Transportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0030 Bilag 2
Offentligt
1231026_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7221 8888
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 18. marts 2013
Supplerende grund- og nærhedsnotat om Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om interoperabilitet i jernbanesystemet i
Den Europæiske Union (omarbejdning)
(interoperabilitetsdirektivet)
KOM (2013) 30
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Trafikudvalg.
1. Resumé
Kommissionens forslag til omarbejdning af interoperabilitetsdirektivet
er en del af 4. jernbanepakke.
Direktivforslaget omfatter forslag til ændring af godkendelser til
ibrugtagning af jernbanekøretøjer på det Indre Marked, samt
godkendelse til ibrugtagning af faste og mobile togkontrol- og
signalsystemer. Forslaget indebærer, at disse godkendelser fremover
skal foretages af det europæiske jernbaneagentur.
Interoperabilitetsdirektivet er tæt forbundet med forslag til ændring af
agenturforordningen KOM (2013) 27 og sikkerhedsdirektivet KOM
(2013) 31, der tilsammen udgør den tekniske søjle af 4.
jernbanepakke.
Interoperabilitetsdirektivet fastlægger procedurerne for godkendelse
af bl.a. jernbanekøretøjer og visse dele af jernbaneinfrastrukturen,
mens agenturforordningen fastlægger agenturets kompetencer,
herunder godkendelseskompetencer vedrørende interoperabilitets- og
sikkerhedsområdet.
2. Baggrund
Forslaget er fremlagt af Kommissionen den 30. januar 2013 og
fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 6. februar 2013.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91.
Side 1 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
Den foreslåede omarbejdning af direktivet erstatter det gældende
direktiv (2008/57/EF). Beslutningsproceduren er den almindelige
lovgivningsprocedure jf. TEUF artikel 294.
Kommissionen har fremlagt 4. jernbanepakke, som er baseret på
Hvidbogen ”Towards a competitive and ressource efficient transport
system” COM(2011)144. Hvidbogen pointerer, at udvikling af et
effektivt og bæredygtigt europæisk transportsystem indebærer, at der
etableres et fælles europæisk jernbaneområde, hvilket kræver
afskaffelse af en række tekniske, administrative og juridiske
hindringer, som stadig besværliggør adgangen til de nationale
jernbanemarkeder.
3. Formål og indhold
Formålet med omarbejdningen af interoperabilitetsdirektivet er at
gøre det lettere for jernbanevirksomheder at køre på tværs af
landegrænserne.
Et andet formål er at skabe et indre marked for jernbanekomponenter
i EU. Dette skal ifølge Kommissionen ske ved at harmonisere tekniske
regler (TSIer) og procedurer for godkendelse af køretøjer og visse
dele af jernbaneinfrastrukturen. Kommissionen anfører, at det vil
betyde, at komponenterne bliver billigere som følge af den øgede
konkurrence på markedet.
De væsentligste forslag til ændringer vedrører:
Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet (TSIer), som er
de harmoniserede tekniske krav for jernbanen. Kommissionen
foreslår, at TSI’erne fremover skal udarbejdes som delegerede
retsakter.
Godkendelse af køretøjer
Udstedelse og fornyelse af ibrugtagningstilladelser til
togkontrol og signaler.
Krav til de organer, som har til opgave at verificere, at
TSI’erne bliver efterlevet ved større ændringer på jernbanen
(de såkaldte bemyndigede organer).
Mulighed for etablering af et register for jernbanens
tilgængelighed for personer med reduceret mobilitet.
Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet (TSIer)
Side 2 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
Kommissionens forslag til nye vedtagelsesprocedure vil medføre, at
alle TSIer - og rettelser til disse - udarbejdes som delegerede
retsakter.
En del af disse TSI’er indeholder udelukkende tekniske forhold, f.eks.
TSI Loc&Pas (lokomotiver og passagervogne), TSI’en omhandler
standarder for lokomotiver og passagervogne m.v. Hvorimod andre
TSI’er, kan indeholde politiske aspekter f.eks. TSI PRM (personer med
reduceret mobilitet) indeholder udover tekniske forhold ligeledes
forhold om tilgængelighed for personer med reduceret mobilitet.
Godkendelse af køretøjer
For at opnå tids- og omkostningsbesparelser for
jernbanevirksomhederne og for at fremme den europæiske
jernbaneindustris konkurrenceevne, foreslås der et nyt koncept for
godkendelse af køretøjer. I dag er det sikkerhedsmyndigheden
(Trafikstyrelsen) som godkender og udsteder ovenstående samt
opkræver gebyr herfor.
Det nye koncept indebærer, at godkendelse og introduktion af
køretøjer og køretøjstyper på det indre marked, vil blive foretaget af
agenturet, således at jernbanevirksomheden først kan ibrugtage et
køretøj, når agenturet har godkendt, at køretøjet er sikkert og
interoperabelt.
Ibrugtagningstilladelser til togkontrol og signaler
Ligeledes vil det være agenturet, der fremover udsteder
ibrugtagningstilladelser til fast og mobilt togkontrol- og signaludstyr i
forbindelse med faciliteringen af udrulningen af det europæiske
togkontrol- og kommunikationssystem (ERTMS).
Interoperabilitetsdirektivet er tæt forbundet med forslaget til ændring
af agenturforordningen KOM (2013) 27 idet agenturforordningen
fastlægger agenturets kompetencer, herunder
godkendelseskompetencer vedrørende interoperabilitets- og
sikkerhedsområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med
nærhedsprincippet. Dette begrundes med, at målene ikke i
tilstrækkelig omfang vil kunne gennemføres af medlemsstaterne, idet
Side 3 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
medlemsstaternes forskelligartede fortolkning af det fælleseuropæiske
regelgrundlag bevirker, at nationale regler og forvaltning fortsat udgør
en barriere for markedsadgang. Dette gælder både ved godkendelse
af jernbanekøretøjer, der skal køre på tværs af landegrænserne, og
når en virksomhed ønsker at drive jernbanevirksomhed i anden
medlemsstat.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har i sin nuværende udformning lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark.
Direktiv 2008/57/EF bliver ophævet i forbindelse med vedtagelse af
det nye forslag.
Følgende danske regler på interoperabilitetsområdet er gældende:
Bekendtgørelse nr. 459 af 28. april 2010 om interoperabilitet i
jernbanesystemet med senere ændringer.
Lovbekendtgørelse nr. 1249 af 11. november 2010 om jernbane.
Bekendtgørelse nr. 56 af 24. januar 2013 om godkendelse af
køretøjer på jernbaneområdet.
Bekendtgørelse nr. 1187 af 12. december 2012 om
ibrugtagningstilladelse for delsystemer i jernbaneinfrastrukturen.
Hvis direktivforslaget vedtages skal disse regler tilpasses
direktivforslaget.
7. Konsekvenser
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere forslagets
konsekvenser, idet den endelige afgrænsning mellem den nationale
sikkerhedsmyndigheds opgavevaretagelse og agenturets
opgavevaretagelse ikke er klart defineret, herunder principperne for
opkrævning af gebyrer.
En nærmere vurdering af forslagets konsekvenser vil ske i takt med at
afgrænsningen mellem den nationale sikkerhedsmyndigheds
opgavevaretagelse og agenturets opgavevaretagelse defineres
nærmere.
8. Høring
Side 4 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231026_0005.png
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
Forslaget har været i høring i EU- specialudvalget for transport og en
række øvrige aktører i jernbanebranchen, herunder Aarhus Letbane
I/S, DNV KEMA, Lloyds, Aktins Danmark A/S, NIRAS, Siemens A/S og
Jernbanenævnet i perioden fra den 7. februar med frist for
høringsbidrag den 6. marts 2013.
Der er modtaget følgende høringssvar:
DSB:
”I kapitel 1, artikel 2, punkt 37 bør ordlyden i definitionen på en
”handicappet” eller ”bevægelseshæmmet” person ændres, så den er i
overensstemmelse med definitionen i PRM TSI samt i
passagerrettighedsforordningen (1371/2007 af 23. oktober 2007).
DSB er som udgangspunkt positivt indstillet overfor en fælles
køretøjsomsætningstilladelse (kapitel V), som skal øge
gennemsigtigheden og konkurrencen på det europæiske marked. DSB
anerkender, at i en standardiseringsproces som denne vil
jernbaneoperatørerne i forhold til godkendelsesprocedurerne i nogle
medlemslande opleve en markant forbedring af forholdene, mens
andre vil opleve uændrede eller let forværrede forhold. DSB savner en
klart sammenhængende beskrivelse af de forskellige certifikater og
procedurer, som skal indføres og ser sig ikke på nærværende
grundlag i stand til at vurdere, hvorvidt ændringen vil udgøre en
økonomisk og administrativ lettelse eller byrde ved ibrugtagning af
køretøjer jf. de eksisterende forhold på det danske marked. Dette
forstærkes af forhold omkring afgifter nævnt i vores kommentarer til
agenturdirektivet, jf. COM(2013) 27.
I artikel 2 ændres definitionerne for ”opgradering” og ”fornyelse”,
hvor ordet ”større” udgår. Ændringerne kan måske medføre, at
mange flere arbejder kan afstedkomme krav om benyttelse af
NoBo/Debo. Hvis dette er tilfældet, kan det specifikt øge kravene til
kvalitetsstyring især for det ældre materiel og generelt øge
omkostningerne og de administrative byrder for DSB”.
Dansk Industri:
”DI Transport takker for det fremsendte materiale vedrørende EU-
Kommissionens forslag til 4. jernbanepakke, og muligheden for at
afgive bemærkninger til de enkelte delforslag. I dette tilfælde
COM(2013) 30, der omhandler forslag til omarbejdet direktiv
(2008/57) om interoperabilitet i jernbanesystemet i den Europæiske
Union.
Side 5 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231026_0006.png
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
DI Transport kan tilslutte sig forslaget, idet det forudsættes, at
ændringerne ikke medfører øgede omkostninger for
jernbaneoperatørerne. Vi finder endvidere, at det bør overvejes, om
direktivet også kunne indeholde krav til etableringen af et fælles
europæisk jernbanesprog for de områder, der har betydning for
opnåelse af interoperabilitet.
Vi står naturligvis til rådighed for de videre drøftelser vedrørende 4.
jernbanepakke”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Behandlingen af forslaget er i sin indledede fase, men det må
forventes at en del medlemsstater har forbehold over for forslaget.
Under den indledende behandling har medlemsstaterne markeret
generelle positioner i forhold til Kommissionens forslag. I forhold til
forslaget om en ny forordning for jernbaneagenturet samt forslagene
om ændring af interoperabilitetsdirektivet og
jernbanesikkerhedsdirektivet har medlemsstaterne generelt bakket op
om målet i forslagene. Medlemsstaterne har dog været kritiske i
forhold til:
at agenturet tildeles større bemyndigelse og ansvar.
at den foreslåede arbejdsdeling mellem agenturet og de
nationale sikkerhedsmyndigheder kan vise sig at blive utilsigtet
bureaukratisk.
at små jernbanevirksomheder tvinges til at rekvirere EU-
sikkerhedscertifikater, som de ikke har behov for.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er Regeringens foreløbige generelle holdning, at man er positivt
indstillet over for Kommissionens ønske om at sikre, at
medlemsstaterne ikke har administrative barrierer, der hindrer et reelt
interoperabelt og åbent indre marked.
Regeringen er positiv over for, at agenturet får øget sin bemyndigelse
for at sikre dette. Regeringen er derudover opmærksom på at
forslaget, ud fra et samlet europæisk synspunkt, vil kunne medføre
besparelser.
Regeringen finder, at der er behov for, at grænsefladen mellem
agenturets og de nationale sikkerhedsmyndigheders kompetencer
defineres nærmere.
Regeringen vil være særligt opmærksom på, at bemyndigelsen til ERA
ikke skaber nye barrierer og bureaukrati.
Side 6 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Notat
Dato 18. marts 2013
Regeringen vil desuden være særligt opmærksom på forslaget om
anvendelse af delegerede retsakter ved vedtagelse og ændringer af
TSI’er.
Endelig finder regeringen, at det bør afklares, hvorvidt der er behov
for et fælleseuropæisk register om tilgængelighed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Hele 4. jernbanepakke har dog tidligere været nævnt til orientering
den 1. marts 2013 i forbindelse med rådsmøde (TTE) den 11. marts
2013. En overordnet beskrivelse af hele 4. jernbanepakke var
endvidere en del af samlenotatet, der blev fremsendt 14. februar
2013.
Side 7 (7)