjælp (mio. kr. 2012 priser)Mio. kr.EU/EØS i altEU10Alle omkostninger20082795911.997200940410514.254201047715716.014201148716317.016201255619317.475
Kilde: Jobindsats.dk på baggrund af RAM, kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, AMFO-RA samt Cpr.nr.-registret
Brug af kontanthjælp i forhold til befolkningen (16-66 år)Antallet af EU10 og EU/EØS-borgere med kontanthjælp er steget i perioden fra2008 til 2012, ligesom antallet af kontanthjælpsmodtagere under ét er steget.Andelen af EU-borgere på kontanthjælp i 2012 er set i forhold til befolkningen ialdersgruppen 16-66 år dog fortsat lavere end den generelle andel for alle kontant-hjælpsmodtagere i Danmark set i forhold til hele befolkningen i aldersgruppen 16-66 år, jf. tabel 11.Tabel 11. Antal kontanthjælpsmodtagere som andel af befolkningen 16-66 årPct.EU/EØS i altEU10Alle2008--2,520093,02,7320103,43,53,320113,23,23,420123,33,13,7
Anm: Befolkningen omfatter samtlige personer i aldersgruppen 16-66 år, der har ophold i landet på det-te tidspunkt. Befolkningen er medioficeret for EU10 og EU/EØS, jf. anmærkning til tabel 4.Kilde: Cpr.nr.-register
For så vidt angår kontanthjælp er der desuden opgjort de seneste mulige tal for2013.Disse er opgjort som fuldtidspersoner på baggrund af perioden januar til september2013. Der er til brug for sammenligning ligeledes opgjort antal helårspersoner påbaggrund af samme periode i 2012. Tallene er ikke direkte sammenlignelige medhelårstallene i tabel 9, idet der er tale om beregningstekniske og foreløbige opgø-relser af helårspersoner.
10
Som det fremgår af tabel 12, ses der en tendens til et stigende antal modtagere afkontanthjælp for alle grupper.Tabel 12. Kontanthjælpsmodtagere opgjort januar-september 2012 og 2013HelårspersonerEU/EØS i altEU10Danmark i altJan-sep 20124.3571.536136.470Jan-sep 20134.7821.793146.098
Anm.: Der er taget udgangspunkt i kalenderåret og bruttoledigheden. Sidstnævnte betyder, at bådepassiv ledighed og aktivering indgår. Der er foretaget en beregningsteknisk opregning til helårsniveau.Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, AMFORA samt CPR-registeret
2.3. Sygedagpenge
Det overordnede formål med sygedagpengeloven er at yde økonomisk kompensati-on ved fravær fra beskæftigelse på grund af sygdom samt at medvirke til, at densygemeldte genvinder sin arbejdsevne og vender tilbage til arbejdsmarkedet så hur-tigt som muligt.2.3.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
I kraft af sammenlægningsprincippet i forordning 883/04 vil kravet om en tilknyt-ning til arbejdsmarkedet kunne opfyldes af EU/EØS-statsborgere, der kommer di-rekte fra beskæftigelse i et andet EU/EØS-land, hvis de er påbegyndt arbejde iDanmark, og dermed er blevet omfattet af dansk lovgivning om sygedagpenge førsygdommen.Tilsvarende vil en periode, hvor den sygemeldte EU/EØS-borger eventuelt harmodtaget sygedagpenge i udlandet, også tælle med ved opgørelsen af varighedsbe-grænsningen i forhold til sygedagpenge.Eksportabilitet af sygedagpengeEU/EØS-borgere, der har opnået ret til sygedagpenge i Danmark, kan i medfør afreglerne i forordning 883/04 medtage sygedagpenge fra Danmark under ophold i etandet EU/EØS-land.Der er i sygedagpengeloven fastsat regler om opfølgning på sager om sygedagpen-ge til personer, der bor i udlandet. Opfølgningen sker somhovedregeli detEU/EØS-land, hvor den sygemeldte opholder sig, og der kan ikke generelt stilleskrav om, at den sygemeldte kommer til Danmark i forbindelse med opfølgning, el-ler at den sygemeldte bliver her i landet i hele sygeperioden.Efter sygedagpengeloven kan kommunen dog efter en konkret vurdering af oplys-ningerne om sygeforløbet indkalde en sygemeldt, der opholder sig eller har bopæl iudlandet, til drøftelse af forløbet og mulige hensigtsmæssige initiativer, der kanmedvirke til en hurtigere raskmelding og fortsat beskæftigelse. Det forudsættes, atderes sygdom ikke forværres. Kommunen skal afholde udgifterne ved at indkaldesygemeldte til samtale her i landet. Det vil være i strid med EU-rettens krav ommulighed for eksportabilitet, hvis kommunen stiller krav om, at sygedagpengemod-tageren selv skal afholde denne udgift.
11
Det er desuden fastsat, at Arbejdsmarkedsstyrelsen kan yde kommunen rådgivningog vejledning i forbindelse med gennemførelsen af opfølgningen overfor en syge-meldt, der modtager sygedagpenge under ophold eller ved bopæl i et andetEU/EØS-land.Krav til sygemeldte, der modtager sygedagpengeDet forudsættes, at den sygemeldte medvirker i opfølgningen, ikke mod lægens op-fordring afviser nødvendig lægebehandling eller genoptræning eller ved sin adfærdforhaler helbredelsen. I modsat fald bortfalder ydelsen.2.3.3Brug af sygedagpenge
Antallet af EU/EØS-borgere på sygedagpenge har været relativt stabilt over heleperioden, men er dog faldet en smule siden 2009, jf. tabel 13.Tabel 13. SygedagpengeAntal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)2008EU/EØS i alt- som andel af alle modtagereEU10- som andel af alle modtagereAlle modtagere2.2042,4%3620,4%92.83720092.3062,6%4330,5%90.11620102.3052,6%4770,5%89.62320112.2732,6%5760,7%86.27520122.2082,7%6490,8%81.216
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og Cpr-registret
I tabel 14 fremgår udgifter til sygedagpenge i perioden 2008-2012.Tabel 14. Udgifter sygedagpenge (mio. kr. 2012 priser)Mio. kr.EU/EØS i altEU10Alle omkostninger2008387638.22220094167816.27320104018222.563201139810021.974201238111121.017
Kilde: KMD's sygedagpengeregister og Cpr-registret
Brug af sygedagpenge i forhold til befolkningen (16-66 år)Det overordnede billede er, at EU/EØS-borgere er forholdsmæssigt sjældnere påsygedagpenge end andre på det danske arbejdsmarked.Det gælder især EU10-borgere, der i mindre grad er på sygedagpenge end bådeEU/EØS-borgere og Danmark under ét, jf. tabel 15.
12
Tabel 15. Antal sygedagpengemodtagere som andel af befolkningen 16-66 år (pct.)Pct.EU/EØS i altEU10Alle2008--2,520092,21,42,4201021,32,420111,81,42,320121,61,32,2
Anm: Befolkningen omfatter samtlige personer i aldersgruppen 16-66 år, der har ophold i landet på det-te tidspunkt. Befolkningen er medioficeret for EU10 og EU/EØS, jf. anmærkning til tabel 4. Andelen i2013 er opgjort ift. befolkningen 2012.Kilde: Danmarks Statistik og Cpr.nr.-register
Det er for 2013 opgjort de seneste mulige tal for sygedagpengemodtagere. Disse eropgjort som helårspersoner på baggrund af perioden januar til september 2013. Derer til brug for sammenligning med 2012 ligeledes opgjort antal helårspersoner påbaggrund af samme periode januar-september. Tallene er således ikke direktesammenlignelige med helårstallene i tabel 13, idet der er tale om foreløbige opgø-relser af helårspersoner.Tallene for sygedagpenge viser en mindre stigning for EU10 samt et fald forEU/EØS og Danmark i alt.Tabel 16. Sygedagpengemodtagere opgjort januar-september 2012 og 2013HelårspersonerEU/EØS i altEU10Danmark i altAnm.: Der er foretaget en beregningsteknisk opregning til helårsniveau.Kilde:KMD’s sygedagpengeregister og Cpr-nr.-registeret.
Jan-sep 20122.19263381.105
Jan-sep 20132.11066674.462
Eksport af sygedagpenge
Det er, som beskrevet i afsnit 2.3.1., muligt at medtage sygedagpenge til et andetEU/EØS-land.I tabel 17 herunder ses antallet af sygedagpengemodtagere, der har medtaget syge-dagpenge til et andet EU/EØS-land.Tabel 17. Antallet af EU/EØS-borgere, der har modtaget sygedagpenge og ikke harregistreret bopæl i DanmarkHelårspersonerEU/EØS I altEU 10Kilde: KMD's sygedagpengeregister og Cpr.-nr.-registret
200942235
201039832
201137232
201230824
2.4. Barseldagpenge
Det overordnede formål med barseldagpengeloven er at sikre forældre ret til fraværi forbindelse med graviditet, fødsel og adoption og at sikre forældre med tilknyt-ning til arbejdsmarkedet ret til barseldagpenge under fravær i forbindelse med gra-viditet, fødsel og adoption.
13
2.4.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
I kraft af sammenlægningsprincippet i forordning 883/04 vil kravet om en tilknyt-ning til arbejdsmarkedet kunne opfyldes af EU/EØS-statsborgere, der kommer di-rekte fra beskæftigelse i et andet EU/EØS-land, hvis de blot er påbegyndt arbejde iDanmark, og dermed er blevet omfattet af dansk lovgivning om barseldagpenge førfødslen.Eksportabilitet af barseldagpengeAlle, der ved barselorlovsperiodens start har opnået ret til barseldagpenge, har rettil at tage disse med til udlandet. Retten følger fremgår af barsellovens § 3, stk. 5,og er ikke begrænset til EU/EØS-lande.Hvis en person opholder sig i udlandet ved orlovsperiodens start, har den pågæl-dende ret til barseldagpenge fra Danmark, hvis denne efter forordning nr. 883/04 eromfattet af den danske lovgivning om social sikring. Dette vil bl.a. være tilfældet,hvis den pågældende er beskæftiget i Danmark.Tilsvarende vil en person, der opholder sig i Danmark ved orlovens start, ikke haveret til barseldagpenge fra Danmark, hvis den pågældende efter forordning 883/04 eromfattet af et andet lands lovgivning om social sikring, f.eks. fordi den pågældendeer beskæftiget i et andet EU/EØS-land.Hvis en kvinde forud for en fødsel tager ophold i Danmark for at føde her, er rettentil barseldagpenge fra Danmark betinget af, at hun ved orlovsperiodens start opfyl-der barsellovens beskæftigelseskrav, som for lønmodtagere indebærer 13 ugersforudgående beskæftigelse i Danmark eller, at den pågældende er berettiget til ar-bejdsløshedsdagpenge i Danmark. Ved opgørelse af 13-ugers perioden kan beskæf-tigelse i et andet EU/EØS-land tælles med, jf. afsnittet ovenfor om øvrige kriterier.Retten til barseldagpenge fra Danmark forudsætter imidlertid, at den pågældendeumiddelbart forud for orlovens start har været beskæftiget i Danmark.Krav til forældre, der modtager barseldagpengeDet forudsættes, at forælderen har barnet hos sig og ikke genoptager arbejdet i detomfang, der modtages fulde barseldagpenge.2.4.2. Brug af barseldagpenge
Det har ikke været muligt at opgøre EU/EØS-borgeres brug af barseldagpenge, dadet ikke er muligt at beregne antal og udgifter på baggrund af oplysningerne i dekommunale sagsbehandlings- og økonomistyringssystemer. Arbejdsmarkedsstyrel-sen har ikke tidligere udarbejdet statistik på området, hvorfor det vil kræve et læn-gere forudgående udviklingsarbejde, inden der kan leveres tal på området.2.5. Ledighedsydelse
Formålet med ledighedsydelse er at give hjælp til forsørgelse under ledighed eftervisitation til et fleksjob eller ved ledighed mellem to fleksjob. Der kan udbetalesledighedsydelse med en sats på 89 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløbtil en person, der er visiteret til fleksjob, afhængig af hvad personen har været be-rettiget til forud for visitationen til fleksjob. Hvis en person ikke opfylder kriterier-
14
ne herfor, modtager den pågældende ledighedsydelse på henholdsvis kontant-hjælpssatsen for forsørgere eller ikke- forsørgere.2.5.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Hvis EU/EØS-borgeren opfylder betingelserne for at modtage ledighedsydelse, ud-betales dette i lighed med hvad der ellers gælder.Ledighedsydelse er i princippet omfattet af samme regler i forordning 883/04, somgælder for arbejdsløshedsdagpenge, men ifølge bilag XI til forordningen, kan le-dighedsydelsen kun tages med til jobsøgning i et andet land (i op til 3 måneder),hvis det andet medlemsland har en lignende beskæftigelsesordning for den sammepersonkategori.Der er ikke krav til længden af beskæftigelse eller ophold i Danmark, før man kanfå ledighedsydelse, men det er et krav, at man er visiteret til fleksjob for at kunnemodtage ydelsen.2.5. 2 Brug af ledighedsydelse
Antallet af EU/EØS-borgere på ledighedsydelse er steget i perioden 2008-2012.Den relative andel ift. det samlede antal modtagere har dog været nogenlunde kon-stant. Det samme gør sig gældende for EU10-borgere, jf. tabel 18.Tabel 18. LedighedsydelseAntal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)2008EU/EØS i alt- som andel af alle modtagereEU10- som andel af alle modtagereAlle modtagere1541,4%220,2%10.69720092001,5%360,3%12.99820102221,5%450,3%14.56920112401,5%490,3%16.03220122551,5%500,3%16.527
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og Cpr.nr.-registret
I tabel 19 fremgår udgifter forbundet med ydelsen.Tabel 19. Udgifter ledighedsydelse (mio. kr. 2012 priser)Mio. kr.EU/EØS i altEU10Alle omkostninger20082841.94120093772.42920104182.82220114493.18120124793.015
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og Cpr.nr.-registret
2.6. Revalidering
Revalideringsydelse som indkomsterstattende ydelse gives i forbindelse med delta-gelse i revalidering. Formålet er, at personer med begrænsninger i arbejdsevnen,hvis problemer ikke kan løses gennem deltagelse i andre erhvervsrettede aktivite-ter, kan hjælpes til at blive fastholdt på eller komme ind på arbejdsmarkedet, såle-des at pågældendes mulighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres.
15
Udgangspunktet er således at kvalificere revalidenden tilefter endt revaliderings-forløbat klare et job på normale vilkår eller, hvis det ikke er muligt, til et fleks-job.2.6.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Det følger af § 3 i lov om aktiv socialpolitik, at enhver, der opholder sig lovligt heri landet, har ret til hjælp efter denne lovherunder også til revalidering med reva-lideringsydelsehvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Det er en således enbetingelse for at modtage hjælpen, at man opholder sig i landet, dvs. at man er bo-siddende i landet.Der er ikke mulighed for at gennemføre en revalidering i udlandet efter danske re-valideringsregler, og ydelsen er således ikke eksportabel.Opholdskommunen vil dog kunne beslutte, at en revalidend, der bor i Danmark, vilkunne bevare revalideringsydelsen under kortere ophold i udlandet, såfremt ophol-det er et led i revalideringen. Det er en betingelse, at personen er bosat her i landetpå det tidspunkt, hvor uddannelsen iværksættes, og at kommunen kan følge uddan-nelsesforløbet under udlandsopholdet.Der er ikke krav til længden af beskæftigelse eller ophold i Danmark, før man kanfå revalideringsydelse. Der er til gengæld krav om visitation til ydelsen.2.6.2. Brug af revalidering
Antallet af EU/EØS-borgere på revalidering er fra 2008-2012 faldet, jf. tabel 20.Da det samlede antal modtagere dog er faldet mere, er andelen af EU/EØS-borgerepå revalidering dog steget en smule.Det absolutte antal EU10-borgere på revalidering er faldet i perioden, mens den re-lative andel har været nogenlunde konstant.Tabel 20. RevalideringAntal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)2008EU/EØS i alt- som andel af alle modtagereEU10- som andel af alle modtagereAlle modtagere2261,6%350,2%14.31520092211,6%370,3%13.57420102161,7%310,2%12.72720111931,7%250,2%11.22720121731,8%220,2%9.699
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registret
I tabel 21 fremgår udgifter forbundet med revalidering 2008-2012.
16
Tabel 21. Udgifter revalideringsydelse (mio. kr. 2012 priser)Mio. kr.EU/EØS i altEU10Alle omkostninger20084362.69420094272.64920104262.58420113752.30620123341.806
Kilde: Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer og CPR-registret
2.7. Efterløn
Efterløn giver personer med en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet mulighedfor, via a-kassemedlemskab helt eller delvist at trække sig tilbage fra arbejdsmar-kedet 5 år før folkepensionsalderen.2.7.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Man skal have bopæl i Danmark eller i et andet EU/EØS-land for at modtage efter-løn.I særlige tilfælde kan arbejdsløshedsforsikringsperioder under ophold i et andetEU/EØS-land medregnes i anciennitetskravetmod efterbetaling af efterlønsbi-dragetmen generelt er efterlønsordningen undtaget fra sammenlægning, jf. arti-kel 66 i forordning om koordination af sociale sikringsydelser.Efter overgang til efterløn kan man frit tage ophold i et andet EU/EØS-land og fåudbetalt efterløn.Det er muligt at få udbetalt efterløn, hvis man opholder sig uden for EU/EØS-land isammenlagt op til 3 måneder pr. kalenderår. Hvis opholdet i udlandet uden forEU/EØS-området overstiger 3 måneder, kan der ikke modtages efterløn for den pe-riode, der overstiger de 3 måneder. Man kan dog bevare retten til efterløn ved op-hold ud over 3 måneder, hvis opholdet strækker sig hen over et årsskifte.Hvis en efterlønsmodtager tager fast ophold uden for EU/EØS-området, kan perso-nen ikke modtage efterløn.2.7.2. Brug af efterløn
Antallet af EU/EØS-borgere på efterløn er faldet i perioden 2008-2012, jf. tabel 22.Da det samlede antal modtagere dog er faldet mere, er andelen af EU/EØS-borgerepå efterløn steget en smule.Det absolutte antal EU10-borgere er steget i perioden, mens den relative andel harværet konstant.
17
Tabel 22. EfterlønAntal statsborgere i året (omregnet til helårsmodtagere)2008EU/EØS i alt- som andel af alle modtagereEU10- som andel af alle modtagereAlle modtagereKilde: RAM og Cpr.nr.-registret.
200911130,8%300,0%134.418
201010460,8%310,0%126.759
201110100,9%340,0%117.200
20129480,9%400,0%106.572
11840,8%280,0%140.586
I tabel 23 fremgår udgifter forbundet med ydelsen.Tabel 23. Udgifter efterløn (mio. kr. 2012 priser)Mio kr.EU/EØS i altEU10Alle omkostningerKilde: RAM og Cpr.nr.-registret
2008210523.942
2009194523.219
2010184622.810
2011178621.507
2012167717.950
2.8. Fleksydelse
Formålet med fleksydelsesordningen er så vidt muligt at give personer, der er visi-teret til fleksjob samme muligheder for frivilligt at trække sig tilbage fra arbejds-markedet som personer på det ordinære arbejdsmarked.Fleksydelsesordningen svarer derfor som overvejende hovedregel til efterlønsord-ningen.2.8.1. Kriterier der lægger sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Alle, uanset

nationalitet,

kan få fleksydelse, hvis de opfylder de almindelige be-tingelser herfor.Arbejdsløshedsforsikringsperioder under ophold i et andet EU/EØS-land (før visi-tationen til fleksjob) medregnes kun i anciennitetskravet, hvis den a-kasse, man varmedlem af på tidspunktet for tilbagevenden til Danmark, har medregnet den uden-landske forsikringsperiode til anciennitetskravet i efterlønsordningen. Generelt erfleksydelsesordningen undtaget fra sammenlægning, jf. artikel 66 i forordning omkoordinering af sociale sikringsydelser.Efter overgang til fleksydelse kan man frit tage ophold i et andet EU/EØS-land ogfå udbetalt fleksydelse.Det er muligt at få udbetalt fleksydelse, hvis man opholder sig uden for EU/EØS-land i sammenlagt op 3 måneder pr. kalenderår. Hvis opholdet i udlandet uden forEU/EØS-området overstiger 3 måneder, kan der ikke modtages fleksydelse for denperiode, der overstiger de 3 måneder. Man kan dog bevare retten til fleksydelse vedophold ud over 3 måneder, hvis opholdet strækker sig hen over et årsskifte.Hvis man tager fast ophold uden for EU/EØS-området, kan man ikke modtagefleksydelse.18
2.8.2. Brug af fleksydelse
Det har ikke været muligt at opgøre EU/EØS-borgeres brug af fleksydelse, da detikke er muligt at beregne antal og udgifter på baggrund af foreliggende data. Detskyldes dels, at det ikke er muligt at se selve udbetalingen af ydelsen, dels at flerekommuner ikke benytter KMD Aktiv til at registrere bevillingen2.9. Ressourceforløbsydelse
Alle, der deltager i ressourceforløb, får en ydelseressourceforløbsydelsesamme niveau som deres hidtidige ydelse. Fx vil kontanthjælpsmodtagere, der fåret ressourceforløb, modtage en ressourceforløbsydelse på kontanthjælpsniveau.Ressourceforløbsydelsesmodtagere kommer primært fra kontanthjælpssystemet,men kan også komme fra sygedagpengesystemet, fleksjobordningen mv., hvis devurderes at have så massive problemer og være så langt fra arbejdsmarkedet, at deopfylder betingelserne for et ressourceforløb.2.9.1. Kriterier der knytter sig til ophold, bopæl, statsborgerskab o. lign.
Ressourceforløbsydelse er i høj grad en kontanthjælpslignende ydelse, og dette af-spejles også i, at ydelsen i videst muligt omfang følger samme regler som kontant-hjælp. Dette understøttes af, at sanktionsreglerne følger kontanthjælp, at den ydelseman hidtidigt har modtaget ophører, når man bliver visiteret til ressourceforløb,samt at ressourceforløbsydelsen tildeles på baggrund af en individuel skønsmæssigvurdering, hvor der lægges vægt på den enkelte persons problemer og behov.Ressourceforløbsydelsen må derfor i EU-retlig sammenhæng karakteriseres som enforsorgsydelse i lighed med kontanthjælp, og den er således ikke omfattet af for-ordningen om koordinering af de sociale sikringsordninger.2.9.2. Brug af ressourceforløbsydelse
Ressourceforløbsydelsen blev indført 1. januar 2013, som en del af reformen af før-tidspension og fleksjob, hvorfor der ikke foreligger tal for denne ydelse for perio-den frem til 2012.
19