Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0026 Bilag 1
Offentligt
1221994_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
27. februar 2013
2013-699
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.
1192/69 om fælles regler for normaliseringen af
jernbanevirksomhedernes regnskaber
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Transportudvalg.
KOM (2013)26
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 sine forslag i fjerde
jernbanepakke, herunder forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 1192/69 om fælles
regler for normaliseringen af jernbanevirksomheders regnskaber.
Kommissionen foreslår at ophæve forordning nr. 1192/69/EØF, idet
forordningen vurderes forældet og uforenelig med gældende EU-retsakter.
Forordningen tillader medlemsstaterne at kompensere 36 specificerede
jernbanevirksomheder, herunder DSB, for betaling af forpligtelser, som
virksomheder inden for andre transportformer ikke skal afholde, f.eks.
særlige familieydelser og pension, uden at det er i strid med reglerne om
statsstøtte.
Kommissionen vurderer, at forordningen er forældet og uforenelig med
gældende EU-ret.
2. Baggrund
Som en del af 4. jernbanepakke har Kommissionen ved KOM-nr. (2013)26 af
30. januar 2013 fremsendt forslag om Europa-Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 1192/69 om fælles regler for normaliseringen af
jernbanevirksomheders regnskaber. Forslaget er oversendt til Rådet den 4.
februar 2013 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1221994_0002.png
artikel 91 og 109 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure
i TEUF artikel 294.
Baggrunden for Kommissionens forslag om at ophæve forordningen er, at
Kommissionen vurderer, at den er forældet og uforenelig med gældende EU-
ret.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag om at ophæve forordningen, er at fjerne
uoverensstemmelser i EU's retsorden og bidrage til forenklingen ved at fjerne
en retsakt, der er blevet forældet.
Forordningen, der foreslås ophævet, tillader medlemsstaterne at kompensere
36 specificerede jernbanevirksomheder, herunder DSB, for betaling af
forpligtelser, som virksomheder inden for andre transportformer ikke skal
afholde, f.eks. særlige familieydelser og pension.
Forordningen medfører, at når reglerne for normalisering anvendes korrekt,
anses en sådan statsstøtte for at være forenelig med det indre marked, og
medlemsstaterne er fritaget for pligten til at anmelde statsstøtte, selv om de har
pligt til at offentliggøre deres afgørelser om kompensation. På nuværende
tidspunkt benytter alene et fåtal af medlemsstaterne forordningen som
grundlag for at betale kompensation.
Forordningen hænger ifølge Kommissionen ikke sammen med og er uforenelig
med de gældende lovforanstaltninger af en række årsager.
Blandt andet skal jernbanevirksomheder drives efter de principper, som gælder
for kommercielle virksomheder. Derfor kan ingen statslig kompensation for
forsikringer, pensioner eller andre driftsudgifter tillades (undtagen som
kompensation for varetagelse af offentlig tjeneste). Dette princip er ikke alene
fastsat i henhold til traktatens statsstøtteregler, men er mere specifikt fastsat i
retningslinjerne for statsstøtte til jernbaneselskaber (2008/C 184/07).
Hertil kommer, at listen over specificerede jernbanevirksomheder, som er
berettigede til kompensation efter forordningen, og forordningens
klassificering af kompensationsformer, der kan udbetales til
jernbanevirksomheder, forudsætter, at infrastrukturforvaltningen er integreret
i jernbanevirksomheders aktiviteter, hvilket er i strid med principperne om
adskillelse af væsentlige funktioner og adskillelse af regnskaberne.
Endelig er kun 36 jernbanevirksomheder ifølge forordningen berettiget til
kompensation. Forordningen kan have haft sin berettigelse, da etablerede
jernbanevirksomheder udelukkende konkurrerede med andre transportformer
og ikke med andre jernbanevirksomheder, men i det liberaliserede marked,
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1221994_0003.png
hvor jernbanevirksomheder konkurrerer direkte med de traditionelle
monopoler, er det uhensigtsmæssigt at forskelsbehandle mellem forskellige
virksomheder. Hvis de finansielle vilkår (som følge af forordningen) afviger
mellem jernbaneselskaberne indbyrdes, sikres nytilkomne ikke ikke-
diskriminerende adgangsbetingelser. F.eks. kan nytilkomne virksomheder få
vanskeligt ved at tiltrække personale fra etablerede jernbanevirksomheder,
fordi sidstnævnte muligvis kan tilbyde mere favorable pensionsvilkår ved hjælp
af subsidier, der er modtaget i medfør af forordningen.
Betaling af kompensation i henhold til forordningens kategori IV (udgifter til
anlæg, hvor bane krydser vej) er udgifter i relation til en infrastrukturforvalters
funktioner, som i henhold til artikel 8 i direktiv 2012/34/EU kan opnå statslig
finansiering. Forordningens kategori IV er dermed overflødig, idet
kompensation af udgifter efter forordningens kategori IV er forenelig med den
eksisterende lovgivning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om
ophævelse af en forordning.
6. Gældende dansk ret
Forordningen gælder direkte, men anvendes ikke p.t. i Danmark.
7. Konsekvenser
En ophævelse af forordningen vurderes ikke at få konsekvenser, idet Danmark
ikke anvender forordningen længere.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport samt andre
relevante høringsparter med høringsfrist d. 6. marts 2013. Der vil blive
fremsendt supplerende grund- og nærhedsnotat, såfremt høringen giver
anledning hertil.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Side 3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1221994_0004.png
DSB har af historiske årsager en betydelig andel tjenestemandsansatte
medarbejdere, hvis pensionsvilkår er økonomisk byrdefulde for virksomheden.
Regeringen vil undersøge nærmere, om en ophævelse af forordningen vil gøre
det vanskeligere at håndtere denne konkurrencemæssige ulempe.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til ophævelse af forordning nr. 1192/69 er ikke tidligere
forelagt for Folketingets Europaudvalg. 4. jernbanepakke har tidligere været
nævnt til orientering den 1. marts. 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den
11. marts 2013. Notat blev fremsendt 14. februar 2013.
Side 4/4