Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 575
Offentligt
1386600_0001.png
Offentlig høring om vilkårene for beskyttelse af investeringer og
ISDS i TTIP
"Sådan udfylder du dette høringssvar"
 
På grund af længden af denne høring anbefaler vi kraftigt, at du printer høringsmeddelelsen og høringsdokumentet ud og
forbereder dine svar offline, inden du udfylder spørgeskemaet.
Det er ikke teknisk muligt at gemme dine svar i spørgeskemaet og vende tilbage til dem senere.  Din onlinesession vil være åben i
90 minutter, hvor du kan indtaste dine svar.
For hvert svar er der en begrænsning på 4 000 tegn (1,5 side) inklusive mellemrum.
Høringen vil være tilgængelig online på engelsk fra i dag.  Sidste frist for indgivelse af svar er tre måneder, efter at høringen bliver
tilgængelig på alle officielle EU-sprog.  Fristen vil blive ajourført på høringswebstedet i overensstemmelse hermed.
Download databeskyttelseserklæringen
Download høringsmeddelelsen
Download høringsdokumentet
Spørgsmål med en asterisk
*
skal besvares.
1. OPLYSNINGER OM RESPONDENTEN
Åbenhed og fortrolighed
For at sikre en åben og gennemsigtig offentlige høring vil den rapport om bidragene, der bliver offentliggjort på GD Handels
websted, indeholde en liste med
navnene
alle
de
virksomheder
/
organisationer
, som vi har modtaget bidrag fra.
Enkeltpersoner/borgere,
som svarer på høringen,
bestemmer selv
, om de ønsker deres navne offentliggjort på denne liste ved at
sætte kryds i den relevante rubrik.
Derudover offentliggør vi også
bidragene
fra de virksomheder/organisationer
og
enkeltpersoner, som har givet deres tilladelse
dertil. Angiv venligst dit ønske:
 
1.1. Respondenttype  
Jeg svarer på høringen på vegne af en virksomhed/organisation
Jeg svarer på høringen i mit eget navn (som borger/enkeltperson)
*
Dine oplysninger – virksomheder/organisationer
Oplysningerne er obligatoriske for virksomheder/organisationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0002.png
 
1.1.1. Min virksomheds/organisations navn må offentliggøres sammen med mit bidrag.  
Ja
Nej
*
 1.1.2. Navn på virksomhed/organisation:  
*
 1.1.2. Navn på virksomhed/organisation – offentliggøres ikke:  
*
 1.1.3. Kontaktperson – offentliggøres ikke  
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0003.png
 
1.1.4. Kontaktoplysninger (adresse, telefonnummer, e-mail) – offentliggøres ikke:
*
 
 1.1.5 Hvad er din profil?  
Akademisk
Virksomhed
Konsulentfirma
Advokatfirma
Ikke-statslig organisation
Erhvervsorganisation, der
repræsenterer EU-virksomheder
Statslig
institution/regeludstedende
myndighed
Fagforening/organisation, der
repræsenterer EU-fagforeninger
Ikke-statslig paraplyorganisation
Tænketank
Andet
*
 
 1.1.5.1. Hvis du repræsenterer en virksomhed, hvor stor er den da?  
Stor virksomhed (over 250
ansatte)
Mellemstor virksomhed (mellem
50 og 250 ansatte)
Lille virksomhed (mindre end 50
 
ansatte)
Mikrovirksomhed (mindre end
10 ansatte)
*
 
 1.1.5.2. Hvis du repræsenterer en ikke-statslig organisation, hvor mange medlemmer har denne så?  
1 - 25
25 - 100
100 - 500
mere end 500
ikke relevant
*
 
 1.1.5.3. Hvis du repræsenterer en erhvervsorganisation, hvor mange medlemmer har denne så?  
1 - 25
25 - 100
100 - 500
mere end 500
ikke relevant
*
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0004.png
 1.1.5.4. Hvis du repræsenterer en erhvervsorganisation for virksomheder, bedes du angive følgende
oplysninger om medlemmerne: antal, navn på organisationer.  
*
 1.1.5.5. Hvis du tilhører en organisation, som repræsenterer flere ikke-statslige organisationer, bedes du
angive følgende oplysninger om medlemmerne: antal, navn på organisationer.  
*
 1.1.5.6. Hvis du har svaret "Andet", bedes du uddybe:  
*
 1.1.6. I hvilket land har din virksomhed/organisation hovedkvarter?  
I et af EU28-medlemslandene
I USA
Et andet sted
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0005.png
 1.1.6.1. Angiv hvilket medlemsland:  
Østrig
Kroatien
Danmark
Frankrig
Ungarn
Letland
Μalta
Portugal
Slovenien
Storbritannien
Belgien
Cypern
Estland
Tyskland
Irland
Litauen
Holland
Rumænien
Spanien
Bulgarien
Tjekkiet
Finland
Grækenland
Italien
Luxembourg
Polen
Slovakiet
Sverige
*
 
 
 1.1.6.2. Hvis du har svaret "Andet", bedes du uddybe:  
*
Dine oplysninger – enkeltpersoner
 
1.1.1. Mit navn må offentliggøres sammen med mit bidrag
*
 
Ja
Nej
 1.1.1.1. Kontaktperson  
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0006.png
 1.1.1.1. Kontaktperson – offentliggøres ikke  
*
 
1.1.1.2. Kontaktoplysninger (adresse, telefonnummer, e-mail) – offentliggøres ikke:
*
 
 
1.1.2. Hvis du svarer som borger/enkeltperson, angiv da om du er:
*
 
EU-borger
Amerikansk statsborger
Andet
 1.1.2.1. Hvis du svarede EU-borger, oplys da fra hvilken medlemsstat:  
Østrig
Kroatien
Danmark
Frankrig
Ungarn
Letland
Μalta
Portugal
Slovenien
Storbritannien
Belgien
Cypern
Estland
Tyskland
Irland
Litauen
Holland
Rumænien
Spanien
Bulgarien
Tjekkiet
Finland
Grækenland
Italien
Luxembourg
Polen
Slovakiet
Sverige
*
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0007.png
 1.1.2.1. Hvis du har svaret "Andet", bedes du uddybe:  
*
1.2. Dit bidrag
Jeg accepterer, at mit bidrag bliver offentliggjort på Europa-Kommissionens websted.  
Ja
Nej
*
1.3. Inden for hvilket område/hvilken sektor ligger dine aktiviteter/interesser?  
*
1.4. Registrering: Er du registreret i EU's åbenhedsregister?  
Ja
Nej
*
 
1.5. Har du allerede investeret i USA?  
Ja
Nej
*
 
2. SYNSPUNKTER OM DEN FORESLÅEDE TEKST, SOM SKAL ANVENDES SOM
GRUNDLAG FOR INVESTERINGSFORHANDLINGERNE MED USA
 
A. Grundlæggende bestemmelser om investeringsbeskyttelse
INDLEDNING
 
Investeringsbeskyttelsesregler består af et begrænset antal standarder, der garanterer, at regeringer respekterer visse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grundlæggende principper, som en udenlandsk investor kan henholde sig til i forbindelse med investeringsbeslutninger. Disse
grundlæggende principper for behandlingen af investorer afspejles i de rettigheder, som regeringer sikrer deres egne borgere og
virksomheder (f.eks. ingen ekspropriation uden erstatning, adgang til retlig prøvelse, beskyttelse mod afpresning, chikane og
diskrimination), men som ikke nødvendigvis altid gælder for udlændinge og udenlandske virksomheder. Samtidig skal udenlandske
investorer ligesom de indenlandske til fulde overholde lovgivningen i værtslandet.
 
Det overordnede formål med internationale investeringsaftaler er at sikre, at værtslandet for en investering behandler udenlandske
investorer i overensstemmelse med disse grundlæggende principper, samtidig med at landet bibeholder retten til at træffe
foranstaltninger i offentlighedens interesse i det omfang, det finder hensigtsmæssigt.  
 
EU's konkrete mål med sine handels- og investeringsaftaler og med afsnittet om investeringsbeskyttelse i TTIP er at øge balancen
mellem investeringsbeskyttelse og retten til at regulere ved at præcisere og forbedre de grundlæggende regler for
investeringsbeskyttelse. Det er også EU's mål at bevare staternes ret til at træffe foranstaltninger med legitime politiske mål for øje.
 
Det betyder mere præcist, at EU vil indføre moderne og innovative regler, der præciserer betydningen af de standarder for
investeringsbeskyttelse, som tidligere har givet anledning til bekymringer. Det gælder især: rimelig og retfærdig behandling (som i
EU's strategi vil blive begrænset til en lukket liste over grundlæggende investorrettigheder) og indirekte ekspropriation (som i EU's
strategi har til formål at sikre, at foranstaltninger, der er truffet med legitime politiske mål for øje, ikke kan blive betragtet som
indirekte ekspropriation). I EU's strategi for forhandlingerne indgår retten til at regulere som et grundlæggende princip. EU ønsker
også at sikre, at alle nødvendige undtagelser og den nødvendige beskyttelse er på plads, således at den offentlige politik gives det
nødvendige manøvrerum til f.eks. at håndtere en finansiel krise.
 
EU's strategi forklares yderligere via de følgende baggrundsoplysninger og spørgsmål. Vi beder dig om dine kommentarer og
forslag til alle de relevante emner. Hvert emne uddybes ved hjælp af eksempler i form af referencetekster, som er taget fra andre
investeringsaftaler og fra den strategi, der blev udarbejdet i forhandlingerne mellem EU og Canada (CETA), som er den seneste
tekst, EU har forhandlet.
 
Spørgsmål 1: Anvendelsesområde for de grundlæggende regler om
investeringsbeskyttelse
Forklaring af problemstillingen
 
Aftalens anvendelsesområde besvarer et centralt spørgsmål:
Hvilken type investeringer og investorer bør beskyttes?
Vores svar
er, at investeringsbeskyttelse bør gælde de
investeringer
og
investorer
, som
har foretaget
en investering i overensstemmelse
med lovgivningen i det land, som de har investeret i.
 
Strategi i de fleste investeringsaftaler
 
Mange internationale investeringsaftaler indeholder brede bestemmelser, der definerer investorer og investeringer.
 
I de fleste tilfælde er definitionen af investeringer
bevidst bred
, da en investering ofte er en kompleks transaktion, der omfatter
en lang række aktiver, f.eks. grunde, bygninger, maskiner, udstyr, intellektuel ejendomsret, kontrakter, licenser, aktier,
obligationer og forskellige finansielle instrumenter. Samtidig omhandler de fleste bilaterale investeringsaftaler investeringer
foretaget i overensstemmelse med den gældende lovgivning. Denne metode har fungeret godt og har gjort det muligt for
voldgiftsinstanser med ansvar for ISDS at
nægte investeringsbeskyttelse
til investorer, som
ikke har respekteret
lovgivningen i værtslandet
, da de foretog deres investering (f.eks. ved at strukturere investeringen på en sådan måde, at klare
forbud i værtslandet omgås, eller ved at foretage en investering på bedragerisk vis eller ved hjælp af bestikkelse).
 
I mange investeringsaftaler henviser
definitionen af en investor
blot til fysiske eller juridiske personer hos den anden part i
aftalen uden yderligere nuancering. Dette har i nogle tilfælde gjort det muligt for såkaldte
postkasseselskaber eller
skuffeselskaber
, der ejes eller kontrolleres af statsborgere, som det ikke er hensigten, at aftalen skal beskytte, og som ikke har
nogen reelle forretningsaktiviteter i det berørte land, at bruge investeringsaftaler til at indbringe sager for ISDS-instanser.
 
EU's mål og strategi
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0009.png
EU ønsker at undgå misbrug. Dette kan primært opnås ved at gøre definitionen af en investor mere præcis, og på den måde
udelukke såkaldte skuffe- og postkasseselskaber, der ejes af tredjelandes statsborgere, fra aftalen: for at blive regnet for en
legitim investor fra en af aftaleparterne skal en juridisk person have betydelige forretningsaktiviteter inden for den pågældende
aftaleparts område.
 
Samtidigt ønsker EU at
støtte sig til tidligere traktatpraksis
, der har givet gode resultater. Henvisningen til investeringer
foretaget i overensstemmelse med den gældende lovgivning er ét eksempel. Et andet er præciseringen af, at beskyttelsen kun
omfatter situationer, hvor investorerne allerede har bundet betydelige investeringer i værtslandet – og ikke bare det stadie, hvor
de planlægger at gøre det.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til de mål og den strategi, der er udstukket i forhold til omfanget af de grundlæggende
bestemmelser om investeringsbeskyttelse i TTIP – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget
som reference?
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 2: Ikke-forskelsbehandling af investorer
Forklaring af problemstillingen
 
I henhold til standarderne for ikke-forskelsbehandling af investorer er en stat, der er part i aftalen, forpligtet til at behandle
udenlandske investorer fra den anden part på samme måde som sine egne investorer (national behandling) og på samme måde,
som den behandler investorer fra andre lande (mestbegunstigede nationer). Derved sikres
ensartede vilkår
for udenlandske og
lokale investorer og investorer fra andre lande. Hvis et bestemt kemisk stof f.eks. viser sig at være giftigt, og staten beslutter at
forbyde det, må staten således ikke begrænse dette forbud til kun at gælde udenlandske virksomheder og samtidig tillade
indenlandske virksomheder at fortsætte med at producere og markedsføre dette stof.
 
Der kan være krav om ikke at forskelsbehandle, når en udenlandsk investor har foretaget investeringen i overensstemmelse med
den gældende lovgivning (
efter etablering
), men kravene kan også omfatte betingelserne for denne investors adgang til
markedet i værtslandet (
forud for etablering
).  
 
Strategi i de fleste eksisterende investeringsaftaler
 
Standarderne for national behandling og mestbegunstigelse (MFN) anses for at være
centrale bestemmelser
i
investeringsaftaler, og derfor er de gennemgående blevet brugt i sådanne aftaler, selvom indholdet har varieret en smule.
 
For så vidt angår
national behandling
, tillader mange investeringsaftaler ikke staterne at behandle udenlandske og
indenlandske investorer forskelligt, når førstnævnte
allerede er etableret
på en parts territorium. Der er dog nogle aftaler, der
tillader en sådan forskelsbehandling i et begrænset antal sektorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0010.png
 
For
mestbegunstigelse
gælder, at de fleste investeringsaftaler ikke præciserer, om udenlandske investorer har ret til at
påberåbe sig processuelle eller materielle bestemmelser i andre tidligere eller fremtidige aftaler, som værtslandet indgår.
Investorer får derved potentielt mulighed for at påberåbe sig en hvilken som helst rettighed i en anden aftale, som de anser for
mere fordelagtig. Dette vil endda kunne betyde, at der kan anvendes en helt ny standard for beskyttelse, som ikke fandtes i den
oprindelige aftale. I praksis omtales dette normalt som "
import af standarder
".
 
EU's mål og strategi
 
EU mener principielt, at
etablerede investorer ikke må udsættes for forskelsbehandling
, når de har etableret sig på
værtslandets område, men anerkender samtidig, at det i visse sjældent forekommende sager og i nogle helt specifikke sektorer
kan være nødvendigt at forskelsbehandle mod
allerede etablerede investorer. Situationen er anderledes med hensyn til
etableringsret
, hvor parterne
kan vælge, om de ønsker at åbne visse markeder eller sektorer
, hvis de finder det
hensigtsmæssigt.
 
Med hensyn til
spørgsmålet om import af standarder
, ønsker EU at præcisere, at mestbegunstigelse
ikke medfører, at
processuelle eller materielle bestemmelser kan importeres fra andre aftaler
.
 
EU vil også fastlægge
undtagelser
, der tillader parterne at træffe foranstaltninger med henblik på at beskytte sundhed, miljø,
forbrugere osv. Der vil desuden blive indført yderligere særregler for den audiovisuelle sektor og statsstøtte. Disse undtagelser er
typisk en del af EU's frihandelsaftaler og gælder også forpligtelserne om ikke-forskelsbehandling i forbindelse med investering.
Sådanne undtagelser giver mulighed for forskellig behandling af investorer og investeringer, hvis det er nødvendigt for at nå
målsætningerne for den offentlige politik.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til EU's strategi for ikke-forskelsbehandling i forbindelse med TTIP – på baggrund af
ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som reference? Forklar nærmere.
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 3: Retfærdig og rimelig behandling
Forklaring af problemstillingen
 
Forpligtelsen til at give udenlandske investorer en retfærdig og rimelig behandling er
en af de vigtigste
investeringsbeskyttelsesstandarder
. Den sikrer, at investorer og investeringer er beskyttet mod behandling fra værtslandets
side, som, selv hvis der ikke er tale om ekspropriation eller forskelsbehandling, stadig må betragtes som uacceptabel, fordi den
er
vilkårlig, urimelig, korrupt
osv. 
 
Strategi i de fleste investeringsaftaler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0011.png
 
Standarden for retfærdig og rimelig behandling
findes i de fleste internationale aftaler
. I mange tilfælde er standarden
ikke
defineret
, og den er normalt
ikke afgrænset eller præciseret
. Dette har følgelig
givet voldgiftsinstanser et betydeligt
fortolkningsrum
, og deres fortolkninger har spændt fra helt snævre til meget brede, hvilket har medført stor polemik om
standardens nøjagtige betydning. Denne mangel på klarhed har udløst en lang række ISDS-klager fra investorer, hvoraf en del
har givet anledning til usikkerhed om staternes ret til at regulere. Dette gælder især en række tilfælde, hvor standarden har givet
anledning til en meget bred fortolkning af investorernes berettigede forventninger, herunder forventningen om en stabil
overordnet lovgivningsramme.
 
Visse investeringsaftaler har indskrænket indholdet af standarden for retfærdig og rimelig behandling ved at kæde den sammen
med begreber, der anses for at være en del af
den internationale sædvaneret
, f.eks. en minimumsstandard for behandling af
udlændinge som landene skal respektere. Dette har imidlertid også medført en lang række forskellige afgørelser fra
voldgiftsinstanser, om hvad der er eller ikke er omfattet af international sædvaneret, og har ikke givet den ønskede klarhed i
definitionen af standarden.
Et problem, som nogle gange forbindes med standarden for retfærdig og rimelig behandling, er værtslandets respekt for dets
lovmæssige forpligtelser over for de udenlandske investorer og deres investeringer (nogle gange betegnet som
"paraplybestemmelsen"), f.eks. når værtslandet har indgået en kontrakt med en udenlandsk investor. Investeringsaftaler kan
have specifikke bestemmelser herom, som til tider er blevet fortolket på den måde, at enhver overtrædelse af f.eks. en kontraktlig
forpligtelse kan udgøre et brud på investeringsaftalen.
 
EU's målsætninger og strategi
 
EU’s hovedmål er
at præcisere standarden
, navnlig ved at indarbejde centrale
erfaringer fra retspraksis.
Dette vil kunne
fjerne usikkerhed
for såvel stater som investorer.
 
Med denne strategi vil en stat kun kunne holdes ansvarlig for et brud på forpligtelsen til retfærdig og rimelig behandling ved
overtrædelse af en begrænset række af grundlæggende rettigheder
. Der er tale om følgende: manglende adgang til
retsprøvelse, tilsidesættelse af de grundlæggende principper for retfærdig procedure, åbenlys vilkårlighed, målrettet
forskelsbehandling på grundlag af køn, race eller religiøst tilhørsforhold og grov behandling, såsom pres, tvang eller chikane.
Denne liste kan kun udvides, hvis parterne (EU og USA) bliver udtrykkeligt enige om at tilføje sådanne elementer til standarden,
f.eks. i tilfælde af at der i medfør af en påviselig udvikling i international ret bør tilføjes nye elementer til standarden.
 
Investorens
berettigede forventninger
kan tages med i betragtning ved fortolkningen af standarden. Dette er imidlertid
kun
muligt, hvis
en
aftalepart har givet en klar og specifik fremstilling
med henblik på at overbevise investoren til at foretage
eller bibeholde en investering, som investoren har
stolet på
, og som den pågældende part efterfølgende
ikke har respekteret
.
Formålet er at gøre det klart, at en investor ikke kan have nogen berettiget forventning om, at den generelle regulerings- og
lovgivningsramme ikke ændrer sig. EU har således til hensigt at sikre, at standarden ikke forstås som en
balanceringsforpligtelse
, dvs. en garanti for, at lovgivningen i værtslandet ikke kan ændre sig på en sådan måde, at det
påvirker investorer negativt.
I overensstemmelse med den generelle målsætning om at præcisere indholdet af standarden skal EU, hvor det er relevant,
ligeledes tilstræbe at beskytte udenlandske investorer i situationer, hvor værtslandet bruger sine suveræne beføjelser til at undgå
kontraktlige forpligtelser over for dem eller deres investeringer. Dette gælder dog ikke simple kontraktbrud som f.eks. manglende
betaling af en regning.
Link til referencetekst
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0012.png
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til EU's strategi for retfærdig og rimelig behandling af investorer og deres investeringer i
forbindelse med TTIP – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som reference?
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 4: Ekspropriation
Forklaring af problemstillingen
 
Ejendomsretten er en menneskeret,
der er forankret i den europæiske menneskerettighedskonvention, i EU's charter om
grundlæggende rettigheder og i EU-landenes retstraditioner. Denne ret er
afgørende for investorer og investeringer
. Derfor er
den største risiko
, som investorer kan være udsat for i et andet land, at deres investering bliver
eksproprieret uden
kompensation
. Det er årsagen til, at garantier mod ekspropriation er helt centrale i enhver international investeringsaftale.
 
Direkte ekspropriationer,
som omfatter regulær konfiskation af retmæssig ejendom, forekommer sjældent i dag og giver
normalt ikke anledning til kontroverser inden for voldgiftspraksis. Voldgiftsinstanser står imidlertid over for en langt mere
vanskelig opgave, når de skal vurdere, om en statslig reguleringsforanstaltning, som ikke indebærer en direkte overførsel af
ejendomsretten, kan
sidestilles med ekspropriation
(indirekte ekspropriation).
 
Strategi i de fleste investeringsaftaler
 
I investeringsaftaler tillades ekspropriation, hvis denne har et
offentligt formål
,
ikke forskelsbehandler
, er et resultat af en
retfærdig procedure
og ledsages af en hurtig og effektiv
kompensation
. Dette gælder både direkte ekspropriation (f.eks.
nationalisering) og
indirekte ekspropriation
(foranstaltninger, hvis virkning svarer til ekspropriation).
 
Indirekte ekspropriation
har været en
kilde til bekymring
i visse sager, hvor reguleringsforanstaltninger, der er truffet med
legitime formål for øje, har været genstand for klager og krav om kompensation fra investorers side med den begrundelse, at de
svarede til ekspropriation, fordi de havde en betydelig negativ effekt på deres investeringer. De fleste investeringsaftaler
indeholder ikke oplysninger eller vejledning herom
, og det har uvægerligt givet voldgiftsinstanserne betydeligt
fortolkningsrum.
 
EU's mål og strategi
 
Det er EU's mål
at præcisere
bestemmelserne om ekspropriation og at
give fortolkningsvejledning
vedrørende indirekte
ekspropriation for at
undgå klager over legitime offentlige politiske foranstaltninger
.  EU ønsker at gøre det klart, at
foranstaltninger, der træffes uden at forskelsbehandle og med legitime offentlige formål for øje som f.eks. at beskytte
sundhed
eller miljø
,
ikke kan sidestilles med ekspropriation
, medmindre de er åbenlyst uforholdsmæssige i forhold til deres formål. EU
ønsker at præcisere, at den omstændighed, at en foranstaltning
påvirker den økonomiske værdi
af en investering, ikke
godtgør, at en indirekte ekspropriation har fundet sted.
Link til referencetekst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0013.png
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til strategien vedrørende ekspropriation i forbindelse med TTIP – på baggrund af ovenstående
redegørelse og med teksten i bilaget som reference? Forklar nærmere.
Hvis du ikke ønsker at besvare spørgsmålet, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 5: Sikring af retten til at regulere og investeringsbeskyttelse
Forklaring af problemstillingen
 
I demokratiske samfund er
staternes ret til at regulere underlagt principper og regler
, som findes i både landenes egen og
international lovgivning. I
den europæiske menneskerettighedskonvention
har de ratificerende stater eksempelvis forpligtet
sig til at garantere en række borgerlige og politiske rettigheder. I EU sikrer medlemsstaternes
forfatninger
og EU-lovgivningen,
at staterne ikke kan handle i modstrid med borgernes grundlæggende rettigheder. Offentlig regulering i et demokratisk samfund
skal således bygge på legitime formål og være nødvendig.
 
Investeringsaftaler afspejler
dette perspektiv. I tilfælde hvor aftaler indeholder bestemmelser, der er meget brede eller
tvetydige, er der altid en
risiko
for, at voldgiftsretten fortolker dem på en måde, som kan opfattes som en trussel mod statens ret
til at regulere. I sidste ende er
voldgiftsinstansernes afgørelser kun så gode som de bestemmelser, de fortolker og
anvender
.
 
 Strategi i de fleste investeringsaftaler
 
De fleste aftaler, der specifikt omhandler investeringsbeskyttelse,
behandler ikke muligheden for, at den offentlige politiks
problemstillinger som f.eks. offentlig sundhed, miljøbeskyttelse, forbrugerbeskyttelse eller tilsynsregulering kan
påvirke investeringerne
. Derfor er forholdet mellem beskyttelse af investeringer og den ret til at regulere på sådanne områder,
som aftaleparterne havde forestillet sig, ikke klart, og det skaber usikkerhed.
 
I de seneste aftaler
imødegås denne bekymring imidlertid i stigende grad
gennem på den ene side
præcisering
af de
vigtigste investeringsbeskyttelsesbestemmelser, som tidligere har vist sig at være kontroversielle, og på den anden side
omhyggeligt udformede
undtagelser
fra visse forpligtelser. I komplekse aftaler som frihandelsaftaler med bestemmelser om
investering eller i aftaler om regional integration er inddragelsen af en sådan beskyttelse den normale praksis.
 
EU's mål og strategi
 
EU's mål er at skabe en
solid balance
mellem
beskyttelsen af investorer
og parternes
ret til at regulere
.
 
EU ønsker for det første at sikre, at aftaleparternes
ret til at regulere fastlægges som et grundlæggende princip
. Det er
vigtigt, fordi voldgiftsinstanserne så skal tage hensyn til dette princip, når de skal træffe afgørelser i tvistbilæggelsessager.
 
For det andet vil EU indføre
klare og innovative bestemmelser
vedrørende de investeringsbeskyttelsesstandarder, der har
givet anledning til bekymring tidligere (f.eks. defineres standarden for retfærdig og rimelig behandling på grundlag af en lukket
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0014.png
liste over grundlæggende rettigheder, og bilaget om ekspropriation præciserer, at foranstaltninger truffet med legitime politiske
mål for øje uden at forskelsbehandle ikke udgør indirekte ekspropriation). Disse forbedringer vil sikre, at voldgiftsinstanserne ikke
fortolker investeringsbeskyttelsesstandarderne på en måde, der påvirker retten til at regulere negativt.
 
For det tredje vil EU sikre,
at alle nødvendige undtagelser og den nødvendige beskyttelse er på plads
. F.eks. bør
udenlandske investorer kun kunne
etablere sig
i EU på de vilkår og betingelser, der er fastsat af EU. En liste over tværgående
undtagelser vil gælde for kravene om ikke-forskelsbehandling, f.eks. inden for miljøbeskyttelse, forbrugerbeskyttelse eller
sundhed (
se spørgsmål 2 for yderligere oplysninger
). Der vil blive anvendt yderligere særregler for den audiovisuelle sektor og
statsstøtte. Afgørelser vedrørende konkurrencespørgsmål vil ikke være underlagt tvistbilæggelse mellem investorer og stater
(ISDS). Derudover vil der i overensstemmelse med andre EU-aftaler ikke være noget i aftalen, der forhindrer en part i at træffe
foranstaltninger af
forsigtighedshensyn
, herunder foranstaltninger til at beskytte indskydere eller foranstaltninger til at beskytte
deres finansielle systemers integritet og stabilitet. Derudover indeholder EU's aftaler generelle undtagelser for
krisesituationer
,
f.eks. meget vanskelige situationer for valuta- eller pengepolitikken, betalingsbalancen eller udefra kommende finansielle
vanskeligheder – eller risikoen for det.
 
Med hensyn til de proceduremæssige aspekter vedrørende ISDS er det EU's mål at opbygge et system, der kan tilpasse sig
staternes ret til at regulere. Når det viser sig at være nødvendigt med større klarhed og præcision for at beskytte retten til at
regulere, vil parterne have mulighed for at
vedtage fortolkninger
af investeringsbeskyttelsesreglerne, som bliver
bindende for
voldgiftsinstanserne
.  Dette vil gøre det muligt for parterne at føre tilsyn med, hvordan aftalen fortolkes i praksis, og påvirke
fortolkningen, såfremt det er nødvendigt.
 
De proceduremæssige forbedringer, som EU foreslår, vil også gøre det klart, at en voldgiftsret
ikke vil kunne beordre
ophævelsen af en foranstaltning
, men kun kompensation til investoren.
 
Desuden vil
useriøse klager kunne undgås
, og investorer, som ikke får medhold i deres klager, vil skulle betale den
pågældende regerings
sagsomkostninger
(se spørgsmål 9)
.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til den måde, som EU med sin strategi håndterer retten til at regulere på i forbindelse med TTIP
– på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som reference?
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
B. Tvistbilæggelse mellem investorer og stater (ISDS)
 
INDLEDNING
 
Tvistbilæggelse mellem investorer og stater (ISDS) er et retligt instrument, der giver investorer mulighed for at indbringe en klage
over, at værtslandet ikke har overholdt investeringsbeskyttelsesreglerne i TTIP, ved en voldgiftsret. Nationale retsmidler ville være
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at foretrække, men TTIP's bestemmelser kan ikke gøres direkte gældende foran en national domstol. På trods af den generelle
pålidelighed i udviklede retssystemer som USA's og EU's er det muligt, at investorer ikke får effektiv domstolsadgang, f.eks. hvis de
nægtes adgang til at anke eller en retfærdig proces, således at de ikke har ikke har nogen effektive retsmidler til rådighed. ISDS
sikrer derfor, at legitime klager kan blive genstand for retlig prøvelse. I sådanne sager vil investorerne være nødt til at bevise, at
foranstaltningerne udgør et brud på reglerne om investeringsbeskyttelse, og at de har lidt skade som følge deraf.  
 
Investorernes mulighed for at gøre krav gældende via ISDS er et standardkrav i stort set alle de 3 000 investeringsaftaler, der
findes i dag, herunder de 1 400, som EU-landene har indgået. De fleste aftaler indeholder et standardafsnit, hvoraf det fremgår, at
investorerne kan benytte sig af ISDS i tilfælde af brud på reglerne om investeringsbeskyttelse. Aftalerne selv indeholder ikke nogen
fastlagt proceduremæssig ramme for, hvordan en ISDS-sag skal behandles af en voldgiftsret. ISDS-voldgiftsretten skal arbejde på
grundlag af internationale voldgiftsregler, som fastlægger en generel proceduremæssig ramme. De mest almindelige er reglerne fra
Det Internationale Center til Bilæggelse af Investeringstvister (ICSID, et organ under Verdensbanken) eller fra De Forenede
Nationers Kommission for International Handelsret (UNCITRAL). Disse regler kan imidlertid kun delvist løse de problemer, som
ISDS-systemet er blevet stillet over for de senere år, og som især vedrører gennemsigtighed, voldgiftsmændenes adfærd og
fraværet af en appelmekanisme. 
 
EU arbejder på at udvikle en effektiv og moderne ISDS-mekanisme, som vil være i stand til at løse disse problemer. Det er EU's
hensigt at forbedre ISDS-mekanismen under TTIP sammenlignet med eksisterende investeringsaftaler. Disse forbedringer forklares
i de følgende spørgsmål, hvor vi beder dig om dine kommentarer og forslag. Gennem disse forbedringer ønsker EU at sikre et
gennemsigtigt og velfungerende ISDS-system med klare principper for ansvarlighed, som afspejler offentlighedens interesser og
politiske målsætninger. EU vil søge at fremme den mindelige løsning af tvister via en obligatorisk konsultationsperiode og mulighed
for mægling. EU tilstræber også mere ensartede afgørelser, herunder oprettelsen af en appelmekanisme og ved at tillade
regeringerne at vejlede og fortolke, så deres hensigter respekteres. En anden overvejelse er, hvordan man undgår useriøse eller
ubegrundede klager. EU ønsker at indføre mekanismer, der gør det muligt hurtig at afvise sådanne klager. Gennemsigtighed og
muligheden for, at interessenter kan gøres deres synspunkter gældende i processen understøtter disse forbedringer og er
afgørende for et troværdigt ISDS-system med klare principper for ansvarlighed.   
 
Spørgsmål 6: Gennemsigtighed i ISDS
Forklaring af problemstillingen
 
I de fleste ISDS-sager gøres ingen eller få oplysninger tilgængelige for offentligheden, høringerne er ikke åbne og tredjeparter
inddrages ikke. Det gør det vanskeligt for offentligheden at opnå kendskab til de reelle omstændigheder og at danne sig et
billede af det, som begge sider måtte fremføre.
 
Denne
mangel på åbenhed
har givet anledning til
usikkerhed og forvirring
med hensyn til årsager til og mulige følger af
ISDS-sager.
Gennemsigtighed er af afgørende betydning
for at sikre legitimitet og klare principper for ansvarlighed i systemet.
Den gør det muligt for interesserede i en tvist at få oplysninger og bidrage til processen, og den fremmer voldgiftsmændenes
pålidelighed, da deres afgørelser kan kontrolleres. Gennemsigtighed fremmer ensartethed og forudsigelighed, idet den er med til
at skabe et korpus af sager og oplysninger, som investorer, interessenter, stater og ISDS-instanser kan henholde sig til.
 
Strategi i de fleste eksisterende investeringsaftaler
 
I henhold til de regler, der gælder i de fleste eksisterende aftaler, skal både
den besvarende stat og investoren give tilladelse
til
, at deres bidrag i en sag offentliggøres. Hvis enten investoren eller den besvarende stat er imod offentliggørelsen, kan
dokumenter
ikke offentliggøres
. Som følge heraf finder de fleste ISDS-sager sted bag lukkede døre, og ingen eller kun et
begrænset antal dokumenter bliver gjort tilgængelige for offentligheden.
 
EU's mål og strategi 
 
Det er EU's mål at sikre gennemsigtighed og åbenhed i ISDS-systemet under TTIP. EU vil indføre bestemmelser, der garanterer,
at høringer er åbne, og at alle dokumenter gøres tilgængelige for offentligheden. I ISDS-sager, der er indbragt under TTIP, vil
alle
dokumenter blive gjort offentligt tilgængelige
(dog med undtagelser for fortrolige oplysninger og
forretningshemmeligheder),
og høringerne vil være åbne for offentligheden.
Interesserede parter fra
civilsamfundet vil
kunne indsende bidrag
, således at ISDS-voldgiftsretten bliver bekendt med deres synspunkter og argumenter. 
EU har haft en førende rolle i forbindelse med udarbejdelsen af
nye FN-regler om gennemsigtighed
[1]
i ISDS. Målet om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0016.png
gennemsigtighed opnås ved at inkorporere disse regler i TTIP.
 
[1]
UNCITRAL's regler for gennemsigtighed i aftalebaseret voldgift mellem investorer og stater.
http://www.uncitral.org/pdf/english/texts/arbitration/rules-on-transparency/Rules-on-Transparency-E.pdf
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning med hensyn til denne strategis bidrag til EU's målsætning om at øge gennemsigtigheden og
åbenheden i ISDS-systemet under TTIP – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som
reference? Angiv eventuelle yderligere forslag.
 
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 7: Flere klager og forholdet til nationale domstole
Forklaring af problemstillingen
 
Investorer, der mener, de har grund til at klage over myndigheders tiltag (f.eks. forskelsbehandling eller manglende
kompensation efter ekspropriation), har ofte flere muligheder. De kan gå til de nationale domstole og klage dér. De eller deres
tilknyttede virksomheder kan muligvis gå til andre internationale voldgiftsinstanser, som hører under andre internationale
investeringsaftaler.
 
Det forholder sig ofte sådan, at den beskyttelse, som investeringsaftaler giver,
ikke kan påberåbes foran nationale domstole
,
og at de
gældende retlige regler er forskellige
. F.eks. er forskelsbehandling til fordel for lokale virksomheder ikke forbudt ifølge
amerikansk lov, men den er forbudt i investeringsaftaler. Der er også usikkerhed om, hvorvidt nationale domstole i nogle sager vil
kunne
favorisere den nationale forvaltning
i forhold til en udenlandsk investor, f.eks. når de tager stilling til krav om
kompensation for ekspropriation, eller at de kan nægte adgang til en retfærdig proces, f.eks. muligheden for at anke. Regeringer
kan have
immunitet i retssager
. Desuden er retsmidlerne ofte forskellige i landene. I visse tilfælde kan
regeringsforanstaltninger blive afvist af nationale domstole, hvis de er ulovlige eller forfatningsstridige. ISDS-instanser
kan ikke
beordre regeringer til at omgøre foranstaltninger
.
 
Disse forskellige muligheder rejser vigtige og komplekse spørgsmål. Det er vigtigt at sikre, at en regering
ikke betaler mere end
den korrekte kompensation. Det er også vigtigt at sikre, at der er
sammenhæng mellem afgørelser
.
 
Strategi i de fleste eksisterende investeringsaftaler
 
Eksisterende investeringsaftaler
regulerer eller behandler generelt ikke
forholdet til nationale domstole eller andre
ISDS-instanser. Visse aftaler kræver, at investoren vælger mellem nationale domstole og ISDS-instanser. Dette betegnes ofte
som "
fork in the road
"-klausulen (skillevejsklausulen).
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0017.png
EU's mål og strategi
 
EU's strategi favoriserer principielt
nationale domstole
. Det er EU's mål at investorerne tilskyndes til at føre deres klagesager
ved nationale domstole eller at søge
mindelige løsninger
via f.eks. mægling. EU vil foreslå forskellige instrumenter til at gøre
dette. Den ene er at forlænge de relevante frister, hvis investorer går til nationale domstole eller forsøger mægling i samme sag,
for ikke at afskrække dem fra at gå de veje.  Et andet vigtigt element er at sikre, at investorer
ikke kan indbringe klager i den
samme sag samtidig foran en ISDS-instans og nationale domstole
. EU vil også sikre, at de virksomheder, der er
tilknyttet
investoren, ikke kan indbringe klager
foran en ISDS-instans og nationale domstole om samme sag og på samme tid. Hvis der
er andre relevante eller relaterede sager, skal ISDS-retsinstanserne tage hensyn til disse. Dette sker for at
undgå enhver risiko
for, at investoren får for stor kompensation
, og er med til at
sikre sammenhæng
ved at forhindre potentielt parallelle krav.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvordan ser du denne strategis effektivitet med hensyn til at afbalancere adgangen til ISDS med muligheden for at
kunne appellere ved nationale domstole og med hensyn til at undgå konflikter mellem nationale retsmidler og ISDS
inden for rammerne af TTIP – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som reference?
Angiv venligst eventuelle yderligere skridt. Anfør venligst bemærkninger om nytten af mægling som middel til
tvistbilæggelse.
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 8: Voldgiftsmænds etik, adfærd og kvalifikationer
Forklaring af problemstillingen
 
Der er
bekymringer
om, at voldgiftsmænd ved ISDS-retsinstanser ikke altid handler på en
uafhængig og upartisk måde
.
Eftersom de pågældende personer muligvis ikke kun varetager hverv som voldgiftsmænd, men også som advokater for
virksomheder og regeringer, er der blevet udtrykt bekymring vedrørende potentiel forudindtagethed eller
interessekonflikter
.
 
Der er også blevet givet udtryk for bekymring om voldgiftsmændenes kvalifikationer, og at de muligvis ikke har den nødvendige
sagkundskab i spørgsmål af offentlig interesse eller i spørgsmål, der kræver en vægtning mellem investeringsbeskyttelse og
f.eks. beskyttelse af miljø, sundhed og forbrugere.
 
Strategi i de eksisterende investeringsaftaler
 
De fleste eksisterende investeringsaftaler
behandler ikke spørgsmålet
om voldgiftsmænds adfærd. I internationale regler om
voldgift reguleres dette spørgsmål ved at give den besvarende regering eller investor mulighed for at anfægte valget af
voldgiftsmanden på grundlag af tvivl om egnethed.
 
De fleste aftaler giver investoren og den besvarende stat mulighed for at vælge voldgiftsmænd, men
fastlægger ikke regler for
kvalifikationer
eller en liste over godkendte og kvalificerede voldgiftsmænd, som der kan trækkes på.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0018.png
 
EU's mål og strategi
Det er EU's mål at fastlægge klare regler for at
sikre, at voldgiftsmænd er uafhængige og handler etisk
. EU vil indføre
specifikke krav om etisk adfærd for voldgiftsmænd i TTIP, bl.a. en
adfærdskodeks
. Denne adfærdskodeks vil være bindende for
voldgiftsmænd ved de ISDS-instanser, der er etableret under TTIP.  Adfærdskodeksen fastlægger også procedurer til at
identificere og håndtere alle former for interessekonflikter.  Manglende overholdelse af disse etiske regler medfører, at
voldgiftsmanden fjernes
fra retten. Hvis en besvarende stat f.eks. mener, at den voldgiftsmand, som investoren har valgt, ikke
er i besiddelse af de nødvendige kvalifikationer, eller at der er en interessekonflikt, kan den besvarende stat anfægte
udnævnelsen. Hvis voldgiftsmanden har overtrådt adfærdskodeksen, vil han/hun blive fjernet fra retten. I tilfælde hvor
ISDS-voldgiftsretten allerede har truffet sin afgørelse, og et brud på adfærdskodeksen afsløres, kan den besvarende stat eller
investoren
anmode om at få omstødt
den pågældende ISDS-afgørelse.
 
I referenceteksten (udkastet til aftalen mellem EU og Canada) har parterne (dvs. EU og Canada) aftalt at indføre regler om
voldgiftsmændenes adfærd, hvilket er første gang, det sker i en investeringsaftale, og de har også gjort det muligt at forbedre
reglerne yderligere. I forbindelse med TTIP vil disse regler blive en umiddelbar del af aftalen.
 
Med hensyn til ISDS-voldgiftsmænds kvalifikationer er det EU's mål at fastlægge detaljerede krav til de voldgiftsmænd, som
udfører deres hverv i ISDS-retsinstanser under TTIP. De skal være
uafhængige og upartiske
, have
ekspertise
inden for
international ret og international investeringsret og, såfremt det er muligt,
erfaring
med international handelsret og international
tvistbilæggelse. Blandt de bedst kvalificerede, som også har erfaring med sådanne opgaver, vil man blandt andet kunne finde
pensionerede
dommere
, som normalt har erfaring med at træffe afgørelser i sager, der både vedrører handel og investeringer
og samfundsmæssige og samfundspolitiske spørgsmål. Det er også EU's målsætning at etablere en
fortegnelse
, dvs. en liste
over kvalificerede personer, som formanden for ISDS-retten skal vælges fra, hvis investoren eller den besvarende stat ikke på
anden vis kan acceptere en formand. Formålet med en sådan fortegnelse er at sikre, at EU og USA enes om voldgiftsmænd,
hvis evner og uafhængighed er blevet nøje kontrolleret.  På denne måde vælger den besvarende stat én voldgiftsmand og
kontrollerer den tredje.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til disse procedurer og især adfærdskodeksen og kravene til voldgiftsmændenes kvalifikationer
i forbindelse med TTIP-aftalen – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som reference?
Kan de forbedre det eksisterende system, og er det muligt at foretage yderligere forbedringer?
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 9: Reduktion af risikoen for useriøse og grundløse sager
Forklaring af problemstillingen
 
Som i alle retssystemer indbringes der sager, som har en meget lille eller ingen chance for at få medhold (
useriøse klager
). På
trods af at de i sidste ende bliver afvist af voldgiftsretten, tager sådanne sager
tid og koster penge
for den besvarende stat. Der
har været bekymringer om, at langtrukne og hyppige sager i ISDS kunne
påvirke de politiske valg
, som staterne træffer. Derfor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0019.png
er det vigtigt at sikre, at der er fastlagt mekanismer til at luge ud i de useriøse tvister så tidligt som muligt.
 
Et andet spørgsmål er
ISDS-procedurernes omkostninger
. I mange ISDS-sager, hvor det lykkes de besvarende stater at
forsvare deres foranstaltninger over for ISDS-voldgiftsretten, risikerer staterne alligevel at skulle betale betydelige beløb til deres
eget forsvar.
 
Strategi i de fleste eksisterende investeringsaftaler:
 
I de eksisterende investeringsaftaler er der generelt ingen regler for useriøse klager, hvorimod der findes nogle
voldgiftsregler
,
som omfatter bestemmelser om useriøse klager. Som følge af denne uafklarede situation er der en risiko for, at der bliver ført
sager på grundlag af useriøse eller helt grundløse klager. Selvom investoren ville tabe sådanne sager, vil den lange
behandlingstid og den affødte usikkerhed om den offentlige politik være problematisk.
 
Spørgsmålet om,
hvem der skal betale omkostningerne
,
behandles heller ikke
i de fleste eksisterende investeringsaftaler.
Nogle internationale voldgiftsregler indeholder bestemmelser, der behandler spørgsmålet om omkostninger meget overordnet. I
praksis har ISDS-voldgiftsinstanser ofte besluttet, at investoren og den besvarende stat betaler deres egne sagsomkostninger,
uanset hvem der vinder eller taber.
 
EU's mål og strategi
 
EU vil indføre flere instrumenter i TTIP med henblik på hurtigt at kunne
afvise useriøse klager.
 
Det vil blive et krav, at ISDS-voldgiftsinstanser afviser klager, der helt åbenbart er uden retlig substans eller retligt grundlag.
Dette vil eksempelvis gøre sig gældende i sager, hvor investoren ikke er etableret i USA eller EU, eller sager, hvor
ISDS-voldgiftsretten hurtigt kan fastslå, at der ikke er tale om forskelsbehandling af nationale og udenlandske investorer. Derved
skabes en tidlig og effektiv filtreringsmekanisme, der kan opfange useriøse klager, så langvarige retstvister kan undgås.
 
Som en yderligere foranstaltning mod useriøse klager foreslår EU, at
den tabende part skal bære alle sagsomkostningerne
.
Hvis investorerne tager en chance og indbringer klager, som de siden ikke får medhold i, skal de betale de fulde omkostninger
for dette forsøg.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til disse mekanismer til at undgå useriøse eller grundløse klager og fjerne incitamenterne til at
klage i forbindelse med TTIP-aftalen – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som
reference? Anfør også eventuelle andre midler til at undgå useriøse eller grundløse klager.
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 10: Behandling og filtrering af sager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0020.png
Forklaring af problemstillingen
 
Der er for nylig blevet udtrykt bekymring angående adskillige ISDS-klager fra investorer, som er indbragt under eksisterende
investeringsaftaler. De vedrører statslige foranstaltninger, der påvirker den finansielle sektor, især foranstaltninger, der
i
krisetider er truffet for at beskytte forbrugerne eller det finansielle systems stabilitet og integritet
.
 
For imødegå disse bekymringer er der i nogle investeringsaftaler blevet indført mekanismer, som giver aftaleparternes
reguleringsmyndigheder mulighed for (via et såkaldt
ISDS-filter
) at gribe ind i særlige ISDS-sager, som vedrører foranstaltninger,
der formentlig er truffet af forsigtighedshensyn. Mekanismen gør det muligt for parterne at fastslå, hvorvidt en foranstaltning reelt
er truffet af forsigtighedshensyn, og om påvirkningen af den pågældende investor kan retfærdiggøres. Parterne kan på dette
grundlag enes om, at behandlingen af en klage skal ophøre.
 
Strategi i de fleste eksisterende investeringsaftaler
 
Hovedparten af de eksisterende investeringsaftaler afspejler den oprindelige hensigt med disse aftaler, som var at
undgå en
politisering af tvister
, og indeholder derfor ikke bestemmelser eller mekanismer, som gør det muligt for parterne at gribe ind i
ISDS-sager under særlige omstændigheder.
 
EU's mål og strategi
 
EU anser det i lighed med mange andre stater for
vigtigt at beskytte retten til at regulere i den finansielle sektor
og lægger
mere generelt vægt på det grundlæggende behov for at
opretholde den overordnede stabilitet og integritet i det finansielle
system
. Samtidig anerkender EU behovet for hurtig handling fra regeringernes side, når de står over for en finansiel krise.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Nogle investeringsaftaler indeholder filtreringsmekanismer, som gør det muligt for aftaleparterne (i dette tilfælde EU og USA)
at gribe ind i ISDS-sager, hvis en investor forsøger at anfægte foranstaltninger, der på grundlag af tilsynsregler er truffet for at
sikre finansiel stabilitet. I sådanne tilfælde kan aftaleparterne i fællesskab beslutte, at behandlingen af en klage skal ophøre.
Hvad er din holdning til anvendelsen og omfanget af sådanne filtreringsmekanismer i forbindelse med TTIP-aftalen –
på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som reference?
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 11: Retningslinjer fra parterne (EU og USA) om fortolkning af aftalen  
Forklaring af problemstillingen
 
Når lande forhandler en aftale, har de en
fælles forståelse
af betydningen af aftalens indhold. Der er dog en risiko for, at
voldgiftsinstanser, herunder også ISDS-instanser,
fortolker aftalen på en anden måde
, der bringer den ligevægt i fare, som de
pågældende lande havde opnået i forhandlingerne – f.eks. mellem investeringsbeskyttelse og retten til at regulere. Det kan ske,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0021.png
hvis aftalen
giver plads til fortolkning
. Det er derfor nødvendigt med mekanismer, som gør det muligt for parterne (EU og USA)
at præcisere deres intentioner angående
aftalens fortolkning
.
 
Strategi i de eksisterende investeringsaftaler
 
De fleste eksisterende investeringsaftaler
tillader ikke
de lande, som har underskrevet den pågældende aftale, at tage del i
processen eller at give ISDS-voldgiftsinstansen retningslinjer vedrørende fortolkningsspørgsmål.
 
EU's mål og strategi 
 
EU vil gøre de muligt for den aftalepart, der ikke er en del af en tvist (dvs. EU eller USA) at
gribe ind i ISDS-sager
mellem en
investor og den anden part. Det betyder, at aftaleparterne i hver enkelt sag kan forklare voldgiftsmændene og appelinstansen,
hvordan de ønsker, at de relevante bestemmelser skal fortolkes
.  Hvis begge parter kan blive enige om fortolkningen, er en
sådan fortolkning en meget tungtvejende tilkendegivelse, som
ISDS-retsinstanserne vil skulle respektere.
 
EU vil også gøre det muligt for parterne (dvs. EU og USA) at vedtage
bindende fortolkninger i lovspørgsmål
, således at man
kan korrigere eller forhindre afgørelser i voldgiftssager, der går imod EU og USA's fælles hensigter. Da det er EU's hensigt at
sikre klarhed og præcision i aftalens bestemmelser om investeringsbeskyttelse, vil der kun være meget
begrænset mulighed
for
uønskede fortolkninger. Denne bestemmelse er således en
ekstra sikkerhedsventil
for parterne.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til denne strategi til at sikre ensartethed og forudsigelighed i fortolkningen af og den opnåede
ligevægt i aftalen – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som reference? Er disse
elementer ønskelige, og anser du dem i givet fald for at være tilstrækkelige?
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
Spørgsmål 12: Appelmekanismer og konsekvente kendelser
Forklaring af problemstillingen
 
I eksisterende investeringsaftaler
er afgørelser truffet af en ISDS-voldgiftsret endelige
. Den besvarende stat har f.eks.
ingen
mulighed
for
at appellere
til en højere instans, hvis den vil anfægte kompensationsniveauet eller andre aspekter af
ISDS-afgørelsen, undtagen på et meget begrænset proceduregrundlag. Dette har ført til bekymringer om, at dette kan føre til
forskellige eller endda modsigende fortolkninger af bestemmelser i internationale investeringsaftaler. Interessenter har opfordret
til, at der indføres en mekanisme, der
gør det muligt at appellere afgørelser for derved at øge systemets legitimitet og sikre
konsistente fortolkninger.
  
Strategi i de fleste eksisterende investeringsaftaler
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0022.png
Ingen eksisterende internationale investeringsaftaler giver mulighed for at appellere
angående retlige spørgsmål. De
internationale voldgiftsregler gør det muligt at annullere ISDS-kendelser under visse meget restriktive procedurerelaterede
betingelser. 
 
EU's mål og strategi 
 
Det er EU's mål at
oprette en appelmekanisme
i TTIP, således at det bliver muligt at få prøvet ISDS-kendelser. Det vil bidrage
til at
sikre ensartede
fortolkninger af TTIP og give regeringer og investorer mulighed for at
appellere voldgiftskendelser
og få
rettet fejl
. Denne juridiske prøvelse udgør en ekstra kontrol af det arbejde, som er blevet udført af de oprindelige voldgiftsmænd
i en sag.
 
I de aftaler, som EU for øjeblikket forhandler, vil der i fremtiden være mulighed for at oprette appelmekanismer. EU ønsker
imidlertid at gå videre i TTIP og vil via aftalen skabe en bilateral appelmekanisme.
Link til referencetekst
 
Spørgsmål:
Hvad er din holdning til oprettelsen af en appelmekanisme i TTIP som et middel til at sikre ensartethed og
forudsigelighed i fortolkningen af aftalen – på baggrund af ovenstående redegørelse og med teksten i bilaget som
reference?
Hvis du ikke ønsker at besvare dette spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger".
*
 
C. Generel vurdering
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386600_0023.png
Hvad er din overordnede vurdering af den foreslåede strategi om grundlæggende standarder for beskyttelse og ISDS
som grundlag for forhandlingerne mellem EU og USA?
 
Ser du andre måder, EU kan forbedre investeringssystemet på?  
 
Er der andre spørgsmål i forbindelse med de emner, der er omfattet af dette spørgeskema, som du ønsker at
kommentere?
Hvis du ikke ønsker at besvare disse spørgsmål, bedes du indtaste "Ingen bemærkninger". 
*