Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 313
Offentligt
1342698_0001.png
1342698_0002.png
1342698_0003.png
1342698_0004.png
1342698_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/Sagsnr.: 13-0140-000017/25112Den 5. marts 2014FVM 249
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om forenelighed med det indre markedefter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde afvisse kategorier af støtte i landbrugs- og skovbrugssektoren og i landdistrikterog om ophævelse af Kommissionens forordning (EF) 1857/2006 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til en ny gruppefritagelsesforordning for landbrugssek-toren. Forordningen beskriver de foranstaltninger, som medlemsstaterne kan iværksætteuden forudgående anmeldelse til Kommissionen efter de almindelige statsstøtteregler.Medlemsstaterne skal således alene give Kommissionen besked senest 20 arbejdsdage ef-ter støtteforanstaltningens iværksættelse. Forslaget skal erstatte den gældende gruppe-fritagelsesforordning, der udløber den 30. juni 2014. Formålet med revisionen er at brin-ge foranstaltningerne i overensstemmelse med den øvrige landbrugsreform – især dennye landdistriktsforordning. Forordningen udvides derfor til at omfatte visse aktiviteter ilanddistrikterne, støtte til skovbrug samt kompensation for skader forårsaget af naturka-tastrofer. Bedre overensstemmelse mellem gruppefritagelsesforordningen og landdi-striktsforordningen sikrer endvidere en enklere procedure for godkendelse af landdi-striktsprogrammet. Herudover forslår Kommissionen, at medlemsstaterne fremover for-pligtes til at offentliggøre støtteoplysninger i centralt nationalt eller regionalt elektronisk-register Forslaget vil blive drøftet Det Rådgivende Udvalg for Statsstøtte den 13.-14.marts 2014, hvorefter Kommissionen er bemyndiget til at udstede den nye forordning.Der stemmes således ikke om forslaget.BaggrundKommissionen har fremlagt et forslag til revision af den gældende gruppefritagelsesfor-ordning for landbrugsprodukter, som er forlænget til den 30. juni 2014.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 108, stk. 4, og kan vedtages af Kom-missionen efter, at det har været i høring to gange i Det Rådgivende Udvalg for Stats-støtte. Det første møde afholdes, inden Kommissionen offentliggør et udkast til forord-ning. Det andet møde afholdes, inden Kommissionen udsteder en forordning. Der skalderfor ikke stemmes om forslaget.Forslaget forventes behandlet på udvalgets møde den 13.-14. marts 2014.
1/5
NærhedsprincippetKommissionen redegør ikke nærmere for nærhedsprincippet.Eftersom der er tale om en revision af allerede vedtaget EU-lovgivning, er det regerin-gens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGruppefritagelsesforordningen fastlægger de støttekategorier, hvortil medlemsstaternekan yde støtte uden forudgående anmeldelse til Kommissionen. Medlemsstaterne skalalene give Kommissionen besked senest 20 arbejdsdage efter støtteforanstaltningensikrafttrædelse.Kommissionen foreslår, at den nye gruppefritagelsesforordning træder i kraft den 1. juli2014 med en udløbsdato 31. december 2020. Medlemsstaterne har herefter en periodepå 6 måneder til at tilpasse allerede iværksatte støtteordninger til den nye forordningsbestemmelser.Kommissionens forslag tilføjer følgende elementer til de nuværende regler:Generelle støttelofterMeget store støtteordninger er fremover ikke omfattet af gruppefritagelsen. Det vil sige,at de fremover skal anmeldes til Kommissionen efter de almindelige regler. Det gælderordninger, hvor de samlede årlige statsstøtteudgifter overstiger 0,01 % af det nationaleBNP og 100 mio. €. Endvidere foreslås fastsat individuelle støttelofter for visse støtteord-ninger, hvor der er særlig risiko for konkurrenceforvridning.UdelukkelseIfølge forslaget er det fremover en betingelse for forordningens anvendelse, at det frem-går udtrykkeligt af støtteordningen, at virksomheder, der ikke har efterkommet et tidlige-re tilbagebetalingskrav, er udelukket fra støtte. Kommissionen bemyndiges endvidere tiltilbagetrække muligheden for at anvende gruppefritagelsesforordningen overfor specifik-ke myndigheder eller støttemodtagere, hvis der vurderes at foreligge misbrug. Disse vilherefter skulle anmelde alle støtteordninger til Kommissionen og er således afskåret fraat anvende gruppefritagelsesforordningen.TilskyndelseseffektAlle støttemodtagere vil for at opnå støtte blive tilpligtet at afgive et ansøgningsskemamed visse oplysninger, som beskriver tilskyndelseseffekten1, inden aktiviteten påbegyn-des. Herudover vil større virksomheder skulle opfylde et mere detaljeret dokumentations-krav for tilskyndelseseffekt, som skal forelægges medlemsstaten. Visse generiske oplys-ningskampagner samt krise- og risikostyringsforanstaltningerne er dog undtaget.Offentliggørelse
1
For at afgøre om det er nødvendigt for det offentlige at yde støtte til en virksomhed, skal virksomhedengodtgøre, at ordningen muligvis ikke ville blive gennemført uden støtten, og at støtten derfor virker tilskyn-dende for virksomhedens aktiviteter/investeringer.2/5
Medlemsstaterne forpligtes til at offentliggøre alle individuelle støtteoplysninger over envis tærskelværdi (henholdsvis 15.000 € for primærproducenter og 200.000 € for øvrigetilskudsmodtagere) i et centralt nationalt eller regionalt elektronisk register. Dette skalvære frit tilgængeligt for alle uden forudgående registrering og skal have brugervenligesøgefunktioner. Er der tale om støtteoplysninger, som allerede er underlagt et krav omoffentliggørelse efter reglerne i den horisontale forordning2, kan medlemsstaterne dogvælge at henvise til denne hjemmeside.Nye støtte kategorierInden forlandbrugsområdeter mulighederne for at yde støtte til primærproducenter ind-holdsmæssigt uændrede. Af hensyn til målet med at bringe foranstaltningerne i størreoverensstemmelse med landdistriktsforordningens foranstaltninger, er der dog tilføjetmulighed for at yde investeringsstøtte til virksomheder, der forarbejder og markedsførerlandbrugsprodukter samt støtte til deltagelse i kvalitetsordninger. Støtte til forsknings-og udviklingsprojekter i landbrugssektoren er flyttet fra den generelle gruppefritagelses-forordning til nærværende forordning.Forslaget indebærer, at der nu også er mulighed for at give støtte til visse aktiviteteruden for den primære landbrugsproduktion ilanddistrikterne samt støtte til skovbrug.Disse områder er ikke omfattet af traktatens muligheder for at undtage landbrugsstøttefra statsstøttereglerne. Støtte til disse områder skal derfor som udgangspunkt altid god-kendes konkret af Kommissionen for at være lovlig. Kommissionen har dog fundet, at denefterhånden har tilstrækkelig erfaring med områderne til at kunne fritage visse foran-staltninger fra anmeldelsesproceduren. I øvrigt er ændringen båret af hensynet til en me-re enkel procedure for godkendelse af landdistriktsprogrammet (”one window” approach– pt. skal et landdistriktsprogram godkendes af Kommissionen i to omgange, dvs. bådemed hensyn til landdistriktsdelen og med hensyn til statsstøttedele). Forslaget indebærersåledes, at medlemsstaterne hurtigere kan iværksætte støtteordninger, der er omfattet afet landdistriktsprogram, og som kræver en statsstøttevurdering.Endelig indføres en mulighed for at ydekompensation for skader forvoldt af naturkata-strofer(jordskælv, laviner, jordskred, oversvømmelser, tornadoer, orkaner, vulkanudbrudog naturbrande).UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.KonsekvenserIfølge forordningsforslaget bliver medlemsstaterne forpligtet til at oprette en samlet nati-onal/regional hjemmeside, hvor støtteoplysninger skal offentliggøres. Såfremt denne delaf forslaget forbliver uændret, må der forventes udgifter til etablering og drift af hjemme-siden. Herudover har forslaget i sig selv ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenserfor det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering, for-valtning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr. 814/2000, (EF) nr. 1290/2005 og (EF) nr. 485/2008.3/5
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-ser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller lovgivningsmæssige konsekven-ser.Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, lige-stilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.HøringSagen er i høring i § 2-udvalget (landbrug).Regeringens foreløbige generelle holdningDet er den danske regerings principielle holdning, at statsstøtte skal begrænses mestmuligt, og at det bør være Kommissionen, der vurderer medlemsstaternesstatsstøtteordninger og disses forenelighed med statsstøttereglerne.Regeringen støtter dog Kommissionens forslag, for så vidt den tilstræber at skabe bedreoverensstemmelse mellem statsstøttereglerne og den øvrige landbrugsstøtte. Danmarkhar tidligere i forbindelse med behandlingen af landdistriktsforordningen efterspurgt enmere fleksibel procedure for godkendelse af landdistriktsprogrammet (”one window” ap-proach). Det støttes derfor, at Kommissionen udvider gruppefritagelsesforordningen ogdermed prioriterer sine ressourcer til de større tilfælde af konkurrenceforvridning.I det hele taget arbejder regeringen for en intensivering af bestræbelserne på atnedbringe den mest konkurrenceforvridende statsstøtte. Derfor børstatsstøtteordningerne som udgangspunkt indebære administrative forenklinger, hvor deter muligt, således at der frigøres flest muligt ressourcer i medlemsstaterne og iKommissionen.Generelle forventninger til andre landes holdningerGenerelt har de andre medlemsstater udtrykt ønske om højere støttesatser og udvidelseaf gruppefritagelsesforordningens støttekategorier – eksempelvis ønsker flere medlems-stater øgede muligheder for at yde støtte til skovbrug. Det var dog Kommissionens tilba-gemelding, at det ikke lå inden for Kommissionens bemyndigelse at udvide anvendelses-området yderligere. Især på skovbrugsområdet er Kommissionen meget opmærksom på,at der generelt er væsentlige miljømæssige konsekvenser ved denne aktivitet. Derfor erman derfor meget tilbageholdende med gruppefritagelser på dette område. For så vidtangår støttesatserne var det Kommissionens tilbagemelding, at disse var fastlagt i over-ensstemmelse med de øvrige regler på de respektive områder - det vil sige landdistrikts-forordningens støttesatser og/eller retningslinjerne for regional statsstøtte. Der forventesderfor i sidste ende en forholdsvis bred opbakning blandt de andre medlemsstater til for-slaget, da der trods alt er tale om en udvidelse af gruppefritagelsesforordningens anven-delsesområde.Til gengæld forventes det, at forslaget om et centralt elektronisk register med offentlig-gørelse af støtteoplysninger – som er foreslået generelt på hele statsstøtteområdet - vilmøde en del skepsis fra et væsentligt antal medlemsstater.
4/5
Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5/5