Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
KOM (2013) 0075 Bilag 2
Offentligt
1231214_0001.png
SUPPLERENDE GRUND- OG
NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forordning om markedsovervågning af produkter (KOM(2013) 75)
Dette notat oversendes ligeledes i kopi til Folketingets Erhvervs-, Vækst-
og Eksportudvalg.
Ændringer er markeret med kursiv.
1.
Resumé
Kommissionen har den 13. februar 2013 fremlagt et forslag til forordning
om markedsovervågning af produkter, KOM(2013) 75.
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens nye produktsikkerheds- og
markedsovervågningspakke, der foruden markedsovervågningsforord-
ningen består af en meddelelse om en flerårig handlingsplan for over-
vågning af produkter i EU, KOM(2013) 76, og forslag til forordning om
forbrugerproduktsikkerhed, KOM(2013) 78.
Pakken er ét af 12 nøgleinitiativer i Kommissionens meddelelse Akten for
Det Indre Marked II fra oktober 2012.
Med forslaget vil reglerne for markedsovervågning på EU-niveau over-
ordnet set blive samlet i et fælles regelsæt. Forslaget sigter endvidere
mod at strømline procedurerne for underretning om og evaluering af
medlemsstaternes markedsovervågningsforanstaltninger. Dertil er for-
slaget søgt opbygget således, at det samlet set virker mere lettilgængeligt
for både myndigheder og de erhvervsdrivende end den eksisterende lov-
givning. Foruden markedsovervågningsbestemmelser indeholder forsla-
get derudover bestemmelser om kontrol med produkter fra tredjelande.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser og vurderes at have
begrænsede statsfinansielle konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 13. februar 2013 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om markedsovervågning af produkter,
KOM(2013) 75. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. februar 2013 i
dansk sprogudgave. Forslaget er fremsendt med hjemmel i TEUF artikel 33,
114 og 207 og skal behandles af Europa-Parlamentet og Rådet efter den al-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0002.png
2/12
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens nye produktsikkerheds- og
markedsovervågningspakke, der foruden forslag til markedsovervåg-
ningsforordningen består af en meddelelse om en flerårig handlingsplan
for overvågning af produkter i EU, KOM(2013) 76, og forslag til forord-
ning om forbrugerproduktsikkerhed, KOM(2013) 78.
Pakken er ét af 12 nøgleinitiativer i Kommissionens meddelelse Akten
for Det Indre Marked II fra oktober 2012, som skal bidrage til at skabe
fornyet vækst og beskæftigelse i EU, samtidig med at der etableres forny-
et tillid til det indre marked.
Reglerne for markedsovervågning på EU-niveau ligger i dag i tre forskel-
lige regelsæt: a) forordning 2008/765/EF om kravene til akkreditering og
markedsovervågning, b) produktsikkerhedsdirektivet (2001/95/EF) og c)
harmoniseret sektorlovgivning for produkter. Med den nye forordning vil
reglerne for markedsovervågning blive samlet i ét regelsæt.
Behovet for et samlet regelsæt er blandt andet blevet fremhævet i den of-
fentlige høring, som Kommissionen afholdt i 2010 om revisionen af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv om produktsikkerhed i almindelig-
hed (2001/95/EF).
Ét fokusområde for høringen var forbedring af samarbejdet om og koor-
dineringen af markedsovervågningen i EU. I Europa-Parlamentets be-
tænkning (2010/2085(INI)) om revision af direktivet om produktsikkerhed i
almindelighed og markedsovervågning fremhæves særligt behovet for at
etablere et fælles regelsæt for markedsovervågning af produkter i det indre
marked.
3.
Formål og indhold
Forslaget til en ny forordning for markedsovervågning af produkter i EU
medfører ændringer af det reguleringsmæssige grundlag for medlemsstater-
nes markedsovervågning. Hensigten med forordningsforslaget er overordnet
at sikre en mere ensartet anvendelse af markedsovervågningsregler med-
lemsstaterne imellem. Hermed skal sikres en bedre forbrugerbeskyttelse og
mere lige konkurrencevilkår for de erhvervsdrivende samt en mere effektiv
og klar organisering af markedsovervågningsmyndighedernes arbejde.
Foruden det forhold, at forslaget samler reglerne for markedsovervågning
på EU-niveau i et fælles regelsæt, sigter forslaget endvidere mod at strøm-
line procedurerne for underretning om og evaluering af medlemsstaternes
markedsovervågningsforanstaltninger Dertil er forslaget søgt opbygget så-
ledes, at det samlet set fremstår mere lettilgængeligt for både myndigheder
og de erhvervsdrivende end den eksisterende lovgivning. Forslaget inde-
holder desuden bestemmelser om kontrol med produkter fra tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0003.png
3/12
Kapitel 1: Almindelige bestemmelser
Forslaget fastsætter en retlig ramme for markedsovervågning og kontrol
med produkter fra tredjelande.
Forslagets bestemmelser om markedsovervågning finder som udgangspunkt
anvendelse på alle produkter – både forbrugerprodukter og professionelle
produkter, der er omfattet af enten det nye forslag til forbrugerproduktsik-
kerhedsforordning eller harmoniseret EU-lovgivning. Bestemmelserne vil
hermed også omfatte ikke-harmoniserede forbrugerprodukter, hvilket ad-
skiller sig fra den eksisterende forordning 2008/765. Ikke-harmoniserede
professionelle produkter er derimod ikke omfattet af forslaget, ligesom for-
slagets bestemmelser om markedsovervågning ikke skal bruges i det om-
fang, at der er fastsat specifikke bestemmelser med samme formål i den
harmoniserede lovgivning.
Forslagets bestemmelser om kontrol med produkter fra tredjelande finder
anvendelse på alle produkter omfattet af EU-lovgivning. Det gælder dog
kun så vidt, at der ikke i anden fællesskabslovgivning er fastsat særlige be-
stemmelser om tilrettelæggelsen af kontrollen med bestemte produkter ved
grænserne.
I forslaget er der derudover fastsat en række specifikke undtagelser, herun-
der at forslaget ikke omfatter produkter og processer i fødevarekæden. End-
videre kan nævnes, at forslagets bestemmelser om markedsovervågning ik-
ke omfatter lægemidler, medicinsk udstyr og stoffer af menneskelig oprin-
delse.
Kapitel II: Rammer for EU-markedsovervågningen
Medlemsstaterne skal overordnet set organisere og udøve markedsovervåg-
ning i overensstemmelse med forordningens bestemmelser, herunder udpe-
ge markedsovervågningsmyndigheder og informere offentligheden om dis-
se. Formålet er at sikre, at produkter, der udgør en risiko, ikke er tilgængeli-
ge på markedet, og at effektive midler tages i brug for at fjerne risici ved de
produkter, der allerede er på markedet. Efter forslaget skal medlemsstaterne
endvidere rapportere til Kommissionen om gennemførelsen af markeds-
overvågningsaktiviteter og kontrollen med produkter fra tredjelande.
I forhold til selve udførelsen af markedsovervågningen følger det af forsla-
get, at markedsovervågningsmyndighederne overordnet set skal føre en pas-
sende kontrol med produkter. Som noget nyt i forhold til forordning
2008/765 vil Kommissionen efter forslaget få adgang til at vedtage gennem-
førelsesretsakter for at ensarte kontrollen af bestemte produkter og produkt-
kategorier. Det kan fx være med henblik på midlertidigt at øge skalaen og
frekvensen for udførelsen af kontrollen.
Gennemførelsesretsakterne skal
vedtages efter undersøgelsesproceduren, jf. kapitel VIII.
Medlemsstaterne skal i henhold til forslaget både udarbejde fælles og sek-
torspecifikke markedsovervågningsprogrammer. Dette adskiller sig fra for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0004.png
4/12
ordning 2008/765, hvor medlemsstaterne enten skal udarbejde ét generelt
markedsovervågningsprogram eller sektorspecifikke programmer. Det fæl-
les markedsovervågningsprogram skal i henhold til forslaget beskrive selve
organiseringen af markedsovervågningen i medlemsstaten, mens de sektor-
specifikke programmer skal omfatte alle sektorer, hvor der udøves mar-
kedsovervågning, fx kemikalieområdet eller fyrværkeriområdet.
Derudover følger der af forslagets kapitel II en række generelle forpligtelser
for markedsovervågningsmyndighederne. Forpligtelserne omfatter blandt
andet krav om overholdelse af proportionalitetsprincippet, sikring af klage-
adgang og krav om upartiskhed i udførelsen af markedsovervågningen.
Endvidere er der fastsat en generel informationsforpligtelse for de erhvervs-
drivende, der skal give myndighederne den information og dokumentation,
som efterspørges af myndighederne, herunder i forhold til sporing af pro-
dukter.
Kapitel III: Kontrol med produkter inden for EU
Forslagets kapitel III fastlægger bestemmelser for kontrol med produkter,
der udgør en risiko, inden for EU. Definitionen i forslaget for produkter, der
udgør en risiko, kan opsummeres til produkter, der har en negativ virkning
på samfundsinteresser såsom sundhed, sikkerhed og miljø – hvis virkningen
overstiger, hvad der er rimeligt og acceptabelt under normale anvendelses-
betingelser.
Markedsovervågningsmyndigheder skal foretage en risikovurdering af pro-
dukter på markedet, som de har grund til at antage kan udgøre en risiko.
En
formel mangel (fx manglende CE-mærkning) ved et harmoniseret produkt
vil være nok til at antage, at produktet udgør en risiko. I forhold til selve ri-
sikovurderingen vil produktets overensstemmelse med krav i lovgivningen
eller standarder udgøre en begrundet formodning for, at produktet ikke er i
strid med de samfundshensyn, kravene vedrører.
I det omfang produktet faktisk udgør en risiko, skal myndighederne specifi-
cere de nødvendige korrigerende foranstaltninger, der skal træffes af den
erhvervsdrivende inden for en nærmere angivet frist. Den erhvervsdrivende
skal informere markedsovervågningsmyndigheden om de foranstaltninger,
der træffes. Som noget nyt i forhold til forordning 2008/765/EF kan Kom-
missionen i henhold til forslaget vedtage gennemførelsesretsakter, der fast-
sætter vilkårene for fremlæggelsen af denne information.
Gennemførelses-
retsakterne skal vedtages efter undersøgelsesproceduren, jf. kapitel VIII.
Hvis de nødvendige korrigerende foranstaltninger ikke træffes af den er-
hvervsdrivende, skal markedsovervågningsmyndigheden enten forpligte
den erhvervsdrivende til at træffe foranstaltningerne eller selv træffe dem.
Sidstnævnte kan om nødvendigt indbefatte, at myndigheden destruerer eller
gør produkterne ubrugelige på den erhvervsdrivendes regning. Forinden
myndigheden træffer foranstaltningerne har den erhvervsdrivende krav på at
blive hørt af myndigheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0005.png
5/12
Hvis der derimod er tale om produkter, der udgør en alvorlig risiko, skal
myndighederne træffe alle nødvendige foranstaltninger, hvilket kan gøres
uden først at høre eller bede den erhvervsdrivende om at træffe foranstalt-
ningerne. Produkter, der udgør en alvorlig risiko, er defineret i forordningen
som produkter, hvis risiko kræver hurtig indgriben og opfølgning.
Efter forslaget skal myndighederne derudover i videst muligt omfang in-
formere offentligheden om de pågældende produkter, risiciene ved dem, og
de foranstaltninger, der er truffet for at imødegå disse risici. Som noget nyt i
forhold til forordning 2008/765/EF er der i forslaget indsat en bestemmelse
om, at markedsovervågningsmyndighederne endvidere kan opkræve geby-
rer hos de erhvervsdrivende til dækning af de foranstaltninger, der er truffet.
Efter forslaget har medlemsstaterne og Kommissionen mulighed for at gøre
indvendinger mod de foranstaltninger, som en medlemsstat træffer for så
vidt angår harmoniserede produkter. Som noget nyt i forhold til forordning
2008/765/EF skal Kommissionen ved gennemførelsesretsakter afgøre, om
den pågældende foranstaltning er berettiget eller ej. Hvis foranstaltningen er
berettiget, skal de andre medlemsstater sikre, at de nødvendige foranstalt-
ninger træffes over for det pågældende produkt. Omvendt skal foranstalt-
ningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses for berettiget.
Forslaget giver derudover Kommissionen adgang til at træffe foranstaltnin-
ger mod produkter/produktkategorier, der udgør en alvorlig risiko - forudsat
at risikoen ikke kan håndteres tilfredsstillende gennem foranstaltninger på
medlemsstatsniveau eller gennem andre procedurer i henhold til EU-
regulering. Foranstaltningerne vil skulle træffes ved gennemførelsesretsak-
ter, der også vil kunne indeholde krav til de kontrolforanstaltninger, som
medlemsstaterne skal foretage for at sikre en effektiv gennemførelse.
Gen-
nemførelsesretsakterne skal vedtages efter undersøgelsesproceduren, jf. ka-
pitel VIII.
Kapitel IV: Kontrol med produkter, der føres ind i EU
I kapitel IV fastsættes bestemmelser for organiseringen af kontrol med pro-
dukter fra tredjelande. Myndighederne med ansvar for kontrol med produk-
ter ved EU’s eksterne grænser (toldmyndighederne) skal overordnet set fo-
retage kontrol af produkterne i passende omfang, før de frigives til fri om-
sætning. Hvis toldmyndighederne har grundlag for at antage, at produktet
kan udgøre en risiko, skal frigivelsen af produktet suspenderes.
En formel
mangel (fx manglende CE-mærkning) ved et harmoniseret produkt vil være
nok til at antage, at produktet udgør en risiko.
Produktet frigives, hvis
toldmyndighederne ikke inden tre arbejdsdage har modtaget en anmodning
fra markedsovervågningsmyndighederne om forlængelse af suspensionen.
Hvis markedsovervågningsmyndighederne finder, at produktet udgør en ri-
siko, skal produktet ikke frigives. Markedsovervågningsmyndighederne el-
ler toldmyndighederne kan efter forslagets bestemmelser destruere eller på
anden måde gøre produktet ubrugeligt, hvis det anses for nødvendigt og ri-
meligt. Som noget nyt i forhold til forordning 2008/765/EF er der i forslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0006.png
6/12
indsat en bestemmelse om, at markedsovervågningsmyndighederne kan op-
kræve gebyrer til dækning af omkostningerne ved foranstaltningerne.
Efter forslaget har medlemsstaterne og Kommissionen mulighed for at gøre
indvendinger mod de afslag, som en medlemsstat meddeler for så vidt angår
harmoniserede produkter. Som noget nyt i forhold til forordning
2008/765/EF skal Kommissionen ved gennemførelsesretsakter afgøre, om
den pågældende foranstaltning er berettiget eller ej. Hvis foranstaltningen er
berettiget, skal de andre medlemsstater sikre, at de nødvendige foranstalt-
ninger træffes over for det pågældende produkt. Omvendt skal foranstalt-
ningen trækkes tilbage, hvis den ikke anses for berettiget. Kommissionens
afgørelse træffes ved gennemførelsesretsakter.
Kapitel V: Udveksling af oplysninger
I forslagets kapitel V fastsættes der bestemmelser om udveksling af infor-
mation mellem medlemsstaterne og Kommissionen. Bestemmelserne om-
handler informationssystemerne RAPEX og Informations- og kommunika-
tionssystemet for markedsovervågning (ICSMS).
RAPEX anvendes af medlemsstaterne til udveksling af information om
produkter, der udgør en risiko i henhold til forordningen. Kommissionen vil
med forordningsforslaget få adgang til at vedtage gennemførelsesretsakter,
der beskriver moduler og procedurer for udvekslingen af information gen-
nem RAPEX.
Gennemførelsesretsakterne skal vedtages efter undersøgel-
sesproceduren, jf. kapitel VIII.
Gennem RAPEX skal Kommissionen underrettes om korrigerende foran-
staltninger truffet af erhvervsdrivende, foranstaltninger truffet af markeds-
overvågningsmyndighederne og afslag på at frigive et produkt til fri omsæt-
ning. Oplysningerne skal videreformidles af Kommissionen til de andre
medlemsstater, der skal meddele de foranstaltninger, som de træffer på
grundlag af oplysningerne.
ICSMS anvendes til opbevaring og strukturering af information om mar-
kedsovervågning, herunder information om markedsovervågningspro-
grammerne.
Kapitel VI: Samarbejde
I kapitlet er der overordnet fastsat bestemmelser om samarbejdet og infor-
mationsudvekslingen mellem markedsovervågningsmyndighederne, Kom-
missionen og myndigheder i tredjelande. Markedsovervågningsmyndighe-
derne skal herunder bistå andre markedsovervågningsmyndigheder med in-
formation og udførelse af kontrol mv., hvis de modtager anmodning herom.
Efter forordningsforslaget skal et nyt europæisk markedsovervågningsfo-
rum (EMSF) etableres. EMSF’s opgaver vil blandt andet bestå i facilitering
af informationsudveksling om fx produkter, risikovurderinger og testmeto-
der mv., koordinering i forhold til de generelle og sektorspecifikke mar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0007.png
7/12
kedsovervågningsprogrammer samt organisering af informationskampagner
og træningsprogrammer mv.
Kommissionen vil derudover med forslaget som noget nyt have adgang til
at udpege EU-referencelaboratorier for specifikke produktkategorier. Ud-
pegningen vil ske ved gennemførelsesretsakter, og laboratorierne skal bl.a.
udføre test af produkter og give uafhængig rådgivning til medlemsstaterne
og Kommissionen.
Kapitel VII: Finansiering
Unionen har med forslaget mulighed for at finansiere en række aktiviteter,
der er forbundet med anvendelsen af forordningen. Det gælder bl.a. aktivite-
ter i forhold til samarbejde med tredjelande, udarbejdelse af vejledninger,
samarbejde mellem markedsovervågningsmyndigheder og sekretariatets bi-
stand til EMSF.
Kapitel VIII: Afsluttende bestemmelser
Medlemsstaterne fastsætter ifølge forslaget regler for sanktioner for over-
trædelse af forordningens bestemmelser om de erhvervsdrivendes forplig-
telser. Dertil fastsætter medlemsstaterne regler for sanktioner i forhold til
erhvervsdrivendes overtrædelse af forpligtelser efter harmoniseret lovgiv-
ning for produkter, der er omfattet af forordningen – forudsat at denne lov-
givning ikke i forvejen indeholder regler om sanktioner.
Endvidere følger det af forslaget, at Kommissionen vil skulle assisteres af
en komite, der skal oprettes i henhold til forordning 182/2011/EU om de
generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Undersøgelsespro-
cedurerne efter denne forordning skal i de ovenfor nævnte tilfælde anven-
des, når Kommissionen vil vedtage gennemførelsesretsakter.
Endelig skal Kommissionen evaluere anvendelsen af forordningen efter fem
år fra dens ikrafttræden og aflægge rapport til Europa-Parlamentet og Rådet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Forslaget
forventes behandlet i Udvalget for Indre marked og Forbrugerbeskyttelse
(IMCO).
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at der er behov for regulering af markedsovervåg-
ning på EU-niveau. Selve markedsovervågningen vil fortsat i henhold til
nærhedsprincippet skulle udføres af markedsovervågningsmyndighederne i
de enkelte medlemsstater. Men for at markedsovervågningen kan virke ef-
fektivt, er det en forudsætning, at markedsovervågningen er ensartet i hele
EU. Forskelle i markedsovervågningen kan true samfundshensyn og skabe
ulige konkurrencevilkår. Dertil kommer at de fleste produkter, der udgør en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0008.png
8/12
risiko, indføres fra tredjelande, hvorfor effektiv markedsovervågning er på-
krævet langs alle EU’s eksterne grænser.
På den baggrund vurderer Kommissionen, at der er behov for EU-
regulering, der skaber ens forpligtelser for markedsovervågningsmyndighe-
derne i forhold til både, hvilke aktiviteter der skal udføres, og hvilke res-
sourcer, kompetencer og pligter de skal tildeles. Dertil er det nødvendigt
med en forpligtelse til at samarbejde og koordinere markedsovervågning,
hvilket igen kræver, at mekanismer og redskaber hertil udvikles. Endelig er
det Kommissionens vurdering, at det også er nødvendigt at adressere bøder,
finansiering og rapportering på EU-niveau.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet
er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Følgende danske love og bekendtgørelser implementerer de direktiver, som
berøres af forordningsforslaget:
89/686/EØF (personlige værnemidler)
LBK nr. 654 af 15/06/2010 (EVM)
LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)
BEK nr. 1481 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 363 af 23/04/2012 (JM)
BEK nr. 362 af 15/05/2008 (JM)
LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)
BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 696 af 18/08/1995 (BM)
BEK nr. 697 af 18/08/1995 (EVM)
LBK nr. 654 af 15/06/2010 (EVM)
BEK nr. 956 af 26/09/2012 (EVM)
BEK nr. 23 af 06/01/2012 (MIM)
BEK nr. 10163 af 22/09/2006 (EVM)
BEK nr. 10157 af 22/09/2006 (EVM)
BEK nr. 232 af 22/03/2006 (EVM)
BEK nr. 1535 af 22/12/2004 (MIM)
LBK nr. 1072 af 07/09/2010 (BM)
LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)
LOV nr. 467 af 18/05/2011 (KEMIN)
BEK nr. 509 af 25/05/2011 (KEMIN)
BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 1246 af 11/12/2009 (EVM)
BEK nr. 678 af 27/06/2008 (BM)
LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)
BEK nr. 732 af 27/06/2011 (BM)
BEK nr. 1482 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 743 af 23/09/1999 (BM)
BEK nr. 27 af 10/01/2007 (EVM)
LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)
BEK nr. 177 af 14/03/2002 (BM)
BEK nr. 468 af 22/05/2006 (MIM)
BEK nr. 1040 af 11/12/2001 (MIM)
LOV nr. 1262 af 16/12/2009 (EVM)
93/15/EØF (eksplosivstoffer til civilt brug)
94/9/EF (materiel og sikringssystemer til
anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære)
94/25/EF (fritidsfartøjer)
95/16/EF (elevatorer)
97/23/EF (trykbærende udstyr)
1999/5/EF (radio- og teleterminaludstyr)
2000/9/EF (tovbaneanlæg)
2000/14/EF (støjemission fra maskiner)
2001/95/EF (produktsikkerhed)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0009.png
9/12
2004/108/EF (elektromagnetisk kompatibi-
litet)
2006/95/EF (elektrisk materiel)
2007/23/EF (pyrotekniske artikler)
2008/57/EF (interoperabilitet i jernbanesy-
stemet)
2009/48/EF (legetøj)
2009/105/EF (simple trykbeholdere)
2009/142/EF (gasapparater)
2011/65/EU (farlige stoffer i elektrisk og
elektronisk udstyr)
LBK nr. 823 af 03/07/2007 (EVM)
BEK nr. 27 af 10/01/2007 (EVM)
LBK nr. 1072 af 07/09/2010 (BM)
LOV nr. 467 af 18/05/2011 (KEMIN)
LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)
BEK nr. 654 af 16/06/2011 (BM)
BEK nr. 509 af 25/05/2011 (KEMIN)
BEK nr. 1481 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 1246 af 11/12/2009 (EVM)
BEK nr. 678 af 27/06/2008 (BM)
BEK nr. 612 af 25/06/2008 (BM)
BEK nr. 1424 af 16/12/2009 (EVM)
BEK nr. 1423 af 16/12/2009 (EVM)
BEK nr. 1267 af 13/12/2011 (TRM)
BEK nr. 1293 af 23/11/2010 (TRM)
BEK nr. 459 af 28/04/2010 (TRM)
BEK nr. 10 af 11/01/2013 (EVM)
BEK nr. 13 af 10/01/2011 (EVM)
LOV nr. 155 af 20/02/2013 (BM)
BEK nr. 1480 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 1481 af 14/12/2010 (KEMIN)
BEK nr. 1143 af 15/12/2003 (EVM)
BEK nr. 1041 af 30/10/2012 (MIM)
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk imple-
menteringslovgivning på en række sektorområder. Forordningen vil berøre
de konkrete love og bekendtgørelser, som implementerer de direktiver, der
berøres af forordningsforslaget, jf. pkt. 6 ovenfor.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes på det foreliggende grundlag at have
begrænsede
statsfi-
nansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser,
idet det forventes at skabe mere lige og mere gennemsigtige rammevilkår
for virksomhederne og dermed bidrage til et mere velfungerende indre
marked. Et mere effektivt system for markedsovervågning vil endvidere i
sidste ende gavne borgerne, da det vil give færre farlige produkter på
markedet og dermed øge forbrugernes tillid til virksomhederne.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes på det foreliggende grundlag ikke at have væsentlige
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0010.png
10/12
10.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 6. marts 2013.
Der er modtaget høringssvar fra Centralforeningen af Autoreparatører i
Danmark, Dansk Byggeri, Dansk Industri og Forbrugerrådet.
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) gør opmærksom
på i forhold til forslagets formodningsbestemmelser, at det afgørende for ri-
sikovurdering af produkter må være sikkerhed og ikke, om visse formelle
krav er overholdt. CAD henviser i den forbindelse til den diskussion af CE-
mærkning, der for nylig har været i blandt andet forbrugermagasinet
TÆNK. Konkret nævner CAD autoløftere, hvor CE-mærkning ikke er til-
strækkeligt til at sikre, at produktet er sikkert at anvende for mekanikere.
Ifølge CAD er Kommissionen blevet gjort opmærksom på denne problem-
stilling af ANEC og BEUC (europæiske forbrugerorganisationer).
Dansk Byggeri (DB) er generelt positiv og hæfter sig særligt ved, at der
lægges vægt på: ”mere sikkerhed for forbrugere, formindskelse af byrden
for virksomhederne og øget samarbejde mellem de kompetente myndighe-
der”. DB lægger desuden vægt på, at der løbende samarbejdes med interes-
senter i implementeringen, hvilket også følger af Kommissionens flerårige
handlingsplan for markedsovervågning.
Dansk Industri (DI) er positiv over for forslaget, herunder at der etableres
én samlet procedure for markedsovervågning. Dette vil gøre overholdelse
og håndhævelse af lovgivningen lettere for virksomheder og myndigheder.
En mere strømlinet lovgivningsprocedure for markedsovervågning vil end-
videre medvirke til at øge andelen af sikre, miljørigtige og ressourceeffekti-
ve produkter på markedet.
DI henviser dog til, at det er problematisk, at der med forslaget er mulighed
for, at myndighederne kan vurdere, at et produkt udgør en risiko, og træffe
foranstaltninger over for en virksomhed – på trods af, at produkterne over-
holder lovgivningens krav på området. Sandsynligheden for uensartet mar-
kedsovervågning i det indre marked øges hermed, da definitionen af pro-
dukter, der udgør en risiko, er meget bred og kan fortolkes forskelligt af de
enkelte myndigheder.
DI bemærker derudover, at informationsforpligtelsen for de økonomiske
operatører bør afhænge af den enkelte aktørs ”rolle” i forsyningskæden, og
at den information, der kræves, skal være berettiget. DI henviser til, at det
vil være i overensstemmelse med bestemmelserne i afgørelse 768/2008.
DI bemærker, at myndighederne bør inddrage foreliggende prøvningsresul-
tater og risikovurderinger fuldt ud i vurderingen af produkter og ikke blot
tage ”behørigt hensyn” til disse. Derudover understreger DI, at virksomhe-
der skal have en klageadgang foruden domstolene. Sagsomkostningerne og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0011.png
11/12
tidsforbruget ved domstolsbehandling virker afskrækkende på virksomhe-
der. DI anfører i forlængelse heraf, at der er et behov for en hurtigt arbej-
dende klageinstans på europæisk niveau, der eventuelt kunne oprettes som
led i det foreslåede europæiske markedsovervågningsforum (EMSF).
DI anfører, at det bør overvejes nøje om kravet om notifikation gennem
RAPEX skal udvides til at omfatte alle produkter og ikke kun de farlige, som
det er tilfældet nu. Endvidere bør det indføjes i forhold til oprettelsen af re-
ferencelaboratorier, at disse laboratorier skal være akkrediterede i henhold
til forordning 768/2008.
DI støtter endelig etableringen af EMSF. Det er dog vigtigt, at relevante in-
teressenter som minimum inddrages som observatører i stående under-
grupper, så EMSF kan drage fordel af tilgængelige oplysninger af relevans
for markedsovervågning.
Forbrugerrådet er generelt positiv over for, at der fremsættes en fælles
markedsovervågningsforordning. Det er således vigtigt, at man som forbru-
ger kan forvente samme høje sikkerhedsniveau, uanset hvor produktet bliver
købt, og at der bliver taget hånd om farlige produkter.
Forbrugerrådet anfører, at der fra politisk side bør afsættes flere ressour-
cer til markedsovervågning i de enkelte medlemslande. Markedsovervåg-
ningen bør være tilstrækkelig proaktiv til, at der bliver færre virksomheder,
der spekulerer i sandsynligheden for at blive opdaget – såkaldte ”free ri-
ders”. Det er derfor positivt, at det i forslaget præciseres, at sanktionerne
skal være effektive, forholdsmæssige og have en afskrækkende virkning.
Endvidere er det relevant, at myndighederne med forslaget har mulighed
for at kræve produkter destruerede, hvis de udgør en risiko.
Forbrugerrådet understreger, at risikoprincippet bør indgå i både den nye
markedsovervågningsforordning og i forbrugerproduktsikkerhedsforord-
ningen samt den sektorspecifikke regulering. Det er derfor uacceptabelt, at
forsigtighedsprincippet med forslaget tages ud af fx legetøjsdirektivet. Det
er Forbrugerrådets holdning, at forslagets præambeltekst om hensyn til vis-
se kategorier af forbrugere, herunder børn, ældre eller handicappede, bør
skrives ind i selve lovteksten.
Forbrugerrådet finder det umiddelbart praktisk, at alle oplysninger om
markedskontrol lægges i en database, og at dobbelttestning undgås, hvor
det ikke er nødvendigt. Det er dog Forbrugerrådets erfaring, at testresulta-
ter fra et andet medlemsland ikke altid kan anvendes – selv om det i prin-
cippet er samme produkt. Der bør derfor være fokus på identifikation af det
enkelte produkt, og hvem det er leveret til.
Forbrugerrådet anfører vigtigheden af målrettede informationsindsatser fra
myndighederne til forbrugerne om blandt andet, hvem man som forbruger
skal kontakte, hvis man står med et farligt produkt. I forhold til EMSF bør
forbrugerorganisationerne blive fast høringspart på relevante områder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1231214_0012.png
12/12
frem for kun at deltage som observatører i eventuelle undergrupper nedsat
af myndighederne.
Endelig anfører Forbrugerrådet, at der bør være langt mere fokus på inter-
nethandel i forslaget, og at der bør være mere fokus på myndighedernes
muligheder for at gribe ind over for ”free riders” på dette område.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre medlemsstaters holdninger er endnu ikke kendte.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der kan styr-
ke det indre marked og den fri bevægelighed af varer i EU, da det indre
marked har en afgørende betydning for vækst og beskæftigelse i EU.
En mere strømlinet og effektiv ramme for markedsovervågning er et vig-
tigt skridt for at sikre et mere velfungerende indre marked. Uens eller
svigtende markedsovervågning i medlemsstaterne giver således ulige kon-
kurrencevilkår for virksomheder. Samtidig skal forbrugerne kunne have
fuld tillid til, at de produkter, der sælges i EU, opfylder EU’s krav til sund-
hed, sikkerhed, miljø mv.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.