Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 640
Offentligt
1393083_0001.png
Notat om delegerede retsakter til Folketingets Europaudvalg
Notat om forslag fra EU-kommissionen om delegeret retsakt, der
implementerer direktiv 2010/30/EU med hensyn til angivelse af
boligventilationsenheders energiforbrug og støj ved hjælp af mærkning
og standardiserede produktoplysninger.
1. Resumé
Kommissionen har udstedt en delegeret retsakt om energimærkning af
ventilationsenheder, ”Kommissionens delegerede forordning (EU) Nr.
…/..af 11.7.2014 om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/30/EU for så vidt angår energimærkning af
ventilationsaggregater til boliger”.
Energimærkningsdirektivet er et rammedirektiv, der har til formål at
tydeliggøre energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug og
dermed give private forbrugere bedre forudsætninger for at vælge de
mest energieffektive produkter. Hensigten med den delegerede retsakt
om energimærkning af boligventilationsenheder er, at forbrugernes
efterspørgsel skal stimulere udvikling og markedsføring af
ventilationsenheder, som er mere energieffektive end de, som i dag
findes på markedet.
Forslaget vurderes at medføre begrænsede merudgifter for staten, at
have begrænsede positive samfundsøkonomiske konsekvenser og
forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstrabyrde for erhvervslivet.
Forslaget vil have en mindre positiv miljøeffekt.
Fristen for indvendinger i Rådets imod den delegerede forordning udløber
den 1. september 2014, og Rådets indstilling forventes at foreligge d. 5.
september. Den delegerede forordning træder i kraft 20 dage efter
publicering i EU-tidende og får virkning fra 1. januar 2016 med mindre
Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den konkrete
delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
]
EUR
19. august 2014
/ IKKMI
Energistyrelsen
J.nr. 6501/6507-1120
Ref. bjh
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 17. juli 2014 udstedt en delegeret forordning
om krav til mærkning af boligventilationsenheder, som markedsføres for
første gang på det indre marked.
Forordningen stiller krav til mærkning af energieffektivitet ved transport af
luft og ved varmegenvinding. Forslaget omfatter krav til mindre og
mellemstore ventilationsenheder med luftstrømme op til 1000 kubikmeter
i timen til anvendelse boligventilation. Forslaget vil indebære krav til
mærkning af balancerede ventilationsenheder (dvs. med både ind - og
udsugning) og til envejs-enheder (kun indblæsning eller udsugning).
Mærkningen skal vise enhedens energieffektivitet givet ved en
energiklasse i intervallet G til A+, enhedens støjniveau og kapacitet.
En række enhedstyper er undtaget, fx. små envejsventilationsenheder,
enheder til brug i giftige eller eksplosive atmosfærer, til nødvent ilation
mv.
Hjemmelsgrundlag
Forordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/30/EU af 19. maj 2010 om angivelse af energirelaterede produkters
energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede
produktoplysninger specielt artikel 10. Energimærkningsdirektivet er
baseret på Traktatens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i
rækken af gennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.
Forslaget er d. 22. juli, 2014 forelagt for Rådet og Europa-Parlamentet,
som hver især inden for 2 måneder efter forelæggelsen enten kan
tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget. Fristen for indvendinger i
Rådets imod den delegerede forordning udløber den 1. september 2014,
og Rådets indstilling forventes at foreligge d. 5. september.
Europa-Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af medlemmernes
stemmer, og Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal .
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til ventilation og
deraf følgende varmetab i bygninger og suppleres af ecodesignkrav.
Ventilationsenheder bruger el-energi til driften, men har samtidig
mulighed for at genvinde varmen fra afkastluften, hvilket kan medføre, at
enhederne genvinder mere energi, end de bruger. Kommissionen op gør i
forslaget til ecodesign, at ventilationsenhederne på grund af muligheden
for varmegenvinding samlet set resulterer i en positiv energibalance og
derfor i 2010 sparede 1872 PJ primært energiforbrug i EU. Uden nye
energieffektivitetskrav forventes besparelsen at stige til 2.829 PJ i 2025.
De foreslåede krav til energimærkning og ecodesignkrav er af
Kommissionen samlet set opgjort til at give et omkostningseffektivt
besparelsespotentiale på yderligere 45 % (1300 PJ) i primært
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393083_0003.png
energiforbrug i 2025 eller samlet 4.130 PJ. Der er ingen separate
opgørelser for de to forslag, der er fremsat i sammenhæng.
Forslaget omfatter krav til mindre og mellemstore ventilationsenheder til
anvendelse i en- og flerfamilieboliger. Forslaget vil indebære at både
balancerede ventilationsenheder (med ind- og udsugning) og envejs-
enheder (kun indblæsning eller udsugning) skal mærkes.
En række enheder er undtaget. Det drejer sig om envejs -enheder med et
samlet elforbrug til motorer på højst 30 kW, enheder til forskellige særlige
brugsområder eller med forsyningsspænding over 1000 V (vekselstrøm)
hhv. 1500 V (jævnstrøm). Ligeledes er ventilationsenheder med en
varmeveksler eller varmepumpe, hvis formål primært er opvarmning eller
afkøling frem for udskiftning af luft, undtaget.
Til mærkningen anvendes det velkendte EU-energimærke med en skala
fra G til A+. De mest energieffektive ventilationsenheder, som i dag er på
markedet vil minimum kunne opnå mærket A. Det vil formentligt være
muligt gennem teknisk udvikling at forbedre ventilationsenhederne til A+.
Energimærket udformes efter nedenstående skabeloner, afhængigt af om
det er til en envejs- eller tovejsenhed (th):
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Beregning af virkningsgrad
Energimærkningen bygger på måling og beregninger af ventilations-
enhedernes energiforbrug/-gevinst til ventilation og fra varmegenvinding.
Energieffekten opgives som en energibalance set over et år (kaldet SEC),
der summerer såvel ventilatorens energiforbrug til luftskifte som
tilskuddet fra varmegenvinding ved opvarmning af kold indsugningsluft.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Energibalancen danner grundlag for ventilationsenhedens placering på
mærkningsskalaen.
Forslagets krav
Kommissionen foreslår, at kravene får virkning fra samme da to som
ecodesignkravene til ventilationsanlæg, og at G-A+-mærket dermed skal
bruges fra 1. januar 2016.
Revision
Forslaget indeholder en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at
Kommissionen senest 1. januar 2020 skal vurdere forordningen, bl.a.
med henblik på at vurdere energiklasser og beregningsmetode og om
mindre eller andre typer af ventilationsenheder skal medtages.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Parlamentet vil i
overensstemmelse med de gældende regler for delegerede retsakter
have mulighed for at tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget inden for
en frist af 2 måneder regnet fra den dato, hvor Kommissionen forelagde
forslaget for Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning er et led i udfyldelsen af Energimærknings -
direktivet.
Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkelte
medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil
der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og proce -
durer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.
Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU
og unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor
have det samme indhold i EU. I overensstemmelse med nærheds -
princippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fæl les-
skabsniveau.
6. Gældende dansk ret
Forslaget til den delegerede forordning vil, hvis det tiltrædes af Rådet
samt Europaparlamentet, være direkte gældende i Danmark. Det skal
derfor ikke implementeres i dansk lovgivning.
Der er ikke danske regler for mærkning af ventilationsanlæg, men
mærkningsklasserne kan tænkes indarbejdet i det danske
bygningsreglement, som det fx er gjort for varmepumper.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til ma rkeds-
overvågning og -kontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil blive
holdt inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets ramme.
Forslaget påvirker ikke statens forventede afgiftsprovenu, fordi den
mindre energieffektivitetsforbedring, som den lille meromsætning af de
mest energieffektive ventilationsenheder forventes at resultere i, allerede
er medtaget i den seneste basisfremskrivning af det samlede danske
energiforbrug. Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske
omkostninger for regioner og kommuner.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Producenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal
dokumentere, at deres produkter overholder forslagets bestemmelser.
Forordningen forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde, i
forhold til de dokumentations- og informationskrav producenter allerede
er omfattede af og de dokumentationskrav, som de med de nuværende
nationale regler møder i andre EU-lande.
Da de skandinaviske leverandører af ventilationsenheder er kendt for at
kunne levere enheder med særdeles høj energieffektivitet, forventer
danske eksportører af ventilationsenheder endvidere at kunne få en
fordel af muligheden for at vise dette i resten af Europa ved hjælp af
ensartet energimærkning.
På det danske marked må det forventes, at der med tiden vil komme et
større udvalg af energieffektive produkter end ellers.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
På baggrund af de eksisterende danske regler for ventilationsa nlægs
energieffektivitet, vurderingen af de administrative konsekvenser, et
potentielt større udvalg af energieffektive produkter og forventede fordele
for eksporterhvervet forventes de samfundsøkonomiske konsekvenser af
forslaget at være neutrale, men med positive erhvervsøkonomiske
konsekvenser for danske eksportører af ventilationsenheder.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-,
Energi- og Bygningspolitik. Der er indkommet høringssvar fra
Det Økologiske Råd (DØR)
støtter princippet i den nye mærkning under
forudsætning af, at kommende krav i bygningsreglementet på grundlag af
den nye mærkning ikke må forringe det nuværende krævede niveau.
Endvidere bemærker DØR, at der efterfølgende vil være
informationsbehov om mærkningen, særligt i forhold til betydningen af
støjniveauet.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Standard
bemærker, at det er uklart om en type
ventilationsenheder med varmegenvinding med såkaldt alternerede drift
bliver omfattet af mærkningskrav. Endvidere foreslås, at der skal
informeres om ventilationsenhedens (luft)filtertype,
varmegenvindingseffekt (som temperatur-virkningsgrad) og om specifik
ventilatorvirkningsgrad.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som
Kommissionen foreslår. Der er pt. ikke kendskab til andre landes
holdninger til det konkrete forslag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af
den delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
FEU er tidligere blevet orienteret om sagen i grund- og nærhedsnotat om
forslag fra EU-kommissionen om forordning, der implementerer direktiv
2010/30/EU med hensyn til angivelse af boligventilationsenheders
energiforbrug og støj ved hjælp af mærkning og standardiserede
produktoplysninger.
Notat blev fremsendt den 5. december 2013.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
6