Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 446
Offentligt
1367906_0001.png
9. maj 2014
Input til møde i Europaudvalget den 15. maj 2014
Punkt 6. Rådsmøde nr. 3315 (udenrigsanliggender - udvikling) den 19. maj 2014
Vedrørende punkt 3. Den menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling
Concord Danmark, NGO FORUM og FORDI – Forum for Rettigheder og Diversitet har følgende kommentarer
til Europaudvalget punkt 3 om Den menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling.
Menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling sætter
mennesker i centrum af bæredygtig udvikling, og
arbejder ud fra den grundpræmis, at mennesker kan bekæmpe fattigdom.
Det gør den ved at fokusere på,
hvordan mennesker kan forandre grundlæggende uretfærdigheder, der skaber fattigdom og
marginalisering, i stedet for ’blot’ at levere velgørenhed til fattige og marginaliserede mennesker. Danmark
er igen gået i front i internationalt udviklingssamarbejde med en menneskerettighedsbaseret tilgang til
udvikling, som Danmark anlægger i udviklingsstrategien ”Retten til et bedre liv”, der har et enigt Folketing
bag sig. EU har forpligtet sig på en menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling. Gøres det til virkelighed
i EU’s arbejde vil det være et markant skridt i at sætte mennesker i centrum af bæredygtig udvikling.
Vi er meget positive overfor EU’s ambition om at anlægge en menneskerettighedsbaseret tilgang til
udvikling
som kommer til udtryk i EU’s strategiske ramme og handlingsplan for demokrati og
menneskerettigheder
i
, EU’s udviklingsstrategi
ii
og EU’s civilsamfundsstrategi
iii
. Vi hilser det velkomment at
Europakommissionen og den Fælles Udenrigstjeneste arbejder med at implementere og konkretisere EU’s
menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling ved udarbejdelse af en værktøjskasse som besluttet i
forbindelse med ”EU Strategic Framework and Action Plan on Human Rights and Democracy”. Vi hilser det
ligeledes velkomment at Rådet og medlemsstaterne aktivt bidrager til at fremme en menneskerettigheds-
baseret tilgang til udvikling i EU, og anerkender den danske indsats i denne forbindelse.
Diskussionerne med EU institutionerne
og nogle af medlemsstaterne omkring udvikling af en
værktøjskasse for menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling
har dog vakt nogen bekymring
for
forståelsen heraf såvel som viljen og evnen til at gå fra konceptuelle diskussioner til ændring af praksis.
Derfor er det
vigtigt, at Danmark fortsat bidrager aktiv til at fremme en menneskerettighedsbaseret
tilgang til udvikling i EU.
Concord Danmark og FORDI arbejder aktivt for at fremme en menneskerettighedsbaseret tilgang til
udvikling i EU, og har spillet konstruktivt ind i forbindelse med EU’s udvikling af sin værktøjskasse for
arbejde med en menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling i praksis. Vi har følgende input til Rådets
behandling af en menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling i EU og det videre arbejde hermed:
EU bør tydeligt definere egen rolle og forpligtelser.
Det skal gøres klart, hvad det betyder for EU,
at det er besluttet at fremme en menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling, og derved hvad
det har af konkrete konsekvenser for EU’s arbejde. At forholde sig til egne forpligtelser er helt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367906_0002.png
basalt i en menneskerettighedsbaseret tilgang. Fremme af rettigheder i udviklingsarbejdet handler
både om resultat og proces, og dette bør afspejles tydeligt.
EU bør anlægge en
menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling,
og ikke blot en
rettighedsbaseret tilgang til udvikling, idet der hermed tydeligt knyttes an til
menneskerettighedskonventionerne og anerkendes menneskerettighedernes juridisk bindende
karakter.
EU’s menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling må
baseres på og knytte klart an til FN’s
menneskerettighedssystem.
Den bør således være i tråd med FN’s fælles forståelse af en
menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling, og bygge på principper om deltagelse,
ansvarlighed, ikke-diskrimination, empowerment og menneskerettighedslink, altså de såkaldte
PANEL principper
iv
. Ligeledes bør EU som menneskerettighedsbaseret aktør systematisk inddrage
FN’s traktatbaserede institutioner, FN’s Universal Periodic Review etc..
EU’s menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling må
respektere, beskytte og fremme alle
menneskerettigheder
og anlægge menneskerettighedsbaserede
principper og standarder
på alle
udviklingspolitikker og -aktiviteter.
Den bør således afspejle at menneskerettigheder både er mål
og middel i en menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling.
EU’s menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling og værktøjskassen for at arbejde
menneskerettighedsbaseret må
adressere rollerne for såvel ansvarsbærere som rettighedshavere
samt fokusere på magtrelationer
mellem disse. Kapacitetsudvikling af rettighedshavere, så de kan
gøre krav på deres rettigheder, såvel som kapacitetsudvikling af ansvarsbærere, så de kan leve op
til deres forpligtigelser, bør indgå som nøgleelementer. Det er vigtigt, at der fastsættes en plan for
monitorering og evaluering,
f.eks. i 2016, af implementeringen af en menneskerettighedsbaseret
tilgang til udvikling i EU, herunder værktøjskassens bidrag hertil.
Det er vigtigt at EU på menneskerettighedsområder også
leder per eksempel.
Ligeledes er det
vigtigt, at EU’s menneskerettighedsbaserede tilgang bidrager til at realisere EU’s forpligtigelser til at
fremme menneskerettigheder på tværs af alle områder i sine eksterne politikker og til at sikre
politikkohærens for udvikling,
således at EU’s relevante interne og eksterne politikker ikke
underminerer menneskerettigheder og bæredygtig udvikling i udviklingslande.
EU’s menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling må have politisk dialog med relevante
aktører som en hjørnesten, særligt i udviklingslandende. Politisk dialog må bygge på
aktiv, fri og
meningsfuld deltagelse af rettighedshavere, ansvarsbærere og civilsamfundsorganisationer.
EU’s menneskerettighedsbaserede tilgang til udvikling bør støtte menneskerettigheds-
monitoreringssystemer
i alle lande og EU’s udviklingspolitikker og -programmer bør underkastes
systematisk granskning fra uafhængige rettighedshavere, menneskerettighedsinstitutioner og
civilsamfundsorganisationer. Troværdige klagemekanismer er vigtige elementer i
monitoreringsmekanismer og systematisk granskning.
Praktisk implementering af en menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling i EU’s arbejde
forudsætter ressourcer og nødvendige kompetencer for at kunne sikre design og udvikling af
rettighedsbaserede programmer og politisk dialog. Der bør således afsættes
ressourcer til
kapacitetsudvikling i alle relevante institutioner og led i EU's administration,
især på EU-
delegationerne, ligesom der bør fremmes en koordineret indsats og kapacitetsudvikling mellem
medlemslandenes og EU, herunder særligt på landeniveau.
Det skal bemærkes, at det i dialogen omkring udviklingen af værktøjskassen for
menneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling har været nødvendigt at understrege at
seksuelle
og reproduktive rettigheder
er menneskerettigheder jf. fx FN’s kvindekonvention. Det er vigtigt at
EU fastholder dette.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1367906_0003.png
i
EU Strategic Framework and Action plan on human rights and democracy:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/EN/foraff/131181.pdf
Rådskonklusioner om menneskerettigheder og demokrati:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/EN/foraff/131171.pdf
ii
Increasing the impact of EU Development Policy: an Agenda for Change:
http://ec.europa.eu/europeaid/what/development-policies/documents/agenda_for_change_en.pdf
Rådskonklusioner om Increasing the impact of EU Development Policy: an Agenda for Change::
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/EN/foraff/130243.pdf
iii
Rådskonklusioner om The roots of Democracy and sustainable development: Europe's engagement with Civil Society
in external relations:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/EN/foraff/132870.pdf
iv
Participation, Accountability, Non-discrimination & equality, Empowerment, Legality