Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del EU-note E 30
Offentligt
1392032_0001.png
Europaudvalget,
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
15. august 2014
Højt antal udtalelser om EU-sager fra nationale parlamenter til Kommis-
sionen
Sammenfatning
Interessen for at udtale sig om EU-sager er fortsat høj i EU-landenes na-
tionale parlamenter. I 2013 sendte parlamenterne tilsammen 621 skriftli-
ge udtalelser til Kommissionen, hvilket ganske vist er lidt færre end i både
2012 og 2011, men fortsat markant flere end i 2010.
Hele 88 gange vurderede parlamenterne, at et kommissionsforslag var i
strid med nærhedsprincippet, hvilket er det højeste antal, siden Lissabon-
traktaten gjorde de nationale parlamenter til nærhedsprincippets vogtere.
Alligevel lykkedes det kun de nationale parlamenter at enes om ét gult
kort i 2013. Det skete i oktober 2013, da fjorten parlamentskamre fandt
Kommissionens forslag om oprettelsen af en europæisk anklagemyndig-
hed i strid med nærhedsprincippet.
Interessen for at udtale sig om EU-sager er fortsat høj i de 28 EU-landes nati-
onale parlamenter. Det fremgår af to nye rapporter fra Europa-Kommissionen,
som blev offentliggjort den 5. august
1
.
I 2013 sendte EU-landenes nationale parlamenter tilsammen 621 skriftlige
udtalelser til Kommissionen, hvilket ganske vist er lidt færre end i både 2012
1
Kom(2014)506 og Kom(2014)507 fra den 5. august 2014.
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392032_0002.png
og 2011, men fortsat markant flere end i 2010, som var det første år efter
Lissabontraktaten, som gav EU-landenes parlamenter nye stærkere beføjel-
ser i EU-samarbejdet
2
.
Samlet antal udtalelser og begrundede udtalelser fra de 28 EU-landes nationale parlamen-
ter til Kommissionen i perioden 2009-2013
Udtalelser
2013
2012
2011
2010
2009
621
663
622
387
250
Udtalelser fra Fol-
ketinget
4
8
14
11
12
Mest aktive var i 2013 det portugisiske parlament (184), det italienske Senat
(76) og det tjekkiske Senat (43) efterfulgt af bl.a. Sveriges Rigsdag (42) og det
tyske Forbundsråd (33). De ti mest aktive parlamenter stod for hele 80 pct. af
alle udtalelser til Kommissionen.
Folketinget hørte i 2013 til blandt de parlamenter, som færrest gange benytte-
de sig af muligheden for at udtale sig om Kommissionens initiativer. Folketin-
get sendte således kun 4 udtalelser til Kommissionen i 2013 mod 8 i 2012 og
14 i 2011
3
.
Tallene dækker både over ”begrundede udtalelser”, der handler om nærheds-
princippet og politiske udtalelser, der handler om det politiske indhold.
Hvilke sager interesserer de nationale parlamenter sig for?
De nationale parlamenters udtalelser vedrørte i 2013 et forholdsvis bredt
spektrum af politikområder. Dog rettede de fleste af udtalelserne sig mod
sager inden for EU’s samarbejde om indre og retlige anliggender, det indre
2
Praksissen med at nationale parlamenter udtaler sig direkte til Kommissionen bygger på det
såkaldte Barosso-initiativ, som blev taget i maj 2006 af daværende formand for Europa-
Kommissionen, José Manuel Barosso. Kommissionen opfordrede her nationale parlamenter til
at reagere på lovgivningsforslag og høringsdokumenter og derved bidrage til at forbedre EU’s
politikformuleringsproces. ”Begrundede udtalelser” derimod bygger på protokol 2 i Lissabontrak-
taten, som bemyndiger nationale parlamenter til at overvåge, at EU-institutionerne overholder
nærhedsprincippet. Eventuelle påtaler fra nationale parlamenters side sker i form af begrunde-
de udtalelser til Kommissionen.
Folketingets udtalelser og Kommissionens svar kan ses i bilag 1 til denne note.
3
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392032_0003.png
marked, transport, sundhed og forbrugerbeskyttelse samt kommunikation og
informationsteknologi.
Det forslag som tiltrak sig størst opmærksomhed i 2013 var Kommissionens
forslag om at oprette
en fælles europæisk anklagemyndighed
4
. Hele 20 natio-
nale parlamenter udtalte sig om dette forslag, hvoraf 14 parlamentskamre
fandt forslaget i strid med nærhedsprincippet. Det udløste således et gult kort
til Kommissionen (mere herom nedenfor). Folketinget udtalte sig ikke om for-
slaget, idet det er omfattet af det danske retsforbehold og dermed ikke ville
finde anvendelse i Danmark.
Næststørst interesse påkaldte Kommissionens forslag om
tobaksvarer
sig
5
.
Kommissionen modtog her 17 udtalelser fra nationale parlamenter – herunder
7 begrundede udtalelser. Folketingets Europaudvalg og Sundhedsudvalget
udarbejdede en begrundet udtalelse om dette forslag.
Der var også stor interesse for Kommissionens forslag om fælles EU-regler
for maritim fysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning
6
. Kommissio-
nen modtog her 14 udtalelser fra nationale parlamenter, hvoraf de 9 var be-
grundede udtalelser fra parlamenter, som fandt forslaget i strid med nær-
hedsprincippet.
Endelig var der stor interesse for bl.a. Kommissionens forslag om Europol,
adgangen til markedet for havnetjenester samt forlaget om åbningen af de
nationale markeder for personbefordring med jernbaner, som alle var gen-
stand for 9-10 udtalelser fra nationale parlamenter.
Mest lovgivning og sjældent grøn og hvidbøger
Parlamenterne fortsatte i øvrigt i 2013 med at koncentre-
rer deres indsats og udtalelser mere og mere om EU-
lovgivningsforslag og stadig sjældnere om Kommissio-
nens høringsdokumenter som grøn- og hvidbøger.
4
Forslaget om oprettelsen af en europæisk anklagemyndighed blev fremsat den 17. juli 2013 -
Kom(2013)534.
5
Forslaget om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer blev fremsat af Kommissionen
den 19. december 2012 – Kom(2012) 788.
6
Forslaget om maritim fysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning blev fremsat af
Kommissionen den 12. marts 2013 – Kom(2013) 133.
3/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392032_0004.png
Hvordan går det med overvågningen af nærhedsprincippet?
De nationale parlamenter har som bekendt siden december 2009 - hvor Lis-
sabontraktaten trådte i kraft - haft ansvar for at overvåge, at EU-institutionerne
overholder nærhedsprincippet og påtale eventuelle krænkelser over for disse.
De nationale parlamenters interesse for at anvende disse beføjelser har siden
været opadgående og satte rekord i 2013.
Hele 88
7
gange vurderede parlamenterne i 2013, at et kommissionsforslag
ikke overholdt nærhedsprincippet, hvilket udgør en betydelig stigning i forhold
til det første år efter Lissabontraktaten, hvor de nationale parlamenter kun i 34
tilfælde fandt kommissionsforslag i strid med nærhedsprincippet.
Den svenske Rigsdag var i 2013 med 9 begrundede udtalelser til Kommissio-
nen det parlament, som fandt flest brud på nærhedsprincippet.
Folketinget fandt i 2013 kun ét kommissionsforslag i strid med nærhedsprin-
cippet. Det var Kommissionens forslag om
tobaksvarer.
Samlet antal begrundede udtalelser fra de 28 EU-landes nationale parlamenter til Kommis-
sionen i perioden 2009-2013
Begrundede udtalel-
ser (nærhedstjek)
2013
2012
2011
2010
2009
88
70
64
34
0
Begrundede
udtalelser fra
Folketinget
1
3
1
2
0
Gult kort til Kommissionen i 2013
Trods et rekordhøjt antal påtaler for brud på nærhedsprincippet i 2013, lykke-
de det kun de nationale parlamenter at enes om ét gult kort
8
. Det skete i okto-
7
8
De 88 begrundede udtalelser vedrørte i alt 36 forskellige EU-lovforslag.
Det kræver opbakning fra 1/3 af de nationale parlamenter for at udstede et gult kort til Kommis-
sionen. Et gult kort forpligter Kommissionen til at tage sit forslag op til fornyet overvejelse.
Kommissionen har herefter tre muligheder. Den kan vælge at trække sit forslag eller revidere
det, men kan også beslutte at fastholde forslaget.
4/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392032_0005.png
ber 2013, da fjorten parlamentskamre fandt Kommissionens forslag om opret-
telsen af en europæisk anklagemyndighed i strid med nærhedsprincippet
9
.
Parlamenterne tvang med det gule kort Kommissionen til at tage sit forslag op
til fornyet overvejelse. Kommissionen afviste dog at revidere eller trække for-
slaget tilbage
10
, men fastholdt, at en indsats på EU-plan er både velbegrundet
og giver merværdi i forhold til bekæmpelsen af svig med EU-midler.
Kommissionen redegør nærmere for sine argumenter for at afvise de nationa-
le parlamenters påstand om, at forslaget er i strid med nærhedsprincippet i en
meddelelse fra den 27. november 2013
11
.
Kommissionens svar på udtalelser og begrundede udtalelser
Også Kommissionen har i 2013 udvist stor interesse for at udbygge den politi-
ske dialog om EU-lovgivningen med de nationale parlamenter.
Kommissionen pålagde bl.a. sig selv at besvare udtalelser fra de nationale
parlamenter inden for en frist på tre måneder. Fristen gælder både udtalelser
og begrundede udtalelser
12
.
I hvilket omfang Kommissionen har haft held til at overholde denne frist, mel-
der Kommissionens to rapporter dog intet om. For så vidt angår de fire dan-
ske udtalelser i 2013 brugte Kommissionen mellem tre og fem måneder (se
bilag 1).
Kommissionen har også udviklet en række interne procedurer, som skal sikre,
at dens lovgivningsforslag overholder nærhedsprincippet, allerede før de
fremsættes.
F.eks. udarbejder Kommissionen såkaldte ”køreplaner” (roadmaps) for sine
forslag samt konsekvensanalyser af disse, før de formelt fremsættes. Forud
for konsekvensanalyserne afholder Kommissionen offentlige høringer, hvor de
forskellige interessenter inviteres til at komme med deres bemærkninger til
forslagene.
9
Forslaget sigter på at etablere en fælles europæisk anklagemyndighed, som skal kunne foreta-
ge efterforskning af lovovertrædelser, som skader EU’s finansielle interesser og retsforfølge
gerningsmændene.
10
Siden Lissabontraktatens ikrafttræden den 1. december 2009 er det i alt blevet til to gule kort,
hvor mere end 1/3 af de nationale parlamenter har fundet et forslag i strid med nærhedsprincip-
pet. Det skete første gang i maj 2012 i forbindelse med Kommissionens forslag om at regulere
forholdet mellem strejkeretten og den fri bevægelighed i det såkaldte Monti-II forslag.
11
Kom (2013) 852 af 27. november 2013: Meddelelse om gennemgang af forslaget til Rådets
forordning om oprettelse af en europæisk anklagemyndighed med hensyn til nærhedsprincippet
i henhold til protokol nr. 2.
12
Fristen på tre måneder gælder også skriftlige forespørgsler fra nationale parlamenter, som
Kommissionen lovede at besvare i forbindelse med COSAC i foråret 2012 under dansk EU-
formandskab.
5/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392032_0006.png
Senere i beslutningsprocessen gennemgår det såkaldte ”Impact assesment
board (IAB)” konsekvensanalyserne, hvor det tjekker om forslagene er ordent-
ligt begrundet i forhold til overholdelsen af nærhedsprincippet.
I 2013 gennemgik IAB 97 konsekvensanalyser og vedtog 142 udtalelser til
disse. I mere end en tredjedel af disse havde den bemærkninger, der handle-
de om nærheds- eller proportionalitetsprincippet.
Styrket fremtidig samarbejde
Kommissionen understreger i sine to rapporter, at udtalelser fra de nationale
parlamenter er særdeles nyttige for Kommissionen. Udtalelserne gør, at
Kommissionen når den forhandler lovgivning med Rådet og Europa-
Parlamentet, kan gøre dette med udgangspunkt i et godt kendskab til syns-
punkterne i de nationale parlamenter.
Kommissionen opfordrer dog parlamenterne til at afgive deres udtalelser retti-
digt og så tidligt i beslutningsprocessen som muligt. Hvis udtalelser kommer
sent og kun fra nogle få parlamenter, vil indvirkningen på forhandlingerne
være begrænsede.
Samarbejdet mellem EU-landenes nationale parlamenter og Kommissionen
synes i det hele taget at være gået styrket gennem 2013. Ud over de nationa-
le parlamenters mange udtalelser har der været et stort antal kontakter og
møder mellem Kommissionen og de nationale parlamenter både på politisk og
administrativt niveau.
Navnlig har de nationale parlamenter i 2013 efterlyst en større parlamentarisk
inddragelse i det europæiske semester, inden for hvilket EU-landene i stigen-
de omfang koordinerer deres økonomiske politikker.
Det Europæiske semesters demokratisk legitimitet var i det hele taget et cen-
tralt spørgsmål for en stribe af uformelle og formelle møder mellem parlamen-
terne i 2013. Kommissionen fremhæver i sine to rapporter bl.a. initiativer fra
Folketinget, det hollandske Repræsentanternes Hus og Europa-Parlamentet.
Folketingets Europaudvalg fremlagde i begyndelsen af 2014 en række kon-
krete forslag til styrkelse af EU’s demokratiske legitimitet, som blev præsente-
ret af Europaudvalgets formand, Eva Kjer Hansen, på et COSAC-
formandsmøde i Athen den 27. januar 2014
13
.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
13
Forslagene kan findes på Folketingets EU-oplysnings hjemmeside:
http://www.eu-
oplysningen.dk/upload/application/pdf/d767fe97/Nationaleparlamenter.pdf
6/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392032_0007.png
Bilag 1: Udtalelser og begrundede udtalelser fra Folketinget i 2013:
KOM (2012) 0788
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter
Begrundet udtalelse fra Folketinget den 4/3 2013
Svar fra Kommissionen den 25/6 2013.
KOM/2013/0133
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om rammerne for
maritim fysisk planlægning og integreret kystzoneforvaltning
Udtalelse fra Folketinget den 24/5 2013
Svar fra Kommissionen den 22/10 2013
KOM/2013/0246
Ændret forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om
fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den
Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugs-
fond for Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskeri-
fond, som er omfattet af den fælles strategiske ramme, om generelle be-
stemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæi-
ske Socialfond og Samhørighedsfonden og om ophævelse af Rådets forord-
ning (EF) nr. 1083/2006
Udtalelse fra Folketinget
den 28/6 2013
Svar fra Kommissionen den 28/10 2013
KOM/2013/0520
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om ensartede
regler og en ensartet procedure for afvikling af kreditinstitutter og visse in-
vesteringsselskaber inden for rammerne af en fælles afviklingsmekanisme
og en fælles bankafviklingsfond og om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 1093/2010
Udtalelse fra Folketinget den 8/11 2013
Svar fra Kommissionen den 10/2 2014
7/7