Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 15
Offentligt
1345245_0001.png
Europaudvalget
Finansudvalget
Folketingets økonomiske konsulent
EU-note
T
Til:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
Folketingets Økonomiske Konsulent
Dato:
8. februar 2015
Kommissionens vurdering af de makroøkonomiske ubalancer i EU.
Danmark ligger lunt i svinget på nøgletal.
Sammenfatning
Det vigtigste element i Kommissionens nye rapport for Danmark er, at
vi nu ikke længere ”lider” af makroøkonomiske ubalancer, og at vi for-
ventes også at få nedbragt underskuddet på de offentlige finanser på
en holdbar måde.
Det betyder, at vi nu ligger lunt i svinget i forhold til tilpasningen i mar-
kedet for
fast ejendom
og virkningerne af en meget høj,
privat gæld
på økonomien og på stabiliteten i den
finansielle sektor.
Kommissionen siger direkte, at ”Danmarks makroøkonomiske udfor-
dringer ikke længere udgør nogen væsentlige makroøkonomiske risici
og derfor ikke længere kan identificeres som ubalancer i proceduren
for makroøkonomiske ubalancer”.
Danmarks to største handelspartnere har økonomiske ubalancer:
Tysklands
har et stort overskud på betalingsbalancen, mens
Sverige
har usikkerhed omkring boligmarkedet og en høj privat gæld.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1345245_0002.png
1. Indledning
Som led i
Det Europæiske Semester
har Kommissionen netop offentliggjort
sin seneste rapport om de
makroøkonomiske ubalancer
i EU-landene
1
. Der
ses endvidere på, hvilke fremskridt de berørte medlemsstater har gjort med
hensyn til korrektion af deres
budgetunderskud.
2. Danmark ligger lunt i svinget m.h.t. visse nøgletal
Det vigtigste element i Kommissionens nye rapport for Danmark er, at vi nu
ikke
længere ”lider” af makroøkonomiske ubalancer, og at vi forventes også
at få nedbragt underskuddet på de offentlige finanser på en holdbar må-
de.
Kommissionen siger direkte, at ”Danmarks makroøkonomiske udfordringer
ikke længere udgør nogen væsentlige makroøkonomiske risici og derfor ikke
længere kan identificeres som ubalancer i proceduren for makroøkonomiske
ubalancer”.
Det betyder kort og godt, at vi nu ligger lunt i svinget i forhold til de nøgletal,
som EU vurderer på.
Mere detaljeret siger Kommissionen, at tilpasningen i markedet for
fast ejen-
dom,
og herunder virkningerne af en meget høj,
privat gæld
på økonomien
og på
stabiliteten
i den finansielle sektor, synes at være inddæmmet.
Angående de offentlige finanser forventes Danmark nu at have korrigeret sit
uforholdsmæssigt store underskud i
2013
på en holdbar måde.
3. Hvad med de andre lande?
Kommissionen har konstateret ubalancer i
14 medlemsstater:
Belgien, Bul-
garien, Tyskland, Irland, Spanien, Frankrig, Kroatien, Italien, Ungarn, Neder-
landene, Slovenien, Finland, Sverige og Det Forenede Kongerige.
1
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-216_da.htm
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-158_en.htm
http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/documents/2014-03-05_in-
depth_reviews_communication_en.pdf
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Kroatien, Italien og Slovenien betragtes disse oven i købet som værende
uforholdsmæssigt store.
For
Tyskland
gælder specielt, at der er et meget stort overskud på betalings-
balancen, hvilket tyder på lavt indenlandsk forbrug og investeringer. Det giver
nogle ubalancer.
For
Sverige
siges det, at man har problemer med usikkerhed omkring bolig-
priser og stor privat gæld. Et problem, der tidligere var gældende for Dan-
mark, men som vi nu tilsyneladende er sluppet af med.
Medlemsstater med uforholdsmæssigt store ubalancer
Kroatien
skal tage fat om de store eksterne gældsforpligtelser, de faldende
eksportresultater, højt gældsatte virksomheder og den kraftigt stigende offent-
lige gæld - alle forhold, der sker i en situation med lav vækst og ringe tilpas-
ningsevne.
Italien
skal tage fat om den meget store offentlige gæld og den svage ekster-
ne konkurrenceevne. Begge har i sidste ende rod i landets langvarige svage
produktivitetsvækst og kræver hurtig og beslutsom handling for at nedbringe
risikoen for negative følger for den italienske økonomi og hele euroområdet.
Slovenien
oplever fortsat uforholdsmæssigt store makroøkonomiske ubalan-
cer, som kræver overvågning og fortsat stærk politisk handling, selv om der
dog i løbet af året er rettet en anelse op på ubalancerne takket være den
makroøkonomiske tilpasning og politiske tiltag.
For så vidt angår Spanien, som for
et år siden
fik konstateret uforholdsmæs-
sigt store ubalancer, finder Kommissionen, at der er sket en betragtelig tilpas-
ning i løbet af året, og at der under de nuværende omstændigheder fortsat vil
blive rettet op på dem. Selv om dette danner grundlag for at konkludere, at
ubalancerne i Spanien
ikke
længere er uforholdsmæssigt store, understreger
Kommissionen, at der stadig findes visse risici.
Næste skridt
De ubalancer og uforholdsmæssigt store ubalancer, som medlemsstaterne
skal rette op på, er forskellige i deres natur. De individuelle dybdegående
undersøgelser danner et analysegrundlag, som bør bidrage til at åbne dialo-
gen med medlemsstaterne i forbindelse med deres udarbejdelse
af de natio-
nale reformprogrammer og stabilitets- og konvergensprogrammer
(mel-
lemfristede budgetplaner).
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Disse skal indsendes til vurdering af Kommissionen inden slutningen af april,
hvorefter Kommissionen i begyndelsen af juli vil fremlægge et opdateret sæt
landespecifikke henstillinger som afslutning på det europæiske semester. For
de medlemsstater, der oplever uforholdsmæssigt store ubalancer, vil Kom-
missionen også tage stilling til, om der er behov for at træffe yderligere foran-
staltninger.
Grækenland, Cypern, Portugal og Rumænien er ikke omfattet af proceduren i
forbindelse med makroøkonomiske ubalancer, eftersom de allerede overvå-
ges som led i deres økonomiske tilpasningsprogrammer.
Med venlig hilsen
Ask Lund Jakobsen/ Niels Hoffmeyer (3602)
4/4