Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 429
Offentligt
1364746_0001.png
1364746_0002.png
1364746_0003.png
1364746_0004.png
VirksomhederJ.nr. MST-1213-00048Ref. Kigni/bihol/urDen 1. maj 2014

Grund- og nærhedsnotat

Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende

bedst tilgængelige teknik (BAT- konklusioner) for produktion af Pulp

og Papir i henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og

Rådets direktiv om industrielle emissioner.

Komitésag

1. Resumé

Formålet med forslaget er at begrænse forureningen mest muligt fra større,forurenende virksomheder omfattet af Industrielle emissioner direktivet (IED),ved at anvende den bedste tilgængelige teknik, og at ajourførereferencedokumentet for den bedste tilgængelige teknik for pulp ogpapirindustrien (BAT-referencedokumentet) til brug for medlemsstaternestildeling af miljøgodkendelser til pulp og papirfabrikkerDer skal stemmes om forslaget den 6. maj 2014 blandt deltagerne iKommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel75 (2).Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der tilføjes endnuet sæt ajourførte BAT-konklusioner til samlingen under IE-direktivet ogfjerntransporten af SO2 og NOx derved begrænses.Forslaget vil ikke havestatsfinansielle eller erhvervsmæssige – økonomiske eller administrative –konsekvenser, idet de danske virksomheder allerede ligger indenfor de foreslåedeudledningsniveauer. Regeringen er positiv indstillet over for forslaget, idet det vilmedføre en højnet og ensartet miljøbeskyttelse i Europa fra produktion af pulp ogpapir.Regeringen agter derfor at støtte forslaget og stemme for det.

2. Baggrund

Kommissionen oversendte den 28. marts, korrigeret d. 1.april 2014, ovennævnteforslag til medlemsstaterne. Forslaget skal til afstemning den 6. maj 2014 hosdeltagerne i Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel 75 (2).Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets ogRådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).For de anlægstyper, der anses for at være state-of-the-art, indeholder BAT-konklusionerne angivelse af teknikker til reduktion af spildevandsmængden ogøgning af energieffektivitet i produktionsprocessen samt opnåelige værdier forudsendelse af forurenende stoffer til luften og med spildevand.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401København KTlf.72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk

3. Formål og indhold

I medfør af IE-direktivet stiller EU krav om, at større, forurenende virksomhederomfattet af direktivet skal begrænse forureningen mest muligt ved at anvende denbedste tilgængelige teknik. Med IE-direktivet er BREF-dokumenterne, især detilhørende BAT-konklusioner, blevet gjort mere bindende end tidligere. Et af devæsentligste nye tiltag i IE-direktivet er således, at medlemsstaterne fremover iforbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger af godken-delser skal anvende EU’s BAT-konklusioner, som fastlægger rammer for, hvormeget de forskellige virksomhedstyper må forurene. Der udarbejdes særskilteBREF-dokumenter for de forskellige anlægstyper, der er omfattet af IE-direktivet,dvs. branchespecifikke BAT-konklusioner.BREF-dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for pulp og papir industrien,der er omfattet af bilag 1 til IE-direktivet under punkt 6.1.a og 6.1.b, er udarbejdet iden såkaldte ”Sevilla proces”. For hver virksomhedstype omfattet af et BREF-dokument nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau i Sevilla en TekniskArbejdsgruppe (TWG) for at udveksle informationer om BAT i enkonsensussøgende proces. En TWG består normalt af mellem 40 og 100europæiske eksperter fra industrien, medlemsstaterne og grønne organisationer.BREF-dokumentets 53 BAT-konklusioner omfatter dels generelle krav omsystemer til miljøledelse og god husholdning med materialer, vand og energi ogdels nogle krav, som er specifikke for de enkelte produktionsmetoder. Udledningtil vandmiljøet af COD, suspenderet stof, nitrogen, fosfor og adsorberbart halogen(AOX) og udledning til luft af partikler, NOx, SO2, reduceret svovl (TRS) og støv ereksempler på parametre med sådanne specifikke krav.I og med at BAT i det tidligere BREF-dokument for pulp og papir ikke varbindende, men kun vejledende, kan det generelt ses som en skærpelse, at der nu erkommet BAT-konklusioner med bindende emissionsintervaller.3.1 Kort præsentation af pulp og papir industrienBREF-dokumentet for pulp og papir industrien omhandler produktion af pulp ogpapir. Både baseret på træ og baseret på indsamlet papir og pap.Helt præcist dækker dokumentet følgende processer og aktiviteter:(i) kemisk fremstilling af papirmassea. kraft papir (sulfat) fremstilling af papirmasseb. sulfit fremstilling af papirmasse(ii) mekanisk og kemisk-mekanisk fremstilling af papirmasse(iii) omdanne indsamlet papir til papirmasse med og uden afsværtning(iv) fremstilling af papir og relaterede processer(v) alle genindvindingskedler og kalkovne, der anvendes i pulp og papirmøllerDerimod omhandler dokumentet ikke følgende processer:’(i) produktion af pulp fra fibermasse, der ikke er baseret på træ (f.eks. 1-årigeplantefibre)(ii) stationære interne forbrændingsmaskiner(iii) forbrændingsanlæg til fremstilling af damp og el bortset fragenindvindingskedler(iv) tørreanlæg med interne brændere til papir maskiner ogbelægningsmaskinerPapirproduktion baseret på træ:Først afbarkes træet og opdeles i mindre stykker. Dernæst tilsættes vand og varme,hvorefter træet opsplittes i fibre kemisk og/eller mekanisk. Fibrene sorteres ogrengøres, inden de blandes med vand. Denne opløsning sprøjtes på et fladt trans-portbånd, som kører hurtigt gennem papirmaskinen. Vandet drænes af, og fibrene2
hænger sammen. Dernæst tørres papiret af opvarmede cylindere, inden det op-skæres i mindre ruller eller ark.Pulpen er alt efter produktionsmetode egnet til forskellige produkter. De flestepulps fremstilles til brug i papir eller pap industrien.Papirproduktion baseret på indsamlet papir og pap:I Europa stammer mere end 50 % af de anvendte fibre fra indsamlet papir og pap.Efter genpulpning kan det være nødvendigt at fjerne urenheder ved eksempelvisafsværtning. Den efterfølgende proces er helt parallel til produktion baseret påtræfibre.Den europæiske pulp og papir industri:Der er i EU-27 og EFTA-landene 129 pulp-anlæg i drift.Der er 77 pulp-anlæg af typen ’Kraft’ (også kaldet sulfat- eller kemisk pulp), oghovedparten er beliggende i Sverige og Finland. Andre lande med et større antalpulp-anlæg af denne type er Spanien, Frankrig og Portugal.Desuden er der 72mekaniske pulp-anlæg I Europa, som primært er beliggende i Finland og Tyskland.For så vidt angår semi-kemiske anlæg (18 stk.), så er de hovedsagligt lokaliseret iSverige.
Sverige og Finland har langt hovedparten af de større anlæg med en kapacitet påmere end 300.000 tons/år.Der er i dag 2 anlæg i Danmark, som er omfattet, og de anvender beggegenbrugsfibre: Brdr. Hartmann i Tønder og Skjern Papirfabrik i Skjern.3.2 BAT-konklusionernes relevans for DanmarkBAT-konklusionerne har betydning for de to danske anlæg. De vil dog ikke haveproblemer med at leve op til BAT-konklusionerne for anlæg, der benytter gen-brugsfibre.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.

6. Gældende ret og forslagets konsekvenser for Danmark

6.1Gældende retIE-direktivet er overordnet set gennemført ved en ændring afmiljøbeskyttelsesloven i 2012, mens de detaljerede ændringer afgodkendelsesordningen, som direktivet har nødvendiggjort, er sket ved enændring af godkendelsesbekendtgørelsen, der trådte i kraft med virkning fra 7.januar 2013. Myndighederne skal tage højde for BAT-konklusionen vedmiljøgodkendelse af virksomheder iht. Godkendelsesbekendtgørelsen, BEK nr.1454 af 20/12/2012 med efterfølgende ændringer.6.2 Forslagets konsekvenser for virksomhederForslaget har betydning for de to danske virksomheder, som vil være omfattet afforslaget.6.3 Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserIngen, idet de to danske virksomheder ligger i den lave ende af de emissionsinter-3
valler, der vil blive gældende, hvis forslaget vedtages.6.4 Statsfinansielle konsekvenserIngen, jf. afsnit 6.3.6.5. Erhvervsadministrative konsekvenserIngen, jf. afsnit 6.3.6.6 Samfundsøkonomiske konsekvenserIngen, jf. afsnit 6.3.6.7 BeskyttelsesniveauMiljøbeskyttelsesniveauet vil blive hævet, da visse forureninger, som f.eks. NOxogSO2kan transporteres langt væk fra kilden. Når anlæg i det øvrige Europa begræn-ser deres forurening som følge af BAT-konklusionerne, vil det mindske den foru-rening, som transporteres over landegrænserne. Hvor meget den langtransporte-rede forurening mindskes, er imidlertid umulig at opgøre.

7. Høring

Forslaget har været i høring hos de 2 danske virksomheder, der vil blive berørt afforslaget. Den ene har svaret, at de ikke har bemærkninger til forslaget, da de ikkeforventer at få problemer med at leve op til BAT-konklusionerne, den anden harikke svaret.Rammenotatet om forslaget har d. 29. april – 1. maj 2014 været forelagtmiljøspecialeudvalget i skriftlig høring. 3F støtter indstillingen, mens der ikke harværet yderligere kommentarer.

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Et endeligt udkast til BREF-dokument og BAT-konklusioner for pulp og papirindustrien, dateret juli 2013, blev præsenteret for Kommissionens Artikel 13Forum på et møde den 20. september 2013, hvor der ikke var substantielmodstand mod dokumentet.

9. Dansk holdning

Regeringen er tilfreds med Kommissionens forslag, som vil medføre en højnet ogensartet miljøbeskyttelse i Europa fra produktion af pulp og papir og også forbedremiljøet i Danmark, jf. ovenfor.Udarbejdelsen af BAT-konklusioner for pulp og papirindustrien indgår i en samletpakke, hvor de mest forurenende brancher med tiden stilles overfor skærpede mil-jøkrav i Europa, efterhånden som der udarbejdes og offentliggøres BREF-dokumenter med tilhørende BAT-konklusioner for de respektive brancher.Danmark deltager aktivt i processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter ogBAT-konklusioner, hvor fremme af ny miljøteknologi er et særligt fokusområde.

10. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget. Det indstilles, at Folketingetorienteres om sagen ved et grundnotat.
4