Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2013-29-221-01938/Dep sagsnr: 23417
Den 13. januar 2014
FVM 216
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af fø-
devarer, der indeholder eller består af genetisk modificeret GT73 raps samt fø-
devarer og foder fremstillet af rapsen under Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder-
stoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af genetisk modificeret raps GT73 i
henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde markedsføring af fødevarer, der
indeholder eller består af rapsen, samt fødevarer og foder, der er fremstillet af rapsen.
Godkendelsen gælder ikke dyrkning i EU. Raps GT73 har fået tilført generne goxv247 og
cp4 epsps, der gør planten resistent over for ukrudtsmidler med glyphosat som aktivt
stof. GT73 raps indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at rapsen er lige så sikker som tilsvarende kon-
ventionelle ikke-genmodificerede raps med hensyn til potentielle effekter på menneskers
og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De danske eksperter ved
DTU Fødevareinstituttet, NaturErhvervstyrelsen og Nationalt Center for Miljø og Energi
ved Århus Universitet er enige i denne vurdering. En vedtagelse af forslaget vurderes ik-
ke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen konstaterer således,
at der ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse og kan
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 30. august 2013 fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af
genetisk modificeret raps GT73 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og foder
(GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19. Beslutningen
træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den Stående Komité
for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæ-
den og Dyresundhed (SCoFCAH). Afgiver Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-
resundhed (SCoFCAH) en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal for forslaget i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Den Stående Komité for Fødevare-
kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) et ændret forslag eller inden for en måned kan fore-
lægge forslaget for appelkomitéen. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en ne-
gativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelko-
mitéen med kvalificeret flertal en positiv udtalelse eller ingen udtalelse, vedtager Kom-
missionen forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæ-
den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 21. januar 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
I april 2007 indsendte Monsanto en ansøgning om re-godkendelse af de eksisterende
produkter fremstillet af raps GT73 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til
reglerne i GMO-forordningen.
Herudover indsendte Monsanto i 2010 en ansøgning om udvidelse af de eksisterende
godkendelser til at omfatte alle fødevarer og fødevareingredienser, der indeholder, består
af, eller er fremstillet af raps GT73, samt foder fremstillet af raps GT73. Ansøgningen
omfatter ikke isoleret rapsfrø-protein til fødevarebrug.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har i december 2009 vurderet an-
søgningen om re-godkendelse og har udtalt, at der ikke er noget, der tyder på, at raps
GT73 har negative sundheds- eller miljømæssige effekter ved de påtænkte anvendelser.
Herudover har den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i februar 2013 udtalt,
at der ikke er noget, der tyder på, at den udvidede anvendelse af rapsen, herunder brug
af pollen samt små utilsigtede spor af hele rapsfrø i fødevarer, vil have negative sund-
heds- eller miljømæssige effekter. Fødevaresikkerhedsautoriteten udtaler dog, at den på
grund af manglende data for konsum ikke kan udtale sig om sikkerheden af isoleret raps-
frø-protein. Ansøger har på den baggrund valgt ikke at søge om brug af rapsfrø-protein.
Foder, der indeholder eller består af raps GT73, samt anvendelse af rapsen til andre for-
mål end fødevare- og foderbrug er allerede godkendt i EU, hvorfor disse anvendelser ikke
er omfattet af ansøgningerne.
Raps GT73 har fået tilført generne goxv247 og cp4 epsps, der gør planten resistent over
for ukrudtsmidler med glyphosat som aktivt stof. GT73 raps indeholder ikke antibiotika-
resistens-markørgener. Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af raps GT73 ad-
skiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) raps. Udover
dokumentation for den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af rapsen var ansøgnin-
gen i henhold til reglerne ledsaget af et forslag til miljømæssig overvågning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og
markedsføring af fødevarer og fødevareingredienser, der indeholder, består af eller er
fremstillet af raps GT73 med undtagelse af isoleret rapsfrø-protein, samt foder fremstillet
af raps GT73. Ifølge den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA`s) udtalelse
kan den genmodificerede raps anvendes til de ansøgte formål til fødevare- og foderbrug
på samme måde som konventionel raps. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af rapsen
i EU.
Markedsføringen af rapsen vil kunne ske fra datoen for offentliggørelse af en eventuel
beslutning om godkendelse i EU-Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.
Såfremt importmuligheden ønskes opretholdt efter udløb af 10 års fristen, vil der skulle
ansøges om re-godkendelse.
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af
raps GT73 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk
modificeret raps” eller ”fremstillet af genetisk modificeret raps”.
Miljømæssig overvågning
Ifølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af
industriorganisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede
effekter af markedsføringen, og at der tages passende forholdsregler for at forhindre
spild af spiredygtige kerner med videre i henhold til den generelle plan for miljømæssig
overvågning af genmodificeret raps. Det påhviler ansøgeren årligt at afrapportere herom
til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige
konsekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og der-
med er reglerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til
bestemte virksomheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og indebærer
ikke administrative byrder for erhvervet eller offentlige myndigheder.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af raps
GT73 konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i sine udtalelser,
som blev offentliggjort den 15. december 2009 og 12. februar 2013, at rapsen er lige så
sikker som tilsvarende konventionelle ikke-genmodificerede raps med hensyn til potenti-
elle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendel-
ser. Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de pro-
dukter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1321665_0004.png
4
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer desuden, at den af virk-
somheden fremsendte generelle miljømæssige overvågningsplan er i overensstemmelse
med de påtænkte anvendelser af rapsen.
Indholdet af de nye proteiner, der dannes i raps GT73 som følge af genmodificeringen,
vurderes af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) som værende
sundhedsmæssigt uproblematisk.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. DTU
Fødevareinstituttet kan tilslutte sig den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-
SA`s) vurdering af, at raps GT73 er lige så sikker som konventionel raps i relation til er-
nærings- og sundhedsmæssige aspekter. Det er DTU Fødevareinstituttets vurdering, ud
fra det fremsendte materiale, at der er foretaget alle de relevante analyser og målinger,
der er nødvendige for at vurdere, om raps GT73 kan anvendes som ansøgt. DTU Fødeva-
reinstituttet oplyser desuden, at den fremsendte analysemetode for rapsen er testet af
EU’s Fælles Referencelaboratorium og fundet egnet.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-
SA`s) høring af miljømyndighederne, forud for offentliggørelsen af den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsautoritets (EFSA`s) udtalelse om rapsen, sendt sagen til de danske ek-
sperter i NaturErhvervstyrelsen, DTU Fødevareinstituttet og Nationalt Center for Miljø og
Energi ved Århus Universitet,
Det nationale Center for Miljø og Energi ved Århus Universitet udtaler mht. de miljømæs-
sige konsekvenser, at man er af den opfattelse, at tilfældig, utilsigtet spredning, kryds-
ning med lignende planter og vedvarende tilstedeværelse i miljøet af GT73-raps sandsyn-
ligvis vil ske før eller senere. Konsekvenserne for miljøet vil dog efter alt at dømme være
små. Desuden findes der metoder til at overvåge en sådan spredning af GM-planten til
dyrkede marker og deres omgivelser. Det nationale Center for Miljø og Energi vurderer
samlet, at der ikke kan forventes væsentlige uønskede økologiske konsekvenser for mil-
jøet samt dyre- og plantelivet ved markedsføring af GT73-rapsen til import til foder og
fødevareanvendelse.
Ifølge NaturErhvervstyrelsen kan det ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme GT73-
rapsplanter som følge af frøspild i forbindelse med håndteringen af importerede rapsker-
ner. NaturErhvervstyrelsen vurderer, at konsekvenserne af eventuelt frøspild forbundet
med import af GM-rapsen til Danmark som udgangspunkt vil være ubetydelige.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
DI Fødevarer vurderer på basis af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s)
positive udtalelse, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at imødekomme
ansøgningen og godkende markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1321665_0005.png
5
fremstillet af genetisk modificeret raps GT73 til fødevare- og foderbrug i EU. DI Fødeva-
rer anbefaler derfor, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse.
Miljøbevægelsen NOAH protesterer mod tilladelsen og ibrugtagningen af GMO-rapsen af
en række årsager. Blandt andet nævnes, at EFSA’s sikkerhedsvurdering er mangelfuld,
idet der ikke er foretaget langtidsfodringsforsøg med rapsen udført af uvildige forskere.
Desuden ønsker NOAH, at produkter, der indeholder, eller animalske produkter fra dyr
der er fodret med GMO-afgrøder, mærkes med GMO-mærke og at glyphosat udfases og
at mulige skadevirkninger af restkoncentrationer af glyphosat undersøges nærmere.
Landbrug & Fødevarer finder, at Danmark bør stemme for godkendelsen i lyset af, at EF-
SA vurderer, at den pågældende GM-raps ikke udgør nogen risiko for menneskers og
dyrs sundhed og for miljøet.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning opfordrer til, at stemme nej til ansøgningen. For-
eningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige for sundhedens opretholdelse.
Desuden henvises til en generel folkelig modvilje mod GMO-plantematerialer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende
genmodificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risi-
kovurdering, som fastsat i GMO-forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af raps GT73 giver ikke danske og internatio-
nale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige
nyttevirkning af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i kriterierne for godkendelse ifølge for-
ordningen.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt og, at
der på den baggrund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en god-
kendelse. Regeringen kan støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget. Hidtidi-
ge afstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-
forordningen opnår hverken et kvalificeret flertal for eller imod. Det forventes, at afstem-
ningen om forslaget i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoF-
CAH) vil give samme resultat. Forslaget kan på den baggrund forventes at blive sendt til
appel-komitéen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.